Ohjauslaakeri Rikki??

VFR 92

Onko vaikea vaihtaa ja kuinka tunnistan Parhaiten kyseisen vian,pyörä on 92 vfr.

5

8173

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskituelle

tunkki moottorin alle ja etupyörä pois.Tunnet kyllä tankoa käännettäessä, onko liike nypyttävä. Pahasti kuluneen tuntee jo ajossakin, kun pyörä pyrkii kulkemaan suoraan. Ei ole paha vaihdettava olettaen, että asianmukaiset perustyökalut on käytettävissä. Yläkolmio irti ja laakeroinnin mutteri auki, jolloin alakolmio putkineen putoaa emäputken läpi. Vanhat laakerinpuolikkaat lyödään irti rungosta, uudet tilalle ja paketti takaisin kasaan.

• sherlock

Nosta pyörä jollekin pukille/keskiseisontatuelle, ota etupyörästä kiinni ja koita kiskoa edes takas. Jos klappia on, tulisi ohjauslaakerit vaihtaa. Jollei vaihtoa suorita ajoissa, voi vanha todella kulunut laakeri kaivaa jopa pienen uran sinne emäputken seinämään, jolloin uus laakeri ei tietty oo yhtä tiukka. Myös onnistuu testaus niinkin, että painaa etujarrua ja nitkuttaa pyörää edestakas niin, ettei pumput painu yhtään alas.

Itse vaihdoin omaan pyörään tässä keväällä. Muutama tunti vierähti, kun en ennen ollut kyseistä toimenpidettä suorittanut. Ohjauslaakerithan on siinä keulan emäputken sisällä, eli siinä ylemmän t-palan keskellä olevan ison mutterin alla. Laakereita on kaksi, sekä keulan emäputken ylä- että alapäässä. Vaihdon yhteydessä tulee irrottaa keula, eli pumput vaan irti. Kaikki pumppujen kiinnikkeet ja sit ylemmän t-palan päältä iso mutteri auki. Ohjaustangon pätkät pois ja ylempi t-pala nousee pois. Sit vaan vedät pumput pois.

Homma helpottuu huomattavasti, jos käytössä on kattoon kiinnitetty nosturi. Itse otin tankin ja etukatteet pois, vedin kuormahihnaa rungon ympäri, kiinnitin hihnan koukkuun ja painoin nappulaa: koukku nousi ylös ja nosti pyörän keulan ylös. Verstaalla oli helppo tehdä hommia, kun löytyy työkalut kaikkeen. :-)

Vanhat laakerit on yleensä aika tiukassa, kuulatkin saattaa olla ruosteessa. Laakerirasvakin on selvästi vanhaa, eikä se voitele enää yhtään. Koita löytää sopivat holkit, joilla laakerit on helppo hakata pois. Uusia laakereita asennettaessa on kätevä käyttää vanhoja laakereita apuna. Laakerin sisäkehälle ei saa koskaan lyödä! Itse käytin nylonkappaletta, sopivan kokoisia holkkeja, vanhoja laakereita ja vasaraa asentaessani uusia laakereita. Muista laittaa kunnolla laakerirasvaa, liikaa sitä ei voi olla. Laske kuulat, jotta niitä tulee varmasti oikea määrä. Pakkauksissa on kyllä oikea määrä niitä, mutta helposti ne häviää johonkin. Itse poimin niitä verstaan lattialta yhteen otteeseen, heh... Itsellä niitä oli muistaakseni 18 kuulaa per laakeri. Jos kuulat asetti vieri viereen laakerin sisälle, jäi sinne vielä tilaa yhdelle kuulalle, kun tarvittava määrä kuulia oli paikallaan. Pyöräni ei ole VFR, joten sulla voi hyvinkin olla eri määrä kuulia.

Homma ei vaadi mitään kauhean ihmeellisiä mekaanikon taitoja. Keulan purkaminen ja kasaaminen kun onnistuu, ni muuta ei tartte osata. Omasta mielestäni tämä homma kannattaa tehdä itse ja säästää se yli 100e, jonka liike ottaisi laakereitten vaihdosta. Stefat voi vaihtaa samalla, jos vuotaa, kun pumput on kuitenkin jossain välissä irti.

• Ohjauslaakeri

asianituntevista vastauksista,Kysyn vielä että kannattaako laakerit ostaa alkuperäisienä vai löytykö skf:ltä tai joltakin muulta valmistajilta vastaavia jotka käy..

kuumia ketjuja kaikille!

• sherlock
        Ohjauslaakeri kirjoitti:

asianituntevista vastauksista,Kysyn vielä että kannattaako laakerit ostaa alkuperäisienä vai löytykö skf:ltä tai joltakin muulta valmistajilta vastaavia jotka käy..

kuumia ketjuja kaikille!

Jos sulla on näyttää vanhat laakerit laakerikaupassa, niin varmasti löytävät sulle oikeenlaiset.

Alkuperäiset laakerit on varma veto, ei ainakaan tarvitse miettiä tuliko oikeanlaiset laakerit kaupasta mukaan. Hintaa on luultavasti parikymppiä enemmän, kuin esim. SKF:n tai Koyo:n laakereilla laakerikaupasta haettuna. Mulla makso Hondaani laakerit 47 euroa merkkiliikkeestä ja ne olivat alkuperäiset. Mulla on tosin satapiikki, johon osat on useimmiten halvempia.

• Ex-XX

Pakko laittaa tähän vielä kehoitus, että vaihdat laakerin heti kun huomaat klappia tulevan ettei käy niinkuin minulle; laakeri petti viime syksynä XX:stä Hakaniemessä isossa risteyksessä 130km/h vauhdista... Pyörä tuhannen päreiksi ja mies päivän tajuttomana Töölön sairaalassa.

Huomasin jo kesällä ohjauslaakerissa pykälän, mutta päätin lykätä remppaa talveen ettei tulisi pitkää ajotaukoa(omaa verstasta ei ole, joten liikkeeseen olisi ollut vietävä).

Älä sinä siis ole yhtä hölmö ja huolla pyöräsi ajoissa!
      -Fonzie-

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe