Levyatelektaasi-juosteet

mitä?

Eli mitähän tarkoittaa jos lääkärin lausunnossa lukee seuraavanlaisesti :"vasemmalla lingulan seudussa hennot levyatelektaasi-juosteet"?

18

24131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • booky

      Kerron sinulle, mutta kerropa mielenkiinnosta ensin (jos vain haluat tai voit), onko sinulle tehty hiljattain leikkaus tai onko sinulle sattunut jonkinlainen tapaturma?

      • mitä?

        Ei ole leikattu, eikä ole sattunut tapaturmia. Rintasyöpä todettiin pari viikkoa sitten, piakkoin leikataan.


    • joka on kasassa

      sairastatko jtkn keuhkotautia?

    • levyatelektaasijuoste

      eikä ole mitenkään vaarallista tms. on ns. hyvänlaatuinen oire.

      Minulla kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma sairautena. Myöhemmin kerrottuina krooninen ahtauttava keuhkosairaus, trakeobronkomalasia.

      Lääkkeinä kortisoni, astmalääkkeet, tulehduskipulääkkeet jne. Nyt menossa antibioottikuuri ja olo on 1-2 vuoteen viimein todella hyvä. Toivottavasti olotila jatkuu samanlaisena antibioottikuurin vaikutuksen jälkeenkin. Viimein ei kuumeilua, reumatyyppiset kipuilut lieviä, ei päänsärkyä jne.

      Antibiootit sain molemminpuoliseen poskiontelotulehdukseen, onneksi, sillä näin hyvältä ei tosiaan ole tuntunut kuukausiin!

      • Nimetön

        Onko sinullakin tuo trakeo diagnoosi olen yrittänyt etsiä sitä sairastavia ihmisiä kun se on vielä todella harvinainen tauti. Minulla on 17v. poika jolla on sama diagnoosi astman lisäksi.


      • myös kosteusvaurio astma,ke...
        Nimetön kirjoitti:

        Onko sinullakin tuo trakeo diagnoosi olen yrittänyt etsiä sitä sairastavia ihmisiä kun se on vielä todella harvinainen tauti. Minulla on 17v. poika jolla on sama diagnoosi astman lisäksi.

        muutokset ja bronkomalasia.Tärkeää siinä on keuhkojen tyhjentäminen.Pullopuhallukset,liikkuminen niin että hengästyy ja hikoilee,yskiä limat pois.


      • on sulla
        myös kosteusvaurio astma,ke... kirjoitti:

        muutokset ja bronkomalasia.Tärkeää siinä on keuhkojen tyhjentäminen.Pullopuhallukset,liikkuminen niin että hengästyy ja hikoilee,yskiä limat pois.

        hyvät. Jos haluat jutella enemmän on mulla sähköposti [email protected] täällä ei kauhiasti viitsi raapustella kun tulee joku ja parantaa


      • eri henkilöä
        Nimetön kirjoitti:

        Onko sinullakin tuo trakeo diagnoosi olen yrittänyt etsiä sitä sairastavia ihmisiä kun se on vielä todella harvinainen tauti. Minulla on 17v. poika jolla on sama diagnoosi astman lisäksi.

        joista minä olen toinen, toinen kirjoitti sinulle vastauksen alla.

        Enpä tiedä sairaudestani mitään. Se on vain sana papereissani ja keuhkolääkäri on siitä kirjoittanut sairauden nimen lähmälapulle, jotta vain googlettaa mitä se tarkoittaa.

        Minulla nielemisongelmia, eli voin häslätä syömisen kanssa jotenkin niin, että tuntuu kuin ruoka menisi väärään kurkkuun. Siitä tulee ihan kuin paha astmakohtaus, joka menee nopeasti ohitse. Joskus herään vastaavaan kohtaukseen nukahtamisen jälkeen.

        Koska ongelmanani on myös mahdollinen sidekudosreuma, en tiedä mikä johtuu mistäkin. Nyt sairaslomalla, mutta töihin menen heinäkuussa. Kyseessä on työkokeilu työpaikkaani jossa sairastuin. Sormet ristissä toivon, että voin töitä tehdä.

        Minulla immunologisia ongelmia, anemiaa yms., joten ihan selkeästi en siis voi kertoa miten sairaus elämääni vaikuttaa. Tuo ahtauttava krooninen keuhkosairaus on toinen diagnoosi, joten sekin varmasti tekee jotakin ongelmia tuon keuhkoputkien pehmenemisen lisäksi. Eipä tuo pehmeneminen ole johtanut diagnoosin jälkeen sen suurempaan tutkimiseen, se on vain totettu ja siinä se. Käsittääkseni tautiin ei juurikaan ole hoitoa, joten sitä seurataan. Kaikista ongelmista on hyvä keskustella keuhkolääkärin kanssa. Koska poikasi on niin kovin nuori, hänen hoitonsa on varmasti hyvän keuhkolääkärin vastuulla. Kysymykset paperilla keuhkolääkärin pakeille. Hän kertoo juuri poikasi tilanteen. Ongelmana tuntuu olevan se, että lääkärit mieltävät sairauden ja sairastumiseen kuuluvat tiedot omikseen, ei potilaan korville sopiviksi. Siksi en minäkään tiedä omasta sairaudestani juuri mitään.

        Olenkin ottanut yhteyttä paikkakuntani terveyskeskukseen. Sieltä lääkäri soittaa ja katsotaan mahdollisia labroja ja jatkotutkimuksia. Terveyskeskuslääkärille en aikaa saanut, tai olisi mennyt liian pitkälle, joten soittoaika jona lääkäri soittaa minulle. Katson mihin tällä tavoin pääsen.

        En ole hirveän huolissani tilanteestani. Nopeassa kävelyssä hengitystekniikka on hengitellä suu supussa vain suun kautta, näin putket pysyvät auki. Muutoin en nopeasti voi kävellä. Väsyn ja hengästyn nopeasti, varsinkin portaissa. Mutta taaskaan en tiedä mikä aiheuttaa mitäkin, anemiassa veri ei kuljeta happea, joten...

        Näin ollen poikasi tilanne on varmasti toinen. Verenkuva on kyllä hyvä olla tiedossa, jos siinä kaikki ok, niin hyvä. Uniapnea voi tulla nähtävästi myös helposti kun putket painuvat kasaan, ylipainoa pitäisi siis välttää ja tarkastella kuorsausta, jos kuorsaa selvittää onko uniapneaa. Hoitaa apneaa lääkärin ohjeiden mukaan, jotta putket eivät vielä lisää vaurioidu apnean vuoksi.

        Itse tuskin menen edes enää keuhkolääkärille, syystä että minua keuhkolääkärin papereissa ja päässä olevat tiedot eivät auta. Minäkin haluan tietää itse sairaudestani ja ennusteista yms. tarkemmin hoitaakseni itseäni oikein. Keuhkolääkäri on minulle ilmainen ammattitautini vuoksi, joka on tuo vaikea homeastma. Siltikään en näe että keuhkolääkärikäynneistä olisi juurikaan mitään apua, joten keskityn nyt saaman toista kautta tietoa ja yritän päästä keuhkolääkärikeskusteluista todelliseen tutkimukseen ja tietoon.

        Toivottavasti poikasti trakeobronkomalasia on lievä, en tiedä miten etenee ja mitä ennusteita ylipäätään on. Eipä ole löytynyt tietoa googlettamalla, eikä kirjaston keuhkosairauksia kirjoistakaan, joten lienee aina ikä/sairaus/tapauskohtainen.

        Yrittäkää pusertaa tietoa lääkärikivestä ;-), minä en siinä ole onnistunut vaikka olen yli 40 v.


      • googlettamalla
        eri henkilöä kirjoitti:

        joista minä olen toinen, toinen kirjoitti sinulle vastauksen alla.

        Enpä tiedä sairaudestani mitään. Se on vain sana papereissani ja keuhkolääkäri on siitä kirjoittanut sairauden nimen lähmälapulle, jotta vain googlettaa mitä se tarkoittaa.

        Minulla nielemisongelmia, eli voin häslätä syömisen kanssa jotenkin niin, että tuntuu kuin ruoka menisi väärään kurkkuun. Siitä tulee ihan kuin paha astmakohtaus, joka menee nopeasti ohitse. Joskus herään vastaavaan kohtaukseen nukahtamisen jälkeen.

        Koska ongelmanani on myös mahdollinen sidekudosreuma, en tiedä mikä johtuu mistäkin. Nyt sairaslomalla, mutta töihin menen heinäkuussa. Kyseessä on työkokeilu työpaikkaani jossa sairastuin. Sormet ristissä toivon, että voin töitä tehdä.

        Minulla immunologisia ongelmia, anemiaa yms., joten ihan selkeästi en siis voi kertoa miten sairaus elämääni vaikuttaa. Tuo ahtauttava krooninen keuhkosairaus on toinen diagnoosi, joten sekin varmasti tekee jotakin ongelmia tuon keuhkoputkien pehmenemisen lisäksi. Eipä tuo pehmeneminen ole johtanut diagnoosin jälkeen sen suurempaan tutkimiseen, se on vain totettu ja siinä se. Käsittääkseni tautiin ei juurikaan ole hoitoa, joten sitä seurataan. Kaikista ongelmista on hyvä keskustella keuhkolääkärin kanssa. Koska poikasi on niin kovin nuori, hänen hoitonsa on varmasti hyvän keuhkolääkärin vastuulla. Kysymykset paperilla keuhkolääkärin pakeille. Hän kertoo juuri poikasi tilanteen. Ongelmana tuntuu olevan se, että lääkärit mieltävät sairauden ja sairastumiseen kuuluvat tiedot omikseen, ei potilaan korville sopiviksi. Siksi en minäkään tiedä omasta sairaudestani juuri mitään.

        Olenkin ottanut yhteyttä paikkakuntani terveyskeskukseen. Sieltä lääkäri soittaa ja katsotaan mahdollisia labroja ja jatkotutkimuksia. Terveyskeskuslääkärille en aikaa saanut, tai olisi mennyt liian pitkälle, joten soittoaika jona lääkäri soittaa minulle. Katson mihin tällä tavoin pääsen.

        En ole hirveän huolissani tilanteestani. Nopeassa kävelyssä hengitystekniikka on hengitellä suu supussa vain suun kautta, näin putket pysyvät auki. Muutoin en nopeasti voi kävellä. Väsyn ja hengästyn nopeasti, varsinkin portaissa. Mutta taaskaan en tiedä mikä aiheuttaa mitäkin, anemiassa veri ei kuljeta happea, joten...

        Näin ollen poikasi tilanne on varmasti toinen. Verenkuva on kyllä hyvä olla tiedossa, jos siinä kaikki ok, niin hyvä. Uniapnea voi tulla nähtävästi myös helposti kun putket painuvat kasaan, ylipainoa pitäisi siis välttää ja tarkastella kuorsausta, jos kuorsaa selvittää onko uniapneaa. Hoitaa apneaa lääkärin ohjeiden mukaan, jotta putket eivät vielä lisää vaurioidu apnean vuoksi.

        Itse tuskin menen edes enää keuhkolääkärille, syystä että minua keuhkolääkärin papereissa ja päässä olevat tiedot eivät auta. Minäkin haluan tietää itse sairaudestani ja ennusteista yms. tarkemmin hoitaakseni itseäni oikein. Keuhkolääkäri on minulle ilmainen ammattitautini vuoksi, joka on tuo vaikea homeastma. Siltikään en näe että keuhkolääkärikäynneistä olisi juurikaan mitään apua, joten keskityn nyt saaman toista kautta tietoa ja yritän päästä keuhkolääkärikeskusteluista todelliseen tutkimukseen ja tietoon.

        Toivottavasti poikasti trakeobronkomalasia on lievä, en tiedä miten etenee ja mitä ennusteita ylipäätään on. Eipä ole löytynyt tietoa googlettamalla, eikä kirjaston keuhkosairauksia kirjoistakaan, joten lienee aina ikä/sairaus/tapauskohtainen.

        Yrittäkää pusertaa tietoa lääkärikivestä ;-), minä en siinä ole onnistunut vaikka olen yli 40 v.

        Eikä tiedä lääkärit. Helin keskustelupalstalla on muutama ihminen joilla sama tauti. Netistä löytyy englannin kielisiä sivuja tutkimuksista ja muusta. Aika hassu keuhkolääkäri jos on sinulle vaan lähmälapun antanut meille kyllä keuhkis tunnusti ettei teudista mitään tiedä.


      • googlettamalla
        googlettamalla kirjoitti:

        Eikä tiedä lääkärit. Helin keskustelupalstalla on muutama ihminen joilla sama tauti. Netistä löytyy englannin kielisiä sivuja tutkimuksista ja muusta. Aika hassu keuhkolääkäri jos on sinulle vaan lähmälapun antanut meille kyllä keuhkis tunnusti ettei teudista mitään tiedä.

        joten varmisti tuon sairauden nimen. Kirjoitti sen sekä trakeo, että trakea, näin tietoa löytyy molemmilla kielillä.

        Minulla tehty tähystys ja BAL huuhtelu yms. muita tutkimuksia. Miten poikasi sairaus on todettu?


      • Nimetön
        googlettamalla kirjoitti:

        joten varmisti tuon sairauden nimen. Kirjoitti sen sekä trakeo, että trakea, näin tietoa löytyy molemmilla kielillä.

        Minulla tehty tähystys ja BAL huuhtelu yms. muita tutkimuksia. Miten poikasi sairaus on todettu?

        Siinähän se tähystyksessä todettiin. On kuitenkin niin rankka juttu etten koko tarinaa täällä kyllä halua kertoa, mutta jos haluat niin [email protected] voidaan jatkaa juttua


      • tuon Bookyn tms.
        Nimetön kirjoitti:

        Siinähän se tähystyksessä todettiin. On kuitenkin niin rankka juttu etten koko tarinaa täällä kyllä halua kertoa, mutta jos haluat niin [email protected] voidaan jatkaa juttua

        vastausta olen odotellut noista atelektaaseista, mutta ei ole vielä mitään kirjoitellut.


      • Nimetön
        tuon Bookyn tms. kirjoitti:

        vastausta olen odotellut noista atelektaaseista, mutta ei ole vielä mitään kirjoitellut.

        miksi en täällä paljon viitsi kirjoitella. On kuitenkin niin harvinainen vaiva ettei viitsi mitään juupas eipäs ketjua aloittaa. Mut kirjottele jos tuntuu siltä.


    • booky

      Viestiketjun kulkua on hieman hankala seurata. Lingula sijaitsee vasemman keuhkopuoliskon alaosassa. Laatta-atelektaasijuosteet ovat keuhkokuvassa näkyviä joko horisontaalisia (vaakasuoria), vertikaalisia (pystysuoria) tai vinottain kulkevia muutaman millin levyisiä ja muutaman sentin pituisia tiivistymiä, joissa keuhkojen ilmapitoisuus on vähentynyt. Tavallisimmin ilmapitoisuus vähenee jonkun bronkuksen (keuhkoputkessa) ja alveolin (keuhkorakkulan) välissä olevan esteen (esim. voi olla limaa) vuoksi. Laatta-atelektaasijuosteisiin voi liittyä häiriöitä pallean toiminnassa, siksi kysyin asiaa; leikkausta taikka traumaa.

      • levyatelektaasi

        Eipä tuota ole kukaan aikaisemmin maininnut. Minulla lähete hengitysfysioterapeutille hengitysongelmien takia. Hengittelen keuhkojen yläosilla 20-24 kertaa minuutissa, rintakehän liikkuvuus on 4 cm.

        Levyatelektaasi joko on tai ei vielä keuhkojeni oikealla puolella vinosti alaosassa.

        Keuhkolääkärille en enää mene, mutta ihan hyvä tietää että hengitysongelmani voivat johtua myös tuosta atelektaasistakin. Ihan sama tosin. Hyberventilaatioksi oma keuhkolääkärini hengitysongelmiani kuvasi, hengitykseni kun oli hänen mielestään ollut pitkään vaikeaa tuon astman vuoksi niin olen vain oppinut hengittelemään väärin. Nyt sitten pitäisi keskittyä ja opetella hengittelemään oikein. Anemia, vatsahaavat, tumavasta-aineet, reumafaktori, kohonnut lasko yms. sitten hoituvat omia aikojaan.


    • utelias myös

      Hei, en saanut mitään selvää vastauksesta. Siis mikä on tämä atelektioosi?

      • Ette voi olla tosissanne.

        Hyvät ihmiset kysykää näistä asioista omalta lääkäriltä! Gosh.


    • Anonyymi

      Mitähän tarkoitta keuhkoissa ohut atelektaasijuoste. Minulla on astma ja hengstyn nykyään todella helposti kävellessäki..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe