Tamofen

oireita on

Onko kenelläkään kokemusta Tamofenin sivuvaikutuksista, koska itse olen syönyt vasta parikuukautta tätä ko. lääkettä. Itselläni on jalat eli nilkat aamulla niin kireät että hyvä kun pystyy lähtemään liikkeelle. Toinen oire on, että aamulla herätessä suussa on suolan maku ja kielessä on valkoista vaahtoa joka on huuhdeltava vedellä pois.

26

5999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alempana on :

Haluaisiko joku kertoa juttua Tamofenista

• muumiaiti

sain 5.vuoden Arimidex lääkityksen. Olen 50.vuotias,ja minun kuukautiset loppui jo pari vuotta ennen syöpää,siin aika nuorena.säästyin kaikilta vaihdevuosi oireilta,ei ollut hikoilua eikä muutakaan. ja ei tämä Arimidex ol myöskään mitään aiheuttanut,olen käyttänyt noin 9kk.
        en tiedä tästä tamofenista,toinen siskoistani käytti alkuun tätä noin vuoden,sitten hänellekin annettiin tämä Arimidex. myös munasarjani on poistettu,en siitäkään ole mitään oireita saanut,paitsi ehkä se vaikuttaa mielialaan,en tiedä.

• LPolku

Olen syönyt muutaman viikon, en ole mitään oireita huomannut. Oletko varma että johtuu juuri Tamofenista? Ei sen pitäisi aiheuttaa muita kuin tavallisia vaihdevuosioireita.

Minulta loppuivat kuukautiset ja kova hikoilu alkoi jo ceffistä, joten Tamofen ei sikäli tuonut mitään uutta. Eihän sitä tiedä vaikka olis tulossa, mutta nou hätä.

• Kukka-maaria

Kohta 3 vuotta Tamofenia syöneenä olen kärsinyt myös siitä kummallisesta jäykkyydestä, kuten tuossa alempana olevassa ketjussa kerroin. Nyt on hiukan helpottanut, en tiedä vaikuttaako se, että olen sairaslomalla tai se, että olen liikkunut/jumpannut jopa. Tuskin liikunnasta haittaa on, huomaan jopa minä =)

Saa nähdä, mitä ne tarjoo sitten mulle kunhan olen 5 vuotta Tamofenia syönyt. Kuulema jatkohoitoa vielä jollain lääkkeellä.

• Jäi kysymättä lääkäriltä

Miten voiko juoda viiniä, saunaolutta kun on tamofen-kuurilla. Jäi lääkäriltä kysymättä ja olisi häihin meno.

• ettei

tamofenin puolesta ole estettä.

• LPolku

pakkausseloste, siinä kyllä varoitetaan kaikissa lääkkeissä jos on alkoholin kanssa jotain yhteisvaikutusta.

Tamofenilla ei ole.

• Kukka-maaria
        LPolku kirjoitti:

pakkausseloste, siinä kyllä varoitetaan kaikissa lääkkeissä jos on alkoholin kanssa jotain yhteisvaikutusta.

Tamofenilla ei ole.

Tamofenin kanssa ainakin olutta, jopa citalopramin, sitä nyt ei suositella kyllä. Teki mieli vaan bailata piiitkästä aikaa. Liian nopeasti meni päähän, joten varoa piti. Mutta se todellakin on varmaan citalopramin vaikutusta. Nyt varmaan joku paheksuu ja antaa saarnan. Mutta mä olin ennen sairautta kova tanssimaan (näitä ns. nopeita, jopa teknoa vaikka olenkin 52 xD) ja tuntuu, että multa vietiin viimenenkin ilo kun se sisäinen minäkin vanheni...ulkoisen kolhuista puhumattakaan. Vissiin pitäs liittyä johonkin mummokerhoon sitten...

• LPolku
        Kukka-maaria kirjoitti:

Tamofenin kanssa ainakin olutta, jopa citalopramin, sitä nyt ei suositella kyllä. Teki mieli vaan bailata piiitkästä aikaa. Liian nopeasti meni päähän, joten varoa piti. Mutta se todellakin on varmaan citalopramin vaikutusta. Nyt varmaan joku paheksuu ja antaa saarnan. Mutta mä olin ennen sairautta kova tanssimaan (näitä ns. nopeita, jopa teknoa vaikka olenkin 52 xD) ja tuntuu, että multa vietiin viimenenkin ilo kun se sisäinen minäkin vanheni...ulkoisen kolhuista puhumattakaan. Vissiin pitäs liittyä johonkin mummokerhoon sitten...

Sekä Tamofenin että sitalopraamin kanssa. Ja otan vielä lisääkin.

Myöskään SSRI-lääkkeillä ei ole alkoholia potentoivaa vaikutusta - ehkä se oli vain harjoituksen puutetta?

• muumiaiti
        LPolku kirjoitti:

Sekä Tamofenin että sitalopraamin kanssa. Ja otan vielä lisääkin.

Myöskään SSRI-lääkkeillä ei ole alkoholia potentoivaa vaikutusta - ehkä se oli vain harjoituksen puutetta?

kysyn sinulta,kun sinulla on näistä kokemusta. minähän en juurikaan koskaan käytä alkoholia. mutta kysäisen jos tiedät että kun mulla on tämä Cipralex lääkitys,kuuluuko tämä näihin SSRI-LÄÄKKEISIIN? näitten kanssa saa ottaa kohtuullisesti alkoholia,pari pulloa olutta voisin joskus saunan jälkeen,ainakin saa unen. sen tiedän,ett' Opomoxin kanssa ei voi ottaa ollenkaan,tulee sekavuutta,
        opomoxia otankin erittäin harvoin,silloin,kun tulee oikeen paha ahdistus,eikä jaksa,puolikkaan silloinkin.

• kuuri?

kuinkas kauan syöt Tamofenia? Itsellä viiden vuoden lääkitys eikä silloin mielestäni puhuta "kuurista".

• LPolku
        muumiaiti kirjoitti:

kysyn sinulta,kun sinulla on näistä kokemusta. minähän en juurikaan koskaan käytä alkoholia. mutta kysäisen jos tiedät että kun mulla on tämä Cipralex lääkitys,kuuluuko tämä näihin SSRI-LÄÄKKEISIIN? näitten kanssa saa ottaa kohtuullisesti alkoholia,pari pulloa olutta voisin joskus saunan jälkeen,ainakin saa unen. sen tiedän,ett' Opomoxin kanssa ei voi ottaa ollenkaan,tulee sekavuutta,
        opomoxia otankin erittäin harvoin,silloin,kun tulee oikeen paha ahdistus,eikä jaksa,puolikkaan silloinkin.

Cipralex on SSRI-lääke, vaikuttavana aineena sitalopraami. Ei haittaa vaikka ottaisi enemmänkin.

• lähes 5v käyttänyt

Kun syöpä todettiin, olin vähän alle 50, nyt vähän yli. Kuukautiseni loppuivat kuin seinään heti sytostaattihoitojen alettua. Mitään vaihdevuosioireita ei ollut. Hoitojen loputtua noin kolmen neljän kuukauden kuluttua, sain Tamofenia. Lääkäri kertoi, että minun tulee syödä sitä 5v ja varoitti samalla alussa mahdollisesti esiintyvistä vaihdevuosioireista ja ihan asiallisesti. Kertoi muuten samalla, että niille nyt ei vaan voi sitten mitään, koska vastalääkitystä (estrogeenia) ei voi ottaa (löydetyt syöpäsoluni olivat voineet hyvin saadessaan naisille luontaista estrogeenia). Hän kertoi myös oireiden päättyvän muutamassa kuukaudessa.

Niinhän siinä sitten kävikin. Tuli kuumia aaltoja. Yöllä syvästä unesta havaduttua puski hiki päälle. Ja jalatkin olivat kummallisen levottomat. Niitä piti siirrellä (ettei melkein heitellä) nukkuessa paikasta toiseen. Ei se kuitenkaan mitään sietämätöntä ollut, vaikka kirjoitettuna ehkä näyttääkin kamalalta, oli vaan erilaista kuin ennen. Seksikin sujui mieheni kanssa ihan ok. Vähitellen oireet hävisivätkin, ihan niinkuin lääkäri oli sanonut.

Nykyisin ihmettelenkin miksi naiset yleensäkään syövät vaihdevuosioireiden välttämiseksi estrogeenia. Onko mokoma lääkkeiden syönti vaan lääkefirmojen suuri rahastuskeino. Oli miten oli, se on kuitenkin eri juttu se.

Nyt itseäni sen sijaan askarruttaa mitä tapahtuu sitten kun tämä viiden vuoden "kuuri" on kohta ohi, varsinkin kun mitään oireita ei ole esiintynyt moneen vuoteen. Onko turvallista lopettaa lääkitys? Kasvaako syövän uusiutumisen riski? Saanko jotakin muuta lääkitystä? Onko kellään kokemusta?

• Kukka-maaria

Minulla eivät oireet ole hävinneet siis vaikka olen kohta 3 vuotta syönyt Tamofenia. Nyt kun menee kauppaan ja ulkona on ollut lämmin, hiki alkaa valua hetken päästä ja varsinkin kasvoista =( Toki hikoilu öisin on vähentynyt, mutta tuntuu että nämä kuumat aallot ovat välillä poissa, herättäen toiveen...mutta sitten ne palaavat taas, ja sydämen jyskytys on nyt ilmaantunut myös. Sydänfilmi oli ok.
        Samoin limakalvojen kuivuus vaivasi, nyt käytän sitten Vagifemiä (sain luvan syöpäklinikalta) ja se auttaakin. Seksistä en tiiä mittään...=( Kyllä minäkin nämä kestän toki,mutta kuten kaikki muukin, oireiden laatu ja määräkin on sitä.

• Kukka-maaria
        Kukka-maaria kirjoitti:

Minulla eivät oireet ole hävinneet siis vaikka olen kohta 3 vuotta syönyt Tamofenia. Nyt kun menee kauppaan ja ulkona on ollut lämmin, hiki alkaa valua hetken päästä ja varsinkin kasvoista =( Toki hikoilu öisin on vähentynyt, mutta tuntuu että nämä kuumat aallot ovat välillä poissa, herättäen toiveen...mutta sitten ne palaavat taas, ja sydämen jyskytys on nyt ilmaantunut myös. Sydänfilmi oli ok.
        Samoin limakalvojen kuivuus vaivasi, nyt käytän sitten Vagifemiä (sain luvan syöpäklinikalta) ja se auttaakin. Seksistä en tiiä mittään...=( Kyllä minäkin nämä kestän toki,mutta kuten kaikki muukin, oireiden laatu ja määräkin on sitä.

Kysyit mitä 5 vuoden jälkeen, minulle kerrottiin juuri syöpiksellä, että tulen saamaan vielä 2 vuotta "jotain" muuta kuin Tamofenia. Selvitän sen kyllä ja kerron mitä se tulee olemaan. Kuulema uudet tutkimustulokset puhuvat sen jatkoajan puolesta. Kai sitä sitten määrätään myös tapauskohtaisesti, ehkä myös riippuu missä käy kontrolleissa?

• LPolku
        Kukka-maaria kirjoitti:

Kysyit mitä 5 vuoden jälkeen, minulle kerrottiin juuri syöpiksellä, että tulen saamaan vielä 2 vuotta "jotain" muuta kuin Tamofenia. Selvitän sen kyllä ja kerron mitä se tulee olemaan. Kuulema uudet tutkimustulokset puhuvat sen jatkoajan puolesta. Kai sitä sitten määrätään myös tapauskohtaisesti, ehkä myös riippuu missä käy kontrolleissa?

on tulossa Tamofenin jälkeen vielä aromataasinestäjää, en muista kauppanimeä joku A:lla alkava. Se on ilmeisesti ihan vastaava lääke, mutta tarkoitettu niille joiden menkat jo loppuneet (viimeistään sytojen ja Tamofenin vaikutuksesta).

• lähes 5 v käyttänyt
        LPolku kirjoitti:

on tulossa Tamofenin jälkeen vielä aromataasinestäjää, en muista kauppanimeä joku A:lla alkava. Se on ilmeisesti ihan vastaava lääke, mutta tarkoitettu niille joiden menkat jo loppuneet (viimeistään sytojen ja Tamofenin vaikutuksesta).

Jotenkin olen aavistellut, että jatkohoitoa olisi odotettavissa (tai ehkä pitäisi olla). Kai se tarve on tapauskohtainen. Aikanaan lääkärit eivät tästä kuitenkaan mitään maininneet. Tosin voihan olla niinkin, että näiden viiden vuoden aikana tietämys tässä kohtaa on lisääntynyt. Hyvä niin.

• LPolku
        Kukka-maaria kirjoitti:

Minulla havaittiin syövän kanssa samaan aikaan kohonnut verenpaine (230/130) ja sain tietysti heti lääkityksen. Sitten sain vielä "ylimääräisen" annoksen beetasalpaajaa sydänlääkäriltä, hän sanoi että sitä usein määrätään sytostaatteja saaneille, koska nämä ylimääräiset lisälyönnit ja rytmihäiriöt ovat ihan tyypillinen sivuvaikutus.

Ja hikoilua varten sain Bellergal-reseptin - etkö ole saanut sitä? Sillä on muitekin vaihdevuosioireita helpottavia vaikutuksia.

• 69 vuotta
        lähes 5 v käyttänyt kirjoitti:

Jotenkin olen aavistellut, että jatkohoitoa olisi odotettavissa (tai ehkä pitäisi olla). Kai se tarve on tapauskohtainen. Aikanaan lääkärit eivät tästä kuitenkaan mitään maininneet. Tosin voihan olla niinkin, että näiden viiden vuoden aikana tietämys tässä kohtaa on lisääntynyt. Hyvä niin.

neljä vuotta hikoilua, voimattomuutta ja tietenkin limakalvot kuivat.On nivelsärkyäkin.Arimideks siksi kun olen jo "siinä iässä".Tamoa nuoremmille.Odotan kun lapset joulua, että vuoden päästä tämä hikoilu ym loppuu jos loppuu...Tälläistä se on.

• käyttänyt
        69 vuotta kirjoitti:

neljä vuotta hikoilua, voimattomuutta ja tietenkin limakalvot kuivat.On nivelsärkyäkin.Arimideks siksi kun olen jo "siinä iässä".Tamoa nuoremmille.Odotan kun lapset joulua, että vuoden päästä tämä hikoilu ym loppuu jos loppuu...Tälläistä se on.

Arimidexia jo 3.vuotta.olen 55vuotias.ei ole ollut mainittavaa hikoilua tai muutakaan.lienee yksilöllistä.

• LPolku
        69 vuotta kirjoitti:

jos syö samalla mielialalääkkeitä. Kestää paremmin nuo fyysisetkin oireet. Ja Bellergal - kai sulla edes sitä on?

Ilman Sepramia minä kyllä olisin jo kuollut.

• 55-vuotias
        käyttänyt kirjoitti:

Arimidexia jo 3.vuotta.olen 55vuotias.ei ole ollut mainittavaa hikoilua tai muutakaan.lienee yksilöllistä.

siksi,kun munasarjat on poistettu aiemmin.
        en ole käyttänyt mielialaan vaikuttavia lääkkeitä.

• 69 vuotta
        LPolku kirjoitti:

Minulla havaittiin syövän kanssa samaan aikaan kohonnut verenpaine (230/130) ja sain tietysti heti lääkityksen. Sitten sain vielä "ylimääräisen" annoksen beetasalpaajaa sydänlääkäriltä, hän sanoi että sitä usein määrätään sytostaatteja saaneille, koska nämä ylimääräiset lisälyönnit ja rytmihäiriöt ovat ihan tyypillinen sivuvaikutus.

Ja hikoilua varten sain Bellergal-reseptin - etkö ole saanut sitä? Sillä on muitekin vaihdevuosioireita helpottavia vaikutuksia.

Bellergal kyllä auttaa jonkin verran,mutta siinäkin on niitä sivuvaikutuksia ja niitä minä kyllä kammoksun. Sain kerran citalopramia ja se esim. aiheutti tuevotusta ja painonnousua. Ei sormuksetkaan sopineet enää.Kun lopetin paino putosi pari kiloa ja jopa sormuksetkin menee sormeen.Sitten lopuksi uikaa paljon ja talvella käykää avannossa jos vain on mahdollista.Itse käyn talvella joka aamu ja sanotaan,että se auttaa hikoiluun.Kokeilkaa!!

• tamofen

HEI, minulla leikattiin rintasyöpä 19.02.-09,kävin sytostaatit,sädehoidot, ym.. läpi. Sitten alkoi Tamofen kuuri, n. 5 vuotta.Gynegologilla kävin vajaa vuosi sitten,valitin valkovuotoa. Gyne totesi,ettei valkovuotoa ole,kohdun seinämä oli VIIVA,(ei paksuuntunut).Valkovuoto on vaan jatkunut,kaksi emätintulehduskuuria ja hiivakuuria olen käyttänyt,vuoto vaan lisääntyy ja häpyhuulien yläosan iho vereslihalla,vaikka kuinka pesen ja voitelen. Mikä avuksi?Onko muilla samoja kokemuksia?KIITOS.

• vvvvvsssssssssssssss

Paikallinen estrogeenihoito. Kysy gyneltä. Älä pese liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3874
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2599
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      42
      2558
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2345
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      29
      2148
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1779
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1623
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      301
      1505
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1468
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1467
    Aihe