Kyselisin vähän, millä meriiteillä pääsee erityisluokan opettajan sijaiseksi? Ja mikä on epäpätevän palkka? Paljonko opetusvelvollisuutta suurinpiirtein? Itselläni on kohta erityispedan aineopinnot kasassa, ja haluaisin ensi talvella työkokemustakin.
Millä perusteeella paikat täytetään?
Olisin valmis työhön, ainoastaan arvelluttaa, kun en kaikkia käytäntöjä tunne kovin hyvin ( arvionnit, Hojks:n tekeminen käytännössä ym..)
erityisopen sijaiseksi..
18
1889
Vastaukset
- olla mikä vain
Ainakin itse olen huomannut, että ei koulutuksella aina ole mitään merkitystä. Joskus joku tradenomikin voi olla sijaisena, jos on mies...Joten toivotan sinulle onnea, että saat noilla opinnoilla jonkinlaisen pätkän. Töitä ainakin on (etelässä), mutta kuka ne saa ? Se onkin toinen kysymys...
- eops
itse olen erityisluokanopettajan sijaisena luokanopettajan koulutuksella, palkka on luokanopettajan palkka kertyneinen ikälisineen.
Arvioinnit ja HOJKSit olivat ainakin minulle tuttuja entuudestaan.Tuottivat ne kyllä päänvaivaa jonkinverran oppilaiden ollessa erityyppisiä kuin aiemmat luokkani, mutta niistäkin selviää. Minulla onneksi oli auttavaisia kollegoja auttamassa pahimmissa pulmissa.
Täytyy kyllä sanoa, että en itsekään pidä oikein hyvänä juttuna epäpätevien palkkaamista vaikka sitä parhaillaan hommailen, riittämättömyydentunne on ainainen kaveri...- eops
opetusvelvollisuus minulla on 22 tuntia ja 4 ylituntia päälle eli 26 tuntia on viikkotuntimääräni.
- aloittaja
eops kirjoitti:
opetusvelvollisuus minulla on 22 tuntia ja 4 ylituntia päälle eli 26 tuntia on viikkotuntimääräni.
olen aiemmin ollut kaupallisella alalla pidempään. Nyt olen hankkinut työkokemusta kentältä koulunkäyntiavustajan työssä erityisluokassa ja tehnyt samalla opintoja eteenpäin. Työ on ollut hyvää kokemusta.
Jos sinulla on tuo 26 viikkotuntia, mikä on palkkaus? Oletko saanut työsopimusta jatkettua , eikö se tehdä puolivuosittain? Alalle ei kuitenkaan ole tunkua liiemmin. - eops
aloittaja kirjoitti:
olen aiemmin ollut kaupallisella alalla pidempään. Nyt olen hankkinut työkokemusta kentältä koulunkäyntiavustajan työssä erityisluokassa ja tehnyt samalla opintoja eteenpäin. Työ on ollut hyvää kokemusta.
Jos sinulla on tuo 26 viikkotuntia, mikä on palkkaus? Oletko saanut työsopimusta jatkettua , eikö se tehdä puolivuosittain? Alalle ei kuitenkaan ole tunkua liiemmin.epäpätevänä saan siis pätevyyteni mukaisen palkan eli luokanopettajan palkan, tarkkaa euromäärää en nyt muista kun palkat nousivat pikkuisen maaliskuun alussa. Sitä ennen II kalleusluokassa, jossa kuntamme on, peruspalkka (22 ov tuntia) oli 2093,11(tulipas tarkka luku :)) ja minulla on neljä palvelulisää joista tulee muutama satanen lisää... ja sitten ne neljä lisätuntia maksetaan tietenkin myös, niiden hintaa en millään muista, en useinkaan katsele näitä palkkanauhoja kovin tarkkaan, pääasia on että pikkuisen palkaakin tulee.
Ruokailen oppilaiden kanssa, joten ruuan hinta lasketaan tuloksi ja on siis osa verotettavaa tuloa =verotusarvoateria.
Palkka ei siis päätä huimaa, pätevällähän se on sitten pikkuisen enemmän.
Tämä on ensimmäinen vuoteni erityisopen tehtävissä ja ensi lukuvuodeksi minun on haettava paikkaa uudelleen. Jos on päteviä hakijoita, minun on katseltava muita töitä.Työsopimus kyllä epäpätevällekin on ehty lukuvuodeksi kerrallaan. - epäilyttää
aloittaja kirjoitti:
Jos sinulla on tuo 26 viikkotuntia, mikä on palkkaus? Oletko saanut työsopimusta jatkettua , eikö se tehdä puolivuosittain? Alalle ei kuitenkaan ole tunkua liiemmin.Vähän kyllä epäilyttää tuo sinun koulutuksesi. Kaupallinen ala ei ole tuottanut sinulle minkäänlaista pedagogista osaamista ja kun erkan aineopinnoissakaan ei sitä ole, niin aika vähältä tuo tuntuu. Koulunkäyntiavustajan näkövinkkelikin on vähän toisenlainen kuin opettajan.
Oletko ihan varma, että osaisit toimia ammatillisesti oikein niiden kaikkein vaativimpien lasten kanssa?
Lisäkoulutusta voisit hankkia lukemalla ensin kasvatustiedettä ja tekemällä sitten erilliset pedagogiset opinnot ja sen jälkeen hakeutumalla erillisiin erityisopettajan opintoihin. Sitten kuulostaisi jo aika hyvältä - oppilaidenkin kannalta. - Milianna
epäilyttää kirjoitti:
Vähän kyllä epäilyttää tuo sinun koulutuksesi. Kaupallinen ala ei ole tuottanut sinulle minkäänlaista pedagogista osaamista ja kun erkan aineopinnoissakaan ei sitä ole, niin aika vähältä tuo tuntuu. Koulunkäyntiavustajan näkövinkkelikin on vähän toisenlainen kuin opettajan.
Oletko ihan varma, että osaisit toimia ammatillisesti oikein niiden kaikkein vaativimpien lasten kanssa?
Lisäkoulutusta voisit hankkia lukemalla ensin kasvatustiedettä ja tekemällä sitten erilliset pedagogiset opinnot ja sen jälkeen hakeutumalla erillisiin erityisopettajan opintoihin. Sitten kuulostaisi jo aika hyvältä - oppilaidenkin kannalta.Mikäli olet erityisluokassa ollut avustajana niin kyllä siitä varmasti on rutkasti hyötyä.
Itse ainakin koen olevan aivan tarpeeksi pätevä lyhyisiin sijaisuuksiin - olenhan jo kolme vuotta työskennellyt erityisluokassa ja noin puolet oppitunneista vedän itsenäisesti toiselle puolelle luokasta. Tietysti aion vielä hankkia itselleni myös muodollisen pätevyyden, vaikka tämä ammatti on sellainen, että kaikkia ei kirjojen kansista opita. - seurailee
ei se ole kivaa kun palkataan epäpäteviä opettajia ja vielä erityisopettajaksi. Minä en ainakaan uskaltaisi lähteä ilman koulutusta siihen työhön, koska kyse on sentään toisten ihmisten lasten opetuksesta. Ja ei ne pätevät opet mielellään ilmaiseksi neuvo kokoajan perässä roikkuvaa ja kyselevää kolleegaa.Heillä on omakin työnsä hoidettavana.
- suojattava!
Milianna kirjoitti:
Mikäli olet erityisluokassa ollut avustajana niin kyllä siitä varmasti on rutkasti hyötyä.
Itse ainakin koen olevan aivan tarpeeksi pätevä lyhyisiin sijaisuuksiin - olenhan jo kolme vuotta työskennellyt erityisluokassa ja noin puolet oppitunneista vedän itsenäisesti toiselle puolelle luokasta. Tietysti aion vielä hankkia itselleni myös muodollisen pätevyyden, vaikka tämä ammatti on sellainen, että kaikkia ei kirjojen kansista opita."Itse ainakin koen olevan aivan tarpeeksi pätevä lyhyisiin sijaisuuksiin - olenhan jo kolme vuotta työskennellyt erityisluokassa ..."
Autopelejä ajanut poikanikin luuli olevansa melko pätevä ajaja, kunnes joutui ensimmäistä kertaa auton rattiin. Kun ei tiedä jotakin, niin silloin ei edes tiedä ettei tiedä. - pirjoliisaeinari
seurailee kirjoitti:
ei se ole kivaa kun palkataan epäpäteviä opettajia ja vielä erityisopettajaksi. Minä en ainakaan uskaltaisi lähteä ilman koulutusta siihen työhön, koska kyse on sentään toisten ihmisten lasten opetuksesta. Ja ei ne pätevät opet mielellään ilmaiseksi neuvo kokoajan perässä roikkuvaa ja kyselevää kolleegaa.Heillä on omakin työnsä hoidettavana.
ihmettelen. itse olen pk-seudulla ollut monenlaisissa erityisluokissa, ja koska pätevää opettajaa ei ole kaikkiin luokkiin saatu, siellä on melko kirjavaa joukkoa. En väheksy koulutusta, mutta jos kerran ei päteviä saa, niin yllättävän hyvin on moni siellä pärjännyt ja opettanut ihan kaupan - sähkö- tai tekniikanalan taustalla. Ihminen oppii-onneksi.
ja kaikki kunnia myös niille muodollisesti epäpäteville, jotka työtään antaumuksella tekevät. ;) - aloittaja
epäilyttää kirjoitti:
Vähän kyllä epäilyttää tuo sinun koulutuksesi. Kaupallinen ala ei ole tuottanut sinulle minkäänlaista pedagogista osaamista ja kun erkan aineopinnoissakaan ei sitä ole, niin aika vähältä tuo tuntuu. Koulunkäyntiavustajan näkövinkkelikin on vähän toisenlainen kuin opettajan.
Lisäkoulutusta voisit hankkia lukemalla ensin kasvatustiedettä ja tekemällä sitten erilliset pedagogiset opinnot ja sen jälkeen hakeutumalla erillisiin erityisopettajan opintoihin. Sitten kuulostaisi jo aika hyvältä - oppilaidenkin kannalta.Ymmärrän pointtisi kyllä. Kasvatustieteen perusopinnot on kasassa ja kokemusta on viimeisten kahden lukukauden osalta esy-luokalta, jossa menetelmänä on paljon pienryhmäopetusta. Vuosi on ollut antoisa kaikille ja opettajan kanssa olemme suunnitelleet tunteja usein yhdessä ja saaneet toisiltamme kannustusta ja tukea. ;)
En kuvittele liikoja itsestäni, mutta olen itsekriittisenäkin kuitenkin valmis sijaisuuteen. Joskus sitä tuntee olevansa valmis aloittamaan kuitenkin. Opintoja jatkan loppuun sitten syksyllä 2008. - Milianna
suojattava! kirjoitti:
"Itse ainakin koen olevan aivan tarpeeksi pätevä lyhyisiin sijaisuuksiin - olenhan jo kolme vuotta työskennellyt erityisluokassa ..."
Autopelejä ajanut poikanikin luuli olevansa melko pätevä ajaja, kunnes joutui ensimmäistä kertaa auton rattiin. Kun ei tiedä jotakin, niin silloin ei edes tiedä ettei tiedä.Ja olen myöskin tehnyt jo useita muutaman päivän sijaisuuksia ja ihan hyvin ovat menneet - toki sillä erotuksella, että mulla ei tietystikään ole ollut avustajaa käytettävissäni.
- ällistynyt
kuinka haet erityisluokan opettajaksi ja et omien sanojesi mukaan oikein hallitse esim. HOJKS ,sin tekoa ym jotka sinun tulee hallita ensimmäiseksi. Koulutettu avustajakin osaa ne asiat.
- aloittaja
tiedän tietysti perusteet HOJKS:sista, mutta en kuvittele osaavani todellakaan asiaa ammattilaisen tavoin.Onko niin vaikeaa ymmärtää, että on aivan normaalia kun ihminen myöntää että ei hallitse jotain asiaa vielä! Ei se tarkoita, etteikö oppisi. Ja: koulunkäyntiavusta ei ainakaan HOJKS-papereita tee, eikä hänen kuulukaan osata tehdä niitä.
- Milianna
aloittaja kirjoitti:
tiedän tietysti perusteet HOJKS:sista, mutta en kuvittele osaavani todellakaan asiaa ammattilaisen tavoin.Onko niin vaikeaa ymmärtää, että on aivan normaalia kun ihminen myöntää että ei hallitse jotain asiaa vielä! Ei se tarkoita, etteikö oppisi. Ja: koulunkäyntiavusta ei ainakaan HOJKS-papereita tee, eikä hänen kuulukaan osata tehdä niitä.
Minä ainakin olen ollut paljon mukana HOJKSien tekemisissä. Olen ollut mukana jokaisessa oppilaidemme HOJKS-palaverissa ja yhdessä olemme ne paperitkin kirjoittaneet - minä kirjoittelin koneelle ja yhdessä erityisluokanopettajan kanssa mietimme, että mitä mihinkin kohtaan kirjoitamme. Mielestäni tämä on ammatillista yhteistyötä parhaimmillaan.
- että tosi ope
aloittaja kirjoitti:
osaa kaiken, siis ihan kaikki kommervenkit. Tai vaikkei osaisikaan, niin väittää osaavansa. Sen tähden niiden selkänahastakin revitään yhä enemmän ja enemmän irti samalla palkalla, kun kilttejä osaajia ovat.
Minusta on erittäin arvostettavaa, että ihminen, opekin tuntee heikkoutensa ja tietää mihin vielä pitää satsata. - ::::::::
aloittaja kirjoitti:
kävin koulunkäyntiavustajan koulutuksen oli minun osattava täyttää hojks paperit, vaikkei niitä joudukaan työssä täyttelemään, lisäksi oli osattava tulkita niitä ym.. luulisi, että se kuuluu jokaisen kka:n koulutukseen jos se on pätevä koulutus.
- påtikj
että tosi ope kirjoitti:
osaa kaiken, siis ihan kaikki kommervenkit. Tai vaikkei osaisikaan, niin väittää osaavansa. Sen tähden niiden selkänahastakin revitään yhä enemmän ja enemmän irti samalla palkalla, kun kilttejä osaajia ovat.
Minusta on erittäin arvostettavaa, että ihminen, opekin tuntee heikkoutensa ja tietää mihin vielä pitää satsata.tällä palstalla kaikki kehuvat itseään, vaikka olisivat epäpäteviä. Ajatelkaa välillä niitä lapsia, joita opetatte älkääkä itseänne. Teidän virheistänne joutuu jonkun lapsi kärsimään ehkä loppuelämänsä.Ja sitten tungette vielä erityisopen hommiin. Itse olen ollut KKA jo kohta 10 vuotta ja tehnyt työtä todella vaikeiden lasten kanssa ja todella paljon sijaistanut opettajia, mutta erityisopen hommiin en alkaisi, koska vastuu on niin suuri. Itse olen saanut työskennellä pätevien erit.opejen ja luokanopejen kanssa ja hommat sujuu, kun molemmat osaa asiansa ja molemmat oikeasti ajattelee lasten parasta ja "unohtaa" itsensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576