MS-900

MS-900

Minkälainen vene MS-900 on? Kertokaa hyviä ja huonoja puolia. Mitä moottoreita niissä on käytetty.

9

4652

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jalmar

Ostin Ms.900 vm. -74 viime syksynä. Se on hyvä vankka vene. Sitä aikaa, kun laskuitua laitettiin vielä kunnolla. Ilman painoa vähän ehkä kiikkerä kkoisekseen, mutta rungon muoto on hyvä ja toimiva...ja riittävän pitkä.
      Niitä on tehty puolivalmisteina...joten on ihan venekohtaista, miten se on duunattu.
      Mulla on koneena Arona 29Hv 2-syl. diesel. vähän liian vähän tehoa, mutta hyvin pääsee!
      Mitään runko yllätävää en ole kaupanjälkeen löytänyt, joten kyllä voi luottaa!
      Barlit 30, Sampi30, jne on aikalailla samanlaisia! Uudemmat MS-900 mallit -90..- kai viimeisiä, on vähän muutettu kansipuolen muotoilua-ja ratkaisuja...

• Put Put

MS-900 on (oli) Porvoon lähellä Kerkkoossa toimivan Muovi-Simola Oy:n tuote. Simolat tekivät osan valmiiksi saakka, osa (tiettävästi suurin osa) meni runkoina itserakentajille. Nykyisin Muovi-Simola Oy lienee keskittynyt muihin lujitemuovialan töihin ja leipoo jonkin verran runkoja muille valmistajille (mm. Haukilahden Veneveistämön CA- ja Nordan-purkkareihin). Syinä oman MS-900:n valmistuksen lopettamiseen olivat ymmärtääkseni EU-direktiivien ja CE-vaatimusten tulo sekä projektista vastanneen Simolan vetäytyminen eläkkeelle.

Itselläni on Suomenlahdella MS-900/90 v:lta 1992. Ostin paatin sisävesiltä kesällä 2001. Sitä pukkaa Piikkiön palikoilla marinoitu Toyota Hiacen 2,4-litrainen diesel, 74 hv. Potkuri ei ehkä ole optimaalinen, koska kone ottaa täydet kierrokset varsin herkästi eikä huippu nouse kuin 11 solmun tietämiin. Minulle 8-9 solmun matkavauhti kuitenkin riittää. Kulutus on tällöin 6,5-7 litraa/h eli litralla pääsee alun toista mailia. P-ainesäiliö vetää 300 l; sillä pääsee pitkälle.

Veistämö tarjosi valmiina myytäviin veneisiin koneeksi kai ensisijaisesti 88 hv:n Yanmaria. Vanhemmissa 80-luvun yksilöissä tiedän olleen usein 52 hv:n Statuksia/Vetuksia (Peugeot); yhdessä tuntemassani MS:ssä on 33 hv:n Yanmar (kulkee sillä ehkä 7,5 solmua, jota kippari pitää riittävänä).

Veneeni itserakentaja on valanut köliin painolastiksi betonia. Sekin saattaa vaikuttaa nopeutta alentavasti (mutta toki myös venettä vakauttavasti).

1990-luvun alkupuolen ajan valmistuksessa olleessa MS-900/90-mallissa on pitkähkö salonkiosa, jonka takaosassa on tilava WC (täysi seisomakorkeus). Keulapiikissä on hulppean leveä vuode kahdelle. Ateriossa istuu 4 henkeä kohtalaisen mukavasti, mutta ainakin minun veneessäni penkit ovat kiinteät eikä niistä saa vuodetta.

Perällä on kuitenkin yllättävän tilava kajuutta, jossa 2 henkeä yöpyy ihan ihmisiksi. Avotila on kookas ja käyttökelpoinen. Se ei kaipaa suojakseen mitään kangaskuomua ("pressua"). Moottori on avotilan alla (peräkajuutan pistopunkat avotilan penkkien alla, moottoritilan sivuilla). Sisustusratkaisut soveltuvat hyvin 2 2 hengen yöpymiseen. Ne ovat itse asiassa pitkälle samantyyppiset kuin Syrjäsuon Flying Albatrossissa. MS-900 on hieman pidempi (9,00 m vs. 8,70 m) ja kapeampi (2,85 m vs. 2,90 m) ja käynti WC:hen on salongista eikä avotilasta. Flying Albatross on myös runkomuodoltaan nopeampi kulkija (MS-900:n suipohko perä ei ole ilman kantotasoja kovinkaan kantava ja alkaa kaivautua vauhdin noustessa).

MS-900-veneistä on useamman sivun juttu jossain 90-luvun puolivälin (1995?) venelehdessä – joko Kipparissa tai Venemaailmassa (ei kuitenkaan VENE-lehdessä). Lehti on minulla jossain "hyvässä tallessa".

Itse olen ollut MS-900/90-veneeseeni hyvinkin tyytyväinen. Sisustusratkaisut ja mukavuustekijät ovat miellyttäneet minua paljon enemmän kuin edellisessä paatissa, joka oli Fodimar (kelpo vene hintaisekseen toki sekin). Ajo-ominaisuudetkin ovat pääosin hyvät; oman yksilöni peräsin on kuitenkin peruutettaessa harvinaisen tehoton.

Viime heinäkuun alussa Itä-Suomessa suuria metsätuhoja aiheuttaneen myrskyn puhjetessa Suomenlahdella olin juuri Tallinnan matalan tienoilla matkalla etelään. Sileä vesi muuttui kerralla varsin kuoppaiseksi. Teetti ruoritöitä melkoisesti, mutta vaarallisen tuntuiseksi meno ei sentään yltynyt. Luotan veneeseeni tuon kokemuksen jälkeen kohtalaisessakin kelissä.

• Maakrapu

Olenko väärässä en tiedä, mutta käsittääkseni Muovi-Simola tekee nykyisinkin lasikuiturungot Utö 31 veneisiin. Ei liene aivan huono vene sekään.

• Put Put
        Maakrapu kirjoitti:

Olenko väärässä en tiedä, mutta käsittääkseni Muovi-Simola tekee nykyisinkin lasikuiturungot Utö 31 veneisiin. Ei liene aivan huono vene sekään.

Tiedossani olivat nuo Colin Archerit ja Nordanit Lydmaneille (Haukilahden Veneveistämö), mutta saattaapa aivan hyvin syntyä runkoja muillekin. Simoloiden oma tyyppi MS-900 vain pantiin koipussiin joskus 90-luvun puolivälissä.

Lasikuitutyöt Kerkkoossa kyllä osataan.

Utö 31 lienee liukuva vene, ehkäpä vähän Tiiskerin suuntaan (?). MS-900 on uppoumarunkoinen, jonka huippunopeus isollakin koneella jää jonnekin 15-16 solmun hujakoille.

• Jussi

Hei, olen juuri ostamassa kyseisenlaista venettä. Kyseessä on n. 20 vuotta vanha, jonkinasteinen projekti, moottorin joutunee vaihtamaan ja sisustusta uusimaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä venemallista. Voisinko pyytää Sinua lähettämään yhteystietojasi oheiseen sähköpostiosoitteeseen?

Terv JK

• Jussi
        Jussi kirjoitti:

Hei, olen juuri ostamassa kyseisenlaista venettä. Kyseessä on n. 20 vuotta vanha, jonkinasteinen projekti, moottorin joutunee vaihtamaan ja sisustusta uusimaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä venemallista. Voisinko pyytää Sinua lähettämään yhteystietojasi oheiseen sähköpostiosoitteeseen?

Terv JK

Sähköpostiosoitteni on [email protected]

Terv JK

• Pressuton ja kaiteeton

Miten avotilan pressu asennetaan jälkeenpäin? Löytyykö kaariin ja asennuksiin ohjeita jostain. Ja mistä pressu? Lisäksi kiinostaisi löytyykö etu -ja takakaiteiden piirrustuksia jostakin?

• jalmari
        Pressuton ja kaiteeton kirjoitti:

Miten avotilan pressu asennetaan jälkeenpäin? Löytyykö kaariin ja asennuksiin ohjeita jostain. Ja mistä pressu? Lisäksi kiinostaisi löytyykö etu -ja takakaiteiden piirrustuksia jostakin?

Jos et saa apua tai löydä mittöja...laita meili, niin annan ajo-ohjeet,tuu kattoo...
        Mulla on MS-900 -74

• Put Put
        Pressuton ja kaiteeton kirjoitti:

Teetin muutama vuosi sitten Fodimariin uuden kuomun (vanhoihin kaariin) MP-Venekuomussa (Ruskossa, Turun lähistöllä). Hyvin istuva ja siisti rätti tuli, ja ihan asialliseen hintaan! MP-Venekuomulla on erittäin laaja kaavasto; en ihmettelisi jos veneesi kaavat löytyisivät valmiina.
        http://www.mp-venekuomu.com/kuomut.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe