Osaisikohan joku auttaa..?
Mulla on ollut jo vuosia ylävatsakipuja silloin tällöin. Tulee ihan kauhea kouristus välillä, tekee mieli mennä "kippuraan", mutta kohtaus kestää ihan hetken. Ylävatsaa myös "kutittaa" usein ruokailun (varsinkin suolaisen ruoan) jälkeen. Lämpöilyä on myös jatkunut vuosia.
Vatsaa turvottaa myös tosi paljon kokoajan, aamulla vähän vähemmän kuin illalla.
Jos jollain on tietoa sappikivistä, olisin TOSI kiitollinen jos voisitte vastata tähän. Olen menossa lääkäriin, mutta vasta viikon kuluttua, ja jännittää ihan hirveästi. Sen takia olis kiva kuulla muiden mielipiteitä ja kommentteja.
Aurinkoisia päiviä kaikille!
Sappikivistä..
19
28296
Vastaukset
- ent. potilas
"Sappikivitaudin tyypillinen oire on melko äkisti alkanut ylävatsakipu, joka usein säteilee oikean lapaluun seutuun. Potilaan on vaikea löytää sopivaa asentoa. Pahoinvointia ja oksennuksia saattaa esiintyä. Kipu rauhoittuu yleensä itsestään 3–6 tunnin kuluttua. Ensimmäisen kipukohtauksen jälkeen noin puolet saa uuden kivun vuoden kuluessa, mutta kolmasosa pysyy oireettomina seuraavat kymmenen vuotta."
jotenkin en tuosta löytänyt ihan sappikivien oireita, muuta kun ylävatsakivut. ja siitä oireesta keksii kyllä vaikka mitä tauteja. omat kohtaukseni kestivät useita tunteja ja kipu säteili selän puolelle myös. yleensä kivut tulivat vasta illalla/yöllä huolimatta siitä mihin aikaan söi. ja monesti kesti aamuun asti, jolloin nukkuminen on mahdotonta. raskas rasvainen ruoka varsinkin pahensi. mun kivut alkoi aika yhtäkkiä, aluksi oli oksentelua josta etenin pahempiin mahakipuihin. lääkäri erehtyi epäilemään laktoosivaivoja, kun mainitsin turvottamisen. sun oireisiin se kyllä sopisi paremmin kun oireet eivät ole niin pahat.
verikokeella pitäisi myös selvitä kaikenlaista. kun sappivaivat alkaa pahenemaan, tulehdusarvot nousee kyllä varmaan yli 10, mikä on sen merkki että jotain on vialla. itse en saanut kipuihin kipupiikkiä (lääkkeet ei auttanu)mutta verikokeen jälkeen tajuttiin että kipuja todella on ja pääsin sairaalaan(tulehdusarvot pitkälle yli 200). muista vaatia tutkimuksia ellei heti oteta vakavasti, ja kipujen yltyessä pyydä aikoja kiireellisenä. itse ravailin eri kokeissa melkeen 2kk ennenkuin sain sitten sappirakon tulehduksen.
ja etsi ylävatsakipu-hakusanalla vaikka netistä tietoa itse. se auttaa myös lääkärille kuvailemaan oireita. itse netin avulla oireista päättelin jo 99% että sappikivistä on kyse, en vain lääkärille kehdannut näin "lääketieteen aloittelijana" mitään sanoa :D - sappikivitaudilta
mutta siinäkin on monenlaista oiretta. Itselläni kivut olivat rajuja ja kestivät muutamasta tunnista vuorokausiin. Kipu on todella kovaa ja säteilee myös selän puolelle sekä hartioihin. itse en koskaan voinut pahoin, toiset oksentelevat kovastikin.
KAnnattaa tutkituttaa itsensä, kyse voi olla muustakin vatsan alueen taudista, esim. vatsalaukun ongelmista.
t. toivottavasti jo entinen sappitautinen - mulla
leikkattiin 7v sitten sappikivet, sillon oireet oli yöllisiä kipukohtauksia ylävatsalla oikealla, ihan kuin olis puukolla painettu läpi selkäpiolelle. Mutta nyt heräsin yhtenä yönä samanlaiseen kipuun joka oli tosi voimakas ja oksensin vihreää "sappea".... voiko tää ylipäätään olla mahdollista. Tietääkseni sappirakkoni poistettiin kokonaan.
- myöskin
hmm siis ite oon käsittäny että sappea kyllä erittyy vaikkei sappirakkoa enää olekaan, systeemit sisuksissa toki hieman muuttuu ilman rakkoa.. mutta juu, kyllä tuo on mun mielestä mahdollista. ja kivuistahan ei välttämättä pääse eroon vaikka sappirakkokin poistetaan
- tikit mahassa
myöskin kirjoitti:
hmm siis ite oon käsittäny että sappea kyllä erittyy vaikkei sappirakkoa enää olekaan, systeemit sisuksissa toki hieman muuttuu ilman rakkoa.. mutta juu, kyllä tuo on mun mielestä mahdollista. ja kivuistahan ei välttämättä pääse eroon vaikka sappirakkokin poistetaan
sappeahan muodostuu maksassa ja sappirakko on vain varasto josta se ruikkaa sappea suolistoon aina kun sitä tarvitaan sulattamaan esim. rasvaa ja valkuaisaineita sisältävää ruokaa. Kun sappirakko on poistettu, sappea siis edelleen erittyy koko ajan, muttta sitä valuu jatkuvasti suoleen söi tai oli syömättä.
JOskus sappirakon poiston jälkeen kiviä muodostuu myös tiehyisiin, harvinaisempaa se kuitenkin on, tai sappineste itsessään jää johonkin jumimaan tai ärsuttää tiehyttä, eli samantyyppisiä kipuja voi joskus olla, näin olen tuttaviltanikin kuullut.
Sapen oksentaminen voi johtua siitä, että on jostain syystä on oksentanut ja tavara on tullut tuolta suolenpuolelta saakka, ja sielllä on ollut sitä sappinestettä. Vatsakipuhan on voinut olla joku muukin kuin sappikohtaus, joka siis ei ole tietenkään varsinainen sappikohtaus kun rakko on poistettu...
tuleepas sekavaa, mutta taidan olla vielä särkylääkepöhnässä parin päivän yakaisen sappirakonpoiston jälkeen. - helpottavaa
tikit mahassa kirjoitti:
sappeahan muodostuu maksassa ja sappirakko on vain varasto josta se ruikkaa sappea suolistoon aina kun sitä tarvitaan sulattamaan esim. rasvaa ja valkuaisaineita sisältävää ruokaa. Kun sappirakko on poistettu, sappea siis edelleen erittyy koko ajan, muttta sitä valuu jatkuvasti suoleen söi tai oli syömättä.
JOskus sappirakon poiston jälkeen kiviä muodostuu myös tiehyisiin, harvinaisempaa se kuitenkin on, tai sappineste itsessään jää johonkin jumimaan tai ärsuttää tiehyttä, eli samantyyppisiä kipuja voi joskus olla, näin olen tuttaviltanikin kuullut.
Sapen oksentaminen voi johtua siitä, että on jostain syystä on oksentanut ja tavara on tullut tuolta suolenpuolelta saakka, ja sielllä on ollut sitä sappinestettä. Vatsakipuhan on voinut olla joku muukin kuin sappikohtaus, joka siis ei ole tietenkään varsinainen sappikohtaus kun rakko on poistettu...
tuleepas sekavaa, mutta taidan olla vielä särkylääkepöhnässä parin päivän yakaisen sappirakonpoiston jälkeen.kuulla, kai se "sappikohtaus" oli jonkunlainen vatsatauti tai jotain.... mutta helpottavaa kuulla, että ne kipuilut on siis mahdollisia ja muillakin niitä on... aattelin jo, että kirurgi jätti sittenkin sen sappirakon sinne, tyhjensi vain kivet :D. Tsemppiä parantumiseen, leikattiinko tähystämällä?
- tikit mahassa
helpottavaa kirjoitti:
kuulla, kai se "sappikohtaus" oli jonkunlainen vatsatauti tai jotain.... mutta helpottavaa kuulla, että ne kipuilut on siis mahdollisia ja muillakin niitä on... aattelin jo, että kirurgi jätti sittenkin sen sappirakon sinne, tyhjensi vain kivet :D. Tsemppiä parantumiseen, leikattiinko tähystämällä?
ja toipuminen on edennyt ihan hyvin. Ensi viikolla tikit pois. Nyt vielä käveleksin hiljalleen mutta jospa tästä jo parin viikon sisälle pääsisi vaikkapa kävelylenkille.
- L Iver
tikit mahassa kirjoitti:
ja toipuminen on edennyt ihan hyvin. Ensi viikolla tikit pois. Nyt vielä käveleksin hiljalleen mutta jospa tästä jo parin viikon sisälle pääsisi vaikkapa kävelylenkille.
Peruin leikkausajan joka olisi ollut ensi viikolla. Sain poistettua sappikiviä varovasti arvioiden n.100kpl Hulda Clarkin ohjeiden avulla. Todella hyvin toimiva itsehoitovaihtoehto.
Sappikivet syntyvät maksassa ja osa myös sappirakossa. Syynä on äärimmilleen viety rasvan karttelu ruokavaliossa. Kun rasvaa syödään reippaammin, ei kiviäkään kerkeä syntymään, aivan kuten ketsuppipullon suuhun kovettuu ketsuppia jos sitä käytetään harvoin.
- lääkärit
eivät vielä tiedä mikä minua vaivaa.
sain todennäköisen haimatulehduksen helmikuussa, ei alkoholin käyttöä! tyhmänä kärvistelin kotona pari päivää kipujen kanssa, luulin ensin noro-viruksen iskeneen oksentelun vuoksi...
ultrasivat, tähystivät mahan ja ottivat kerroskuvan. missään näistä ei ollut poikkeavaa, sappi rauhallinen eikä kiviä näkynyt. viisi päivää olin tiputuksessa, kunnes kivut loppu, pääsin kotiin tuon diagnoosin kanssa.
n. kuukausi sitten kivut alkoivat taas ja menin suoraan päivystykseen. lääkäri epäili sapen oireilevan ja antoi litalginia ja se autto. epäili myös että se todennäköisen haimatulehduksen olisi aiheuttanut kivi, mikä olisi kerennyt "jatkaa matkaa" ennen kuvauksia. aika varattava jos oireilee vielä. onneksi on vielä tuota ihme lääkettä jäljellä...- yksinkö...........
Minkälainen kipu sinulla tuli, kun epäiltiin sitten että haimatulehdus ollut ja entä se toinen kerta, kun sappea epäiltiin? Nousiko sinulla crp ja entä oliko kuumetta? Minulla tuli viime marraskuussa aivan järetön kipukohtaus, sellainen vannemainen, ja sitten nousi kuume ja crp huippulukemiin...Menin sitten ensiapuun ja olin myös viikon verran tiputuksessa ja tulehdus saatiin laskemaan antibiooteilla ja ilman diagnoosia kotiin... Uutena vuotena kohtaus tuli uudelleen ja taas nousi kuume ja crp, tällä kertaa kipu oli vain hieman erilainen, ei vannemainen, vaan oikealla ylävatsalla, siinä sapen kohdalla. Taas viikko osastolla tiputuksessa ja antibiooteilla tulehdus pois ja kotiin. Kaksi viikkoa siitä, kipu tuli uudelleen ja taas ensiapuun, nyt kuumetta vähemmän kuin aiemmilla kerroilla ja crp myös vähemmän koholla. Tulehdus laski itsestään ja pääsin kotiin. Mutta nyt on jatkunut kivut oikealla ylävatsalla päivittäin, joudun olemaan sairaslomalla, normaalista elämästä ei ole enää tietoakaan. Olen ihan lopussa, kohtalotoveria olen koittanut etsiä ympäri nettiä, mutta tuntuu, että kai sitten olen ainoa, jolle on käynyt näin ja ajatus siitä on pelottava...! Niin ja minua siis todellakin on tutkittu, on otettu ultrat,mangneettikuvaukset, paksusuoli tähystetty, vatsalaukku tähystetty, äskettäin tehtiin kapseliendoskopia jne jne. Mitään ei löydy. Lääkärit ovat ymmällään, mistään psykosomaattisesta ei todellakaan ole kysymys, siitä lääkäritkin ovat varmoja. Niin ja meinasi unohtua ihan, minulta on leikattu sappirakko kokonaan pois v. 2000. Tosiaan on aivan kauheaa, kun en ole koskaan kuullut että kenellekään olisi käynyt näin. Nyt olen puolisen vuotta taistellut kipujen kanssa ja pelon... Jos joku on kuullut tällaista olleen tai jollakin on ollut, olisi lohdullista tietää, etten ole ainoa ja että hengissä on selvitty. Se on niin outoa, että kaikki muut veriarvot ovat olleet ok paitsi crp.. Kun muuten kaikki olisi viitannut vikaan sappitiehyeissä tai haimassa. Lääkäri sanoi että kohta on kaikki muut keinot asian selvittämiseksi käytetty, jäljelle jää se, että avataan maha ja katsotaan näkyykö siellä mitä. Siihen nyt viimeiseksi haluaisin mennä. Niin ja olen 24 vuotias tyttö.
- minulla ei
yksinkö........... kirjoitti:
Minkälainen kipu sinulla tuli, kun epäiltiin sitten että haimatulehdus ollut ja entä se toinen kerta, kun sappea epäiltiin? Nousiko sinulla crp ja entä oliko kuumetta? Minulla tuli viime marraskuussa aivan järetön kipukohtaus, sellainen vannemainen, ja sitten nousi kuume ja crp huippulukemiin...Menin sitten ensiapuun ja olin myös viikon verran tiputuksessa ja tulehdus saatiin laskemaan antibiooteilla ja ilman diagnoosia kotiin... Uutena vuotena kohtaus tuli uudelleen ja taas nousi kuume ja crp, tällä kertaa kipu oli vain hieman erilainen, ei vannemainen, vaan oikealla ylävatsalla, siinä sapen kohdalla. Taas viikko osastolla tiputuksessa ja antibiooteilla tulehdus pois ja kotiin. Kaksi viikkoa siitä, kipu tuli uudelleen ja taas ensiapuun, nyt kuumetta vähemmän kuin aiemmilla kerroilla ja crp myös vähemmän koholla. Tulehdus laski itsestään ja pääsin kotiin. Mutta nyt on jatkunut kivut oikealla ylävatsalla päivittäin, joudun olemaan sairaslomalla, normaalista elämästä ei ole enää tietoakaan. Olen ihan lopussa, kohtalotoveria olen koittanut etsiä ympäri nettiä, mutta tuntuu, että kai sitten olen ainoa, jolle on käynyt näin ja ajatus siitä on pelottava...! Niin ja minua siis todellakin on tutkittu, on otettu ultrat,mangneettikuvaukset, paksusuoli tähystetty, vatsalaukku tähystetty, äskettäin tehtiin kapseliendoskopia jne jne. Mitään ei löydy. Lääkärit ovat ymmällään, mistään psykosomaattisesta ei todellakaan ole kysymys, siitä lääkäritkin ovat varmoja. Niin ja meinasi unohtua ihan, minulta on leikattu sappirakko kokonaan pois v. 2000. Tosiaan on aivan kauheaa, kun en ole koskaan kuullut että kenellekään olisi käynyt näin. Nyt olen puolisen vuotta taistellut kipujen kanssa ja pelon... Jos joku on kuullut tällaista olleen tai jollakin on ollut, olisi lohdullista tietää, etten ole ainoa ja että hengissä on selvitty. Se on niin outoa, että kaikki muut veriarvot ovat olleet ok paitsi crp.. Kun muuten kaikki olisi viitannut vikaan sappitiehyeissä tai haimassa. Lääkäri sanoi että kohta on kaikki muut keinot asian selvittämiseksi käytetty, jäljelle jää se, että avataan maha ja katsotaan näkyykö siellä mitä. Siihen nyt viimeiseksi haluaisin mennä. Niin ja olen 24 vuotias tyttö.
ollut missään vaiheessa, kylmä kylläkin. sairaalassa crp nousi vain 85, kotiin päästessä oli 62. amylaasi oli verestä 650 ja virtsasta se oli päälle 1000, en tarkalleen muista, leukosyytit oli vähän päälle 15. lisäksi oli kaliumin puute sekä nestehukka, mikään kun ei meinannut pysyä sisällä. korkean amylaasin takia arvelivat sen haimatulehdukseksi.
antibiootteja en saanut missään vaiheessa, kipulääkkeitä ja kalium liuosta tipassa ekana vuorokautena sekä niitä nesteitä tipasta.
oireina oli loppujen lopuksi järkyttävä ylämahakipu koko alueella ja se säteili selkään. lisäksi oksentelua ja pahoinvointia eikä maha toiminut ollenkaan kokonaisuudessaan reiluun viikkoon.
nyt sitte tämä viimeisin kipukohtaus tuntui selvästi oikealla puolella, ei kuumetta, vähän pahoinvointia, kova kipu vei sitte päivystykseen. crp oli 28 ja amylaasi lievästi koholla mutta ei hälyttävästi. litalgin autto.
toivottavasti sinun ei tarvitse kauaa kipujen kanssa kärsiä, TSEMPPIÄ!! - joo,
yksinkö........... kirjoitti:
olen 25 vuotias kahden pienen lapsen äiti
- tai ei
sappi tai ei, milloin oot menossa lääkärille tai ootko käynyt jo? olisi hyvä tietä jatktoimenpiteista/tutkimuksesta? tehdäänkö yhteinen diagnoosi vaivaisille?? toivottavasti kaikki hyvin, ainakin toivon sinulle
- Ähkyli
Täällä mennään mielenkiintoisia aikoja. Kuutisen viikkoa sitten menin paikallisen tk:seen äkillisten ylävatsakipujen takia. Sieltä jatkona keskussairaalaan, kun kipu ei tuntunut parissa tunnissa laantuvan. Siellä kipu alkoi hellittää ja lääkäri oli sitä mieltä että minua närästää, kun kerroin oloni olevan kuin olisi tulikuumia hiiliä niellyt. Määrättiin kuukauden Nexium ja jos ei olo parane, niin sitten ylävatsan ultraan.
Henkeä "kuumotti" kovastikin aina silloin tällöin ja lähes mitään en uskaltanut syödä - tosin uskaltanut olla syömättäkään, kun sekin tuntui hengen "kuumotuksena".
Olin menossa hakemaan lääkäriltä lähetettä ultraan pitkittyneen närästyksen vuoksi, jolloin tämä (eri kuin ensimmäinen) totesi,että oireet sopivat paremminkin sappeen.
Nyt odotellaan ultraa ja jännitetään, mitä tapahtuu!
Ennen ensimmäistä kipukohtausta oli ollut jo viikon verran ylävatsassa turvotusta ja täysinäistä - melkein ähkyä - tunnetta, sopiiko tämä sappeen?- Kipupiikki
Juu , kyllä nuo kuvaukset sopii sappikohtaukseen. Itsellä tuli eka paha v.2003 ja eikun yöllä päivystykseen,
jossa tietty sydänfilmi siellä kaikki ok ja kipupiikki takapuoleen ja jotain tablettia, ehkä litalgin. Kipu hel-
litti pian ja kohtaus meni ohi. seuraava kohtaus tuli kotona v. 2006 ja alkoi myöhään illalla, jota hoitelin taas kovana närästyksenä cavisconilla ja valvottiin monta tuntia kun kipu kävi sietämättömäksi ylävatsalla
ja myös selän puolella.Näitä tuli vielä pari kertaa, kunnes keväällä v.2008 tuli niin paha kohtaus, että vatsa
turpos, röyhtäilytti ja kipu oli niin kova, että kotiin ei enää voinut jäädä. Vaimo vei terkkarin päivystykseen
ja sieltä lähetettiin saman tien sairaalaan.Sairaalassa verikoe ja kirurgi tutki ja laittoi osastolle samantien,
koska tulehdusarvot olivat niin hurjissa lukemissa. 4 päivää antibioottitiputuksessa ja olo helpotti. Siitä kotihoitoon viikoksi ja puolen vuoden päästä pääsin Sappirakosta eroon. Kaikki meni hyvin kunnes viime viikolla sain torstai-iltana 11.3 tosi pahan kohtauksen ja eikun sairaalareissuhan siitä tuli.Kaikki kuvat ja
kokeet otettiin, eikä näkyny mitään,joten antibioottitiputukset ja kotiin jatkohoitoon 17.3 ,sekä viikon antibioottikuuri tablettina vielä perään kipulääkkeiden kera. Tänään perjantaina 19.3 alkaa jo helpottaa.Siis minulla ei ole enää 1,5 vuoteen ollut sappirakkoa ja haimatulehtui ja koko vatsaosasto ihan niinkuin v. 2008 keväällä. Nuori lääkärimies vain sanoi,että alkoholia ei sitten saa juoda enää. Totesin siihen, että eipä sitä ole tullut pahemmin juotuakaan. Ajattelin, että onpa ikävää kun luulevat, että se siitä johtui tuo haimatulehdus . Katsotaan nyt miten pitkään tässä pärjätään taas ja päivä kerrallaan sappipotilaan terveellisellä ruokavaliolla mennään ja tsemppiä kohtalotovereille T. Hoikkapoika 51 v. - MM
Kipupiikki kirjoitti:
Juu , kyllä nuo kuvaukset sopii sappikohtaukseen. Itsellä tuli eka paha v.2003 ja eikun yöllä päivystykseen,
jossa tietty sydänfilmi siellä kaikki ok ja kipupiikki takapuoleen ja jotain tablettia, ehkä litalgin. Kipu hel-
litti pian ja kohtaus meni ohi. seuraava kohtaus tuli kotona v. 2006 ja alkoi myöhään illalla, jota hoitelin taas kovana närästyksenä cavisconilla ja valvottiin monta tuntia kun kipu kävi sietämättömäksi ylävatsalla
ja myös selän puolella.Näitä tuli vielä pari kertaa, kunnes keväällä v.2008 tuli niin paha kohtaus, että vatsa
turpos, röyhtäilytti ja kipu oli niin kova, että kotiin ei enää voinut jäädä. Vaimo vei terkkarin päivystykseen
ja sieltä lähetettiin saman tien sairaalaan.Sairaalassa verikoe ja kirurgi tutki ja laittoi osastolle samantien,
koska tulehdusarvot olivat niin hurjissa lukemissa. 4 päivää antibioottitiputuksessa ja olo helpotti. Siitä kotihoitoon viikoksi ja puolen vuoden päästä pääsin Sappirakosta eroon. Kaikki meni hyvin kunnes viime viikolla sain torstai-iltana 11.3 tosi pahan kohtauksen ja eikun sairaalareissuhan siitä tuli.Kaikki kuvat ja
kokeet otettiin, eikä näkyny mitään,joten antibioottitiputukset ja kotiin jatkohoitoon 17.3 ,sekä viikon antibioottikuuri tablettina vielä perään kipulääkkeiden kera. Tänään perjantaina 19.3 alkaa jo helpottaa.Siis minulla ei ole enää 1,5 vuoteen ollut sappirakkoa ja haimatulehtui ja koko vatsaosasto ihan niinkuin v. 2008 keväällä. Nuori lääkärimies vain sanoi,että alkoholia ei sitten saa juoda enää. Totesin siihen, että eipä sitä ole tullut pahemmin juotuakaan. Ajattelin, että onpa ikävää kun luulevat, että se siitä johtui tuo haimatulehdus . Katsotaan nyt miten pitkään tässä pärjätään taas ja päivä kerrallaan sappipotilaan terveellisellä ruokavaliolla mennään ja tsemppiä kohtalotovereille T. Hoikkapoika 51 v.Itse olen ravannut nyt kuukauden ajan terveystalossa arvuuttamassa lääkäreitä erinäisten keskivartalokipujen takia. Mm. verikoe, virtsanäyte ja keuhkokuva otettiin eikä niistä löytynyt mitään erikoista. Viime viikolla kuitenkin heräsin yöllä melko ankaraan pistävään kipuun ylävatsassa, joka kesti tuntikausia. Kipu säteili yläselkään ja rintaan, vatsa oli turvoksissa ja hetkellisesti nousi myös kuume. Olin jo aiemmin lukenut sappitulehduksen oireista ja aikalailla niitähän ne vastasi.
Heti seuraavana aamuna kävin ultraäänessä, jossa selvisi että sapessa on jotain häiriötä. Ei kuitenkaan kiviä eikä tulehdusta, vaan lääkärin sanoin "kerros sakkaa". Sappitiet (?) olivat normaalit. Kävin uudestaan verikokeissa ja annoin ulostusnäytteen mutta en vielä ole saanut tuloksia. Lääkäri määräsi 40mg Nexiumia tässä vaiheessa.
Tietääkö kukaan voisiko kyseessä olla viime aikojen surkeiden elämäntapojen aiheuttama oire joka paranee syömällä terveellisesti (välttämällä närästystä jne.), vai helikobakteeri vai mikä? Kokeiden tulokset voi toki paljastaa vielä lisää, mutta ärsyttää tuo arvauskeskuksessa juoksentelu kun pikainen googletuskin tuntuu kertovan enemmän kuin kuusi lääkäriä.
- Voltsi
Syötkö jotain kolesterolilääkettä esim. simvastatinia. Eräällä ystävälläni on ko. lääke aiheuttanut kuvaamasi oireet. Lääkäri totesi, että niitä on alettu havaita joillakin potilailla. Tosin aika harvoilla. Kun ao. lopetti ko. lääkkeen syömisen oireet katosivat, eivätkä ole tuleet takaisin muutamankaan kuukauden aikavälillä. Totta, että ne sopivat myös sappikiviin. Siitä puolesta en pysyty sanomaan mitään, kun ovat itselläni pysyneet toistaiseksi oireettomina.
- Sappirakon poisto
Pääsin parivuotta sitten viimein ambulanssin kyydillä sairaalaan,ensimmäisellä kerralla eivät ottaneet kyytiin. Päästessäni sairaalaan crp oli 304 ja seuraavana päivänä joku pieni hätäleikkaus,kunnes pääsisi varsinaiseen leikkaukseen. Oireita oli pahoinvointi,oksennus,hengenahdistus,vyömäinen kiristys rinnassa ja saatanallinen kipu. Noita kohtauksia oli ollut useampia ja joka kerralla vaan pahempia. Tosiannkaan mikään asento ei ollut hyvä,sitä koitti vaan löytää vähiten epämiellyttävän asennon ja kun kivut hellitti jonkin verran,niin kävely muistutti ihan jonkin vanhuksen kävelyä,ei vaan pystynyt kävelemään läheskään normaalisti. Mikäli epäilee sappikiviä,niin crp:llä voi kohtauksen alkaessa varmistaa asian,eli kannattaa vaatia kohtauksen aikana,että ottavat crp:een tai kieltäytyä lähtemästä mihinkään ennenkuin asia varmistettu,tosin sappirakon kivuissa on vähän vaikea pitää päänsä ja ruvata tivaamaan näytteiden perään. Ainiin,muistan myös silloin lukeneeni tuskaisena tätä foorumia,kun koitin löytää selitystä ylävatsakipuihin ja etsin kyllä selitystä muualtakin,kyllä näiden muiden kokemuksien lukeminen auttoi diagnoosissa.
- minä
hei. mulla leikattiin muutama vuosi sitten. tuli kivet ekan raskauden jälkeen. ihan yhtäkkiä vaan alkoi ihan järkyttävät ylävatsakivut jotka säteili selkään. en saanu nukuttua (iskivät yleensä öisin) ja kesti pitkään. hyvä et hengittämään pystyi. pari kertaa okse lensi kans. terv.keskuksessa sit sanovat että on vaan mahatauti.. menin sairaalan päivystykseen sitten psrin päivän päästä niin sanovat heti et sappikiviä varmasti mut ultrasivat viel. ja näitä kipuja tuli melkein päivittäin. nyt ei oo ollu kipuja ollenkaan, paitsi yhden kerran kun otin alkoholia, muulloin ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781