Kysymyksiä

uusi harrastaja

Eli meille muutti n. 8kk vanha poika hiiri, jyrsijää mulla ei ole ennen ollut.
Kotia etsi ja meille ei koira tai mikään iso eläin nyt sovi muutenkaan.
Hiiri on semmonen että se sukii, siistii ja rapsuttaa vähän väliä itseään.
Mistä erotan missä välissä hiiri oikeasti kutiaa?
Eikö ne ole jotain väiveitä mitä hiiret voi saada?
Miten ne erottaa?
Mitään hilseen näköstä turkissa ei ole.
Iho ei näytä pahalta ja turkki kiiltää.
Ja sitten, se on tosi arka.
Meneekö arkuus ohi kun tutustutaan vai onko hiiri vain tosi aran luonteeltaan?
Ongelmia tuli ilmeisesti edellisessä paikassa toisen uroksen kanssa.

3

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AlbinoRaven

      8kk vanha? Alkaa olla iäkäs kaveri pikkuhiljaa, mutta juu.

      Kyllä juu, hiirille tulee väiveitä ja loisia varsin helpostikkin. Jos hiiren turkki ei hapsota mitenkään tai ole muuten "halkeileva" vaan on sileä ja terveen näköinen, niin luultavasti voit olla huoletta. Milloin se siis rapsuttelee itseään? Kesken touhujen vai? Yleensä jos hiiri kesken omien touhuilujensa alkaa hillittömästi rapsuttamaan itseään ja saatta pomppiakkin, niin silloin voi olla kyse ulkoloisista. Ulkoloisia ei oikein paljaalla silmällä eroita. Joskus voi hyvässä valostuksessa koettaa katsoa josko turkissa on jotain. Yleensä eläinlääkäri pystyy katsomaan näytteestä onko hiirellä väiveitä vai ei.

      Hiiret ovat varsin poikkeavia luonteiltaan ja jos niitä ei käsittele paljoa niin kyllä ne tuppaavat varsin arkoja olemaan. Miten kauan hiiri on nyt sinulla ollut? Menee muutama päivä, että hiiri tottuu uuteen asuntoonsa ja uusiin hajuihin.
      Kuitenkin voit totuttaa hiirtä itseesi laittamalla esim. ruokaa kädellesi ja laittamalla sen terraarioon hiiren tutkittavaksi. Älä yritä koskea hiirtä tuolloin vaan anna sen rauhassa tutkia kättäsi ja anna sen tehdä "alotteet" ja tutkia rauhassa kättäsi.

      • uusi harrastaja

        Ei se pompi, mutta rapsuttelee samalla kun sukii itseään.
        (siis sukii enemmän turkkiaan kuin yksikään kissa jonka tiedän, normaalia?)
        Onhan sillä ikää, mutta tarvitsi nyt paikan ja ajattelin että kai sitä nyt voisi kokeilla.
        Jyrsijää ei ole tosiaan ennen ollut mutta kaikkea sioista hevosiin on ollut pentuna kotona.
        Ja kun asutaan pienessä kämpässä niin sopivin on nyt häkkilemmikki.
        Tykkääkö hiiret riippukeinuista?
        Se on ollut talossa nyt muutaman päivän.
        Ei ole puhettakaan että tulisi ottamaan mitään kädestä, onko tiedossa mitäään erityistä herkkua millä sais houkuteltua?
        Seuraa se kyllä saa ja juoksee pisin keittiön pöytää vähän väliä.


      • AlbinoRaven
        uusi harrastaja kirjoitti:

        Ei se pompi, mutta rapsuttelee samalla kun sukii itseään.
        (siis sukii enemmän turkkiaan kuin yksikään kissa jonka tiedän, normaalia?)
        Onhan sillä ikää, mutta tarvitsi nyt paikan ja ajattelin että kai sitä nyt voisi kokeilla.
        Jyrsijää ei ole tosiaan ennen ollut mutta kaikkea sioista hevosiin on ollut pentuna kotona.
        Ja kun asutaan pienessä kämpässä niin sopivin on nyt häkkilemmikki.
        Tykkääkö hiiret riippukeinuista?
        Se on ollut talossa nyt muutaman päivän.
        Ei ole puhettakaan että tulisi ottamaan mitään kädestä, onko tiedossa mitäään erityistä herkkua millä sais houkuteltua?
        Seuraa se kyllä saa ja juoksee pisin keittiön pöytää vähän väliä.

        Kyllä hiiret sukivat itseään suhteellisen ahkerasti, joten eiköhän se ole ihan normaalia.
        Hiiret pitävät kaikesta, missä voi kiipeillä. Kannattaa kuitenkin katsoa, ettei käytä hiiren kiipeilyjuttuihin mitään sellaista kangasta, mihin hiiri voi jäädä kynsistään kiinni roikkumaan ja vahingoittaa tällöin itseään.

        Itse olen kesyttänyt hiiriäni siten (ensimmäinen hiireni tuli minulle täysin käsittelemättömänä 3kk'n iässä), että otan piilopaikat pois aina siksi aikaan kun yritän saada houkutella sitä tutkimaan kättä. Jotkut hiiret tuppaavat kuitenkin olla sellaisia, että niitä ei käsi kiinnosta tuon taivaallista. Itse olen kesyttäessä käyttänyt kuivattuja marjoja, maapähkinöitä(näitä ei paljoa kannata antaa, lihottavat rankasti!) tai hernelastuja. Usealla hiirellä on oma suosikki herkuissa.
        Toivottavasti saat hiiren hieman rohkeammaksi. :)

        Voit lähettää minulle sähköpostiakin jos tulee jotain asiaa; taija_timonen[at]luukku.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe