Loimaan murre

villatossu

tere!

Miksi Loimalaiset puhuvat niin tyhmästi? Turun murrekkin on kauniinpaa kuunneltavaa....

31

5304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauheeta ....

mikä murhe... opettelisit itse ensin kirjoittamaan oikein...

• elmo

Et tainnut mainita mistä itse olet kotoisin (Turusta?),voitaisiin keskustella asiasta.

• miettii noin?

Mene vaikka Vammalaan niin kuulet siellä samanlaista murretta.Ehkä vähän Tampereen seudun aksentilla laulamalla, mutta kumminkin.....

• meni kotiin

murrehan pääsi jo kotiin! ei huolenhäivää enää... :)

• tossu!

Murteella puhuminen ei ole sama kuin tyhmästi puhuminen/kirjoittaminen!

Tyhmyys koskee asiasisältöä eikä suullista ilmaisua!

Tai.. voi, enhän tiedäkään asiasta mitään, koska en tiedä keitä ovat Loimalaiset!!
      (Loimaalla asuvat ovat loimaalaisia)

• Mellilän kaup.osasta

tervetuloa Mellilään, joka kuuluu jo nykyisin Loimaan suureen (!) kaupunkiin. Eli tässä kaupunginosassa vasta kaunista murretta kuuleekin. Kun siskoni oli ennen vanhaan Helsingin Leppävaarassa töissä ja soitin työpaikan keskukseen, niin keskus tiesi aina nimeä sanomattakin, että se siskosi sieltä Loimaan seudulta soittelee... No, onneksi on jotain persoonallista. Tosin olen joskus aikoja sitten asunut 11 v Turussa Puutorillakin ja Turun murre sujui aivan mukavasti sekin.
        Mielestäni on rikkautta, kun osaa edes jotakin murretta.

• Loemaalainen

Mitä siul on vasataa meitin murretta?

Elä kuuntele jos ei maestu!

• Paas miettien

Onks toi sun mielestä Loimaan murretta? :)

• Anonyymi

Mitä tuo oli olevinaan? Ensimmäinen lause jotain karjalan tapaista ja toinen lause savoa?

Et taida tajuta murteista yhtään mitään.

• aamujenaamu

Taidat olla muualta tullut; suomenkielessä ei ole sanaa tere!

Ja kun ei olla "Loimalaisia", niin ei tiedetä vastausta ylivoimaisen älylliseen kysymykseesi

t: loimaalainen

• tereloima

voisitte siirtyä murrekeskustelupalstalle =D

suomenkielessä on kyllä tere-sana, mutta kuten me loimaalaisekin tiedämme,
        sehän on vaatteissa/terenauha!!

• ryppynaru

Perseessä se on se ryppynaru tiedoksi vaan loimaalaisillekkin

• Sateenkeppi

Hei, mun tati on Loimaalta ja kayttaa ilmaisua: "pankaas ottain", kun tarkoittaa "olkaa hyva". En ole kenenkaan muun kuullut sanovan noin, mutta huvitusta on perhepiirissa riitannyt.

• Tuire

satteenkeppi

• Anonyymi
        Tuire kirjoitti:

satteenkeppi

Satteenkeppin oon kuullu jonkun sanovan. On kyllä niin loimaalaista että.

• tyyppi12

En oo itekkään kuullu kenenkään Loimaalaisen sanovan "pankaas ottain" ja oon ite loimaalta

• "pankaas ottain"

Olen kuullut monien loimaalaisten sanovan "pankaas ottain", mutta en kyllä itse siten usein sano. Muistan kuulleeni samaa sanontaa myös Huittisissa.

• Tuire

Pankaas ottain/kastaon ny si vaa! :)

• Anonyymi

Ainaka sää et loimaata kirjota, vaikka väitäkki siältä kotosin olevas. Mää vähän aunioitten, ettet sää eres tunne vanhoja syntyperäsiä loimaalaisia.

• Anonyymi
        "pankaas ottain" kirjoitti:

Olen kuullut monien loimaalaisten sanovan "pankaas ottain", mutta en kyllä itse siten usein sano. Muistan kuulleeni samaa sanontaa myös Huittisissa.

Huittisisa ja Punkalaitumella ja viälä Kokemäelläki puhutaan sammaa murretta pikkasen eri variaatioin. Murrealueena Loimaa on alasatakuntaa, vaikka Varsinais-Suameen muuten nykysin kuuluuki.

• Panen maate

"Pannaas mennen" ja "pannaas tehren" on myös ihan loimaalaista.

Tyyppi12 ei taida olla käynytkään Loimaalla!

• Anonyymi

Niin ja ”Nähdään!” on loimaaksi ”Pannaas kattellen!”

• Komeeta on

Pantiin seisten pari tuntii linja autoa orotelles! No kuissis sano Loimaan likka kun Halikon poika halata pyysi!

• loimaalainenenen

Loimaal kuulee aikas paljo lausetta empä tua noi tiiä, joka o suomeksi et ei hajuakaan. oon loimaalta

• Uuusia avauksia

Liekö trollausta, kun avataan 7 vuottaq sitten aloitettu keljus, jossa oli ollut taukoa liki 10 kk. Olisi reilua avata uusi aihe, jotta ketju pysyy lyhyenä ja ajankohtaisena.Uuusia ple3

• Anonyymi

”Tua noi” on kyllä Porin murretta. Loimaalainen sanoisi ”Tota noinni”.

• oima

Tossu!
      ei tiedä keitä ovat loimalaiset.
      Minäpä tiedän.
      Loimalaisia ovat Huittisten Loimankylän asukkaita !

• murreppi

asun loimaalla mut en osaa silti loimaan murretta :D onko silläkin murre?!

• Anonyymi

No totta kuissi loimaalla on murre, se on semmosta levveetä.
        ”perhanan kissa ko on koko ajjaan jalvoisa, meinasiv vallan kaaruta.”
        Mutta ei pelkkä Loimaalla asuminen vielä mitään murteen taitajaa tee,
        Loimaalla asuu paljon muualta tulleita, ja nykyään yllättävän paljon myös ulkomaalaisia.
        Paikallismurteet ovat valitettavasti katoamassa.

• Anonyymi

Ei sitä murretta itse aina huomaa muttei tarvi kuin vaikkapa Urjalaan mennä tai paimiolaisen kanssa keskustella, niin hauskoja ilmauksia kuulee ja huomaa erot vaikkei kilometreissä etäisyyttä valtavasti olekaan.

• Anonyymi

Loimaan murre on ala-satakuntalainen siirtymämurre, jossa on voimakas hämäläisvaikutus. Sijaitseehan Loimaa jotakuinkin Turun ja Tampereen puolivälissä. En ota kantaa siihen, onko Turun murre kauniimpaa. Ruotsalaislainoja siinä ainakin on enemmän.

Minun mielestäni Loimaan murre on hauskan kuuloista. Pannas mennen, piti sanomani, lyhhei, pirrei, parrei. Kenkät jallaasa. Kiljutonka porstoosa. Poijjaat siinä käve. Pannaas hakien puita sissään ennenko ruppee sattaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3129
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2299
    3. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      67
      2263
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      19
      1930
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      174
      1443
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      8
      1317
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1119
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1016
    9. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      90
      901
    10. Iltalehden evästeasetukset

No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      101
      882
    Aihe