Tervetuloa-Välkommen-Welcome

jupakka....

Pari vuotta sitten Ahvenanmaalla valmistui ns. Eckeröhallen- urheiluhalli. Sitten sen rakentajat tekivät vakavan virheen ahvenanmaalaisittain.

Sisääntulooven yläpuolelle laitettiin teksti:
Tervetuloa-Välkommen-Welcome.

Welcome-sana kelpasi,mutta tervetuloa-sana oli suuren paheksunnan kohde. Onhan se suomea.

Keskustelussa vielä huomattiin sellainen skandaali kirjoituksessa, että tervetuloa-sana on ensimmäisenä vasemmalla, jolloin ensimmäiseksi toivotetaan tervetulleeksi suomeksi.

Sehän ei Suomessa saisi käydä ahvenanmaan ahdasmielisten ihmisten mielestä.

Riita jatkui ja jatkuu. Olisi kiva tietää mitenkä se päättyy.

Eckero-halliin kuitenkin toivotaan suomenkielisiäkin urheilijoita...ehkä joku sitten huomasi,että suomenkielistenkin eurot on ihan oikeaa rahaa.

Pankaa raha puhumaan jos teille kukkoillaan Ahvenanmaalla. Asiakas on aina oikeassa Ahvenanmaallakin.

14

1235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäkin oli

      kun Suomen valtion alus oli laiturissa Ahvenanmaalla, niin valittivat, kun laakongin kyljessä ollut "Pääsy kielletty" lappu oli vain suomeksi. Eiköhän se kuitenkin ole ainoastaan laivan päällikön huoli, että ohikulkijat ymmärtävät viestin. Jos ei ymmärrä tai tekeytyy ymmärtämättömksi, voi kävellä vapaasti laivaan.

      Jos minä kiroan ahvenanmaalaiselle päin naamaa, niin minähän olen tyhmä moukka. Mikähän se ahvenanmaalainen on sitten kun valittaa siitä, että kirosin suomeksi, enkä sanonut "förbannad"

    • Lukenut

      Yksikielisessä tai missä on pääkieli,se aina mainitaan ensin.

      • ,,,

        Vaikka lukeneelta ajoittain lipsahtaakin sammakoita, hän puhuu aivan totta. Itse asiassa pelkkä "välkommen" olisi riittänyt. Mutta jos toivotus on myös amerikaksi, olisi oikea järjestys kenties ollut välkommen-tervetuloa-welcome, vaikkei suomi Affenanmaan virallinen kieli olekaan.

        Hassua muuten, että palstalla keskustelu käydään SUOMEKSI...:)


      • yritetty on
        ,,, kirjoitti:

        Vaikka lukeneelta ajoittain lipsahtaakin sammakoita, hän puhuu aivan totta. Itse asiassa pelkkä "välkommen" olisi riittänyt. Mutta jos toivotus on myös amerikaksi, olisi oikea järjestys kenties ollut välkommen-tervetuloa-welcome, vaikkei suomi Affenanmaan virallinen kieli olekaan.

        Hassua muuten, että palstalla keskustelu käydään SUOMEKSI...:)

        Onhan tänne yritetty kirjoittaa ruotsin kielellä, itsekin, mutta kyllä vastaukset ovat semmoista lokaa ja järjettömyyttä, jota ei uskoisi ns. "sivistyneitten" ja valveutuneitten kirjoittavan.

        En muuten usko, että täällä monikaan tuntee koko Suomi24 sivustoa.


      • ,,,
        yritetty on kirjoitti:

        Onhan tänne yritetty kirjoittaa ruotsin kielellä, itsekin, mutta kyllä vastaukset ovat semmoista lokaa ja järjettömyyttä, jota ei uskoisi ns. "sivistyneitten" ja valveutuneitten kirjoittavan.

        En muuten usko, että täällä monikaan tuntee koko Suomi24 sivustoa.

        Ajoittaisia lausuntoja lukuunottamatta tämä suomi24-palsta lienee siisteimmästä päästä. En tiedä, mistä ihmeestä noita trollipeikkoja ja häiriköitä riittää, mutta monilta muilta palstoilta asiallisia vastauksia tai keskustelua on turha yrittääkään löytää. Jopa "lukenut" esittää kohtalaisen asiallisesti mielipiteitä ja perustelee niitä, vaikka ne eivät aina kaikkia miellytäkään.

        Käyttekö te Ahvenet sitten noilla .se -päätteisillä palstoilla?! Ite en tiedä, minä vain fanitan täältä rannikolta käsin:)


      • yritetty on
        ,,, kirjoitti:

        Ajoittaisia lausuntoja lukuunottamatta tämä suomi24-palsta lienee siisteimmästä päästä. En tiedä, mistä ihmeestä noita trollipeikkoja ja häiriköitä riittää, mutta monilta muilta palstoilta asiallisia vastauksia tai keskustelua on turha yrittääkään löytää. Jopa "lukenut" esittää kohtalaisen asiallisesti mielipiteitä ja perustelee niitä, vaikka ne eivät aina kaikkia miellytäkään.

        Käyttekö te Ahvenet sitten noilla .se -päätteisillä palstoilla?! Ite en tiedä, minä vain fanitan täältä rannikolta käsin:)

        En usko että se.-sivuilla vierailujen olevan hirvittävän populaaria. Nuoret varmaan käyvät nuorisosaiteilla, mutta sekin suurimmalta osalta joillain englanninkielisillä. Samoin kuin Ruotsin nuoriso tekee.

        Luulen, että Suomi24:jää Ruotsissa vastaa seuraava:
        http://www.passagen.se jota täälläkin vilkuillaan.


      • Lukenut
        yritetty on kirjoitti:

        En usko että se.-sivuilla vierailujen olevan hirvittävän populaaria. Nuoret varmaan käyvät nuorisosaiteilla, mutta sekin suurimmalta osalta joillain englanninkielisillä. Samoin kuin Ruotsin nuoriso tekee.

        Luulen, että Suomi24:jää Ruotsissa vastaa seuraava:
        http://www.passagen.se jota täälläkin vilkuillaan.

        Ihmeellistä jos Ahvenanmaalaiset lukisivat tai seuraisivat muutakaan suomesta.Eipä taida Suomen asiat heitä kiinnostaa tippaakaan.Jos tämä Suomi24 Ahvenanmaata käsittelevä palsta olisi vain heidän käytössään, mitä tässä sitten kukaan kirjoittaisi.
        Tämäkin on jonkin vapaus kansalaisilla,mikä ei ahvenanmaalaisista tunnu olevan hyvä asia,että heistä kirjoitetaan Suomeksi.Onkohan tässä ketään kielletty kirjoittamasta ruotsiksikaan?Yhdenvertaisuus kunniaan siellä itsehallintosaaressa.


      • Lukenut kirjoitti:

        Ihmeellistä jos Ahvenanmaalaiset lukisivat tai seuraisivat muutakaan suomesta.Eipä taida Suomen asiat heitä kiinnostaa tippaakaan.Jos tämä Suomi24 Ahvenanmaata käsittelevä palsta olisi vain heidän käytössään, mitä tässä sitten kukaan kirjoittaisi.
        Tämäkin on jonkin vapaus kansalaisilla,mikä ei ahvenanmaalaisista tunnu olevan hyvä asia,että heistä kirjoitetaan Suomeksi.Onkohan tässä ketään kielletty kirjoittamasta ruotsiksikaan?Yhdenvertaisuus kunniaan siellä itsehallintosaaressa.

        Useimmat ahvenanmaalaiset eivät osaa suomea, joten he eivät voi osallistua keskusteluun täällä. Vapauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ahvenanmaalaiset ovat esim. hyvin ahkeria tekstaripalstan käyttäjiä paikallislehdissä ja siellä kyllä käsitellään kaikkia mahdollisia asioita, samoin yleisönosastoissa. Suomenkieliset unohtavat helposti sen tosiasian, että harva ahvenanmaalainen osaa suomea. Ja onhan tänne joku kirjoittanut ruotsiksi, joten minusta voi kirjoitaa sillä kielellä, jolla haluaa.


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Useimmat ahvenanmaalaiset eivät osaa suomea, joten he eivät voi osallistua keskusteluun täällä. Vapauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ahvenanmaalaiset ovat esim. hyvin ahkeria tekstaripalstan käyttäjiä paikallislehdissä ja siellä kyllä käsitellään kaikkia mahdollisia asioita, samoin yleisönosastoissa. Suomenkieliset unohtavat helposti sen tosiasian, että harva ahvenanmaalainen osaa suomea. Ja onhan tänne joku kirjoittanut ruotsiksi, joten minusta voi kirjoitaa sillä kielellä, jolla haluaa.

        Suomessa kaikki tietävät jo mitä kieltä Ahvenanmaalla puhutaan.Luultavasti nekin jotka tässä ovat kirjoittaneet ahvenanmaalta ovat suomalaisia jossakin määrin.
        Aidot Ahvenanmaalaiset eivät osallistu tämmöiseen Suomi 24 keskusteluun,heille on vain kaikki kaikessa ruotsalaista,kulttuuri,elämäntapa ja jopa useimmat ilmeisesti käyttävät ruotsinrahaa päivittäisissä ostoksissaan.Eli eivät halua mitään suomalaista elämäänsä koskaan kuuluvankaan,että ruotsalaisuus on se heidän elämänsä perus ja turva.


      • Lukenut kirjoitti:

        Suomessa kaikki tietävät jo mitä kieltä Ahvenanmaalla puhutaan.Luultavasti nekin jotka tässä ovat kirjoittaneet ahvenanmaalta ovat suomalaisia jossakin määrin.
        Aidot Ahvenanmaalaiset eivät osallistu tämmöiseen Suomi 24 keskusteluun,heille on vain kaikki kaikessa ruotsalaista,kulttuuri,elämäntapa ja jopa useimmat ilmeisesti käyttävät ruotsinrahaa päivittäisissä ostoksissaan.Eli eivät halua mitään suomalaista elämäänsä koskaan kuuluvankaan,että ruotsalaisuus on se heidän elämänsä perus ja turva.

        Nyt et taaskaan ymmärtänyt, mitä kirjoitin. On vaikea osallistua keskusteluun, jota käydään kielellä, jota ei osaa.


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Nyt et taaskaan ymmärtänyt, mitä kirjoitin. On vaikea osallistua keskusteluun, jota käydään kielellä, jota ei osaa.

        Pyydän anteeksi"ahvennaiselta"ei ollut tarkoitus.


      • sekään
        ,,, kirjoitti:

        Vaikka lukeneelta ajoittain lipsahtaakin sammakoita, hän puhuu aivan totta. Itse asiassa pelkkä "välkommen" olisi riittänyt. Mutta jos toivotus on myös amerikaksi, olisi oikea järjestys kenties ollut välkommen-tervetuloa-welcome, vaikkei suomi Affenanmaan virallinen kieli olekaan.

        Hassua muuten, että palstalla keskustelu käydään SUOMEKSI...:)

        Tuosta ehdotuksesta käytiin keskustelua myös, mutta se ei käynyt, koska silloin suomeksi tervetuloa olisi ollut keskellä, kunniapaikalla.


    • Peräseinäjoki

      Siellä pitäis luke kyltti - Välkommen Pääsykielletty ;D

    • AlandicusSumus

      Tuleepa tuosta mieleen yksi ennakkotapaus Helsingistä 1835.

      Venäjän keisarinna Alexandra oli käynyt Helsingissä kahta vuotta aikaisemmin, ja tapausta haluttiin kunnioittaa muistomerkillä. Kaupungissa puhutuista kielistä ylivoimaisesti yleisin oli tuolloin ruotsi. Samalla kuitenkin tunnettiin painetta ja pelkoakin venäjänkielen muuttumisesta yhä yleisimmin maan virkakieleksi. Venäläisen keisarinnan muistotekstissä venäjänkieli olisi ollut tietenkin tosi perusteltua, mutta sen käytön ilmeisesti pelättiin olevan aloitusmerkki laajemmalle venäjän käyttöönotolle. Tekstin laittaminen pelkästään ruotsiksi olisi puolestaan saattanut kummastuttaa venäläisviranomaisia.

      Niinpä päädyttiin erikoiseen ratkaisuun: teksti tuli kahdella kielellä, joista kumpikaan ei ollut edellä mainittu. Kielet olivat latina - ja suomi!

      IMPERATRICI ALEXANDRAE METROPOLIN FINLANDIAE primum adventanti die XXIX Majj X Junii MDCCCXXXIII

      KEISARINNA ALEXANDRALLE SUOMEN PÄÄˍKAUPUNGISSA ensikerran käyneelle XXIX. p: Touko- X. p: kesä-kuussa MDCCCXXXIII

      Perusteina oli ilmeisesti latinan asema sivistyksen ja muistomerkkien kulttuurikielenä kaupungissa, jossa muutenkin rakennettiin uusklassista arkkitehtuuria. Suomi taas oli maan väestön enemmistökieli - jota tosin kirjoitettuna käytettiin 1835 varsin vähän varsinkaan muistomerkeissä ja virallisissa yhteyksissä. Virkakielen aseman suomenkieli sai Suomessa vasta 1883.


      https://fi.wikipedia.org/wiki/Keisarinnankivi

      Niin.

      Jos Ahvenanmaalla kieli aiheuttaa ongelmia, voimme sielläkin palata käyttämään latinaa, joka ilmeisesti oli senkin maakunnan ensimmäinen kirjoitettu kieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe