En tiedä kaikkia korvauksia, miten ne muodostuvat ja mistä, mutta tällaisen laskelman tein kuljetusyrittäjästä:
Huolintaliikkeen maksama korvaus / km = 0,99e
kilometrejä / päivä = 350km
---
346,50e
Työntekijän tunteja / päivä = 12h
Palkka / tunti = 10,08e
Palkkakulut yht. = 120,09e
Polttoaineen kulutus / päivä = 90l
Polttoaineen hinta / litra = 1,1e
Polttoainekulut yht. 99e
---
-219,09e
247,50e - 219,09e = 127,41e
Eli 127,41e tuottaisi yksi auto päivässä. Koska en tiedä edes suuntaa-antavasti huolintaliikkeiden korvauksista, laitoin ainoastaan kilometrikorvauksen, joka sekin lienee alimitoitettu. Kait ne lisäksi jotain maksaa lastausajasta ym., joka yllä olevassa laskelmassa koituisi kuljetusliikkeelle tappioksi.
Kilometrit päivässä tuntuisivat suhteellisen oikealta, yli puolet päivästä menisi lastauksiin ym. töihin.
Tuossa täysin alakanttiin vedetyssä laskelmassa päivässä voittoa tulisi siis 127,41e, joka tekee kuukaudessa 3822,30e. Siitä pois velanlyhennykset, huollot ym. yht. vaikkapa 1500e, käteen jää 2322,30e.
Ei kuullosta kannattamattomalta. Mutta jossain mennään vikaan, koska kuljetusyrittäjänä olo ei kannata. Missä laskelma kusee?
Tein tällaisen
15
4788
Vastaukset
- ekl
Jos nyt aluksi lisäät palkkakuluihin palkan sivukulut ~71%
Polttoainekulutus olisi noilla kilometreillä 25,7ltr/100km, laskelmaa varten voit laittaa kympin lisää. Ehkä kevyellä kuormalla pääsee joskus alle, mutta jossain kaupungissa nyhjätessä menee sitten rajusti ylikin...
Se mitä olet kokonaan unohtanut, on kiinteät kulut: dieselverot, vakuutukset, katsastusmaksut, välittömät verot, käyttöpääoman korko, rahoituskulut, kirjanpitokulut...
Mutta älä huoli, niin ne on unohtanut aika moni alalla oleva yrittäjäkin... - Pateva
No ensimmäiseksi ainakin palkkalaskelimssa...
palkkakustannus 12 tunnilta on about 200 euroa.
Ja sunnuntaina saat maksaa vähän enemmän palkkaa.
Autoon pitää ostaa renkaitakin joskus ja korjailla.
Arvonalenemaakin pitäisi laskeskella. Eikös moni autoilia ole ollut "vuoden yrittäjä"
Ensimmäisenä vuotena on tullut joka ovesta rahaa sisään ja kaikki hieno ja luksus on hankittu, omin silmin tällaisen tapauksen nähnyt.
Vuoden lopussa on sitten tullut tämä vero (ei tuu sen nimi nyt mieleen yrittäjät sen varmaan muistaa)
sitä kun sitten seuraavan vuoden tuloista maksat ja sen vuoden verotkin vielä pitäis maksaa, niin siinä meillä on useesti "vuoden yrittäjä"
On kuulema aikas mahdoton maksuyhtälö pitkässäjuoksussa.- Liquidi
Ja sitten ku otat huomioon vielä oikean taksan, nii johan rupee kannattavuus muuttumaan... En tiedä minkälaisesta hommasta olet suunnitelmaa tehny, mut tuntuis joltai irtoperä tai konttihommalta... Taksa olis siinä tapauksessa todennäköisesti alle 90snt/km. Ja tosiaan kun lasket mukaan kaikki kulut mitä ensimmäisestä laskelmasta jäi pois, nii huomaat ettei homma kannatakkaan...
- Laskentaekonomi
Toivottavasti et koskaan ryhdy yrittäjäksi. Ihan jo itsesi ja oman taloudellisen tilanteesi takia.
Ei minulla muuta.- päin peetä
Tässähän niitä jo tulikin tosiaan paljon virheitä mitä olin tehnyt..
Sen sijaan en ymmärrä, että miksi työntekijän todellinen palkka menee jonnekin 20 euroon.. Mitä itselläni palkkakuitit ovat aina kertoneet, niin 10,08e on tuntipalkka ja siitä tulee tehtyjen tuntien mukaan vaikkapa 1800e. Tuosta summastahan ne vähennetään verot ym.? Bruttopalkkahan on tuo 1800e josta vähennetään sitten mitä lie Tellejä ja Lelleljä ja vakuutuksia sun muita, ainakin oman käsitykseni mukaan..?
Ja sitten tuossa laskelmassanihan oli laskettu vain kilometrikorvaus, kai niistä lastauksista ym. jotain tulee myös?
Ja ajattelin esim. jotain kappaletavara runkoajoa terminaalien välillä, missä hinnoissa km-korvaukset pyörii niissä hommissa (täysperä)? - edelliseen
päin peetä kirjoitti:
Tässähän niitä jo tulikin tosiaan paljon virheitä mitä olin tehnyt..
Sen sijaan en ymmärrä, että miksi työntekijän todellinen palkka menee jonnekin 20 euroon.. Mitä itselläni palkkakuitit ovat aina kertoneet, niin 10,08e on tuntipalkka ja siitä tulee tehtyjen tuntien mukaan vaikkapa 1800e. Tuosta summastahan ne vähennetään verot ym.? Bruttopalkkahan on tuo 1800e josta vähennetään sitten mitä lie Tellejä ja Lelleljä ja vakuutuksia sun muita, ainakin oman käsitykseni mukaan..?
Ja sitten tuossa laskelmassanihan oli laskettu vain kilometrikorvaus, kai niistä lastauksista ym. jotain tulee myös?
Ja ajattelin esim. jotain kappaletavara runkoajoa terminaalien välillä, missä hinnoissa km-korvaukset pyörii niissä hommissa (täysperä)?Siis tarkoitin työntekijän todelliset kulut, että miksi nousevat jonnekin 20 euroon sivukulujen johdosta, palkka on tietenkin se 11e..
- ekl
päin peetä kirjoitti:
Tässähän niitä jo tulikin tosiaan paljon virheitä mitä olin tehnyt..
Sen sijaan en ymmärrä, että miksi työntekijän todellinen palkka menee jonnekin 20 euroon.. Mitä itselläni palkkakuitit ovat aina kertoneet, niin 10,08e on tuntipalkka ja siitä tulee tehtyjen tuntien mukaan vaikkapa 1800e. Tuosta summastahan ne vähennetään verot ym.? Bruttopalkkahan on tuo 1800e josta vähennetään sitten mitä lie Tellejä ja Lelleljä ja vakuutuksia sun muita, ainakin oman käsitykseni mukaan..?
Ja sitten tuossa laskelmassanihan oli laskettu vain kilometrikorvaus, kai niistä lastauksista ym. jotain tulee myös?
Ja ajattelin esim. jotain kappaletavara runkoajoa terminaalien välillä, missä hinnoissa km-korvaukset pyörii niissä hommissa (täysperä)?No tässä vähän faktaa työkustannuksista:
Sosiaalimaksut:
sosiaaliturvamaksu: 6,066%
TEL-työnantajamaksu: 17,30%
tapaturmavakuutus: 4,64%
vapaa-ajan tapaturmavakuutus: 0,78%
ryhmähenkivakuutus: 0,09%
työttömyysvakuutusmaksu: 0,07%
sosiaalimaksut yhteensä: 29,576%
tehollisen työajan tunnit: 1648h/a 100,00%
lomakorvaus 222,4h/a 12,31%
lomaltapaluuraha(50%) 6,15%
palkalliset vapaapäivät 152h/a 8,41%
sairasajan palkat 72h/a 3,98%
muut palkalliset päivät 8h/a 0,44%
palkat ja sosiaalipalkat yhteensä: 131,30%
sosiaalimaksut edellisistä 38,83%
palkat välilliset palkat yhteensä: 170,14
välilliset palkkakustannukset yhteensä 70,1%.
Tuossa ei sitten ole vielä päivärahoja eikä työterveyshuoltoa, joten siihen vielä keskimäärin 4250 EUR/a/kuljettaja lisää. Eli jossain 74-75% paikkeilla mennään sivukulujen suhteen...
- provo?
Vai laskeeko joku tosissaan näin? Minkähänkokoista kulkupeliä tässä ajateltiin? Puolikkaasta ei ihan noin paljoa saa (saa pyytää, tyhmähän on vain maksaja), ja kilsahinnan päälle ei kyllä kovin usein noita purkuja ja lastauksia maksella jollei ole kovasti poikkeavaa hommaa - jos tässä oli siis tarkoitus ajella kuitenkin vähän pitempää keikkaa. Ja lyhyemmät keikathan viisaampi myykin tuntihinnalla.
No, nuo muut asiat olikin tuolla jo korjailtu. - kurssin
käyneen lasku taidolta,laskea osataan,muttei ymmärretty opetusta täysin.ei ole tarkoitus laskea hintoja,vaan saada toiminta kannattavaksi,mutta kait ne siellä kurssilla sano että se on kannattavuuslaskelma,eikä hintojen lasku
Mitä jos ajaisit itse sitä autoa?
Tolla laskelmalla tulosi tuplaantuisi.- tuokin
Njoo, selvähän se on, että itse ajamalla säästäisi, mikäli ei omalle työlle laske mitään arvoa.
Mutta ainakin aluksi olisi toki pakkokin ajaa itse. Tosiaan, täysyhdistelmällä ajattelin heti aloittaa, en tiedä onko moisessa mitään järkeä sitten. Mutta sanotaan, että ostan noin 60 000e yhdistelmän, niin paljonkos jossain kpl-tavaran runkoajossa mahtaisi ne korvaukset sitten olla noin suunnilleen? Onko se tosiaan alle 0,90 euroa vai miten?
Joku tuolla jo provoksikin tätä luuli, mutta siitä ei ole kyse, ensimmäinen laskelma vain oli hieman ajattelemattomasti tehty. Kun nyt näitä realiteetteja on tässä tullut esille, alkaa valjeta että eihän se tosiaan kovin kannattavaa ole. - tosissasi
tuokin kirjoitti:
Njoo, selvähän se on, että itse ajamalla säästäisi, mikäli ei omalle työlle laske mitään arvoa.
Mutta ainakin aluksi olisi toki pakkokin ajaa itse. Tosiaan, täysyhdistelmällä ajattelin heti aloittaa, en tiedä onko moisessa mitään järkeä sitten. Mutta sanotaan, että ostan noin 60 000e yhdistelmän, niin paljonkos jossain kpl-tavaran runkoajossa mahtaisi ne korvaukset sitten olla noin suunnilleen? Onko se tosiaan alle 0,90 euroa vai miten?
Joku tuolla jo provoksikin tätä luuli, mutta siitä ei ole kyse, ensimmäinen laskelma vain oli hieman ajattelemattomasti tehty. Kun nyt näitä realiteetteja on tässä tullut esille, alkaa valjeta että eihän se tosiaan kovin kannattavaa ole.olet,etsi ensi töiksesi joku realistinen kirjanpitäjä avuksi laskemaan,on sen verran puutteellinen lasku toimitus etten usko,että edes seuraavaa saat realistiseksi
- edes se
tuokin kirjoitti:
Njoo, selvähän se on, että itse ajamalla säästäisi, mikäli ei omalle työlle laske mitään arvoa.
Mutta ainakin aluksi olisi toki pakkokin ajaa itse. Tosiaan, täysyhdistelmällä ajattelin heti aloittaa, en tiedä onko moisessa mitään järkeä sitten. Mutta sanotaan, että ostan noin 60 000e yhdistelmän, niin paljonkos jossain kpl-tavaran runkoajossa mahtaisi ne korvaukset sitten olla noin suunnilleen? Onko se tosiaan alle 0,90 euroa vai miten?
Joku tuolla jo provoksikin tätä luuli, mutta siitä ei ole kyse, ensimmäinen laskelma vain oli hieman ajattelemattomasti tehty. Kun nyt näitä realiteetteja on tässä tullut esille, alkaa valjeta että eihän se tosiaan kovin kannattavaa ole.ABC kortti, niin pääset ehkä kokeilemaan jotain pullan tai maidonjakelua. Siitä on hyvä aloittaa sitten muut haaveet, kun on vähän itse kokeillut alalla.
- ei noi yhdistelmät kannata
tuokin kirjoitti:
Njoo, selvähän se on, että itse ajamalla säästäisi, mikäli ei omalle työlle laske mitään arvoa.
Mutta ainakin aluksi olisi toki pakkokin ajaa itse. Tosiaan, täysyhdistelmällä ajattelin heti aloittaa, en tiedä onko moisessa mitään järkeä sitten. Mutta sanotaan, että ostan noin 60 000e yhdistelmän, niin paljonkos jossain kpl-tavaran runkoajossa mahtaisi ne korvaukset sitten olla noin suunnilleen? Onko se tosiaan alle 0,90 euroa vai miten?
Joku tuolla jo provoksikin tätä luuli, mutta siitä ei ole kyse, ensimmäinen laskelma vain oli hieman ajattelemattomasti tehty. Kun nyt näitä realiteetteja on tässä tullut esille, alkaa valjeta että eihän se tosiaan kovin kannattavaa ole.Kannattais ostaa ihan perus jakari, 12-14 Finnin kontilla, päivän aikana kilometrit vaan jotain 100-200km ja liksaa (tulee päivät noin 10-12h) 300-400 euroa eli per kilometri noin 1,5-4 euroa! (Tuntihinnat on jakareilla siinä 30-40 euroa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 216548
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 603677
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2282937Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342712Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452496Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme252335Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 401753
- 241618