Merikytkimen öljyt

seppoaaltonen

Merikytkimessä eli vaihteessahan on punaiset Donax öljyt. Vanheneeko öljy ajan kanssa eli pitääkö sitä vaihtaa silloin tällöin. Öljy ei vähene eli se ei tuoreistu edes lisäyksien takia.
En tunne kytkimen sisäosien sielunelämää enkä tiedä onko vaihde päällä mekaaninen yhteys vai toimiiko öljy jotenkin väliaineena ja siten mahdollisesti alkaa vanhetessaan vaikka luistamaan.
Lienenkö hakoteillä?

11

5242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin pitää vaihtaa kerran vuodessa, on aika kovilla, riippuu siis koneen koosta. Syksyllä haisee hieman palaneeltakin. Eipä nuo öljyt muutenkaan viihdy siellä montaa vuotta huonoksi menemättä.

      • seppo aaltonen

        Kone on 90 hv keskimoottori. Ajetaan harvoin täysillä joskus vaan kokeillaan. Öljyt ovat tarkastettaessa kuin uudet siis väriltään eivätkä haise muuta kuin öljylle.
        Varmaan sinne vettä pikkuisen kondensoituu joten ei vaihto tietenkään pahaa tee. Eikä öljyäkään paljon mene. Paikka vaan on hankala.
        Kysin vain että kun en tiedä asiaa. Eihän auton laatikon öljyjäkään vaihdeta. Se tosin toimii erilailla, eiks niin.


      • vaihtaa,,,,
        seppo aaltonen kirjoitti:

        Kone on 90 hv keskimoottori. Ajetaan harvoin täysillä joskus vaan kokeillaan. Öljyt ovat tarkastettaessa kuin uudet siis väriltään eivätkä haise muuta kuin öljylle.
        Varmaan sinne vettä pikkuisen kondensoituu joten ei vaihto tietenkään pahaa tee. Eikä öljyäkään paljon mene. Paikka vaan on hankala.
        Kysin vain että kun en tiedä asiaa. Eihän auton laatikon öljyjäkään vaihdeta. Se tosin toimii erilailla, eiks niin.

        yleensä hydrauli kytkimessä automaatti öljyt,kaikissa kytkimissä voimansiirto tapahtuu hammaspyörillä,ero vain kitkapintojen kytkennässä.


    • A.Perkins

      mull on mekaaninen hurth 1.5/1 johon vaihdan joka kevät uudet aut vaiht öljyt (AT-F) ja syksyllä lasken vanhan pois ja talveksi reilusti sisään huuhtelu öljyä.

      • seppoaaltonen

        Miksi teet näin?
        En epäile tekosiasimutta kiinostaa kun toiset eivät öljyjä vaihda.
        Itse olen sähköpuolen miehiä enkä tunne vaihteistoja yms.


    • seppoaaltonen

      Kiitos vastanneille.
      Saatan kuitenkin vaihtaa öljyn joskus kesällä kun sattuu olemaan aikaa ja öljy on ajon jälkeen lämmin. Ihan vain siksi etten tiedä kuinka vanhaa se on.
      Niinkuin kirjoitin niin laatikon sielunelämä on tuntematonta. Luulen että niin on monelle muullekin sellaiselle jotka eivät tee remontteja tai ole muuten asiantuntijoita. Ihme ettei missään alan lehdessä ole ollut artikkelia asiasta. Uskon että kiinnostaisi.

    • R K-S

      mutta käytännössä voi vaihtaa esim. joka toinen vuosi ajomäärän mukaan.
      Hydraulikytkimessä on täysin mekaaninen voimansiirto. Öljynpaine painaa kytkinlevyt yhteen ja kytkeen vaihteen päälle. Ei ole vastaava kuin automaattilaatikko.

      • sepoaaltonen

        Tuon tapaistarakennetta epäilinkin mutta tarkkaa tietoa ei ollut. Nyt tiedän senkin. Pitänee imeä ne öljyt vaihtoimurilla tikunreiästä pois ja härrätä uudet jollain letku-rattisysteemillä sisään.


      • seppoaaltonen

        Tuon tapaistarakennetta epäilinkin mutta tarkkaa tietoa ei ollut. Nyt tiedän senkin. Pitänee imeä ne öljyt vaihtoimurilla tikunreiästä pois ja härrätä uudet jollain letku-rattisysteemillä sisään.


      • driven

        planeettavaihde ja kytkentä kuin auton automaattilaatikossa.


    • "KIITOS"

      Kiitos kiitos... kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe