Löytyykö palstalta myynti-insinöörejä? Olisi mukava kuulla vähän mielipiteitä työstänne, noin vaikka verrattuna siihen normaaliin insinööri-hommaan.
Meneekö myynti-insinöörin palkkaus TES:en mukaan, vai onko jopa pelkällä provikalla töitä tekeviä?
Myynti-insinööri
9
19684
Vastaukset
- Veksi
En minä miljuunien työstökoneita pelkällä provikalla myy. Olen myynyt näitä 3-5 kpl / vuosi. Tää on tällästä ainaista tarjouksen tekoa, sekä turhaa lentelyä. Sitten kun tulee kauppa ei se oikeastaan tunnu enää miltään. Jaa , joo se tuntuu kyllä jos ei saa kolmea kauppaa per vuosi, tää puulaaki meinaan kaatuu, tai ainakin huoltoa ruvetan lomauttamaan...Homma on jullit niin että taidokas elinkaari ajattelunmukainen huoltomyynti suomalaisille konepajoille alkaa olemaan suurempi business kuin pelkkä konemyynti.
- -----------
Miksikä tuossa hommassa sitten on mies jonka ammattinimike on myynti-insinööri eikä vain myyntiedustaja esimerkiksi? Mikä osa työstäsi on sellaista, johon tarvitaan insinöörin koulutus? Joudutko kenties laskemaan fysiikan kaavoilla mikä työstökone toimisi parhaiten asiakkaan tarpeisiin.
- Tmex
----------- kirjoitti:
Miksikä tuossa hommassa sitten on mies jonka ammattinimike on myynti-insinööri eikä vain myyntiedustaja esimerkiksi? Mikä osa työstäsi on sellaista, johon tarvitaan insinöörin koulutus? Joudutko kenties laskemaan fysiikan kaavoilla mikä työstökone toimisi parhaiten asiakkaan tarpeisiin.
Tähän liittyy uskottavuus. Kortissa täytyy lukea myynti-insinööri koska juttelen työasioista tuotantoinsinöörin kanssa. Työstökoneen terämyyjät ja muut "helppoheikit" on asia erikseen. On tässä toki muutakin kuin pelkkää "myyntiä", asiakkaan teknistä palvelua.Oikeastaa siksi että jo lama vei huolto osaamista, toimin teknisenä tukena esim ohjelmointi kysymyksissä, varaosa tilauksissa varmistan yhteen sopivuuden, kartoitan vanhan kaluston teknistä kuntoa, ymmärrän mitä karanlaakerin kiinnileikkaamisella tarkjoitetaan jne. Joudun todentamaan lastuamiskokeilla joskus yhteensopivuutta asiakkaalle, en tosin itse mutta sanotaan että metallialan insinööri koulutus on must.
- Myyntipäällikkö
Terse,
Myyntipäällikkönä en ainakaan toimi TES:n mukaan.
Mitä tulee työaikaan, niin myyntihommissa firmassamme asiat hoituvat niin, ettei työajan seurantaa ole ollenkaan. Pääasia, että hommat hoituu (ja budjetti täyttyy). Tämä tarkoittaa sitä, että reissussa tehdään pitkää päivää, toimistolla tehdään tarjoukset ja päivitetään statistiikkaa. Toimistolla voin olla 0- 24 h/päivässä, ilman erilliskorvauksia. Vastaavasti kesäaikaan (kesä-,heinä-, elokuut jolloin busineksemme on hiljaisempaa), voin pelailla golffia tai kalastella tai whatever, niinkuin huvittaa. Pääasia että olen puhelimen tavoitettavissa.
Palkka taas on myyntipäälliköllä reippaasti liiton suositusten yläpuolella, vai mitä sanotte 4500 Erkin kuukausipalkasta, 5 vuotta insinööriksi valmistumisesta. Palkkaukseni on 40 % korkeampi kuin yrityksen muiden, ikäisteni insinöörien palkkataso. Tietty kaikki matkustukseen liittyvät verottomat etuudet päälle (pv-rahat, km-korvaukset).
Varsinaisia henk.koht. provikoita ei tule, mutta neljännesvuosittain saamme bonusta (Tämähän tarkoittaa tietysti Salesin ja operating profitin tiettyä tasoa). Tämä kuitenkin riippuu myös konsernin muiden yksiköiden / kollegoiden saavuttamista tuloksista. Sen voin sanoa, että myynnissä bonuksetkin ovat kuitenkin täysin omaa luokkaa, verrattuna firman muuhun porukkaa. Bonuksen maksimi vuositasolla on 25 % vuosipalkasta, kun firman muut työntekijät saavat max. 15 %. -> Myyntiä siis arvostetaan ja miksi ei arvostettaisi.
Ja mitä tulee joihinkin merkonomin/tradenomin plötkyihin, jotka epäilevät myyvänsä mitä vaan ilman ins. / DI-koulutusta, niin nyt viimeistään herätys. Työskentelen niin teknisellä alalla, että minun on osattava keskustella tehtaan tuotantopäällikön kanssa, opastettava häntä, perusteltava investoinnin välttämättömyys, osattava kemia, mekatroniikka ja kaikkea muuta. Niin että kappaletavaramyyjät pysyköön lestissään ja jättäköön tekniikan myynnin tekniikan ammattilaisille.- ----------
Respectiä teikäläiselle! Kovan uran olet luonut insinööri pohjalta, siinä sitä on tavoitetta kerrassaan meikäläisellekkin.
- Juse
Erään suuren saksalais yrityksen yritys softan myyjänä olin kiinteässä noin 4000 egee/kk autoetu tuloissa. Jatkuvaa reissaamista. Kypsyin ja vaihdoin tuotehallintaan toiseen firmaan, palkka pysyi samana ja eikä enää hotelli yöt streessaa, perhettäkin on. Kerrottakoon kuitenkin että kovapalkkaisiakin Suomessa insionööriportaassa on, eräässä kuusi logolla varustetussa paprufirmassa voimalaitoksen käyttöpäällikkö repii 8400 egee /kk, ei matkustamista, työaika 9-17.
- ...
Juse kirjoitti:
Erään suuren saksalais yrityksen yritys softan myyjänä olin kiinteässä noin 4000 egee/kk autoetu tuloissa. Jatkuvaa reissaamista. Kypsyin ja vaihdoin tuotehallintaan toiseen firmaan, palkka pysyi samana ja eikä enää hotelli yöt streessaa, perhettäkin on. Kerrottakoon kuitenkin että kovapalkkaisiakin Suomessa insionööriportaassa on, eräässä kuusi logolla varustetussa paprufirmassa voimalaitoksen käyttöpäällikkö repii 8400 egee /kk, ei matkustamista, työaika 9-17.
Kieli_oppia ei ole nähtävästi insinööri_koulutuksessa kuulunut opetus_ohjelmaan... Suomessa käytetään yhdyssanoja, myös insinöörit saavat käyttää niitä...
- Tmex
Myyntipäällikkö28.4.2003 18:39
"Terse,
Myyntipäällikkönä en ainakaan toimi TES:n mukaan.
Mitä tulee työaikaan, niin myyntihommissa firmassamme asiat hoituvat niin, ettei työajan seurantaa ole ollenkaan. Pääasia, että hommat hoituu (ja budjetti täyttyy). Tämä tarkoittaa sitä, että reissussa tehdään pitkää päivää, toimistolla tehdään tarjoukset ja päivitetään statistiikkaa. Toimistolla voin olla 0- 24 h/päivässä, ilman erilliskorvauksia. Vastaavasti kesäaikaan (kesä-,heinä-, elokuut jolloin busineksemme on hiljaisempaa), voin pelailla golffia tai kalastella tai whatever, niinkuin huvittaa. Pääasia että olen puhelimen tavoitettavissa. "
Vieläköhän tämä myyntipäällikkö jaksaa samoja hommia, vai veikö miehen vatsahaava, hauta taikka lama :) ? - Tulevaisuuden
Kaveri chillaa huolel
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849