Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Liman eritys

Enymmärrä

Peräsuoli erittää tuota limaa lähinnä keltaista/kirkasta vaahtomaista limaa pönttöön joskus...lääkärit on varmaan 4 kertaa jo tunnustellut sen peräsuolen ja normaali on...Mulla on iltaisin peräsuolessa kovia ulostekökköreitä josko ne ärsyttävät sitä peräsuolta? Koko ruoansulatus elimistö meni kerralla ihan dingdong...Ensin löystyi ruokatorven läppä ja alkoi oireilemaan pahasti ja sain siitä haavaisen ruokatorven tulehduksen päälle pahoinvointia aamuisin ja oksentelua. No mitäs suoli siihen totesi - Ulosteet menivät jäniksen papanamaisiksi ja oli ummetustyyppistä oireilua jolloin suolesta alkoi erittymään limaa tuli myös meteorismia - ilmavaivat. No siinä sitten odottelin vähän yli kuukauden josko oiretyyppi vaihtuisi niin tuli löysää ulostetta aamuisin ja eikun vessaan suoraan herättyä. Ja mitäs muuta vielä turvotuksen tunnetta vatsalla.Vaikka vatsa ei turpoa siinä on turvotuksen tunne kuitenkin - ilman takia tietysti. Miten on mahdollista että sain kaikki vaivat yhtä aikaa? :(

15

18350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireilija

      Taitaapa olla ärtyvän paksusuolen oireyhtymä. Oireesi natsaavat siihen täydellisesti. Vaiva on ominaisuus, joten sen kanssa on vaan opittava elelemään.

      Itsellänikin on ärtyvä suoli ja sen takia jokainen päivä on erilainen vatsan kunnon suhteen. Limaa tuntuu tulevan eniten silloin kun suolisto on oikein huonossa jamassa. Jotkut tietyt ruoka-aineet ärsyttää mahaa aivan erityisesti, esim. makeutusaineita, kahvia ja suuria hiilihydraattiannoksia (peruna, vehnäjauho, ruisleipä) täytyy meikäläisen välttää. Sain lääkäriltä ohjeen välttää myös herneitä, papuja, kaalia, paprikaa, sipulia, banaania ja omenaa. Liikuntaakin olisi hyvä lisätä, kuten myös kuitujen saantia ja veden juontia. Säännöllinen ruokailurytmikin auttaa.

      Toivottavasti tästä oli sinulle jotakin apua. En tiedä miksi oireesi ilmaantuivat kaikki kerralla, mutta kuulemma esim. refluksitautikin puhkeaa usein ärtyvän suolen oireyhtymän kanssa samaan aikaan.

      • Onkossinulla

        Ulostuksen koostumuksessa jotain muutoksia, oireilija? tai muitakin oireita...olisi mukavaa tietää. :)


      • Oireilija
        Onkossinulla kirjoitti:

        Ulostuksen koostumuksessa jotain muutoksia, oireilija? tai muitakin oireita...olisi mukavaa tietää. :)

        Koostumus vaihtelee melkeinpä päivittäin. Toisinaan vatsa aivan täysin sekaisin, toisinaan taas ihan ummella jolloin saa pinnistellä pikkupapanoita :D Ummetusvaiheeseen liittyy myös limantulo ja ilmavaivat. Normaalejakin päiviä on, mutta tuntuu että ne on harvassa.

        Joskus tuntuu kipuilua oikealla puolella vatsaa, navan vieressä. Kipuilua ilmenee lähinnä silloin kun olen syönyt päivän aikana hyvin vähän tai en ollenkaan, ehkä suoli ärtyy siitäkin? Kerran koski sen verran kovaa ja jatkuvasti, että luulin kyseessä olevan umpparin. Olin onneksi väärässä. Tämä kipu tuntuu ehkä hieman ylempänä eikä pahene tärinästä, vaan on jatkuvaa. Toisinaan koko ylävatsa kipuilee, ei kovasti, mutta tuntemus on aika epämiellyttävä.

        Olen käyttänyt maitohappobakteereja jo useamman kuukauden. Ovat hieman helpottaneet vatsavaivoja, lähinnä siten ettei ripulia ole nyt ihan niin usein kuin ennen. Maitohappobakteereja kannattaa sinunkin napsia ihan päivittäin, ainakaan mitään haittaa niistä ei ole.

        Käytän myös Imodiumia pahimpina päivinä esim. töihin mennessä. Ärtyvä suoli on joskus niin arvaamaton, että aamulla voi ihan yllättäen mennä massu sekaisin ja monesti olen ollut vähällä myöhästyä töistä sen takia. Imodium onneksi auttaa, joten ei tarvitse poukkoilla veskissä koko päivää :)

        Ilmavaivoihin on hyvä lääke Disflatyl. Se pienentää niitä ilmakuplia ja sitä myöten nipistely vähenee. Ilman määrään en ole kyllä huomannut olevan vaikutusta, mutta hyvä noinkin.

        Kysy vaan lisää jos on vielä jotakin mielessä :)


      • Vieläoiskysyttävää
        Oireilija kirjoitti:

        Koostumus vaihtelee melkeinpä päivittäin. Toisinaan vatsa aivan täysin sekaisin, toisinaan taas ihan ummella jolloin saa pinnistellä pikkupapanoita :D Ummetusvaiheeseen liittyy myös limantulo ja ilmavaivat. Normaalejakin päiviä on, mutta tuntuu että ne on harvassa.

        Joskus tuntuu kipuilua oikealla puolella vatsaa, navan vieressä. Kipuilua ilmenee lähinnä silloin kun olen syönyt päivän aikana hyvin vähän tai en ollenkaan, ehkä suoli ärtyy siitäkin? Kerran koski sen verran kovaa ja jatkuvasti, että luulin kyseessä olevan umpparin. Olin onneksi väärässä. Tämä kipu tuntuu ehkä hieman ylempänä eikä pahene tärinästä, vaan on jatkuvaa. Toisinaan koko ylävatsa kipuilee, ei kovasti, mutta tuntemus on aika epämiellyttävä.

        Olen käyttänyt maitohappobakteereja jo useamman kuukauden. Ovat hieman helpottaneet vatsavaivoja, lähinnä siten ettei ripulia ole nyt ihan niin usein kuin ennen. Maitohappobakteereja kannattaa sinunkin napsia ihan päivittäin, ainakaan mitään haittaa niistä ei ole.

        Käytän myös Imodiumia pahimpina päivinä esim. töihin mennessä. Ärtyvä suoli on joskus niin arvaamaton, että aamulla voi ihan yllättäen mennä massu sekaisin ja monesti olen ollut vähällä myöhästyä töistä sen takia. Imodium onneksi auttaa, joten ei tarvitse poukkoilla veskissä koko päivää :)

        Ilmavaivoihin on hyvä lääke Disflatyl. Se pienentää niitä ilmakuplia ja sitä myöten nipistely vähenee. Ilman määrään en ole kyllä huomannut olevan vaikutusta, mutta hyvä noinkin.

        Kysy vaan lisää jos on vielä jotakin mielessä :)

        En maininnut sitä että ilma ei oikein tahdo tulla uloskaan...Iltaisin on sitten ilmavaivat ja suolistokurinaa sillon tulevat ulos, mutta ei kaikki ja kun painelen suolistoa niin se möyryää ja ne ilmakuplat siirtyvät erikohtaan ja sellanen jännä epämiellyttävä tunne sen mukana...mutta se ilma tahtoo taas sitten siihen samaan kohtaan vähän ajan päästä pakkautua ja epämiellyttävä tunne jatkuu 24/7.Jotain Agiocur rakeita oon syönyt nytten ja se kiinteyttää ulosteen sillä tavalla, että siinä on papanamaiset ja löysät samassa isossa ulosteessa,näyttää hassulle, kun kova uloste on ruskeampaa ja sitten se löysä vaaleaa. :-D Mulla ei näihin liity mitään kipuja ainoastaan tuota epämiellyttävää tuntemusta vatsalla joka on 24/7. Liittyykö sinulla kun on ilmaa suolessa paljon niin epämiellyttävää tuntemusta vatsalla? Entäs tahtooko suoli päästää ilmoja pois?möyryääkö suolesi iltaisin? Mulla möyryää erityisesti vasemmaltapuolelta...Välillä tuntuu että ois ulostehätä, mutta sieltä tulee valtavan suuri pieru joka sen aiheuttaa.


      • Amppu
        Vieläoiskysyttävää kirjoitti:

        En maininnut sitä että ilma ei oikein tahdo tulla uloskaan...Iltaisin on sitten ilmavaivat ja suolistokurinaa sillon tulevat ulos, mutta ei kaikki ja kun painelen suolistoa niin se möyryää ja ne ilmakuplat siirtyvät erikohtaan ja sellanen jännä epämiellyttävä tunne sen mukana...mutta se ilma tahtoo taas sitten siihen samaan kohtaan vähän ajan päästä pakkautua ja epämiellyttävä tunne jatkuu 24/7.Jotain Agiocur rakeita oon syönyt nytten ja se kiinteyttää ulosteen sillä tavalla, että siinä on papanamaiset ja löysät samassa isossa ulosteessa,näyttää hassulle, kun kova uloste on ruskeampaa ja sitten se löysä vaaleaa. :-D Mulla ei näihin liity mitään kipuja ainoastaan tuota epämiellyttävää tuntemusta vatsalla joka on 24/7. Liittyykö sinulla kun on ilmaa suolessa paljon niin epämiellyttävää tuntemusta vatsalla? Entäs tahtooko suoli päästää ilmoja pois?möyryääkö suolesi iltaisin? Mulla möyryää erityisesti vasemmaltapuolelta...Välillä tuntuu että ois ulostehätä, mutta sieltä tulee valtavan suuri pieru joka sen aiheuttaa.

        ...sama juttu. Ulosteet aina mitä erilaisempia, on papanaa ja pötköö sekä ripulia, joiden mukana tulee myös kirkasta limaa. Röyhtäisyjä tulee useasti ja närästää. Kipuja ei oikeastaan ole missään kohtaa. Viime viikolla kävin vatsalaukun tähystyksessä ja sanoivat vatsalaukun punoittavan jostain kohtaa ja siellä näkyi ilmeisesti vanha mahahaava...


      • Anonyymi

        Tietääkö joku voiko ärtyvän suolen oireyhtymään liittyä alapää ongelmia, kun mulla on vatsa ja ulostamis ongelmia, jotka täsmäävät ärtyneeseen suoleen mut saman aikaisesti myös alapään ongelmia meinaan siis etupuolta


    • huohhh

      Onko tälle vaivalle mitään hoitokeino? edes jotain mitä helpottaa?

      Itsellä niin että joutuu ottaa sairauslomaa töistä koska maha on niin turvonnut etten pysty edes liikkua. Seksielämästä puhumattakaan.

    • immoa

      ummetus on ainakin minulla kova ja aiheuttaa välillä ripulimaista löysää. ilmeisesti silloin kun pahasti suoli tuokkeutuu niin limaa ja löysää taas tulee.

    • tomppaa__

      Sattuu..itselläni on vahva ummetustaipumus. välillä tulee eriväristä limaa ulosteiden kanssa tai ilman. Epäilisin että sulla on ummetusta. välillä on kovaa kuin kivi ja kauheat mahakivut. kauhea närästys alkaa myös aina kun ummetus pahenee. en voi maata ruoan jälkeen kun ruoka tulee takasinpäin vahvasti. Kova ummetus saattaa myös aiheuttaa ripulinomaisia oireita kun suolen tulpaksi jääneen kovan uloste taakseen taakse jää löysempää tavaraa.

    • jepperipuli

      mitenkäs kun ei ole mitään muuta oiretta kun että limaa tulee housuun asti istuessa(vaihtelevassa määrin) ja aamulla aina löysä tuote...kipuja tai turvotusta ei ole eikä juurikaan muuta oiretta......apua.

    • niplesiini

      Mulla kans ollu jo muutaman vuoden vatsa välillä normaali välillä ummetus tosi paha ja välillä ihan ripulia montakin viikkoa mutta nyt pariviikkoa sitten oireet pahentuneet, alkoi niin että vatsa löysällä joutui monta kertaaa päivässä ripuloida, sitten tuli ilmavaivat mukaan. Turvotus on ollut tosi pahaa ja välillä kouristaa mahasta ja silloin tietää et nyt pitää mennä vessaa. Tänään kuitenkin ilmavaivojen yhteydessä joka kerta tulee kirkasta/ keltaista limaa ja jää tunne että pitäis ulostaa mutta mitään ei ulos tule. Olen syönyt Somackia siinä toivossa että vatsa olisi vaan vähän tulehtunut ja oireeet helpottuis noilla mutta töissä olo on aika tuskaa kun koko aika tuntuu että vessaan pitäs juosta ja pelkkää limaahan sieltä vain tulee.

      • maskulainen

        Minullakin on vähän samanlaisia oireita,jotka johtuvat ärtyneestä pak suolesta. On myös lak toleranssi. Maito pois ja gluteeni, kahvi ja karkeat vihannekset. Otan ruuan jälkeen agiocur ryynejä,auttaa. On vielä refluksi johon atan kuureittain comaksia Kohtalaisessa kunnossa. Niin tulee minullakin limaa p suolesta jo vuosien ajan . N äyttää riittävän.


    • koniini

      löysä vatsa voi joskus johtua päinvastaisesta ongelmasta eli ummetuksesta. kun uloste ei kulje kunnolla suolessa niin sen taakse voi jäädä löysempää tavaraa ja limaa. siksi huonosti toimiva suoli voi aiheuttaa myös löysää ripulimasita ulostettakin.

    • vaihtelee

      Minulla samanlaisia oireita mutta röyhtäilen joskus kovasti ja se auttaa vatsan turvotuksen varsinkin heti sen jälkeen jos on juuri käynyt pytyllä. Refluksitautia ei ole.

      • ongelmia myös ollut

        Olen kyllä pisätnyt merkille että esim. runsas salaatin, ei raasteen, syönti auttaa vatsan toimintaan. Jääsalaatti, ruukkusalaatti. Lämmin kuppi-keitot auttaa myös iltaisin ja rauhoittaa enen maate nenoa.

        Myös suomalinen riuokailu kun on nopeaa ja lounaalta on karsitytu alkuruoka (joka on yleensä jotain keittoa) pois sekä jälkiruoka (kiisseli). Vedetään mustaa kahvia iso mortteli ruoann päälle niin sepäs vasta kutaa tekee mahalle.

        Alku- ja jälkiruoan tarkoitus on juuri pehmentää pääruoan vaikutuksia mahalaukussa ja eistää ruoasulasta. Kannattaa katsoa peiliin syömisen suhteen ja paluttaa mieleen mistä tähä on tultu.

        Vai muka tehokkuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe