Tällä palstalla on keskusteltu helvettikäsitteestä. Kaikista herätysliikkeistä se liitettään eniten vanhoillislestadiolaisuuteen. Itse Lars Levillä saarnat olivat tulikivenkatkuisia. Tässä eräs selitys ko. paikalle:
"helvetti. Tämän sanan anglosaksinen rotu on ilmeisesti johtanut skandinaavisen jumalattaren Hela'n nimestä (entä suomalaisten helvetti; vrt. esim. helavalkeat, helatorstai; suom. huom.), samoin kuin ad venäjänkielessä, ja muissa, slaavilaisissa kielissä, samaa käsitettä tarkoittavana, on johtunut kreikankielisestä haades-sanasta; skandinaavien kylmän helvetin ja kristittyjen kuuman helvetin ainoa ero on niiden erilaisissa lämpötiloissa. Mutta ei edes näiden ylikuumennettujen seutujen ajatus ole alkuaan eurooppalaisten keksimä, sillä useat kansat ovat ajatelleet mielessään sen yhteydessä alamaailman ilmastoa; ja niinhän mekin saatamme, jos me paikallistamme helvettimme maapallon keskustaan.
Kaikki eksoteeriset(julkiset) uskonnot, brahmiinien, buddhalaisten, zoroasterilaisten, muhamettilaisten, juutalaisten ym. uskomukset tekivät heidän helvettinsä kuumaksi ja pimeäksi, vaikka monet olivat pikemminkin puoleensa vetäviä kuin pelottavia. Käsitys, että helvetti on kuuma, on syntynyt Jälkeenpäin, tähtitieteellisen vertauskuvan väärin käsittämisestä. Egyptiläisissä käsitys sellaisesta helvetistä, jossa rangaistaan tulella, ei syntynyt aikaisemmin kuin 17. tai 18. dynastian aikana, jolloin Tyfon muutettiin jumalasta paholaiseksi.
Mutta huolimatta siitä, milloin hyvänsä he istuttivatkaan tämän kauhean ja taikauskoisen käsityksen tietämättömien ihmisparkojen mieliin, palavan helvetin ja siinä kidutettavien sielujen luonnos on puhtaasti egyptiläinen. Raa (aurinko) tuli sulatusuunin tulipesän eli karr'in, faaraoiden helvetin, herraksi, ja syntistä uhattiin tuskilla »helvetilliseen tuleen kuumuudessa». »Siellä oli leijonia», sanoo tri Birch, »ja sitä sanottiin karjuvaksi hirviöksi.» Eräs toinen kuvaa paikkaa »pohjattomaksi kuiluksi ja tulijärveksi, johon uhrit heitetään» (vertaa Ilmestyskirjaa). Hebrean sanalla gai-hinnom (gehenna) ei koskaan todellisuudessa ollut sitä merkitystä, minkä sille kristillinen oikeaoppisuus on antanut".
Lainaus:
http://www.teosofia.net/teos/hpb/teos_avain_sk.htm
Mikä on helvetti?
13
625
Vastaukset
- ExMary
että helvetti on ikuinen ero Jumalasta.
Käsitän jotenkin niin, että ikuinen ero pyhyydestä, armosta, pelastuksesta, hyvyydestä,rakkaudesta, kauneudesta, totuudesta jne.
Korjatkaa jos minulla on väärä käsitys.- keväiset
He, joilla ei ole osaa ylösnousemuksesta, eivät siis palaa takaisin, ovat ikuisesssa(aikakausi) erossa Jumalasta. He laskeutuivat mutta eivät ylösnousseet. Kyse on Hengen ylösnousemuksesta. Joillakin on ylösnoussut Kristus.
- puupappi
Raamatussa 100 %:n varmuus Helvetin olemassaolosta. Jeesus on totuus, Hän ei päästänyt yhtään valhetta, Hän ei tehnyt yhtään syntiä, siksi Jeesus pelastaa syntisiä tänään ja Jerusalemissa kalliohauta on tyhjä, Hän on ylösnousemuksellaan kuolleista todistanut sen.
Helvetti on:
Tulinen järvi Ilm. 20:15
Syvyys ilm. 20:3
Tulta ja tulikiveä Ps.11:6
Kuluttava tuli Jes. 33:14
Itkun paikka Matt. 13:41-42
Vaivan paikka Luuk.16:23
Tulinen pätsi Matt. 13:42
Kirouksen paikka Ilm. 16:11
Paikka ilman lepoa Ilm. 14:11
Pimeyden paikka Matt.25:30
Siellä huudetaan apua Luuk. 16:24
Ei enää mahdollisuutta
parannukseen. Matt.12:32
Iankaikkinen rangaistus Matt. 12:46
Pureskelevat kieltään Ilm.16:10
Jumalan vihan paikka Ilm. 14:10
Perkeleen ja hänen
enkeleittensä paikka Matt. 25:41
Sammumaton tuli Mark. 9:48
Iankaikkinen hehku Jes. 33:14
Ne, jotka siellä ovat,
eivät haluasi
rakkaittensa tulevan sinne. Luuk.16:28
Syy, miksi Jeesus kuoli ristillä
sinun syntiesi tähden, mutta vain parannuksen ja uskon kautta sinä pelastut helvetin tuomiolta, Joh.3:16
Ilm. 21:8:
Pelkurien paikka
epäuskoisten paikka
saastaisten paikka
murhaajien paikka
huorintekijöiden paikka
velhojen paikka
epäjumalanpalvelijain paikka
valehtelijoiden paikka
Paikkana helvetti on olemassa 100 % varmuudella, ja siellä viettää ikuisuuden ne, joille Jumalan Pojan tarjoama uskon kautta saatava armahdus synneistä ei kelpaa. Siis ihminen tuomitsee itsenä helvettiin olemalla niin ylpeä ja hylkäämällä tämän Jeesuksen kalliilla verellä maksaman pelastuksen mahdollisuuden sinulle. Tämä on ihmisen suurin synti:"SYNNIN, KOSKA HE EIVÄT USKO MINUUN" Joh. 16:9
- kaikki uskoo johonkin, onko sinulla varaa olla uskomatta Jeesuksen sanoja ja tehdä Hänestä valehtelija?
Jos kuka tahtoo pelastua helvetistä, niin tee se juuri tänään, muuta päivää Jumalalla ei ole tarjolla sinulle. - Usko Jeesukseen syntiesi anteeksiantajana ja pelastajana. 2. Kor. 6:1-2 - atribuutit
sinulle merkitsevät? Paitsi sitä tyhjää sananhelinää?
-pyhyys
-armo
-pelastus
-hyvyys
-rakkaus
-kauneus
-totuus
Noille sanoille on jykevämpikin merkitys kuin kaanaankielisille lirkutuksille! - ExMary
puupappi kirjoitti:
Raamatussa 100 %:n varmuus Helvetin olemassaolosta. Jeesus on totuus, Hän ei päästänyt yhtään valhetta, Hän ei tehnyt yhtään syntiä, siksi Jeesus pelastaa syntisiä tänään ja Jerusalemissa kalliohauta on tyhjä, Hän on ylösnousemuksellaan kuolleista todistanut sen.
Helvetti on:
Ei enää mahdollisuutta
Perkeleen ja hänen
Ne, jotka siellä ovat,
eivät haluasi
sinun syntiesi tähden, mutta vain parannuksen ja uskon kautta sinä pelastut helvetin tuomiolta, Joh.3:16
Pelkurien paikka
epäuskoisten paikka
saastaisten paikka
murhaajien paikka
huorintekijöiden paikka
velhojen paikka
valehtelijoiden paikka
Paikkana helvetti on olemassa 100 % varmuudella, ja siellä viettää ikuisuuden ne, joille Jumalan Pojan tarjoama uskon kautta saatava armahdus synneistä ei kelpaa. Siis ihminen tuomitsee itsenä helvettiin olemalla niin ylpeä ja hylkäämällä tämän Jeesuksen kalliilla verellä maksaman pelastuksen mahdollisuuden sinulle. Tämä on ihmisen suurin synti:"SYNNIN, KOSKA HE EIVÄT USKO MINUUN" Joh. 16:9
- kaikki uskoo johonkin, onko sinulla varaa olla uskomatta Jeesuksen sanoja ja tehdä Hänestä valehtelija?
Jos kuka tahtoo pelastua helvetistä, niin tee se juuri tänään, muuta päivää Jumalalla ei ole tarjolla sinulle. - Usko Jeesukseen syntiesi anteeksiantajana ja pelastajana. 2. Kor. 6:1-2hirveä paikka se helvetti.:((
- ExMary
atribuutit kirjoitti:
sinulle merkitsevät? Paitsi sitä tyhjää sananhelinää?
-pyhyys
-armo
-pelastus
-hyvyys
-rakkaus
-kauneus
-totuus
Noille sanoille on jykevämpikin merkitys kuin kaanaankielisille lirkutuksille!varsin yleismaailmallisia käsitteitä.
Kaikista voisi kirjoittaa kirjan.
Mieti niitä tykönäsi. - vanha ukko
ExMary kirjoitti:
varsin yleismaailmallisia käsitteitä.
Kaikista voisi kirjoittaa kirjan.
Mieti niitä tykönäsi.kyllä tiedän, mutta sinä pakenet kaanaankielen taa. Mulla on vasta tekeillä kirja 69-71 tapahtumista
- tapaus.
puupappi kirjoitti:
Helvetti on:
Ei enää mahdollisuutta
Perkeleen ja hänen
Ne, jotka siellä ovat,
eivät haluasi
Pelkurien paikka
epäuskoisten paikka
saastaisten paikka
murhaajien paikka
huorintekijöiden paikka
velhojen paikka
valehtelijoiden paikka
Jos kuka tahtoo pelastua helvetistä, niin tee se juuri tänään, muuta päivää Jumalalla ei ole tarjolla sinulle. - Usko Jeesukseen syntiesi anteeksiantajana ja pelastajana. 2. Kor. 6:1-2 - puupappi
ExMary kirjoitti:
hirveä paikka se helvetti.:((
Minulle Jumalan A R M O on todella SUURI LAHJA.
A = Ansaitsematon
R = Rakkaus
M = minun
O = osakseni
puupappi ei ole vl, siksi hän lukee Raamattua ja se on tehnyt hänet vapaaksi ja onnelliseksi kuin taivaan lintu. Puupappi ei elä pelon vallassa, eikä epävarmuudessa vaan hän omistaa Jeesuksen antaman sisäisen rauhan ja levon sekä pelastusvarmuuden. - Siksi olen onnellinen ja todellisesti vapaa jopa ihmisten mielipiteiden orjuudesta.
Jos tietäisitte, kateudesta mustaksi muuttuisitte. - puupappi
tapaus. kirjoitti:
Kiitos, nostit minut Paavalin kanssa samaan sarjaan: Ap.t.26:24-25
Toivon, että pääisisin samalle kadulle asumaan kuin Paavali Taivaan Kultakaupungissa, ehkä sama kaupungin osakin olisi suuri kunnia.
No, ne ovat sittenkin sivuseikkoja, kunhan kerran saa käydä sisään siihen kaupunkiin.
Niin rohkea, en tahdo olla, että tahallani helvettiin menisin ikuisuuteni viettämään.
Raamatussa Jeesus puhuu heistä "tyhminä miehinä":
"Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."" Matt. 7:24-27
Edelleenkin olen uskossa ja menossa taivaaseen, vaikka 100 000 vl huutaisi minulle yhteenääneen kuorossa, että: "helvettiin menet"... niin sillä ei ole pienintäkään vaikutusta minuun ja pelastusvarmuuteen, minkä omistan Jumalan armosta.
Sillä en ole koskaan kuulunut vl:iin enkä tällä menolla tule koskaan kuulumaan. Kuka haluaa vaikeuksia tahallaan elämäänsä ja Raamattukin kehottaa karttamaan harhaoppisia. Olen heille opettanut selkeää Raamatun oppia... siksi heidän on kerran tukalat paikat viimeisellä tuomiolla, jos ovat kunnioittaneet enemmän ihmisiä kuin Jumalan selkeää sanaa.
Siis minun kädestäni Jumala ei kerran pyydä sinun eikä vl:n sieluja:
Hes. 3:18
Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
Hes. 3:19:
"Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut."
Hes. 33:8:
"Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi."
Hes. 33:9:
"Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut."
Valitettavasti monet kristityt saarnaavat Helvetistä vastoin Raamattua, jonka johdosta se usein kuvitellaan paikaksi, jossa kärsivät ikuisesti kaikki ne, jotka eivät ole ymmärtäneet ottaa Jeesusta pelastajakseen. Tuo ei Raamatun mukaan pidä paikkaansa.
Raamattu ei tunne ikuista taivasta / helvettiä, vaan tuomion tekojen mukaan! Tähän yleensä vastataan ettei kukaan kykene omilla teoillaan pääsemään taivaaseen. Ottamatta siihen kantaa tässä yhteydessä, voinee kuitenkin todeta ettei kenenkään ihmisen teot ole myöskään niin pahat, että niiden perusteella ansaitsisi ikuisen kidutuksen helvetissä.
Hindulaisilla ja buddhalaisilla on ajatus määräaikaisessta helvetistä, jonka tehtävä on opettaa pahantekijä ymmärtämään millaista tuskaa hänen tekonsa ovat tuottaneet toisille. Sieltä pääsee kuitenkin lopulta pois. Sama ajatus löytyisi myös kristinuskosta, elleivät kirkkoisät olisi aikoinaan voimakkaasti rajanneet kristinuskon oppia julistamalla kaikki oman valtansa pönkittämiseksi rakentamiensa oppijärjestelmien kanssa ristiriidassa olevat ajatukset harhaoppisiksi.
Omia ajatuksiani laajemmin:
http://koti.mbnet.fi/vltietoa/keskustelu/post.php?cat=10&fid=2&pid=6&page=1
Sekä tältä palstalta kirjoitukseni "Helvetti Raamatun valossa"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014131249#22000000014131249
Täältä löytyy myös mielenkiintoisia filosofisia pohdintoja helvetistä:
http://www.kristinusko.info/vastaan/teologia/helvetti.html- A ja O
..tai joku muu, mitä tarkoittavat "toinen kuolema" ja "ensimmäinen ylösnousemus" Raamatussa:
Ilm. 21:8
"Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
"Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa.."(ilm.20:6)
"Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa.." (uudempi käännös)
"Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun(Kristukseen), saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.."
Jeesus vastasi heille: "Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi. 35 Mutta tulevassa maailmassa ne, jotka on katsottu ylösnousemuksen arvoisiksi, eivät enää mene naimisiin. 36 He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia.."(Luuk.20)
(Tässä "tulevassa maailmassa" tarkoittaa Jumalan valtakunnan mahdollisuutta: "aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on lähestynyt"..)
Ensimmäinen kuolema on sama kuin ruumiillinen kuolema, vai olisiko se Hengen kuolema tässä ajassa? "Toinen kuolema" tarkoittanee tuonpuoleisessa helvetintulen vaihetta, johon ei "ensimmäisestä ylösnousemuksesta osallisilla ole valtaa."
Mutta, mikä on tuo "ensimmäinen ylösnousemus". Tällä hetkellä ajattelen sen tarkoittavan Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusta. Ja, jokainen ns. Kristus-ihminen on osallinen ylösnousemuksesta, kuten Paavali, joka puhuu Kristuksesta itsessään ja "teissä". Esim. hän oli Jeesuksen Kristuksen seuraaja ja Apostoli. On sanottu, että Jeesus oli ensimmäinen, joka saavutti kuolemattomuuden.
- vinkki...
Lukekaa kirja Kari Kuula: Helvetin historia
Se kertonee kaiken tarvittavan kys asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21968Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist174872Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75752
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675