Sadevesitynnyrin peiteverkot

svenkku

No heipä hei,

Otsikon mukaisesti: meillä on mökillä rännien alla sadevesitynnyrit, josta otamme mm. saunan pesuvettä. Nyt kuitenkin pinnalle kerääntyy lehtiä, neulasia, hyönteisenraatoja ja kaikenlaista muuta röhnää. Olen nähnyt vastaavissa tilanteissa käytettävän tynnyrin suulla verkkoa, jossa on lyijystä tai jostakin muusta painavasta aineesta tehty alapaula, joka pitää verkon helmat paikoillaan. Onko kenelläkään tietoa, mistä tällaisia verkkoja saa, vai pitääkö tehdä/teettää itse?

12

5700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti

      sieltä puutarhamyymälästä, Ötökkä ja hinta jotain lähes 9 euroa eli kallis osuuskaupan tapaan.

      • svenkku

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Kyllä sen 9 euroa/tynnyri satsaa mielellään, jos suurimmasta osasta röhnää pääsee eroon!


    • fgh65

      Meillä suurin ongelma on tynnyreihin menevä siitepöly,kokeilin jotakin harsoa,ei auttanu.Olen suunnitellut laitetta jossa aluksi kun alkaa satamaan menisi ämpärillinen ohi saavista ja sitten vasta saaviin.Tämä siis automaattisesti.Ehkä laitan kourun saavin päälle jossa roikkuu ämpäri, ja kun se tulee täyteen, sen paino vetää kourun pois,ja vesi menee saaviin.Ensi viikolla testaan.

    • sukkahousu niksi

      Niin ihan vakavasti:

      Vedä sukkahousun kaulus tynnyrin suun yli, ja lahkeet (lahje) tiukalle ylöspäin ränniä kohden. On kohtuullisen tiheä siivilä, josta vesi vielä menee. Parasta tässä on, että näin verkosta tulee ylöspäin kapeneva kartio, josta roskat huuhtoutuvat atomaattisesti maahan.

    • on vanha

      pyyhe pingotettuna tynnyrin päälle.

    • kokeilin Prisman verrkoa

      mökki on meren rannalla ja tuuleekin, joten Prisman verkko ei pysynyt. lensi pois.
      mies otti saavin kannen, teki reiän keskelle "nupin" kohdalle ja verkotti sen (vähän siivottomasti kyllä) hyönteisverkolla. nyt Prisman verkko alla jan kansi päällä (jossa siis keskellä veden mentävä verkotettu aukko) niin on toiminut.
      sukkahousut voisi olla hyvä ajatus !

    • Punatukkainennainen

      Miesten logiikkaa tää suojaverkon "suunnittelu"
      Eikös tollanen isompi "hiusverkko" toimisi paremmin?
      Kuminauha reunoissa jonka saa pingottaa eri kokoisten vesisaavien ympärille reunojen yli, ei vie tuulikaan mennessään ;) yksinkertainen juttu jota käytetään mm. Suurtalouskeittiöissä eri kokoisten ja eri muotoisten vuokien käytössä kun vuuat laitetaan ruokineen kylmäsäilytykseen.

    • jcsjcjccdlckcsljkc

      Ota vesi lapolla pienempään astiaan ja siivilöi uudestaan.

    • Tiskausvettä-talteen

      Olen muuten ajatellut ihan samaa asiaa tällä viikolla. Vanhoissa tynnyreissä oli monen vuoden mädäntyneet puun lehdet, jotka tulivat katolta rännien kautta.
      Pitäisi ensin puhdistaa katto neulasista ja lehdistä, sitten rännit.
      Paras olisi, jos lähimaillakaan ei olisi roskaavia puita, jotka myös ovat vaarallisia kun on kovia myrskyjä. Meilläon mökkien ympärillä monta hehtaaria omaa metsää, joten puitavoisi kyllä kaataa ellei joku hullu perikunnasta olisi kaikkea sellaista vastaan.

      Minulla oli ajatuksena teettää tai tehdä tiheäsilmäisestä verkosta roskasuodatin tynnyrin sisälle esim. n. 20 cm yläreunasta. Minun tynnyrini on aika leveä ja laajenee alaosasta. Tällaista suodatinta sanottiin ennen siiviläksi tai sihdiksi. Siivilän voisi varustaa neljällä sivupidikkeellä, jolloin siivilä ei kallistuisi. Tämä voi olla kallis teettää,vaatii varmaan hitsausta tai juotostyötä. Metalliverkko olisi silmäkooltaan 1 - 2 mm. Tähän pitäisi saada n. 2 mm vahvaa teräslankaa, johon metalliverkko kiinnitettäisiin.
      Kannellisen 200 l astian sain tarjouksesta 20 eurolla Forssassa paikallisesta halpaliikkeestä (Hurrikaani) viime viikolla. Se ei ole yhtä vahvaa tekoa kuin jotkut uusiokäyttöön otetut tynnyrit. Valmistettu Italiassa. Tulipa siihen vielä hanakin mukaan, mutta siihen tynnyriin pitää tehdä alas reikä hanaa varten. Eipä viitsisi rikkoa tuota astiaa.

      • Tiskausvettä-talteen

        Korjaus viestiinini: Vesiastia kapenee alaspäin mentäessä ja siinä on hieno kansi, jonka saa lukittua kiertämällä. Astia on vihreä.


    • Anonyymi

      Tynnyriin valunut siitepölyinen sadevesi tulee ammentaa toiseen, ylempänä olevaan tynnyriin, jonka alalaidassa on hana ja siinä letku. Tämä tynnyri täytetään puolilleen hiekalla, hanan paikka tynnyrissä peitetään esim. strasselilla tms. kankaalla, jottei hiekka tuki hanaa. Letkusta tuleva vesi on aivan kirkasta, kuin kaivovesi.
      Voi toki rakennella vedenpuhdistuslaitoksensa niin, että rännistä valuva vasi esisoivilöityy ensin suodatinkankaan läpi ja seuraavaksi automaattisesti suodatinhiekan läpi hanalliseen letkuun. Senkun sankkoa alle. Hyvää pesuvettä.

    • Anonyymi

      Sadevesisaavin suojan helmassa on vaarallista lyijyä painona. Olkaa tarkkana jotta hippuja ei pääse verkon reunasta karkaamaan. Verkko lahoaa jo kesän aikana ja lyijypainoja tippuu saaviin kun vettä otetaan kannulla.
      Vesi on todella myrkyllistä kun lyijypainot muhivat saavissa. Jos kastelet vihanneksia tällä vedellä niin ne ovat saastuneet täysin. Moni ei tätä hoksaa. Lopputulos jonkin sortin syöpä. Tukes voisi puuttua ja poistattaa lyijypainotetut saavinsuojat markkinoilta.
      Lyijy kasteluvedessä ei ole tarkoitus.
      Kangasverkko on todella heikkolaatuinen ja auenneesta saumasta pääsee lyijymurua saaviin.
      Varokaa, olkaa tarkkoja, lyijystä saa syöpää.
      Saavinsuoja
      Vesisaavin suoja
      Sadevesisaavin suoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe