raparperi

saako syyä?

Siinä se asia, siis saako raskaana ollessa syödä raparperia???

7

3678

Vastaukset

• miten ei sais? Mä en ainakaan oo kuullu, eikä oo tullut mieleenkään, ettei sais...

• ei mitään syytä...tuli vaan mieleen ku on ihan sikana kaikkee mitä ei sais syyä...aattelin et jos siinä on jotai vauvalle haitallisia vitamiineja tms?

• ap. kirjoitti:

ei mitään syytä...tuli vaan mieleen ku on ihan sikana kaikkee mitä ei sais syyä...aattelin et jos siinä on jotai vauvalle haitallisia vitamiineja tms?

Minä olen lukenut, että raparperia kannattaa syödä jonkun maitotuotteen kera. Vaikka dippaamalla viiliin tai jogurttiin. Näin kuulemma ne raparperin vitamiinit imeytyisi paremmin...
        Googlettamalla tähänkin asiaan saa varmaan selvennyksen.

• jennu kirjoitti:

Minä olen lukenut, että raparperia kannattaa syödä jonkun maitotuotteen kera. Vaikka dippaamalla viiliin tai jogurttiin. Näin kuulemma ne raparperin vitamiinit imeytyisi paremmin...

.. googletin.. Niin wikipediassa ainakin luki, että olisi hyvä syödä maitotuotetta sen kanssa, että se raparperi sitoo kalsiumia... En sitten tiedä mikä onko millasta faktatietoa tuo juttu:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Raparperi

Mä ainakin aion syödä raparperia ja tehä siitä kiisseliä, kun mulla on ollut kauhia himo siihen jo useamman päivän :)

• jennu kirjoitti:

Ei raparerin "vitamiinit" imeydy paremmin kun syö maitotuotetta sen kanssa. Vaan raparperi sisältää oksaalihappoa, joka on siis todellakin happo, eli voi aiheuttaa herkkävatsaisille mahanpuruja tai närästystä. Ja lisäksi se todellakin "sitoo" kalsiumia eli estää kalsiumin imeytymistä. Hapot ovat tavallaan syövyttäviä (lievässä merkityksessä) ja tuo maidon nauttiminen raparperin kanssa samaan aikaan lieventää oksaalihapon ikävämpiä vaikutuksia.

Saa varmaan raparperia raskaana ollessakin syödä, mutta en runsaita määriä lähtis syömään, raakana ainakaan. Kiisseli, piiras ym. varmasti ihan ok.

• ei ainakaan saa antaa raparperiä eli jos siitä päättelis jotain...

• No eihän pienille lapsille saa hunajaakaan antaa, mutta kyllä odottava äiti sitä voi huoletta syödä...

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut