Rakennusluvan saaminen Vantaalla?

Tontin omistaja

Kauan teillä on kestänyt rakennusluvan saaminen Vantaalla? Kyseessä kaavoitettu taajama-alue, tontti on määräala - eli lohkotaan isommasta tontista.

Miten muuten rakennuslupa-asiat, valvonta ym. Toimiiko hyvin vai hyvin huonosti...

11

3602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lsklsklsklsks

lohkominen on 4kk naapureiden suostumuksella ja jos naapuri ei suoraan kirjoita nimeä alle niin sitten 6kk kuten itsellä. Rakennusluvasta ei tietoa mutta pääsee sitten hakemaan kun on lohkottu

• 1405

Haimme Vantaalla viime vuonna rakennusluvan täysin kaavan mukaiselle omakotitalolle ja vaaditut (eräässä keskustelussa sivumennen maininnalla "ehkä tarvitaan") erikoispiirustukset mukana, luvan saanti kesti 10 vkoa. Suurimman osan ajasta ne makasivat lomalaisen/rokulipäivää pitävän pöydällä. Lisäksi minua juoksutettiin ensin 3 väärällä henkilöllä, ennen kuin vastaanottoapulainen "muisti" oikean vastuuhenkilön nimen. Ja kun aikaa ei saanut varattua koskaan kuin 2 vkon päähän, pelkästään luvan sisälle saamiseen meni useita viikkoja. Palvelu oli ala-arvoista kaiken kaikkiaan. Ja siitä lystistä sai maksaa lähes 2.000 euroa. Onneksi lupa on taskussa ja talo pystyssä. Ja jouluksi uuteen kotiin! Onnea teillekin!=)

• Rovaniemeläinen

Rovaniemellä lupa irtoaa viikossa, jopa allekkin sen jos vain sattuu käsittelypäivä sopivasti.

• Itse kokenut

Itsellä kesti luvan saaminen Espoosen hieman yli vuoden. Talo oli kaavan mukainen ym. Mitään oleellista talossa ei tarvinnut muuttaa.

Suosittelisin

A) Laita luvat heti sisään kun voit. Heti ei tarvitse alkaa rakentamaan, mutta silloin kun alat, niin luvat ovat jo valmiina.

B) Suhtaudu rakennusvalvontaa kuin välttämättömään pahaan. Et saa sieltä mitään apuja, vaan ne vain hidastavat projektiasi ja ottavat rahaa. Hyväksy asia ja nauti siitä mihinkä verorahojasi käytetään.

• raksalainen

Moi!

Meillä ei ole valittamista Espoon rakennusvalvonnasta. Lupa heltisi noin 5 viikon jälkeen, 2vk aiemmin kun oli luvattu. Ei kannata hakea lupaa keväällä, silloin siellä on ruuhkaa, syksy on parempaa aikaa. Siis mikäli vaan pystyy.

Kävimme myöskin etukäteen näyttämässä piirrustuksia lupakäsittelijälle ja teimme vaaditut muutokset (olivat asiallisia muutoksia) ja näytimme etukäteen toisenkin kerran vielä ennen itse luvan hakemista. Naapurin kuulemiset kiersimme itse myös. Mukavat tutustua naapureihin itse ja lyhentää hakuaikaa luultavammin myös. Myös kaikki mahdolliset liitteet toimitettiin samalla luvan kanssa ja käytiin läpi lupakäsittelijän kanssa.

Vantaasta ei siis kokemusta mutta parjatusta Espoosta yllätyimme positiivisesti ja kaikki meni mielestämme hyvin ja palvelu pelasi. Kuten on mennyt sen jälkeenkin rakentamiseen liittyvät asiat. Ja nyt odotellaan paketin saapumista.

• Itse kokenut
        raksalainen kirjoitti:

Moi!

Meillä ei ole valittamista Espoon rakennusvalvonnasta. Lupa heltisi noin 5 viikon jälkeen, 2vk aiemmin kun oli luvattu. Ei kannata hakea lupaa keväällä, silloin siellä on ruuhkaa, syksy on parempaa aikaa. Siis mikäli vaan pystyy.

Kävimme myöskin etukäteen näyttämässä piirrustuksia lupakäsittelijälle ja teimme vaaditut muutokset (olivat asiallisia muutoksia) ja näytimme etukäteen toisenkin kerran vielä ennen itse luvan hakemista. Naapurin kuulemiset kiersimme itse myös. Mukavat tutustua naapureihin itse ja lyhentää hakuaikaa luultavammin myös. Myös kaikki mahdolliset liitteet toimitettiin samalla luvan kanssa ja käytiin läpi lupakäsittelijän kanssa.

Vantaasta ei siis kokemusta mutta parjatusta Espoosta yllätyimme positiivisesti ja kaikki meni mielestämme hyvin ja palvelu pelasi. Kuten on mennyt sen jälkeenkin rakentamiseen liittyvät asiat. Ja nyt odotellaan paketin saapumista.

>> Meillä ei ole valittamista Espoon rakennusvalvonnasta.

Minulla ja meillä on.

>> Lupa heltisi noin 5 viikon jälkeen, 2vk aiemmin kun oli luvattu.

Meillä vuosi ja pari viikkoa päälle. 8,5kk myöhemmin kuin oli luvattu.

>> Ei kannata hakea lupaa keväällä, silloin siellä on ruuhkaa, syksy on parempaa aikaa. Siis mikäli vaan pystyy.

Kesäkuun puolivälissä ei kannata jättää koska tuo kestää yli vuoden ;)

>> Kävimme myöskin etukäteen näyttämässä piirrustuksia lupakäsittelijälle ja teimme vaaditut muutokset (olivat asiallisia muutoksia) ja näytimme etukäteen toisenkin kerran vielä ennen itse luvan hakemista.

Kävimme myös etukäteen näyttämässä kuvia ja luonnollisesti teimme vaaditut muutokset. (Muuutokset eivät olleet asiallisia vaan tyyliin tuota teraasin tolppaa voisi siirtää tuohon suuntaan 30cm ja terassin räystäs voisi olla 5 cm lyhyempi). Kävimme myös näyttämässä kuvia muutosten jälkeen.

>> Naapurin kuulemiset kiersimme itse myös.

Samoin täällä.

>> Mukavat tutustua naapureihin itse ja lyhentää hakuaikaa luultavammin myös.

En osaa sanoa hakuajan lyhyntymisestä. Kauankohan meillä olisi kestänyt, jos emme tuota olisi itse tehneet. Muutaman kympin siinä kyllä säästi. Olisiko Espoo ottanut 40e/ naaapuri kuulemisesta.

Eräs naapuri sitten ilmoitti, että jos hänestä on kiinni, niin tuohon ette rakenna. Huomautti ja valitti. Tällaisia sympaattisia ihmisiähän ei muuten tarvita kuin yksi. Lupaa sitten venytettiin ja vanutettiin. Lopulta mitään oleellisia muutoksia ei tehty, vaan talo oli käytännössä alkuperäisten piirustutsten mukainen.

>> Myös kaikki mahdolliset liitteet toimitettiin samalla luvan kanssa ja käytiin läpi lupakäsittelijän kanssa.

Tämähän on pakollinen kohta, ainakin ohjeiden mukaan. Eli myöskin itse paikalla kaikkien liitteiden kera.

>>Vantaasta ei siis kokemusta mutta parjatusta Espoosta yllätyimme positiivisesti ja kaikki meni mielestämme hyvin ja palvelu pelasi.

Vantaalta ei omakohtaista kokemusta, mutta Espoosta kylläkin. Vuoden kun yrittää skarpata, hymyillä & mielistellä virkamiehelle, että saa luvan, niin ehtii moneen kertaa ajatella unohtaako koko rakentamisen.

>> Kuten on mennyt sen jälkeenkin rakentamiseen liittyvät asiat. Ja nyt odotellaan paketin saapumista.

Rakentamisessa täälläkin mennyt kaikki OK. Kohta muutto sisään. Ainut negatiivinen liittyy noihin kaupungin katselmointeihin. Pelle touhua, mutta alun jälkeen tuota osasi jo odottaakkin.

• Helsinki calling
        Itse kokenut kirjoitti:

>> Meillä ei ole valittamista Espoon rakennusvalvonnasta.

Minulla ja meillä on.

>> Lupa heltisi noin 5 viikon jälkeen, 2vk aiemmin kun oli luvattu.

Meillä vuosi ja pari viikkoa päälle. 8,5kk myöhemmin kuin oli luvattu.

>> Ei kannata hakea lupaa keväällä, silloin siellä on ruuhkaa, syksy on parempaa aikaa. Siis mikäli vaan pystyy.

Kesäkuun puolivälissä ei kannata jättää koska tuo kestää yli vuoden ;)

>> Kävimme myöskin etukäteen näyttämässä piirrustuksia lupakäsittelijälle ja teimme vaaditut muutokset (olivat asiallisia muutoksia) ja näytimme etukäteen toisenkin kerran vielä ennen itse luvan hakemista.

Kävimme myös etukäteen näyttämässä kuvia ja luonnollisesti teimme vaaditut muutokset. (Muuutokset eivät olleet asiallisia vaan tyyliin tuota teraasin tolppaa voisi siirtää tuohon suuntaan 30cm ja terassin räystäs voisi olla 5 cm lyhyempi). Kävimme myös näyttämässä kuvia muutosten jälkeen.

>> Naapurin kuulemiset kiersimme itse myös.

Samoin täällä.

>> Mukavat tutustua naapureihin itse ja lyhentää hakuaikaa luultavammin myös.

En osaa sanoa hakuajan lyhyntymisestä. Kauankohan meillä olisi kestänyt, jos emme tuota olisi itse tehneet. Muutaman kympin siinä kyllä säästi. Olisiko Espoo ottanut 40e/ naaapuri kuulemisesta.

Eräs naapuri sitten ilmoitti, että jos hänestä on kiinni, niin tuohon ette rakenna. Huomautti ja valitti. Tällaisia sympaattisia ihmisiähän ei muuten tarvita kuin yksi. Lupaa sitten venytettiin ja vanutettiin. Lopulta mitään oleellisia muutoksia ei tehty, vaan talo oli käytännössä alkuperäisten piirustutsten mukainen.

>> Myös kaikki mahdolliset liitteet toimitettiin samalla luvan kanssa ja käytiin läpi lupakäsittelijän kanssa.

Tämähän on pakollinen kohta, ainakin ohjeiden mukaan. Eli myöskin itse paikalla kaikkien liitteiden kera.

>>Vantaasta ei siis kokemusta mutta parjatusta Espoosta yllätyimme positiivisesti ja kaikki meni mielestämme hyvin ja palvelu pelasi.

Vantaalta ei omakohtaista kokemusta, mutta Espoosta kylläkin. Vuoden kun yrittää skarpata, hymyillä & mielistellä virkamiehelle, että saa luvan, niin ehtii moneen kertaa ajatella unohtaako koko rakentamisen.

>> Kuten on mennyt sen jälkeenkin rakentamiseen liittyvät asiat. Ja nyt odotellaan paketin saapumista.

Rakentamisessa täälläkin mennyt kaikki OK. Kohta muutto sisään. Ainut negatiivinen liittyy noihin kaupungin katselmointeihin. Pelle touhua, mutta alun jälkeen tuota osasi jo odottaakkin.

Eli olen kuullut Espoosta kauhu tarinoita.
        Itse Helsingin tyylin kohdanneena Espoon jutut on lasten piirrettyjä.
        Ei toimi niin ei toimi.
        Ei ole halua ei.

• pari v sitten

Haettiin lupaa syksyllä ja sen saaminen kesti n 4 viikoa. Vaimo jätti paperit ja sitä itketettiin ko. tilaisuudessa. Oikean tarkastajan sijainen ilmoitti, että osa papereista puuttu ja noin huolimattomien on turha rakentamista aloittaakkaan - ei viitsinyt selata nippua kunnolla, kaikki paperit olivat siinä. yksi meillä käynnillä käyneistä tarkastajista ansaitsee tarkastuskäyntiensä käytöksen perusteella arvosanan pitkä - kun taas oman alueemme oikea tarkastaja, jonka kanssa pääasiassa asioimme oli todella asiallinen ja jopa mukava.

• saa nopeasti

kun alkuneuvottelut on käyty etukäteen ja paperit on kunnossa, lupa on läpihuutojuttu.

Ainut riski on valittava naapuri, se lykkää luvan voimaan tuloa vuoden verran.

Kyseessä lienee kaavatontti ja jos siitä lohkotaan toinen rakennuspaikka se tehdään tonttijaon muutoksena ja sekin on ruutiini juttu Vantaalla.

• Piipaa79

Meillä meni noin 7 kk Vantaan kaupungin kanssa kun
      1) Tehtiin tonttijako ja lohkominen (4,5 kk)
      2) Saatiin rakennuslupa johon naapuri teki huomautuksen noin 2,5 kk

Tärkeää on, että suunnitelmat viedään kaikki kerralla ja kunnollisina. Ei sieltä turhaan se lista tule jossa kerrotaan kaikki rakennuslupaan tarvittavat paperit.

• Pystyssä jo

Luvan saamisen edellytyksenä ei ole lohkominen eli lohkomista ei tarvitse vielä tehdä. Ensin kannattaa hakea rakennuslupa ja lohkomisen voi tehdä vaikka kuinka pitkän ajan kuluttua. Ainakin meillä talo on jo valmis ja asuttukin melkein vuosi ja lohkominen vasta tulossa tänä kesänä... Tontti ollut tähän asti tai siis vieläkin määräala eikä se estä rakentamisessa mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe