...asut synnyinkodistasi?
Luin miehestä joka oli koko elämänsä seilannut ympäri maailman meriä. Asunut kolmessa eri maanosassa. Eläkkeelle jäätyään hän osti talon 200 metrin päästä syntymäpaikastaan.
Itse asun 280 km päässä omasta syntymäkodistani, joka on tuon merimiehen kodin vieressä. Myös minulla on haave palata jonain päivänä takaisin...
Kuinka kaukana...
79
6801
Vastaukset
minä olen n.200 km päässä lähtöpaikastani, eikä ole mitään hinkua takaisin käynkin sillä kulmakunnalla vain pakonsanelemana; siellä ei ole mulle enää mitään... se on melkein kuin Jukka Kuoppamäen laulusta: "...laudat eessä ovien..." ;D
- tomppa2006
...tuo "laudat eessä ovien...". Mutta sait silti viestilläsi minut hymyilemään, mikä on hyvä asia.
*hymyilee* tomppa2006 kirjoitti:
...tuo "laudat eessä ovien...". Mutta sait silti viestilläsi minut hymyilemään, mikä on hyvä asia.
*hymyilee*ei voi kiistää ;D
Joskus siellä käydessäni meni oikein vilunväreet pitkin selkää, kaikki on niin tyhjää... ja olenhan ollut melkein 30v. sieltä jo pois...- tomppa2006
mamma-66 kirjoitti:
ei voi kiistää ;D
Joskus siellä käydessäni meni oikein vilunväreet pitkin selkää, kaikki on niin tyhjää... ja olenhan ollut melkein 30v. sieltä jo pois......olen ollut tällä tiellä. Seuraan synnyinpaikkani tapahtumia sanomalehdestä ja 2-3 kertaa vuodessa käyn edelleen tuttuja tapaamassa.
Keskustelut on menneet viime aikoina vanhojen asioiden muistelemiseksi ja tuttujen ihmisten henkilöhistorian läpikäymiseksi.
On minulla hieman samanlaisia tuntemuksia katsellessa vanhojen tuttuja paikkoja. Vilunväreitä menee pitkin selkää, kun paikka autioituu... - Kotoa
Nuorempana sitä piti kotipaikkaa merkityksettömänä. Työ on sen luontoista, että siihen kuuluu eri paikkoihin perehtyminen. Ja asuttuakin on tullut Lapista tänne Etelä-Suomeen ja sillä välillä.
Nyt on ollut asettuneena yhdelle paikkakunnalle. Ja kotia on perustettu. Mutta yhtä-äkkiä kotinurkat ovat alkaneet tuntua arvokkailta. Mutta on iso mutta. Vanhemmillani oli paikkakunnalla iso yritys (sikäläiseeen mittakaavaan ainakin) ja oltiin sillä tavalla aina silmien alla. Kaikki tekemiset noteerattiin. No siihen tottui. Nyt (siis ajallisesti parikymmentä vuotta sitten) firma on mennyt nurin ja koti, kesämökki ja kaikki meni vasaran alle. Isä sai sydänkohtauksen alkoholisoitumisen seurauksena ja äiti on varhaisdementoituneena laitoksessa toisella paikkakunnalla (toista sataa km.). Eli kotipaikalla ei ole kuin joitain sukulaisia, jotka kyllä aina toivovat tervetulleiksi. Mutta nelihenkinen perhe pyörimässä toisten nurkissa yhtään pitempään ei ole kyllä hyvä kuva. Muistoissakin on jonkin verran katkeruutta menetyksistä (joista suurimpia on vanhempien menetetty terveys). Isäni oli paikkakunnalla kohtalaisen aktiivinen ja vaikutti paikkakunnan kehittymiseen useissa yhdistyksissä (urheilu-, kulttuuri ja harrastustoiminnassa; politiikkaankin usein pyydettiin, josta aina kieltäytyi). Konkurssin jälkeinen luisu oli vain niin näkyvä (kännissä heilumassa kylillä yms.), ettei häntä kuoleman jälkeen järin ole muistettu.
Eli ikävä on mutta en oikein tiedä mitä.
- naputtaja
Pientä piiriä olen pyörinyt. Synnyinkodista asun n. 10 km:n päässä ja jos tuosta talosta ympyrän piirtää, niin sille säteelle jää kaikki asuinsijani. Onneksi sentään on passi kanssa päässyt välillä käymään.
- tomppa2006
...lapsuudenkaverillani on ollut samanlaiset 10 km piirit koko elämänsä ajan. Hänen suurin tyytymättömyyden aiheensa on, ettei tullut lähdettyä kauemmas? Ja minä haikailen sinne takaisin. Ihminen on harvoin tyytyväinen olemassa olevaan...
- naputtaja
tomppa2006 kirjoitti:
...lapsuudenkaverillani on ollut samanlaiset 10 km piirit koko elämänsä ajan. Hänen suurin tyytymättömyyden aiheensa on, ettei tullut lähdettyä kauemmas? Ja minä haikailen sinne takaisin. Ihminen on harvoin tyytyväinen olemassa olevaan...
Toisenlaisen haikailu on kai yksi ihmisen perusjuttuja. Kaikenlaisesta minäkin aina, mutta jostain syystä en ole koskaan edes miettinyt, jotta pitäis asua jossain muualla. Ei tämä paikkakunta ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan ja täällä nyt sentään aika helppo kuljeksia, kun reitit tuttuja. Jotenkin sopivan kokoinen, jotta voi tuntea tai olla tuntematta naapureitaan. Kun en itse ole koskaan ollut kiinnostunut muiden tekemisistä, niin oletan etteivät hekään mun...ei siis ole koskaan tuntunut ahdistavalta liian tutut nurkat.
- tomppa2006
naputtaja kirjoitti:
Toisenlaisen haikailu on kai yksi ihmisen perusjuttuja. Kaikenlaisesta minäkin aina, mutta jostain syystä en ole koskaan edes miettinyt, jotta pitäis asua jossain muualla. Ei tämä paikkakunta ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan ja täällä nyt sentään aika helppo kuljeksia, kun reitit tuttuja. Jotenkin sopivan kokoinen, jotta voi tuntea tai olla tuntematta naapureitaan. Kun en itse ole koskaan ollut kiinnostunut muiden tekemisistä, niin oletan etteivät hekään mun...ei siis ole koskaan tuntunut ahdistavalta liian tutut nurkat.
...kuvitelmat jonkun paikkakunnan paremmuudesta verrattuna toiseen ovat haavekuvia.
En haluaisi asua suuressa kartanossa keskellä metsää. Minä tarvitsen ympärilleni ihmisiä, vaikka en voi väittää olevani kovin seurallinen. - naputtaja
tomppa2006 kirjoitti:
...kuvitelmat jonkun paikkakunnan paremmuudesta verrattuna toiseen ovat haavekuvia.
En haluaisi asua suuressa kartanossa keskellä metsää. Minä tarvitsen ympärilleni ihmisiä, vaikka en voi väittää olevani kovin seurallinen.Roolina tarkkailija sopii mulle oikein hyvin ja ehdottomasti tarkkailen mielummin urbaanissa ympäristössä asustavia lajeta. Nuo luonnonilmiöt tulee sitten tarpeen mukaan tutuiksi vaikka "Avara luonto"- tyyppisistä ohjelmista. Sellainen nurkkapöytätyyppinen kyylä taidan olla....yritän olla aika huomaamatta ja naureskelen ihmisille sitten sillai tyhmänoloisesti sisäänpäin :))
Kartanoon mua ei sais asumaan varmaan oikein millään.... tai ainakin se etupiha pitäis olla asfaltoitu. Kesäloma-aikoina mummolassa sain osaltani tutustua maaseudun ihmeellisyyksiin, enkä niitä kaipaa lainkaan.... en sitä kutinaa iholla, mikä tulee heinänteosta tai sitä kitinää, joka väkisinkin purkautuu huulilta, kun edessä on mittaamaton sarka perattavaa juurikasta jne. :) - tomppa2006
naputtaja kirjoitti:
Roolina tarkkailija sopii mulle oikein hyvin ja ehdottomasti tarkkailen mielummin urbaanissa ympäristössä asustavia lajeta. Nuo luonnonilmiöt tulee sitten tarpeen mukaan tutuiksi vaikka "Avara luonto"- tyyppisistä ohjelmista. Sellainen nurkkapöytätyyppinen kyylä taidan olla....yritän olla aika huomaamatta ja naureskelen ihmisille sitten sillai tyhmänoloisesti sisäänpäin :))
Kartanoon mua ei sais asumaan varmaan oikein millään.... tai ainakin se etupiha pitäis olla asfaltoitu. Kesäloma-aikoina mummolassa sain osaltani tutustua maaseudun ihmeellisyyksiin, enkä niitä kaipaa lainkaan.... en sitä kutinaa iholla, mikä tulee heinänteosta tai sitä kitinää, joka väkisinkin purkautuu huulilta, kun edessä on mittaamaton sarka perattavaa juurikasta jne. :)...on hyvä nimitys myös minulle. Tykkään istuskella terasseilla ja pelkästään seurata ihmisiä. Todella rentouttavaa suorittaa analysointia mielessään. Jotkut kutsuvat sitä kyttäämiseksi, mutta kun sen tekee huomaamattomasti, ei siitä jää kiinni...
Minä olen myös asfalttiprinssi. Reitti valinnoissa koitan välttää hiekkateitä. Auto likastuu ja matkanteko hidastuu.
Yhden kerran elämässäni olen ollut mukana heinänteossa, se riitti ainutlaatuisena kokemuksena. Puutarhatöitä en ole tehnyt koskaan! - naputtaja
tomppa2006 kirjoitti:
...on hyvä nimitys myös minulle. Tykkään istuskella terasseilla ja pelkästään seurata ihmisiä. Todella rentouttavaa suorittaa analysointia mielessään. Jotkut kutsuvat sitä kyttäämiseksi, mutta kun sen tekee huomaamattomasti, ei siitä jää kiinni...
Minä olen myös asfalttiprinssi. Reitti valinnoissa koitan välttää hiekkateitä. Auto likastuu ja matkanteko hidastuu.
Yhden kerran elämässäni olen ollut mukana heinänteossa, se riitti ainutlaatuisena kokemuksena. Puutarhatöitä en ole tehnyt koskaan!...suurempi ongema noista koroista,jotka painuu hiekkaan tai nurmeen, jos eksyy astahtamaan syrjään asfaltilta. Vaan toki se on mukavampi kuljeksia pölyttömällä autollakin.... Tai ei se niin haittaa, kunhan sujahtaa sisään koskematta vaatteilla oviin tai kylkiin.... Eihän sitä itse ajellessa autoa ulkoa näe :)
Puutarhatöitä olis kiva harrastaa.... siis jos niitä vois tehdä sillai kertaluonteisesti, että istuttais valmiiksi ja se olis sitten siinä, mutta kun se nurmi kasvaa ja rikkaruohot ja kukat kuihtuu....samperinmoista jatkuvaa rämpimistä se olis....joten olen hylännyt haaveen mallipihasta ja siirtynyt unelmoimaan koko pihan yli levittyvästä laatoituksesta, jota sitten koristaa muutama taiten aseteltu ruukkukasti (joita mies sitten kastelee).
Mitäs sinä sitten teet siellä maalla....olin ymmärtävinäni, että kuitenkin sielläkin viihdyt? - tomppa2006
naputtaja kirjoitti:
...suurempi ongema noista koroista,jotka painuu hiekkaan tai nurmeen, jos eksyy astahtamaan syrjään asfaltilta. Vaan toki se on mukavampi kuljeksia pölyttömällä autollakin.... Tai ei se niin haittaa, kunhan sujahtaa sisään koskematta vaatteilla oviin tai kylkiin.... Eihän sitä itse ajellessa autoa ulkoa näe :)
Puutarhatöitä olis kiva harrastaa.... siis jos niitä vois tehdä sillai kertaluonteisesti, että istuttais valmiiksi ja se olis sitten siinä, mutta kun se nurmi kasvaa ja rikkaruohot ja kukat kuihtuu....samperinmoista jatkuvaa rämpimistä se olis....joten olen hylännyt haaveen mallipihasta ja siirtynyt unelmoimaan koko pihan yli levittyvästä laatoituksesta, jota sitten koristaa muutama taiten aseteltu ruukkukasti (joita mies sitten kastelee).
Mitäs sinä sitten teet siellä maalla....olin ymmärtävinäni, että kuitenkin sielläkin viihdyt?...mä oon. Kalastaminen keskikaupungilla on äärimmäisen vaikaa, siksi pitää olla kesämökki?
Kalastan ja makaan riippumatossa. Melko rentouttavaa, eikös vaan.
Nurmikon leikkaaminenkin on ihan pakkopullaa, jonka annan pojan tai puolison tehdä, jos vaan yhteisymmärrystä löytyy...
Nämä pihalaatoitukset on kyllä oiva keksintö, samoilla linjoilla ollaan! - naputtaja
tomppa2006 kirjoitti:
...mä oon. Kalastaminen keskikaupungilla on äärimmäisen vaikaa, siksi pitää olla kesämökki?
Kalastan ja makaan riippumatossa. Melko rentouttavaa, eikös vaan.
Nurmikon leikkaaminenkin on ihan pakkopullaa, jonka annan pojan tai puolison tehdä, jos vaan yhteisymmärrystä löytyy...
Nämä pihalaatoitukset on kyllä oiva keksintö, samoilla linjoilla ollaan!Ainahan sitä voi koettaa....jos vaikka nappaa ja mikä ettei jos on kunnon vieheet... joku lahna nyt kumminkin uis verkkoon taatusti ihan siinä keskemmälläkin kaupunkia :)
Siitä saaliista tosin ei sitten vois paljon kotona kehuskella....ja kai sitä pitäis pojillekin puhuessa koettaa jotenkin jalostaa...
Riippumatto ja dekkari...se on kans yks päiväunistani...tosin sitten pitäis palkata joku vahtimaan siihen riippumaton vierelle ettei paikalliset pörriäiset pääsis häiritsemään... Olen neuroottinen ampiaisten ja paarmojen kanssa! - tomppa2006
naputtaja kirjoitti:
Ainahan sitä voi koettaa....jos vaikka nappaa ja mikä ettei jos on kunnon vieheet... joku lahna nyt kumminkin uis verkkoon taatusti ihan siinä keskemmälläkin kaupunkia :)
Siitä saaliista tosin ei sitten vois paljon kotona kehuskella....ja kai sitä pitäis pojillekin puhuessa koettaa jotenkin jalostaa...
Riippumatto ja dekkari...se on kans yks päiväunistani...tosin sitten pitäis palkata joku vahtimaan siihen riippumaton vierelle ettei paikalliset pörriäiset pääsis häiritsemään... Olen neuroottinen ampiaisten ja paarmojen kanssa!...helkutin ampiaiset ja paarmat! Olen saanut kaksi kertaa allergisen reaktion ampiaisen pistosta, ihan sairaalahoitoa vaatineen. Sen vuoksi kannan mukanani kyypakkausta siellä landella. Niissä puutarhoissahan niitä on ihan pilvin pimein...vaanimassa että pääsevät iskemään piikkinsä tomppaan?
- Märk
Neljä kilsaa synnyinkotiin. Saman kunnan rajojen sisällä.
- tomppa2006
...että melko lähellä. Olet sitten luultavasti viihtynyt siedettävästi, kun ei ole tarvinnut hakea elämää kauempaa?
- tetka
2500 km:n paassa(map24:n mukaan)ja ei ole sinne ikava. Kuka tietaa vaikka viela palaisin takaisin - sitten kun olen "kasvanut isoksi" -mutta en syntymakaupunkiini. Ahistava paikka se oli....
- tomppa2006
...ottanut niinkuin riittävästi etäisyyttä. Ei ihan joka päivä tuttuihin törmää...?
oikein kaunista, kesäaamupäivää :)
Miul n. 700km synnyinsijoille. Pikkuhiljaa olen laskeutun yhä alemmas suomenkartalla ja nyt sit oonkii jo melekein meressä :) Tästä ei oarane ennee kovin laskeutuu tai joutuu jo uimaan...
En ikävöi synnyinkotia, mutta kaipaan kyllä joskus kovastikkin tonne 20 vuoden päähän, olinhan sillon savossa ja kaik ystävät ja sukulaiset huomattavast lähempänä. Nyt 5v muualla asuneena...tuntuukin etten saa juurtumista missää...Se lienee kuitenkin sitä synnyinseutujen kaipuuta, tietämättä.
Elämä kuitenkin on muuttumisleikkiä ja sopetumisleikkiä, joten tähänkin tottuu ja voi jatkaa iloisin mielin matkaa kohti tuulia ja tyveniä :)
Hyvää kesää kaikille!- tomppa2006
...täältä meren rannalta minäkin itseni kaikkien vaiheiden jälkeen löydän. Eroavaisuutena sinuun vaan on, että lähdin matkalle läntiseltä mereltä ja päädyin eteläiselle merelle...
Myös oman murteen salakavala kaipuu, on hiipinyt minussa esiin. Kun kuulee omaa murretta, ei mitenkään voi olla osallistumatta keskusteluun. Pakko näyttää, että osaan minäkin vielä puhua "oikein"...murteella! tomppa2006 kirjoitti:
...täältä meren rannalta minäkin itseni kaikkien vaiheiden jälkeen löydän. Eroavaisuutena sinuun vaan on, että lähdin matkalle läntiseltä mereltä ja päädyin eteläiselle merelle...
Myös oman murteen salakavala kaipuu, on hiipinyt minussa esiin. Kun kuulee omaa murretta, ei mitenkään voi olla osallistumatta keskusteluun. Pakko näyttää, että osaan minäkin vielä puhua "oikein"...murteella!....kessee siulkii ja paljon ilonaiheita uusia :)
Niin ei siitä tuosta murteesta piäse mihinkää....enkä kyllä yritäkkää :) Miekö satakiel...murrehirviö, sekotus elämänpolun varrelta mukkaan jiäneetä sutkautuksia ja ties mitä :)) Piäassii kuiten lienöö et tuloo ymmärretyks jotenki liki oikee :))))
Ja nyt tuosta ihanasta mollikasta naattimmaa ja tonkimmaa kukkaistutuksia...leikin sikkoo nyt sit ;))) Tonkiminen kivvoo T: Senjuska- tomppa2006
Senjuska4209 kirjoitti:
....kessee siulkii ja paljon ilonaiheita uusia :)
Niin ei siitä tuosta murteesta piäse mihinkää....enkä kyllä yritäkkää :) Miekö satakiel...murrehirviö, sekotus elämänpolun varrelta mukkaan jiäneetä sutkautuksia ja ties mitä :)) Piäassii kuiten lienöö et tuloo ymmärretyks jotenki liki oikee :))))
Ja nyt tuosta ihanasta mollikasta naattimmaa ja tonkimmaa kukkaistutuksia...leikin sikkoo nyt sit ;))) Tonkiminen kivvoo T: Senjuska...ymmärretyksi. Kaikesta kirjoittamastasi sain selvää, vaikka täytyy myöntää, että puhekielessä minulle tuottaa eniten vaikeuksia juuri savon murteen ymmärtäminen. Mutta vastuuhan on kuulijalla ja mihinkään kysymykseen ei vastata kyllä tai ei...
- adalmiina-1
olisikohan linnuntietä noin 300 metriä? Ja kaikki asuinpaikkani ovat olleet 10km säteellä siitä. Että juu,olen viihtynyt. En tiedä,ehkä luonne on ollut ja on sellainen,ettei halua jättää näitä rakkaita tänne. Ja tuo turvallisuus,sekin on kivaa.Pieni ja suuri paikka yht'aikaa. Ja oma murre,sekin on kiva:)Ja jos jonnekin olisi mentävä,siellä olisi oltava suolaista vettä...
- tomppa2006
...tiedät varmasti kaikki lähistön tiet ja polut?
Mutta muisteletko vanhoja paikkoja samalla tavalla mitä minä teen, koska käyn vain harvoin katsomassa lapsuuteni paikkoja. Tuleeko muistoja menneestä ihan samalla tavalla? - adalmiina-1
tomppa2006 kirjoitti:
...tiedät varmasti kaikki lähistön tiet ja polut?
Mutta muisteletko vanhoja paikkoja samalla tavalla mitä minä teen, koska käyn vain harvoin katsomassa lapsuuteni paikkoja. Tuleeko muistoja menneestä ihan samalla tavalla?..vaikka kuinka!! Monet kerrat olen miettinyt,että tuon kerrostalon paikalla oli paras kielometsä ikinä ja tuon koulun paikalla oli se pieni polku,joka vei sinne piilopaikkaan..Joitakin paikkoja on edelleen samassa kunnossa,kuin silloin joskus ja edelleen muistan,millä kalliolla minua suudeltiin ensimmäisen kerran:)) Välillä niitä muistelee haikeudella,välillä hymy huulilla karehtien..
- tomppa2006
adalmiina-1 kirjoitti:
..vaikka kuinka!! Monet kerrat olen miettinyt,että tuon kerrostalon paikalla oli paras kielometsä ikinä ja tuon koulun paikalla oli se pieni polku,joka vei sinne piilopaikkaan..Joitakin paikkoja on edelleen samassa kunnossa,kuin silloin joskus ja edelleen muistan,millä kalliolla minua suudeltiin ensimmäisen kerran:)) Välillä niitä muistelee haikeudella,välillä hymy huulilla karehtien..
...asia tuli mieleeni lapsuudenkaverini sanoista, kun yritin saada häntä lähtemään onkimaan lapsuuteni kalapaikoille. - en ole käynyt 20 vuoteen siellä, mitä katsottavaa siellä voisi olla?
Vieläkö muistat miltä ensisuudelma maistui? - adalmiina-1
tomppa2006 kirjoitti:
...asia tuli mieleeni lapsuudenkaverini sanoista, kun yritin saada häntä lähtemään onkimaan lapsuuteni kalapaikoille. - en ole käynyt 20 vuoteen siellä, mitä katsottavaa siellä voisi olla?
Vieläkö muistat miltä ensisuudelma maistui?muistan. Pojan muistan hyvinkin ja sen,että tilanne oli jännittävä:) Tuo entisten paikkojen katsastaminen on ehkä jonkin verran luonnekysymyskin. Minusta olisi ihana mennä lapsuuden kaverin kanssa kalaan,ahvenia narraamaan ja matoja koukkuun koittamaan. Siinähän ei ole onkiminen pääasia. Siellä muistellaan lapsuutta;miten hyvin oli,ketä silloin oli samoissa porukoissa,onko nähty tai kuultu jms. Vai eikö? Muistatko sinä missä suutelit ensimmäisen kerran? ;)
- tomppa2006
adalmiina-1 kirjoitti:
muistan. Pojan muistan hyvinkin ja sen,että tilanne oli jännittävä:) Tuo entisten paikkojen katsastaminen on ehkä jonkin verran luonnekysymyskin. Minusta olisi ihana mennä lapsuuden kaverin kanssa kalaan,ahvenia narraamaan ja matoja koukkuun koittamaan. Siinähän ei ole onkiminen pääasia. Siellä muistellaan lapsuutta;miten hyvin oli,ketä silloin oli samoissa porukoissa,onko nähty tai kuultu jms. Vai eikö? Muistatko sinä missä suutelit ensimmäisen kerran? ;)
...hyvin ruotsinlaivalla 13-vuotiaan pojan matkalla isän ja äidin kanssa Turusta Tukholmaan. Tutustuin matkalla viehättävään tyttöön. Laivan saapuessa satamaan suutelin tyttöä etukannella hiukset hulmuten suurten tunteiden myllertäessä sisälläni...huoks!
Lapsuusaikojen muisteleminen tuntuu ainakin minulla lisääntyvän koko ajan. Voi olla merkki jostakin, en haluaisi sanoa mistä... - adalmiina-1
tomppa2006 kirjoitti:
...hyvin ruotsinlaivalla 13-vuotiaan pojan matkalla isän ja äidin kanssa Turusta Tukholmaan. Tutustuin matkalla viehättävään tyttöön. Laivan saapuessa satamaan suutelin tyttöä etukannella hiukset hulmuten suurten tunteiden myllertäessä sisälläni...huoks!
Lapsuusaikojen muisteleminen tuntuu ainakin minulla lisääntyvän koko ajan. Voi olla merkki jostakin, en haluaisi sanoa mistä...Juu,voihan se tosiaan olla.Mutta ei sanota sitä kumpikaan:))Nyt kun yrittää omille lapsille tankata,että nauti,elä tämä aika niin,että saat muistoja ja ajattele,että mikään ei tule enää takaisin,ne viittaavat kintaalla tyyliin;Sä oot vanha! Höh!
- tomppa2006
adalmiina-1 kirjoitti:
Juu,voihan se tosiaan olla.Mutta ei sanota sitä kumpikaan:))Nyt kun yrittää omille lapsille tankata,että nauti,elä tämä aika niin,että saat muistoja ja ajattele,että mikään ei tule enää takaisin,ne viittaavat kintaalla tyyliin;Sä oot vanha! Höh!
...tässä yhdessä sopia, että ei me mitään vanhoja vielä olla?
*kättä päälle*
PS. pääseehän onneksi sitä joskus omalle lapselle sanomaan: - sä oot niin nuori vielä! - adalmiina-1
tomppa2006 kirjoitti:
...tässä yhdessä sopia, että ei me mitään vanhoja vielä olla?
*kättä päälle*
PS. pääseehän onneksi sitä joskus omalle lapselle sanomaan: - sä oot niin nuori vielä!Siis sovittu! Eikä sitä voi olla vanha,kun ei tunnu siltä!! Alkaa kyllä aina paremmin ja paremmin tajuamaan,mitä tarkoittaa,kun joku vielä van..iäkkäämpi sanoo;sydän käy rippikoulua. Niin,omille muksuille voi tosiaan sanoa noin. Ja nuoremmille työkavereille;)
- tomppa2006
adalmiina-1 kirjoitti:
Siis sovittu! Eikä sitä voi olla vanha,kun ei tunnu siltä!! Alkaa kyllä aina paremmin ja paremmin tajuamaan,mitä tarkoittaa,kun joku vielä van..iäkkäämpi sanoo;sydän käy rippikoulua. Niin,omille muksuille voi tosiaan sanoa noin. Ja nuoremmille työkavereille;)
...huomannut miten viisikymppiset näyttää vuosi vuodelta nuoremmilta?
- just!
tomppa2006 kirjoitti:
joo! toi on taas tota tompan logiikkaa!
tomppa!sä taidat olla puutteessa! - adalmiina-1
tomppa2006 kirjoitti:
huomannut. Joskus viisikymppiset miehet oli vanhoja.Nykyään ne on parhaassa iässä:))
- tomppa2006
adalmiina-1 kirjoitti:
huomannut. Joskus viisikymppiset miehet oli vanhoja.Nykyään ne on parhaassa iässä:))
...neljävitonen nainen on niin ihanan tyttömäinen, kun hänet vaan saa nauramaan, jollain puolivallattomalla kevennyksellä.
- adalmiina-1
tomppa2006 kirjoitti:
...neljävitonen nainen on niin ihanan tyttömäinen, kun hänet vaan saa nauramaan, jollain puolivallattomalla kevennyksellä.
nyt sinä alat imartelemaan:)) Mutta ei haittaa,kestän kyllä;D Minä kyllä nauran aika helposti muutenkin. Ei tarvitse 'väkisin' mitään vääntää.
- tomppa2006
adalmiina-1 kirjoitti:
nyt sinä alat imartelemaan:)) Mutta ei haittaa,kestän kyllä;D Minä kyllä nauran aika helposti muutenkin. Ei tarvitse 'väkisin' mitään vääntää.
Minäkö imartelisin keskustelupalstalla 40-vuotiaita naisia, pois se minusta? Heh.
Totuuden torvena yritän tässä toimia ja kirjata ylös miehistä näkemystä naisellisuudesta ja sen ihanuudesta.
on matkaa 120km,mut taas lapsuudenkotiini noin 10km...
Tuo lapsuudenkotini on vielä vähän arka asia..En olisi koskaan halunnut luopua siitä, ku se myytiin..:(- tomppa2006
...on myös lapsuuden- ja nuoruudenkotini. Toisaalta joskus on käynyt mielessä, kun isäukosta aika joskus aika jättää voisi maksaa siskot ulos ja ostaa syntymäkodin.
Pelkkä ajatus minulla, mutta kuten kerroit et olisi koskaan halunnut luopua omastasi! tomppa2006 kirjoitti:
...on myös lapsuuden- ja nuoruudenkotini. Toisaalta joskus on käynyt mielessä, kun isäukosta aika joskus aika jättää voisi maksaa siskot ulos ja ostaa syntymäkodin.
Pelkkä ajatus minulla, mutta kuten kerroit et olisi koskaan halunnut luopua omastasi!se vaan on niin,että kun koko lapsuutesi olet siinä paikassa elänyt,niin ei siitä haluaisi luopua..:( .Siellä oli kaikki mukavat vanhat leikkipaikat ja muut mukavat muistot..
Se oli elämäni tähän mennessä kauhein päivä,kun paperit allekirjoitettiin.En pystynyt edes menemään paikalle...- tomppa2006
mii-su kirjoitti:
se vaan on niin,että kun koko lapsuutesi olet siinä paikassa elänyt,niin ei siitä haluaisi luopua..:( .Siellä oli kaikki mukavat vanhat leikkipaikat ja muut mukavat muistot..
Se oli elämäni tähän mennessä kauhein päivä,kun paperit allekirjoitettiin.En pystynyt edes menemään paikalle......menettäväni jotain, jos annan sen lapsuudenkotini mennä tuosta vaan myyntiin.
Tiedän joutuvani tekemään tulevaisuudessa kovia päätöksiä, panostamaan asiaan, jopa uhrautumaan taloudellisesti, jos haluan säilyttää kotitalon suvulla. Siskoni eivät sitä tule tekemään...
Toiset ihmiset ovat tunteellisempia ja heille merkitsee synnyinseutu toisia enemmän. tomppa2006 kirjoitti:
...menettäväni jotain, jos annan sen lapsuudenkotini mennä tuosta vaan myyntiin.
Tiedän joutuvani tekemään tulevaisuudessa kovia päätöksiä, panostamaan asiaan, jopa uhrautumaan taloudellisesti, jos haluan säilyttää kotitalon suvulla. Siskoni eivät sitä tule tekemään...
Toiset ihmiset ovat tunteellisempia ja heille merkitsee synnyinseutu toisia enemmän.totta.Osalle meistä ei kotitalo tuntunut olevaan minkään arvoinen.Ei muuta kuin rahassa..
Sitä jaksan aina ihmetellä,miten jotkut ovat niin "kylmiä"...- tomppa2006
mii-su kirjoitti:
totta.Osalle meistä ei kotitalo tuntunut olevaan minkään arvoinen.Ei muuta kuin rahassa..
Sitä jaksan aina ihmetellä,miten jotkut ovat niin "kylmiä"......jotka odottavat määrättyjen ihmisten kuolemaa, jotta pääsevään toteuttamaan omia vuosikausia itäneitä suunnitelmia rahojen käyttökohteista.
En koskaan haluaisi oman elämäni perustuvan vanhempieni tai sukulaisteni rikkauteen...
- Milana
pääsee, kun ajaa reilut 120 kilometriä aika suoraa tietä täältä kohti länttä. Tällä hetkellä asun siis tosi lähellä syntymäkotiani, melkein naapurissa ;-))
- tomppa2006
...me mennään Milanan kanssa hakemaan juuriamme länsisuomesta...
Sinähän olet niitä parin tuhannen kilometrin päässä asuneita, eli tosi lähellä olet taas kotiseutuasi.
- HiljaR
...piti lähteä... Just sopivan kauaksi...Mutta aina on mukavaa sinne palata ja todeta, että pystyssähän se vielä komeilee synnyinseutuni...
Täältä on myös tuollainen sama määrä matkaa kuin sinullakin...
*auringon iloinen kantolankeksi*- tomppa2006
...kotiseudulle. Muistojen virta tulvii mieleen.
Ehkä meillä kuitenkin on jonkinlaiset juuret synnyinseudulle?
*hymyilee suklaa cookiespikkuleipä* - HiljaR
tomppa2006 kirjoitti:
...kotiseudulle. Muistojen virta tulvii mieleen.
Ehkä meillä kuitenkin on jonkinlaiset juuret synnyinseudulle?
*hymyilee suklaa cookiespikkuleipä*tulvii rauhallisuutta myöskin... Ja on mukavaa katsoa mitenkä on paikka muuttunut :)))
Ja aina niitä muistoja on ja löytyy, vaan joitain muistoja on purettukin :(((
Kesällä kahdeksi viikoksi rentoutuu ja rauhottuu... täältä kiireen keskeltä :)))
*suklaajaffa keksin hymy suulla* - tomppa2006
HiljaR kirjoitti:
tulvii rauhallisuutta myöskin... Ja on mukavaa katsoa mitenkä on paikka muuttunut :)))
Ja aina niitä muistoja on ja löytyy, vaan joitain muistoja on purettukin :(((
Kesällä kahdeksi viikoksi rentoutuu ja rauhottuu... täältä kiireen keskeltä :)))
*suklaajaffa keksin hymy suulla*...ja revitään vanhaa maan tasalle, jonka jälkeen rakennetaan uutta. Paikat muuttuu, mutta perusmaisema pysyy mielestäni samana. Se mitä minä ole katsellut pikkupojan uteliailla silmillä. Ja tuoksu...jokaisella paikalla on tuoksu tai haju.
Olen tavallisesti 3-4 päivää kerrallaan, mutta ainakin 2 kertaa kesässä reissussa.
*hymyilee domino keksin nostalgista hymyä* - HiljaR
tomppa2006 kirjoitti:
...ja revitään vanhaa maan tasalle, jonka jälkeen rakennetaan uutta. Paikat muuttuu, mutta perusmaisema pysyy mielestäni samana. Se mitä minä ole katsellut pikkupojan uteliailla silmillä. Ja tuoksu...jokaisella paikalla on tuoksu tai haju.
Olen tavallisesti 3-4 päivää kerrallaan, mutta ainakin 2 kertaa kesässä reissussa.
*hymyilee domino keksin nostalgista hymyä*... Niitä ei mitkään tehtaat tee... Onneksi... Muut kylläkin :))) Vaikka tehtaita siellä on, mutta eivät haisevia olekkaan.
Ja ilmapiirikin sama vanha.... Iloinen ja huoleton ja tietysti uteliaita :)))
Minun reissuni on kesällä vähän kauempia... viikko tai parikin saattaa mennä... Yleensä vuodessa 3-4 kertaa reissu tehdään.
Lapsenlapsia näytille ja oleilee... Ja kun lähdön aika koittaa isovanhemmat huokaa helpotuksesta... Kova ääniset ja nopea liikkeiset lähtevät... YES... no ei nyt ihan, mutta väsyneitä he ovat kylläkin :)))
*kaurakeksin täyteiset hauikset* - tomppa2006
HiljaR kirjoitti:
... Niitä ei mitkään tehtaat tee... Onneksi... Muut kylläkin :))) Vaikka tehtaita siellä on, mutta eivät haisevia olekkaan.
Ja ilmapiirikin sama vanha.... Iloinen ja huoleton ja tietysti uteliaita :)))
Minun reissuni on kesällä vähän kauempia... viikko tai parikin saattaa mennä... Yleensä vuodessa 3-4 kertaa reissu tehdään.
Lapsenlapsia näytille ja oleilee... Ja kun lähdön aika koittaa isovanhemmat huokaa helpotuksesta... Kova ääniset ja nopea liikkeiset lähtevät... YES... no ei nyt ihan, mutta väsyneitä he ovat kylläkin :)))
*kaurakeksin täyteiset hauikset*...vaivaa näkevät vanhemmat omien lastensa takia, kun nämä tulevat kyläilemään...
Ennen hössötti äitini kauhean tohinan kanssa. Hän on nyt jo kuollut, mutta huomaan isässäni samoja piirteitä. Kauhean suuri tapahtuma hänelle, kun oma poika tulee perheensä kanssa kylään?
*niin hyvää Kismet suklaakeksi, ettei sanotuksi saa...* - HiljaR
tomppa2006 kirjoitti:
...vaivaa näkevät vanhemmat omien lastensa takia, kun nämä tulevat kyläilemään...
Ennen hössötti äitini kauhean tohinan kanssa. Hän on nyt jo kuollut, mutta huomaan isässäni samoja piirteitä. Kauhean suuri tapahtuma hänelle, kun oma poika tulee perheensä kanssa kylään?
*niin hyvää Kismet suklaakeksi, ettei sanotuksi saa...*meinata olla rauhassa... Siivotaan hullunlailla ja käydään kaupassa, ja,ja... kaikkee.
Meillä molemmat vielä kanssamme elää ja ovat onnellisia kun menemme käymään, mutta kun muutama tunti on mennyt muistaa, että sitähän tää on... kaameeta melua ja menoa :)))) "Ei maha mitään täytyy kestää", ajattelevat varmaan :))) Ei vainenkaan... Onnellisia kun käymme :)
Siellä ne kaksin keskenään toohaavat omaa pihaansa , eikä kirveelläkään niitä saa tulemaan tänne, tai isää ei saa, äiti lähtisi.
*jäätelö dominon huumaa* - tomppa2006
HiljaR kirjoitti:
meinata olla rauhassa... Siivotaan hullunlailla ja käydään kaupassa, ja,ja... kaikkee.
Meillä molemmat vielä kanssamme elää ja ovat onnellisia kun menemme käymään, mutta kun muutama tunti on mennyt muistaa, että sitähän tää on... kaameeta melua ja menoa :)))) "Ei maha mitään täytyy kestää", ajattelevat varmaan :))) Ei vainenkaan... Onnellisia kun käymme :)
Siellä ne kaksin keskenään toohaavat omaa pihaansa , eikä kirveelläkään niitä saa tulemaan tänne, tai isää ei saa, äiti lähtisi.
*jäätelö dominon huumaa*...vanhempia ei saa millään tulemaan kylään omaan kotiin. Äiti kerkesi käydä yhden kerran, isä on käynyt 3 kertaa. Ei liian usein 21 vuoden aikana mitä olen poissa kotoa ollut?
*nougat jäätelöä mussutellessa* - HiljaR
tomppa2006 kirjoitti:
...vanhempia ei saa millään tulemaan kylään omaan kotiin. Äiti kerkesi käydä yhden kerran, isä on käynyt 3 kertaa. Ei liian usein 21 vuoden aikana mitä olen poissa kotoa ollut?
*nougat jäätelöä mussutellessa*...vähän, mutta suotakoon se heille se. Me olemme nuorempia ja jaksamme matkustaa.
Sitä toivoo kyllä, että useimmin voisi, mutta sen tietää kun eläkkeelle pääsee, alkaa ne - KIIREET. Mitkä kiireet mukamas??? No minulla on vielä aikaa siihen ja kai sitten minullakin "vanhana" on kiire:)))
*suussa sulava suklaatötterö*
- F-i-a
n.600km ja sitten vielä merimatka lisäks.
- tomppa2006
...olla helposti matkaa täällä kotimaan sisällä. Sinä sentään olet päässyt elämäsi tiellä vähän kauemmas...
- piiko
Ensimmäiset 6 vuotta asuimme tuossa naapurissa (talo vielä pystyssä, mutta tontti rakennettu täyteen). Ja sitten seuraavat vuodet n. 16 vuotta 500 metriä "synnyinkodistani".
Sitten maailma kutsui, ja n. 2500 kilsan päähä (auton matkamittarin mukaan) muutin pariksi vuodeksi, kunnes vähitellen palasin takasin ns. "kotikonnuilleni".- tomppa2006
...hyvin lähellä ja sitten taas todella kaukana.
Sinulla ainakin on kokemusta ja luultavasti tiedät kumpi on itsellesi parempi?
- Alma Naakka
Tuo seitsemät meret seilannut mies oli varmasti perheetön.
Itse en voisi kuvitella koskaan asuvani poissa lasteni läheisyydestä, joten .. missä lapset, siellä Alma.
Kauhunhetki olisi, kun lapsi haluaisi muuttaa kauas ja toivoisi etten seuraisi perässä... :D- tomppa2006
...kyseessä tosiaankin oli perheetön mies, mutta itselleni kaikkein suurimman vaikutuksen hänen päätöksessään teki, että kaikista maailman paikoista hän valitsi loppuelämänsä asuinpaikakseen myös minun syntymäpaikkani, myös hän on havainnut siinä jotain...
Suurin hankaluus minuun paluulleni kotiseudulle tulee olemaan perheeni. Rouvan voisi vielä saada suostuteltua mukaan, mutta lapsen suunnitelmista vain Luoja tietää. Tottakai lapsen läheisyydessä toivoisi saavansa viettää elämänsä ehtoo puolen...
- Sini-tintti
Muutin uuden rakkaan perässä 130 km:n päähän synnyinkaupungistani.
Exän kanssa kun reissattiin joskus kesälomalla tämän paikkakunnan läpi, niin sanoin aina, että tänne jumalan selän taakse en kuuna päivänä tulisi asumaan. Vaan eipä sitä aina tiedä mihin elämänlaineet kuljettelee :)
Mutta takaisin ei ole ikävä, koti on nyt täällä.- tomppa2006
...vähän niinku perumaan puheitasi sen jumalan selän taa muuttamisen kanssa, heh.
Varmaan ihmisiä muuttaa puolison perässä uudelle paikkakunnalle lähes sama määrä mitä työpaikan perässä?
Itse etenin neljän A:n periaatteella: ammatti, auto, asunto ja akka. Kaikki uudella paikkakunnalla... - akka!
tomppa2006 kirjoitti:
...vähän niinku perumaan puheitasi sen jumalan selän taa muuttamisen kanssa, heh.
Varmaan ihmisiä muuttaa puolison perässä uudelle paikkakunnalle lähes sama määrä mitä työpaikan perässä?
Itse etenin neljän A:n periaatteella: ammatti, auto, asunto ja akka. Kaikki uudella paikkakunnalla...jota kutsutaan kylläkin vaimoksi!
mutta sinun ajatukset ja arvostukset toisia kohtaan täällä jo kaikki tietävätkin! - Sini-tintti
akka! kirjoitti:
jota kutsutaan kylläkin vaimoksi!
mutta sinun ajatukset ja arvostukset toisia kohtaan täällä jo kaikki tietävätkin!Näin se meillä asuva uros minuakin kutsuu, siis olen akka. Rakas akka, minun akka, ihana akka, pikku akka...
Ei se akka-sana välttämättä mikään loukkaava ole :) - tomppa2006
Sini-tintti kirjoitti:
Näin se meillä asuva uros minuakin kutsuu, siis olen akka. Rakas akka, minun akka, ihana akka, pikku akka...
Ei se akka-sana välttämättä mikään loukkaava ole :)...suomalaisia hellittelynimiä. Mitä siitä nyt joku herneen vetää nenäänsä? Minua kutsutaan kotona äijäksi, enkä tykkää yhtään huonoa. Päinvastoin mukavalta tuntuu "meirän äijä" tai "meiän ukko"!
- ja lähelle palannut
Muuttanut olen kaikkiaan 11 kertaa...ja asunut olen mm.jenkkilässä ja aasian mantereella, mutta palannut tänne olen.
Nykyisin asun alle 10 km päässä lähtökohdasta..=)
Kauas piti siis joskus mennä, jotta lähelle pääsi!- tomppa2006
...aika monet palaavat takaisin, jos ei nyt ihan kotiseudulleen, niin ainakin kotimaahan.
välimatkaa syntymäkotiin noin 10 kilometriä - asumme nyt nuoruudenkodissani, josta lähdin maailmalle -77.
Tarkoitus on muuttaa pois muutaman vuoden sisään, kun uusi talo on valmistunut...- tomppa2006
...kävelymatkan päässä on siis synnyinkotisi. Helppo mennä tarvittaessa katselemaan tuttuja maisemia? Muistelemaan kenties...
- Da Skipper
Tarkoitus on että etäisyys kasvaa sillä maailmassa on niin paljon nähtävää. Tällä hetkellä odotan tulevan vaimoni saapumista Australiasta tänne välimerelle jonka jälkeen...
- Alma Naakka
Matkustaminen ja maailmanvalloitus on asia, jota olen viimeisten kuukausien aikana pohtinut usein.
Kun kirjoitit, että "maailmassa on niin paljon nähtävää".. jäin tapailemaan raakile-ajatustani jälleen: miksi ihmisen on nähtävä paljon erilaisia maailmoja, jos sitä kokemaansa tietoa ei voi tavallaan levittää eteenpäin - jos sitä ei voi hyödyntää kenekään hyväksi?
Onko elämä/vanhuus sen parempi, vaikka olisi kyntänyt seitsemät meret, jos kaikesta näkemästä ei ole kenellekään (edes sinulle itsellesi) loppujen lopuksi mitään "hyötyä"??
En puhu nyt mielenkiintoisesta elämästä, koska meillä kaikilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet.
Okei, sinä olet nähnyt muutakin,kuin nämä karut katajaiset kankaat, mutta jos näkemisen kautta muutosta epäkohtiin esim. kotimaassasi (tai muualla, jossa se olisi vieläkin tärkeämpää) ei tapahdu, oliko se kaiken sen väärti? Alma Naakka kirjoitti:
Matkustaminen ja maailmanvalloitus on asia, jota olen viimeisten kuukausien aikana pohtinut usein.
Kun kirjoitit, että "maailmassa on niin paljon nähtävää".. jäin tapailemaan raakile-ajatustani jälleen: miksi ihmisen on nähtävä paljon erilaisia maailmoja, jos sitä kokemaansa tietoa ei voi tavallaan levittää eteenpäin - jos sitä ei voi hyödyntää kenekään hyväksi?
Onko elämä/vanhuus sen parempi, vaikka olisi kyntänyt seitsemät meret, jos kaikesta näkemästä ei ole kenellekään (edes sinulle itsellesi) loppujen lopuksi mitään "hyötyä"??
En puhu nyt mielenkiintoisesta elämästä, koska meillä kaikilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet.
Okei, sinä olet nähnyt muutakin,kuin nämä karut katajaiset kankaat, mutta jos näkemisen kautta muutosta epäkohtiin esim. kotimaassasi (tai muualla, jossa se olisi vieläkin tärkeämpää) ei tapahdu, oliko se kaiken sen väärti?Ellei ihminen "ymmärrä" edes kotipesäänsä - miten matkailu häntä nuorena avartaisi?
Onko niin, että etäisyys antaa perspektiiviä?
Vai onko matkailu pakenemista ja seikkailunhalua ilman "korkeampia" pyrkimyksiä?
Mene tiedä - minulle kotimaa on lopulta aina se paras ;D- F-i-a
Minea44 kirjoitti:
Ellei ihminen "ymmärrä" edes kotipesäänsä - miten matkailu häntä nuorena avartaisi?
Vai onko matkailu pakenemista ja seikkailunhalua ilman "korkeampia" pyrkimyksiä?
Mene tiedä - minulle kotimaa on lopulta aina se paras ;Dhuomaa miten rakas ja turvallinen se kotimaa on:)
No,ei tää mun viesti kyllä oikein tähän kuulunut mutta tulipahan pläjäytettyä se nyt;) - Alma naakka
Minea44 kirjoitti:
Ellei ihminen "ymmärrä" edes kotipesäänsä - miten matkailu häntä nuorena avartaisi?
Mene tiedä - minulle kotimaa on lopulta aina se paras ;DJuuri matkailun avartava vaikutus on se, jota pohdin.
Miten se näkyy arjen tekoina?
Suvaitsevuutta matkustaminen ei todellakaan aina lisää, eikä ymmärrystä vieraita kulttuureja kohtaan. Joskus palaaminen on raskasta, koska huomaa ettei Suomi olekaan yhteiskuntana napakymppi.
Voi olla että päämäärätön kulkeminen maailmalla on seikkailua, johon kotimaassa ei olisi uskallusta tai mahdollisuutta. Ehkä se on kapinaa tätä yhteiskuntamallia kohtaan, ehkä vastuunpakenemista.
Miksi lähteä katsomaan miten toisella puolen maapalloa eletään, jos sillä ei ole mitään vaikutusta kenenkään arkipäivään? Uteliaisuutta? Mitä sitten kun se on tyydytetty, jäikö muuta kuin muistot, jotka viet hautaan?
(Kuten huomata saattaa, ajatukseni on edelleen hakusessa) :D - tomppa2006
F-i-a kirjoitti:
huomaa miten rakas ja turvallinen se kotimaa on:)
No,ei tää mun viesti kyllä oikein tähän kuulunut mutta tulipahan pläjäytettyä se nyt;)...sillä saan taas olla kanssasi samaa mieltä.
Matkustaessa ja maailmaa kiertäessä sen huomaa millainen lintukoto kotimaa on. - F-i-a
tomppa2006 kirjoitti:
...sillä saan taas olla kanssasi samaa mieltä.
Matkustaessa ja maailmaa kiertäessä sen huomaa millainen lintukoto kotimaa on.borta bra men hemma bäst ja se pitää paikkaansa:)
Eller hur?
..kilsaa.. ei mahdoton ajatus sinne joskus
mennä vaikka asumaan.
Se henkinen yhteys tässä vaiheessa pidempi; joka tovottavasti selvitettävissä; jota en tässä vaiheessa vielä jaksa setviä..- tomppa2006
...on varmaan se mitä jokainen tavoittelemme.
Paluu takaisin omalle kotiseudulle voi jollekin olla toiveiden täyttymys, mutta jostakin syystä ei koskaan pääse toteuttamaan haavettaan.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706824
- 594582
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353853- 673135
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271656- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341419
- 1431197