Onko vaikea vaihtaa ja kuinka tunnistan Parhaiten kyseisen vian,pyörä on 92 vfr.
Ohjauslaakeri Rikki??
5
8173
Vastaukset
- keskituelle
tunkki moottorin alle ja etupyörä pois.Tunnet kyllä tankoa käännettäessä, onko liike nypyttävä. Pahasti kuluneen tuntee jo ajossakin, kun pyörä pyrkii kulkemaan suoraan. Ei ole paha vaihdettava olettaen, että asianmukaiset perustyökalut on käytettävissä. Yläkolmio irti ja laakeroinnin mutteri auki, jolloin alakolmio putkineen putoaa emäputken läpi. Vanhat laakerinpuolikkaat lyödään irti rungosta, uudet tilalle ja paketti takaisin kasaan.
- sherlock
Nosta pyörä jollekin pukille/keskiseisontatuelle, ota etupyörästä kiinni ja koita kiskoa edes takas. Jos klappia on, tulisi ohjauslaakerit vaihtaa. Jollei vaihtoa suorita ajoissa, voi vanha todella kulunut laakeri kaivaa jopa pienen uran sinne emäputken seinämään, jolloin uus laakeri ei tietty oo yhtä tiukka. Myös onnistuu testaus niinkin, että painaa etujarrua ja nitkuttaa pyörää edestakas niin, ettei pumput painu yhtään alas.
Itse vaihdoin omaan pyörään tässä keväällä. Muutama tunti vierähti, kun en ennen ollut kyseistä toimenpidettä suorittanut. Ohjauslaakerithan on siinä keulan emäputken sisällä, eli siinä ylemmän t-palan keskellä olevan ison mutterin alla. Laakereita on kaksi, sekä keulan emäputken ylä- että alapäässä. Vaihdon yhteydessä tulee irrottaa keula, eli pumput vaan irti. Kaikki pumppujen kiinnikkeet ja sit ylemmän t-palan päältä iso mutteri auki. Ohjaustangon pätkät pois ja ylempi t-pala nousee pois. Sit vaan vedät pumput pois.
Homma helpottuu huomattavasti, jos käytössä on kattoon kiinnitetty nosturi. Itse otin tankin ja etukatteet pois, vedin kuormahihnaa rungon ympäri, kiinnitin hihnan koukkuun ja painoin nappulaa: koukku nousi ylös ja nosti pyörän keulan ylös. Verstaalla oli helppo tehdä hommia, kun löytyy työkalut kaikkeen. :-)
Vanhat laakerit on yleensä aika tiukassa, kuulatkin saattaa olla ruosteessa. Laakerirasvakin on selvästi vanhaa, eikä se voitele enää yhtään. Koita löytää sopivat holkit, joilla laakerit on helppo hakata pois. Uusia laakereita asennettaessa on kätevä käyttää vanhoja laakereita apuna. Laakerin sisäkehälle ei saa koskaan lyödä! Itse käytin nylonkappaletta, sopivan kokoisia holkkeja, vanhoja laakereita ja vasaraa asentaessani uusia laakereita. Muista laittaa kunnolla laakerirasvaa, liikaa sitä ei voi olla. Laske kuulat, jotta niitä tulee varmasti oikea määrä. Pakkauksissa on kyllä oikea määrä niitä, mutta helposti ne häviää johonkin. Itse poimin niitä verstaan lattialta yhteen otteeseen, heh... Itsellä niitä oli muistaakseni 18 kuulaa per laakeri. Jos kuulat asetti vieri viereen laakerin sisälle, jäi sinne vielä tilaa yhdelle kuulalle, kun tarvittava määrä kuulia oli paikallaan. Pyöräni ei ole VFR, joten sulla voi hyvinkin olla eri määrä kuulia.
Homma ei vaadi mitään kauhean ihmeellisiä mekaanikon taitoja. Keulan purkaminen ja kasaaminen kun onnistuu, ni muuta ei tartte osata. Omasta mielestäni tämä homma kannattaa tehdä itse ja säästää se yli 100e, jonka liike ottaisi laakereitten vaihdosta. Stefat voi vaihtaa samalla, jos vuotaa, kun pumput on kuitenkin jossain välissä irti.- Ohjauslaakeri
asianituntevista vastauksista,Kysyn vielä että kannattaako laakerit ostaa alkuperäisienä vai löytykö skf:ltä tai joltakin muulta valmistajilta vastaavia jotka käy..
kuumia ketjuja kaikille! - sherlock
Ohjauslaakeri kirjoitti:
asianituntevista vastauksista,Kysyn vielä että kannattaako laakerit ostaa alkuperäisienä vai löytykö skf:ltä tai joltakin muulta valmistajilta vastaavia jotka käy..
kuumia ketjuja kaikille!Jos sulla on näyttää vanhat laakerit laakerikaupassa, niin varmasti löytävät sulle oikeenlaiset.
Alkuperäiset laakerit on varma veto, ei ainakaan tarvitse miettiä tuliko oikeanlaiset laakerit kaupasta mukaan. Hintaa on luultavasti parikymppiä enemmän, kuin esim. SKF:n tai Koyo:n laakereilla laakerikaupasta haettuna. Mulla makso Hondaani laakerit 47 euroa merkkiliikkeestä ja ne olivat alkuperäiset. Mulla on tosin satapiikki, johon osat on useimmiten halvempia.
- Ex-XX
Pakko laittaa tähän vielä kehoitus, että vaihdat laakerin heti kun huomaat klappia tulevan ettei käy niinkuin minulle; laakeri petti viime syksynä XX:stä Hakaniemessä isossa risteyksessä 130km/h vauhdista... Pyörä tuhannen päreiksi ja mies päivän tajuttomana Töölön sairaalassa.
Huomasin jo kesällä ohjauslaakerissa pykälän, mutta päätin lykätä remppaa talveen ettei tulisi pitkää ajotaukoa(omaa verstasta ei ole, joten liikkeeseen olisi ollut vietävä).
Älä sinä siis ole yhtä hölmö ja huolla pyöräsi ajoissa!
-Fonzie-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706