Fibroadenooman poisto

.....

Epäilyttävä patti rinnassani paljastui tutkimuksissa lopulta onneksi vain fibroadenoomaksi. Lääkärin mukaan fibroadenooma on kuitenkin solutyypiltään sellainen, että tulee tulevaisuudessa entisestään vain kasvamaan ja voi haitata mahdollisen syövän havaitsemista myöhemmin, joten lääkäri suositteli sen poistoa. Operaatio olisi edessä ylihuomenna ja jännittää ihan älyttömästi. Fibroadenooma on aika kookas ja hyvin pinnassa rinnan ulkosivulla, joten se tuntuu hyvin sormissa, välillä myös vähän kipeä. Operaatio tehdään YTHS:llä, joten aikaa on se tavallinen lyhyt vastaanottoaika ja kovasti ihmettelen, kuinka niin pienessä ajassa sellaista pystytään kunnolla tekemään. YTHS:n kirurgi on lääkärin mukaan ihan huippu, en kuulemma voisi parempaa saada. Kyseessä on siis yliopistosairaalan eläkkeelle juuri jäänyt rintasyöpäkirurgi. Ahdistaa kuitenkin kamalasti, koska olen aiemmin ollut YTHS:llä kyseisen kirurgin hoidettavana ja se lääkärin ammattitaidosta huolimatta epämiellyttävää. En vain pidä yhtään siitä lääkäristä. No, mutta tarkoitukseni oli siis kysyä, että millainen toimenpide fibroadenooman poisto on? Sattuuko, jääkö ruma arpi ym.? Olisin todella kiitollinen vastauksista!

6

6493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos osaa

Jos patin poistaa rintasyöpäkirurgi, hänen kuuluu osata hommansa. Toisaalta eläkkellä olevat kirurgit ovat aina epäilyttäviä. Missä kaupungissa toimenpide tehdään, jos saa kysyä?

• .....

tehdään ja se vähän epäilyttää, että kuinka se siellä voidaan tehdä. Luulin, että niitä poistetaan vaan sairaaloissa.

• .....
        ..... kirjoitti:

tehdään ja se vähän epäilyttää, että kuinka se siellä voidaan tehdä. Luulin, että niitä poistetaan vaan sairaaloissa.

toimenpide. Aika iso arpi tuli ja ompeleiden poisto on reilun viikon päästä. Leikkausarpi vaan punoittaa jo nyt aika pahasti ja kirvelee ja polttelee ja tämmöinen kuuma ja kostea ilma ei varmaan tee yhtään hyvää. Vähän ihmettelen, kun ompeleitä pidetään kaksi viikkoa, kun mun mielestä se on ihan liikaa ja siinä ajassa haava ehtii jo helposti tulehtua. Kuinka kauan yleensä ompeleita pidetään? Mulle laitettiin tuohon päälle 10 poistettavaa ommelta ja rinnan sisään paljon sulavia ompeleita.

• zartsar

vasemmasta rinnasta löysin käsikopelolla patin, joka vain kasvoi ja kasvoi.. Mammografiaa eivät suostuneet tekemään, mutta ultrasivat ja samalla ottivat ohutneulanäytteen. Onneksi kyseessä oli vain fibroadenooma. Lääkäri sanoi että ei tarvitse poistaa jos ei vaivaa, ja vaivaahan se kun kokoa patilla on yli 30mm.. nyt vaan mietityttää että leikataanko patti puudutuksessa vai nukutuksessa (itse haluaisin olla kyllä untenmailla...)kuinka ison viillon joutuvat tekemään? yms...

• .....

leikattiin puudutuksessa ilman mitään rauhoittabia lääkityksiä ja tosi hyvin meni eikä jännittänyt yhtään, vaikka kaikkiin muihin leikkaustoimenpiteisiin olen aina ennen saanut nukutuksen ja rauhoittavan esilääkityksen. Luulisin, että jos olet menossa sairaalaan leikkaukseen, niin nukutuksen kyllä saa pyydettäessä, ainakin minä olen aina saanut halutessani. Nyt olin YTHS:llä, joten siellä ei ollut mahdollisuutta lääkityksiin tai nukutukseen.

Minulla on noin 5 cm:n arpi, josta ompeleet poistettiin eilen. Hoitaja sanoi, että menee noin vuosi, että näkee millaiseksi arpi sitten jää, mutta kokemuksesta tiedän, että aika hyvin ne arvet vanhetessaan vaalenee. Kirurgin mukaan se, millainen arpi tulee riippuu ihan siitä mihin kohtaab rintaa arpi tulee, koska iho rinnan eri osissa on niin erilaista ja esim. rinnan päälle, siihen näkyvimmälle osalle siis, jää helposti aika paha arpi.

• kokenut

Hei!

minulta leikaattiin muutama vuosi sitten fibroadenooma ja leikkaus tehtiin nukutuksessa. Arveksi jäi 2 cm viilto joka ei todellakaan häiritse

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe