tunteet pelottaa?

ritalin

Olen täältä ja tuolta as-palstalta lukenut, että joillain asseilla on jotain vaikeuksia tunteiden kohtaamisessa.
As-palstalla olikin jo tähän liittyvä keskustelun avaus jonkun muun tekemänä...

Kysyisin tästä aiheesta, että mitä se siis tarkoittaa?
Onko sinulla vaikeuksia kohdata tunteita ja miten sen koet, millaisissa tilanteissa?

Samaan liittyy läheisyyden pelko. Millaista läheisyyden pelkoa koette ja tiedättekö, mistä se johtuu?

8

870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mandariininen.

Minun oikeastaan kaikkein isoin ongelma on juuri tunteiden kohtaaminen. Ulkoisesti minusta ei osaa sanoa mikä mielentila tai mahdollinen tunteiden myllerrys käy sisälläni, en osaa tuoda ilmeillä tai eleillä tai puhumalla tunteitani esille, ja sitten ne kerääntyvät ja jää käsittelemättä.
      Tunnen laimeana monia tunteita, jotka muissa aiheuttaisi isoja tunnekuohuja - ja päin vastoin.
      Erityisen vaikeaa on kiintymyksen ja pitämisen ja niitä mahdollisesti seuraavat "hylkäämiseksi" kokemisen tunteet, en kestä ns normaali elämään kuuluvia ihmissuhdekiemuroita ja niihin liittyviä eroamisen ja kiintymyksen tunteita lainkaan.
      Ne menevät niin yli ja pelottavat jo etukäteen,että on ehkä isoin syy vapaaehtoiseen erakoitumiseen juuri se, että pelkään ihmissuhteisiin liittyviä tunteita ja niiden tuomia olotiloja, joita en kykene hallitsemaan.
      Pahimmillaan tunteiden kohtaaminen on johtanut sairaalahoitoon ja terapiassa olisi tarkoitus pureutua juuri tähän - ironista kyllä, terapeutti johon todella luotin ja josta pidin ihmisenä, lähti kesken kaiken pois ja terapia katkesi yllättäen, joka suisti elämäni totaalisesti henkisesti raiteiltaan pitkäksi aikaa...

• minulla on ihan

sama juttu, tai osapuilleen sama. Ei ole ollut yhtään ystävää sitten varhaisen teini-iän. Sitä ennen kaikki ystäväni olivat sellaisia, että tekivät aloitteen ystävyyden suhteen ja olivat muutenkin aloittellisia. Myöhemmin en ole sellaisiin törmännyt. Tässä vaiheessa en kykene solmimaan ystävyyssuhteita ollenkaan, kykenen kyllä etäiseen tuttavuuteen.

Tämä on helpompaa hyväksyä, kun sain tietää olevani assi. Esim. aikoinaan tiiviissä analyyttisessa psykoterapiassa tunteet tulivat kyllä hyvin hallitsemattomina, esim. järjetön ahdistus lähinnä. Siinä sitten pyörin niiden ympärillä. Raivostuttaa näin jälkikäteen koko homma, siis oli ihan väärä terapia minulle ja haittasi elämää, kuten moni muukin täällä on sanonut vastaavasta.

Jos ajattelen yksinäisyyttäni, niin olen tottunut siihen, tosin välillä kaipaisin ystäviä. Pääasiassa olen tyytyväinen omiin ympyröihini. Ainoastaan ihmisten arvosteleva suhtautuminen joskus ottaa päähän.

• piti siis vielä
        minulla on ihan kirjoitti:

sama juttu, tai osapuilleen sama. Ei ole ollut yhtään ystävää sitten varhaisen teini-iän. Sitä ennen kaikki ystäväni olivat sellaisia, että tekivät aloitteen ystävyyden suhteen ja olivat muutenkin aloittellisia. Myöhemmin en ole sellaisiin törmännyt. Tässä vaiheessa en kykene solmimaan ystävyyssuhteita ollenkaan, kykenen kyllä etäiseen tuttavuuteen.

Tämä on helpompaa hyväksyä, kun sain tietää olevani assi. Esim. aikoinaan tiiviissä analyyttisessa psykoterapiassa tunteet tulivat kyllä hyvin hallitsemattomina, esim. järjetön ahdistus lähinnä. Siinä sitten pyörin niiden ympärillä. Raivostuttaa näin jälkikäteen koko homma, siis oli ihan väärä terapia minulle ja haittasi elämää, kuten moni muukin täällä on sanonut vastaavasta.

Jos ajattelen yksinäisyyttäni, niin olen tottunut siihen, tosin välillä kaipaisin ystäviä. Pääasiassa olen tyytyväinen omiin ympyröihini. Ainoastaan ihmisten arvosteleva suhtautuminen joskus ottaa päähän.

että luulen sen nykyään johtuvan lähinnä hylätyksi tulemisen pelosta. Siis olen niin tottunut hylkäämisiin, että se on ihan selvä homma, että uudet tutut hylkää minut melko pian.
        En välitä koko asiasta, olen siis tottunut siihen, enkä sure nykyisin sitä.

Tuo johtuu varmaan assiudesta. Vaikutan selkeästi niin omituiselta muiden silmiin, että he eivät jaksa seurustella kanssani.

• Mandariininen.
        piti siis vielä kirjoitti:

että luulen sen nykyään johtuvan lähinnä hylätyksi tulemisen pelosta. Siis olen niin tottunut hylkäämisiin, että se on ihan selvä homma, että uudet tutut hylkää minut melko pian.
        En välitä koko asiasta, olen siis tottunut siihen, enkä sure nykyisin sitä.

Tuo johtuu varmaan assiudesta. Vaikutan selkeästi niin omituiselta muiden silmiin, että he eivät jaksa seurustella kanssani.

Juuri tuo lienee totta minunkin kohdalla, että olen muiden silmissä sen verran omituinen, että pidemmän päälle ihmiset vain häipyvät - tosin sivullisena seuranneena, niin ns normaali ihmiset tekevät, ne tulevat ja menevät toistensa elämissä eivätkä näytä erityisemmin kärsivän siitä, kunhan jatkavat eteenpäin ja hankkivat uudet ystävät.
        Mutta kun ei toimi minulla! Minulla on sellainen idealistinen ajatus,että tosi ystävyys on ikuista.
        En kestä lupausten rikkomista ja valehtelua,koska itse en osaa tehdä niin.
        Ja kamalinta kaikista on hylkääminen...Tällä hetkellä ahdistus on sellainen, etten kykene nukkumaan, en syömään, en hoitamaan mitään asioita kuin vain kärvistelemään hetkestä toiseen jotenkin, syynä minulle läheiseksi tulleen terapeutin äkillinen häipyminen elämästäni evästyksellä, että mitään yhteyttä ei sitten enää pidetä, ikinä.
        Hän ei ole AS-asiantuntija ja nyt ymmärrän ettei oikein muutenkaan juuri minun asiantuntijani potilaana, koska ei ymmärrä minkä kaaoksen sai sanoillaan aikaan.
        Olisi onnenpotku tutustua johonkin toiseen aikuiseen AS henkilöön,koska ehkäpä siitä voisi kehkeytyä jonkun asteinen kaveruus, joka ei ainakaan kaatuisi toisen liialliseen "omituisuuteen"?
        Jos palstalla on ketään jota kiinnostaa ottaa yhteyttä, niin saa laittaa meiliä osoitteeseen:[email protected]
        Olen vähän päälle kolmekymppinen naisihminen.

• Per Aspera

Pyrin ihan tietoisestikin "laimentamaan" tunteitani ja välttämään sellaisia tilanteita, jotka voivat aiheuttaa voimakkaita tunnekuohuja. Kehoni ei osaa eritellä positiivisia tunteita negatiivisista, vaan esimerkiksi ihastuminen ja vihastuminen aiheuttavat samanlaisen levottoman ja paniikinomaisen adrenaliinihyökyaallon ja pelkään että pyörryn tai saan sydärin.

• assi mies

Missäkö lapsuudenvaiheessa imaisin itseeni vahvan turvattomuudentunteen.
      Vielä keski-ikäisenäkään se ei kokonaan ole poistunut.
      Näkyy kaiken tarpeettoman haalimisessa. Tarpeetonkaan ei raatsis heillää laidan yli.

Pelko- ja ahdistustiloihin olisin tarvinnut asiantntija apua jo lapsena.
      Joku vieraan ihmisen asiaton tölväisy jopa nettikirjoitus voi romuttaa yhä fiiliksen.

Olen tehnyt havainnon tiedostamattomien ahdistustilojen syistä.
      Kiire ja hössöttäminen voivat vierottaa liikaa lapsuuden kriisien työstämisestä.

Jos yhteys alitajunnan kipupisteisiin estyy pitemmäksi aikaa, alkaa vahva ahdistuminen.
      Käänteisesti: näiden tietoinen psyykkaus mahdollistaa lääkkeettömän elämisen.

Pelko läheisten ihmisten satuttamisesta on torbetoinut lähes kaikki ihmissuhteeni.
      As tieto oli valtava mielenmylläkkä. Sen pölyn laskeuduttua voi hyväksyä paremmin itsensä.

• Neiti Neurootikko

Löysin autismi-keskustelut, kun terapeuttini vihjaisi (rakentavasti) minun olevan neuroottinen, mutta nyt löydänkin paljon yhtäläisyyksien teidän/meidän(??) assien kanssa.

Tunteiden näyttäminen.. Luulin aikaisemmin että olen cool, jääneito, jolle humalainen kaveriseurue sanoi jo kymmenen vuotta sitten, että "sun pitäis joskus juoda itses kunnolla känniin niin voisit kerrankin pitää hauskaa". Ajattelin että kyseessä olisi vain kulttuuriero itä- ja länsisuomalaisen välillä. Mutta vaikka terapiassa on käsitelty kuinka kipeitä asioita, en ole vielä kertaakaan itkenyt.

Toisaalta pidän itseäni herkkänä, nimittäin reagoimaan toisten hyväksyntään, lukemaan sanattomia viestejä siitä, ettei kukaan halua leikkiä kanssani, toisaalta esim. elokuvat eivät ole juuri koskaan saaneet minua liikuttumaan ja poikaystäväni vetistelee paljon useammin.

Paljon kavereita muttei todellisia ystäviä, niinhän se on. Ja kaikki, koska olen niin omituinen ja erilainen. Ja hylkäämisen pelko. Näen vähintään kerran viikossa painajaista siitä, että pitkäaikainen poikaystäväni hylkää minut täysin kylmästi ja olen vielä seuraavanakin päivänä ihan turta. Olen ajatellut, että se on terapian esiinnostamaa mutaa alitajunnastani.

"En kestä lupausten rikkomista ja valehtelua,koska itse en osaa tehdä niin." Naulan kantaan.

• rikkoa lupauksiani

ja olen joskus valehdellutkin - mutta yleensä jään siitä kiinni. Liika todenpuhuminen ja naiivi avautuminen ovat aiheuttaneet elämäni ainoat isot kriisit - olen nolannut itseni perinpohjin.

Minua häiritsee toisten osoittama hellyys ja rakkaus. Rakkaiden sukulaistenkin huolenpito ja aito välittäminen tuntuu tukalalta. Omat vastaukseni kuulostavat mielestäni piinnallisilta ja epäaidoilta. Yritän leikkiä puolison, tädin, sisaren, ystävän roolia, mutta hellyys saa minut lukkoon. Miessuhteissani minulle on usein sanottu, että olen kylmä. Seksistä tosin nautin, ainakin yhden kanssa. Kun hän sitten jätti minut nuoremman takia, seksperttini, olin vihainen. Vaikken koskaan rakastanut häntä, tunsin menettäneeni omaisuuttani - hänen fyysisen läsnäolonsa.

Joskus jaksan olla seurallinen hetken aikaa, mutta sitten äkkiä minut valtaa halu juosta pois, olla yksin, ladata akkuni ja levätä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      72
      3034
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      63
      2609
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      129
      2482
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      89
      1486
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1306
    6. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      102
      1023
    7. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      193
      994
    8. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      85
      960
    9. Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa

Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      893
    10. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      73
      880
    Aihe