Ihan aluksi kerrottakoon, että "mopo" on hankittu mökille ja sillä ei ajeta crossia. Tiedetään että se on kiinalainen, eikä kulje kovaa ja kestävyydenkin kanssa on varmasti ongelmia.
Mutta, haluaisin aikuisten kommentteja siitä miten ko' laitetta saisi hieman piristettyä?
Esim: mikä mahtaisi olla sopivan kokoinen kaasutin?
Vakio kaasari taitaa olla naurettava 16mm. Vaikka pyörä melkoinen kiinan ihme onkin, niin luulisi että on 16mm hieman liian pieni 200cc koneeseen.
Entäpä sitten välitykset ja putki?
Kuulisin mielelläni käyttäjien kokemuksia, sopivista välityksistä sekä esim: tehoputkista?
Onko näihin laitteisiin, ehkä jostain saatavilla
jonkunmoisia viritys osia?
Samurai 200cc "piristys"
24
12546
Vastaukset
- ois jees
Isompi kaasutin vaikka joku 24-28 mm ja välityksiä jos muutat. En kyllä usko että tehoputkia löytyy ja eihän crossiin sellaista mitään järkeä ole ostaakkaan sillä siinä on vakiona useimmiten se paras putki. Eli uutta kaasutinta kehään vain.
- Jammu-setä
Itseasiassa "oikeaan" crossipyörään löytyy ihan järkiperusteita tehoputken hankkimiseen, sillä nimittäin saadaan usein muutettua voiman ulosantia eri kierrosalueille varsinkin 2-tahtisissa..
teho ei välttämättä lisäänny lainkaan mutta esim vääntöä voidaan saada alakierroksille lisää jne. - et vaan osaa
Eikös tossa 200cc sentään ole isompi kaasari vakiona ku mullaki on vakio ja ihan 36milliseltä se näytää tässä ei nyt meinaan oo kyse enään mistään pikku ritsasta kuitenkään. ´Suosittelen viritykseksi uusia välejä. Putki tossa on valmiiksi suora mutta änkkä kuristaa. Eli ton kammiovaimentimen vaihtoa villavaimentimeen ja silleen. Kaasari kannataa kyllä pistää uusiin säätöihin ja kireempi nokka-akseli olis suotava. Kierroksia rajoittavaa CDI:tä ei saa vaihtaa sillä sen jälkeen nää nelitahdit on entisiä. Pelkästä välien vaihdosta ja änkän vaihdosta oli itsellä sellanen hyöty että kiihty paremmin, kulki 90km/h ja keulii kaasusta. :D
- kuitr
Kyllä minulla on kaasutin vakiona joku 22x28 ovaalikurkulla joten isompaa ei kannata laittaa ja kyllä voima muutenkin riittää ominaisuuksiin.
- Tumppi-82
Nelarissa kaasari ei aina lisää tehoa merkittävästi koska kaasarin ja palotilan välissä on kannen kanavat, venttiilit sekä niitä ohjaamassa nokka-akseli. Samurain nokka on varmasti aika "löysä" ja kanavat/venttiilit eivät ole huippuviimeisteltyjä.
Joten ne rajoittavat seoksen virtausta vaikka kaasarin vaihtaisikin. Tosin kyllähän kaasari voi silti humman tai kaksi tuoda. Pakopuolella on sama juttu, venttiilit ja kanavat sielläkin on. Tehoputken tuoma vaikutus on kovempi ääni. Kireämpi nokka toisi varmasti selvän tehonlisäyksen, mutta sellaista ei varmaan mistään saa. Ja samalla pitäisi päivittää jarrut ja runko vastaamaan kasvanutta tehoa.
Eli ei ole mitään järkeä ryhtyä kalliiseen toimenpiteeseen jossa riskinä on jopa tehon lasku. - =?=
Tumppi-82 kirjoitti:
Nelarissa kaasari ei aina lisää tehoa merkittävästi koska kaasarin ja palotilan välissä on kannen kanavat, venttiilit sekä niitä ohjaamassa nokka-akseli. Samurain nokka on varmasti aika "löysä" ja kanavat/venttiilit eivät ole huippuviimeisteltyjä.
Joten ne rajoittavat seoksen virtausta vaikka kaasarin vaihtaisikin. Tosin kyllähän kaasari voi silti humman tai kaksi tuoda. Pakopuolella on sama juttu, venttiilit ja kanavat sielläkin on. Tehoputken tuoma vaikutus on kovempi ääni. Kireämpi nokka toisi varmasti selvän tehonlisäyksen, mutta sellaista ei varmaan mistään saa. Ja samalla pitäisi päivittää jarrut ja runko vastaamaan kasvanutta tehoa.
Eli ei ole mitään järkeä ryhtyä kalliiseen toimenpiteeseen jossa riskinä on jopa tehon lasku.Onpas sulla turhan jyrkät mielipiteet... bensansaantia lisäämällä saadaan aina lisää potkua peliin kuin peliin.
Suosittelen Samuraihin:
-Isompi kaasari tai isompi suutin alkuperäiseen
-vaihda välitykset
-suora putki vaimennin
-pipercross tai powerfilsu
-nokan työstäminen
yms.yms - Tumppi-82
=?= kirjoitti:
Onpas sulla turhan jyrkät mielipiteet... bensansaantia lisäämällä saadaan aina lisää potkua peliin kuin peliin.
Suosittelen Samuraihin:
-Isompi kaasari tai isompi suutin alkuperäiseen
-vaihda välitykset
-suora putki vaimennin
-pipercross tai powerfilsu
-nokan työstäminen
yms.yms"bensansaantia lisäämällä saadaan aina lisää potkua peliin kuin peliin."
"Isompi kaasari tai isompi suutin alkuperäiseen "
Ei pelkällä seoksen rikastamisella juuri tehoa saa, olettaen ettei se vakiona ole laihalla, mitä se tuskin on.
Bensa/ilma-seoksen lisäys lisää tehoa, mutta kuten yllä kerroin koneessa on muitakin pullonkauloja kuin kaasari. Ellei kansi virtaa enempää, niin kaasarin vaihto ei tuo lisäpotkua. Ja vaikka kansi/venat virtaisi niin venttiilien aukiololla (=nokka-akselilla) on todella suuri merkitys. Eli nokka saattaa rajoittaa myös kaasarista saatua hyötyä.
"-vaihda välitykset "
Ei lisää tehoa, mutta saadaan kiihtyvyttää tai nopeutta jossain määrin lisää.
"-suora putki vaimennin"
Kokemuksesta tiedän että saattaa jopa laskea tehoa, mutta nostaa ääntä, joka luo tehokkaamman vaikutelman. Nelari ei ole aivan yhtä kriittinen putkesta kuin 2t. Silti putkisto "viritetään" tietylle käyntinopeudelle, jolloin alipainepulssi esiintyy imuventtiilien auetessa. Itse soheltamalla ja vain avartamalla putkea virtausnopeudet menee perseelleen ja "viritystaajuus" sen mukana.
"-pipercross tai powerfilsu"
imuäänet kasvaa, joka taas luo vaikutelman kasvaneesta tehosta. Ja voihan sillä marginaalisesti lisää voimaa saada. yleensä vaan näiden suodatuskyky ei ole paras mahdollinen. Tosin tuskin kinukin alkuperäinenkään kovin hyvä on.
"-nokan työstäminen "
Oikein tehtynä ja tarkoin suunniteltuna tällä saa lisää voimaa, MUTTA:
-harvassa on ne pajat jotka osaavat/viitsivät laskea sopivat asteet ja nostot.
-kireä nokka saattaa vaatia myös kireämmät venan jouset ja ehkä jopa paremmat keinuvivut.
Tehoa saisi merkittävästi lisää siis tekemällä nämä kaikki, eli kannen koneistus kaasari nokka putkisto
Mutta hinta karkaa pilviin ja jarrut runko pitäisi päivittää vastaamaan kasvanutta tehoa.
Eli kannattaa unohtaa koko juttu. - kolli_81
Tumppi-82 kirjoitti:
"bensansaantia lisäämällä saadaan aina lisää potkua peliin kuin peliin."
"Isompi kaasari tai isompi suutin alkuperäiseen "
Ei pelkällä seoksen rikastamisella juuri tehoa saa, olettaen ettei se vakiona ole laihalla, mitä se tuskin on.
Bensa/ilma-seoksen lisäys lisää tehoa, mutta kuten yllä kerroin koneessa on muitakin pullonkauloja kuin kaasari. Ellei kansi virtaa enempää, niin kaasarin vaihto ei tuo lisäpotkua. Ja vaikka kansi/venat virtaisi niin venttiilien aukiololla (=nokka-akselilla) on todella suuri merkitys. Eli nokka saattaa rajoittaa myös kaasarista saatua hyötyä.
"-vaihda välitykset "
Ei lisää tehoa, mutta saadaan kiihtyvyttää tai nopeutta jossain määrin lisää.
"-suora putki vaimennin"
Kokemuksesta tiedän että saattaa jopa laskea tehoa, mutta nostaa ääntä, joka luo tehokkaamman vaikutelman. Nelari ei ole aivan yhtä kriittinen putkesta kuin 2t. Silti putkisto "viritetään" tietylle käyntinopeudelle, jolloin alipainepulssi esiintyy imuventtiilien auetessa. Itse soheltamalla ja vain avartamalla putkea virtausnopeudet menee perseelleen ja "viritystaajuus" sen mukana.
"-pipercross tai powerfilsu"
imuäänet kasvaa, joka taas luo vaikutelman kasvaneesta tehosta. Ja voihan sillä marginaalisesti lisää voimaa saada. yleensä vaan näiden suodatuskyky ei ole paras mahdollinen. Tosin tuskin kinukin alkuperäinenkään kovin hyvä on.
"-nokan työstäminen "
Oikein tehtynä ja tarkoin suunniteltuna tällä saa lisää voimaa, MUTTA:
-harvassa on ne pajat jotka osaavat/viitsivät laskea sopivat asteet ja nostot.
-kireä nokka saattaa vaatia myös kireämmät venan jouset ja ehkä jopa paremmat keinuvivut.
Tehoa saisi merkittävästi lisää siis tekemällä nämä kaikki, eli kannen koneistus kaasari nokka putkisto
Mutta hinta karkaa pilviin ja jarrut runko pitäisi päivittää vastaamaan kasvanutta tehoa.
Eli kannattaa unohtaa koko juttu.joo mulle riitti ku työstin/porasin/hioin kannen imuaukon 30mm:seks,(28mmvakiona)kaasarin vakio30mm,vakio 28mm imukurkun 30mm:seks ja vaihoin 250 kuutioisen vermeen viritys cdi-poksin siihen ku se heitti männälle täydellä kaasulla nii paljo pensaa ettei sytys riittäny ja sytytys pätki,cdi poksista myös reagointi kaasuun nopemmin ja 650rpm lisää kierroksia.. ja hintaa tuli 79e cdi-poksi,uus tulppa ja tulpan hattu 12.90e.ainii ja rikki mennyt poranterä millä sen kannen ja imukurkun hioin,tietenki siihe uskaltais laittaa vielä vm -1984 yamaha 200 yzf:kansi/tai vaan venttiilit/jouset ja keinuvivut koska se zongshen 200cc on siitä täydellinen kopio..eikä mikää honda niinku porukka väittää.
- kolli_81
Tumppi-82 kirjoitti:
"bensansaantia lisäämällä saadaan aina lisää potkua peliin kuin peliin."
"Isompi kaasari tai isompi suutin alkuperäiseen "
Ei pelkällä seoksen rikastamisella juuri tehoa saa, olettaen ettei se vakiona ole laihalla, mitä se tuskin on.
Bensa/ilma-seoksen lisäys lisää tehoa, mutta kuten yllä kerroin koneessa on muitakin pullonkauloja kuin kaasari. Ellei kansi virtaa enempää, niin kaasarin vaihto ei tuo lisäpotkua. Ja vaikka kansi/venat virtaisi niin venttiilien aukiololla (=nokka-akselilla) on todella suuri merkitys. Eli nokka saattaa rajoittaa myös kaasarista saatua hyötyä.
"-vaihda välitykset "
Ei lisää tehoa, mutta saadaan kiihtyvyttää tai nopeutta jossain määrin lisää.
"-suora putki vaimennin"
Kokemuksesta tiedän että saattaa jopa laskea tehoa, mutta nostaa ääntä, joka luo tehokkaamman vaikutelman. Nelari ei ole aivan yhtä kriittinen putkesta kuin 2t. Silti putkisto "viritetään" tietylle käyntinopeudelle, jolloin alipainepulssi esiintyy imuventtiilien auetessa. Itse soheltamalla ja vain avartamalla putkea virtausnopeudet menee perseelleen ja "viritystaajuus" sen mukana.
"-pipercross tai powerfilsu"
imuäänet kasvaa, joka taas luo vaikutelman kasvaneesta tehosta. Ja voihan sillä marginaalisesti lisää voimaa saada. yleensä vaan näiden suodatuskyky ei ole paras mahdollinen. Tosin tuskin kinukin alkuperäinenkään kovin hyvä on.
"-nokan työstäminen "
Oikein tehtynä ja tarkoin suunniteltuna tällä saa lisää voimaa, MUTTA:
-harvassa on ne pajat jotka osaavat/viitsivät laskea sopivat asteet ja nostot.
-kireä nokka saattaa vaatia myös kireämmät venan jouset ja ehkä jopa paremmat keinuvivut.
Tehoa saisi merkittävästi lisää siis tekemällä nämä kaikki, eli kannen koneistus kaasari nokka putkisto
Mutta hinta karkaa pilviin ja jarrut runko pitäisi päivittää vastaamaan kasvanutta tehoa.
Eli kannattaa unohtaa koko juttu.ja tein siihe alkuperäsestä takarissasta uuen 37h rissan,rälläköin keskiön irti vanhasta ja myös uuesta jonka jälkeen hitsasin keskiön siihe 37h rissaan.. ja prätkä toimii erittäin hyvin!vauhtia piisaa ja tehoa on nyt noin 3tai 4kertaa enempi ku siitä ku sen hankin..
- jammu-setä
Juu mökille peli on varmasti omiaan. mutta siihen virittelyyn ei voi todeta muuta kuin että ei auta parkua kun maito on jo maassa. ko. moottoriin on vaikea saada lisää suorituskykyä kun se on rakennettu mahdollisimman halvalla ja yksinkertaisesti, ja juuri varaosien saanti on niihin kiinankäkkänöihin sutta ja sekundaa. jos esimerkiksi haluaisi vaihtaa välityksiä joka todennäköisesti on ainoa keino muuttaa rakkineen kulkuhaluja niin että se sitä kestää.
- kitit
Kyllä maahantujalta Keskinen/Gern huolto osaa löytyy kiitettävästi.
- Gern-käyttäjä
kitit kirjoitti:
Kyllä maahantujalta Keskinen/Gern huolto osaa löytyy kiitettävästi.
Rikoin Gern-kompressorista T-haaraputken ja osa tuli postissa jo seuraavana päivänä. Maksoi neljä euroa. Kyllä osia löytyy.
- Kalle
Gern-käyttäjä kirjoitti:
Rikoin Gern-kompressorista T-haaraputken ja osa tuli postissa jo seuraavana päivänä. Maksoi neljä euroa. Kyllä osia löytyy.
Ei nyt puhuttukaan vakio osista, vaan virittämisestä. Miten jonkun T-haaraputken saaminen varaosiksi liittyy tähän virittämiseen??
- pimppaaja
iseasiassa noihin on helppo saada vahän tehoa esim: kanavia avarrat, pakokanavan kiillotat, kanttalasket, kaasarin vaihat, jos putken alussa on huonoja hitsaussaumoja hiot ne siinäpä helpoimmat....
- ou jee
pientä säätöä mitä jo edellä on mainittu,eli suutinta etc. isommin ei kannata tuusata koska on työntötanko koneella=jos otetaan paljon kierroksia niin liikkuvat massat kannessa ovat niin suuret että helposti venttiilit sakkaavat!
- oljuytghfs
16 eteen ja 32 taakse
- tumpi 28 _
voidaan todeta että vain täydellinen suviuuno ostaa kiinaunelman, hah hah haaaaa
- kolli_81
tumpi 28 _ kirjoitti:
voidaan todeta että vain täydellinen suviuuno ostaa kiinaunelman, hah hah haaaaa
jos et tiennyt että sunkin ns "japanilaisessa" pyörässä on osia jotka on tehty kiinassa ..ainakin hondan moottoreihin tehdään osia kiinassa jotka kasataan vaan japanissa/euroopassa..
- tietysti...
tietysti nokka-akseli. Vaihda tai koneista se. Samalla kannattaa vaihtaa venttiilinjouset jäykempiin.
- Y
28-30mm Mikuni
- Sambbaa
Tuli hankittua mökki ajoon tällänen 200cc samura käytettynä, pientä vikaa löytyy heti kättelyssä, takajarru ei pelaa(polin sylinterin kumet rikki). Takahaarukan oikea linkun pusla ihan väljä kuten myös takaiskarin yläpusla. Renkaat lopussa(alkuperäiset) ja takavanne vispaa, johtuukohan vääristä pinnojen kiristyksistä? Ketjut ja rattaat lopussa, siitä kysyisinkin mitä ketjut on jaoltaan ja moni lenkkiset tietää vähän mitä lähtee ostelee ja käykö mistä rattaat sais vähän isompaa eturatasta olla/pienempää takaratasta,kun vääntöö tuntuu olevan ja sais hiukan kovempaa mennä. Viriä joku tehny powerin vaihtanut ja aika järeen rosteri takapöntön. Tulppa myös kiinnostaa mikä lämpöarvoltaan kannattaa hankkia nyt joku LG D8TC. Kitoksia vastauksista jo etukäteen katsoo tuleeko miten kauan pidettyä pyörää todennäköisesti loppusyksystä kiertoon.
- PIPPELI::X:X::X
Sambbaa kirjoitti:
Tuli hankittua mökki ajoon tällänen 200cc samura käytettynä, pientä vikaa löytyy heti kättelyssä, takajarru ei pelaa(polin sylinterin kumet rikki). Takahaarukan oikea linkun pusla ihan väljä kuten myös takaiskarin yläpusla. Renkaat lopussa(alkuperäiset) ja takavanne vispaa, johtuukohan vääristä pinnojen kiristyksistä? Ketjut ja rattaat lopussa, siitä kysyisinkin mitä ketjut on jaoltaan ja moni lenkkiset tietää vähän mitä lähtee ostelee ja käykö mistä rattaat sais vähän isompaa eturatasta olla/pienempää takaratasta,kun vääntöö tuntuu olevan ja sais hiukan kovempaa mennä. Viriä joku tehny powerin vaihtanut ja aika järeen rosteri takapöntön. Tulppa myös kiinnostaa mikä lämpöarvoltaan kannattaa hankkia nyt joku LG D8TC. Kitoksia vastauksista jo etukäteen katsoo tuleeko miten kauan pidettyä pyörää todennäköisesti loppusyksystä kiertoon.
OOn kuullu sellasen huhun et kun otat tulpanhatun irti kulkee 3 lujempaa ja imet vittua samalla menee 34 lujempaa? eks vaa?
- 3423dsfsdf
Sambbaa kirjoitti:
Tuli hankittua mökki ajoon tällänen 200cc samura käytettynä, pientä vikaa löytyy heti kättelyssä, takajarru ei pelaa(polin sylinterin kumet rikki). Takahaarukan oikea linkun pusla ihan väljä kuten myös takaiskarin yläpusla. Renkaat lopussa(alkuperäiset) ja takavanne vispaa, johtuukohan vääristä pinnojen kiristyksistä? Ketjut ja rattaat lopussa, siitä kysyisinkin mitä ketjut on jaoltaan ja moni lenkkiset tietää vähän mitä lähtee ostelee ja käykö mistä rattaat sais vähän isompaa eturatasta olla/pienempää takaratasta,kun vääntöö tuntuu olevan ja sais hiukan kovempaa mennä. Viriä joku tehny powerin vaihtanut ja aika järeen rosteri takapöntön. Tulppa myös kiinnostaa mikä lämpöarvoltaan kannattaa hankkia nyt joku LG D8TC. Kitoksia vastauksista jo etukäteen katsoo tuleeko miten kauan pidettyä pyörää todennäköisesti loppusyksystä kiertoon.
AJ-bike google hakuun ja ketjut ovat 428 lenkillä.
- Anonyymi
Hain eilettäin tuommosen 200cc samurain ja kävin tänään testailemassa tehoja. Vääntöähän tuon kokoiseen pyörään ihan sopivasti mutta huippu nopeus karvanverran alta 60. Onkohan se normaalia että ovat näin laiskoja vai löytyykö jotain rajoittimia joita pyöritellä auki?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363895- 851915
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151781Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541422Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi511363Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1311327VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981282- 701166
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1131022