lapsen kauhukohtaus

äiti75

Kertoisiko joku meille miten selvitä lapsen yöllisistä kauhukohtauksista??? Vanhemmat joilla on kokemusta kyllä tietävät mistä on kyse...
Lapseni on 6v ja on saanut kohtauksia jo 1kk joka yö... neuvolasta sanotaan että se on todella yleistä eikä suinkaan vaarallista yms yms... ei tunnu kyllä siltä, olemme jo ihan poikki

13

1243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iskä

Omalla lapsellani oli sama painajainen melkein joka yö,saman ikäisenä. Ne tulivat siitä,kun olimme autoretkellä paapan kotiseudulla tuli kierreltyä hautausmaita sun muita erikoisia paikkoja,josta lapsemme sai näitä uniinsa. Lopulta kun lapsemme sai unen kerrottua painajaiset loppuivat siihen.Ehkä teidänkin lapsella on joku traumaatinen kokemus taustalla.
      Toivotaan että kaikki kääntyy hyväksi

• äiti75

Lapseni sanoo näkevänsä unta jossa hänen esim. kädet kasvaa kamalaa vauhtia ja ovat kipeät, tai sitten jotku muut esineet tms. kasvavat nopeasti.
        Itse näin pienenä samanlaisia unia kun olin kuumeessa=)
        Kuuluiko teillä kuvaan se että lapsi heräsi aina n2h unien jälk. tärisi ja hikoili oli kahussaan eikä "ymmärtänyt herätä", meidän pitää pitää poikamme sylissä vaikka väkisin, koska hän on kauhussaan juossut esim. sängyn laitaan tms.. pelkään että hän satuttaa itsensä=(
        Sitten n.3min kuluttua hän rauhoittuu ja on kovasti väsynyt ja mnee nukkumaan, aamulla hän muistaa jokus sen käsi unen tai sitten ei mitään!!?? olemme todella huolissamme...

• jenny
        äiti75 kirjoitti:

Lapseni sanoo näkevänsä unta jossa hänen esim. kädet kasvaa kamalaa vauhtia ja ovat kipeät, tai sitten jotku muut esineet tms. kasvavat nopeasti.
        Itse näin pienenä samanlaisia unia kun olin kuumeessa=)
        Kuuluiko teillä kuvaan se että lapsi heräsi aina n2h unien jälk. tärisi ja hikoili oli kahussaan eikä "ymmärtänyt herätä", meidän pitää pitää poikamme sylissä vaikka väkisin, koska hän on kauhussaan juossut esim. sängyn laitaan tms.. pelkään että hän satuttaa itsensä=(
        Sitten n.3min kuluttua hän rauhoittuu ja on kovasti väsynyt ja mnee nukkumaan, aamulla hän muistaa jokus sen käsi unen tai sitten ei mitään!!?? olemme todella huolissamme...

Ei kuulosta normaalilta painajaisen näkemiseltä.
        Kannattasis viedä poika lasten uniterapeutille tai ihan lasten psykologin juttusille, että saisi selvitettyä unien taustat.

Luultavammin taustalla on joku ahdistus.
        Onko poika kokenut jonkun tramumaattisen tapahtuman?
        Joku kertonut hänelle jonkun kauhu tarinan tms...
        syitä voi olla monia, mutta kannattaa ryhtyä hakemaan jo nyt apua, ettei pelkotilat tule vakavemmiksi.

Onnea teille!

• äiti75
        jenny kirjoitti:

Ei kuulosta normaalilta painajaisen näkemiseltä.
        Kannattasis viedä poika lasten uniterapeutille tai ihan lasten psykologin juttusille, että saisi selvitettyä unien taustat.

Luultavammin taustalla on joku ahdistus.
        Onko poika kokenut jonkun tramumaattisen tapahtuman?
        Joku kertonut hänelle jonkun kauhu tarinan tms...
        syitä voi olla monia, mutta kannattaa ryhtyä hakemaan jo nyt apua, ettei pelkotilat tule vakavemmiksi.

Onnea teille!

olen vastuuntuonoinen äiti joka ei peloittele lapsia kauhutarinoilla... laitappa kuule googleen hakusanaksi kauhukohtaus niin saat luean miten normaalia tämä on... yllätyt itsekkin.
        Olen ottanut yhteyttä neuvolaan josta asiaan ei otettu sen ihmeemmin kantaa kosta nämä ovat todella yleisiä 1-8 vuotiailla lapsilla...
        Vain siinä tapauksessa JOS ne rupevat vaikuttamaan päiväs ajan elämään yms... on kuulemma syytä mennä lääkärille jossa suljetaan epilepsian mahd. pois!!!
        Olisin vaan halunnut kuulla miten muut kohtalon toveri vanhemmat ovat saaneet kauhukohtaukset loppumaan... niitä kun saatta pahimmassa tapauksessa olla jopa ½ vuoden ajan!!!!!

• Mummo
        äiti75 kirjoitti:

olen vastuuntuonoinen äiti joka ei peloittele lapsia kauhutarinoilla... laitappa kuule googleen hakusanaksi kauhukohtaus niin saat luean miten normaalia tämä on... yllätyt itsekkin.
        Olen ottanut yhteyttä neuvolaan josta asiaan ei otettu sen ihmeemmin kantaa kosta nämä ovat todella yleisiä 1-8 vuotiailla lapsilla...
        Vain siinä tapauksessa JOS ne rupevat vaikuttamaan päiväs ajan elämään yms... on kuulemma syytä mennä lääkärille jossa suljetaan epilepsian mahd. pois!!!
        Olisin vaan halunnut kuulla miten muut kohtalon toveri vanhemmat ovat saaneet kauhukohtaukset loppumaan... niitä kun saatta pahimmassa tapauksessa olla jopa ½ vuoden ajan!!!!!

Erikoisinta tässä on se että kaikki kolme poikaa noin saman ikäisinä on käynyt läpi nämä samat kauhu jutut. Milloin enemmän ja milloin vähemmän vanhempiaan häiriten. Minun poika sai aivan samallaisia kohtauksia ensin olimme tietenkin kauhuissamme. Minä en keksinyt muuta kuin että poikamme saa kohtaukset siksi kun kasvaa. Aloin siitä ajatuksesta joka iltaisen hieronnan. Kevyesti hieroin aloin päästä lopetin varpaisiin poika nukahti joka ilta ennen kuin olin valmis. Tein työn kuitenkin loppuun. Näin tehdään Lapsenlapsille tänään. Vanhemmalle ei enään koska hän on kasvanut valmiiksi mutta nuorempi nauttii vuorostaan tilanteesta. Heistä yksikään ei sen koommin ole kohtauksia saanut. Kokeilkaa vuoro päivinä toinen hieroo jos on yksin huoltaja niin asiasta muuttuu aika rankka homma.

• Muuttaja

Meidän tyttö sai juuri saman ikäisenä samankaltasia kohtauksia n 2 kertaa /kk. Nyt hän 19 vuotias reipas abi ilman mitään hoitoa. Hellyytä ja huomioonottamista voi toki suoda.

• kauhukohtauksia saanut lapsi

hei!minä sain alle kouluikäisenä kuulema kauhukoht.olin nukkunut pari tuntia ja sit huutanut silmittömästi ja hamuillut seinille.minulla oli myös unissakäv.ja puhumista.pissin housuuni myös yöllä.herkkyys ja ehkä alkoholin käyttö vanhemmalla ovat voineet kohdallani vaikuttaa asiaan.normaalia se on.itse olen kuumeessa nähnyt myös laajenemis unia tms.jos lapsen saisi avautumaan olisi varmaankin apua.mulla saattoi olla pimeyden pelkoa ja turvaton olo.hirveesti en itse muista.

• äiti75

Viime yönä saimme nukkua kaikki koko yön, ilman kohtausta=)
        Joo syitähän voi olla todella monia ja semmosia joita näin aikuisena ei edes heti itse älyä... kuten ystäväni lapsi oli säikkynyt isoa kalaa..siitä sitten alkoi nämä kohtaukset.
        Itse olen alkoholistin lapsi, kumma kyllä olen säästynyt noilta kohtauksilta... en itse käytä alkoholia..

• hoitaja

Nukkuuko eri huoneessa,jos,niin ottakaa vähäksi aikaa teidän huoneeseenne.Huoneen valaistus,onko lapsen toiveen mukainen?Sekä kaunis ja lempeä iltasatu ja muutenkin rauhallinen ilta.Tuli myös mieleen mahd.epilepsia.Varmasti olettekin puhuneet lapsen omista tuntemuksista,muistaako kohtauksia,pelottaakö yö ym.ym.Kohtaukset ei liene vaarallisia,mutta varmasti vaikuttaa lapsenne vireystilaan sekä mieleen päivän aikana.Toivotttavasti apu löytyy.

• Illukka

Millaista elämää Teillä eletään? - vastata ei minulle tarvite, mutta mieti itse ja vastaa itsellesi rehellisesti.

Pelaako tenava liikaa tietokoneella tai pleikalla tms. Oletko koskaan itse pelannut pelejä läpi... ei ole aina miltä näyttää..

Meillä teini-ikäinen poikakin elää Vice-Cityä unissaan. Se on törkeä peli, eikä ole ainoa.

Toinen, miten hoitopaikassa menee, onko siellä jotain, josta et tiedä?

Onko lähipiirissä joku, joka kiusaa/ahdistaa/ahdistelee/uhkailee/ ei anna elää / ei hyväksytä ihmisennä, tai vielä, jopa käyttää hyväkseen jollakin tapaa..

Jokin ei ole kunnossa, jos lapsi kauhukokee öisin. Jos asiat ovat hyvin, lapsi (ja aikuinenkin) nukkuu hyvin yönsä. Omatuntohan se on hyvä päänalunen.

Käyttääkö joku läheisistänne huumeita, alkoholia tms. niin, että lapsi joutuu sijaiskärsijäksi? Äidin huoletkin peilautuvat lapsesta. Älä tyydy NEUVOLAN tietoon, siellä ei liene enää niitä viisaita terveydenhoitajia vaan MINÄ amk-tutkinnon suoirttaneita Jumalasta seuraavia typeryksiä, joiden tieto on kaikki kirjoissa, josta sitä ei osata hakea tai jos löytyy, ei kyetä tulkitsemaan.

Lapsellasi on oikeus hyvään elämään. Jos hänen on paha olla, se on subjektiivista. ÄIDINHÄN siihen on reagoitava. Kuka muu hänenpuolisaan pitää????

• Mummo taas

Kuten jo aijemmin olen kirjoittanut omasta Pojastani ja lapsenlapsista, niin saanen sinulle mahti ponteva kertoa että vika on siinä että Lapsi kasvaa nopeammin kuin olisi sopivaa. Nämä verenkierto ja solumuutokset eivät aina kulje käsikädessä ja se synnyttää aivoihin veren painetta joka muodostuu unessa tuskaiseksi ja raskaaksi voi olla että on liian korkea tyynykin mutta lapsi haluaa itse kuitenkin korkean tyynyn.

• Mummolta lisää
        Mummo taas kirjoitti:

Kuten jo aijemmin olen kirjoittanut omasta Pojastani ja lapsenlapsista, niin saanen sinulle mahti ponteva kertoa että vika on siinä että Lapsi kasvaa nopeammin kuin olisi sopivaa. Nämä verenkierto ja solumuutokset eivät aina kulje käsikädessä ja se synnyttää aivoihin veren painetta joka muodostuu unessa tuskaiseksi ja raskaaksi voi olla että on liian korkea tyynykin mutta lapsi haluaa itse kuitenkin korkean tyynyn.

Hierominen pehmentää ja rentouttaa lihaksia ja jännittyneitä kohtia, päivän aikana hankittuja.
        Yöllä nukkuessa lapsi jännittää lisää näitä valmiiksi jännittyneitä osiaan. Mutta jos hieroo kevyesti koko kehon niin kohtaukset eivät pääse syntymään.

• samaa

samaa mieltä siitä, että kannattaa tarkkailla kaikkia lapsen kanssa tekemisissä olevia ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      54
      2212
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      199
      2041
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      49
      872
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe