Pilaanko lapseni elämän?

Huolestunut äiti

Tyttäremme kävi sitten allergiatesteissä heinänuhansa kanssa. Tulos: voimakas heinäallergia, melko voimakas koira-allergia ja lievä leppäallergia.

Meillä koira, joka ei ole aiheuttanut (tai en ainakaan tiedä että olisi aiheuttanut) oireita. Heinäaikaan nuha on kova, mutta oireet ovat tosiaan vain kesäisin.

Mutta nyt äitinä mietin, että voinko aiheuttaa lapselleni astman tms. jos pidämme koiran. Lääkäri oli sitä mieltä, että tilannetta pitää tarkkailla ja jos oireita ilmenee muulloin kuin heinäaikaan, niin sitten luovuttava koirasta.

Mutta mistä voin tietää, että helpottaisiko heinäallergia, jos koiraa ei olisi? Tai johtuuko vaikeahko atooppinen ihottuma koirasta? Tai paheneeko koira-allergia nopeasti ja muuttaa sairauden astmaksi?

Koira on meille kaikille rakas ja siitä luopuminen kova paikka, ei vähiten lapselle itselleen.

6

1138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin sen tietää

Anna koira hoitoon pariksi viikoksi kerrallaan heinäaikaan ja muutaman kerran myös pitkin syksyä ja talvea. Tarkkaile oireita. Salapoliisityötä se vaatii. Lue sellainen vaihtoehtokirja kuin Ilman allergiaa. Siellä on vinkkejä, miten koiranhilseen saa asunnossa minimiin. Sen asian todenperäisyydestä en tiedä.

Kukaan ei osaa ennustaa tulevaa edes astman kanssa. Todennäköisyyksiä vain voi esittää.

• Nimetön

Kehotan teitä ehdottomasti luopumaan koirasta vaikka se vaikeaa onkin.Itse kärsi lasteni koirasta samoin kuin sinun lapsesi nyt(minulla oli allergia).En raaskinut laittaa lapsiani luopumaan koirastaan joten sairastuin itse astmaan varsin pian ja oireita ei oikein saada kuriin ja kun ajattelen sinua äitinä suosittelen ehdottomasti luopumaan lapsesi terveyden takia.Koiran muualla välillä hoidossa olot ei auta koska pöly pysyy.Itselleni pellä koiran nuolaisu esim:käteen aiheuttaa hetkessä paukamat,joten oireet on vain pahentuneet ja olen varma että kaikki johtuu altistumisesta ennen astmaa koiranpölylle.

• plaah!

Mä en tajua miten joku voi omasta perheenjäsenestä(koira) tuosta noin vain luopua!
      Älä ainakaan lopeta koiraa!
      On väärin että koirasi joutuu kärsimään lapsesi takia..

• allergikko

Sinulle ilmeisesti on koira tärkeämpi kuin lapsi... eihän se nyt tietenkään haittaa vaikka lapsi saa astman, mutta koirasta ei luovuta... niin just, mieti vähän mitä puhut.
        Eihän koiran lopettamisesta ole ollutkaan puhetta, voihan sen antaa tai myydä pois. Eläimet on kuitenkin vain eläimiä.

• kokenut

Parempi olisi luopua koirasta jos kerta allergia todettu..itse sairastuin astmaan koska äitini ei luopunut eläimistä mitä meillä oli..nyt katuu päätöstään. Monet allergia oireet pahenee tiettynä aikana esim. jos heinänsiitepöly aika ja altistuu koiralle.

• JannaS

Mielestäni tilannetta pitää tarkkailla, turhaan koirasta en lähtisi ainakaan itse luopumaan. Allergian/allergioiden takia joutuu monesti luopumaan niin monesta asiasta, etten pidä järkevänä luopumista vain 'varmuuden vuoksi'. Tämäkin on tietenkin vain minun mielipiteeni, tiedän paljon ihmisiä, jotka mieluummin luopuvat jostain varmuuden vuoksi kuin kokeilevat ja testaavat ja altistuvat tietenkin ikäville oireille.

Allergiatestejähän ei pidä lukea kuin piru Raamattua, ne voivat antaa todellisten oireiden kanssa ristiriitaisen tuloksen. Mielestäni tärkeintä toimenpiteiden päättämisessä on, miltä allergisesta itsestä tuntuu.

Itselläni esim. allergiatestissä tuli keskivoimakas reaktio perunasta ja porkkanasta, mutta en ole käytännössä koskaan huomannut mitään oireita itselläni ja syönkin säännöllisesti kumpaakin. Samoin herneestä tuli testissä keskivoimakas reaktio ja siitä saan oireita vaihtelevasti niin, etten pysty keskikesällä (kesä-heinäkuussa) syömään tuoreita herneitä ollenkaan, kurkku alkaa kutisemaan ja tuntuu jopa turpoavan. Talvisin pystyn syömään herneitä jonkin verran, esim. Italian salaattia voi syödä pari lusikallista täysin ilman oireita (kesällä oireet ilmaantuvat yhdestäkin herneestä).

Kuten sanottu, allergiatestit voivat siis antaa käytännön havainnoista poikkeavan tuloksen ja mielestäni onkin tärkeämpää mitä oikeasti, todellisuudessa tapahtuu. Allergiatestien perusteella kannattaa kuitenkin ehdottomasti ottaa testeissä reaktion antanut asia/aine erikoistarkkailuun, sillä oireet voivat hyvinkin puhjeta jossain vaiheessa, vaikka niitä ei tällä hetkellä olekaan.

Summa summarum: kuuntele lastasi ja tarkkaile häntä sekä hänen reaktioitaan koiraan. Allergiatestin tulos ei tarkoita, että hän välttämättä vielä saisi koirasta oireita, mutta se kertoo, että hänellä on ainakin taipumusta allergisoitua koirasta. Tarkkailu on siis ehdottomasti tarpeen. Huomioi myös, että koska koira on lapsellesi tärkeä, ei hän välttämättä kerro sinulle oireistaan, koska pelkää sen johtavan koiran poisantamiseen. Tarkkaile siis oireiden lisäksi sitä, miten lapsesi suhtautuu koiraan. Jos hän alkaa esim. yhtäkkiä karttaa kosketusta koiraan, on se mielestäni aika varma merkki siitä, että hän saa oireita koirasta. Siinä tapauksessa tiedät varmasti miten menetellä - koira ei voi enää jäädä teille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe