kalle päätalo kannaksen lomajuna

pavezugi

voisko joku kertoa kyseisestä kirjasta että mitä siinä tapahtuu ja juoni ja jne jos joku viittis valaista muo niin olisin kiitollinen

7

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskikaupungin varajohtaja

      Asiastahan on laulukin:
      Juna hiljaisa miestä kuljettaa

      Siinähän olet kiitollinen, tehtäviesi kanssa.

    • sonni-moilanen

      Tämän kerran saat apuja, mutta kyllä suositeltavaa olisi että seuraavan kirjan luet sitten itse, sovitaanko niin?

      Tässäpä tätä:

      Kannaksen lomajuna kertoo, kuten nimikin viittaa, sota-ajasta. Jatkosodan alkuaikoina saksalaiset rakentavat Kallen kotiselkosiin vankileirin ja pesivät muutenkin alueelle. Leiri on Taivalkosken ja Jokijärven välisen tien puolivälissä, Kallen sedän "Kummun Patruunan" mailla.

      Sen yhteyteen kuulu myös saksalaisten rakentama kenttärata, siis junarata, ja tälle radan pätkälle koukkaan myös Kannaksen lomajuna joka siis on kirjan aiheena.
      Junan saapuminen on saksalaisille yllätys, juna tökkäytyy keskelle Taivalkosken taajamaa Lehon-porvarin matkalaisten pirtin lähistölle. Alkaa niissä selkosissa ennen näkemätön piiritystilanne, ja vaikka lähellä Taivalkoskea Maijanlammella onkin III armeijakunnan keskus jota johtaa jo talvisodan taisteluissa Suomussalmella Raatteen tiellä kunnostautunut everstiluutnantti Siilasvuo, siitä huolimatta nousee kirjassa lomalaisjunan piirityksessä keskushahmoksi keittiömies Luhtarinne ja pioneeri Surkujärvi. Tärkeä rooli on myös Kallen tulevalla Laina-vaimolla joka työskentelee Taivalkoskella lottana ilmavalvonnassa hotelli Taivalvaaralla.

      Kalle itse on romaanissa tarkkailijan roolissa, lomalaisjunan saapuessa Lehon-porvarin pirtin eteen Kalle on Asutuskeskuksen koululla jossa hän jo ennen sotia asui ja toimi kunnan rakennusmestarin virassa.

      Kannaksen lomajuna kuvaa siis pienen yksittäisen "henkien taistelun", tiivistunnelmaiset hetket pienessä taajamassa selkosissa. Niinkään aseita ei käytetä, mutta lukija saa henkeään pidätellen seurata kuinka edellämainittu Luhtarinne käy Jäävuorensa kanssa taistelua olemassaolostaan ja kuinka Laina-lotta terävän kielensä ja Turun murteen avulla auttaa pinhuusista joukon väsyneitä sotilaita.
      Kalle Päätalo armoitettuna kielenkäyttäjänä ja tarkkana ihmiskuvaajana luo lukijalle herkullisia tilannekuvia niin saksalaisesta täsmällisyydestä kuin suomalaisesta taistelutahdosta.

      • kato koiraa

        Oi kiitos tästä, illan piristys!!! toivoisin voivani lukea tätä tekstiä lisääkin!


      • Arkistot auki
        kato koiraa kirjoitti:

        Oi kiitos tästä, illan piristys!!! toivoisin voivani lukea tätä tekstiä lisääkin!

        sonni-moilanen voisi itse asiassa kirjoittaa kirjan tästä sodan vaietusta taistelusta.


      • öoit87
        Arkistot auki kirjoitti:

        sonni-moilanen voisi itse asiassa kirjoittaa kirjan tästä sodan vaietusta taistelusta.

        Helvi Moilasen (os.Ojala, ent. Päätalo) toinen aviomies Veikko "Sonni" Moilanen on kuollut jo 1970-luvulla, joten hän ei ole enää kirjoittamassa mitään.


      • faktori
        öoit87 kirjoitti:

        Helvi Moilasen (os.Ojala, ent. Päätalo) toinen aviomies Veikko "Sonni" Moilanen on kuollut jo 1970-luvulla, joten hän ei ole enää kirjoittamassa mitään.

        Muilta osinhan hänen kirjoituksensa oli tiukkaa faktaa.


    • Anonyymi

      Kato koiraa!Sanonta Päätalon kirjassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe