Turkissa paljaat kohdat takajaloissa

kittala

Omistan 10v vanhan leikatun kollin, joka on puoliksi norjalainen, ja puoliksi main cool.Huomasin 4vko takaisin, että vas.takajalasta oli karvat aivan kuin vedetty partakoneella pois.Kävimme eläinlääkärissä, joka antoi diagnoosiksi valeraskauden, joka on kuulemme nykyisin leikattujen kollien ongelma.Hormoonit menee sekaisin.Sain Galastop vet 50 mikrog./ml tippoja, joita annoin 1 vkon ajan, kuten käskettiin.Mutta näyttää kuin alue vain laajenisi.Kissan on muuten terve, ja reipas, enkä ole tavannut sitä nuolemasta itseään.Onko jollain samaa kokemusta omasta kissasta, ja mitä sille voisi antaa?Voiko kissalle antaa vehnänalkioöljyä? Kalamaksaöljyä?
Vastatkaa minulle, olkaa niin kilttejä.

10

7428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duski

toivottavasti en oo ainoo joka näkee vähän outona että KOLLILLE diagnosoidaan valeRASKAUS... koirien valeraskaudesta (http://www.animalhealth.orion.fi/seuraelaimet/alasivu.shtml/a03?24279):

"Valeraskaus

Valeraskaus on narttukoiran normaali fysiologinen tila, jossa se uskoo olevansa tiine ja saavansa pentuja. Nartun äidinvaistot heräävät ja se hoitaa kuviteltuja pentujaan.

Valeraskaus tulee kiiman jälkeen, 60 - 70 vuorokautta kestävän keltarauhasvaiheen aikana. Valeraskauden aiheuttaa seerumin prolaktiinipitoisuuden nousu ovulaation jälkeen. Prolaktiinipitoisuuden huippu saavutetaan noin 60 vuorokaudessa. Näkyvästi valeraskaalla koiralla prolaktiinipitoisuus on korkeampi kuin piilevästi valeraskaalla koiralla.

Joillakin nartuilla on voimakkaitakin valeraskauden oireita, kun taas jotkut nartut eivät koskaan elämänsä aikana tule valeraskaaksi.
      Oireet

Valeraskauden oireisiin kuuluu:

* Painon nousu ja vatsan turpoaminen
      * Nisien turpoaminen
      * Maidoneritys
      * Käyttäytymisen muutokset: pesän rakentaminen, "pentujen" hoivaaminen, levottomuus, masentuneisuus, aggressiivisuus, flegmaattisuus
      * Ruokahalun häiriöt: ruokahaluttomuus tai ylensyönti
      * Oksentelu

Oireet vaihtelevat yksilöllisesti."

mä en oo mikään eläinlääkäri, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna tollanen diagnoosi on enemmän kuin omituinen... sinuna ehkä soittaisin toiselle lääkärille ja kysyisin että onko tollasessa diagnoosissa järjen häivääkään. :F

hormonihäiriöt kyllä voi aiheuttaa karvattomia laikkuja (mutta että kollilla valeraskaus..!), mutta onhan niitä syitä muitakin. ottiko se lääkäri raapenäytettä karvattomasta alueesta?

• ...

Ihan samoilla linjoilla ollaan, kovasti ihmetyttää diagnoosi..
        Kehoitan myös kiikuttamaan kissan pieneläimiin erikoistuneelle ell, joka tutkisi asiaa ennen diagnoosin keksimistä. Kyseessähän voi olla jokin sieni tms ihottuma, allergia(esim. ruoka) jne..

• kittala

Ihmettelin itsekin diagnoosia ja sanoin ell:lle, että kyseessä on kollikissa.Mutta hän kertoi sen olevan mahdollista, ja johtuvan leikkauksesta.
        Hormoonit jyllää kuulemma samalla tavallakuin leikkaamattomallakin, ja se aiheuttaa hormoonihäiriötä, vastaavaa kuin nartuilla valeraskaus.Eräs tuttuni oli puhunut sitä jollekin kollin omistajalle, joka oli kertonut myös heidän kissansa sairastuneen valeraskauteen,
        jolloin karvat oli tippunut pois.Aloitin tänään vielä hormoonihoitoa kissalle uusiksi, mutta jos ei tuote tulosta täytyy käväistä ell:ssä.Olen miettinyt kaikkia vaihtoehtoja mitä voisi olla, mutta tuloksetta.Tyttäreni muutti syksyllä pois kotoa, ja kissa nukkui aina hänen vieressään.Aluksi tyttären käydessä kissa ei mennyt edes samaan huoneeseen, eikä antanut silittää ilman raapaisua tai puremista.Nyt kun hän tulee saa hieman silittää, mutta pakkaa vieläkin näykkimään.Voisikohan tämä olla tästä muutoksesta johtuvaa myös?Tuntuu hullulta, kun kissa ei nuole tai raavi itseään...karvat vain lähtee ja paikkoihin jää aivan kuin koirilla alusvillaa.

• kissallakin
        kittala kirjoitti:

Ihmettelin itsekin diagnoosia ja sanoin ell:lle, että kyseessä on kollikissa.Mutta hän kertoi sen olevan mahdollista, ja johtuvan leikkauksesta.
        Hormoonit jyllää kuulemma samalla tavallakuin leikkaamattomallakin, ja se aiheuttaa hormoonihäiriötä, vastaavaa kuin nartuilla valeraskaus.Eräs tuttuni oli puhunut sitä jollekin kollin omistajalle, joka oli kertonut myös heidän kissansa sairastuneen valeraskauteen,
        jolloin karvat oli tippunut pois.Aloitin tänään vielä hormoonihoitoa kissalle uusiksi, mutta jos ei tuote tulosta täytyy käväistä ell:ssä.Olen miettinyt kaikkia vaihtoehtoja mitä voisi olla, mutta tuloksetta.Tyttäreni muutti syksyllä pois kotoa, ja kissa nukkui aina hänen vieressään.Aluksi tyttären käydessä kissa ei mennyt edes samaan huoneeseen, eikä antanut silittää ilman raapaisua tai puremista.Nyt kun hän tulee saa hieman silittää, mutta pakkaa vieläkin näykkimään.Voisikohan tämä olla tästä muutoksesta johtuvaa myös?Tuntuu hullulta, kun kissa ei nuole tai raavi itseään...karvat vain lähtee ja paikkoihin jää aivan kuin koirilla alusvillaa.

Voisihan se olla kissan ikävöintiä/stressaamista? Jos se on syynä, niin vaivan pitäisi lähteä ajan kanssa. Mutta kannattaa silti käydä vaikka toisella lekurilla.

• ....

ihon ja turkin hyvin vointiin auttaa kalaöljy, EI koskaan kalanMAKSAöljy!
      vehnänalkioöljykään ei kuulosta kissalle sopivalta..

Helokkiöljyä on toisissa kissojen valmisteissa.

Kissalle sopivia öljyjä löytyy apteekeista ja eläinlääkäreiltä. Esimerkiksi Viacutan, Eforion, Efatabs forte..

Toinen hyvää tekevä on biotiini, apteekista nimellä Biorion.

Varsinkin karvanlähtöaikoina on ihan hyvä antaa kissalle muutaman kuukauden öljy ja biorion kuuri, vaikka ei mitään ongelmaa olisikaan.

• kittala

Kiitos vinkistä haen apteekista öljyä, joka sopii kissalle.Toivottavasti auttaa.

• mennyt puurot ja vellit

Sekaisin lääkkeiden kanssa. Tuo Galastop on KOIRIEN valeraskauslääke. Käyttö uroskissalle kuulostaa puoskaroinnilta, joten kannatta kyllä vaihtaa eläinlääkäriä ennenkuin kissasi tulee todella sairaaksi ko. tohtorin hoidoista.

Uroskissalla voi teoriassa käyttää narttukissan ns. E-pillerilääkettä hormonaaliseen karvanlähtöön. Sivuvaikutusriskit, esim diabetes, ja kasvaimet, ovat kuitenkin niin suuret ettei kannata. Jos kissasi ei karvattomuudesta kärsi, älä stressaa asiasta.

Jos kissasi sitä vastoin nuolee jatkuvasti reisiään, se voi nuolemisellaan aiheuttaa karvanlähdön. Silloin kiikuta kissasi osaavalle eläinlääkärille, joka tutkii sen virtsanäytteestä mahdolliset virtsakiteet. Hoito tähän vaivaan usein rauhoittaa tilanteen.

• kittala

Aloitan kissalla nyt öljykuurin.Katzymeä olen antanut koko 10v.ajan, mutta jospa öljy auttaisi lisäksi.
        Hormoonitipat lopetan, ja katsotaan mitä kehittyy.Luulisi alkavan oireilla, jos sattuu.Kova poika on menemään, eikä häntä häiritse yhtään itse karvan lähtö.Ilmeisesti kissa nuolee karvojaan, kun emme huomaa, koska lattioilta niitä ei löydy, ja harjatessa ei lähde mitenkään ylimääräistä, eikä nyppimällä laikkujen reunasta.Tänään olen kyllä ajatellut, että tartisko laittaa pojalle ämpäri kaulan ympäri, ettei pääsisi nuolemaan.Annan myös taas varmuudeksi uuden matokuurin, annan kyllä sen yleensä n.4kk välein, koska hän liikkuu ulkona vapaana.Kissarutto piikki annettu keväällä.Kaikki pitäisi olla kohdallaan...ainoastaan karvattomat laikut takapäässä.Tuntuu vain niin pahalta, kun ei tiedä mistä moinen johtuu.

• karvattomuus on
        kittala kirjoitti:

Aloitan kissalla nyt öljykuurin.Katzymeä olen antanut koko 10v.ajan, mutta jospa öljy auttaisi lisäksi.
        Hormoonitipat lopetan, ja katsotaan mitä kehittyy.Luulisi alkavan oireilla, jos sattuu.Kova poika on menemään, eikä häntä häiritse yhtään itse karvan lähtö.Ilmeisesti kissa nuolee karvojaan, kun emme huomaa, koska lattioilta niitä ei löydy, ja harjatessa ei lähde mitenkään ylimääräistä, eikä nyppimällä laikkujen reunasta.Tänään olen kyllä ajatellut, että tartisko laittaa pojalle ämpäri kaulan ympäri, ettei pääsisi nuolemaan.Annan myös taas varmuudeksi uuden matokuurin, annan kyllä sen yleensä n.4kk välein, koska hän liikkuu ulkona vapaana.Kissarutto piikki annettu keväällä.Kaikki pitäisi olla kohdallaan...ainoastaan karvattomat laikut takapäässä.Tuntuu vain niin pahalta, kun ei tiedä mistä moinen johtuu.

Hyvin yleinen vaiva uroskissoilla, joiden leikkauksesta on aikaa jo vuosia. Sukupuolihormonithan vaikuttavat myös karvan kasvuun, joten niiden puuttuminen aiheuttaa karvapeitteeseen ajan myötä muutoksia.

Kun useimmilla kissoilla ainoa tästä aiheutuva haitta on kylmänarkuus, ei mielestäni ole aiheellista stressata kissaa kaulurilla. Sen ne kokevat kyllä ahdistavana. Huolehdi vain että lämpötilan laskiessa kissa saa olla sisällä lämpimässä kuten se itse haluaa.

• kittala
        karvattomuus on kirjoitti:

Hyvin yleinen vaiva uroskissoilla, joiden leikkauksesta on aikaa jo vuosia. Sukupuolihormonithan vaikuttavat myös karvan kasvuun, joten niiden puuttuminen aiheuttaa karvapeitteeseen ajan myötä muutoksia.

Kun useimmilla kissoilla ainoa tästä aiheutuva haitta on kylmänarkuus, ei mielestäni ole aiheellista stressata kissaa kaulurilla. Sen ne kokevat kyllä ahdistavana. Huolehdi vain että lämpötilan laskiessa kissa saa olla sisällä lämpimässä kuten se itse haluaa.

Kiitti tiedosta.Alkaa mun olotilani rauhoittumaan.Tilasin netistä kalanöljytabletteja kissalle, sekä hain tänään matokuurin apteekista.Jipii, kissa söi tabletit kiltisti.Annan nyt jatkossa Kitzymeä 6tabl./vrk kuurina, jospa alkaisi karvat kasvaa.
        Tämä on muuten kiva palsta saa paljon tietoa muilta, joilla kokemusta.Löysin tämän vahingossa.Jatkossakin aion käydä täältä lukasemassa tietoa, sekä kyselemässä jos ongelmia ilmaantuu. Hyvää kesän jatkoa kaikille kissaihmisille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe