Etsin viime syksystä lähtien vanhaa Sabb 2GR moottoria tai sen osia, mutta huonolla menestyksellä! Tilasin uudet osat Norjasta nettitietä ja kone käydä kolisee jo terveen tuntuisesti. Joten kiitti vaan vinkeistä ja ennenkaikkea mielenkiinnosta vanhoja dieseleitä kohtaan.
SABB varaosat löytyneet!
19
2265
Vastaukset
- Nimetön
Moikka! Katselin sinun juttua Sabbin varaosista. Minulla itselläni on Sabb 8 hv ja tarvitsisin siihen vesipumpun kumin. Jos tiedät joitakin osoitteita joilta voisin kysyä koneeseen osaa tai osia niin olisiko mahdollista saada niitä sinulta T: Sepe Ja kiitos jo etukäteen mahd tiedoista. Hyvää Kesää
- toodo porla patria
Nimimerkki SABB ei näytä kuulevan hätäkutsua. Otappa Yoy Tubesta Oppstart
Sabb 2 G tai Sabb diesel, marine in norwey ja käännä Suomeksi niin pääset Sabin
ja muiden vanhojen merimoottoreiden sivuille. Mistä saa varaosia ! ei kai ihan hyllystä koska nykytehdas on Sabb cpp joka käsittääkseni tekee vähän muita juttuja
kun Sabin konesarjaa. Sensiaan löydät sivuilta asianharrastajia joilla on (saattaa olla ) kanavia hankkia osia. Suomesta osien löytäminen on pitkälti sattuman kauppaa. Satuin itse löytämään käyttämättömän Sabb 22 (16 kw ) parikymmentä vuotta sitten ja se on naputellut 7t veneessä ympäri saaristomerta ongelmitta. Kerran olin huolimattomasti trasselilla vetässyt polttoainetankin kuivaksi,eikös mitä
kone pysähtyi kesken matkaa. Oli tehnyt tulpan polttoaineputkeen. Onneksi en ollut vaaratilanteessa,selvisin nostamalla purjeet ja seuraavassa laiturissa putsasin putken. Ei muuta kun kone pelittämään. Hyvää Joulun odotusta kaikille
SAbisteille ja pitääkä koneestanne hyvää huolta. On muuten mailman paras kone, eiks juu
Viittikkö vähän kertoa miten niitä osia sieltä Norjasta tilataan, maksut, kuljetuksesta. Ovatko kalliita? ym
- svenska
EIKÖS SAAB MENNYT KONKKAAN?
- 1514
Sabb ja Saab on eri juttuja. Luetun ymmärtäminen hohoi.
- kiipee paattiin sved
1514 kirjoitti:
Sabb ja Saab on eri juttuja. Luetun ymmärtäminen hohoi.
Svensa taitaa olla pihalla koko ohjelmasta, siis nyt ollaan VENEESSÄ ei autoilemassa !
- toodo porla patria
kiipee paattiin sved kirjoitti:
Svensa taitaa olla pihalla koko ohjelmasta, siis nyt ollaan VENEESSÄ ei autoilemassa !
Vielä ajatuksia SABB, nk laivakoneesta, jota tehtiin vuosia Norjassa, tarkemmin Bergenissä. Kone on ollut kaikenmailman kalapaateissa Norjan rannikolla ja myös muualla euroopassa. Myös pelastusveneen rakentajat suosivat Sabbia sen varmakäyntisyyden ja kestävyyden takia. Koneen piti käynnistyä ja toimia kaikissa olosuhteissa. Suomalainne pelstusvenevalmistaja Waterman käytti aikanaan veneissä Sabbia, joka oli niinkutsuttu ainut kone pelastusveneeseen ( se oli myös loits luokiteltu. 22 hv (16kw) kone maksoi luokiteltuna 100.000 mummoa eli ei jokapojan paattiin. Mitä kone sitten maksoi Bergenissä, ja veet ikke. Mistä nyt löydät Sabin juuri nyt: oliskohan viisaampi kun hyppäät autoon ja varaat takakonttiin sopivan tilan ja lähdet kiertelemään Norjan rantakyliä jossa hinta on edullisin. Otat parinviikon tripin siis lomaa ja nautit rantabubien tunnelmasta ja jossa tiedetään kenen vajassa uinuu Sabb. Myös ostoilmoitus
paikallisissa aviiseissa helpottaa haja-ammuntaa. Homma vaatii tietysti oman aikansa. Tällöin on mahdollisuus saada elämän kestävä kone. Matkalle kannattaa ottaa mukaan myös mukavat kaverit tai peräti koneen tunteva. Osien hankkimisessa netistä voi olla myös omat ongelmansa ja hinta saattaa olla kavuta ylös. Suomesta löytyy koneen osien tekiöitä joilta kannatta asiaa tutkailla. - Olli on konemiehiä
toodo porla patria kirjoitti:
Vielä ajatuksia SABB, nk laivakoneesta, jota tehtiin vuosia Norjassa, tarkemmin Bergenissä. Kone on ollut kaikenmailman kalapaateissa Norjan rannikolla ja myös muualla euroopassa. Myös pelastusveneen rakentajat suosivat Sabbia sen varmakäyntisyyden ja kestävyyden takia. Koneen piti käynnistyä ja toimia kaikissa olosuhteissa. Suomalainne pelstusvenevalmistaja Waterman käytti aikanaan veneissä Sabbia, joka oli niinkutsuttu ainut kone pelastusveneeseen ( se oli myös loits luokiteltu. 22 hv (16kw) kone maksoi luokiteltuna 100.000 mummoa eli ei jokapojan paattiin. Mitä kone sitten maksoi Bergenissä, ja veet ikke. Mistä nyt löydät Sabin juuri nyt: oliskohan viisaampi kun hyppäät autoon ja varaat takakonttiin sopivan tilan ja lähdet kiertelemään Norjan rantakyliä jossa hinta on edullisin. Otat parinviikon tripin siis lomaa ja nautit rantabubien tunnelmasta ja jossa tiedetään kenen vajassa uinuu Sabb. Myös ostoilmoitus
paikallisissa aviiseissa helpottaa haja-ammuntaa. Homma vaatii tietysti oman aikansa. Tällöin on mahdollisuus saada elämän kestävä kone. Matkalle kannattaa ottaa mukaan myös mukavat kaverit tai peräti koneen tunteva. Osien hankkimisessa netistä voi olla myös omat ongelmansa ja hinta saattaa olla kavuta ylös. Suomesta löytyy koneen osien tekiöitä joilta kannatta asiaa tutkailla.Oppstart sabb 2 G on tosi konemiehen sivu kiitti sulle tpp.
- bbaas
toodo porla patria kirjoitti:
Vielä ajatuksia SABB, nk laivakoneesta, jota tehtiin vuosia Norjassa, tarkemmin Bergenissä. Kone on ollut kaikenmailman kalapaateissa Norjan rannikolla ja myös muualla euroopassa. Myös pelastusveneen rakentajat suosivat Sabbia sen varmakäyntisyyden ja kestävyyden takia. Koneen piti käynnistyä ja toimia kaikissa olosuhteissa. Suomalainne pelstusvenevalmistaja Waterman käytti aikanaan veneissä Sabbia, joka oli niinkutsuttu ainut kone pelastusveneeseen ( se oli myös loits luokiteltu. 22 hv (16kw) kone maksoi luokiteltuna 100.000 mummoa eli ei jokapojan paattiin. Mitä kone sitten maksoi Bergenissä, ja veet ikke. Mistä nyt löydät Sabin juuri nyt: oliskohan viisaampi kun hyppäät autoon ja varaat takakonttiin sopivan tilan ja lähdet kiertelemään Norjan rantakyliä jossa hinta on edullisin. Otat parinviikon tripin siis lomaa ja nautit rantabubien tunnelmasta ja jossa tiedetään kenen vajassa uinuu Sabb. Myös ostoilmoitus
paikallisissa aviiseissa helpottaa haja-ammuntaa. Homma vaatii tietysti oman aikansa. Tällöin on mahdollisuus saada elämän kestävä kone. Matkalle kannattaa ottaa mukaan myös mukavat kaverit tai peräti koneen tunteva. Osien hankkimisessa netistä voi olla myös omat ongelmansa ja hinta saattaa olla kavuta ylös. Suomesta löytyy koneen osien tekiöitä joilta kannatta asiaa tutkailla.Asun norjassa ja joku vuosi sitten ajelin sabb 1 pyttysellä ja siihen ja niinkuin kaikkiin sabbeihin saa varaosia.Netistä löytyy varaosanumerot ja kun löytää mitä tarvii niin ottaa yhteyttä Bergeniin tehtaalle.
Tai ottaa yhteyttä tavallisiin vene varaosa kauppoihin ne kyl osaa auttaa.
Ruotsi tai Englanti noin puhekielenä.
Bergenissä on/oli pikku vene jossa oli Sabbin kone joka oli paukuttanu mennä yli
100 000 jonka Sabbin tehdas halus itelle ja laitto uuden koneen tilalle joku vuosi takaperin. - topi9
bbaas kirjoitti:
Asun norjassa ja joku vuosi sitten ajelin sabb 1 pyttysellä ja siihen ja niinkuin kaikkiin sabbeihin saa varaosia.Netistä löytyy varaosanumerot ja kun löytää mitä tarvii niin ottaa yhteyttä Bergeniin tehtaalle.
Tai ottaa yhteyttä tavallisiin vene varaosa kauppoihin ne kyl osaa auttaa.
Ruotsi tai Englanti noin puhekielenä.
Bergenissä on/oli pikku vene jossa oli Sabbin kone joka oli paukuttanu mennä yli
100 000 jonka Sabbin tehdas halus itelle ja laitto uuden koneen tilalle joku vuosi takaperin.mamu taitaa olla asiasta pihalla
- Veli Utelias
topi9 kirjoitti:
mamu taitaa olla asiasta pihalla
Ihan uteliaisuutta, onko Sabb tehnyt joskus aivan omia moottoreita, muistelen 70-luvulta sen vain marinointipajana muille merkeille. ?
- Väinö Aleksi
Veli Utelias kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, onko Sabb tehnyt joskus aivan omia moottoreita, muistelen 70-luvulta sen vain marinointipajana muille merkeille. ?
Liekkö tehnynnä mittää taitaapi olla utopiaa koko rojo. Millä vehkehillä liep liikuskellee siellä jäisellä merellä, sanopa se? Mulla tossa itellä on sakun keksintö ja se on kyllä palvellu moitteeta ja siinä on kaikki osat niitä ei tavihe mistään haeskellä.Ikkää on varmaan samanverran ku kuskilla ja lapussa lukkoo HÄRIMANNI.
Sillä kehtaa kyllä pistellä kalassa ja vähä muullakkii. Kyllä mä piän sitä kelpo konneena. - bbaas
Veli Utelias kirjoitti:
Ihan uteliaisuutta, onko Sabb tehnyt joskus aivan omia moottoreita, muistelen 70-luvulta sen vain marinointipajana muille merkeille. ?
kyllä sabb teki ihan omia koneita ja aika pitkään,jos oikein muistan niin -80 luvulle.
Muisteleisin,että yks syy oli kun niitä alettiin laittaa pelastusveneisiin oli kun se putputti vaikka oli ylöalaisin.
ainakin yks pyttysen ohjekirja sanoo jos kone sattuu leikkaa kiini.
(vapaa suomennos ohj.kirjasta)
Kääri Petterøes(eli polta sätkä) ja jäähdyttele moottori,tarkista oljy ja vedenkierto ja käynnistä kone.
ohjekirjan mukaan voi tehdä koneremontin kuka tahansa on se niin tarkkaan selitetty ja kun vielä on yksinkertanen kone. - sabb sabb sabb
Väinö Aleksi kirjoitti:
Liekkö tehnynnä mittää taitaapi olla utopiaa koko rojo. Millä vehkehillä liep liikuskellee siellä jäisellä merellä, sanopa se? Mulla tossa itellä on sakun keksintö ja se on kyllä palvellu moitteeta ja siinä on kaikki osat niitä ei tavihe mistään haeskellä.Ikkää on varmaan samanverran ku kuskilla ja lapussa lukkoo HÄRIMANNI.
Sillä kehtaa kyllä pistellä kalassa ja vähä muullakkii. Kyllä mä piän sitä kelpo konneena.sabbi sabbi sabbi se on kyllä ihme kone. naapurin mökkilöisellä on paatissaan sabbi. Ajaa pikku tankillisella koko kesän. Varmaankin on parhaampia vehkeitä mitä paattiin voi löytää. Tällä sivulla on huumorimiehiä kiva luskella, ei sen tartte olla niin tiukkapiposta vaikkei sappia omista. Sakujen koneet on varmaan hyvä, investointi voi olla kallis mut saahan pankista rahaa jos käteitä ei ole.
- busse
bbaas kirjoitti:
kyllä sabb teki ihan omia koneita ja aika pitkään,jos oikein muistan niin -80 luvulle.
Muisteleisin,että yks syy oli kun niitä alettiin laittaa pelastusveneisiin oli kun se putputti vaikka oli ylöalaisin.
ainakin yks pyttysen ohjekirja sanoo jos kone sattuu leikkaa kiini.
(vapaa suomennos ohj.kirjasta)
Kääri Petterøes(eli polta sätkä) ja jäähdyttele moottori,tarkista oljy ja vedenkierto ja käynnistä kone.
ohjekirjan mukaan voi tehdä koneremontin kuka tahansa on se niin tarkkaan selitetty ja kun vielä on yksinkertanen kone.Hankoon tuli kesällä Kanadasta puinen purjevene jossa oli paksi vanhempaa herrasmiestä. Pääsin katsomaan sisätiloihin ja siinä oli Saksalainen Härimanni joka on kuulemma suosittu Amerikan itärannikolla. Koneessa ei ollut moittiminta.
- sabb sabb sabb
busse kirjoitti:
Hankoon tuli kesällä Kanadasta puinen purjevene jossa oli paksi vanhempaa herrasmiestä. Pääsin katsomaan sisätiloihin ja siinä oli Saksalainen Härimanni joka on kuulemma suosittu Amerikan itärannikolla. Koneessa ei ollut moittiminta.
Mökkinaapuri varmisti että Sabb koneita tehtiin vielä 90 luvun alkupuolelle, myös Suomeen myytynä. Hinta oli tietysti kohtalaisen suolainen mutta kuten on todettu kone onkin "ikuinen" jos muistaa pitää pelistä huolta. Hyvää uutta vuotta Sabbistit.
- auvone
Ei ei, saabis mitää konkkaa oo ollu pitkään aikaan, kärjetön sytkä oli jo ihan ekoissa omilla koneilla varustetuis. mää muistan ku faijalla oli 99 ruiskukoneel ja sit joskus 84 se osti 900 turbon. 16 venttiilisel kannella, voi vittu se oli peli se. 15 tuumaset fillarit ja kaikki, meni ku stoge ja kulki ko flygari. No nykyäänhän jo pikku ritsois on vähintään 15 jopa 17 tuumasii perkele ja ilmastoinnit ja kaikki, ei siihe aikaan suomes semmosii ollu... naapurin kommarilla oli siihe aikaan lada, niin vaan on seki joutunu vaihtaa aatetta ku ryssä meni nurin ja ei se lada enää nii hyvä olekkaan... se oli aikaa se...
- höpö höpö
2007 nimimerkki SABB kyseli konetta tai osia. ja hups sitten ne olikin Norjan netistä löytynyt. Nyt kohta 2014 ja tarina taisi olla nk omasta päästä nykäisty. Ensinnäkin kone ei tarvitse mitään osia ne on ostaessa kaikki paikalla. Mikäli tyhmyyttään pilaa koneen tai se vaurioituu huolimattomuudesta. Kannattaa katsoa peiliin ja kysyä itseltään kenen vika. Sabbissa ei ole yhtään sellaista osaa jota ei pystyttyttäisi tekemään Suomessa.
- rasvari vm 93
Rauman merenkulkuopistossa oli aikanaan Fanni niminen teräsalus, jolla tehtiin opiskeluun ja merenkulkuun liittyviä asioita. Opettajamme ylikonemestari piti pitkän esitelmän laivan koneesta joka kertomansa mukaan oli ainutlaatuinen koska se kulutti tunnissa normaalilla kulkuvauhdilla vain muutamia desilitroja polttoainetta, vaika koneella oli pituutta kolmisen metriä ja työnnettävä massa oli kymmeniä tonneja. Siinä oli todellinen laivakone. Väittäsin että Fanni on vieläkin opiston työkaluna. Sittemmin Opettajastamme tehtiin kuulemma merenkulun tarkastaja. Oleellista on että huoltotoimet ovat oikeat, SABB on myös nk laivakone jossa huolto on oleellista jos toimenpidettä ei hallitse on se syytä teettää ammattilaisella. varsinkin oikea säilitys on tärkeää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275