Silloin tällöin kuulee sellaista legendaa, että moottoripyörän jarrutusmatka olisi selvästi lyhyempi kuin auton. Sehän on tullut todistettua aivan vääräksi monta kertaa esim. TM:n testeissä.
Tässä hieman eri pyörien 100-0 hidastuvuuksia:
TM 8/2005
Ducati Monster 620, 41 m
Honda CBF 600 S, 50 m
(paras ja huonoin tulos, muista ei tietoa)
TM 13/2005
Suzuki GSX-R 1000, 39.9 m
TM 16/2005
BMW K 1200 S, 39.9 m
Honda CBR 1100 XX Blackbird, 43.2 m
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa, 46.5 m
TM 8/2006
Yamaha XJR 1300, 39.5
BMW K 1200 R, 39.8 m
Honda CB 1300 F, 42.3 m
Kawasaki ZXR 1200 R, 45.5 m
TM 13/2006
Yamaha MT-03, 42.4 m
Kawasaki ER-6n, 43.0 m
TM 14/2006
Honda VTX 1800 C, 41 m
Yamaha XV1900 Midnight Star, 44 m
Triumph Rocket III, 46 m
Suzuki Intruder M1800R, 47 m
Harley-Davidson FXSTBI Night Train, 48 m
TM 8/2007
Aprilia Pegaso 650 Trail, 43 m
Suzuki DL 650 A-V Strom, 43 m
Honda XL 650 V Transalp, 45 m
Yamaha XT 660 R, 45 m
BMW G 650 Xmoto, 46 m
Kawasaki Versys 650, 46 m
Sitten eri henkilöautojen hidastuvuuksia:
TM 1/2004
Audi A4 1.9 TDI, 40 m
MB C 200 CDI, 40 m
BMW 320d, 41 m
Volvo S60 2.4D, 43 m
Jaguar X-Type 2.0 D, 45 m
TM 1/2005
Audi A6 2.4, 39 m
BMW 525i, 39 m
MB E 200K, 39 m
Jaguar S-Type 2.5, 41 m
Chrysler 300C 3.5, 42 m
TM 1/2006
Audi A4 1.8T, 39 m
BMW 320i, 39 m
Saab 9-3 2.0t, 39 m
VW Passat 2.0, 39 m
Volvo V70 2.4, 39 m
TM 10/2006
Mazda 5 1.8, 40 m
Renault Grand Scénic 2.0, 40 m
Toyota Corolla Verso 1.8, 40 m
Opel Zafira 1.8, 41 m
VW Touran 1.6, 41 m
Honda FR-V 1.7, 41 m
TM 10/2007
Toyota Auris 1.6, 40 m
Ford Focus 1.6, 41 m
Opel Astra 1.6, 41 m
Peugeot 307 1.6, 41 m
VW Golf 1.6, 43 m
Kia Cee'd 1.6, 44 m
Tuloksista näkee, että jokin moottoripyörä voi todella hyvissä olosuhteissa ja kokeneen kuljettajan käsissä jopa pysähtyä hieman lyhyemmällä matkalla kuin aivan tavallinen henkilöauto, mutta moni auto myös pysähtyy paremmin. Kun on vähemmän täydelliset olosuhteet ja kokematon kuljettaja, tulokset voivat olla pyörillä ihan eri luokkaa. Auto taas pysähtyy optimaalisesti, vaikka naapurin mummo ajaa, kun useimmissa uusissa autoissa on ABS BAS EBD.
Mp:n ja auton jarrutusmatkasta
16
2905
Vastaukset
- Kra
Oletpa nähnyt paljon vaivaa ja saanut aikaan kattavan/vastaansanomattoman listan tuloksista!
Olen itsekin vielä vähän aikaa sitten väittänyt kovasti, että prätkä pysähtyisi selvästi nopeammin osaavan kuskin käsissä kuin autot yleensä. Käsitykseni perustui vanhentuneisiin tietoihin, mutta tutustuttuani tuoreempiin mittaustuloksiin pakko se on uskoa, että nykyauto pysähtyy suunnilleen samoilla metreillä joskus jopa paremmin. Mutta jos vertailukohtana pidetään jotain 80-luvun jarruilla olevaa perusautoa, niin huomattava ero on olemassa prätkän eduksi.
Uusien henkilöautojen jarrut ovat kehittyneet huimasti viimeisen 10 vuoden aikana ja hyvä niin. Prätkien jarrut eivät ole kehittyneet samaa tahtia, mutta on niissäkin pientä parannusta tapahtunut. Erityisesti sadekeleillä nykyiset rei'itetyt/uritetut ym levyt toimivat paremmin kuin vanhat suorat umpilevyt. Ja ero rumpujarruihin on myös suuri. Uusimmissa pyörissä ABS ehkä on se suurin yksittäinen tekijä. Ns alamittaisia jarruja harvoin enää tapaa mistään prätkästä, mutta jos pyörän kokonaispaino ylitetään muuttuu mitkä tahansa jarrut alamittaisiksi.- Turo--Inkeri
nyt puhutaan siitä, millä matkalla auto/mp pysähtyy MAKSIMIJARRUTUKSELLA. Kuinka usein normaaliliikenteessä on kyse tällaisesta jarrutuksesta, on aivan asia erikseen.
Huomionarvoista on sekin, että suht normaalit sporttipyörät pysähtyvät edelleen nopeammin kuin ns. tavalliset autot (=valtaosa autoista).
Ja vielä yksi homma, parhaatkaan jarrut eivät auta, jos ei kuljettaja ala jarruttaa ajoissa. Juuri näin ne autoilijoiden peräänajokolarit yleensä tapahtuvat.. "kun en minä huomannut, että tuo jarrutti edessä". - Vittuuntunut
Turo--Inkeri kirjoitti:
nyt puhutaan siitä, millä matkalla auto/mp pysähtyy MAKSIMIJARRUTUKSELLA. Kuinka usein normaaliliikenteessä on kyse tällaisesta jarrutuksesta, on aivan asia erikseen.
Huomionarvoista on sekin, että suht normaalit sporttipyörät pysähtyvät edelleen nopeammin kuin ns. tavalliset autot (=valtaosa autoista).
Ja vielä yksi homma, parhaatkaan jarrut eivät auta, jos ei kuljettaja ala jarruttaa ajoissa. Juuri näin ne autoilijoiden peräänajokolarit yleensä tapahtuvat.. "kun en minä huomannut, että tuo jarrutti edessä".Mikä se on se sportti, joka pysähtyy nopeammin? Luitko noita mittaustuloksia?
Mulle opetettiin aikanaan kun piikkikorttia ajoin että pyörä pysähtyy nopeammin mutta ennen oli ennen.
Tuossahan sulle on mustaa valosella ni vittuako siitä kiistelemään.
Toisekseen, eihän mitään puolen tehon jarrutuksia voi mitata tai vertailla, mitä ikinä sillä tarkoititkaan eikä pysähdy pyöräkään, jos ei tajuu jarruttaa.
- ei-fyysikko
Mietin asiaa joskus itse joskus näin:
Perusfysiikasta muistamme:
E = (mv^2)/2
E = liike-energia
m = massa
v = vauhti
Otetaan 2000kg painava auto ja 280 kg yhteensä painava moottoripyörä kuski yhdistelmä 100km/h nopeudella.
Auto: (2000*100^2)/2 = 10000000
Mp: (280*100^2)/2 = 1400000
Tiputetaan ylimääräiset nollat pois, jolloin:
auto: 100
mp: 14
Tässä vaiheessa näyttää siltä, että autossa on liike-energiaa vaikka millä mitalla enemmän.
Mutta kun muistetaan, että autossa on neljä rengasta jotka voivat kaikki jarruttaa, niin:
Auto: 100/4 = 25
Nyt jo kokoluokka on suunnilleen samaa. Moottoripyörässäkin on kaksi rengasta jotka voivat jarruttaa, mutta moottoripyöräilijä ei voi käyttää kaikkea jarrutehoa koska hänen pitäisi pysyä pystyssäkin joten teen oletuksen että mp:n jarruteho on suunnilleen sama kuin yhden autonrenkaan (eli en jaa kahdella mp:n liike-energiaa). Tämä voi toki olla liioitteluakin.
Sitten muistetaan se, että mp:n rengas on jarrutuksessa huomattavasti kapeampi kuin leveämpi autonrengas. Kitkapinta-ala on vaan kokonaan toinen. Sanotaan vaikkapa, että kitkapinta-ala on autossa vaikkapa puolet enemmän:
Auto: 25/2 = 12,5
Mp edelleen: 14
Aikas lähellä ollaan samoja lukuja vaikka olen tehnyt aika kauheita oletuksia. Osaisiko joku fiksumpi fyysikko korjata oletukseni jos niissä jotain vikaavikaa on (kuten varmastikin on)?- Kra
Oletetaan että molemmissa laitteissa on riittävät jarrut kaikissa maahan yltävissä pyörissä, riippumatta pyörien lukumäärästä.
Massallakaan ei ole merkitystä jarrutusmatkan pituuteen, sehän supistuu laskukaavasta pois. On jäljellä enää vain kaksi asiaa jotka vaikuttavat jarrutusmatkan pituuteen.
1. Renkaan ja tien välinen kitkakerroin
2. Ajonopeus josta jarrutus aloitetaan
No laitetaan nyt yksi oletus lisää peliin, oletetaan että homma hoidetaan tasamaalla. Ylämäki lyhentää jarrutusmatkaa ja alamäki pidentää sitä....
- Mitä.
"Silloin tällöin kuulee sellaista legendaa, että moottoripyörän jarrutusmatka olisi selvästi lyhyempi kuin auton."
Legenda tulee ehkä siitä, että puhutaan tästä jarrutusmatkasta ja reaktioajasta yhdessä, joka on mielestäni se oikea tapa puhua, kun puhutaan liikenteestä.
Ajoneuvojen suunnittelijat ja testaajat ovat eri asia.
Sama asia kiihdytyksessä. Jos olen rinnakkain hitaalla pyörälläni nopean auton vierellä, kun vihreät syttyy olen jo menossa, kun sporttiauto hakee vaihteita ja muutaman sekunnin päästä ohi kuin ohjus.- Vittuuntunut
Mihin tähtäät? Mikä on pointti? Onko samalla kuskilla erilaiset reaktioajat autossa ja pyörän päällä?
- Mitä..
Vittuuntunut kirjoitti:
Mihin tähtäät? Mikä on pointti? Onko samalla kuskilla erilaiset reaktioajat autossa ja pyörän päällä?
On. Motolla jarrutan jo, kun autossa haen vasta poljinta.
- Vittuuntunut
Mitä.. kirjoitti:
On. Motolla jarrutan jo, kun autossa haen vasta poljinta.
Missä sun autossa on poljin? Tattarisuolla? Älä nyt jauha paskaa.
- pulpahtaa
tasaisin väliajoin kiistelyn aiheeksi. Viimeisin taidettiin käydä Karpon ohjelman jälkeen. Toiset uskoo, toiset ei. Itse pystyn autolla parempaan tulokseen kuin pyörällä ja molemmissa on ABS,
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=612&posting=22000000025675612#22000000025675612 - kalle
Jos auton ja mp:n kuljettajat/ABS osaavat hommansa yhtä hyvin, kitkakertoimet ovat samoja ja jarrut oikein mitoitettuja eli riittävät viemään jarrutusvoiman maksimiin, niin pysähtymismatka on suunnilleen sama.
Tosiasiassa kuitenkin:
*Moottoripyörien renkaissa tavallisestikin käytetään hieman pehmeämpää kumiseosta, jolloin kitkakerroin voi olla suurempi ja hidastuvuus parempi.
*Auton jarruttaminen ainakin ABS:n avulla on helpompaa - ei auto ainakaan kaadu, jos rengas luistaa, jolloin kuski uskaltaa paremmin.
Kaiken kaikkiaan sellainen puhe, että pyörä pysähtyisi nopeammin ja erityisesti tämän "faktan" ulosmittaaminen ajokäyttäytymisellään voi olla hengelle hupa harrastus.- näkökulma
on se että uskon moottoripyräilijän olevan huomattavasti valppaampi ajaessaan autojen joukossa kuin autoilija,jonka huolestuttavan usein näkee puhuvan kännykkään,sormeilevan radioo,syövän eväitä yms.Ei vaikuta jarrutusmatkaan mutta PYSÄHTYMISMATKAAN vaikuttaa,joka on kuitenkin ainoa asia jolla on merkitystä.Vähättelemättä hyviä jarruja niin uskon että ainakin pyöräilijän kannattaa ajaa niinkuin pyörässä ei olisi jarruja lainkaan.(Huom tahallinen kärjistys)
- Vittuuntunut
näkökulma kirjoitti:
on se että uskon moottoripyräilijän olevan huomattavasti valppaampi ajaessaan autojen joukossa kuin autoilija,jonka huolestuttavan usein näkee puhuvan kännykkään,sormeilevan radioo,syövän eväitä yms.Ei vaikuta jarrutusmatkaan mutta PYSÄHTYMISMATKAAN vaikuttaa,joka on kuitenkin ainoa asia jolla on merkitystä.Vähättelemättä hyviä jarruja niin uskon että ainakin pyöräilijän kannattaa ajaa niinkuin pyörässä ei olisi jarruja lainkaan.(Huom tahallinen kärjistys)
Eiks motoristi saa puhuu luuriin? Mul aina puhelin kouras ajaessa.
- Moto1
näkökulma kirjoitti:
on se että uskon moottoripyräilijän olevan huomattavasti valppaampi ajaessaan autojen joukossa kuin autoilija,jonka huolestuttavan usein näkee puhuvan kännykkään,sormeilevan radioo,syövän eväitä yms.Ei vaikuta jarrutusmatkaan mutta PYSÄHTYMISMATKAAN vaikuttaa,joka on kuitenkin ainoa asia jolla on merkitystä.Vähättelemättä hyviä jarruja niin uskon että ainakin pyöräilijän kannattaa ajaa niinkuin pyörässä ei olisi jarruja lainkaan.(Huom tahallinen kärjistys)
Näin tässä taannoin auton, jossa kuskina oli nainen. Hämmästykseni oli suuri, kun näin hänen katsovan aurinkosuojassa olevaan peiliin ja veteli huulipunaa huuliinsa.
Että minkähänlainen olisi tullut jarrutusmatka, jos oli tullut tielle jokin este?
- Easy Rider
Uusimmassa TM:n lehdessä 11/07 testattiin suuria matkapyöriä. Kaikissa oli ABS-jarrut.
BMW R 1200 RT, 21900 €, 39.1 m
Honda ST 1300, 23990 €, 40.2 m
BMW K 1200 GT, 23670 €, 41.6 m
Yamaha FJR 1300 A, 21990 €, 46.7 m
Vertailun vuoksi samassa numerossa testattu samanhintainen henkilöauto.
Nissan Qashqai 1.6, 23830 €, 39.0 m
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po974653Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi202847Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242694Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441896- 251766
- 1291589
- 1521550
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1111501Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2821439Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.941380