Kela koittaa periä takaisin aiheettomasti!

Julia

Sain kelalta kirjeen,jossa he ilmoittivat että vuonna 2005 annettu asumistukipäätös tulisi perua.
Vuonna 2005 erosin avomiehestäni,ja muutin erilleen miehestäni.Ex-mieheni kanssa olimme kuitenkin väleissä,ja hänen postinsa tulivat osoitteeseeni koska hän lähti ulkomaile työskentelemään.
Nyt olemme palanneet yhteen,ja muuttaneet takaisin saman katon alle.Elämä hymyilee,mutta nyt palattuamme yhteen kela yökkää niskaan.
He väittävät,että koska miehen postiosoite on ollut luokseni eromme aikana,ei voida katsoa että olisimme olleet välirikossa,ja täten en olisi ollut oikeutettu asumistukeen.voiko tämä olla edes laillista??!Mieheni ei ollut siis eromme aikana kirjoilla luonani,vaan vain posti tuli luokseni.
Olen rehellinen ihminen,ja moinen epäily suututtaa!!Onko kellään tietoa vastaavasta?

21

3961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sun juttu

kyllä miehesi sut elättää ulkoMAAN PÄIVÄRAHOILLA. MEE TÖIHIN JA ÄLÄ ITKE YHTEISKUNNAN TUKIAISIA HUIJARI OLET...SELVÄSTI.

• 333

olitpas saanut taas tosi mukavia vastauksia..
        Huijareita riittää,mutta kyllä löytyy myös rehellisiä ihmisiä,jotka sinun tapauksessasi joutuvat kärsimään myös.Itselläni vähän vastaava tilanne vuosia sitten.kela ei uskonut että olin miehestäni asumuserossa,vaikka se oli totista totta.
        Lopulta kuitenkin en joutunut maksamaan mitään takaisin,sillä lain mukaan sillä missä on kirjoilla on vain merkitystä.tsemppiä!

• U.M.F

yksi valitettava ilmenemä 1990-luvun psykiatrisen sairaalahoidon alasajosta. Lisää rahaa laitoshoitoon, kiitos.

• Tukiaismaksaja

Joopa joo. Selitystä löytyy. Samaa paskaväkeä, joka eroaa vain saadakseen tuet. Mies kirjoille kaverilleen tai poste restanteen.
      Ja sit ollaan niin yksinhuoltajaa.

Voi loisia. Hyvä Kela. Rahat takas veronmaksajille.

• Julia

Olipas kivoja kommentteja.
      Olen kuulkaas töissä käyvä ihminen,ja toiminut täysin rehellisesti.Mieheni kanssa suhteemme on ollut myrskyisä,ja olemme ihan oikeasti olleet erossa vuoden,eikä mieheni todellakaan elättänyt minua tuona aikana,itse hoisin asiani ja laskuni ja olin oikeutettu asumistukeen.
      Itse en hyväksy minkäänlaista tukien väärinkäyttöä,ja kun vuoden verran itse tarvitsin tukea,nyt minulta koitetaan viedä se.Vaikka koko ikäni olen paiskinut töitä ja maksanut veroja.
      ja näitä väärinkäytöksiä on varmasti paljon tänäpäivänä,siksi varmaan minuakin nyt epäilevät,mutta aika hankalassa tilanteessa olen,sillä olen ollut rehellinen!

• todistus...

Pyydä ukkoasi hommaamaan työnantajaltaan todistus ulkomaillatyöskentelystä. Eiköhän sekin jo auta asiaa.

• olet kun työssä käyt

Ja saat asumistukea.Hanki halvempi asunto että palkka riittää ja laita jätkä mäkeen jos on niin myrskyisää, ellei jo pouta löydy!
        Kai se sussu antaa ulkomaan päivärahoista jotain kun lukaalissa asut ja jätkälle lämmintä petiä pidät...älä hyvä ihminen valita näillä palstoilla.
        Inhoan vali-vali-valittajia!

• pääkallonpaikalta

...eli kelasta.

Kela käyttää päätöksenteossa väestötietojärjestelmän mukaisia osoitetietoja. Kerroit, että vain miehesi posti tuli sinulle. Miehesi osoitteen on täytynyt olla väestötietojärjestelmässä sama kuin sinulla. Ei häntä muuten katsottaisi samassa huushollissa asuvaksi.

Jos siis välit rikkoutuvat, täytyy myös vtj-osoitetiedot hoitaa erilleen. Muuten tulee ongelmia.

• Kyllästynyt lukija
        olet kun työssä käyt kirjoitti:

Ja saat asumistukea.Hanki halvempi asunto että palkka riittää ja laita jätkä mäkeen jos on niin myrskyisää, ellei jo pouta löydy!
        Kai se sussu antaa ulkomaan päivärahoista jotain kun lukaalissa asut ja jätkälle lämmintä petiä pidät...älä hyvä ihminen valita näillä palstoilla.
        Inhoan vali-vali-valittajia!

...toisilla on haukkua ihmistä, joka kertoo oman tarinansa? Ainakin tässä tapauksessa uskon, että se on tosi. En todellakaan tunne ko. henkilöä, mutta uskon, kun hän sanoo, ettei hyväksy tukien väärinkäyttöä.

Voin myös omasta kokemuksestani sanoa, että rehellinen ja vastuuntuntoinen ihminen voi myös joutua pulaan tässä paperiviidakossa - vaikka kuinka tekisi kaiken kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, kuin mitä haukkujat olettavat!

• Mä 75

Laita sinne kelalle selvitys tilanteestasi sillä hetkellä ja kai sillä sun ukolla on jotakin millä todistaa ulkomailla asumisensa???

• Mä 75

Eikä sitä koko summaa kerralla tarvitse takasin maksaa ottavat osissa myös!!!

• Julia

Kirjoitin oman vastineeni kelaan,saa nähdä mitä tästä tulee.Kela tietysti pysyy kannassaan,mutta onko sitten pienen kansalaisen sana täysin merkityksetön.Tuntuu,että minua nyt yritetään rangaista siksi koska väärinkäytöksiä tapahtuu niin paljon.Kelalta sain liitteenä heidän väestötietojärjestelmästä otetut tiedot minun ja miehen osoitteista,miehen posti tuli siis luokseni eromme aikana,mutta kirjoilla olin yksin asunnossani.Käytännössä siis en tajua miten kela voi edes epäillä ettemme olisi olleet erossa!tuntuu NIIIIN epäreilulta.
      Ja te jotka minua täällä haukutte,hankkikaa elämä!Mulle ei tulisi mieleenkään huijata,olen rehellinen ihminen!Joten kiitos vain asiallisia vastauksia!

• kaikki...

ovat rehellisiä.

Toki yhteiskunta maksaa suuria summia avioeroista, joita ei tapahtuisi ilman nykyistä järjestelmää, jossa vanhempien täytyy/kannattaa tukia saadakseen muuttaa eri osoitteisiin.

Mielestäni järjestelmää pitää korjata, jos ollaan valmiita tuhlaamaan yhteiskunnan rahaa moninkertaisesti kun katsotaan aiheelliseksi evätä jokin alunperin pieni tuki. Esimerkiksi kun evätään työssä käyvän työttömältä puolisolta työmarkkinatuki 370 euroa kuukaudessa - niin eron jälkeen - maksetaan evätty työmarkkinatuki 370 euroa, asumistuki noin 200 - 300 euroa ja sen lisäksi vielä myönnetään toimeentulotukea... jos on lapsia niin myönnetään yksinhuoltajakorotus (tai jokin vastaava) ja työmarkkinatuella olevan elatusmaksut maksetaan yhteiskunnan varoista.

Ovatko järjestelmän edellyttämien tuen saamisehtojen täyttäminen tukien huijausta?

• ulkomatkailija

Sanot miehesi muuttaneen pois ja vain postin tulleen sinun osoitteeseesi.

MISSÄ miehesi oli kirjoilla tuon ulkomaanvuoden? Tekikö hän MUUTTOILMOITUKSEN? Oliko hän kenties PIMEISSÄ hommissa ja näinollen asian esittäminen viranomaisille on hankalaa?

• Kela

Nyrkkisääntö Kelassa on, että liikamaksu peritään takaisin.

Olipa liikamaksun syynä asiakkaan menettely tai Kelan oma moka, niin liikamaksu mikä liikamaksu. Liikaa saatu etuus on aiheettomasti saatua, ja se on perittävä takaisin. Eri asia on, saadaanko se takaisin.

Ennen takaisinperintäpäätöstä asiakasta tietenkin kuullaan ja pyydetään vastine.

Valitus muutoksenhakuelimeen vain viivyttää perintää. Joskus perittävää summaa voidaan kohtuullistaa, mutta harvoin siellä luovutaan kokonaan. Valitustietä kannattaa tietenkin aina yrittää. Joskus menee läpi, joskus ei.

Kannattaa kuitenkin viimeiseen saakka välttää perittävän menoa ulosottoon. Kelan kanssa voi sopia takaisinmaksusta vähitellen. Itse asioiden kanssa tekemisissä olevana voin kertoa, että melkein mikä tahansa asiakkaan ehdottama takaisinmaksusuunnitelma hyväksytään, mutta silloin on myös asiakkaan noudatettava sitä. Muuten homma menee ulosottoon, ja se tietää pahimmassa tapauksessa luottotietojen menetystä.

• Julia
        Kela kirjoitti:

Nyrkkisääntö Kelassa on, että liikamaksu peritään takaisin.

Olipa liikamaksun syynä asiakkaan menettely tai Kelan oma moka, niin liikamaksu mikä liikamaksu. Liikaa saatu etuus on aiheettomasti saatua, ja se on perittävä takaisin. Eri asia on, saadaanko se takaisin.

Ennen takaisinperintäpäätöstä asiakasta tietenkin kuullaan ja pyydetään vastine.

Valitus muutoksenhakuelimeen vain viivyttää perintää. Joskus perittävää summaa voidaan kohtuullistaa, mutta harvoin siellä luovutaan kokonaan. Valitustietä kannattaa tietenkin aina yrittää. Joskus menee läpi, joskus ei.

Kannattaa kuitenkin viimeiseen saakka välttää perittävän menoa ulosottoon. Kelan kanssa voi sopia takaisinmaksusta vähitellen. Itse asioiden kanssa tekemisissä olevana voin kertoa, että melkein mikä tahansa asiakkaan ehdottama takaisinmaksusuunnitelma hyväksytään, mutta silloin on myös asiakkaan noudatettava sitä. Muuten homma menee ulosottoon, ja se tietää pahimmassa tapauksessa luottotietojen menetystä.

kiitos vastauksestasi!
        Eli siis huonot mahdollisuudet että minua uskottaisiin ja perinnästä luovuttaisiin.:(
        Kyllä ottaa päähän!
        En pysty mitenkään todistamaan että olimme erossa,paitsi eri osoitteet,mutta toisaalta mikä oikeus Kelalla on epäillä minua ilman mitään näyttöä.???!(paitsi postiosoite)
        Saako Kela tehdä tällaisia omia OLETUKSIA,ja periä omien näkemystensä mukaan rehellisiltäkin ihmisiltä rahaa?!Ymmärtäisin jos mies olisi ollut kirjoilla samassa asunnossa,mutta kun ei.Kyllähän ihmisen postit saa mennä mihin vain.voisin vaikka kääntää omat postini työpaikalleni,eikä se lain mukaan tarkoita että asun siellä!en ymmärrä.

• asia
        Julia kirjoitti:

kiitos vastauksestasi!
        Eli siis huonot mahdollisuudet että minua uskottaisiin ja perinnästä luovuttaisiin.:(
        Kyllä ottaa päähän!
        En pysty mitenkään todistamaan että olimme erossa,paitsi eri osoitteet,mutta toisaalta mikä oikeus Kelalla on epäillä minua ilman mitään näyttöä.???!(paitsi postiosoite)
        Saako Kela tehdä tällaisia omia OLETUKSIA,ja periä omien näkemystensä mukaan rehellisiltäkin ihmisiltä rahaa?!Ymmärtäisin jos mies olisi ollut kirjoilla samassa asunnossa,mutta kun ei.Kyllähän ihmisen postit saa mennä mihin vain.voisin vaikka kääntää omat postini työpaikalleni,eikä se lain mukaan tarkoita että asun siellä!en ymmärrä.

Jos käännät postin tulemaan eri osoitteeseen, et muuta osoitettasi väestötietojärjestelmään, vaan sen mukaan osoitteesi on se mikä nyt sattuu olemaankaan. Jos vakiosoite on edelleen entisen kumppanin kanssa väestötietojärjestelmän mukaan sama, herää kelalla epäilys yhdessä asumisesta. Kumppanisihan ei kääntänyt postia omasta (eri) osoitteestaan, vaan osoite oli teillä molemmilla kaiken aikaa sama, mikäli oikein ymmärsin.

• laita vastaus sinne

ja todisteet siitä että olitte asumuserossa. Mitähän ne voisi sitten olla? Jaa, esim. todisteita ettet saanut mieheltä rahaa, ettekä olleet yhteydessä. Ei lienee liian vaikea hankkia. Ei kela peri takaisin jos pystyt todistamaan sen mitä väität.
      Toisaalta itseltäni on peritty jos mitä takaisin ja olen maksellut pikkuhiljaa, että ei ne niin aggressiivisia ole, voi maksaa osissa jne. Ei tule heti polvilumpioita murskaamaan eikä mene luottotiedot.

• säkki

Kokeilee kepillä jäätä. Todista että olette olleet erossa, ei yhteenmuuttamisesta voi kelakaan rangaista. Vaikuttaa kyllä aikaa idiooteilta jotkut virkailijat, kun palkkaavat lukion keskeyttäneitä ja yläasteelta koulunsa lopettaneita tytön tylleröitä pikkujouluihin viihdyttäjiksi ja sitten täytyy antaa "kykyjä vastaavaa" työtä. Ainakin joskus oli niin, ja tuskin se on muuttunut. Joku etuuskäsittelijä on oivaltanut jotain ja innoissaan riemuitsee valtavasta "oivalluksestaan".

• Julia

täytyy yrittää.
        Lähetin kaikkea mahdollista todistetta mitä löysin ja vastineen muutoksenhakulautakunnalle.Saa nähdä hyödyttääkö ne mitään..Asumuseroa ei ole ihan helppoa näin vuoden jälkeen todistaa.
        Saa nähdä kuin asian käy!Ja saa nähä kuinka kauan päätöksessä kestää....Ottaa päähän edelleen niin paljon..Tuun kertomaan miten Kela ja lautakunta tän asian "ratkaisee"..

• persaukisten piiritarkastaja
        Julia kirjoitti:

täytyy yrittää.
        Lähetin kaikkea mahdollista todistetta mitä löysin ja vastineen muutoksenhakulautakunnalle.Saa nähdä hyödyttääkö ne mitään..Asumuseroa ei ole ihan helppoa näin vuoden jälkeen todistaa.
        Saa nähdä kuin asian käy!Ja saa nähä kuinka kauan päätöksessä kestää....Ottaa päähän edelleen niin paljon..Tuun kertomaan miten Kela ja lautakunta tän asian "ratkaisee"..

Muulla tuollanen tapaus:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001402&posting=22000000026373164

Minä väsäsin tuossa valituksen vakuutusoikeuteen (48 sivua liitteineen). Antaahan herrojen tutkia ihan kuinka kauan vaan. Eihän noilla takasinperintäasoilla niin kiire ole.

En ole oleenkaan varma lopputuloksesta mutta ei nuo lautakunnat ja vakuutusoikeuskaan ole kovin puolueetoman maineessa. Tekevät perustelemattomia päätöksiä ihan miten sattuu todisteista piittaamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      274
      3487
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      130
      1875
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      300
      1619
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      79
      1470
    5. 77
      1446
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      53
      1166
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1150
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      1021
    9. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      67
      1010
    10. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      22
      997
    Aihe