Meillä olisi tarkoitus tottelevaisuuskokokeeseen tai möllitokoon syksyllä mennä. Koira osaa liikkeet melkein. Nyt pitäisi alkaa koiralta vähentää nameja ja motivoida sitä leluilla yms. Ainoa ongelma on se, että sitä ei välillä huvita tehdä mitään tokoon liittyvää vaan nuuhkii ihan omiaan. Koira pitäisi saada kiinnostumaan minusta enemmän ja kaipailisin teiltä ideoita. Lenkeillä olen juossut koiraa karkuun tai piiloutunut tai leikkinyt vetolelulla tai pyytänyt tekemään temppuja namia vastaan. Olisiko teillä jotain kivoja leikki-ideoita, jotka saisivat koirani pitämään kontaktia enemmän minuun? Olen tehnyt myös sellaisia harjotteita, että olen pitänyt makupaloja kädessä, käsi lattialla ja odottanut että koira katsoo minua silmiin eikä makupala kättä. Nykyään se katsoo minuun koko harjoitteen ajan silloinkin kun otan herkkuja kädestäni. Kuitenkin joskus se ei ota mitään kontaktia, varsinkaan ulkona toisia koiria nähdessään.
Koiran motivointi
5
1761
Vastaukset
- fanja84
tämähän on sellainen juttu mihin ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua.
Meillä tuon rotikka pojan kanssa jolla oli samaa ongelmaa toimittiin jotakuinkin näin:
-ennen "harjoittelun" aloittamista koira vapaaksi ja antaa sen haistella ja mennä, hoitaa tarpeensa.
- koira käskyllä sivulle jonka jälkeen lyhyt treeni, jota on pitkitetty kerta kerralla. Koiralla on kivaa ja se tietää että kun tottelee, pääsee taas juoksemaan muiden kanssa. Itselläni siinä mielessä positiivinen tilanne että kun on useampi koira, sitä häiriöö on ympärillä jatkuvasti.
- esim. maahan paikka käskyssä olen asteittain lisännyt ympärillä olevaa häiriötä (koiran yli kävely, pois lähteminen juosten, piiloutuminen jne)
-mainitsemasi käsi lattialla-> koiran pitää katsoa on hyvä. Niitä löytyy lisää täältä: www.kumikana.org/koulutus
- alussa, jotta koira ei pääse ihan täysin karkaamaan "hyppysistä" voit laittaa sen kiinni esim. jälkiliinalla.
-pidä kontakti jaksot alussa lyhyinä niin että pääset itse "päättämään" ne. Suorituta temppuja hyvin varovasti pikkuhiljaa pidemmissä jaksoissa. Ole innostava ja KANNUSTA koiraa kun se tekee hyvin KEHU sitä. Vaadi joka kerta vain vähän enemmän.
- toisten koirien kohtaamisesta sen verran että tämä jakaa varmaan mielipiteitä paljon mutta minä en anna koirieni ottaa kontaktia vieraisiin koiriin (haistella, leikkiä jne jne..). Olen kokenut tämän selvän rajan helpommaksi tavaksi kuin sen että erotella kenen kanssa leikitään ja koska leikitään. En käy koirapuistossa jos siellä muita, emme pysähdy rupattelemaan lenkillä mukavia jne...
eikä meilläkään joka päivä mene yhtä hyvin...Jos selkeästi huomaa että koiraa ei tiettynä päivänä kiinnosta, sillon reenataan vähemmän. - se kontakti
Yksi hyvin tärkeä juttu tuohon kontaktiin liittyen on se että kun ollaan siellä treenikentällä niin silloin on aina kontakti tai koira istuu vieressäsi haistelematta ja ei tee mitään. Eli kenttä on treenausta varten, siellä ei haistella.
Osa kontaktista ainakin meillä koirien kanssa tulee ihan sellaisesti kunnioituksesta. Eli tuo on pomo, ja minä odotan mitä se pyytää. Kannattaa ehkä miettiä tältäkin kantilta asiaa eikä vain siltä kantilta että opetetaan ja opetetaan.
sama kun toisia koiria tulee näkyviin. Pomo sanoo että niitä ei kuikuilla kun treenataan ja sitten treenataan.
Jos koirasi leikkii niin ehdottaisin ehdottomasti että alkaisit treenaamaan sen kanssa niin että kun opetat uutta pikkutarkkaa juttua palkkaat sitä namuilla mutta muuten leikit, leikit ja leikit. Uskoisin että alat koirasi silmissä muuttua aika mahtavaksi tyypiksi jolla on aika mahtavia leluja siellä takin sisässä. Näitä leikkituokioita sitten koko ajan lenkillä ja treenikentällä. Siitä sitten vaikka pari seurausaskelta yhtäkkiä leikin keskellä ja palkka jne.- -puh-
vastauksista! Yleensä koira keskittyy melko hyvin kentällä, tosin jos sinne tulee toisia koiria. Kestää nykyään sen että toinen koira menee parin metrin päästä ohi mutta ei samalla kentällä treenaamista vaan silloin haluaisi mennä tervehtimään. Eli jos kentällä on muita koiria tai tuoksuja jää keskittyy niihin minun sijaan. Pitäisikö vain nykäistä tai yrittää houkutella sitä? Vai totutanko ensin vaikka jonkun tutun koiran läsnä oloon ja vähitellen suurempaan ryhmään? Toisaalta ymmärrän koiraa, se on vasta 1v 4kk uros. Leluilla olenkin palkannut erilaisia liikkeitä joitakin aina makupalalla. Mitkä lelut sitten olisivat hyviä koulutuksessa? Olemme käyttäneet vinkuvaa tennispalloa ja motivointipatukkaa. Kannattaako koiralla olla koulutuksessa useita erilaisia leluja vai vain muutama? Luin jostain että olisi parempi vain muutama mukava lelu.
- molossi
-puh- kirjoitti:
vastauksista! Yleensä koira keskittyy melko hyvin kentällä, tosin jos sinne tulee toisia koiria. Kestää nykyään sen että toinen koira menee parin metrin päästä ohi mutta ei samalla kentällä treenaamista vaan silloin haluaisi mennä tervehtimään. Eli jos kentällä on muita koiria tai tuoksuja jää keskittyy niihin minun sijaan. Pitäisikö vain nykäistä tai yrittää houkutella sitä? Vai totutanko ensin vaikka jonkun tutun koiran läsnä oloon ja vähitellen suurempaan ryhmään? Toisaalta ymmärrän koiraa, se on vasta 1v 4kk uros. Leluilla olenkin palkannut erilaisia liikkeitä joitakin aina makupalalla. Mitkä lelut sitten olisivat hyviä koulutuksessa? Olemme käyttäneet vinkuvaa tennispalloa ja motivointipatukkaa. Kannattaako koiralla olla koulutuksessa useita erilaisia leluja vai vain muutama? Luin jostain että olisi parempi vain muutama mukava lelu.
Minä harjoitan aina erikseen koiran "välinpitämättömän"suhtautumisen toisiin,ja sitten koulutus on ihan eri juttunsa.Eli ensin opetellaan kontaktinotto ja välinpitämättömyys muualla ja normaalielämässä,että sitä vaadin kentälläkin.Nuorelle koiralle kun monelle on kova pala,jos montaa asiaa opettaa samalla.
Tosin itse,kun tuota kokemusta löytyy,aloitan myös tokon kotona,josta pikkuhiljaa lähemmäs isompia häiriötekijöitä,kuten kentälle.
Jos kentällä yrittää haahuilla muitten perään,niin ystävällisesti mutta varmasti vaan huomio niistä pois.
Lelut on yksilöllisiä,mitkä on parhaita motivoimaan.Joten kannattaa vaan kokeilla omalla,mikä eniten puree.Ne mitkä omille on löytynyt,niin niillä ei sitten koskaan leikitä kuin treeneissä ja kisan päätteeksi.
Kyllä leluja voi myös vaihdella.Kaiken pointti on vaan se,että ne on todella sitten niin kivoja,että ne saa koiran motivoitumaan.
Sama koskee makupaloja.Ne on oltava niin hyviä,että koira tosissaan ne haluaa.Monesti kentällä huomaa,kun ihmisillä on makupaloja,joilla ei ole koulutuksen kannalta mitään hyötyä.Koirat saattaa ottaa ne ihan sujuvasti,mutta ei ole riittävän "hyviä",jotta niistä olisi mitään apua motivoinnissa.
Niin,ja meillä myös ei koirat koskaan seurustele hihnassa muiden kanssa,ei myöskään treenipaikoissa.Palkaksi olen kyllä käyttänyt leikkiä jonkun kaverin kanssa,mutta aina vapaana,harjoitusten jälkeen ja treenipaikalta pois.
Minulla on hassuimmat lelut,mitä olen käyttänyt eräälle,niin ilmapallot.Se sai palkaksi pamauttaa ilmapallon.Tosin kentällä sitä ei voinut käyttää,jotkut muut olisi voineet saada sätkyn... - -puh-
molossi kirjoitti:
Minä harjoitan aina erikseen koiran "välinpitämättömän"suhtautumisen toisiin,ja sitten koulutus on ihan eri juttunsa.Eli ensin opetellaan kontaktinotto ja välinpitämättömyys muualla ja normaalielämässä,että sitä vaadin kentälläkin.Nuorelle koiralle kun monelle on kova pala,jos montaa asiaa opettaa samalla.
Tosin itse,kun tuota kokemusta löytyy,aloitan myös tokon kotona,josta pikkuhiljaa lähemmäs isompia häiriötekijöitä,kuten kentälle.
Jos kentällä yrittää haahuilla muitten perään,niin ystävällisesti mutta varmasti vaan huomio niistä pois.
Lelut on yksilöllisiä,mitkä on parhaita motivoimaan.Joten kannattaa vaan kokeilla omalla,mikä eniten puree.Ne mitkä omille on löytynyt,niin niillä ei sitten koskaan leikitä kuin treeneissä ja kisan päätteeksi.
Kyllä leluja voi myös vaihdella.Kaiken pointti on vaan se,että ne on todella sitten niin kivoja,että ne saa koiran motivoitumaan.
Sama koskee makupaloja.Ne on oltava niin hyviä,että koira tosissaan ne haluaa.Monesti kentällä huomaa,kun ihmisillä on makupaloja,joilla ei ole koulutuksen kannalta mitään hyötyä.Koirat saattaa ottaa ne ihan sujuvasti,mutta ei ole riittävän "hyviä",jotta niistä olisi mitään apua motivoinnissa.
Niin,ja meillä myös ei koirat koskaan seurustele hihnassa muiden kanssa,ei myöskään treenipaikoissa.Palkaksi olen kyllä käyttänyt leikkiä jonkun kaverin kanssa,mutta aina vapaana,harjoitusten jälkeen ja treenipaikalta pois.
Minulla on hassuimmat lelut,mitä olen käyttänyt eräälle,niin ilmapallot.Se sai palkaksi pamauttaa ilmapallon.Tosin kentällä sitä ei voinut käyttää,jotkut muut olisi voineet saada sätkyn...Pitäisi tosiaan harjoitella sitä "välinpitämättömyyttä", koira ei ainakaan vielä ymmärrä siitä mitään. Lähden nyt sitä opettamaan, koska turha on kisoissa selittää, että "kyllä se silloin tottelee, kun ei ole muita koiria lähettyvillä". Itsekin olen tietysti kotona aloittanut ja siirtynyt siitä läheiselle, suht pienelle hiekkakentälle. Huomion poisotto ei olekaan ihan helpopa, varsinkin jos toinen koira on narttu, koirani voi olla hyvinkin kiihdyksissään, jolloin huomionpoisotto on helpommin sanottu, kuin tehty. Mutta olen kyllä varma että varttuessaan ja useiden harjoitusten myötä kesän jälkeen homma on jo hoidossa. Aionkin ilmoittautua kahdelle koirakoulukurssille kesälomalla, ihan vain siksi, että tottuisi muiden läsnäoloon. Tein koiran kanssa pentuna sen virheen että päästin sen jokaisen vastaantulijan luo, niin ihmisten kuin koirienkin(tietysti heiltä kysyttyäni). Ihmisiä kohtaan on rauhoittunut huomattavasti, mutta pelkään edelleen, että luoksepäästävyydessä koira hyppää nuolaisemaan tuomaria naamasta! Minkähän arvosanan siitä saisi? Vaikuttaisi varmaan kokonaisuusvaikutelmaankin, koirani vain on niin tavattoman ihmisrakas.
Leluja ja makupalojakin annan vain koulutuksen yhteydessä. Koira on kovin nirso, joten sopivia makupaloja ei ole löytynyt. Koira on hulluna nakkeihin, mitä on joskus harvoin saanut syödä. En kuitenkaan pysty koskea niihin, mikä on sääli.. kai se täytyy koiran koulutuksen takia kuitenkin ryhdistäytyä, jos niillä kerta pääsee parempaan koulutustulokseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539