S80 rengasmelu eri rengaskoolla

Ripa

Uusikoppaisen S80:n perusrengaskoot on tietääkseni 16 tuumaisena 225/55/16 ja 17 tuumaisena 225/50/17. Onko kellään tarkempaa tietoa kuinka paljon enemmän melua 17 tuumaisesta renkaasta lähtee kuin 16 tuumaisesta? Onko mukavuudessa havaittavia eroja?

30

6283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S80 renkaista

      Enpä tiedä paljonko enemmän melua 17 tuumaisista lähtee, mutta on ne tarpeettoman meluisat S80 alla ja suurin syy on siinä, että renkaat on W-nopeusluokkaa eli ovat erittäin kovat ja pientä tärinääkin välittyy huonolla pinnalla. 16 tuumaiset nastarenkaat on hiljaisemmat kuin 17 tuumaiset kesärenkaat omassa S80:ssä. Jos mukavuus on etusijalla, niin suosittelen 16 tuumaisia. Toinen asia on sitten se, että uuden S80 alla näyttää 16 tuumaiset naurettavan pieniltä eli ulkonäkö vaatii 17 tuumaiset renkaat.

      • 19'

        Ulkonäkö vaatii 19' renkaat tuon kokoluokan autoon. 17' liian pienet. REngasmelun voi vältää valitsemalla rengasmerkin oikein. Good Year Eagle F1 ja Kumho vaikkapa Ecsta KU31 ovat hiljaisia, Nokialaiset ja Continentalit äänekköitä.


      • yllättynyt..
        19' kirjoitti:

        Ulkonäkö vaatii 19' renkaat tuon kokoluokan autoon. 17' liian pienet. REngasmelun voi vältää valitsemalla rengasmerkin oikein. Good Year Eagle F1 ja Kumho vaikkapa Ecsta KU31 ovat hiljaisia, Nokialaiset ja Continentalit äänekköitä.

        Itse vaihdoin (S60) 195/60/r15 miseliinit Nokia Z 17" ja yllättäen uudet Nokialaiset oli paljon hiljaisemmat kuin miseliinin energyt??? Ihan ulkonäön takia vaihdoin isommat renkaat ja oletin että isommat on äänekkäämmät, mutta toisin kävi=).
        Eikös Nokian hakkaV ja Continentalit oli TM vertailussa hiljaisimmat renkaat?


      • 19" renkailla
        19' kirjoitti:

        Ulkonäkö vaatii 19' renkaat tuon kokoluokan autoon. 17' liian pienet. REngasmelun voi vältää valitsemalla rengasmerkin oikein. Good Year Eagle F1 ja Kumho vaikkapa Ecsta KU31 ovat hiljaisia, Nokialaiset ja Continentalit äänekköitä.

        Itse en pilaisi missään nimessä autoa 19 " renkailla ja 17 " on minusta ihan maksimikoko ajomukavuuden kannalta Volvon alla. 17 " on jo ulkonäön kannaltakin tyylikkäät, mutta 16 " näyttää liian pieniltä, mutta toinen asia on sitten että mitä hyötyä niistä isoista aluvanteista loppujen lopuksi on, kun eihän niitä ajaessa itse näe ja ei sitä auton ulkonäköäkään jaksa jatkuvasti olla ihailemassa.

        Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen 16 " rengastusta, jos ykköskriteerinä on auton mukavuus, koska valitettavasti 17 " koossa ei enää saa hiljaisia renkaita eli jonkin sortin rengasmeluun täytyy niillä jo sopeutua.


      • 19'
        19" renkailla kirjoitti:

        Itse en pilaisi missään nimessä autoa 19 " renkailla ja 17 " on minusta ihan maksimikoko ajomukavuuden kannalta Volvon alla. 17 " on jo ulkonäön kannaltakin tyylikkäät, mutta 16 " näyttää liian pieniltä, mutta toinen asia on sitten että mitä hyötyä niistä isoista aluvanteista loppujen lopuksi on, kun eihän niitä ajaessa itse näe ja ei sitä auton ulkonäköäkään jaksa jatkuvasti olla ihailemassa.

        Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen 16 " rengastusta, jos ykköskriteerinä on auton mukavuus, koska valitettavasti 17 " koossa ei enää saa hiljaisia renkaita eli jonkin sortin rengasmeluun täytyy niillä jo sopeutua.

        Omasta mielestäni kumikamelimainen lulla ei ole mukava ajaa.

        Matalaprofiilirenkaat parantavat ajotuntumaa ja ovat ääritilanteissa paljon paremmin käyttäytyvät kuin donitsirenkaat jotka sortuvat väistöliikkeen alla eikä väistö onnistu.

        Vai tarkoititko ajomukavuudella juuri unettavan keinuvaa ilmatyynymenoa ja täysin äänetöntä kabiinia?

        Mitä kukin ajaessaan arvostaa... :)


      • hiljaisuutta ja mukavuutta
        19' kirjoitti:

        Omasta mielestäni kumikamelimainen lulla ei ole mukava ajaa.

        Matalaprofiilirenkaat parantavat ajotuntumaa ja ovat ääritilanteissa paljon paremmin käyttäytyvät kuin donitsirenkaat jotka sortuvat väistöliikkeen alla eikä väistö onnistu.

        Vai tarkoititko ajomukavuudella juuri unettavan keinuvaa ilmatyynymenoa ja täysin äänetöntä kabiinia?

        Mitä kukin ajaessaan arvostaa... :)

        Ei uusi S80 ole mikään kumikamelimainen lulla millään rengastuksella, joka siihen on sallittu. Itse asiassa S80:n jousituksessa on hiukan pintakovuutta, joka välittyy pienoisena tärinänä jo 225/50/17 renkailla.

        Onko ajotuntumaa se, jos autossa aistii tärinänä tien jokaisen uran ja montun. Ajomukavuus on nimenomaan äänettömyyttä ja mukavuutta eli sitä kun jousitus ja renkaat suodattaa tien epämukavuudet pois ja nimenomaan sen takia kannattaa hankkia korkeampiprofiilinen rengas.

        Muuten mitä leveämpi rengas on, niin se on myös sitä uraherkempi ja herkempi vesiliirrolle. Volvon 16 ja 17 " renkaissa on sama leveys eli 225, vaikka myös 205 leveät 16 " saa asentaa, mutta 18 " ja 19 " on jo aika leveitä. Mainitsemiasi ääritilanteita on normaaliajossa todella harvoin, jos käytännössä koskaan, joissa olisi hyötyä 19 " renkaista. Nythän puhutaan renkaista normaaliin liikenteeseen, eikä mistään rata-ajosta.


      • 19'
        hiljaisuutta ja mukavuutta kirjoitti:

        Ei uusi S80 ole mikään kumikamelimainen lulla millään rengastuksella, joka siihen on sallittu. Itse asiassa S80:n jousituksessa on hiukan pintakovuutta, joka välittyy pienoisena tärinänä jo 225/50/17 renkailla.

        Onko ajotuntumaa se, jos autossa aistii tärinänä tien jokaisen uran ja montun. Ajomukavuus on nimenomaan äänettömyyttä ja mukavuutta eli sitä kun jousitus ja renkaat suodattaa tien epämukavuudet pois ja nimenomaan sen takia kannattaa hankkia korkeampiprofiilinen rengas.

        Muuten mitä leveämpi rengas on, niin se on myös sitä uraherkempi ja herkempi vesiliirrolle. Volvon 16 ja 17 " renkaissa on sama leveys eli 225, vaikka myös 205 leveät 16 " saa asentaa, mutta 18 " ja 19 " on jo aika leveitä. Mainitsemiasi ääritilanteita on normaaliajossa todella harvoin, jos käytännössä koskaan, joissa olisi hyötyä 19 " renkaista. Nythän puhutaan renkaista normaaliin liikenteeseen, eikä mistään rata-ajosta.

        Kuten sanoin, itse edellytän autoltani hyvää ohjautuvuutta ja hallittavuutta, nautin maukkaasta kaarreajosta, siksi pidän matalaprofiilisia mukavampina kuin donitseja.

        Uraherkkyydestä ja melusta pääsee eroon kun ajelee urien sivussa, tämä on helpompaa kun on rengastus jossa on hyvä tuntuma tiehen (matala profiili).

        Vesiliirtoherkkyyden ero on niin marginaalinen ettei sillä ole käytännön merkitystä. Kunnon sateella tulee ajaa maltillsiemmin, oli rengastus mikä hyvänsä. Toisekseen, kun on omaksunut tyylin olla ajamatta urissa, pienenee vesiliirtoriskikin merkittävästi.

        ps: 18 ja 19 tuumiset renkaat saa myös 225 leveinä uuteen S80:een sopivalla profiililla.


      • höpöti
        19' kirjoitti:

        Kuten sanoin, itse edellytän autoltani hyvää ohjautuvuutta ja hallittavuutta, nautin maukkaasta kaarreajosta, siksi pidän matalaprofiilisia mukavampina kuin donitseja.

        Uraherkkyydestä ja melusta pääsee eroon kun ajelee urien sivussa, tämä on helpompaa kun on rengastus jossa on hyvä tuntuma tiehen (matala profiili).

        Vesiliirtoherkkyyden ero on niin marginaalinen ettei sillä ole käytännön merkitystä. Kunnon sateella tulee ajaa maltillsiemmin, oli rengastus mikä hyvänsä. Toisekseen, kun on omaksunut tyylin olla ajamatta urissa, pienenee vesiliirtoriskikin merkittävästi.

        ps: 18 ja 19 tuumiset renkaat saa myös 225 leveinä uuteen S80:een sopivalla profiililla.

        19-tuumaiset vanteet Volvoon? Naurettavaa. Autohan menee täysin pilalle. Eikä siitä rata-autoa tule vaikka laittaisi 22-tuumaiset. Eikä tarvitsekaan, auto on rakennettu miellyttävään matka-ajoon, aikuisille. "Maukasta" kaarreajelua vaan 19-tuumaiselle.
        Amisainesta.


      • 19'
        höpöti kirjoitti:

        19-tuumaiset vanteet Volvoon? Naurettavaa. Autohan menee täysin pilalle. Eikä siitä rata-autoa tule vaikka laittaisi 22-tuumaiset. Eikä tarvitsekaan, auto on rakennettu miellyttävään matka-ajoon, aikuisille. "Maukasta" kaarreajelua vaan 19-tuumaiselle.
        Amisainesta.

        Milläköhän lailla S80 menee mielestäsi piloille 19' vanteille rengastettuna?

        Mistä sinä tiedät millaiseen ajoon kukakin autonsa ostaa?

        Tässä vielä kuva S80:stä Heicon 20' alupalloilla ja madalluksella. Mieluummin tuollaisellakin ajelisi kuin pappa-mallin S80:llä:
        http://auto-presse.de/newssys/galerie/13683/13683_report_w486.jpg
        Näyttää paremmalta ja ennenkaikkea ajosta voi nautiskella myös muulla tavoin kuin äärimmäisestä hiljaisuudesta hekumoiden.

        Kaarreajolla en tarkoittanut mitään rata-ajoa vaan sivuttaiskiihtyvyydellä namuttelusta ihan jokapäiväisessä liikenteessä. Matalaprofiilisilla renkailla ja sport-alustalla varustetulla autolla tällainen on mahdollista, sitä ei moni ymmärrä ennenkuin itse kokeilee. Autoilusta voi myös nauttia ajamalla, sen ei tarvitse olla pelkkää paikasta A paikkaan B siirtymistä.

        Amisainesta?
        Typerä kommentti, jonka jätän ruotimatta. Tosin sen voin todeta että loppukaneettisi laskee viestisi painoarvoa huomattavasti sekä kertoo enemmän sinusta kuin mollaamisesi kohteesta.


      • S80-kuski
        19' kirjoitti:

        Milläköhän lailla S80 menee mielestäsi piloille 19' vanteille rengastettuna?

        Mistä sinä tiedät millaiseen ajoon kukakin autonsa ostaa?

        Tässä vielä kuva S80:stä Heicon 20' alupalloilla ja madalluksella. Mieluummin tuollaisellakin ajelisi kuin pappa-mallin S80:llä:
        http://auto-presse.de/newssys/galerie/13683/13683_report_w486.jpg
        Näyttää paremmalta ja ennenkaikkea ajosta voi nautiskella myös muulla tavoin kuin äärimmäisestä hiljaisuudesta hekumoiden.

        Kaarreajolla en tarkoittanut mitään rata-ajoa vaan sivuttaiskiihtyvyydellä namuttelusta ihan jokapäiväisessä liikenteessä. Matalaprofiilisilla renkailla ja sport-alustalla varustetulla autolla tällainen on mahdollista, sitä ei moni ymmärrä ennenkuin itse kokeilee. Autoilusta voi myös nauttia ajamalla, sen ei tarvitse olla pelkkää paikasta A paikkaan B siirtymistä.

        Amisainesta?
        Typerä kommentti, jonka jätän ruotimatta. Tosin sen voin todeta että loppukaneettisi laskee viestisi painoarvoa huomattavasti sekä kertoo enemmän sinusta kuin mollaamisesi kohteesta.

        En ole tämä välikommentin heittänyt, mutta kommentoin vielä vähän asiaa. Sitähän nyt tuskin kukaan kiistää, etteikö isoilla ja näyttävillä vanteilla yhdistettynä madallukseen saada auto kuin auto näyttävämmäksi. Itse en kuitenkaan missään tapauksessa pilaisi omaa autoani liian matalaprofiilisella rengastuksella eli 18 " tai yli vanteilla ja jos välttämättä haluaa madallussarjan, niin käyhän se pienemmillekin vanteille.

        16 " ja 17 " ovat minusta järkevät koot ja 17 " on jo siinä rajoilla, mutta menettelee vielä Volvon alla ja sillä saadaan autoon huomattavasti enemmän tyylikkyyttä kuin pappamaisilla 16 " renkailla ja sen vuoksi ne itsekin hankin kesärenkaisiin. Itse koen jo nuo 17 " renkaat hiukan epämukaviksi niiden melun ja kovuuden takia, kun tärinä välittyy sisään huonoimmilla teillä, joita on Suomessa todella paljon näin keväisin. Hyvällä ja uudella asvaltilla menettelee varmasti isommatkin vanteet, mutta paljonko sellaista tietä löytyy Suomesta? Isot vanteet on minusta enemmänkin Keski-Euroopan teitä varten.

        Jokainen saa toki hankkia vanteet tarpeensa ja mieltymyksensä mukaan ja jos ajaa vain lyhyitä matkoja, niin kaipa noilla 19-20" renkaillakin perille pääsee, mutta yleensähän S80 ostetaan pitkään matka-ajoon. Matalaprofiiliset renkaat on myös todella kalliita ja kuluvat nopeasti ja melu lisääntyy huomattavasti kulumisen myötä eli renkaiden epämukavuus vaan lisääntyy käytössä ja niitä saa olla jatkuvasti uusimassa.


      • Volvisti78
        S80-kuski kirjoitti:

        En ole tämä välikommentin heittänyt, mutta kommentoin vielä vähän asiaa. Sitähän nyt tuskin kukaan kiistää, etteikö isoilla ja näyttävillä vanteilla yhdistettynä madallukseen saada auto kuin auto näyttävämmäksi. Itse en kuitenkaan missään tapauksessa pilaisi omaa autoani liian matalaprofiilisella rengastuksella eli 18 " tai yli vanteilla ja jos välttämättä haluaa madallussarjan, niin käyhän se pienemmillekin vanteille.

        16 " ja 17 " ovat minusta järkevät koot ja 17 " on jo siinä rajoilla, mutta menettelee vielä Volvon alla ja sillä saadaan autoon huomattavasti enemmän tyylikkyyttä kuin pappamaisilla 16 " renkailla ja sen vuoksi ne itsekin hankin kesärenkaisiin. Itse koen jo nuo 17 " renkaat hiukan epämukaviksi niiden melun ja kovuuden takia, kun tärinä välittyy sisään huonoimmilla teillä, joita on Suomessa todella paljon näin keväisin. Hyvällä ja uudella asvaltilla menettelee varmasti isommatkin vanteet, mutta paljonko sellaista tietä löytyy Suomesta? Isot vanteet on minusta enemmänkin Keski-Euroopan teitä varten.

        Jokainen saa toki hankkia vanteet tarpeensa ja mieltymyksensä mukaan ja jos ajaa vain lyhyitä matkoja, niin kaipa noilla 19-20" renkaillakin perille pääsee, mutta yleensähän S80 ostetaan pitkään matka-ajoon. Matalaprofiiliset renkaat on myös todella kalliita ja kuluvat nopeasti ja melu lisääntyy huomattavasti kulumisen myötä eli renkaiden epämukavuus vaan lisääntyy käytössä ja niitä saa olla jatkuvasti uusimassa.

        Enemmän kuin tuo profiili, vaikuttaa renkaan äänekkyyteen rengasmerkki (kumilaaduissa on eroja) ja leveys.

        Toki hiljaisemmat matalaprofiiliset sitten kuluvat nopeammin, se syö rahaa. Vaan eihän autoilu halpaa olekaan ;)


      • höpöti II
        19' kirjoitti:

        Milläköhän lailla S80 menee mielestäsi piloille 19' vanteille rengastettuna?

        Mistä sinä tiedät millaiseen ajoon kukakin autonsa ostaa?

        Tässä vielä kuva S80:stä Heicon 20' alupalloilla ja madalluksella. Mieluummin tuollaisellakin ajelisi kuin pappa-mallin S80:llä:
        http://auto-presse.de/newssys/galerie/13683/13683_report_w486.jpg
        Näyttää paremmalta ja ennenkaikkea ajosta voi nautiskella myös muulla tavoin kuin äärimmäisestä hiljaisuudesta hekumoiden.

        Kaarreajolla en tarkoittanut mitään rata-ajoa vaan sivuttaiskiihtyvyydellä namuttelusta ihan jokapäiväisessä liikenteessä. Matalaprofiilisilla renkailla ja sport-alustalla varustetulla autolla tällainen on mahdollista, sitä ei moni ymmärrä ennenkuin itse kokeilee. Autoilusta voi myös nauttia ajamalla, sen ei tarvitse olla pelkkää paikasta A paikkaan B siirtymistä.

        Amisainesta?
        Typerä kommentti, jonka jätän ruotimatta. Tosin sen voin todeta että loppukaneettisi laskee viestisi painoarvoa huomattavasti sekä kertoo enemmän sinusta kuin mollaamisesi kohteesta.

        - S80 muuttuu 19 vanteilla ja matalaporfilisilla leveillä renkailla ainakin kovaksi, meluisaksi, ja uraherkäksi. Siis päinvastaiseksi siitä, millaisena autoa valmistetaan ja myydään. Tuota tapahtuu jo 17-tuumaisillakin.
        - Niin, voihan sitä ostaa vaikka vanhan Transitin mutkakaahaukseen, mutta ei valmistaja sitä siihen tarkoittanut.
        - Kauneus on katsojan silmässä. Yli-isot renkaat kertovat ainakin paljon auton omistajan / haltijan arvomaailmasta
        - S80 Volvolla "sivuttaiskiihdyttelyä ihan jokapäiväisessä liikenteessä". Niinpä. Vrt. edellinen kohta.
        - Mikä on pappamallin vastakohta? Lapsimalli?
        - Minun viestini kertoo tietysti minusta. Sinun viestisi sinusta.


      • 19'
        höpöti II kirjoitti:

        - S80 muuttuu 19 vanteilla ja matalaporfilisilla leveillä renkailla ainakin kovaksi, meluisaksi, ja uraherkäksi. Siis päinvastaiseksi siitä, millaisena autoa valmistetaan ja myydään. Tuota tapahtuu jo 17-tuumaisillakin.
        - Niin, voihan sitä ostaa vaikka vanhan Transitin mutkakaahaukseen, mutta ei valmistaja sitä siihen tarkoittanut.
        - Kauneus on katsojan silmässä. Yli-isot renkaat kertovat ainakin paljon auton omistajan / haltijan arvomaailmasta
        - S80 Volvolla "sivuttaiskiihdyttelyä ihan jokapäiväisessä liikenteessä". Niinpä. Vrt. edellinen kohta.
        - Mikä on pappamallin vastakohta? Lapsimalli?
        - Minun viestini kertoo tietysti minusta. Sinun viestisi sinusta.

        Oikealla rengasvalinnalla ja Heicon, H&R:n tai Eibachin alustalla ei muutu kovaksi ja meluisaksi.

        Pappamallin vastakohta on sporttimalli jolla ajaminen on kivaa ja ohjaustunnokasta.


      • tietää
        19' kirjoitti:

        Oikealla rengasvalinnalla ja Heicon, H&R:n tai Eibachin alustalla ei muutu kovaksi ja meluisaksi.

        Pappamallin vastakohta on sporttimalli jolla ajaminen on kivaa ja ohjaustunnokasta.

        Tuostahan kannattaisia kertoa Volvon suunnittelijoillekin. Nehän eivät siellä tiedä rengasvalinnoista, vanteista, meluntorjunnasta ja alustanrakentamisesta mitään!


      • X_pert
        tietää kirjoitti:

        Tuostahan kannattaisia kertoa Volvon suunnittelijoillekin. Nehän eivät siellä tiedä rengasvalinnoista, vanteista, meluntorjunnasta ja alustanrakentamisesta mitään!

        Et tajua että autonvalmistajat myötäilee valtavirtaa ku suunnittelee autojaan? Jessus mikä juntti... et ainakaan taida olla kaupallisen puolen miehiä?


      • X_pert
        tietää kirjoitti:

        Tuostahan kannattaisia kertoa Volvon suunnittelijoillekin. Nehän eivät siellä tiedä rengasvalinnoista, vanteista, meluntorjunnasta ja alustanrakentamisesta mitään!

        Esimerkiks S80 huippumallit on varustettu 18' valsseilla ja matalammalla ja kalliimmalla alustalla kuin rivimallit. Ei kerro sulle mistään mitään?

        Niissä on enempi höökää ja näin niihin on haluttu rahalla kasata paremmat ajo-ominaisuudet ku näihin niinsanottuihin karvalakkimalleihin.


      • 17 " renkaat
        X_pert kirjoitti:

        Esimerkiks S80 huippumallit on varustettu 18' valsseilla ja matalammalla ja kalliimmalla alustalla kuin rivimallit. Ei kerro sulle mistään mitään?

        Niissä on enempi höökää ja näin niihin on haluttu rahalla kasata paremmat ajo-ominaisuudet ku näihin niinsanottuihin karvalakkimalleihin.

        18 " renkaat on S80:ssä aina lisävaruste myös V8-mallissa. Alustassakaan ei minun tietääkseni ole eroja ellei ota lisävarusteista Four-C alustaa, jossa voi säätää jousituksen jäykkyyttä napeista. Eli nuo väitteesi ei minusta pidä paikkaansa.


      • mukavuutta.
        hiljaisuutta ja mukavuutta kirjoitti:

        Ei uusi S80 ole mikään kumikamelimainen lulla millään rengastuksella, joka siihen on sallittu. Itse asiassa S80:n jousituksessa on hiukan pintakovuutta, joka välittyy pienoisena tärinänä jo 225/50/17 renkailla.

        Onko ajotuntumaa se, jos autossa aistii tärinänä tien jokaisen uran ja montun. Ajomukavuus on nimenomaan äänettömyyttä ja mukavuutta eli sitä kun jousitus ja renkaat suodattaa tien epämukavuudet pois ja nimenomaan sen takia kannattaa hankkia korkeampiprofiilinen rengas.

        Muuten mitä leveämpi rengas on, niin se on myös sitä uraherkempi ja herkempi vesiliirrolle. Volvon 16 ja 17 " renkaissa on sama leveys eli 225, vaikka myös 205 leveät 16 " saa asentaa, mutta 18 " ja 19 " on jo aika leveitä. Mainitsemiasi ääritilanteita on normaaliajossa todella harvoin, jos käytännössä koskaan, joissa olisi hyötyä 19 " renkaista. Nythän puhutaan renkaista normaaliin liikenteeseen, eikä mistään rata-ajosta.

        Tuon vuoksi hankin talvirenkaiksi 205/60/16".

        Kesärenkaina on nyt auton mukana tulleet 225/55/16", ja kuten tuossa joku aiemmin mainitsi, niin kesärenkailla tulee nyt enemmän melua kuin talvinastoilla. Ehkäpä seuraavat kesäkumit tuleekin hankituksi tuolla 205 "talvikoolla", kapeampi meluaa vähemmän. Ja varmasti myös rengasmerkillä on suuri vaikutus meluun.

        Mitä tulee mukavuuteen, niin kyllä meluttomuutta pidän yhtenä mukavuuden mittana. Maybach:sta on monessa paikassa kirjoitettu maailman hiljaisimmaksi autoksi, kyllä sen hiljaisuus kelpaisi.


      • spessu
        17 " renkaat kirjoitti:

        18 " renkaat on S80:ssä aina lisävaruste myös V8-mallissa. Alustassakaan ei minun tietääkseni ole eroja ellei ota lisävarusteista Four-C alustaa, jossa voi säätää jousituksen jäykkyyttä napeista. Eli nuo väitteesi ei minusta pidä paikkaansa.

        ...joo. Audin S ja RS- mallit ja Bemun M:t varustetaan 17' aluilla ja samoilla laustoilla ku rivimallit... ei jessus mitä shittiä. Miks KAIKKIEN volvistien sit pitäis alistua pappa-muottiin? Auton ajo-ominaisuudet saletisti paranee kunnon urheilualustalla ja kevyillä, isommilla valsseilla.


      • S80-mallistossa
        spessu kirjoitti:

        ...joo. Audin S ja RS- mallit ja Bemun M:t varustetaan 17' aluilla ja samoilla laustoilla ku rivimallit... ei jessus mitä shittiä. Miks KAIKKIEN volvistien sit pitäis alistua pappa-muottiin? Auton ajo-ominaisuudet saletisti paranee kunnon urheilualustalla ja kevyillä, isommilla valsseilla.

        Siis Volvollahan ei ole S80-mallistossa Audin S tai RS-mallien tai Bemun M5:n kaltaisia autoja. Tehokkain Volvo S80 on 315 hv V8, jossa on vakioalusta ja 17 " renkaat. Lisävarusteena saa sitten Four-C alustan ja 18 " renkaat. Myöskin Volvon R-mallien valmistus lopetetaan S60:n osalta ja eihän siinäkään ollut kuin 300 hv.

        Omasta mielestä nämä alustojen madallukset ja jotkut 19 " renkaat on vähän teinien puuhaa, joilla vaan pilataan hyvä auto täristäväksi melunpesäksi normaaliliikenteessä, kun Volvo on alunperin tarkoitettu nimenomaan mukavaksi matka-autoksi.


      • höpöti III
        19' kirjoitti:

        Oikealla rengasvalinnalla ja Heicon, H&R:n tai Eibachin alustalla ei muutu kovaksi ja meluisaksi.

        Pappamallin vastakohta on sporttimalli jolla ajaminen on kivaa ja ohjaustunnokasta.

        Muuttuu selvästi kovemmaksi ja meluisammaksi aivan taatusti, niin kuin itsekin aiemmin totesit. Vai löytyikö tässä välissä äänetön 19-tuumainen?
        Jos haluaa sporttisen ja tuossa mielessä "ohjaustunnokkaan" auton, S80 on minusta typerä valinta. Jos haluaa miellyttävän, hiljaisen matka-auton, jota on hyvä ajaa, S80 on hyvä valinta.
        Olen edelleen sitä mieltä, että teinihenkisellä ulkonäkötuningilla hienon auton olennaiset omaisuudet menevät pilalle ainakin näin aikuisen näkökulmasta.
        Autolehdissäkin kirjoitellaan jatkuvasti siitä, että mataprofiiliset renkaat ja isot vanteet eivät sovi lainkaan meidän teillemme.
        Talvikitkojen jälkeen jo 17-tuumainen (Volvon tarjoilemilla renkailla) on epämiellyttävän äänekäs matka-ajossa. Kokemusta on.


      • spessu
        S80-mallistossa kirjoitti:

        Siis Volvollahan ei ole S80-mallistossa Audin S tai RS-mallien tai Bemun M5:n kaltaisia autoja. Tehokkain Volvo S80 on 315 hv V8, jossa on vakioalusta ja 17 " renkaat. Lisävarusteena saa sitten Four-C alustan ja 18 " renkaat. Myöskin Volvon R-mallien valmistus lopetetaan S60:n osalta ja eihän siinäkään ollut kuin 300 hv.

        Omasta mielestä nämä alustojen madallukset ja jotkut 19 " renkaat on vähän teinien puuhaa, joilla vaan pilataan hyvä auto täristäväksi melunpesäksi normaaliliikenteessä, kun Volvo on alunperin tarkoitettu nimenomaan mukavaksi matka-autoksi.

        Miks RS-malleihin ja M-bemuihin lyödään isot valssit ja sporttialustat jos niillä ei paranneta ajo-ominaisuuksia.

        Sulla on pointti hukassa.


      • hukassa?
        spessu kirjoitti:

        Miks RS-malleihin ja M-bemuihin lyödään isot valssit ja sporttialustat jos niillä ei paranneta ajo-ominaisuuksia.

        Sulla on pointti hukassa.

        Täällä puhutaan nyt s80-Volvosta Suomen oloissa ja rajoituksilla, jos pointti on jollain hukassa.


      • _Stam1na
        hukassa? kirjoitti:

        Täällä puhutaan nyt s80-Volvosta Suomen oloissa ja rajoituksilla, jos pointti on jollain hukassa.

        Käytännössähän auton kaarreajo-ominaisuudet paranevat huomattavasti jos alle laitetaan laadukas alustasarja. Tällaisia löytyy Volvoon ainakin KW, Heicolta, H&R:ltä sekä Bilsteinilta. Ei tällaisella autollakaan tarvitse nopesurajoituksia rikkoa, mutka-ajosta voi nauttia monessa paikassa ihan turvallisesti ja lain puitteissa, motareiden rampeissa, mutkaisilla asfalttiteillä, tiukemmissa mutkissa yleensäkin.

        Fiilis on hyvin paljon erilainen kuin vakioalustaisella, joissa joudutaan tekemään kompromissejä jo autonvalmistajan tuottojen nimissä.

        Kukin tyylillään, minä asensin uuteen autoonikin (-07 vuoden S40) KW:n säädettävän alustan. Jousistusmukavuus on jopa parempi kuin pehmoalustaisella originaalilla, kaarreajo-ominaisuuksista puhumattakaan.


      • _Stam1na
        höpöti III kirjoitti:

        Muuttuu selvästi kovemmaksi ja meluisammaksi aivan taatusti, niin kuin itsekin aiemmin totesit. Vai löytyikö tässä välissä äänetön 19-tuumainen?
        Jos haluaa sporttisen ja tuossa mielessä "ohjaustunnokkaan" auton, S80 on minusta typerä valinta. Jos haluaa miellyttävän, hiljaisen matka-auton, jota on hyvä ajaa, S80 on hyvä valinta.
        Olen edelleen sitä mieltä, että teinihenkisellä ulkonäkötuningilla hienon auton olennaiset omaisuudet menevät pilalle ainakin näin aikuisen näkökulmasta.
        Autolehdissäkin kirjoitellaan jatkuvasti siitä, että mataprofiiliset renkaat ja isot vanteet eivät sovi lainkaan meidän teillemme.
        Talvikitkojen jälkeen jo 17-tuumainen (Volvon tarjoilemilla renkailla) on epämiellyttävän äänekäs matka-ajossa. Kokemusta on.

        Täytyy tunnustaa. Ei pärjää Volvo näissä esim. BMW:lle.

        Kaverin E60 (uusi 5- sarjalainen) on hyvin hiljainen Suomen asfalteilla vaikka on rengastettu 19' vanteilla ja takakumitkin ovat 255-leveät.

        Olisi Volvon suunnittelupuolella hieman hommia jos uusi S80 vonkuu jo 225 leveillä kumeilla, 17' vannestuksella.


      • S80-kuski
        _Stam1na kirjoitti:

        Täytyy tunnustaa. Ei pärjää Volvo näissä esim. BMW:lle.

        Kaverin E60 (uusi 5- sarjalainen) on hyvin hiljainen Suomen asfalteilla vaikka on rengastettu 19' vanteilla ja takakumitkin ovat 255-leveät.

        Olisi Volvon suunnittelupuolella hieman hommia jos uusi S80 vonkuu jo 225 leveillä kumeilla, 17' vannestuksella.

        Melumittauksia 17 " renkailla Ruotsin Automotorsportin testistä V8-malleista. Kaikissa sama rengaskoko 225/50/R17.

        Audi A6, 80km 64 dB, 100km/h 67 dB, 140km 72 dB
        Volvo S80, 80km 61 dB, 100km/h 65 dB, 140km 69 dB
        BMW 540, 80 km 61 dB, 100km/h 65 dB, 140km 69 dB

        Eli dB-mittarin mukaan Volvo ja BMW tasoissa ja Audi on 2-3 dB meluisampi. dB-mittari ei kerro koko totuutta eli käytännössä varmaan BMW on Volvoa hiljaisempi, mutta suurempi ero siis Audin ja Volvon välillä on kuin mitä Volvon ja Bemarin.


      • Sepi
        S80-kuski kirjoitti:

        Melumittauksia 17 " renkailla Ruotsin Automotorsportin testistä V8-malleista. Kaikissa sama rengaskoko 225/50/R17.

        Audi A6, 80km 64 dB, 100km/h 67 dB, 140km 72 dB
        Volvo S80, 80km 61 dB, 100km/h 65 dB, 140km 69 dB
        BMW 540, 80 km 61 dB, 100km/h 65 dB, 140km 69 dB

        Eli dB-mittarin mukaan Volvo ja BMW tasoissa ja Audi on 2-3 dB meluisampi. dB-mittari ei kerro koko totuutta eli käytännössä varmaan BMW on Volvoa hiljaisempi, mutta suurempi ero siis Audin ja Volvon välillä on kuin mitä Volvon ja Bemarin.

        Ruotsin melumittaukset eivät ole vertailukelpoisia Suomen mittauksiin, koska Etelä-Ruotsissa ei nastarenkaita saa käyttää, joten tiet ei ole yhtä karkeita kuin Suomessa.

        Sileillä teillä erot onkin varmaan pieniä, vaikka Bemari näistä korvakuulolta hiljaisin onkin.


      • S80-kuski
        Sepi kirjoitti:

        Ruotsin melumittaukset eivät ole vertailukelpoisia Suomen mittauksiin, koska Etelä-Ruotsissa ei nastarenkaita saa käyttää, joten tiet ei ole yhtä karkeita kuin Suomessa.

        Sileillä teillä erot onkin varmaan pieniä, vaikka Bemari näistä korvakuulolta hiljaisin onkin.

        Eiköhän ne Ruotsin tiet juuri ole niitä kaikkein vertailukelpoisimpia Suomen teihin verrattuna, vaikka ei kai missään ole tiet näin surkeassa kunnossa kuin mitä täällä Suomessa ja mistä sen tiedät minkälaisella pinnalla nuo arvot on mitattu.

        Tuosta Ruotsin Automotorsportin V8-mallien testistä vielä sen verran, että siinä oli siis mukana Lexus GS, BMW 550, Volvo S80 ja Audi A6 ja dB-mittarin mukaan nuo kolme ensin mainittua oli yhtä meluisia ja Audi selvästi meluisin. Lexuksessa oli ainoana 18 " 245 leveät renkaat ja muissa oli 17 " 225 leveät renkaat. Pisteet melusta meni niin, että
        Lexus 93 %
        Volvo 92 %
        BMW 90 %
        Audi 82 %

        Eli Volvo sai melusta tuossa testissä jostain syystä jopa paremmat pisteet kuin BMW eli ei uusi S80 nyt ainakaan mikään meluisa auto ole tässä luokassa.


    • tosiasia

      mitä matalampi rengas, sen äänekkäämpi, ja mitä hyötyä on noista 50-sarjan renkaista,(45- sarjata puhumattakaan), näyttävät tuottavan vaikeuksia päästä niillä noista hidastetöyssyistä yli normaalilla nopeudella,(tosin autothan ovat tiellä ajamista varten).

    • outsider66

      itellä talvi kumit 16"205 misukat ja kesä 17"225 /pilot sportit...ääntä pitää mut mutkaan voi huoletta heittää 120km/h...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe