Heissan, auttakaapa minua, jookos? Siis sain
terveystiedon etätyönä tehtäväksi kirjoittaa 3-4
sivua pitkän esseen liikunnan vaikutuksesta
mielenterveyteen. Jos jollakin on kokemuksia
(esim. liikunnasta terapiamuotona tms.) tai
sitten tietoa mistä saisin faktaa työhöni,
ottaisin mielelläni vastaan... Please, vastatkaa
tällä palstalla tai meilatkaa: [email protected]
Etenkin nuorten (15-20-vuotiaiden) kokemukset
olisivat mukavia, mutta myös muiden... Kiitos
sille joka vaivautuu!
Liikunnan vaikutus mielenterveyteen!
7
743
Vastaukset
- nainen 44v, ei lääkkeille
Nykyään tiedetään, että esim vuorotyölaisillä on
suuremmat riskit verisuonitauteihin. Sen kyllä
huomaa itsekkin, vaikken vuorotyöläinen olekkaan,
että verenkierto hidastuu, ellei saa nukutuksi.
Reipas kävely raittiissa ilmassa kohentaa
ihmeesti oloa. Eli jos jäisi vain lepäilemään ja
korjaamaan sitäkautta huonosti nukuttua yötä,
niin voisin kuvitella että henkinenkin
hyvinvointi huononee. Sitten yliväsyneenä tulisi
turvauduttua unilääkkeisiin ja mielentila
lääkkeisiin. Eräänlainen kehä siis. Eli vanha
sanonta "terve sielu, terveessä ruumiissa"
näyttää pitävän paikkansa. Mielestäni ulkoilun
edulliset vaikutukset näkyvät korostetusti
silloin, kun olemme kohdelleet kehoamme
tahallisesti tai tahattomasti väärin. Siis,
huonosti tai vähän nukutun yön jälkeen ulkoilua
ja puolen tunnin nokkaunet kun väsyminen iskee.
Toivottavasti tästä oli hyötyä. Liikunta lisää
verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Käsittääkseni
masennus on jonkinlaista kemiallista puutostilaa
aivoissa. Uskoisin, että liikunta auttaa kohenta-
maan henkistä hyvinvointia juuri verenkierron
elpymisen avulla. - harrastakaa
Omalta kohdaltani voin sanoa, että liikunnasta on ollut valtava hyöty. Olen kärsinyt jonkin verran ahdistuneisuudesta, masentuneisuudesta ja itsetunnon ongelmista sekä jännitän sosiaalisia tilanteita. Aloitin pari vuotta takaperin melko rankan aerobisen liikuntalajin spinningin. Sitä ennen olin tyytynyt kävelyyn.
Se, että ylipään uskalsin lähteä harrastaamaan yksin ryhmään ilman kaverin läsnäoloa, oli saavutus. Päätöksen myötä kasvoi itseluottamus ja rohkeus. Epäonnistumisen pelko on vähentynyt. Olen saanut kokemuksen, että kuulun johonkin. Ryhmässä on hyvä henki ja jokaisesta pidetään "vähän niinkuin huolta".
Tällä erää uskallan jo ihan rohkeasti alkaa puhumaan niitä näitä tuntemattomillekin ihmisille, joita salilla kohtaan. Häpeä on helpottanut, itseluottamusta kertynyt.
Fyysinen kuntoni on parantunut ilman sanomattakin. Se, että huomaa jaksavansa paremmin tuottaa iloa ja halua tehdä vielä enemmän. Olen huomannut, että haluan arkena liikkua omin jaloin kauppaan tai töihin, enkä kurvata enää autolla jokaista lyhyttä matkaa. Laji on opettanut myös sinnikkyyttä, periksiantamattomuutta. En enää luovuta missään asiassa niin helposti kuin aiemmin.
Itsetuntoni on kohentunut, koska liikunnan myötä kroppani on alkanut muokkautua haluamaani suuntaan.
Ja parasta, se endorfiinihumala suorituksen jälkeen on selittämätön, tyytyväisyyden ja ilon tunteet ovat pinnassa. Sen jälkeen tulee rentoutuminen ja eläminen tässä hetkessä. Ajatus ei liiku korjaamassa menneitä tai pohtimassa tulevia.
toivottavasti oli jotakin hyötyä. - onnea.yritykseen
On olemassa ihan tieteelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksia, joissa on todettu liikunnan auttavan lievään ja keskivaikeaan masennukseen. Epäilyttäväksi jotkut tutkimukset tekee se, että liikunnan sanotaan vaikuttaneen yhtä hyvin kuin lääkkeet. Kun joittenkin tutkimusten mukaan lääkkeet eivät vaikuta placeboa enempää. -Ota siitä selvä.
Kyllähän liikunta vaikuttaa kuntoon yleensä, siis parempaan suuntaan. Kun on hyvässä fyysisessä kunnossa ,jaksaa hoidella niitä asioita kuntoon, jotka sitä mielenterveyttä verottaa. -En suosittele aivokemia-selityslinjalle lähtemiseen.- hgfhdfgdfds
Aivokemiaa ei ole todellisuudessa todistettu yhdelläkään tutkimuksella. Eli väitetään, että aivoissa on masennuksessa puutetta serotoniinista, mutta kukaan ei oikeasti pysty mittaamaan ja kertomaan, paljonko sitä on ja paljonko pitäisi olla.
Suosittelen lukemaan medikalisaatiokriittistä kirjallisuutta. Länsimaisen terveyskäsityksen vieminen muihin maihin on todella turmiollista masennuksen kohdalla. Monissa maissa depressio-käsitettä ei tunneta, sen sijaan lääkäri kartoittaa potilaan elämäntilannetekijät. Kun näihin maihin saadaan istutettua läätehdasvoittoinen sairauskäsitys, romahtaa potilaan hoito. Potilas eristetään pillereillä kotiin, määritellään sairaaksi mieleksi. Alkuperäisessä hoidossa hänelle olisi tarjottu yhteisössä voimauttavia kokemuksia. Eli länsimainen sairauskäsitys on sairas, kuten länsimainen talouskäsitys (kapitalismi). Masennuksen virallinen hoito on hoitoa kapitalismin ehdoilla (eli lääketehtaille voittoa tuottavilla pillereillä), mikä ei ole potilaalle hyväksi.
- puolensa.ja.puolensa
On ihmisiä, joihin liikunnalla ei ole myönteisiä mielenterveydellisiä vaikutuksia, siis ettei sitä endorfiinia erity. Aloitin tästä ketjun joskus talvella, en muista laitoinko linkin kyseiseen tutkimukseen. Se lienee jossain ahdistus-osiossa, minulla ei ole masennusta ja olen energinen ja aktiivinen noin muutoin.
Tutkimuksessa ei sen sijaan luonnollisestikaan kiistetty liikunnan positiivisia vaikutuksia muuhun terveyteen.
Kommentoin asiaa vain, jotta ei vedettäisi liian yksioikoisia johtopäätöksiä. Eikä olettettaisi, että kaikkia joilla on mielenterveysdiagnooseja joko yksi tai useampia, on joukossa myös se ah niin muodikas masennus. - rw5y
Masentunut ei jaksa liikkua , joten liikunnalla ei ole vaikutusta masentuneen mielenterveyteen.
- jokainentavallaan
Aloitus on vanha ja tutkielma on tehty, mutta aihe on ajankohtainen.
Kun ikääkin jo on ja seniorivuodet edessä ja onneksi vielä fyysisesti hyvässä kunnossa.
Ei se lenkille lähtö, taivuttelu ja terveellinen ruoka aina innosta, mutta kun tietää mitä se saa voi saada aikaan tulevaisuuden varalle, niin siitä haluaa pitää kiinni.
Kun tulee lenkiltä, niin on hyvä olo, että sai jälleen voitettua itsensä ja liikunta lisää mielihyvähormonia. Ajatukset vaihtuvat, kun aistii luonnonilmiöitä, voi tavata jonkun, vaihtaa muutaman sanan tai rupatella hetken.
Harrastuksena on tarkistaa muutamia lehtikeräyspisteitä ja aina löytää viikon parin vanhoja lehtiä. Ei ne uusitset vanhene ja ratkaisemattomia ristikoita on mukava täytellä. Joskus kiikutan ikäviä roskia, pulloja ja muovipulloja roskiin tai otan kierrätykseen.
Niin monet tutkimukset ja oma kokemus osoittaa että liikunnasta on hyötyä. Jos raaja on muutaman viikon kipsissä, se lihakset surkastuvat ja jäsen jäykistyy. Minua kannustaa se, että saan säilytettyä omatoimisuuteni ja mahdollisuuden omatoimiseen elämään mahdollisimman pitkään.
Ja teille masentuneet, en tahdo syyllistää, jos ette nyt jaksa. Nouskaa ylös sängystä, istukaa, kävelkää huoneessa ja käykää vaikka pienellä happihypyllä. taivutelkaa ja pyöritelkää välillä muutamia kertoja niveliä. Se on jo paljon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285