tuhkauksesta huijattiin!

ystävänsä ikuisiksi ajoiksi...

Mitä teen,jouduimme lopettamaan koiramme kuukausi sitten.Jätin koiran eläinlääkärille josta tuhkauspalvelu haki koiran,otin yksilötuhkauksen ja uurna piti toimittaa parin viikon sisään.Oli menny lähemmäs 3 viikkoa kun soitin tuhkien perään,eivät olleet vielä tulleet eläinlääkärille.Tänään sain vihdoin ja viimein rakkaan koirani tuhkat itselle.Mutta kun aukaisin uurnan tuhkien joukosta pilkotti pannan nimilaatta,ja otin koiraltamme pannan kaulasta pois joten tuhkat eivät ole hänen tai eivät kokonaan.Taas on päivä mennyt itkiessä on tosi törkeetä että ihmiset luulevat saavansa lemmikkinsä tuhkat jotka säilöö tai ripottelee mutta tosiasiassa siinä ei olekkaan ainakaan vain oman lemmikin tuhkia!
Epäilen että polettavaksi on heitetty useampi lemmikkin kerralla ja sieltä vain lapioidaan uurniin tuhkia ja nimet lyödään uurnan kylkeen ja suruaikaa viettävät ihmiset luulevat saavansa lemmikinsä vielä takaisin vaikka tuhkat on monen eläimen sekotusta.Voiko näin olla?
Mitä teen koska ei tällänen ole oikein!Jos maksan nimen omaan yksilötuhkauksen niin eikö sen pidä olla sillon yksilötuhkaus?

50

15498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhkattavaksi

      Hämeenkyröön? Jos meni, niin enpä yhtään ihmettele, vaikka olisi tuhkattu muitakin yhtäaikaa.
      Toisaalta onhan tuhkat voineet mennä sekaisin. Vahinkoja sattuu. Jos olisn sä, kysyisin tuhkaamosta, jos ei ole se Hämeenkyrön paikka.

    • Ota yhteyttä

      Yksilötuhkaus on nimenomaan yksilötuhkaus ja tässä tapauksessa on joko suoritettu yhteistuhkaus tai ainakin kahdelle asiakkaalle on toimitettu kokonan tai osittain väärä tuhka. Kaikki vaihtoehdot ovat vakavia virheitä.

      Tee reklamaatio eli valitus vaikka sähköpostitse (jää helpoiten kopio ja lähetystiedot) ja ota heti yhteyttä myös kuluttajaviranomaisiin. Kuluttajaviranomaiset valvovat kuluttajan etua, mutta joku taho varmasti valvoo myös krematorion toimintaa ja on selvää että krematorion toiminnassa on vaklavia virheitä joihin jonkun tahon tulee puuttua.

      Odota ensin selvitystä eli säästä tuhka ja mikäli tuhka on kokonaan väärä niin lähetä tuhka asiakaspalautuksena krematoriolle. Asiakaspalautuksen tulee olla asiakkaalle maksuton.

      Tässä tapauksessa sinun ei tule maksaa tuhkauksesta ennen kuin toimittavat oikean tuhkan. Jos eivät varmuudella voi toimittaa oikeaa tuhkaa niin nostaisin ison metelin jotta virhe tulee hyvitetyksi ja jotta virheitä ei enää tule tapahtumaan. Joku valvova viranomainen täytyy herättää valvomaan kyseistä krematoriota joka tapauksessa.


      Otan osaa menetyksenne johdosta ja pahoittelen että krematorio on häpäissyt pyhän prosessin.

    • Kunhan kysyn

      Meidän kissamme tuhkattiin myös muutama kuukausi sitten. Sillä oli pennusta asti murtuman seurauksena kirurgillisesta teräksestä tehty rautalevy jalassaan. Tuhkien joukosta tätä ei löytynyt! Kannattaako tästä valittaa?

      • Ota yhteyttä

        Uskoisin että eläintenkin tuhkasta tulee ainakin hyvän tavan mukaan erotella ja poistaa kaikki metallit ymv. Asiakkaalle tulee toimittaa puhdasta hyvin poltettu ja jauhamisella viimeistelty tuhka.

        Kuinka on mahdollista että hakukoneilla löytää PALJON uskottavia kauhukokemuksia pieneläinkrematorioiden toiminnasta? Joku saa enemmän tuhkaa kuin eläin on painanut ja joku epäilyttävän vähän. Joku saa lähes pelkkää luuta. Asiakkaita ja kuolleita lemmikkejä kohdellaan erittäin huonosti ja monella on suuri epävarmuus toimitettiinko heille kaikki oikean eläimen puhdas tuhka. Ja mikä kauheinta, virheiden luonne ja yleisyys osoittavat että ne ovat tahallisia.

        En osaa sanoa mitä kirurgin teräksiselle levylle tapahtuu tuhkauksessa, mutta uskoisin että hyvän tavan mukaisesti kaikki metallit ymv tulee erotella ja poistaa tuhkasta ja asiakkaalle toimitetaan vain puhdas hyvin poltettu ja jauhamisella viimeistelty tuhka. Eli kerrotun perusteella en vielä epäilisi virhettä.


        Otan osaa myös teidän menetykseenne.


      • ei kannata

        Ei kannata valittaa. Aivan samoin, kun ihminen tuhkataan, kaikki metallit, ruuvit yms. otetaan tuhkasta pois.Palamattomat luut murskataan ja laitetaan tuhkien sekaan. Samoin toimitaan myös eläintuhkauksissa.


    • ystävänsä ikuisiksi ajoiksi...

      Maksoin laskun josta oli mennyt eräpäivä eilen ja sain tuhkat huom tänään vasta,lasku oli 115e!
      En tiedä kuinka voin todistaa heitä vastaan jotta saavat ainakin maksaa tuon 115e takaisin.Vaikka sehän ei tuo taas sitä menetystä takaisin mutta että ei vastaisuudessa pääse käymään kelleen noin.
      Ei ole kyse siitä paikasta josta joku mainitsi..
      Säälittää ihmispoloiset jotka joutuvat huijatuksi aika helppoa on "viedä" rahat,kunhan vaan tuhkaa on uurnassa kukaan osaa pääsetellä mistä ja kenen tuhkat ovat.Ja vaikka olisi heille erehdys sattunut,niin paha sellainen!Josta vaadin hyvityksen..
      Lemmikin antaminen pois ja lopettamisen päätös jo yksistään ollut rankkaa ja vaikeaa hyväksyä niin ei todellakaan olisi toivonut tuhkan joukosta löytyvän jonkun toisen koiran pannan nimilaattaa..

      Seiskää siis itse vieressä ja vahtikaa että todella teidön koiranne poltetaan ja sen tuhkat laitetaan oikeaan uurnaan eikä että samaan sekaan heitetään muiden lemmikit.
      Firmalla ei ole edes sähköpostiosoitetta joten valitusta kirjallisena on vaikea tehdä?!Kuinka nyt olisi järkevintä toimia?Otan yhteyden kuluttajaviranomaiseen,mutta entäs kuinka voin vaatia rahani takaisin?
      Kiitoksia teille kaikille vastauksista!

      • koiran menettänyt

        Osanotto menetyksenne puolesta!

        Ottakaa yhteys todellakin kuluttajasuojaviranomaisiin, sieltä ainakin saatte neuvoja, miten toimia. Yksi tapa tehdä kirjallinen selvitys tapahtumasta kahden todistajan allekirjoituksella (siitä kopio itselle), ja se lähettää tuhkaamoon esim. kirjattuna kirjeenä.
        Monet krematoriot eivät päästä katsomaan sitä
        tuhkaustapahtumaa, mutta jos se on mahdollista, niin toki kannattaa seurata.
        Olen myös monesti kuullut juuri tämäntapaisia asioita, että tulee liian vähän tai liian paljon tuhkaa takaisin. Itsellekkin on jäänyt epäilyttävä tunne oman rakkaan koirani kohdalla. Saakos kysyä, missä päin Suomea teidän kohdalle sattui? Todella ikävää. Voimia teille!


    • niksu

      on hyviä kokemuksia Vernasta. Olen itse vienyt koirani sinne tuhkattavaksi ja myös hakenut tuhkat.

      Olen myös kuullut ikiäviä kokemuksia Hämeenkyrön paikasta, mutta en tiedä pitääkö paikkansa.

      • tuhkauksesta

        Krematorioissa on isot ja erittäin tehokkaat polttouunit. Isot koirat tuhkataan yksittäin, varsinkin jos omistaja haluaa koiransa tuhkan itselleen (yhteistuhkauksen kyseessä ollen voi ehkä mahtua seuraksi joku marsu tai undulaatti). Vanha, varsinkin isokokoinen koira, voi tarvita kaksikin polttoa kovien luidensa vuoksi (hinnoittelun peruste löytyy tarvittavasta poltosta).

        Yksilötuhkauskin tehdään osastoittain, joten on aika uskomatonta, jos omistaja saa väärän eläimen jäämistön. Mitäpä, jos virhe em. tapauksessa onkin käynyt eläinlääkäriasemalla? Eläimen toimittaminen krematorioon ei välttämättä tapahdu saman tien, kun se on lopetettu vaan eläinlääkäriasemillakin on usein kylmäsäilöt/pakasteet, ja toimitus tapahtuu vasta jonkin ajan kuluttua esim. sovittuna päivänä klinikka X vie siellä lopetetut tai ne noudetaan. Jotkut lääkäriasemat toimittavat kuolleita/lopetettuja eläimiä itse, jotkut käyttävät kuljetuspalvelua, joissain tapauksissa omistajat vievät koiransa itse viimeiselle matkalleen (kuten me).

        Tuhkan seassa voi olla kiinteämpiä luunkappaleita, totta. Riippuu paljon koiran iästä ja luuston vahvuudesta. Isoimmat palat seulotaan, mutta ei välttämättä suinkaan kaikkia. Jos kahdellakaan poltolla maallinen jäämistö ei pala riittävästi ja tuhkaa joudutaan siistimään, voihan sitä ajatella, että ei tässä ole koko tessu. Tai hyvin tuhkautunut voi tuntua todellakin melko raskaalta eli enemmältä, kuin olettaisi jäljelle jääneen. Toisaalta, itse ei ainakan olla koskaan mitenkään ihmetelty omiamme, mutta emme myöskään kaivelleet ja analysoineet sen kummemmin tuhkattua eläintämme. Kremarotorion pitäjä on kertonut tuhkaa luovuttaessaan, jos seassa on esim. luuta tai jos vanhan koiran poltto on jättänyt jälkeensä jotain "tavallisuudesta poikkeavaa". Kiitos heille siitä.

        Omissamme on ollut hyvinkin erilaatuista "jälkeä", mutta kertaakaan ei ole tarvinnut epäillä, ettemmekö olisi saaneet kotiin sitä, jonka olemme tuhkattavaksi vieneet. Kaiken lisäksi olemme saaneet itsekin tutustua kyseisen laitoksen "pyhimpään" ja nähneet (vaikka hiljaiseksi ja melankoliseksi vetikin), millaisella siisteydellä ja kunnioituksella tuo viimeinen palvelus lemmikille tehdään. Itse polttoa emme tietenkään ole saaneet nähdä, enkä olisi halunnutkaan, mutta sen muun asiaan liittyvän toiminnan kyllä.

        Toivon ja uskon, että aloittajan tapauksessa on sattunut puhdas vahinko. Jos samassa tilassa on osastoituna poltettu joku toinenkin, niin ties vaikka se kuumuus itsessään on sinkaissut toisen tessun metallilaatan liikkeelle ja on siksi omanne joukossa. Mistä sitä nyt jälkikäteen varmuudella menee kukaan sanomaan? Paitsi että omat kokemuksemme ovat olleet aina pelkästään positiiviset tuhkauksesta.


      • -.-

        minun koirani lopetettiin viime viikolla lemmikkilehdolla ja hyvää palvelua ja oikeat uurnat :)


      • suosittelen
        -.- kirjoitti:

        minun koirani lopetettiin viime viikolla lemmikkilehdolla ja hyvää palvelua ja oikeat uurnat :)

        Meillä käytetään Lemmikkilehdon palveluita myöskin. On käytetty jo sen olemassaolon alkuajasta saakka. Palveluun olemme tyytyväisiä, joten olemmekin suositelleet Lemmikkilehtoa aina kysyttäessä.


    • ketjun aloittaja

      Olen ollut useammin yhteydessä krematorioon ja on ilmennyt lisää ongelmia!Grematorion polttovihkoon on merkitty että meidän koiralla on panta ollut kaulassa kun se on poltettu,mutta kun panta on meillä kotona!Soittaessani tämä henkilö väitti että muistaa vielä koiramme ja sillä oli kirjava panta kaulassa,ei sillä ole ikinä ollut kirjavaa pantaa kaulassa!Jotain on ja todella pahasti pielessä.Soitin eläinlääkärille ja sekin muisti tapauksen,koirie lähtenyt polttoukseen 2 meidän sessun lisäksi.
      Mitä ihmettä teen??Grematorion omistaja vain sanoo että ei tiedä mitä on käynyt kun kysyin kuka meidän koiralle olisi mennyt pannan laittamaan!He eivät tule vastaan millän lailla vaikka me kyllä voimme todistaa että panta on meillä ja meitä on ollut kaksi katsomassa kun panta otettiin pois.Mutta jos koiralla joka poltettiin oli panta ja tuhkat jotka me saimme sisälsivät pannan nimilaatan,niin kuka meillä on tuossa uurnassa?Missä on meidän rakas koiramme?
      Auttakaa hyvät ihmiset,kuinka nyt olisi järkevintä toimi,en saa IKINÄ mielenrauhaa jos tämä ei ratkea.

      • jo.

        On murheellista, että menetit koirasi.

        Tämän keskustelun sävy on kuitenkin jo hieman pakkomielteenomainen. Joko

        a) annat mielestäni kohtuuttoman suuren merkityksen tuhkalle. Teidän rakas koiranne ei ole se tuhka, eikä koiralle oikeastaan ole enää merkitystä, mille pihamaalle sen tuhkat sirotellaan.

        tai

        b) olet pettynyt saamaasi palveluun niin, että haluat saada oikeutta katkeraan loppuun saakka. Koira on sivuseikka, sinä maksoit palvelusta, jota et katso saaneesi.


        Luulisin, että olisi terveellistä vetää vähän henkeä ja laskea verenpainetta. Kouhkaaminen ei tuo kuollutta koiraa takaisin (kohta a) eikä se myöskään sanottavasti auta asiakasreklamaation tekemisessä (kohta b).


      • mistica
        jo. kirjoitti:

        On murheellista, että menetit koirasi.

        Tämän keskustelun sävy on kuitenkin jo hieman pakkomielteenomainen. Joko

        a) annat mielestäni kohtuuttoman suuren merkityksen tuhkalle. Teidän rakas koiranne ei ole se tuhka, eikä koiralle oikeastaan ole enää merkitystä, mille pihamaalle sen tuhkat sirotellaan.

        tai

        b) olet pettynyt saamaasi palveluun niin, että haluat saada oikeutta katkeraan loppuun saakka. Koira on sivuseikka, sinä maksoit palvelusta, jota et katso saaneesi.


        Luulisin, että olisi terveellistä vetää vähän henkeä ja laskea verenpainetta. Kouhkaaminen ei tuo kuollutta koiraa takaisin (kohta a) eikä se myöskään sanottavasti auta asiakasreklamaation tekemisessä (kohta b).

        kai se voi meilläkin olla niin...

        Mutta eikö SET ole luotettava?

        Otan silti osaa, voin vain yrittää kuvitella tuon tunteen, sen järkytyksen kun näit sen, tai jospa se tuhka on sen sun koiran, laatta tuli väärään uurnaan.
        Pakko yrittää aatella näin. Tutki aisteja, yhteyttä!


      • chihulady

        ota selvää, kuka on haettu samana päivänä eläinlääkäriltä ja jos sieltä otettiais yhteyttä siihen, jolla oli se panta, voitte ehkä vaihtaa tuhkia ja sit kaikki ovat tyytyväisiä. toinen perhe kaipaa varmaan omaa uurnaansa ja ihmettelee, missä nimilaatta on.... :o)


      • Anonyymi
        jo. kirjoitti:

        On murheellista, että menetit koirasi.

        Tämän keskustelun sävy on kuitenkin jo hieman pakkomielteenomainen. Joko

        a) annat mielestäni kohtuuttoman suuren merkityksen tuhkalle. Teidän rakas koiranne ei ole se tuhka, eikä koiralle oikeastaan ole enää merkitystä, mille pihamaalle sen tuhkat sirotellaan.

        tai

        b) olet pettynyt saamaasi palveluun niin, että haluat saada oikeutta katkeraan loppuun saakka. Koira on sivuseikka, sinä maksoit palvelusta, jota et katso saaneesi.


        Luulisin, että olisi terveellistä vetää vähän henkeä ja laskea verenpainetta. Kouhkaaminen ei tuo kuollutta koiraa takaisin (kohta a) eikä se myöskään sanottavasti auta asiakasreklamaation tekemisessä (kohta b).

        Suksi kuuseen a/ B.Perusteluinesi kanssa.Taidat olla itse kirjoittanut tuhkaaja itse nuo a.b perustelut.Hyi saatanan tunteeton paskiainen.


    • piiip piiip

      Mitä ihmettä sä kitsoilet ? Jos pannankii nimilaatta löytyi tuhkakupista niin eiköhän se ole yksilö tuhkattu :). Sen sijaan kysyisin mitä ihmettä sä meet tonkii sitä tuhkaa ??? Olisko vaan aika päästää irti ??? Mulla on kaks eläintä tuhkattu ja ok. Se on se surevan mielikuvitus. 115e ei todellakaan ole paljoa. Että kehtaat edes valittaa moisesta...

      • menehtynyt

        piippiip
        Kuinka kehtaat kirjoitta noi, juuri koiransa menettäneelle ihmiselle. Jätän tähän ajatteluni sinusta, mutta olet,,,


      • Anonyymi

        Sinäkin taidat olla tunteeton paska hyi helvetin kierosilmä.


    • weerushka1

      Hirveetä luettavaa.Koirani lopetettiin ja krematorion mies tuli hakemaan koiran eläinlääkäriltä,sanoi tuhkauksen tapahtuvan saman päivänä ja tuhkat saisin seuraavana päivänä.Kun sitten soitin miehelle että mistä saan hakea tuhkat,niin sieltä tuli "seli seli" kaikki on hoidossa mutta sopiiko että "huomenna" sopisi paremmin.Olin ällikällä lyöty ja päässä pyöri ajatus että missä mun koira on,oli nimenomaan puhe että koiran ei tartte virua kylmiössä,olisin ottanut sen muuten kotia mutta en ajatellukkaan silloin että mies puhuu paskaa,mun koira oli sille vaan joku piski ja mä itkevä ämmä.Mä oon tosi pettynyt ja aion sen sille sanoa kun se "huominen" tulee.Onko siellä edes mun koiran tuhkat.

      • 7r7575r

        Miten KUOLLUT koira "viruu?" Olet aivan kujalla.


      • Anonyymi

        Miten sä edes pystyit sen tuhkata


      • Anonyymi
        7r7575r kirjoitti:

        Miten KUOLLUT koira "viruu?" Olet aivan kujalla.

        Sinä apina oot umpitollo ja kuulut itse kujalle saatanan pelle


    • hgjkgda

      No addressein pyritään vaikuttamaan yleisempiin ongelmiin, eikä yksittäisen henkilön epäasialliseen käytökseen. Pahoittelen sinulle tapahtunutta, todella törkeäähän se oli mutta en sentään addressia ala kirjoittamaan yksittäisen tapahtuman perusteella. Minulla ei ole mitään kontaktia koko paikkaan.

      • Lilyanna

        Addressilla Turussa Tuhatjalkakin saatiin menettämään päivystysoikeutensa kun toiminta oli täysin asiatonta - eihän tuossa ole kyse yksittäisen henkilön käytöksestä kun kerran käsittääkseni ko. henkilö vastaa koko firman tuhkauspalvelun ainakin asiakaspalvelupuolesta. Ja jos asiakaspalvelu on tuota luokkaa, niin silloin olisi syytä lopettaa koko yritys.


    • hirveää

      Ei ole liioiteltua,koira on perhettä siinä missä äitisi isäsi tai yksi sisaruksistasi. Jos tollasta kattotaan läpi sormien kohta samaa tehdään ihmisille. Tässä on kyse oikeudesta,etiikasta sekä kunnioituksesta/sen puutteesta.

      • hallootajaherätys

        No minulla on koira nuori vielä, mutta isäni tuhkattiin vuosia sitten ei käynyt mielessä penkoa isäni tuhkia, eikä punnita onko oikea.


      • minelan

        Molemmat vahemmistani ovat kuolleet.Monta rakasta koiraani myös.
        Tiedän,,etä on tuomittavaa, kun kerron, että eniten olen surrut koiriani.
        Vanhempieni kuolema oli jo pitkään odotettavissa, oli myös luonnollista, mutta koirani ovat kuoleet lyhyellä varoitusajalla. Mieheni 3 päivässä.
        Ja en voi sille mitään, että koirani ovat minulle kaikkikaikessa, mutta kunnioitan kyllä läheisteni muistoa syvästi.


      • Anonyymi
        hallootajaherätys kirjoitti:

        No minulla on koira nuori vielä, mutta isäni tuhkattiin vuosia sitten ei käynyt mielessä penkoa isäni tuhkia, eikä punnita onko oikea.

        Oliko isäsi koira?


    • touholiini

      Lapsuuden ystäni, jolla on ollut 6 koiraa minulta, joista1 vielä elossa, mutta vanha, on esittänyt toiveensa, että kun tämä koira jjoudutaan lopettamaan. Ensin koira tuhkataan ja uurna säilytetään kunnes hän itse kuolee. Sen jälkeen uurna on laskettava samaan hautaan hänen kanssaan
      Sitä minäkin toivon Touhon kanssa meneteltäessä.

    • Oletko.viisivuotias

      Kuulkaapa, ei sekään tuhka joka ihmisistä jää polttohautauksen jälkeen, ole juuri sen ihmisen tuhkaa. Ei sitä grilliä mitenkään desinfioida kuolleiden välillä, se pyörii jatkuvasti. Se tuhka jonka sieltä saa, on symbolinen. Ihmistenkin kohdalla. Kenelläkään ei ole omaistensa tuhkaa.

      • Anonyymi

        Ootko sä ihan todella noin tyhmä vai onko sulla muuta kuin kusta päässä


    • 53456346

      Aivan. Uskotteko oikeasti, että saatte juuri oman koiranne tuhkat? Ette varmasti saa ja joka väittää että saatte, vedättää teitä. Mikä ei ole kovin vaikeaa, koska teillä ei varsinaisesti ole liikaa kapasiteettia aivotoimintaanne varten.

      • Anonyymi

        Jus näin on totuus.Vaikka kusetus ja rahastus toimii niin uurnassa voi olla vaikka ruunan tuhkat joka ei kelvannut makkaraan.


    • Nääinpänäin

      Näistä viimeisistä viesteistä päätellen ei nähtävästi kannata tuhkata koiraansa, koska pieneläinkrematorioiden toimintaetiikka on niin heikkoa tasoa. En myöskään voi olla ajattelematta, että nämä viimeiset viestit kirjoittaneet henkilöt (tai yksi henkilö yhtenevästä kirjoitustyylistä päätellen) edustavat nimenomaan krematorioita, kun haluavat mitätöidä moisen epäeettisen toiminnan.

      • 53456346

        Tämä on tosiasia. Soitapa mihin tahansa ihmisiä hautaavaan organisaatioon esim seurakuntaan/hautuumaalle ja kysy asiasta. Itseltäni on kuollut ja tuhkattu useita omaisia ja tuttavia.

        Miten oikeasti käytännössä olisi mahdollista, että esim suurissa krematorioissa polttouuni desinfioitaisiin jokaisen tuhkatun jälkeen?


      • Dgjkiytd

        Miten desinfiointi nyt polttohautaukseen liittyy? Eiköhän se kuumuus desinfioi ihan tarpeeksi mikäli siihen on tarvetta.

        Ei nyt kovin monimutkanen prosessi voi olla polttaa ruumis, kaapia tuhkat astiaan, ja polttaa seuraava ruumis..


      • 53456346
        Dgjkiytd kirjoitti:

        Miten desinfiointi nyt polttohautaukseen liittyy? Eiköhän se kuumuus desinfioi ihan tarpeeksi mikäli siihen on tarvetta.

        Ei nyt kovin monimutkanen prosessi voi olla polttaa ruumis, kaapia tuhkat astiaan, ja polttaa seuraava ruumis..

        Liittyy siten että muutenhan sinne jää väistämättä toisen poltetun tuhkanjämiä. Mutta se oli kielikuva, pointtina oli että se uuni on jatkuvasti päällä, tuhkat sekoittuvat väistämättä koska ei sitä sammuteta jokaisen jälkeen, anneta jäähtyä 12 tuntia, siten kaavita jollain ihmemetodilla joka poistaa kaiken edelllisen tuhkan jne.

        Eli että polttohautauksesta saatava tuhka ei ole juuri kyseisen vainajan tyhkaa, vaan symbolinen juttu. Mielestäni se on ihan ok, koska eihän asialla nyt oikeasti mitään väliä ole :)


      • Dgjkiytd

        Varmaan hieman sekottuukin, mutta kyllä pitäisi edes likimain olla oikean yksilön tuhkaa. Ainakin jos niin luvataan, tai vähintään annetaan ymmärtää. En oikein ymmärrä miksi uuni pitäisi jäähdyttää täysin jotta tuhkat saadaan pois? En tiedä miten krematorio täsmälleen toimii, mutta tuskin niitä tuhkia käsin kaavitaan uunin nurkista. Ehkä ritilän päällä poltetaan, tai kaapimiseen käytetään pitkävartisia välineitä :)


      • Dgjkiytd

        "Mistä tiedän saavani oman lemmikkini tuhkat takaisin?
        - Jokainen yksilötuhkaukseen saapuva lemmikki saa oman yksilöllisen tunnistenumeronsa (lähete numero). Tämä tunnistenumero seuraa lemmikkisi mukana läpi koko tuhkaus prosessin, aina eläinlääkäriasemalta uurnan takaisin luovutukseen asti."

        Ainakin Suomen Eläintuhkaus oy lupailee verkkosivuillaan että tuhka on nimenomaan oman lemmikin tuhkaa. Minkä takia muuten tuhkausfirmat tarjoaisivat eri kokoisia uurnia eri kokoisille eläimille - jos asiakas saisi mitä tahansa tuhkaa, eihän sillä määrälläkään silloin olisi väliä.


      • Anonyymi
        Dgjkiytd kirjoitti:

        "Mistä tiedän saavani oman lemmikkini tuhkat takaisin?
        - Jokainen yksilötuhkaukseen saapuva lemmikki saa oman yksilöllisen tunnistenumeronsa (lähete numero). Tämä tunnistenumero seuraa lemmikkisi mukana läpi koko tuhkaus prosessin, aina eläinlääkäriasemalta uurnan takaisin luovutukseen asti."

        Ainakin Suomen Eläintuhkaus oy lupailee verkkosivuillaan että tuhka on nimenomaan oman lemmikin tuhkaa. Minkä takia muuten tuhkausfirmat tarjoaisivat eri kokoisia uurnia eri kokoisille eläimille - jos asiakas saisi mitä tahansa tuhkaa, eihän sillä määrälläkään silloin olisi väliä.

        Kyseinen firma tuhkaa lemmikit lokerikoissa, eli samassa uunissa on monta lemmikkiä. Eli sana yksilötuhkaus ei ainakaan tässä paikassa pidä paikkaansa. Uunin puhaltimet pitävät huolen että vaikka polton alussa jokainen on omassa lokerossa, niin lopussa tuhkat ovat sekaisin...


    • touholiiniminelaean

      Tämä ketju kuvaa hienosti, kuinka ihminen voi kiintyä enemmän lemmikkiinsä, kuin omaiseensa tai ystäviinsä ja viitata kintaalla tosiasioille. Tässä kertjussa ilmaisette tunnereaktioitanne, ei näissä jutuissa ole mitään järkeä.

    • Juliuksen

      Keskustelua lukiessani en voi muuta kuin ihmetellä kirjoittajien itsekeskeisyyttä surun kohdatessa.
      Totta on että toimitusten toimittajien kohdalta on vähimmäisvaatimus asiakkaan ja vainajan kunnioittava kohtelu myös tuhkauksen yhteydessä. On pukeuduttava siististi ja puhuttava asiallisesti surua kunnioittaen. Vainajaa ei heitellä.
      Edellä, palvelusta valittavat, ovat osin oikeassa. Mutta että tuhkaa tongitaan... Ette varmaan tongi ja punnitse omaistenne tuhkiakaan ja arkkuun katsoessanne ette kääntele vainajaa taikka sirtele hänen raajojaan.
      Vastaavaa kunnioitusta myös menehtyneen lemmikin viimeiselle matkalle saattamisessa.
      Itse odotan vielä muutaman viikon koitamme viimeistä nukahtamista.

    • Anonyymi

      Ap oikeesti tuhkat on symbolinen juttu, ei ihmistenkään tuhkat ole juuri sen jukan tai kaijan tuhkia. Ihan vaan tiedoksi. Krtmatoriot pyörii 24/7 eikä niitä putsata joka tyypin jälkeen. T, laitoshuoltaja

      • Anonyymi

        Kannattaa olla uhkaamatta, mitäpä niille mitään maksaa, oikein laitoshuoltaja siis siivoja vai onko nykyisin jo siistijä


    • Anonyymi

      Miksi se yritys on nimetty Vernaksi nimittäin minun nimeni on Verna?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Totta koska sanoin niin myös eläinlääkärille,kenen tuhkat saan,uunituhkat?

    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=fY7AifFF1Dc&ab_channel=Kirkkojakaupunki

      Siinä ihmiskrematorion toimintaa.

      Tosiasiahan on, että tuhkauksen jälkeen ruumiista ei paljon muuta jää kuin pieni määrä luuta ja tomua. Kaikki muuhan palaa vedeksi, hiilidioksidiksi ja typen oksideiksi.
      Kreamtorioiden savupiipuissa on vielä katalysaattorit, jotka käsittelevät myrkylliset yhdisteet haitattomiksi.

      Ei sieltä uunista todellakaan satakiloisesta ruhosta tule ulos kuin muutama kilo luita.
      Loput ovat palaneet kaasuiksi ja poistuneet taivaalle....Osa luissakin olevista aineista näet palaa uunin kuumuudessa kaasumaiksiksi yhdisteiksi. Oikeastaan vain kalkki, fosfori ja metalliset alkuaineet jäävät luumyllyyn pyöritettäviksi.

      Elävästä ihmisestä tai muusta eläimestä valtaosa on VETTÄ.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe