lasikuituveneen pohjan kosteuserisys aine.Kuinka monta kerrosta tarvitaa (uusi maalaamaton)? Paljonko on suurin piirtein menekki 9*2,8 m veneen pohjaan ?Minkä hintaista on kyseinen maali?
primeri
23
7917
Vastaukset
- VolvoMan
Joo, 2-3 kerrosta laittaisin tohon, ja veikkaisin että menee n. 3l yhteensä tohon. Maalaa telalla, ni tulee hyvä jälki, hintaa on n.15€/l, ja 3 purnukkaa menee. Suosittelen Hempel'S light primer 2komponenttia, sillä oon ittekin maalannu, viimeks veneen peräpeilin lasikuidutuksen jälkeen vedin puhtaalle lasikuidulle tota primeria, ja HYVIN pysyy, ja pitää vedet poissa.
- Äyskäri
Mistäs VolvoMan on saanut Hemppelin Primeria noin edukkaasti (15e/l)? Mä ostin just purkin, joka oli muka alennuksessa ja oli 25e/l.
- MotorBoatMan
6 litraa on kyllä lähempänä.
Sisävesille voi myös laittaa pelkästään Hempelin High Protect'ia (= kiiltävä pinta), muita maaleja ei sitten tarvitakaan. - Put Put
MotorBoatMan kirjoitti:
6 litraa on kyllä lähempänä.
Sisävesille voi myös laittaa pelkästään Hempelin High Protect'ia (= kiiltävä pinta), muita maaleja ei sitten tarvitakaan.En ole maalannut venettäni vielä toistaiseksi millään primerillä tai High Protectilla, mutta yksi antifouling-maalikerros samankokoisen (2,85 × 9,00 m) veneení vesirajan alapuoliseen osaan syntyy yhdellä litralla. Eiköhän tuo päde aika hyvin maalista riippumatta, joten 3 litralla sivelee kolmesti. Jos yhdellä sivelyllä saa menemään 2 litraa, on kerroksen paksuus liian suuri.
- MBM
Put Put kirjoitti:
En ole maalannut venettäni vielä toistaiseksi millään primerillä tai High Protectilla, mutta yksi antifouling-maalikerros samankokoisen (2,85 × 9,00 m) veneení vesirajan alapuoliseen osaan syntyy yhdellä litralla. Eiköhän tuo päde aika hyvin maalista riippumatta, joten 3 litralla sivelee kolmesti. Jos yhdellä sivelyllä saa menemään 2 litraa, on kerroksen paksuus liian suuri.
www.hempel.fi sivuilta löytyy maalilaskuri (myrkyn) ja maaleista erikseen riittoisuus. Epoxin kertavedon paksuus pitäisi lienee olla n. 0,2 mm eli yhteensä 0,8 mm(4x).
- VolvoMan
Äyskäri kirjoitti:
Mistäs VolvoMan on saanut Hemppelin Primeria noin edukkaasti (15e/l)? Mä ostin just purkin, joka oli muka alennuksessa ja oli 25e/l.
Joo, kaverin kautta oon aina maalit ostanu, kun sillä on maalausliike, ni saan sieltä hyvät alennukset ;). Mutta ei toi light primer sentään 25€ (OVH)maksa ainakaan täällä hangossa, pikemminkin 20€...
kannattaa maalata jos haluat hyvän tehon. Ei kannata säästää tuossa asiassa jos haluat kunnon kosteussulun. Kannattanee ostaa maaliksi mielummin Inerta 5:sta joka on samaa tavaraa kuin Hempel Light Primer, ainoastaan hinta on yli puolet halvempi. Kysy esim. RTV:n Petikon myymälästä mikä myy Hempeliä edullisesti sekä Inertaa ja kysy mitä eroa, vastaus on että ei mitään muuta kuin hinta.
- pla
Kiitos tiedoista, kävin äsken venetarvike kaupassa ja siellä oli just tätä Hempel Light Primer 5L oli yli 150e
Kiitos tiedoista, kävin äsken venetarvike kaupassa ja siellä oli just tätä Hempel Light Primer 5L oli yli 150e
nettona, näin sanoi RTV:ltä. Aika paljon eroa Hempelin 10l 300e. Varsinkin kun tarvitset PALJON maalia. Itse maalaan juuri Inertalla. Ja maalaa oikeasti väh. 4 kertaa!
- Jokke
Ville kirjoitti:
nettona, näin sanoi RTV:ltä. Aika paljon eroa Hempelin 10l 300e. Varsinkin kun tarvitset PALJON maalia. Itse maalaan juuri Inertalla. Ja maalaa oikeasti väh. 4 kertaa!
Inerta oli 26,5 e, isompaa purkkia ei ollut. Hempel oli 0,5 e kalliimpaa.
Inerta oli 26,5 e, isompaa purkkia ei ollut. Hempel oli 0,5 e kalliimpaa.
Itse hain Petikon RTV:ltä juuri 10 litraa tasan 100 euroa. Ja Hempel olis maksanut n. 300 euroa. Siellä on RTV:n parhaat valikoimat eri maaleja.
- Julle
Minulle tuli aikoinaan yllätyksenä se, että lasikuituvene ei kestäkään vettä, vaan siihen täytyy vetää monta kerrosta vettä eristävää maalia ennen vesillelaskua. Miksi ihmeessä venettä ei tehdä jo valmistuksen yhteydessä veden pitäväksi, vaan jokainen peukalo keskellä kämmentä syntynytkin joutuu uuden kalliin veneen ostettuaan ensi töikseen alkaa tiivistää sitä. Jotenkin voisi kuvitella, että vähin mitä veneeltä voidaan vaatia on se, että se kestää vettä.
Tämähän on sama kuin uudet kumisaappaat ostanut alkaisi kysellä kavereiltaan tai netin keskustelupalstoilta, montako kerrosta ja mitä ainetta täytyy saappaisiin vedellä, että jalat pysyisivät kuivina. Tai jos ostaa uuden lentokoneen, niin siivet täytyy ensin tiivistää, jotta tuuli ei pääse niiden läpi. - Ville
Muista poistaa muottivaha jos vene on uusi ennen kuin vedär primerit. Muuten primeri ei pysy!! Kysy maalausohjeet kaupasta jossa asiantunteva myyjä, säästyt monelta harmilta.
- VAI-topcoat
Olen lukenut näitä palstoja ja siellä on tullut esille että lasikúitu pitää päällystää gelcoatilla tai topcoatilla, että siitä saadaan vedenpitävä.
Nyt kysynkin niiltä jotka tietää, että kummalla veneen pohjassa oleva paljas lasikuitupinta pitää päällystää vedenpitäväksi ja onko se samalla maalipinta.
Itse miellän asian niin että kun korjauspaikkaus tehdään, niin kun 2-3 kerrosta hartsia vedetään viimeisimmän mattokerroksen päälle, siitä tulee vedenpitävä kunhan kuituja ei pistä läpi.
Ja jos hartsikerros pitää mikä on paras maali(miranol).Itse olen korjannut tuollaisen tavallisen perämoottoriveneen lasikuidutuksen (halkeamat ja kulumat pohjassa) kunnollisella hartsikerroksella ja päälle tavallista miranolia jolla maalataan metallia ja on pysynyt. En tiennyt lasikuiturutoista enkä muistakaan kauhuista mitään :).
Kertokaa jos olen tehnyt aivan kauheita möhläyksiä.- Joakim
Top- gelcoat ovat molemmat polyesterihartsipohjaisia. Gelcoatia voi käyttää vain muotissa, sillä se ei kuivu täysin ilmassa, kuten ei myöskään pelkkä polyesterihartsi. Topcoat on polyesterihartsia, johon on lisätty parafiinia.
Kumpikaan edellisistä ei ole täysin vesitiivis, eikä kumpaakaan kannata käyttää korjauksissa. Korjauksissa pinta tehdään epoksilla, esimerkiksi hempelin light primerilla tai high protectilla. - VAI-topcoat
Joakim kirjoitti:
Top- gelcoat ovat molemmat polyesterihartsipohjaisia. Gelcoatia voi käyttää vain muotissa, sillä se ei kuivu täysin ilmassa, kuten ei myöskään pelkkä polyesterihartsi. Topcoat on polyesterihartsia, johon on lisätty parafiinia.
Kumpikaan edellisistä ei ole täysin vesitiivis, eikä kumpaakaan kannata käyttää korjauksissa. Korjauksissa pinta tehdään epoksilla, esimerkiksi hempelin light primerilla tai high protectilla.Kiitos vastauksesta. Eli kokemus tästä hartsi maali yhdistelmästä piti paikkansa ja en tuhlaa rahaa coatteihin.
- VAI-topcoat
Joakim kirjoitti:
Kumpikaan edellisistä ei ole täysin vesitiivis, eikä kumpaakaan kannata käyttää korjauksissa. Korjauksissa pinta tehdään epoksilla, esimerkiksi hempelin light primerilla tai high protectilla."Vinkki ei oma kokemus
Pohjamaali: Teknos Inerta Primer 5
Pintamaali: Teknos Teknodur 90
Tietysti putsaus, hionta ennen maalausta ja mahd. kittaus.
Noilla maaleilla itse maalaan viikonloppuna veneeni.
Hinnat noin kolmanneksen Hemppelistä. " - VolvoMan
VAI-topcoat kirjoitti:
"Vinkki ei oma kokemus
Pohjamaali: Teknos Inerta Primer 5
Pintamaali: Teknos Teknodur 90
Tietysti putsaus, hionta ennen maalausta ja mahd. kittaus.
Noilla maaleilla itse maalaan viikonloppuna veneeni.
Hinnat noin kolmanneksen Hemppelistä. "Joo, toi inerta 5 primer on ihan sama koostumukseltaan kun light primer, itte ostan sitä light primeria, kun sen kanssa osaan paremmin pläträtä, ja hinta mulle on tasan sama.
Vetolaitteen maalasin näin:
hiekkapuhallus, 3x light primer 30% ohennettuna ruiskulla, 3x teknodur 2komp. maali (malli??), ja siihen myrkkylakaksi Hempel's Mille Clear Tin Free. Mereneliöt pysyy loitolla, ja maali kestää n.3-6 vuotta, kunhan vetää myrkkylakan joka vuosi.
Setäni maalasi Scantic 600 veneensä pohjan muistaakseni näin:
lasikuitupuhtaaksi hiomalla, 3x inerta 5 primer, 2x topcoat, 2x Hemple's Hard Racing. Teki just niin kun kaverini ja venekorjaamon kaveri sano, ei pitäis olla valittamista kun sedän hosuvasta työjäljestä ;).
Veneeni peräpeilin maalasin lasikuitupuhtaissa paikoissa 3x light primer, ja 3x Hard Racing. - VAI-topcoat
VolvoMan kirjoitti:
Joo, toi inerta 5 primer on ihan sama koostumukseltaan kun light primer, itte ostan sitä light primeria, kun sen kanssa osaan paremmin pläträtä, ja hinta mulle on tasan sama.
Vetolaitteen maalasin näin:
hiekkapuhallus, 3x light primer 30% ohennettuna ruiskulla, 3x teknodur 2komp. maali (malli??), ja siihen myrkkylakaksi Hempel's Mille Clear Tin Free. Mereneliöt pysyy loitolla, ja maali kestää n.3-6 vuotta, kunhan vetää myrkkylakan joka vuosi.
Setäni maalasi Scantic 600 veneensä pohjan muistaakseni näin:
lasikuitupuhtaaksi hiomalla, 3x inerta 5 primer, 2x topcoat, 2x Hemple's Hard Racing. Teki just niin kun kaverini ja venekorjaamon kaveri sano, ei pitäis olla valittamista kun sedän hosuvasta työjäljestä ;).
Veneeni peräpeilin maalasin lasikuitupuhtaissa paikoissa 3x light primer, ja 3x Hard Racing.Kiitos teille jotka vastasitte (ja jotka myöhemmin vastaavat).Toivottavasti tämän keskustelun aloittajakin sai tietoa samalla.
Ensiarvoisen tärkeätä on jonkun tekijämiehen (tai naisen) kommentit, koska kokemus on se joka jyllää. - Jussi
VAI-topcoat kirjoitti:
Kiitos teille jotka vastasitte (ja jotka myöhemmin vastaavat).Toivottavasti tämän keskustelun aloittajakin sai tietoa samalla.
Ensiarvoisen tärkeätä on jonkun tekijämiehen (tai naisen) kommentit, koska kokemus on se joka jyllää.Veneen pohjassa on nyt reikä ja paikkaan sen ensin lasikuitumatolla, sitten päälle hartsi. Pistänkö sitten sitä primeria 3 kerrosta? Ja pistänkö sitten sen primerin jälkeen gelcoattia vai vedänkö myrkyn suoraan primerin päälle?
Elikkä tuleeko primerin päälle vielä gelcoattia vai suoraan myrkkyä? - veto
Jussi kirjoitti:
Veneen pohjassa on nyt reikä ja paikkaan sen ensin lasikuitumatolla, sitten päälle hartsi. Pistänkö sitten sitä primeria 3 kerrosta? Ja pistänkö sitten sen primerin jälkeen gelcoattia vai vedänkö myrkyn suoraan primerin päälle?
Elikkä tuleeko primerin päälle vielä gelcoattia vai suoraan myrkkyä?Eli korjaat reiän hartsilla ja lasikuitumatolla (kerroksia tarpeen mukaan)ja huolehdit että ulkopintaan tulee kunnollinen hartsikerros(lasikuitumatto ei saa pistää läpi,sillä sehän se imee huokosiinsa vettä)ja sen jälkeen karhennus(ei välttämättä tarpeen) ja siihen päälle primerit ja sen päälle pintamaali. Näihin on vaihtoehtoina Hempelin tuotteet, teknoksen inertat tai jotkut muut vastaavat(näitä on paljon maailmalla). Näillä sen pitäisi onnistua.Korjaus on tietenkin tehtävä niin ettei siihen tule korotusta muuhun pintaan nähden,ainakin jos on liukuva venetyyppi.Hitaammissa veneissä se ei ole niin tärkeää.
- Jussi
veto kirjoitti:
Eli korjaat reiän hartsilla ja lasikuitumatolla (kerroksia tarpeen mukaan)ja huolehdit että ulkopintaan tulee kunnollinen hartsikerros(lasikuitumatto ei saa pistää läpi,sillä sehän se imee huokosiinsa vettä)ja sen jälkeen karhennus(ei välttämättä tarpeen) ja siihen päälle primerit ja sen päälle pintamaali. Näihin on vaihtoehtoina Hempelin tuotteet, teknoksen inertat tai jotkut muut vastaavat(näitä on paljon maailmalla). Näillä sen pitäisi onnistua.Korjaus on tietenkin tehtävä niin ettei siihen tule korotusta muuhun pintaan nähden,ainakin jos on liukuva venetyyppi.Hitaammissa veneissä se ei ole niin tärkeää.
Kun se vaurio nyt on ainakin puol kylkeä molemmin puolin niin aattelin samalla laittaa koko pohjan uusiksi. Se hempelin light primer maksaa lähes 30€ 0.75L!! Onko se bilteman primeri yhtä käypää kun se maksaa vaan n10€ purkki? Biltema houkuttelisi aika tavalla.
- Jokke
Jussi kirjoitti:
Kun se vaurio nyt on ainakin puol kylkeä molemmin puolin niin aattelin samalla laittaa koko pohjan uusiksi. Se hempelin light primer maksaa lähes 30€ 0.75L!! Onko se bilteman primeri yhtä käypää kun se maksaa vaan n10€ purkki? Biltema houkuttelisi aika tavalla.
Kävin juuri kysymässä RTV:ssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474015- 1314003
- 693763
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72547Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332329- 272244
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4491844