ortodoksin suhde luterilaisuuteen?

tietämätön1234

Saako ortodoksi käydä luterilaisen kirkon tapahtumissa ja peräti ehtoollisella? Vai tulkitaanko se sopimattomaksi, koska kyseessä on kuitenkin "läntisen puolen kirkkokunta"?

39

2469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käydä

      luterilaisessa kirkossa, mutta ehtoolliselle hän ei voi mennä. Ortodoksisessa kirkossa katsotaan ehtoollisyhteyden merkitsevän sitä, että ko kirkot olisivat yhdistyneet ja näinhän ei tietenkään ole. Itse en kyllä käy luterilaisessa kirkossa. Sillä ei ole minulle mitään annettavaa. Roomalaiskatolisessa kirkossa käyn joskus.

      • rauhantyöt

        Monien todistajien mukaan tämä roomalaiskatolisen kirkon armeija surmasi mitä epäinhimillisimmällä tavalla n. 750 000 Serbian ortodoksia. 240 000 serbialaista kääntyi pakotettuina Rooman uskoon ja toinen 1/2 miljoonaa katsoi parhaaksi paeta maasta.

        http://www.katkirkko.net/fi/?go=news&attachment=210


      • ...
        rauhantyöt kirjoitti:

        Monien todistajien mukaan tämä roomalaiskatolisen kirkon armeija surmasi mitä epäinhimillisimmällä tavalla n. 750 000 Serbian ortodoksia. 240 000 serbialaista kääntyi pakotettuina Rooman uskoon ja toinen 1/2 miljoonaa katsoi parhaaksi paeta maasta.

        http://www.katkirkko.net/fi/?go=news&attachment=210

        Eipä tuo kai mikään "roomalaiskatolisen kirkon armeija" ollut, vaan fasistisen Kroatian armeija, joka väitti toimillaan olevan paavillisen siunauksen.

        Mitä itse aiheeseen tulee, niin toki luterilaisessa kirkossa voi käydä. Mutta miksi pitäisi? Minä ainakin näen, että luterilaiset pitäytyvät vain pieneen osaan kristillisestä elämästä. Liturgia on kalpea aavistus omasta liturgiastamme. Sakramentit on oikeastaan hukattu, ei sillä että niihin olisi mieltä osallistuakaan. Lisäksi oppi synnistä ja varsinkin pelastuksesta on aivan toisenlainen kuin ortodokseilla.


      • tosiasioita.
        ... kirjoitti:

        Eipä tuo kai mikään "roomalaiskatolisen kirkon armeija" ollut, vaan fasistisen Kroatian armeija, joka väitti toimillaan olevan paavillisen siunauksen.

        Mitä itse aiheeseen tulee, niin toki luterilaisessa kirkossa voi käydä. Mutta miksi pitäisi? Minä ainakin näen, että luterilaiset pitäytyvät vain pieneen osaan kristillisestä elämästä. Liturgia on kalpea aavistus omasta liturgiastamme. Sakramentit on oikeastaan hukattu, ei sillä että niihin olisi mieltä osallistuakaan. Lisäksi oppi synnistä ja varsinkin pelastuksesta on aivan toisenlainen kuin ortodokseilla.

        Teurastettuina tapettujen listassa oli myös 5 ortodoksista piispaa ja vähintään 300 pappia.
        Nämä katoliset teurastamot pöyristyttivät jopa Italian fasisteja ja Saksan kovaksi keitetyt sotilaatkin protestoivat julmuuksia vastaan samoin kuin diplomaatit ja jopa SS:n komentokeskus. Joissakin tapauksissa Saksan sotilaat taistelivat liittolaisiaan katolisia Ushtashi joukkoja vastaan pelastaakseen edes joitakin viattomista ortodoksiuhreista.
        Äänekkäistä protesteista huolimatta paavi Pius XII (v. 1943!) nimitti kansanmurhan päätekijää, diktaattori Ante Pavelicia, ”hyväksi katolilaiseksi”.


      • kun et osaa
        tosiasioita. kirjoitti:

        Teurastettuina tapettujen listassa oli myös 5 ortodoksista piispaa ja vähintään 300 pappia.
        Nämä katoliset teurastamot pöyristyttivät jopa Italian fasisteja ja Saksan kovaksi keitetyt sotilaatkin protestoivat julmuuksia vastaan samoin kuin diplomaatit ja jopa SS:n komentokeskus. Joissakin tapauksissa Saksan sotilaat taistelivat liittolaisiaan katolisia Ushtashi joukkoja vastaan pelastaakseen edes joitakin viattomista ortodoksiuhreista.
        Äänekkäistä protesteista huolimatta paavi Pius XII (v. 1943!) nimitti kansanmurhan päätekijää, diktaattori Ante Pavelicia, ”hyväksi katolilaiseksi”.

        pysyä asiassa. On se ihmejuttu, että tulee sönköttömään tänne tuollaisia! Keskustelemme nyt ortodoksien ja luterilaisten välisistä suhteista eikä historian väärinkäytöksistä.


      • Hurskas katolilainen
        rauhantyöt kirjoitti:

        Monien todistajien mukaan tämä roomalaiskatolisen kirkon armeija surmasi mitä epäinhimillisimmällä tavalla n. 750 000 Serbian ortodoksia. 240 000 serbialaista kääntyi pakotettuina Rooman uskoon ja toinen 1/2 miljoonaa katsoi parhaaksi paeta maasta.

        http://www.katkirkko.net/fi/?go=news&attachment=210

        tuntuu siltä, että sinä haluat haastaa riitaa katolilaisten kanssa, en tiedä oletko sinä ortodoksi, toivottavasti et. Mutta jos olet, niin toivottavasti täällä ei ole muita sinun kaltaisiasi.
        Me emme mahda mitään historian tapahtumille, ja äläkä syytä jälkipolvia siitä mitä meidän edeltäjät ovat tehneet.


      • sivuilta.
        Hurskas katolilainen kirjoitti:

        tuntuu siltä, että sinä haluat haastaa riitaa katolilaisten kanssa, en tiedä oletko sinä ortodoksi, toivottavasti et. Mutta jos olet, niin toivottavasti täällä ei ole muita sinun kaltaisiasi.
        Me emme mahda mitään historian tapahtumille, ja äläkä syytä jälkipolvia siitä mitä meidän edeltäjät ovat tehneet.

        Artikkelin kirjoittaja on myös roomalaiskatolinen
        G.Politi, joten näen sen kirjoituksen katolilaisena synnintunnustuksena.


      • Hurskas katolilainen
        sivuilta. kirjoitti:

        Artikkelin kirjoittaja on myös roomalaiskatolinen
        G.Politi, joten näen sen kirjoituksen katolilaisena synnintunnustuksena.

        tiedän sen, että se on kat.kirkon sivuilta, mutta ystävä hyvä, me emme mahda mitään menneisyyden tapahtumille, valitettavasti. Muista että älä syytä jälkipolvia niistä tapahtumista.


    • vastata

      tähän, että sakramentteja lukuunottamatta kaikki on sallittua, ja mielestäni erittäin suositeltavaa ja jopa väistämätöntä. Heikko on ortodoksinen identiteetti, jos se virrenveisuusta horjahtelee. Uskontunnustus poikkeaa hieman luterilaisesta, mutta tämänkin voi mielessä korjata palveluksen aikana.

      Tällä palstalla jotkut meistä ortodokseista hyvin mahtipontisesti korostavat lännen ja idän suurta eroa. Ortodoksit ovat kokonaisvaltaisia ja heidän maailmankäsityksensä rakentuu aivan toiselle pohjalle. Tämä on roskapuhetta, joidenkin tärkeilijöiden snobbailua, Suomen ortodoksien ja luterilaisten maailmankuva on hyvin samanlainen, joitakin eroja uskonnollisissa asioissa on, ja niitä täällä korostetaan ja paisutellaan niin paljon, etteivät kirjoittajat itsekään usko sanomisiinsa.

      Ehtoollisellenne emme voi osallistua ja te ette voi osallistua ortodoksisiin sakramentteihin. Kun nämä asiat ovat selvät, voimme puolin ja toisin osallistua kirkollisiin palveluksiin ja tapahtumiin toistemme kirkoissa.

      • suuri osa

        Suomen ortodokseista on katsomukseltaan täysin luterilaisia, seka-avioliitossa luterilaisten kanssa ja käy siksi myös silloin tällöin luterilaisessa kirkossa. Itse en ole seka-avioliitossa, vaan puolisoni on ortodoksi, eikä ystäviin tai sukulaisiin kuulu uskovia luterilaisia. Miksi siis kävisimme luterilaisessa kirkossa? Luterilaisuudella ei ole ortodoksille mitään annettavaa. Ortodoksin on parasta käydä vain omassa kirkossaan ja pyrkiä elämään ortodoksista elämää.


      • vieraisiin
        suuri osa kirjoitti:

        Suomen ortodokseista on katsomukseltaan täysin luterilaisia, seka-avioliitossa luterilaisten kanssa ja käy siksi myös silloin tällöin luterilaisessa kirkossa. Itse en ole seka-avioliitossa, vaan puolisoni on ortodoksi, eikä ystäviin tai sukulaisiin kuulu uskovia luterilaisia. Miksi siis kävisimme luterilaisessa kirkossa? Luterilaisuudella ei ole ortodoksille mitään annettavaa. Ortodoksin on parasta käydä vain omassa kirkossaan ja pyrkiä elämään ortodoksista elämää.

        sillä tämä viharakkaussuhde on ikuista.


      • ei minulla ainakaan
        vieraisiin kirjoitti:

        sillä tämä viharakkaussuhde on ikuista.

        ole mitään suhdetta nykyluterilaisuuteen eikä luterilaiseen kirkkoon. He saavat rauhassa puuhata, mitä puuhaavat. Suomessa uskonto tulee hyvin vähän esiin yhteiskuntaelämässä. Luterilaiseen uskonnollisuuteen ei tarvitse törmätä missään, jos ei halua.


      • tapauksessa
        suuri osa kirjoitti:

        Suomen ortodokseista on katsomukseltaan täysin luterilaisia, seka-avioliitossa luterilaisten kanssa ja käy siksi myös silloin tällöin luterilaisessa kirkossa. Itse en ole seka-avioliitossa, vaan puolisoni on ortodoksi, eikä ystäviin tai sukulaisiin kuulu uskovia luterilaisia. Miksi siis kävisimme luterilaisessa kirkossa? Luterilaisuudella ei ole ortodoksille mitään annettavaa. Ortodoksin on parasta käydä vain omassa kirkossaan ja pyrkiä elämään ortodoksista elämää.

        teillä ei ole luontevaa syytä käydä luterilaisessa kirkossa, en minäkään mene sunnuntaiaamuna läheiseen luterilaiseen kirkkoon oman kirkon sijaan, tästä ei ollut kysymys. Mutta "luterilaisuudella ei ole ortodoksille mitään annettavaa" on äärimmäisen nokkava näkemys ja tekee minut surulliseksi. Toivottavasti tällainen elitistinen näkemys ei ole yleinen ortodoksien piirissä. Samanlainen panslavistinen löyhkä on aistittavissa itätuulen aikana eikä sillä ole mitään tekemistä ortodoksisuuteen sisältyvän humanismin kanssa. Vahvan uskon ja identiteetin omaavan ortodoksin ei tarvitse elämää ja muitten kirkkoja väistellä tinkimättä itsestään mitään.


      • ...
        tapauksessa kirjoitti:

        teillä ei ole luontevaa syytä käydä luterilaisessa kirkossa, en minäkään mene sunnuntaiaamuna läheiseen luterilaiseen kirkkoon oman kirkon sijaan, tästä ei ollut kysymys. Mutta "luterilaisuudella ei ole ortodoksille mitään annettavaa" on äärimmäisen nokkava näkemys ja tekee minut surulliseksi. Toivottavasti tällainen elitistinen näkemys ei ole yleinen ortodoksien piirissä. Samanlainen panslavistinen löyhkä on aistittavissa itätuulen aikana eikä sillä ole mitään tekemistä ortodoksisuuteen sisältyvän humanismin kanssa. Vahvan uskon ja identiteetin omaavan ortodoksin ei tarvitse elämää ja muitten kirkkoja väistellä tinkimättä itsestään mitään.

        Ortodoksinen kirkko on kuitenkin pyhä, katolinen ja apostolinen. Luterilainen kirkko ei. Ei tämä ole todellakaan mitään panslavismia, vaan osa uskoamme.

        Kerro nyt joku esimerkki siitä, mitä annettavaa ev.lut. kirkolla on ortodoksille.


      • dogmatiikkaa
        ... kirjoitti:

        Ortodoksinen kirkko on kuitenkin pyhä, katolinen ja apostolinen. Luterilainen kirkko ei. Ei tämä ole todellakaan mitään panslavismia, vaan osa uskoamme.

        Kerro nyt joku esimerkki siitä, mitä annettavaa ev.lut. kirkolla on ortodoksille.

        ja sakramentteja, ei mitään. Jos tarkoitat ihmisiä, kulttuuria ja kanssakäymistä ja yhteisiä askareita, paljonkin. En tiedä, mikä minussa on vikana, mutta pidän kulttuureista ja ihmisistä. Kauneimmat joululaulut urkusäestyksellä luterilaisen kirkon piippuhyllyltä kajautettuna todella virittävät minut joulutunnelmaan. Jalkapallon peluu lut. skr:n joukkueessa on maistunut mukavalle. Luterilaiset häät ovat upeat, Kuulalla sisään ja Melartinilla pihalle ja loppuillalla nyrkillä nenään. Luterilaisten kanssa pystyy oikeasti keskustelemaan uskonasioista, mikä on täysin mahdotonta helluntalaisten kanssa. Minulla on kaksi hyvää ystävää, jokta ovat luterilaisia pappeja. ENKÄ ala heille suuta soittamaan, että te ette ole mitään oikeita pappeja. Tällaista katupoikamaista uhittelua saa kuulla sieltä ja täältä. Itse soitan ja pidän ertyisesti J.S. Bachin sävellyksistä, jotka ovat merkittävä osa luterilaista perinnettä. Tampereen kirkon freskot vetävät vertoja meidän kirkkotaiteelle puhumattakaan lukuisista muista esimerkeistä. Luterilainen hallitus muokatessaan perustuslakia takasi ortodoksisen kirkon valtiollisen aseman. En minä jaksa selittää, jos et koulussa tai elämässä mitään ole oppinut.


      • karjalan mänty
        dogmatiikkaa kirjoitti:

        ja sakramentteja, ei mitään. Jos tarkoitat ihmisiä, kulttuuria ja kanssakäymistä ja yhteisiä askareita, paljonkin. En tiedä, mikä minussa on vikana, mutta pidän kulttuureista ja ihmisistä. Kauneimmat joululaulut urkusäestyksellä luterilaisen kirkon piippuhyllyltä kajautettuna todella virittävät minut joulutunnelmaan. Jalkapallon peluu lut. skr:n joukkueessa on maistunut mukavalle. Luterilaiset häät ovat upeat, Kuulalla sisään ja Melartinilla pihalle ja loppuillalla nyrkillä nenään. Luterilaisten kanssa pystyy oikeasti keskustelemaan uskonasioista, mikä on täysin mahdotonta helluntalaisten kanssa. Minulla on kaksi hyvää ystävää, jokta ovat luterilaisia pappeja. ENKÄ ala heille suuta soittamaan, että te ette ole mitään oikeita pappeja. Tällaista katupoikamaista uhittelua saa kuulla sieltä ja täältä. Itse soitan ja pidän ertyisesti J.S. Bachin sävellyksistä, jotka ovat merkittävä osa luterilaista perinnettä. Tampereen kirkon freskot vetävät vertoja meidän kirkkotaiteelle puhumattakaan lukuisista muista esimerkeistä. Luterilainen hallitus muokatessaan perustuslakia takasi ortodoksisen kirkon valtiollisen aseman. En minä jaksa selittää, jos et koulussa tai elämässä mitään ole oppinut.

        Kirkollisessa mielessä ei mitään annettavaa mutta hyvä tavaton, emme kai me missään ortodoksisessa kuplassa elä? Kai nyt jokaisella suomalaisella on muitakin kuin omaan kirkkoon kuuluvia ystäviä, sukulaisia, työkavereita?? Ja jokainen suomalainen on saanut koulussa aimoannoksen luterilaisia veisuja, joista kyllä suvivirsi on tosi hieno ja tuo paljon muistoja mieleen. Luterilaisista häistä olen kyllä jyrkästi eri mieltä, ne ovat varsin kolkot jos vertaa omiimme. Tunnen myös muutaman ev.lut papin ja heidän suhteensa meihin on todella kunnioittava ja hyvä. Inhoan sitä ortodoksista elitismiä ja muita nenän vartta pitkin katsomista. Jos suhde omaan uskoon on kunnossa (ja itsetunto), ei silloin tarvitse lähteä helppoheikkinä mollaamaan muita.


      • ...
        dogmatiikkaa kirjoitti:

        ja sakramentteja, ei mitään. Jos tarkoitat ihmisiä, kulttuuria ja kanssakäymistä ja yhteisiä askareita, paljonkin. En tiedä, mikä minussa on vikana, mutta pidän kulttuureista ja ihmisistä. Kauneimmat joululaulut urkusäestyksellä luterilaisen kirkon piippuhyllyltä kajautettuna todella virittävät minut joulutunnelmaan. Jalkapallon peluu lut. skr:n joukkueessa on maistunut mukavalle. Luterilaiset häät ovat upeat, Kuulalla sisään ja Melartinilla pihalle ja loppuillalla nyrkillä nenään. Luterilaisten kanssa pystyy oikeasti keskustelemaan uskonasioista, mikä on täysin mahdotonta helluntalaisten kanssa. Minulla on kaksi hyvää ystävää, jokta ovat luterilaisia pappeja. ENKÄ ala heille suuta soittamaan, että te ette ole mitään oikeita pappeja. Tällaista katupoikamaista uhittelua saa kuulla sieltä ja täältä. Itse soitan ja pidän ertyisesti J.S. Bachin sävellyksistä, jotka ovat merkittävä osa luterilaista perinnettä. Tampereen kirkon freskot vetävät vertoja meidän kirkkotaiteelle puhumattakaan lukuisista muista esimerkeistä. Luterilainen hallitus muokatessaan perustuslakia takasi ortodoksisen kirkon valtiollisen aseman. En minä jaksa selittää, jos et koulussa tai elämässä mitään ole oppinut.

        "jos tarkoitat dogmatiikkaa ja sakramentteja, ei mitään."

        Sinnepäin. Tarkoitin hengellistä ravintoa.

        "Luterilainen hallitus muokatessaan perustuslakia takasi ortodoksisen kirkon valtiollisen aseman."

        Joo. Valvoakseen epäilyttävän (=venäläisen) aineksen toimintaa.


      • lisättäköön,
        ... kirjoitti:

        "jos tarkoitat dogmatiikkaa ja sakramentteja, ei mitään."

        Sinnepäin. Tarkoitin hengellistä ravintoa.

        "Luterilainen hallitus muokatessaan perustuslakia takasi ortodoksisen kirkon valtiollisen aseman."

        Joo. Valvoakseen epäilyttävän (=venäläisen) aineksen toimintaa.

        että molempien kirkkojen näkemys Jeesuksesta ja pelastuksesta ovat päällisin puolin linjassa keskenään, joten sitä hengellistä ortodokseillekin kelpaavaa ravintoa on luterilaisessa kirkossa tarjolla. Itse en mene ev.lut. kirkkoon ort.kirkon kustannuksella, vaan silloin tällöin sopivan paikan tullen käyn napostelemassa lähinnä kulttuurin tai sosiaaliseen nälkään pientä huikopalaa. Toisella korvalla olen sanaakin kuunnellut, asiaa ovat puhuneet. Ja please, ei aloteta nyt dogmaattista rähinää uskonkappaleista. Sanoin "päällisin puolin linjassa" tietäen erot, halusin varsinkin luterilaisille palstan lukijoille selventää, että näkemys raamatusta on hyvin samanlainen, molemmat tosin harjoittavat dogmaattista kikkailua, ja historiaan vedoten meidän ortodoksien mielestä muut kikkailevat me emme. Ja tietysti, minä olen samaa mieltä, eihän uskonnoissa olisi muuten mitään logiikkaa :)


      • ...
        lisättäköön, kirjoitti:

        että molempien kirkkojen näkemys Jeesuksesta ja pelastuksesta ovat päällisin puolin linjassa keskenään, joten sitä hengellistä ortodokseillekin kelpaavaa ravintoa on luterilaisessa kirkossa tarjolla. Itse en mene ev.lut. kirkkoon ort.kirkon kustannuksella, vaan silloin tällöin sopivan paikan tullen käyn napostelemassa lähinnä kulttuurin tai sosiaaliseen nälkään pientä huikopalaa. Toisella korvalla olen sanaakin kuunnellut, asiaa ovat puhuneet. Ja please, ei aloteta nyt dogmaattista rähinää uskonkappaleista. Sanoin "päällisin puolin linjassa" tietäen erot, halusin varsinkin luterilaisille palstan lukijoille selventää, että näkemys raamatusta on hyvin samanlainen, molemmat tosin harjoittavat dogmaattista kikkailua, ja historiaan vedoten meidän ortodoksien mielestä muut kikkailevat me emme. Ja tietysti, minä olen samaa mieltä, eihän uskonnoissa olisi muuten mitään logiikkaa :)

        "Tähän vielä lisättäköön että molempien kirkkojen näkemys Jeesuksesta ja pelastuksesta ovat päällisin puolin linjassa keskenään, joten sitä hengellistä ortodokseillekin kelpaavaa ravintoa on luterilaisessa kirkossa tarjolla."

        Minä näkisin asian, jos en päinvastoin, niin ainakin rankasti eri lailla. Minusta luterilaisen ja ortodoksisen pelastuskäsityksen ero ei ole suinkaan dogmaattista kikkailua, vaan elämään suuresti vaikuttava asia.


      • mieltä
        ... kirjoitti:

        "Tähän vielä lisättäköön että molempien kirkkojen näkemys Jeesuksesta ja pelastuksesta ovat päällisin puolin linjassa keskenään, joten sitä hengellistä ortodokseillekin kelpaavaa ravintoa on luterilaisessa kirkossa tarjolla."

        Minä näkisin asian, jos en päinvastoin, niin ainakin rankasti eri lailla. Minusta luterilaisen ja ortodoksisen pelastuskäsityksen ero ei ole suinkaan dogmaattista kikkailua, vaan elämään suuresti vaikuttava asia.

        kanssasi tietenkin armo-opista, mutta pakettiin kuuluu vielä suuren viikon tapahtumat, ristinkuolema ja kaikkea muuta. Taitaa olla täysin mahdotonta saada asiaani perille. Teidän kommenteista voisi päätellä, että kysymyksessä ovat jyrkästi eri uskonnäkemykset. Otapa muutama askel taaksepäin ja mieti uudestaan.


      • toiveajattelua

        tuo vastata-nimimerkin kirjoitus ei ollut välttämättä ortodoksin kirjoittama, siinä saatoi olla vain luterilaisen ekumeenisen toiveikas tulkinta.
        On tietysti selvää, että viimeistään sotien jälkeen suuri osa Suomen ortodokseista on elänyt yhä lähempänä luterilaisia, mutta heidän uskontojensa opeissa on niin suuria eroja että turha samanlaista ajattelua on korostaa. Olen huomannut monien luterilaisten närkästyvän pahasti, kun ovat huomanneet miten eri tavalla ortodoksit ajattelevat heidän itsestäänselvyyksistään.
        Sitä paitsi Suomen ortodoksit ovat vain osa ortodoksista maailmaa ja pitää muistaa, että yleisesti ottaen monikaan Kreikan, Venäjän, Ukrainan, Bulgarian, Serbian, Georgian jne. ortodokseista ei ole edes kuullut sanaa luterilaisuus eikä heillä ole mitään käsitystä tästä Luterhuksen laatimasta vain 500 vuotta uudesta opista.


      • meni
        toiveajattelua kirjoitti:

        tuo vastata-nimimerkin kirjoitus ei ollut välttämättä ortodoksin kirjoittama, siinä saatoi olla vain luterilaisen ekumeenisen toiveikas tulkinta.
        On tietysti selvää, että viimeistään sotien jälkeen suuri osa Suomen ortodokseista on elänyt yhä lähempänä luterilaisia, mutta heidän uskontojensa opeissa on niin suuria eroja että turha samanlaista ajattelua on korostaa. Olen huomannut monien luterilaisten närkästyvän pahasti, kun ovat huomanneet miten eri tavalla ortodoksit ajattelevat heidän itsestäänselvyyksistään.
        Sitä paitsi Suomen ortodoksit ovat vain osa ortodoksista maailmaa ja pitää muistaa, että yleisesti ottaen monikaan Kreikan, Venäjän, Ukrainan, Bulgarian, Serbian, Georgian jne. ortodokseista ei ole edes kuullut sanaa luterilaisuus eikä heillä ole mitään käsitystä tästä Luterhuksen laatimasta vain 500 vuotta uudesta opista.

        hiukan pieleen, ortodoksina halusin tuoda toisenlaisen näkökulman vallalla olevaan genreen näillä sivustoilla. Dogmaattista ekumeniaa en kaipaa, käytöksen tasolla kyllä. Palstalla käytetty jargonismi jää vaille selitystä. Kokonaisvaltainen näkemys tyhjä ilmaus. Ortodoksi ei ole aidompi eikä kokonaisvaltaisempi kuin luterilainenkaan. Ortodoksisen laitoksen amanuenssilla on enemmän yhteistä skånelaisen maajussin kuin Uralin takana piileskelevän ostjakin kanssa. On hienoa huomata erilaisuus mutta yhdistävätkin seikat olisi syytä huomioida.


      • Makarios
        dogmatiikkaa kirjoitti:

        ja sakramentteja, ei mitään. Jos tarkoitat ihmisiä, kulttuuria ja kanssakäymistä ja yhteisiä askareita, paljonkin. En tiedä, mikä minussa on vikana, mutta pidän kulttuureista ja ihmisistä. Kauneimmat joululaulut urkusäestyksellä luterilaisen kirkon piippuhyllyltä kajautettuna todella virittävät minut joulutunnelmaan. Jalkapallon peluu lut. skr:n joukkueessa on maistunut mukavalle. Luterilaiset häät ovat upeat, Kuulalla sisään ja Melartinilla pihalle ja loppuillalla nyrkillä nenään. Luterilaisten kanssa pystyy oikeasti keskustelemaan uskonasioista, mikä on täysin mahdotonta helluntalaisten kanssa. Minulla on kaksi hyvää ystävää, jokta ovat luterilaisia pappeja. ENKÄ ala heille suuta soittamaan, että te ette ole mitään oikeita pappeja. Tällaista katupoikamaista uhittelua saa kuulla sieltä ja täältä. Itse soitan ja pidän ertyisesti J.S. Bachin sävellyksistä, jotka ovat merkittävä osa luterilaista perinnettä. Tampereen kirkon freskot vetävät vertoja meidän kirkkotaiteelle puhumattakaan lukuisista muista esimerkeistä. Luterilainen hallitus muokatessaan perustuslakia takasi ortodoksisen kirkon valtiollisen aseman. En minä jaksa selittää, jos et koulussa tai elämässä mitään ole oppinut.

        Olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.

        (Tässä yhteydessä pyydän, että käyttäisitte yhtä ja samaa nimimerkiä keskusteluketjun sisällä, muuten seuraaminen menee todella vaikeaksi.)

        Minä olen luterilaisen kanssa naimisissa - joka on kaiken "kauhistuttavuutensa" lisäksi suomenruotsalainenkin. Olen aina pitänyt loukkaavina sentyyppisiä mielipiteitä, ettei luterilaisilla ole meille mitän annettavaa, pysykää pois pirun kirkosta, kavahtakaa toisuskoisia, eläkää ortodoksista elämää (ainoastaan) ortodoksien keskuudessa. Sellaisten lausujat ovat tavalla tai toisella keskenkasvuisia.

        Tyttäremme, ortodoksi, on tänäkin kesänä lähdössä vaimon luterilaisen seurakunnan järjestämälle viikonloppuleirille. Miksi? Koska luterilaisella kirkolla on tarjota kasapäin toimintaa, joka ilmeisesti varojen vähyyden vuoksi meiltä puuttuu. Tyttö ei ole yhtenäkään kesänä tullut aivopestynä takaisin vaan monta kokemusta ja ystävää rikkaampana.

        Ystävyyden lisäksi myös kulttuurit ja uskonnot - olkootkin kannaltamme harhaoppisia - ovat rikkaus. Läntinen kirkko on antanut maailmalle kauneutta yllin kyllin. Suomalainen ortodoksia, anteeksi vain, tuntuu aika ajoin antavan vain ummehtuneisuutta. Nyt kun on avattu ulospäinsuuntautuva kulttuurikeskus, ensimmäiset kivet ovat jo omien käsissä. Siellähän voi törmätä lutikkaan, härregyy!

        Minä pidän myös juutalaisuutta kiehtovana ja tällä haavaa opiskelen islamia. Elämä ei ole umpio. Mitä enemmän on halua tutustua vieraaseen, sitä vähemmän sitä pelkää - ja sitä enemmän oma maailmankuva laajenee. Laajentuneessa maailmankuvassa pahimmat mölyt pysyvät mahassa.


      • yksinkertainen ortodoksi
        Makarios kirjoitti:

        Olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.

        (Tässä yhteydessä pyydän, että käyttäisitte yhtä ja samaa nimimerkiä keskusteluketjun sisällä, muuten seuraaminen menee todella vaikeaksi.)

        Minä olen luterilaisen kanssa naimisissa - joka on kaiken "kauhistuttavuutensa" lisäksi suomenruotsalainenkin. Olen aina pitänyt loukkaavina sentyyppisiä mielipiteitä, ettei luterilaisilla ole meille mitän annettavaa, pysykää pois pirun kirkosta, kavahtakaa toisuskoisia, eläkää ortodoksista elämää (ainoastaan) ortodoksien keskuudessa. Sellaisten lausujat ovat tavalla tai toisella keskenkasvuisia.

        Tyttäremme, ortodoksi, on tänäkin kesänä lähdössä vaimon luterilaisen seurakunnan järjestämälle viikonloppuleirille. Miksi? Koska luterilaisella kirkolla on tarjota kasapäin toimintaa, joka ilmeisesti varojen vähyyden vuoksi meiltä puuttuu. Tyttö ei ole yhtenäkään kesänä tullut aivopestynä takaisin vaan monta kokemusta ja ystävää rikkaampana.

        Ystävyyden lisäksi myös kulttuurit ja uskonnot - olkootkin kannaltamme harhaoppisia - ovat rikkaus. Läntinen kirkko on antanut maailmalle kauneutta yllin kyllin. Suomalainen ortodoksia, anteeksi vain, tuntuu aika ajoin antavan vain ummehtuneisuutta. Nyt kun on avattu ulospäinsuuntautuva kulttuurikeskus, ensimmäiset kivet ovat jo omien käsissä. Siellähän voi törmätä lutikkaan, härregyy!

        Minä pidän myös juutalaisuutta kiehtovana ja tällä haavaa opiskelen islamia. Elämä ei ole umpio. Mitä enemmän on halua tutustua vieraaseen, sitä vähemmän sitä pelkää - ja sitä enemmän oma maailmankuva laajenee. Laajentuneessa maailmankuvassa pahimmat mölyt pysyvät mahassa.

        tilaisuuksiin? Miksi pitäisi olla kiinnostunut kulttuurista, muista uskonnoista yms? Eihän sellaisella ole pelastuksemme kanssa mitään tekemistä. Tuollainen puuhastelu sopii ehkä nuorille, mutta kun vanhuudessa voimamme vähenevät, niin vähän on enää tärkeätä tahi yksi ainoa.


      • oltava tietoinen
        meni kirjoitti:

        hiukan pieleen, ortodoksina halusin tuoda toisenlaisen näkökulman vallalla olevaan genreen näillä sivustoilla. Dogmaattista ekumeniaa en kaipaa, käytöksen tasolla kyllä. Palstalla käytetty jargonismi jää vaille selitystä. Kokonaisvaltainen näkemys tyhjä ilmaus. Ortodoksi ei ole aidompi eikä kokonaisvaltaisempi kuin luterilainenkaan. Ortodoksisen laitoksen amanuenssilla on enemmän yhteistä skånelaisen maajussin kuin Uralin takana piileskelevän ostjakin kanssa. On hienoa huomata erilaisuus mutta yhdistävätkin seikat olisi syytä huomioida.

        jokaisen vähemmistön uhkana on sulautua enemmistön ajatteluun, siksi kaikesta ekumeniahömpötuksestä huolimatta ainakin niiden ortodoksien, jotka asiasta mitään ymmärtävät, olisi hyvä tiedostaa uskontojen erot ja vielä tuoda niitä esille. Liian paljon on puhuttu samanlaisuudesta, pelkän vieraskoreuden ja kohteliaisuuden takia, vaikka se ei pidä paikkaansakaan.
        Uskontonsa puolesta aktiiviset luterilaiset ovat joka tapauksessa valmiita tyrkyttämään omaa näkemystään joka paikkaan ja se pitäisi sitten myös hyväksyä "ekumeenisesti". Muistan jostakin 1980-luvulta kuinka erään koulun erittäin hyvää tarkkoittava ihminen kertoi omana mielipiteenään, että koulun muutamat ortodoksiset oppilaat voisivat olla aivan hyvin luterilaisessa uskonnonopetuksessa. Häntä häiritsi ortodoksinen opetus perinteisellä luterilaisella paikkakunnalla, vaikka opettajan palkan maksoikin ortodoksinen seurakunta.


      • Makarios
        yksinkertainen ortodoksi kirjoitti:

        tilaisuuksiin? Miksi pitäisi olla kiinnostunut kulttuurista, muista uskonnoista yms? Eihän sellaisella ole pelastuksemme kanssa mitään tekemistä. Tuollainen puuhastelu sopii ehkä nuorille, mutta kun vanhuudessa voimamme vähenevät, niin vähän on enää tärkeätä tahi yksi ainoa.

        Mitähän mahdat tarkoittaa?

        Ehkä onkin parasta vain jatkaa "ukkini sanoi sitä, mummoni tätä" -linjalla tällä palstalla. Se antaa kylläkin hieman ohuen kuvan meistä ortodokseista, vaan väliäkös tuolla. Eihän se muille kuulu, eivätkä muiden asiat meille.


      • ...
        yksinkertainen ortodoksi kirjoitti:

        tilaisuuksiin? Miksi pitäisi olla kiinnostunut kulttuurista, muista uskonnoista yms? Eihän sellaisella ole pelastuksemme kanssa mitään tekemistä. Tuollainen puuhastelu sopii ehkä nuorille, mutta kun vanhuudessa voimamme vähenevät, niin vähän on enää tärkeätä tahi yksi ainoa.

        on mukava tutustua muihin uskontoihin ja kulttuureihin, se avartaa meidän näkemyksiämme ja tällä tavoin me ymmärrämme paremmin muita.
        Minä olenkin melko suvaitsevainen toisia kulttuureita kohtaan, koska omassa suvussanikin on niin luterilaisia, ortodokseja (joihin minäkin kuulun), roomalais-katolilaisia (kuten esim. serkkuni Hurskas katolilainen) ja helluntalaisia.


      • Hurskas katolilainen
        ... kirjoitti:

        on mukava tutustua muihin uskontoihin ja kulttuureihin, se avartaa meidän näkemyksiämme ja tällä tavoin me ymmärrämme paremmin muita.
        Minä olenkin melko suvaitsevainen toisia kulttuureita kohtaan, koska omassa suvussanikin on niin luterilaisia, ortodokseja (joihin minäkin kuulun), roomalais-katolilaisia (kuten esim. serkkuni Hurskas katolilainen) ja helluntalaisia.

        nyt minä kysyn sinulta serkkuseni minkä ihmeen takia sinun piti kertoa tuokin asia? Nyt nämä kaikki tietävät että minulla on ortodoksisia sukulaisia, kiitti vaan ihan hirveesti. Odota kun saan sinut käsiini, niin minä näytän sinulle taivaan merkit.
        Muuten, mitäs sinnepäin kuuluu?


      • ...
        Hurskas katolilainen kirjoitti:

        nyt minä kysyn sinulta serkkuseni minkä ihmeen takia sinun piti kertoa tuokin asia? Nyt nämä kaikki tietävät että minulla on ortodoksisia sukulaisia, kiitti vaan ihan hirveesti. Odota kun saan sinut käsiini, niin minä näytän sinulle taivaan merkit.
        Muuten, mitäs sinnepäin kuuluu?

        vain huvin vuoksi. Pitäähän se kertoa myös pikkuisen sinunkin taustaa.
        Hyvää kuuluu tänne Itä-Suomeen, aurinkoinen keli.


      • riitä
        Makarios kirjoitti:

        Mitähän mahdat tarkoittaa?

        Ehkä onkin parasta vain jatkaa "ukkini sanoi sitä, mummoni tätä" -linjalla tällä palstalla. Se antaa kylläkin hieman ohuen kuvan meistä ortodokseista, vaan väliäkös tuolla. Eihän se muille kuulu, eivätkä muiden asiat meille.

        meille nykyortodokseille?


      • tosi kumma
        oltava tietoinen kirjoitti:

        jokaisen vähemmistön uhkana on sulautua enemmistön ajatteluun, siksi kaikesta ekumeniahömpötuksestä huolimatta ainakin niiden ortodoksien, jotka asiasta mitään ymmärtävät, olisi hyvä tiedostaa uskontojen erot ja vielä tuoda niitä esille. Liian paljon on puhuttu samanlaisuudesta, pelkän vieraskoreuden ja kohteliaisuuden takia, vaikka se ei pidä paikkaansakaan.
        Uskontonsa puolesta aktiiviset luterilaiset ovat joka tapauksessa valmiita tyrkyttämään omaa näkemystään joka paikkaan ja se pitäisi sitten myös hyväksyä "ekumeenisesti". Muistan jostakin 1980-luvulta kuinka erään koulun erittäin hyvää tarkkoittava ihminen kertoi omana mielipiteenään, että koulun muutamat ortodoksiset oppilaat voisivat olla aivan hyvin luterilaisessa uskonnonopetuksessa. Häntä häiritsi ortodoksinen opetus perinteisellä luterilaisella paikkakunnalla, vaikka opettajan palkan maksoikin ortodoksinen seurakunta.

        miten ortodoksinen uskonnonopetus hiertää monia. Samoin kuin ortodoksinen kirkko yleensäkin. Mikähän siinä lienee?

        Ja tunnen itseni monesti kummajaiseksi ilmoittaessani olevani ortodoksi. Sitä saa ikääkuin päähäntaputuksen ja katseen (tai äänensävyn), joka merkitsee "no ei se mitään haittaa, kyllä me ymmärretään toi sun poikkeavuus".

        Vaikka ei nuo minua sinänsä haittaa. Omiapahan on ongelmansa.


      • myös nuorisotoimintaa
        Makarios kirjoitti:

        Olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.

        (Tässä yhteydessä pyydän, että käyttäisitte yhtä ja samaa nimimerkiä keskusteluketjun sisällä, muuten seuraaminen menee todella vaikeaksi.)

        Minä olen luterilaisen kanssa naimisissa - joka on kaiken "kauhistuttavuutensa" lisäksi suomenruotsalainenkin. Olen aina pitänyt loukkaavina sentyyppisiä mielipiteitä, ettei luterilaisilla ole meille mitän annettavaa, pysykää pois pirun kirkosta, kavahtakaa toisuskoisia, eläkää ortodoksista elämää (ainoastaan) ortodoksien keskuudessa. Sellaisten lausujat ovat tavalla tai toisella keskenkasvuisia.

        Tyttäremme, ortodoksi, on tänäkin kesänä lähdössä vaimon luterilaisen seurakunnan järjestämälle viikonloppuleirille. Miksi? Koska luterilaisella kirkolla on tarjota kasapäin toimintaa, joka ilmeisesti varojen vähyyden vuoksi meiltä puuttuu. Tyttö ei ole yhtenäkään kesänä tullut aivopestynä takaisin vaan monta kokemusta ja ystävää rikkaampana.

        Ystävyyden lisäksi myös kulttuurit ja uskonnot - olkootkin kannaltamme harhaoppisia - ovat rikkaus. Läntinen kirkko on antanut maailmalle kauneutta yllin kyllin. Suomalainen ortodoksia, anteeksi vain, tuntuu aika ajoin antavan vain ummehtuneisuutta. Nyt kun on avattu ulospäinsuuntautuva kulttuurikeskus, ensimmäiset kivet ovat jo omien käsissä. Siellähän voi törmätä lutikkaan, härregyy!

        Minä pidän myös juutalaisuutta kiehtovana ja tällä haavaa opiskelen islamia. Elämä ei ole umpio. Mitä enemmän on halua tutustua vieraaseen, sitä vähemmän sitä pelkää - ja sitä enemmän oma maailmankuva laajenee. Laajentuneessa maailmankuvassa pahimmat mölyt pysyvät mahassa.

        Jos tyttäresi on ortodoksi, hänelle löytyy aivan varmasti erilaisia kesäleirejä ja jopa nuorisomatkoja myös ortodoksisen kirkon järjestämänä. Jos oma seurakunta ei niitä pysty järjestämään, niin vähän kauempaa voi jo löytää. Lisäksi kannattaa tutkia Ortodoksisten nuorten liiton toimintaa, heilläkin on paljon tarjontaa. Linkki alla:
        http://www.tuohustuli.net/


      • Makarios
        myös nuorisotoimintaa kirjoitti:

        Jos tyttäresi on ortodoksi, hänelle löytyy aivan varmasti erilaisia kesäleirejä ja jopa nuorisomatkoja myös ortodoksisen kirkon järjestämänä. Jos oma seurakunta ei niitä pysty järjestämään, niin vähän kauempaa voi jo löytää. Lisäksi kannattaa tutkia Ortodoksisten nuorten liiton toimintaa, heilläkin on paljon tarjontaa. Linkki alla:
        http://www.tuohustuli.net/

        Tosin tuo oli kyllä tuttu mutta muistutus on aina paikallaan, ja ehkäpä joku toinenkin hyötyy.

        Tuo "vääräuskoisten" viikonloppuleiri on siinä mielessä kätevä, että autottomana voin likan ja nyssäköiden kanssa kävellä alle puolen kilometrin päähän kaupunginosan kirkolle, josta on bussikuljetus leirikeskukseen. Matkalla on mukana myös aina kavereita, mikä sekin on tärkeää.


      • eikäpä
        Makarios kirjoitti:

        Tosin tuo oli kyllä tuttu mutta muistutus on aina paikallaan, ja ehkäpä joku toinenkin hyötyy.

        Tuo "vääräuskoisten" viikonloppuleiri on siinä mielessä kätevä, että autottomana voin likan ja nyssäköiden kanssa kävellä alle puolen kilometrin päähän kaupunginosan kirkolle, josta on bussikuljetus leirikeskukseen. Matkalla on mukana myös aina kavereita, mikä sekin on tärkeää.

        seka-avioliittolaisen mielestä ole suurtakaan väliä sillä kummassa kirkossa käydään, eiks vaan?


      • Makarios
        eikäpä kirjoitti:

        seka-avioliittolaisen mielestä ole suurtakaan väliä sillä kummassa kirkossa käydään, eiks vaan?

        Tunnut olevan seka-avioliittojen asiantuntija. Ylipäätänsä tällä palstalla on nykyään kovin paljon muiden ihmisten asioiden asiantuntijoita. Se taitaa kieliä joko asiattomuudesta - tai oman elämän tylsyydestä.


      • otit puheeksi
        Makarios kirjoitti:

        Tunnut olevan seka-avioliittojen asiantuntija. Ylipäätänsä tällä palstalla on nykyään kovin paljon muiden ihmisten asioiden asiantuntijoita. Se taitaa kieliä joko asiattomuudesta - tai oman elämän tylsyydestä.

        Miksi ihmeessä ei saisi kommentoida?


      • Makarios
        otit puheeksi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ei saisi kommentoida?

        Kommentoida saa aina. Vääristellä ei. En koskaan sanonut, että on sama, missä kirkossa käy.


    • ex-luterilainen

      Enkä enää käy missään luterilaisissa tilaisuuksissa, ellei sinne ole joku pakottava tarve (esim. hautajaiset, häät, musiikkikeikka tms).

      Ja se johtuu aivan siitä, että koen saavani hengellisesti kaiken tarvitsemani ort.kirkon jumalanpalveluksista. Koska olen laiska liikkumaan muutenkin niin miksi tuhlaisin energiani jonnekin muualle? Minusta on paikallaan suunnata se omaan kirkkoon.

      En kaihda luterilaisia. Minulla on paljon luterilaisia tuttavia ja ystäviä. Mutta yleensä en keskustele heidän kanssaan uskonasioista. Ihan vain siitä syystä, että niistä asioista keskustelen rippi-isäni kanssa tai sitten hyvän ja luotettavan ystäväni kanssa. En käy kiistelemään enkä esittämään nokkavaa. Ei ole tarpeen.

      En voisi koskaan kuvitella osallistuvani lut.kirkon ehtoolliseen. Eikä se edes ole ortodoksille luvallistakaan. Lut.kirkko kyllä tarjoaa ehtoollisen kenelle tahansa - vaikka jehovantodistajalle. Okei, kärjistys.

    • kaulahuivifin

      Kaikkien uskovien pitäisi pitää yhtä ja toivottaa toisensa tervetulleiksi, missä liikkuvatkin. Rohkeasti vain mukaan ja jopa ehtoolliselle. Se on uskovien yhteyttä. Kukaan ei aja sinua pois luterilaisesta kirkosta. Elämää voi rikastuttaa myös uusilla ajatuksilla modernista teologiasta:

      http://www.pasi.toivonen.fidisk.fi/mariantunnustus.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3655
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1361
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1303
    4. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1172
    6. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1100
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      931
    9. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe