minä onneton "puutarhuri". istutin n. 1kk sitten 4 isotuomipihlajaa ja tänään kaksi lisää. Nämä kaksi on paljon paremmassa kunnossa kuin istutetut. eli taimiston muovipusseissakin on kivempi kasvaa:)) Mitähän neuvoksi.Lehdt ovat kellastuneet.
Maa on savinen, lisäsin puutarhamultaa(säkeissä) reilusti, jotta vesi ei jää lainehtimaan istutuskuoppaan ja että koko kuopan syvyydellä on hyvää multaa. Jouduin kyllä hieman kohottamaan maata.
mikä neuvoksi? lannoitusta, mitä??
on se kiva jos tuonkin saan tapettua..
isotuomipihlaja
6
2796
Vastaukset
- Katsotaan syksyllä
Minulle kävi niin, että siirsin kaksi tuhkapensasta. Toinen onneton vaurioutui. Vaikka kaivoin varovasti ja kaukaa juuret irti, niin varsi vaurioitui kuitenkin juuri juurakon yhtymäkohdasta.
Toinen pensas säilyi hyvänä.
Nyt katson murhemielellä pensasta nri 1. Lehdet lurpattavat.
Pensas nro 2 on kuin ei olisi huomannut koko siirtoa. Lehdet kasvavat ja ovat kiiltävät.
En kuitenkaan menetä toivoani vielä. Keväällä kasveilla on niin voimakas kasvun tarve, että uskon tuhkapensaanikin toipuvan.
Samoin tuomipihlajankin. Ei kannata antaa vettä sen enempää enää kuin mitä taivas vapaaehtoisesti ripottaa. Hukkuu muuten.
Tarvitseekohan tuomipihlaja mitään lannoitusta.? Eikö se ole miltei luonnonkasvi?
Tuhkapensaalleni en anna lannoitusta lainkaan. Enkä sen puoleen erikseen ole kastellutkaan. Uskon, että se selviytyy (paremminkin) ilman minun toimiani. - kukinta-aika
vaikuttaakohan tuo mitenkään?
Savesta vain tykkää, sillätavalla vaatimaton. - ???
kun istutit?
Kerrot vain mullan laadusta, mutta et ollenkaan kastelusta. Juurtuakseen vastaistutettu taimi tarvitsee runsaasti vettä. Ainakin meilläpäin kevät on ollut erityisen kuiva.
Kuivuus kellastuttaa kasvien lehdet. Myös liiallinen kanankakkalannoitus voi sen tehdä.- ohjeen mukaan
taimistolla ohjasivat, että kuoppa, paakku ja vielä päälle vettä. tein niin. kukat ovat jo kuihtuneet, uutta juurivesaa kyllä on tullut, eli kyllä nuo hengissä ovat, eivät vain kauniita. no pitänee odotella. Olen kastellut kyllä kuivana aikana.
- pms68
ohjeen mukaan kirjoitti:
taimistolla ohjasivat, että kuoppa, paakku ja vielä päälle vettä. tein niin. kukat ovat jo kuihtuneet, uutta juurivesaa kyllä on tullut, eli kyllä nuo hengissä ovat, eivät vain kauniita. no pitänee odotella. Olen kastellut kyllä kuivana aikana.
kastelussa aina on sama sääntö; kerralla paljon ja harvoin. Mieluummin kastele kerran viikossa, mutta uita silloin oikein kunnolla. Muutoin juuret alka akasvaa pintaan ja kasvi ei selviä pelkällä pintakosteudella.
Itselläni on tapa kastella monttu yhdellä ämpärillisellä vettä ja kun maata on taimen ympärilel laitettu melkein monttu täyteen niin toinen vielä perään. Näin maa on märkää oikein kunnolla ja juuret alkaa suunnata ihan oikeaan suuntaan.
- voi hyvin
olen siis alkuperäinen kysyjä. Pensas tekee jo juurivesaa ja lehdet kasvaneet, kai se vaan oli tuo kesä ja vesi joka sai ihmeitä aikaan. täällä oli nimittäin kivan vaihtelevasti vesi ja aurinkopäiviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161402Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen81833- 66831
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658