Mitä bensaa ruohonleikkuriin?

Tietämätön Elli

Mistä tiedän, mitä bensaa ruohonleikkuriin laitetaan? Minun pitää leikata ruohoa sekä ajettavalla Murraylla että lykättävällä leikkurilla, enkä tiedä, laitanko tankkiin 2-tahtia vai 4-tahtia?

67

72085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokke57

      98 sopii,ei mitään 2-tahtiöljyä joukkoon

      • kokenutdigirobotti

        Kyllä se moottorisaha on nykyään ainoita 2-tahtikoneita enää ja on hyvä myös muistaa, että jos perämoottori ei käynnisty millään, niin siinä onkin vielä hana mikä pitää olla auki !!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        kokenutdigirobotti kirjoitti:

        Kyllä se moottorisaha on nykyään ainoita 2-tahtikoneita enää ja on hyvä myös muistaa, että jos perämoottori ei käynnisty millään, niin siinä onkin vielä hana mikä pitää olla auki !!!!!!!!!!!!

        Meidän satamassa yli puolet perämoottoreista näkyy olevan kaksitahtisia, vähintään 2% 2-T öljyä bensaan. 🚤 🛥 ⛽️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän satamassa yli puolet perämoottoreista näkyy olevan kaksitahtisia, vähintään 2% 2-T öljyä bensaan. 🚤 🛥 ⛽️

        Jutut kakstahti koneiden kuolemasta on suuresti liioiteltuja mutta ainahan voi kuopia vanhojen ketjujen hautuumaalla ja tehdä uusia aktivointialoituksia.


      • Anonyymi

        pane varoilta pikkusen hyvää 2t-öljyä 2% niin savuuttaa vähän paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän satamassa yli puolet perämoottoreista näkyy olevan kaksitahtisia, vähintään 2% 2-T öljyä bensaan. 🚤 🛥 ⛽️

        Yamaha 4hv suosittelee 1:100 eli 1% seos.En tekisi kylmänveden ( kevät,syksy ) aikana tuon öljysempää,turhaan savuttaa ja karstottuu.Kesän lämpösen veden aikaan nostan noin 1,5% seoksen.Hyvin on toiminut ja välillähän pitää ajaa täydellä kaasulla karstat pois.Moottorisahassa 2,5% koska on kierriskone ja pyörii ihan toiseen malliin ja on ilmajäähytteinen.Tosin teräketjuöljyn ja sahanpurun yhteistyönä saha lämpiää ja alkaa tulemaan käynti ongelmia eli säännöllinen putsaus auttaa siihenkin.


    • Käsittääkseni ovat 4-tahtimoottoreita, että eikun 95:ä tankkiin. Itselläni myös päältäajettava Murrikka ja "Solo" -työnnettävä ruohonleikkuri, samaa laitoin myös lumilinkoon (MTD). (Mopot ja moottorisahat ovat 2-tahtikoneita.)

      Ja kannattaa joskus vilkaista, että on öljyä, laitoin ihan samaa kuin autoon, kesälaatua.


      Toivotaan, että menee suht koht oikein?!

      • Pahvi

        Paljoo elvistellä! Todellakaan kaikki mopot eivät ole kaksitahtisia! Jos vähänkään tuntee mootooreita niin ei kannata tuollaisia väittää!


      • Pahvi kirjoitti:

        Paljoo elvistellä! Todellakaan kaikki mopot eivät ole kaksitahtisia! Jos vähänkään tuntee mootooreita niin ei kannata tuollaisia väittää!

        Vanhan Honda Monkeyn kyllä tiesinkin, mutta mitäs muita nelitahtimopoja niitä nykyisin on?

        Ainakin vanhempia on aika vähän.


      • onkiinanskoba
        aimo.puntero kirjoitti:

        Vanhan Honda Monkeyn kyllä tiesinkin, mutta mitäs muita nelitahtimopoja niitä nykyisin on?

        Ainakin vanhempia on aika vähän.

        On niitä kiinanskoottereita ja kiina. Mopoja


      • Anonyymi
        onkiinanskoba kirjoitti:

        On niitä kiinanskoottereita ja kiina. Mopoja

        Eikö ne kiinaskootterit ole nelitahtisia melkein kaikki tuskin mitään kakstahtareita ovatten


      • Anonyymi

        kyllä se nykyään jo alkaakin menee ihan oikein, samaa mitä suuhunkin, eli etanolillahan ne vihreät


    • jonserediin

      Jonseredin uuteen r-leikkuriin on suositus 98 oktaanista. Varmaan 95llakin käy!

    • Briggari-man

      kun pienkoneissa, sekä 4T-,että 2T-koneissa käytetään bensiininä joko huoltamoilta saatavaa 98-oktaanista bensiiniä tai varta vasten pienkoneille valmistettua erikoisbensiiniä, joka on kyllä niin "suolaista" litrahinnaltaan, etten edes minä suosittele sen ostamista kuin ihan erikoistilanteita varten. Useimmat 4T-koneet kävisivät kyllä 95-oktaanisella bensiinillä vikaantumatta mitenkään moottorin osalta, mutta 95-oktaaninen bensiini on niin "kuivaa", että se "hapertaa" polttoainepuolella olevat kumiosat seisoessaan koneen säiliössä ja polttoainelaitteissa. Tämä ilmiö ei välttämättä esiinny heti alussa mm. uusissa koneissa, mutta kun kone on seissyt talven yli varastossa, niin seuraavana keväänä/kesänä voi olla melko varma ilmiön ja samalla ongelmien esiintymisestä. 98-oktaaninen bensiini sen sijaan sisältää sellaisen lisäaineistuksen, ei varmaankaan kumiosia varten, joka suojaa kumiosat em. hapertumiselta. Kymmenien moottorien(lähinnä B&S, sehän on Suomen yleisin pienmoottori) kokemuksella voin sanoa tuon em. väitteeni olevan totta. Olen saanut vaihtaa kymmeniä kaasuttimen hapertuneita tai muodottomaksi venyneitä/kovettuneita kalvoja, ja aina kun kysyn millä besiinillä konetta on käytetty, niin lähes poikkeuksetta vastauksena on ollut, että 95-oktaanisella, minkä melkein tiesinkin ennakolta. Jos joku miettii sitä bensiinien hintaeroa, niin se on tuollaisessa normaalissa kesän kulutuksessa varsin pieni osuus verrattuna niihin kuluihin, kun kone joudutaan viemään korjaamolle käyntiongelmien vuoksi.
      Sorry, ihan hirveän pitkä selostus, mutten osannut sitä lyhyempäänkään muotoon laatia

      • Briggis-käyttäjä

      • matti masala

        itse kohta 30 vuotta täyttävässä leikkurissa käyttänyt ainoastaan 95, koska kymmenien vuosien bensanhintasäästöllä voin ostaa uuden päältäajettavan. Muutenkin tuntuu, että leikkureiden huoltoa liioitellaan. Omaan myllyyn vaihtanut joka toinen vuosi öljyt ja suunnilleen joka kolmas putsannut ilmanputsarin. Sytytystulppa silloin kun ei enää muista koska viimeksi vaihdettu. Ikinä en ole joutunut availemaan konetta vikojen vuoksi. Ja kovalla käytöllä kone on ollut, sillä pitkää ruohoa on paljon


      • 17+3
        matti masala kirjoitti:

        itse kohta 30 vuotta täyttävässä leikkurissa käyttänyt ainoastaan 95, koska kymmenien vuosien bensanhintasäästöllä voin ostaa uuden päältäajettavan. Muutenkin tuntuu, että leikkureiden huoltoa liioitellaan. Omaan myllyyn vaihtanut joka toinen vuosi öljyt ja suunnilleen joka kolmas putsannut ilmanputsarin. Sytytystulppa silloin kun ei enää muista koska viimeksi vaihdettu. Ikinä en ole joutunut availemaan konetta vikojen vuoksi. Ja kovalla käytöllä kone on ollut, sillä pitkää ruohoa on paljon

        98 bensaa käyttää vaan ne jotka ei ymmärrä oktaaniluvun merkitystä. Ihmiset luulevat että se on jotenkin parempaa kun on kalliimpaa. Itseasiassa 95 bensa syttyy helpommin kuin 98.


      • RUHAHAHAHHHAHHHAAAAA

        LAINAUS:
        95-oktaaninen bensiini on niin "kuivaa", että se "hapertaa" polttoainepuolella olevat kumiosat seisoessaan koneen säiliössä ja polttoainelaitteissa. Tämä ilmiö ei välttämättä esiinny heti alussa mm. uusissa koneissa, mutta kun kone on seissyt talven yli varastossa, niin seuraavana keväänä/kesänä voi olla melko varma ilmiön ja samalla ongelmien esiintymisestä. 98-oktaaninen bensiini sen sijaan sisältää sellaisen lisäaineistuksen, ei varmaankaan kumiosia varten, joka suojaa kumiosat em. hapertumiselta. Kymmenien moottorien(lähinnä B&S, sehän on Suomen yleisin pienmoottori) kokemuksella voin sanoa tuon em. väitteeni olevan totta. Olen saanut vaihtaa kymmeniä kaasuttimen hapertuneita tai muodottomaksi venyneitä/kovettuneita kalvoja, ja aina kun kysyn millä besiinillä konetta on käytetty, niin lähes poikkeuksetta vastauksena on ollut, että 95-oktaanisella, minkä melkein tiesinkin ennakolta.


        HEHHEHHEHHEEE. Nyt repesin. Tosiaan noiden bensojen ero ei ole muuta kuin syttymisherkkyys paineessa. Sattuma sanelee tuonkin kokemuksen koska melkein jokainen käyttää edullisempaa 95 oktaanista koska se on edullisempaa ja täysin sopivaa pienkoneisiin. 98 bensiinissä ei ole mitään lisäaineita vaan sen jatkojalostus aiheuttaa korkeamman hinnan. Kannattaa vaikka googlella katsoa oktaaniluku hakusanalla mitä bensiineistä sanotaan.


      • Anonyymi

        hyvä selvitys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hyvä selvitys

        Niinkö?
        Vaikka meni pieleen!

        Pienkoneet on tehty oikealle bensiinille, ei viinalla jatketulle. Viinassa on pienempi energiamäärä ja se viina vaatii vähemmän ilmaa palaakseen. Tuo pienempi energiamäärä tuskin ilmenee kotikäytössä, mutta se palamiseen tarvittava liian suuri ilmamäärä tekee sen, että kone käy laihalla. Kuumenee enemmän ja saattaa pahimmillaan rikkoa moottorin.
        95 -oktaanin bensassa on 10 % viinaa, 98 -oktaanisessa 5 %.
        Uudemmissa autoissa tuo ei haittaa, koska lambda-anturi huomaa laihan seoksen ja tietokone lisää polttoaineen ruiskutusmäärää kunnes seossuhde on oikea. Pienissä laitteissa kuten juuri ruohonleikkureissa ja moottorisahoissa ei tuollaista säätöä ole joten kuumanakäynti on tosiasia. Eikä sitä ole niissä autoissakaan, joissa on kaasutin.
        Kokonaan toinen asia on sitten se, että miten laitteen letkut, kalvot sun muut kestävät suurempaa viinapitoisuutta. Ja talveksi seisomaan jätetyn laitteen 95 -oktaaninen bensa tekee sakkaa, mistä tulee taas omat haittansa. Siksi aina 98 -oktaanista tai jos elvistellä haluaa, niin sikahintaista pienkonebensaa.

        Kirjoitti vanha autoteknikko.


      • Anonyymi

        Kanssasi samas mieltä, mulla - 98 ostettu Jonsered pikkurattori, aina käyttänyt 98 oktaavista pienkoneisiin tarkotettus bensaa, Neste on vuosia myynyt sitä mittarilta, muistaisin viime kesänä litrahinnan olleen 1.85€.


    • Miettiin

      10% etanolia on liikaa pienkoneille. Koska tuo etanolipitoisuus on noussut vastikään niin se alkaa näkymään koneissa vasta lähitulevaisuudessa mikäli 95 vielä tankkaillaan. Suosittelisin 98-oktaanista.

      • Alkoholiton

        Tuossa on varmaan jotain perää, vaikka en (kemiallista) syytä tarkemmin tiedäkään. Oma kokemus vain kertoo tämän.

        Käytin vuosia suomalaista 94E10-bensaa ruohonleikkurissa. Vähintään joka toinen vuosi oli kaasuttimen kumikalvo vaihdettava.

        Sitten jäin eläkkeelle ja aikaa oli vaikka Venäjän tullissa hukattavaksi. Käytän nykyään vain Venäjän bensaa (95 ilman E:tä) sekä autossa että ruohonleikkurissa. Kuuteen vuoteen ei ole ruohonleikkurin kaasuttimen kalvoon tarvinnut koskea.

        Venäjällä bensiiniin ei ole sekoitettu laisinkaan alkoholia. Siinä se pieni ero. Isompi ero on hinnassa. Bensiini Venäjällä maksaa noin 60 eurosenttiä litralta (tällä hetkellä) ruplan kurssista riippuen.


    • -Jaakko-

      ^Nimenomaan näin ja vallankin vanhemmille pienkoneille.
      Jo 98:in 5% alkoholi saattaa aiheuttaa ongelmia kausiluontoisessa käytössä olevissa laitteissa. Tämä on nähty esim. 20 v vanhassa Honda lumilingossamme. Ennen ei ollut mitään vikaa ikinä, nyt kolmen vuoden sisään on jouduttu huoltamaan kaasutin kaksi kertaa. Siellä on jotain kumiosia, jotka eivät kestä alkoholia.

      Molemmilla bensoilla pienkoneet toimivat varmaan ihan ok., ongelmat ja murheet tulecvat esiin vasta talvi / kesäseisonnan jälkeen. Parasta näihin laitteisiin on pienkonebensa, joka säilyy käyttökelpoisena vuosia.. Ja mikä parasta, ei sisällä vettä itseensä keräävää alkoholia.
      Jos ei pienkonebensaa, niin seisonta-ajaksi vähintäänkin stabilointiainetta sekaan. Pitemmän päälle kannattaa satavarmasti.

      • stiga ja 98

        Eihän talve ajaksi jätetä bensaa seisomaan leikkurin säiliöön.


      • TankkiTäyteen
        stiga ja 98 kirjoitti:

        Eihän talve ajaksi jätetä bensaa seisomaan leikkurin säiliöön.

        Muutaman talven kun seisotin kuivana ja jouduin tekemään kaasariremontin joka kauden alussa, niin opin kantapään kautta pitämään tankin täynnä seisonta-ajan. Nyt käynnistyy seisontakauden jälkeen ensimmäisillä vedoilla, kun tankki on seisontakauden täynnä. Täyteen tankkiin ei kehity myöskään kondensiovettä.


      • gfkgfgfkgfkhg

        noin mäkin teen. tosin josku vaihdan bensat varmuuden vuoksi keväällä. en kylläkään aina.


    • venäjä

      Mitenköhän venäläinen 92 tai 80 oktaaninen toimii pienkoneissa kuten ruohonleikkurissa tai lumilingossa?

      • Mitä bensaa...
        Riippuu paljonkin koneen iästä.
        Jokut oikein vanhat vaativat lyijyllistä (venttiilien voitelu).
        Uudemmat syövät 95E:tä pääsääntöisesti, ja ihan uusimpien koneiden kaasarien kalvot taitavat jo sietää E10:täkin.

        Olettaen, siis, että kyseessä on 4-tahtikone (mitä todennäköisimmin on).

        2-tahtikoneet syövät 4%:sta (vanhat) tai 2%:sta (uudemmat).
        Ehkä jotkut jopa 1%:sta. Yleensä siis 95E:tä, johon prosenttimäärä öljyä sekaan.

        Jostain syystä ei ole ollut ongelmia liki 40v vanhan Briggs&Strattonin moottorilla varustetun ruohonleikkurin kanssa, vaan 95E menee ihan kivasti..
        Vanhat koneet saattavat vaatia öljykseen SAE30 mineraaliöljyn, koska mineraaliöljystä haihtuu voitelevia "höyryjä". Synteettisestä ei.


    • venäjä

      Venttiilien suojalisäainetta ei ole enää missään suomalaisessa bensassa valmiina eikä sitä taida olla venäläisessäkään bensassa. Sitä pitää siis lisätä pullosta jos moottori vaatii sitä. Mietin vain että mitenköhän 92 tai 80 oktaanisen ja 2-tahtiöljyn sekoitus toimii ruohonleikkurissa. Etanolia venäläisessä bensassa ei ole.

      • Anonyymi

        Hyvin ne toimii. Näissä pienmoottoreissa on pieni puristussuhde joten matalaoktaaninen käy. Toiseksi en tiedä, millä normilla Venäjän bensan oktaanit on mitattu. Niitä normeja kun on ainakin kaksi. Suomessa käytetään näitten kahden keskiarvoa, ö'Merikässä sitä millä on pienempi numeroarvo. Eli se ö'Merikän 92 -oktaaninen vastaa suomalaisittain ainakin 95 -oktaanista tai vieläkin korkeampaa lukua. Ulkomuistista en tarkemmin muista.

        Vanha autoteknikko


    • joonasmmmmmm

      suosittelen nesteen uuta 6 tahti löpöä.Käyttä kysymässä nesteeltä

    • Kelajolokko

      Ei mene rahaa bensaan. Ostin Kelaleikkurin Fiskarsilta n.300 egeä makso. Helvetin hyvä, kun ei tule melua eikä bensaakaan syö, että rahat siihen enää mee :)

    • bensa ajattelija

      Taitaa noissa bensiineissä olla nykyään etanolin määrä ihan sama 95e/98e. 98e oktaaninen bensiini tehdään vähän paremmista raaka-aineista.

    • Kärähti

      Mun koneesta kärähti sytytystulppa, ilmeisesti talven yli seisseen 98 takia.
      Muuten on pelannut kuin enkeli 98 lla. Eikö bensa kestä talven yli säilytystä?????

      • outoa...

        no mites se bensa sen tulpan voisi mielestäsi käräyttää.


      • Kärähti
        outoa... kirjoitti:

        no mites se bensa sen tulpan voisi mielestäsi käräyttää.

        Naapuri sanoi että se johtui bensasta!!! Mutta en tosiaan itse tiedä mistä johtui. Voiko ne palaa ihan vaan itsestään?? Ruohonleikkuri oli huollettu vuosi sitten jne. Jos tiedät tai tajuat mistä noi tulpat kärähtää olisin kyllä kiitollinen. Nyt naapuri sanoi että se johtuu väärästä bensasta vaikka ikäni olen 98 tai 95 besalla työnnellyt leikkuria ilman häikkää.


      • Tulppa varalla

        Kuusi B&S-moottorilla olevaa puutarhakonetta on ollut käytössä ja vielä ei ole tarvinnut sitä -85 varalle ostettua sytytystulppaa korkata.

        Ikivanha leikkuri kasteli joskus tulpan mutta siinäkin kuivaaminen ja putsaaminen aina riitti. Kalvon vaihto kaasuttimeen poisti ongelmat, moottori ei ollut näitä nykyisiä muovikaasari laitteita.


    • FIFI

      Nykybensa ei välttämättä säily talven yli, mutta tuo tulpan käräyttäminen tuntuu vähän kaukaa haetulta.

      • kääk

        Myynnissä on pensan säilöntäainetta, moottoripyöräilijät ainakin käyttävät.


    • Ville.suojelija

      Hyvin käy leikkuri etanolilla kuluttaa enemmän käynnistyi vähän huonommin

      • Anonyymi

        Aikansa käy, mutta saattaa tulla vikaakin siitä kun liian laihalla seoksella käy. Sittenpä tuon tiedät kun riittävän kauan käytät. Saattaa se kyllä kestääkin.


    • 92222

      Hyvin toimii ajettavat ja työnnettävät ruohonleikkurit ja raivaus sekä moottori sahat ja perämoottorit ja mopot ja lähes kaikki vehkeet 92 no problem, noin 10v kokemuksella.. 80 okt en tiiä

    • Tumppi99

      Helppo homma.. 95-98:a tankkiin kesän ajaksi ja viimeiseen leikkuuseen
      varaat sitä "kallista" pienkonebensaa tankkiin niin ei tule sitä talvisäilytys
      ongelmaa bensan suhteen.. Tehnut noin kaikille pienkoneille ja hyvin käynnistyy
      keväällä!! Eikä tee lovea lompakkoon...

      • Ruohonleikkaaja

        No jopa teillä on hauskoja kokemuksia. Itse ostin 1993 työnnettävä b&s moottorilla varustetun leikkurin. Toimii vieläkin. Viime keväällä ajattelin että pitäähän leikkuri kerran vaihtaa, en vaihtanut. Tänään tulin kotiin pohjoisesta, uusi leikkuri talvehti ulkona lumihangessa koko talven vanhoilla bensoilla. Mietin lähteekö käymään, muutama painallus sitä pientä ” tissiä ” vetäisy narusta ja iloinen pörinä alkoi. Siispä se siitä.


    • pienkoneidenYstävä

      NÄin muuten minäkin. Perätuupparissa (5hv) on päältätäytettävässä tankissa 4t. pienkonebensa ja lattialla olevassa säiliössä (letkun kautta ruokkivassa) on tavallista ysikasia. Kevään ekat ja syksyn vikat mennään pienkonebensalla ja onhan se sitten varatankkina mukana.
      Moottorisahassa käytän pelkästään 2t pienkonebensaa, kun niin harvoin sahailen. Aina lähtee vaikka olis vuosi välilä.

    • Terppa

      Luin just Briggs&Strattonin sivustolta, että bensa pitää olla vähintään 87 oktaanista ja etanolia saa olla enintään 10%.

    • Anonyymi

      Miksi minun pitäisi laittaa bensaa sähköleikkuriin?

    • Anonyymi

      Pienkone bensaa.

    • Anonyymi

      Jos bensa meinaa loppua kesken ruohonleikkuun voi bensaa jatkaa esim jäteöljyllä.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan voi jatkaa milllään jäteöljyllä


    • Anonyymi

      Project farmin youtube testissä brigss stratton toimi yllättävän hyvin suoraan öjylähteestä otetulla raakaöljyllä. Savutusta ja karstoitusta ei juuri huomannut. Toki crude oil on hieman mutaista ja haihtuvampaa kuin jäteöljy.

    • Anonyymi

      Harvinaisen pitkä suht asiallinen ketju ennen ekaa provoa🙄. Tuo jonkun mainitsema kevään eka ja syksyn vika käyttö pikkumasiinapolttoaineella ansaitsee mun mielestä rehellisen hatunnoston.

      • Anonyymi

        Onks noista bensan "säilytysaineista" kokemuksia laitoin bilteman sellaista viimeiseen tankkiin mutta ei meinannut käynnistyä eikä käydä kuin starttipilotin voimalla onneksi siinä bilteman omassa leikkurissa on helppo sumutella siihen ilmanottooon että kyllä kinkki jonkin asian osaa paremmin kuin briggs stratton


    • Anonyymi

      Ellei oteta huomioon että aloitus itsekin on provo kun normijärjellä oleva ihminen osaa lukea käyttöohjeesta millä bensalla itsekukin laite pyörii !
      Ja jos se käyttöohje on hukassa niin tod.näk. Googlella löytyy helpommin kuin täältä kyselemällä !

    • Anonyymi

      Panen aina 4 tahtiseen pienen lirauksen kakstahti öljyä ei ole koneet moittineet siitä 10 vuoteen.

      • Anonyymi

        Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi?

        pakkomielle


      • Anonyymi

        Kannattaahan se, jos kone ei muuten tarpeeksi savuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaahan se, jos kone ei muuten tarpeeksi savuta.

        Laitan piipputupakkaan aina lorauksen täyssyntettistä e2T öljyä. Tulee hyvät pöhinät. Ei ole vielä naapurit valittaneet.


    • Anonyymi

      Laittaa semmoista 2t-öljyä sekaan missä on säilöntäaine mukana.

    • Anonyymi

      Nelitahti.

    • Anonyymi

      Joskus jatkoin bensaa marinol kävi aika kuumana

    • Anonyymi

      Stiga kävi ja käy aika tasaisesti, mutta kun aloin ajaa nurmikkoa, niin vähitelleen rupesi "paukahtalemaan". Kone on seissyt toisella omistajalla tovin ja en tiedä liekö huollettu muuten kuin lisätty polttoainetta. Pientä huoltoa vaatii on selvä. Mutta voisiko ensi hätään auttaa polttoaineen oktaanin parannus ? Minulla on 95 oktaanista jolla toimii hyvin perämoottori, sahat. Talven säiytin 95:ttä peltikanisterissa lisättynä säilytysaine.
      Ajattelin huomenna hankkia kalliimpaa pienkone bensaa jospa kone käivisi paremmin? Vai jokohan kalvon vaihto ?

      • Anonyymi

        95 on hyvää nuotion tai kokon sytyttämiseen. Eipä juuri muuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 on hyvää nuotion tai kokon sytyttämiseen. Eipä juuri muuhun.

        Jeps ei ole mitään järkeä käyttää 95:a


    • Anonyymi

      Oli taas aika nostaa tämäkin aloitus turhilla kommenteilla...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4918
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3259
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2306
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1422
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1251
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      72
      1173
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1148
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe