kadun amk:hon hakua

nyt ja aina

Kyllä kannatti hakea amk:ssa insinööriksi juu...
Valmistuttuani olen saanut kuulla jatkuvasti olevani ylikoulutettu ja toisaalta olen myös jatkuvasti saanut kuulla että on liian vähän työkokemusta. En pääse ylikoulutettuna "duunarihommiin" mutta en pääse "koulutusta vastaavaan" hommaan liian vähän kokemuksen takia.
AMK-insinööriksi kannattaa lähteä lukemaan vain jos pääsee isin tai äitin siivellä kesätöihin. Muuten on vaikeat ajat tiedossa.
Jos itsensä ravintolapuolella ammattikorkeakoulussa opintonsa käynyt menee tehdastyössä insinöörin edelle työhönotossa niin tunnen kyllä tuhlanneeni 5 vuotta elämästäni ihan hukkaan. Vielä enemmän kadun sitä että autoin amispuolelta amk:hon tulleita koulukavereitani kouluhommissa. Mokomat turhat jätkät sai töitä vaikka koulu ei yhtään kiinnostanut, minä en saanut vaikka olin yksi luokan parhaista. Eivät ole pitäneet yhteyttä enää valmistumisensa jälkeen, kiittämättömyys on maailman palkka.

AMK-insinööriksi ei kannata lähteä opiskelemaan.

6

3538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttusi,

mutta eikö tuo oli aika alakohtaista. Ammattikoulun
      käyminen ennen rakennusinsinöörikoulutusta tai koneinsinöörikoulutusta on parempi kuin lukion käyminen,mutta luulisin esim. sähköinsinöörien ja automaatioinsinöörien kaikkien olevan samalla viivalla. Vai onko näin ?

• hyypiö

Dipaksi hain ja pääsin. Hain kuitenkin myös amk:hon hätävaraksi,jos jokin menee pahasti pieleen.

Eikös kuitenkin toi amk-tutkinto antanut hyvät edellytykset ruveta yksityisyrittäjäksi. Olenko ammattikorkeakoulujen propagandan uhri ?

• Jussi-boy

Ite olen myös vastavalmistunut insinööri. Automaatio oli koulutusohjelmani. Oman alan töitä on riittänyt, tosin asennus- ja käynnistystöitä lähinnä. Hiljalleen työtehtävät vievät kohti ohjelmointia ja suunnittelua. Tuuria on ollut matkassa että olen omalle alalle työllistynyt, jonkin verran vaikuttaa myöskin ammattikoulutaustani.

AMK oli muuten ihan mukavaa aikaa. Ei aikaisia aamuherätyksiä. Satunnaisia hommia siellä sun täällä. Opiskelijabileitä. Uusia ihmisiä ja mukavia kavereita. Vaihto-opiskelua toisella puolella maapalloa osin valtion kustannuksella. Eikä se koulukaan nyt loppupeleissä niin paljon vaivaa aiheuttanut että yöunet olisin menettänyt.

Syyt, miksi ammattikorkeakoulutetut ihmiset purkavat täällä tuntojaan on vääristynyt koulutuspolitiikka:

1)Ammattikorkeakouluun otetaan aivan liian paljon porukkaa siihen nähden mitä työelämä OIKEASTI tarvitsee.

Työelämä tarvitsee oikeasti duunareita eli rakennusmiehiä, metallimiehiä, putkimiehiä, sähkömiehiä. Tällä hetkellä hommansa osaava duunari voi nostaa palkkaa paljon enemmän kuin suurin osa insinööreistä.

2)Ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli on aivan retuperällä.

Jokaisesta sisäänotetusta amk saa 5000€ ja valmistuneesta opiskelijasta vähän pienemmän summan. Tämä ohjaa ammattikorkeakouluja panostamaan opiskelijoiden sisäänottoon eli oman koulun markkinointiin. Oikeasti olisi kai fiksumpaa jos rahat ohjautuisivat opetuksen laadun parantatamiseen kauniiden mainoskuvien sijaan.

Jos amk saisi sisäänotettujen opiskelijoiden määrän sijaan rahaa vain valmistuneista, olisi väistämättä panostettava koulutuksen laadun kehittämiseen elinkeinoelämän ehdoilla. Toinen vaihtoehto olisi, että amk saisi edelleen sen 5000€ sisäänotetusta opiskelijasta mutta joutuisi maksamaan sen valtiolle takaisin, mikäli opiskelija syystä riippumatta keskeyttäisi amk:n.

• mielestäni

aivan loistava idea. Muutenkin olen samaa mieltä.

• Jo valmistunut

"Jos amk saisi sisäänotettujen opiskelijoiden määrän sijaan rahaa vain valmistuneista, olisi väistämättä panostettava koulutuksen laadun kehittämiseen elinkeinoelämän ehdoilla. Toinen vaihtoehto olisi, että amk saisi edelleen sen 5000€ sisäänotetusta opiskelijasta mutta joutuisi maksamaan sen valtiolle takaisin, mikäli opiskelija syystä riippumatta keskeyttäisi amk:n."

Et sitten sattunu miettimään että mihinkä tuo johtaisi. Tuo systeemi johtaisi siihen, että ihan kaikki AMK:hon tulevat läpäisisivät AMK:n, kun opettajien olisi pakko päästää kaikki aina kursseista läpi vaikka mitään osaamista ei olisikaan.

Mielestäni järkevä vaihtoehto olisi, että rahaa tulisi esimerkiksi 1/3 sisäänotosta ja sitten 2/3 valmistumisesta sillä edellytyksellä, että läpäisisi jonkun riippumattoman tahon järjestämän tasokokeen, kuten yo-koe. Tällöin koululla oikeasti panostettaisiin opetukseen ja osaamisen taso parantuisi. Nykyään AMK:sta tulee sellaista porukkaa läpi, joilla on suunnilleen samat taidot kuin 2-vuotta opiskelleella opistoinssillä.

Toinen fiksu vaihtoehto olisi, että AMK:t siirrettäisiin valtion alaisuuteen, jolloin ne eivät olisi pelkkiä businesta tekeviä laitoksia ja opetuksen taso palvelisi tarkoitusta.

nim. paskalla opetuksella valmistunut inssi.

• positiivinen asenne

Ei kukaan työntekijä halua mitään hikipinkoa edes johtamistehtäviin, rentoutta työnhakuun. Kyllä se persoona ratkaisee enemmän työnhaussa kuin koulutus. Onhan näitä välillä jotka nousevat johtamis tehtäviin ilman koulutustakin.

Nykyiseen kesätyöpaikaan missä olen oli AMK:ssa opiskelevia ja suorittaneitakin hakemassa, sain töitä, he eivät. Ei se koulutus kaikkea ratkaise, tietenkin se on plussaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe