Huono asiakaspalvelu kaupoissa

Raivostunut

Maksavan asiakkaan pitäisi saada kiitosta ostoksilla käymisestään.Inhottavaa käydä kaupoissa kun suurin osa myyjistä sellasia hapan naamoja,eivät edes osaa sanoa kiitos ja ole hyvä.Olisi kohteliasta kiittää kun asiakas maksaa ostoksensa,ja ole hyvä kun annetaan loppuraha takaisin,mutta ei.Toki poikkeuksiakin löytyy,jotka osaavat olla mukavia ja iloisia sekä asiakaspalvelu taitoisia.Harvassa kuitenkin sellaiset.Mitä helvetis tuollaiset ovat päässeet edes kaupan kassalle töihin.Ovat niin väärässä paikassa,yleistymässä vaan.Maksavien asiakkaiden kanssa ovat tekemisissä,missä näkyy asiakaspalvelutaidot,ei missään.Toinen huomauttamisen arvoinen asia,myyjien ei tarvitsisi keskustella keskenään kun jonoa on.Oli se taas kiva yx päivä jonotella,kun myyjät höpöttää keskenään,että onpas komea poika saatu töihin.Naurettavaa.Ihan ok jos nää keskustelut puhuttais tauoilla tai jossai ihan muualla.Jono vaan pitenee molemmil kassoil ja ihmiset odottavat vuoroaan.Eivät tajua,että osalla meistä kiire ja useimmat meistä tekee oikeasti töitä.Tuntuu olevan niin mones kaupas sama ongelma.

112

17382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaatemyyjä

      Olen laittanut merkille, että iso osa ainakin itse tapaamistani myyjistä kuuluu johonkin seuraavista ryhmistä:

      A)Robotti. Kyseessä voi olla maailman hitain, nopein tai tasaisen vauhdikas robo. Mitään ylimääräistä ei tapahdu. piip piip summa kamat pussiin ja seuraava. Lisämyynti?, käyttöohjeet? Liian hapokasta, ei pysty.

      B)Tekopyhä. Ylimakea, kirjakieltä solkkaava, liikaa puhuva, kireä tekohymy kasvoilla oleva myyjä, joka todennäköisesti manaa asiakkaan typeryyttä samalla kuin 'iloisena' toistelee fraaseja, kuten:'niinn' ja 'kylllä'.

      C)Ei kiinnosta. Myyjä, jota ei kiinnosta. Ihan sama mistä on kyse. Vaikka asiakas kysyisi jotakin ääneen, ei välttämättä vastata muuten kuin sanomalla summa uudestaan kuuluvammin.

      D)Pätijä. Myyjä jolle on tärkeätä päteä jollakin asialla, kuten tietotaidollaan. Asiakasta voidaan esim. ojentaa kuuluvasti tai alentuvasti. Kertoo diibadaaba-asioita jotka eivät ole merkityksellisiä. Haluaa viimeisen sanan, ja tehdä selväksi että ON oikeassa.

      E)Tietämätön. Henkilö joka ei tiedä mitään tuotteista joita myy. Syy voi olla työnantajassakin, mutta myyjää itseään asia ei tunnu haittaavan. Harvoin hakee paikalle ketään joka saattaisi tietää paremmin.

      Sitten on tietysti asiakkaiden välttelijät, torkkujat, aggressiiviset myyntitykit, epäsiistit, pelottavat jne.

      Ja tietysti näitä kategorioita voi yhdistellä, jotkut taitavat päivästä ja omista fiiliksistä riippuen vaikka kaikki tyylit.

      • m30*

        Mihin kategoriaan itse kuuluisit?


      • Anonyymi

        Mulle tuli tänään vastaan eräässä Lidlissä vähän niinkun tollanen tyypin D myyjä. Totesin siinä siskolle että jaa kassoilla ei just nyt näytä olevan ketään ja pitäisi odottaa hetki(4 kassaa joista yhdessä paloi vihree valo eli myyjän pitäisi olla paikalla) ja parissa sekunnissa takaa ilmestyy hyvin vihaisen näköinen myyjä joka toteaa kovaan ääneen: ”On täällä muutakin tekemistä kun istua kassalla.” Ei siinä voinut oikein mitään muuta sanoa kun pyydellä anteeksi omaa olemassaoloa. Oon itsekkin ollut kaupassa kesätöissä ja jos itse olisin sanonut noin olisin varmaan saanut potkut. Ei siinä löytyyhän se paistopiste muistakin lähikaupoista. Oli aika ilta jo, että ymmärrän jos pitkä työvuoro käy päälle, mutta ei kai sitä noin kuuluvasti tarvitse ilmoittaa ja vieläpä asiakkaalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tuli tänään vastaan eräässä Lidlissä vähän niinkun tollanen tyypin D myyjä. Totesin siinä siskolle että jaa kassoilla ei just nyt näytä olevan ketään ja pitäisi odottaa hetki(4 kassaa joista yhdessä paloi vihree valo eli myyjän pitäisi olla paikalla) ja parissa sekunnissa takaa ilmestyy hyvin vihaisen näköinen myyjä joka toteaa kovaan ääneen: ”On täällä muutakin tekemistä kun istua kassalla.” Ei siinä voinut oikein mitään muuta sanoa kun pyydellä anteeksi omaa olemassaoloa. Oon itsekkin ollut kaupassa kesätöissä ja jos itse olisin sanonut noin olisin varmaan saanut potkut. Ei siinä löytyyhän se paistopiste muistakin lähikaupoista. Oli aika ilta jo, että ymmärrän jos pitkä työvuoro käy päälle, mutta ei kai sitä noin kuuluvasti tarvitse ilmoittaa ja vieläpä asiakkaalle?

        Törkee myyjä olisin tyhjentäny pussin sisällön kassalle , sanonu piä kioskisi . Tollanen palvelu saa meneen toiseen kauppaan, onneks on vara valita missä asioi.


    • Käy valittamassa niille

      Missään ei nykyisin haluta maksaa ammattitaidosta eikä palvelusta, esim. ruokakaupoissa käytetään kassoina vuokratyöntekijöitä, pääasiassa opiskelijoita. Opiskelijoilla voi olla pinna kireällä väsymyksen ja stressin vuoksi mutta suurinta osaa varmasti vituttaa se ettei töihin meinaa päästä helpolla kuin vuokrauksen kautta eikä firmaa kiinnosta työntekijä eikä tämän asiat enempää kuin että rahastus tulee hoidettua oikein... PS. Itse ollut kaupan alalla töissä, kehuja tuli asiakaspalvelusta vaan heikko terveys johti potkuihin koeajalla...

    • DATQA

      JUURI SINÄ....sä oot varmaan just se vittumaisen näköinen mulkku kun luulee tietäväs kaiken ja kyselee joka helvetin tomaatin kasvatusperiaatteita, ja iloitset kun pääset valittamaan palvelusta kun myyjä ei tiedä että tuo vaaleampi tomaatti olikin espanjasta...TUNNISTATKO ITSESI...kaupassa en tätä voi sulle/teille sanoa JOTEN HAISTAKAA VITTU KAIKKI KYSEISET IHMISET....

      • varoituksen tynkää

        eräässä S-marketissa Pitäjänmäellä on todella asiakaspalvelutaidoton kauppias ja yksi tummaihoinen kassaneiti joka kieltäytyi palvelemasta siististi pukeutunutta töihin eväitä ostanutta naisystävääni. Lisäksi kauppias syytti käyttäytyneen rasistisesti työntekijäänsä kohtaan. Jonkin sortin luonnevikaisia molemmat.

        Älkääpä ihmiset käyttäkö tätä liikettä, ruokanne ja päivittäistavaranne saatte muualtakin jossa osataan palvella.


      • Ihana oot

        Mölyt "mahassa".

        En itsekään ymmärrä joitain "pyykkipoikanokkia", mutta H Y M Y... se auttaa aina...puolin jos toisin..vaikka varpaille tallotaan...
        Vain tietämätön kyselee??? Tyhmä utelee ??


      • olet kyykyssä

        turpa kiinni orja!


      • Anonyymi

        Hiljaa, saatana!


      • Anonyymi

        No no kyllä myyjän tulee tietää yhtä sun toista, ei tuosta nyt tarvihe hermostuu.


      • Anonyymi

        Hölön Pölönen


    • kassa..

      ymmärrän että puhuit isommasta kaupasta missä kaksi kassaa puhuivat keskenään. työasioista ymmärrän jos puhutaan, mutta jotain viikonlopun ryyppyreissuja tmv henk.koht.asioita ei kyllä tarvisi siinä puhua. meillä taas on yksi kassa ja vuoron vaihtuessa on pakko tietyt asiat toiselle sanoa. jos on jotain erilaista tapahtunut mistä toisen tulee tietää, jos asiakkaalta on jäänyt jokin tavara kassalle, mitä on tilattu ja mitä ei, mitä on tehty ja mitä tekemistä toisella vielä on. meillä kun se kassatyö ei ole ainoa lajissaan meidän työssä vaan paljon muutakin pitää samalla tehdä. ja me kun näemme siinä vuoron vaihtuessa vaan niin yhteisiä taukoja tmv ei oo missä asiat vois puhua. yleensä koitamme puhua asiat niin ettei oo jonossa asiakkaita mutta joskus jono on loputon ja siinä on pakko samalla puhua että pääsee kotiinkin toinen. harvemmin asiakkaat siinä alkaa möykkäämään että älkää puhuko keskenänne, kerran kyllä tuli tälläinen tapaus. kun vedin suun mykäksi niin keksi kyllä huutaa jostain muusta asiasta myös, että kait sillä oli huono päivä tai jotain, en kommentoinut yhtään mitään niihin huutoihin koska se olis voinu vaan yltyä. raivoavaa asiakasta kun ei viitsi yllyttää enempää, selittelyki monesti vaan huonontaa asiaa.
      kävitkö kesken työpäivän kaupassa? "Eivät tajua,että osalla meistä kiire ja useimmat meistä tekee oikeasti töitä." niin, kassatyöhän ei monen mielestä oo oikeaa työtä, mutta ehkä sinne isoon kauppaan ei kesken työpäivän/kiireessä kannata mennä jonotteleen. jos on kiire niin mene kauppaan missä ei oo niitä kilometrijonoja, niin ei jonossa tarvi kuunnella sitä höpöttelyä.
      oikeassa olet kyllä siitä että kiitos ja ole hyvät pitäisi osata kassan sanoa, tervehdys ja heiheit. surullista vain on että vain murto-osa vastaa näihin. suurin osa mykistä on miehiä, ei tervehdi, nakkaa kortin tiskiin ja kirjottaa, pakkaa tavarat ja poistuu takavasemmalle, puhumatta tuona aikana sanaakaan. ei sitä aina tee tervehdyksen jälkeen mieli puhua mitään, jos toinen vaan kattelee seinille eikä oo kuulevinaankaan. mutta en toki halua yleistää, kyllä näitä puheliaampiaki on ja monien kans tulee niitänäitäkin juteltua. tietysti joku seuraava asiakas senkin ottaa pahalla että "höpöttää" toisen asiakkaan kanssa...

    • asut kun on

      noin huonoa palvelua suurimmaksi osaksi? Minä asun Etelä-Suomessa n. 50 000 asukkaan kaupungissa, jossa huono palvelu on POIKKEUS, ei sääntö. Kokemusta on toki pienemmiltäkin paikkakunnilta, joiden pikkukaupoissa palvelu on useimmiten erinomaista.

      Onko palvelun laatu kiinni paikkakunnasta, siitä, asuuko Etelä- vai Pohjois-Suomessa?

      • pohjoinenpalvelija

        Minä olen asiakaspalvelijana pohjoisessa.
        Olen lähes aina saanut täällä hyvää palvelua, varsinkin sesongin ulkopuolella. Eipä ole ollut valittamista. Eikä kyllä ole asiakkaillakaan ollut valittamisia, kun olemme pyytäneet asiakaspalaute lappuja täyttämään. Meillä kun aina yrityksessämme tarkistetaan asiakkaiden tyytyväisyyttä.

        Onkos se siitä siis kiinni asuuko pohjoisessa vai etelässä? Enpä usko. Samoja suomalaisia me olemme kaikki.

        Oletko sitte saanut pohjoisessa huonoa palvelua?


    • Turha?

      Kannattaa varmaan kattoo ensin itteensä peiliin, kun rupeaa tuollasta kirjoittamaan. Kokeile sitä hommaa, niin saat kokonaiskuvan siitä! oot varmasti niitä pilkun viilaajia, jotka valittaa vaan huvikseen... tuollasia mulkeroja meidän asiakaspalvelijoiden pitää kestää joka päivä. En usko, että susta olis siihen hommaan! jos kerran kaipaat hymyjä ja kiitoksia, kannattaa varmaan löytää itsestään vaikka vaihteeksi positiivisuus, niin voit jopa saada niitä hymyjä ja kiitoksia.

    • voisin sylkeä limaa!

      Meitsi on tyyppiä (poistettu muutama kohta):

      A)Robotti. Kyseessä tasaisen vauhdikas robo. Mitään ylimääräistä ei tapahdu. piip piip summa kamat pussiin ja seuraava. (hymyilen vain, jos asiakas hymyilee, turhaa en tekohymyile).

      E)Tietämätön. Henkilö joka ei tiedä mitään tuotteista joita myy. Syy voi olla työnantajassakin, mutta myyjää itseään asia ei tunnu haittaavan. (myönnettäköön, ettei voisi vähempää kiinnostaa pihakoneiden ym. käyttötapa, AINA VOI PYYTÄÄ toisen myyjän jauhamaan paskaa!)

      Mä olen keikkatyöntekijä tavarakaupassa ja tätä myyjän työtä teen vain opiskelun ohessa. Vihaan asiakaspalvelua erittäin paljon, enkä valmistumisen jälkeen tätä paskaa aio enää jatkaa! Grillissäkin oli mukavampi työskennellä, mutta allergian takia piti lopettaa.

      Meidän kaupassa on ihan hirveän laaja tavaravalikoima, enkä todellakaan tiedä kaikkien tuotteiden toimintapaa. Uusia tuotteita pukkaa, eikä kiireessä ole aina aikaa niiden toimintapaa opetella. Yleensä olen vain kassalla, harvemmin osastolla. Jonot on meillä usein aika pitkiä. Eilen oli suhteellisen hiljaista, mutta mienasi pää kiristyä yhden keski-ikäisen vittuilija ämmän kanssa. Jonossa oli ennen häntä vain 3 asiakasta, mutta tämä lahopää huutaa "pitääkö mun jonottaa, vaikka ostan vain yhden tuotteen". Hei haloo, onhan ne edellä olevatkin jonottaneet! Voi kiesus! Saatana näitä paskiaisia riittää, noin joka 7. asiakas! Haukutaan idiootiksi kassaa, jos ei jotain tiettyä asiaa tuotteestä tiedä jne. Sitten nämä virkamiesäijät huhhuh, solmio päällä hermoilevat, "nopeesti nyt mulla on kiire kokoukseen". No pitääkö sitä saatana tulla pihajuhlien kamoja ostamaan minitauolla! Sitten vituttaa myös nämä lapsiperheet, annas nyt "pikkupiltti" tädille rahaa. Piltti alkaa siinä sitten lompsasta rahaa kaivamaan minuuttitolkulla! Ja takaa väki huutaa, eikö täällä ole toista kassaa. Voi jesus tekis mieli huutaa vittu harjoitelkaa siellä kotona noita rahaleikkejä! Muutenkaan en jaksa koulupäivän jälkeen ihastella muiden lapsia pätkääkään.

      Tiedän, etten sovellu asiakaspalveluun ja olen niin iloinen, kun kohta valmistun ja pääsen unelmahommaan. Heh mä olen kuitenkin erittäin pidetty nykyisessä työpaikassa ja pomo haluaisi mieluusti minun jatkavan työpaikassa... ei helevata! never;)

      Että tervetuloa vaan! Hapannaama kaunotar odottaa:/

      • Samaa mieltä

        Kerrankin joku joka sanoo suoraan miten asiat ovat! olen täysin samaa mieltä...


      • Vaatemyyjä

        Vitsi, että piristi kirjoituksesi. Nauratti kun luin :D (8h tunnin kaaospäivän jälkeen töissä)

        Älä kuitenkaan muistele pahalla aikaasi kaupan työntekijänä myöhemmin. Hyvät jatkot!


      • ...
        Vaatemyyjä kirjoitti:

        Vitsi, että piristi kirjoituksesi. Nauratti kun luin :D (8h tunnin kaaospäivän jälkeen töissä)

        Älä kuitenkaan muistele pahalla aikaasi kaupan työntekijänä myöhemmin. Hyvät jatkot!

        kategoriaan edellä listaamistasi myyjätyypeistä luokittelisit itsesi, jos toimit nimimerkkisi mukaisessa työssä ;D


      • Vaatemyyjä
        ... kirjoitti:

        kategoriaan edellä listaamistasi myyjätyypeistä luokittelisit itsesi, jos toimit nimimerkkisi mukaisessa työssä ;D

        No tjaa. ;D Normipäivänä (ei Kummeleiden) toivoisin etten olisi kukaan noista esimerkeistä. Mutta esimerkiksi tänään (valehtelematta elämäni yksi kiireisimmistä päivistä alimiehityksellä), sanoisin että robo.

        Mutta seli seli, lähinnä siksi että olin yksin kassalla ja jonossa oli koko ajan kaksikymmentä ihmistä, puhelin huutaa, ja ihmiset taistelee viimeisistä juhlatamineista kuin raivotautiset apinat.

        Muuten yritän pitää tasoa yllä :D

        Tietysti kiristyvät budjetit ja poskettomat tuloskasvutavoitteet, niistä seuraava järkyttävä alimiehitys ja kehno palkka on ne syyt miksi useimmat myyjät eivät tee parastaan.


      • Anonyymi

        Hah, no et todellakaan sovi asiakaspalveluun! Aivan pohjasakkaa olet!


    • muistaa kolikon

      kääntöpuoli:

      Asiakkaat eivät osaa puhua meille myyjille kohteliaasti. Pahimmillaan maksuvälineet paiskataan pöytään tai sitten niitä tarjotaan toiselta puolelta tiskiä. Tällöin joutuu tekemään kiertoliikettä toistuvasti, mikä suoraan sanoen vituttaa pidemmän päälle.

      Monet asiakkaat ovat happamia itsekin. Ei myyjän tehtävä ole saada asiakasta paremmalla tuulelle. Jonnin joutava tyhjyyksien kysely on aikaa kuluttavaa. Vastaan jankkaaminen on typerää, suurin osa myyjistä on ammattitaitoisia.

      Maksukortit voi ojentaa myyjälle, jos haluaa ne saada takaisin käpälään, kyse on kohteliaisuudesta. Asiakkaan ei pidä kohdella myyjää kuin tämä olisi huonompi ja tyhmempi ihminen. Monet myyjät ovat opiskelijoita ja suoraan sanoen keskivertotallaajaa fiksumpia.

      Jatkuva nariseminen ottaa päähän ketä tahansa, oli sitten asiakaspalvelutyö tai ei.

      Esim. myymälässämme käy eräs akka, joka aina etsii tuotteen, jonka hintamerkintä on puutteellinen. Tästä on sitten mukava valittaa. Olisi kiva tietää tämän työpaikka, jotta voisi tulla arvostelemaan myös hänen työjälkeään.

      90% asiakkaista kuvittelee, että kaikki tavarat on aseteltu esille kahdeksaan mennessä. Sitten ihmetellään, kun sitä ja tätä ei vielä ole saatavilla.

      Sitten on nämä idiootit -joita on erittäin paljon- jotka jostain helvetin syystä aina kaivavat alimmasta laatikosta tarvitsemansa esim. hedelmän. Eikö se perkele ole helppo tajuta, että ei siellä alimmassa ole sen kummempaa kuin päälläkään. Isoimmissa myymälöissä (lue:ketjut) huonolaatuinen tavara menee roskiin, joten aina on priimatavaraa saatavissa.

      Sanoisin näin, että yhtä huonoa myyjää kohden on muutama sata kusipäätä asiakasta. Ja sitten pitäisi taas pystyä palvelemaan seuraavaa asiakasta kuin mitään ei olisi tapahtunut.

      • kaupan kassa

        tuosta hedelmäjutusta tuli mieleen seikka joka jaksaa naurattaa. kun maitokaapissa on maitorullakko niin todella monet kaivaa sieltä alimpaa sen maitopurkin :D mitä ne sillä saavuttaa kun koko rullakko on samoilla päiväyksillä?oikeastaan..jos kellontarkkuudella niitä mietitään niin alimmaiset on laitettu siihen rullakkoon ensin ja näin ollen pikkuhetken vanhempia purkkeja...ounou :D
        kyllähän tuo on jännä ilmiö että tuotteet pitää kaivaa alimpaa tai taa´immainen purkki..tällä systeemillä asiakkaat tuhoaa tuotteiden hyvän kierron jolloin tuotteita vanhenee tai käyttöikä on lyhyt, huonoimmassa tapauksessa sinne hyllyyn on jäänyt vanhentunut tuote jonka joku epähuomiossa ostaa..
        monilla on myös se tapa että pitää ottaa toinen tai kolmas vasta, mikä vika siinä ensimmäisessä on? sekin on ollu hetkeä aikaisemmin toinen, ennenkuin joku on siitä ottanu etummaisen..
        jos bakteereja pelkää niin kyllä ne jokaikinen tuote on miljoonaan kertaan käpälöity ennenku asiakaskaan siihen tarttuu, ihan sama mihin niistä paketeista tarttuu.


      • Takaa penkova
        kaupan kassa kirjoitti:

        tuosta hedelmäjutusta tuli mieleen seikka joka jaksaa naurattaa. kun maitokaapissa on maitorullakko niin todella monet kaivaa sieltä alimpaa sen maitopurkin :D mitä ne sillä saavuttaa kun koko rullakko on samoilla päiväyksillä?oikeastaan..jos kellontarkkuudella niitä mietitään niin alimmaiset on laitettu siihen rullakkoon ensin ja näin ollen pikkuhetken vanhempia purkkeja...ounou :D
        kyllähän tuo on jännä ilmiö että tuotteet pitää kaivaa alimpaa tai taa´immainen purkki..tällä systeemillä asiakkaat tuhoaa tuotteiden hyvän kierron jolloin tuotteita vanhenee tai käyttöikä on lyhyt, huonoimmassa tapauksessa sinne hyllyyn on jäänyt vanhentunut tuote jonka joku epähuomiossa ostaa..
        monilla on myös se tapa että pitää ottaa toinen tai kolmas vasta, mikä vika siinä ensimmäisessä on? sekin on ollu hetkeä aikaisemmin toinen, ennenkuin joku on siitä ottanu etummaisen..
        jos bakteereja pelkää niin kyllä ne jokaikinen tuote on miljoonaan kertaan käpälöity ennenku asiakaskaan siihen tarttuu, ihan sama mihin niistä paketeista tarttuu.

        Se ensimmäinen tuote on voinut olla jonkun kärryssä puoli tuntia lämpenemässä ja sitten viety takaisin, kun on päätettykin olla ottamatta sitä. Olen nähnyt tällaista tapahtuvan ja siksi en koskaan ota sitä ensimmäistä.


      • Tristar

        Itse tuppaan asettamaan maksukortit tiskille koska itseäni ärsyttää silloin tällöin suunnattomasti asiakas joka heiluttaa kortteja nenäni alla tai tunkee niitä tiskin yli syliin jo ennen kuin kauppaa on edes tehty. Kaikki tavallaan, mutta "ojentaminen" ei omalla kohdallani tunnu toimivan. Jos tätä monikin lukee, tykkäättekö kassalla ennemmin kortin ojetavasta asiakkaasta vai tiskille länttäävästä?

        Vaikuttaako asiaan tiskin korkeus? Myyjän silmien tasolla olevalta tiskiltä joutuu kortit ottamaan huonossa asennossa mutta toisaalta ojentamisen vastaanotto on vielä vaikeampaa. Kun tiski on pöytätasossa ja myyjiän ja asiakkaan välillä on vain luonteva etäisyys, on tietenkin ojentaminen itseestäänselvyys. Vai onko?

        Ensimmäinen kerta meinaan kun mietin omaa käytäntöäni, olisikohan paikallaan vakikaupassa kysäistä myyjiltä kumpaa koulukuntaa ovat?

        ***


      • Itemyösmyyjätär
        Takaa penkova kirjoitti:

        Se ensimmäinen tuote on voinut olla jonkun kärryssä puoli tuntia lämpenemässä ja sitten viety takaisin, kun on päätettykin olla ottamatta sitä. Olen nähnyt tällaista tapahtuvan ja siksi en koskaan ota sitä ensimmäistä.

        Minä otan esim. kurkun alempaa laatikosta sentakia , että ovat siinä valossa olleet päivätolkulla- ja ne laatikot on tuotu siihen vasta aamulla. Valo syövyttää vihanneksia, kyllä sen joka myyjä tietää. Takaa otan muut tuotteet siksi, että sinnehän ne tuoreet pistetään.
        Ja on kieltämättä raivostuttavaa, kun asiakkaat jättää jopa jäätelöitä lämpimiin paikkoihin, kun mieli muuttuu - tai otetaan penskalta pois.
        Penskojen kiukkuaminen on jo toinen tarina.....


      • asiakkaita
        Takaa penkova kirjoitti:

        Se ensimmäinen tuote on voinut olla jonkun kärryssä puoli tuntia lämpenemässä ja sitten viety takaisin, kun on päätettykin olla ottamatta sitä. Olen nähnyt tällaista tapahtuvan ja siksi en koskaan ota sitä ensimmäistä.

        jotka vie puolen tunnin kiertelyn jälkeen tuotteen takaisin paikalleen? ite oon sentään pienessä kaupassa eikä sielläkään aina jakseta viedä tuotteita paikalleen. kylmätuotteita löytyy hyllyiltä ja pakasteeseen tungetaan ei-pakaste-tavaraa, perunapussi on kaljaosastolla ja sitä rataa..olisihan seki jo parannusta että se tosiaan vietäisiin takaisin mistä otettiin ja se nököttäisi sitten siinä rivin etummaisena eikä kukaan sitä siitä ottais.
        heviosastolla muuten olin jonkun aikaa sitä hoitamassa. vähitellen opin asiakkaiden tavat ja esimerkiksi uuden omenalaatikon laitoin etummaiseksi ja vanhan jätin taaemmas. ja kappas, asiakkaat noukki ystävällisesti sieltä vanhemmasta laatikosta omenat eikä huonokuntoisia omenoita enää juurikaan löytynyt hävikkiin koska kierto oli hyvä :) toisinaan samaa tapaa käytän jossain muuallakin koska olen sen hyväksi havainnut.


      • 935892
        Takaa penkova kirjoitti:

        Se ensimmäinen tuote on voinut olla jonkun kärryssä puoli tuntia lämpenemässä ja sitten viety takaisin, kun on päätettykin olla ottamatta sitä. Olen nähnyt tällaista tapahtuvan ja siksi en koskaan ota sitä ensimmäistä.

        Olitko ottamassa kellolla aikaa?


    • Kassa

      Kuule, kun on jonkin aikaa tehnyt työtä kaupassa ja istunut siinä kassalla kaikkien asiakkaiden sylkykuppina, johon jokainen purkaa pahan mielensä ja huonosti menneen päivänsä, alkaa se hymy useimmilla hyytyä. Osa asiakkaista ei edes vastaa tervehdykseen, saati sitten sanoo kiitos tai ole hyvä! On aina päivän kohokohta, kun kohdalle sattuu hymyilevä asiakas, häntä on ilo palvella! Ymmärrän kyllä, että jonottaminen ärsyttää ja on kiire, mutta se, että kaupan henkilökunta on kutistettu minimiin, ei ole myyjän vika. Palautetta voi lähettää yritykselle, joka näistä asioista päättää.

      • asiakaspalvelija

        Kokeilkaapa huviksenne vaan hymyillä. Asiakas haukkuu hitaaksi tai muuten taidottomaksi työntekijäksi, hymyile! Kukaan ei varmasti jaksa jatkuvasti purkaa pahaa päiväänsä ihmiseen johon ei näytä haukut ja vittuilut tehoavan.
        Ja jos on jotan kanta-asiakas tyyppisiä vittuilijoita tai muuten ärsyttävästi käyttäytyviä, onko niitä pakko palvella? Miksi ei voi erikseen sopia esim työkavereiden kanssa ja kertoa ettei itsellä ole halua palvella kyseistä tyyppiä. Miksi edes otatte haukkuja tai vittuiluja vastaan? Asiakaspalvelutyö on kuitenkin asiakkaan palvelemista. Kaupassa, ravintolassa, baarissa asiointi. Asiakas odottaa kuitenkin aina sitä hymyä ja kiitosta tai muuta pientä jutustelua. Ei voi olla oikealla alalla jos ei ole minkään näköistä empatiakykyä..
        mä ite henkilökohtasesti olen ollut kohta kymmennen vuotta asiakaspalvelussa, on ollut tilanteita joissa olen ajatellut että tää ei voi olla mun alaa, asiakkaat on idiootteja ja työ on perseestä. mutta silti mä pidän työstäni, paljon. Mä olen onnistunut työssäni joos saan edes yhden asiakkaan hyvälle tuulelle pelkällä asiakaspalvelullani.


      • ihmetyttää
        asiakaspalvelija kirjoitti:

        Kokeilkaapa huviksenne vaan hymyillä. Asiakas haukkuu hitaaksi tai muuten taidottomaksi työntekijäksi, hymyile! Kukaan ei varmasti jaksa jatkuvasti purkaa pahaa päiväänsä ihmiseen johon ei näytä haukut ja vittuilut tehoavan.
        Ja jos on jotan kanta-asiakas tyyppisiä vittuilijoita tai muuten ärsyttävästi käyttäytyviä, onko niitä pakko palvella? Miksi ei voi erikseen sopia esim työkavereiden kanssa ja kertoa ettei itsellä ole halua palvella kyseistä tyyppiä. Miksi edes otatte haukkuja tai vittuiluja vastaan? Asiakaspalvelutyö on kuitenkin asiakkaan palvelemista. Kaupassa, ravintolassa, baarissa asiointi. Asiakas odottaa kuitenkin aina sitä hymyä ja kiitosta tai muuta pientä jutustelua. Ei voi olla oikealla alalla jos ei ole minkään näköistä empatiakykyä..
        mä ite henkilökohtasesti olen ollut kohta kymmennen vuotta asiakaspalvelussa, on ollut tilanteita joissa olen ajatellut että tää ei voi olla mun alaa, asiakkaat on idiootteja ja työ on perseestä. mutta silti mä pidän työstäni, paljon. Mä olen onnistunut työssäni joos saan edes yhden asiakkaan hyvälle tuulelle pelkällä asiakaspalvelullani.

        tavallisena asiakkaana nämä puheet happamista kassoista jne. Kun minä menen etenkin ruokakauppaan niin menen sinne ostamaan sen mitä tarvin ja minulle on aivan sama millä ilmeellä se kassa ne rahat ottaa minulta, kunhan ottaa oikein. Jos virhe tapahtuu ymmärrän sen itsekkin kaupassa työskennelleenä ja saan aina asiallista kohtelua kun en itse koskaan huuda ja meso. Mitä v-ua sillä on väliä virnuileeko se kassa siinä vai ei. Ei se minun päivääni muuta suuntaan ei toiseen.

        Ainoastaan jos menen johonkin erikoisliikkeeseen odotan että myyjä tietää mitä myy. Jos ei tiedä ei sekään ole yleensä myyjän vika vaan omistajan joka ei kouluta. Odotan esim. että tietokonekaupassa tiedetään jotain tietokoneista ja autokaupassa autoista. Mutta ei sielläkään tarvi persettä nuolla,kunhan nyt edes tietoa löytyy.

        Joskus tuntuu että nämä valittajat ovat jotenkin huonoitsetuntoisia ja vaativat siksi että puotipuksu pönkittää heidän egojaan?


      • on kyllä
        ihmetyttää kirjoitti:

        tavallisena asiakkaana nämä puheet happamista kassoista jne. Kun minä menen etenkin ruokakauppaan niin menen sinne ostamaan sen mitä tarvin ja minulle on aivan sama millä ilmeellä se kassa ne rahat ottaa minulta, kunhan ottaa oikein. Jos virhe tapahtuu ymmärrän sen itsekkin kaupassa työskennelleenä ja saan aina asiallista kohtelua kun en itse koskaan huuda ja meso. Mitä v-ua sillä on väliä virnuileeko se kassa siinä vai ei. Ei se minun päivääni muuta suuntaan ei toiseen.

        Ainoastaan jos menen johonkin erikoisliikkeeseen odotan että myyjä tietää mitä myy. Jos ei tiedä ei sekään ole yleensä myyjän vika vaan omistajan joka ei kouluta. Odotan esim. että tietokonekaupassa tiedetään jotain tietokoneista ja autokaupassa autoista. Mutta ei sielläkään tarvi persettä nuolla,kunhan nyt edes tietoa löytyy.

        Joskus tuntuu että nämä valittajat ovat jotenkin huonoitsetuntoisia ja vaativat siksi että puotipuksu pönkittää heidän egojaan?

        niin totinen tosi. Korrekti käytös riittää molemmin puolin.


      • Ela
        on kyllä kirjoitti:

        niin totinen tosi. Korrekti käytös riittää molemmin puolin.

        Niin en saanut oikein nyt sitä vastausta että mikä on parempi, ojentaa maksukortti tai laittaa ne siihen pöytään ja kassa-henkilö ottaa sen itse :D?

        Jos kerran on näitä kusipäitä näin paljon ehkä itse voi vaikuttaa asiaan esim juuri tällä kortti asialla eikö ?

        Mielestäni itse aina menen kauppaan hymy päällä ja sanon Moro ja usein vastataan takaisin hei ja ei siinä sitten muuta maksetaan ja lähdetään.

        On se sitten eri asia odottavatko ihmiset kassalta jotain ns " Small talk:kia "

        Viestin tarkoitus KUNNIOITTAKAA ihmisiä, älkää vittuilko ja opetelkaa elämään kunnioittavasti =)


      • Sylkykuppiko?

        Missä mahdat olla kassana?
        Asiakkaasiko siinä työtä tehdeessäsi ehtivät kaiken tämän.?


      • yksi kassa
        Ela kirjoitti:

        Niin en saanut oikein nyt sitä vastausta että mikä on parempi, ojentaa maksukortti tai laittaa ne siihen pöytään ja kassa-henkilö ottaa sen itse :D?

        Jos kerran on näitä kusipäitä näin paljon ehkä itse voi vaikuttaa asiaan esim juuri tällä kortti asialla eikö ?

        Mielestäni itse aina menen kauppaan hymy päällä ja sanon Moro ja usein vastataan takaisin hei ja ei siinä sitten muuta maksetaan ja lähdetään.

        On se sitten eri asia odottavatko ihmiset kassalta jotain ns " Small talk:kia "

        Viestin tarkoitus KUNNIOITTAKAA ihmisiä, älkää vittuilko ja opetelkaa elämään kunnioittavasti =)

        sillä ei ole väliä, vaan ehkä enemmän tavalla miten sen kortin ojentaa.
        se on ihan jees jos kortit laitetaan odottamaan ja mennään vaikka ite pakkailemaan sillä aikaa.
        sekin on jees että kortit ojennetaan käteen sun sen aika tulee.
        mutta se on rasittavaa jos joku tököttää siinä edessä ja työntää kortit naaman eteen vaikka ostoksia on vielä paljon jäljellä. ja vielä jos näyttää oikein kärsimättömältä, että noin hidasko oot, ku et vieläkään oo niitä saanu piipattua (vaikka joku hedelmäpussi olisi asiakkaalta jäänyt punnitsematta ja olisin sen käynyt välissä punnitsemassa niin asiakas odottelee yhä vain kortit ojennettuna paikallaan)
        no kortin antamisesta kortin ottamiseen.. jotkut "kiireiset" repäisee kortit kädestä, jotkut vain pakkailee vaikka niitä kortteja ojentaa takaisin aikansa. tälläiset ihmiset kun tunnistan niin laitan kyllä suosiolla niiden kortit pöydälle, ja odotan ku ite haluavat ottaa ne siitä.
        sitten on toki näitäkin jotka odottaa käsi ojossa heti kortin antamisesta lähtien :D (osa käteisasiakaskin vastaavasti odottaa kuittiaan)
        nämä odottelijat oon kyllä oppinut(ainakin vakiasiakkaat)muistamaan ja heille muistan ojentaa maitopurkki- tai tupakkiaskikuitinkin kuin suuren setelin, koska tiedän että joudun sen kaivamaan heille vaikka roskiksesta jos erehdyksessä sen sinne heittäisin :)
        eli asiakkaasta riippuen käytän hyvin eri tapoja. jotkut melkeen suuttuu jos kuitin antaa, kuin se olis jotain myrkkyä, osa ei suostu edes koskemaan siihen vaan välttelee vaihtorahoja. sellaiselle on hyvin vaikea ojentaa rahoja joka nykii kättä pois, joten siihen leikkiin en lähde, vaan tilanteesta riippuen otan kuitin pois(jos tunnistan nykimisen syyn) tai sitten lasken rahat kuitteineen pöydälle josta asiakas saa noukkia itse haluamansa.
        vastaaville asiakkaille toivomus; sen suun voisi avata ja sanoa ettei tarvitse kuittia niin sitä ei tulisi edes nykäistyä siihen "saastuttamaan" niitä vaihtorahoja :)


      • Toinen kassa

        Oikeassa olet, jos on viis sataa kertaa sanonut "päivää" "hyvää päivää" "hei" ja "moit" ja kaikki muut tervehtimis sanat ja vastaukseksi ei saa mitään tai korkeintaan "mitä" niin kyllä siinä alkaa hymy hyytymään iloisimmallakin kassalla olijalla.
        Itse olen alkanut maksamaan omasta pussista muovikassin asiakkaalle joka on "vaivaunut" tervehtimään minua...ja usko huvikses...se ei ole tullut kalliiksi...kolme kassia on enin mitä olen joutunut maksamaan..:)
        Sekä se että ilon on minun lisäkseni asiakas..:)


      • näin juuri....
        asiakaspalvelija kirjoitti:

        Kokeilkaapa huviksenne vaan hymyillä. Asiakas haukkuu hitaaksi tai muuten taidottomaksi työntekijäksi, hymyile! Kukaan ei varmasti jaksa jatkuvasti purkaa pahaa päiväänsä ihmiseen johon ei näytä haukut ja vittuilut tehoavan.
        Ja jos on jotan kanta-asiakas tyyppisiä vittuilijoita tai muuten ärsyttävästi käyttäytyviä, onko niitä pakko palvella? Miksi ei voi erikseen sopia esim työkavereiden kanssa ja kertoa ettei itsellä ole halua palvella kyseistä tyyppiä. Miksi edes otatte haukkuja tai vittuiluja vastaan? Asiakaspalvelutyö on kuitenkin asiakkaan palvelemista. Kaupassa, ravintolassa, baarissa asiointi. Asiakas odottaa kuitenkin aina sitä hymyä ja kiitosta tai muuta pientä jutustelua. Ei voi olla oikealla alalla jos ei ole minkään näköistä empatiakykyä..
        mä ite henkilökohtasesti olen ollut kohta kymmennen vuotta asiakaspalvelussa, on ollut tilanteita joissa olen ajatellut että tää ei voi olla mun alaa, asiakkaat on idiootteja ja työ on perseestä. mutta silti mä pidän työstäni, paljon. Mä olen onnistunut työssäni joos saan edes yhden asiakkaan hyvälle tuulelle pelkällä asiakaspalvelullani.

        Jäi ihan pikkusen vaivaamaan tuo yks kohta tuossa viestissäs, niin pyytäisin asiaan vähän selvennystä.

        "Ja jos on jotan kanta-asiakas tyyppisiä vittuilijoita tai muuten ärsyttävästi käyttäytyviä, onko niitä pakko palvella? Miksi ei voi erikseen sopia esim työkavereiden kanssa ja kertoa ettei itsellä ole halua palvella kyseistä tyyppiä. Miksi edes otatte haukkuja tai vittuiluja vastaan?"

        Mietitköhän sekuntiakaan ennenkun tuon tänne palstalle kirjotit? Tietääkseni topikki on ASIAKASASPALVELUTYÖ. Että kyllä niitä kaikkia vaan on palveltava, ja haukut vastaan otettava.

        Rupesin oikeen tässä kuvittelemaan tilannetta että olen yksin kassalla hiljaseen aikaan ja näen että, tuolta se vittupää asiakas taas tulla tallustaa jokapäiväistä valitussaarnaansa mulle pitämään. Ei muuta kun portti kiinni ja toista kassaa kutsumaan paikalle.
        "Joo, odotelkaa hetki, kohta tulee toinen kassa"
        "No mihinkäs sinä oot menossa?"
        "En mihinkään, en vaan voi palvella teitä"
        Toinen kassa palvelee vittupää asiakkaan ja kuuntelee valitukset, bonuksena nyt myös valitusta siitä että toinen kassa laitto nenän edestä kiinni. Kun asiakas häipyy, voi toinen kassa lähteä ja itse avata taas oman kassansa.

        Tai toinen tilanne, kauppa täynnä porukkaa, vittupää asiakas on jonon hännillä. Mietit kuumeisesti että rupeisko jo tässä vaiheessa huutelemaan sille, että vaihdapas kassaa, vai odottasko siihen asti kunnes on sen vuoro, ja sitten ilmottas ystävällisesti että en voi ikävä kyllä palvella sua.

        En tiiä todellakaan mitä hait takaa tuolla lausahduksellas, että pitäs erikseen sopia työkaverin kanssa, jos viitsit ajatuksenjuoksuas mulle selventää, oisin kiitollinen. Ei menis nääkään naurut ihan harakoille...


      • voi...
        näin juuri.... kirjoitti:

        Jäi ihan pikkusen vaivaamaan tuo yks kohta tuossa viestissäs, niin pyytäisin asiaan vähän selvennystä.

        "Ja jos on jotan kanta-asiakas tyyppisiä vittuilijoita tai muuten ärsyttävästi käyttäytyviä, onko niitä pakko palvella? Miksi ei voi erikseen sopia esim työkavereiden kanssa ja kertoa ettei itsellä ole halua palvella kyseistä tyyppiä. Miksi edes otatte haukkuja tai vittuiluja vastaan?"

        Mietitköhän sekuntiakaan ennenkun tuon tänne palstalle kirjotit? Tietääkseni topikki on ASIAKASASPALVELUTYÖ. Että kyllä niitä kaikkia vaan on palveltava, ja haukut vastaan otettava.

        Rupesin oikeen tässä kuvittelemaan tilannetta että olen yksin kassalla hiljaseen aikaan ja näen että, tuolta se vittupää asiakas taas tulla tallustaa jokapäiväistä valitussaarnaansa mulle pitämään. Ei muuta kun portti kiinni ja toista kassaa kutsumaan paikalle.
        "Joo, odotelkaa hetki, kohta tulee toinen kassa"
        "No mihinkäs sinä oot menossa?"
        "En mihinkään, en vaan voi palvella teitä"
        Toinen kassa palvelee vittupää asiakkaan ja kuuntelee valitukset, bonuksena nyt myös valitusta siitä että toinen kassa laitto nenän edestä kiinni. Kun asiakas häipyy, voi toinen kassa lähteä ja itse avata taas oman kassansa.

        Tai toinen tilanne, kauppa täynnä porukkaa, vittupää asiakas on jonon hännillä. Mietit kuumeisesti että rupeisko jo tässä vaiheessa huutelemaan sille, että vaihdapas kassaa, vai odottasko siihen asti kunnes on sen vuoro, ja sitten ilmottas ystävällisesti että en voi ikävä kyllä palvella sua.

        En tiiä todellakaan mitä hait takaa tuolla lausahduksellas, että pitäs erikseen sopia työkaverin kanssa, jos viitsit ajatuksenjuoksuas mulle selventää, oisin kiitollinen. Ei menis nääkään naurut ihan harakoille...

        En ole sama joka asiasta kirjoitti mutta itse ajattelen näin.Asiasta haukut otettava vastaan kyllä mutta sitä joka kertaista vittuilua ja kiroilua näin näköö ei tartte kuunnella jos ei oo syytä. Meillä tulee vartija kassalle kattomaan jos kassalla olija on sellanen et käytös on uhkaava ja jos kassahenkilö haluaa ja jos on mahdollista. Sillon yleensä asiakas rauhottuu kun vieressä on puolueeton seuraaja. Opastus käyttäytymiseen tulee kaupanpäälle varmasti! Asiakas kun voi ainakin isommissa kaupoissa valita sen kassansa mihin ostokset nostaa. Itselle kävi eräs tilanne kevät flunssan aikaan ettei nenäänsä niistävä kassahenkilö kelvannut asiakkaalle vaan VAATI paikalle toisen kassahenkilön palvelemaan itsensä.Kädet olivat puhtaat ja vain syynä nenän niistäminen. Emmehän mekään siisteydestä ja olemuksesta huomauta asiakkaalle.
        Eihän tämäkaan ole oikein koska hän itse valitsi jonon ja samalla kassan johon tavaransa toi. Miksi muka sitä kettuilija-asiakasta ei voisi vältellä? Itse pidän katse/puhe-kontaktin mahdollisimman minimissä tällaisen tullessa kohdalle.


      • Anonyymi
        ihmetyttää kirjoitti:

        tavallisena asiakkaana nämä puheet happamista kassoista jne. Kun minä menen etenkin ruokakauppaan niin menen sinne ostamaan sen mitä tarvin ja minulle on aivan sama millä ilmeellä se kassa ne rahat ottaa minulta, kunhan ottaa oikein. Jos virhe tapahtuu ymmärrän sen itsekkin kaupassa työskennelleenä ja saan aina asiallista kohtelua kun en itse koskaan huuda ja meso. Mitä v-ua sillä on väliä virnuileeko se kassa siinä vai ei. Ei se minun päivääni muuta suuntaan ei toiseen.

        Ainoastaan jos menen johonkin erikoisliikkeeseen odotan että myyjä tietää mitä myy. Jos ei tiedä ei sekään ole yleensä myyjän vika vaan omistajan joka ei kouluta. Odotan esim. että tietokonekaupassa tiedetään jotain tietokoneista ja autokaupassa autoista. Mutta ei sielläkään tarvi persettä nuolla,kunhan nyt edes tietoa löytyy.

        Joskus tuntuu että nämä valittajat ovat jotenkin huonoitsetuntoisia ja vaativat siksi että puotipuksu pönkittää heidän egojaan?

        Soppaa!


    • Reklamoikaamme

      Olen kokenut Porissa jotain ihmeellistä..
      Menin (helmikuu 2000)
      NAISTEN TALVITAKKEJA - 70 %...
      Rouva ei maininnut olevansa liikkeen omistaja. Mieleeni ovat jääneet hänen sanansa...POIS, POIS, mulla on tärkeetä menoa...

    • Peilaa itteski

      Miksi? Minkä helvatun takia jonkun "kassan", tai kenenkään toisn pitäisi nöyristellä... JA KENELLE SITTEN voin pyhä ...

      Uskoisin, että ihminen joka arvottaa...ei arvosta,,

      • Tehotyttö

        Joskus on saattanut olla, etten ole saanut palvelua lainkaan, mutta koskaan en ole saanut huonoa. Itsekin alalla pitkään olleena ihmettelen kirjoituksianne ilkeistä/inhottavista/****maisista asiakkaista, kun minun kohdalle niitä on sattunut vain äärimmäisen harvoin. Ja meidänkin liikkeessä käy asiakkaita 500-1000/päivä.
        Tokihan sitten kun se "ihana"asiakas kohdalle sattuu, voi pilata jopa puolipäivää, mutta ei kai sitä kannata hernettä nokkaan vetää, meitä ihmisähän on niin moneksi.


    • suoraan kassalle

      Olet varmaankin juuri SE asiakas joka puhuu kassalle tullessan puhelimessa, ei osaa tervehtiä...pienen pieni pään nyökkäys ja katse silmiin riittäisi..
      saati mitään muutakaan kommunikointia...teitä kyllä riittää

    • feelu222

      "..osalla meistä kiire ja useimmat meistä tekee oikeasti töitä.." Niin siellä kaupassa niillä kassoilla ei varmaan koskaan ole kiire? Meillä ainakin iltavuorossa kaksi ihmistä; toinen hakkaa kassaa ja toinen tekee kaikki muut työt siellä kaupassa, usko pois sieltä löytyy duunia niin paljon, että tollainen kusimulkero ei edes sitä tajua! Niin mitä töitä ne kaupan kassat sit tekee, jos ei oikeita töitä? Ihan huvin vuoksiko ne siellä sitä kassaa naputtelee, kunhan nyt pikkasen siinä jotakin leikkii, niinkö? Olis mukava nähdä, mitä "OIKEITA" töitä kyseinen henkilö itse tekee? Varmaankin on just sellainen "pullamössö peukalo keskellä kämmentä" -tyyppi.. Tuu meidän kauppaan töihin, en usko, et kestäisit edes viikkoa, tulis äitiä ikävä ja housut kastuis.

      • asiakkaat

        kaatavat kaiken pettymyksensä ja agressionsa kaupan kassaan. muutenkin olen sitä mieltä, ettei kassan tarvitse olla psykologina asiakkaille, eikä päivän piristäjänä. siihen palkkaan mitä kassa tienaa ei tarvitse mitään ylimääräistä yrittää. tietysti asia on toinen jos palvelusta työnantaja myös maksaa enemmän kuin minimipalkan.


      • maksaja
        asiakkaat kirjoitti:

        kaatavat kaiken pettymyksensä ja agressionsa kaupan kassaan. muutenkin olen sitä mieltä, ettei kassan tarvitse olla psykologina asiakkaille, eikä päivän piristäjänä. siihen palkkaan mitä kassa tienaa ei tarvitse mitään ylimääräistä yrittää. tietysti asia on toinen jos palvelusta työnantaja myös maksaa enemmän kuin minimipalkan.

        Meidän lähikaupassamme ei tarvitse yleensä tervehtiä kassalle tullessa,koska ei ole paikalla ketään,paitsi jos sattuu olemaan jo asiakas. Asia ok,joko tervehditään tai ei.Vaan asia mikä minua huonona päivänä todella pännii on se,että kun olen maksanut ostokseni ja ei ole toista asiakasta kassalle tulossa,ei ole enää myöskään kassahenkilöä,jolle sen kiitoksen ja näkemiin sanoisi.Tajuan kyllä hyllyjen täytön tärkeyden, mutta.....Siispä minä usein itsekseni sanonkin,anteeksi,että häiritsin.Joskus työn ohjauksessa opetettiin,että asiakas on kaupalle aikas tärkeä.


      • eräs kassa
        maksaja kirjoitti:

        Meidän lähikaupassamme ei tarvitse yleensä tervehtiä kassalle tullessa,koska ei ole paikalla ketään,paitsi jos sattuu olemaan jo asiakas. Asia ok,joko tervehditään tai ei.Vaan asia mikä minua huonona päivänä todella pännii on se,että kun olen maksanut ostokseni ja ei ole toista asiakasta kassalle tulossa,ei ole enää myöskään kassahenkilöä,jolle sen kiitoksen ja näkemiin sanoisi.Tajuan kyllä hyllyjen täytön tärkeyden, mutta.....Siispä minä usein itsekseni sanonkin,anteeksi,että häiritsin.Joskus työn ohjauksessa opetettiin,että asiakas on kaupalle aikas tärkeä.

        lähikaupoissahan tuollaista juuri on. henkilökunta on minimissä ja kassan pitää tehdä monia muita töitä kassatyön ohella. mikäs siinä, olisihan se kiva istuskella siinä kassalla niin kauan että asiakas kolauttaa oven takanaan kiinni, mutta tunnit ei millään riitä. eli jostain pitää aina karsia koska ei se pomokaan katso hyvällä ellei "töitä" oo ehtinyt tehdä. jotkut päivät on kiireisempiä kuin toiset, ja itse hiljaisempina päivinä yritän kiinnittää asiakkaisiin enemmän huomiota, kun siihen on aikaa. vakiasiakkaiden kanssa on joskus ihan mukava höpötellä mutta uskoisin että sellaiset tuntee kaupan ja myyjät niin hyvin jo, että ymmärtävät kiireemme toisinaan.
        ja niin..kyllähän sitä asiakasta tervehditään kassalla vaikka tultaisiinkin siihen hetki asiakasta myöhemmin :)


      • Sylkykuppiko
        eräs kassa kirjoitti:

        lähikaupoissahan tuollaista juuri on. henkilökunta on minimissä ja kassan pitää tehdä monia muita töitä kassatyön ohella. mikäs siinä, olisihan se kiva istuskella siinä kassalla niin kauan että asiakas kolauttaa oven takanaan kiinni, mutta tunnit ei millään riitä. eli jostain pitää aina karsia koska ei se pomokaan katso hyvällä ellei "töitä" oo ehtinyt tehdä. jotkut päivät on kiireisempiä kuin toiset, ja itse hiljaisempina päivinä yritän kiinnittää asiakkaisiin enemmän huomiota, kun siihen on aikaa. vakiasiakkaiden kanssa on joskus ihan mukava höpötellä mutta uskoisin että sellaiset tuntee kaupan ja myyjät niin hyvin jo, että ymmärtävät kiireemme toisinaan.
        ja niin..kyllähän sitä asiakasta tervehditään kassalla vaikka tultaisiinkin siihen hetki asiakasta myöhemmin :)

        Mukavaa että puratte sekä kerrotte juuri niinkuin olette kokeneet ASIAKASPALVELU Työnne.SUOMESSA Asiakaspalvelussa17 vuotta yritystä pyörittänyt olen kokenut juuri samanlaisia KUSIPÄITÄ mistä kerroitte,joille ei ole KUUMA EIKÄ KYLMÄ HYVÄÄ VAAN PITÄÄ VAIN VITTUILLA,mutta meillä vittuilijoille annammeEUROT takaisin sekä sanomme että mene sinne EUROJESI kanssa jossa saat soittaa suutasi sekä saat palvelua,me emme ole mitään SYLKYKUPPIA nimittäin mukavia ASIAKKAITA on aivan riittävästi.SUOMESSA SANONTA (ASIAKAS ON AINA OIKEASSA) VITUT SANON MINÄ olen itsekkin pävittäin ASIAKKAANA useissa liikkeissä eikä tulisi mieleenkään että olisin aina oikeassa kun satun olemaan ASIAKAS.HIRTEEN tämä henkilö joutaisi joka tämän SANONNAN ON LAUSUNUT ÄÄNEEN.


    • myyjä..

      Olen ollut useamman vuoden myyjänä keskikokoisessa ruokakaupassa. Ja voin kyllä kertoa, että homma menee niin, että kassalle pääsee melkein kuka vain! Jos minulla olisi valta ja oikeus ottaa työntekijöitä kassalle, niin ei sinne kyllä kuka tahansa pääsisi! Haastattelussa jo selviää se, onko hakija reipas ja ulospäinsuuntautunut! Jos hakija hymyilee haastattelussa ja vaikuttaa puheliaalta, on hän todennäköisesti parempi kassatyöntekijä kuin se, joka vastaa vain siinä tapauksessa, kun jotain kysytään. Ja silloinkin vain muutamalla sanalla. Minusta kassalle pitäisi valita ulospäinsuuntautuneet, iloiset ja ystävälliset ihmiset. Ihmiset, jotka ovat hiljaisia hissukoita ja ovat töissä asenteella "teen tätä kun ei ole muutakaan" voisivat minun puolestani painua hevonkuuseen sieltä kassoilta!

      Itse kiinnitän asiakkaana aina huomiota kassan työskentelyyn! Miten hän tervehtii, onko hän ripeä töissään, kiittääkö hän jne. Toki kaikilla meillä on huonoja päiviä, mutta jos sama myyjä on aina töykeä/hiljainen/hidas jne, niin kierrän sellaisen myyjän kaukaa.

      Itse pyrin aina tervehtimään asiakasta ja hymyilemään samalla. Varmasti asiakkaallekin tulee siitä iloisempi mieli, kuin siitä, että jättäisin tervehtimättä ja murjottaisin. Ja itse en työssäni _koskaan_ käytä sanaa 'kiitti' vaan sanon aina 'kiitos'. Asiakaspalvelussa ei mielestäni tunneta sanaa 'kiitti.'

      Se pitää vielä mainita, että eivät ne asiakkaatkaan aina mukavia ole! Arvatkaapa kymmenen kertaa, että tekeekö mieli jättää tervehtimättä asiakasta, joka ei koskaan tervehdi sinua tai katso silmiin! Tai joka vastaa sinun hyvänhuomenen toivotukseen sanomalla yksi muovikassi! Kyllä asiakkaankin pitäisi osata käyttäytyä!!

      • yleensä

        Wow, noilla kriteereillä et kyllä saisi kauppaan tarpeeksi myyjiä! Suurin osa ihmisistä ei nimittäin selvästikään sovi asiakaspalvelutyöhön. Ja miksi ei saisi sanoa "kiitti"? Kyllä minä nuorelle asiakkaalle voin aivan hyvin sanoa "kiitti", vanhemmalle asiakkaalle säästetään sitten se muodollinen "kiitos".


      • ei kuulu
        yleensä kirjoitti:

        Wow, noilla kriteereillä et kyllä saisi kauppaan tarpeeksi myyjiä! Suurin osa ihmisistä ei nimittäin selvästikään sovi asiakaspalvelutyöhön. Ja miksi ei saisi sanoa "kiitti"? Kyllä minä nuorelle asiakkaalle voin aivan hyvin sanoa "kiitti", vanhemmalle asiakkaalle säästetään sitten se muodollinen "kiitos".

        asiakaspalveluun. Sehän nyt sanotaan jo koulutuksissakin, että jos halutaan olla kohteliaita, niin sanotaan 'kiitos.' Ilmankos nuoret valittaa, että heitä palvellaan huonosti, kun heille ei joidenkin mielestä tarvitse edes sanoa 'kiitos.'


      • vain töissä siellä

        Itse taas useamman vuoden työskenneltyäni keskikokoisessa ruokakaupassa olen oppinut keskittymään kaupassa käydessäni vain omaan elämääni. Kun olin vielä työni alkuhuumassa oli tapanani katsoa miten kassa tekee työtään ja hymyileekö. Nyt olen tullut siihen tulokseen että aivan sama hymyileekö tai tekeekö mitään "ekstraa" (itseäni ärsyttäisi esim, lisämyynti tai uutuuksista kertominen).
        Aivan sama onko kassa töykeä, hiljainen tai hidas (sekin on yleensä ok, en käy kiireessä kaupassa) kunhan ei paisko tavaroitani (kirjaimellisesti) tai osoita tyytymättömyyttään työhönsä liian näkyvästi eikä rahasta minua väärin.

        Mielestäni kaupan kassalla ei ole sama työskennellä kuin esim. pankin tiskillä, eikä sitä aina niin muodollinen tarvitse olla. Kiireessä saattaa tutulle mummolle tai papalle lipsahtaa tervehdykseksi "heippa" vaikka yleensä suosin hieman muodollisempaa "heitä". "Kiitti" ei tietääkseni ole ketään loukannut eikä sitä kenenkään pärstästä näe muutenkaan että miten henkilö haluaa häntä tervehdittävän.


    • homo

      sulle pitäis antaa porttari joka kauppaan!!!

    • jota palvellaan

      suurin-osa teistä haisee kuselle-paskalle-viinalle jota joudun haistelemaan näin kuumana
      kesäpäivänä jos et haise olet muuten vain vittumainen ja ylimielinen kassahenkilöä kohtaan
      -vain Sinun pitäisi päästä ohi muiden
      -Vain sinulla on visassa luottoa
      -vai sinulla odottaa mersu parkki-hallissa
      !!!mieti 10v päästä olet vanha luuska! mies on jättänyt kuljet jalkaisin ja etsit päiväys-tuotteita kaupasta! muista kaupan-kassa saattaa silloin olla ainoa ystäväsi !!

    • toivottavasti

      menet johkuun muualle !
      älä vain tule meille

    • töitä teet!

      idiooti

    • Kassaneiti..

      Niin kassatyö ei sitten ole vai oikeata työtä vai? URPO! Itse istut jossain toimistossa ja pyörittelet peukaloita. Joskus on hyvä jutella työkaverin kanssa kassalla kun se piristää omaa työpäivää ja sitten jaksaa paremmin taas palvella teitä hapannaamoja jotka ette osaa edes saatana tervehtiä. Yrittäkää ymmärtää kaupassa käydessänne että se on työtämme emmekä ole osa kaupan kalustoa niin kuin osa teista ahdasmielisistä ihmisistä luulette.
      Mene kokeilemaan kaupassa työskentelyä, et kestäis sitä viikkoakaan.

    • Nimetön

      No täytyypä sanoa, että minä erittäin harvoin olen törmännyt mihinkään hapannaamaisiin myyjiin. Johtuu aivan varmasti siitä, että olen itse heille ystävällinen!! Tervehdin reippaasti, hymyilen ja kiitän. Ei siihen sen enempää tarvita. Lähes aina on myyjältäkin sitten ystävällistä palvelua irronnut.

    • Asiakaspalvelija

      Eipä todellakaan aina toi asiakaspalvelijan työ ole mitään herkkua.
      Itse kokemuksesta tämänkin tiedän. Koko työikäni oon tehny erilaisia asiakaspalvelutöitä ja voin sanoa että AASIakkaita on riittänyt. On haukuttu huonoksi myyjäksi, kun en antanu alennusta tavarasta joka oli valmiiksi myynnissä puoleen hintaan ja virheetön. On asiakas suuttunut kun en antanu hänen vaihtaa puoli vuotta sitten ostamiaan housuja uusiin. (kun ei ollut kuulemma käyttänyt niitä kertaakaan eikä niille ollut käyttöä) Että silleen.
      Itse kun esim. kaupassa asioin, hymyilen ja tervehdin eli olen ystävällinen myyjille ja ikinä ei ole vastaan tullut myyjää joka ei olisi suonut mulle hymyä takaisin.
      Useimmat näistä valittajista ja "kiireisistä" työihmisistä ei todellakaan tiedä mitä myyjän työ vaatii. Aina täytyisi jaksaa hymyillä vaikka olisi isoimman luokan ketutus päällänsä tai kotona on murheita, ne tunteet täytyy vaan taltuttaa ja palvella asiakasta joka huutaa sulle pää punaisena milloin mistäkin. Myyjätkin ovat ihmisiä!
      Tänki ketjun aloittaja ilmeisesti joku paskantärkee konttoristi, joka tekee "oikeaa työtäki" Teeppä kuule viikko vaikka kassaneidin hommaa, ja tuu sitten kertomaan miltä tuntuu ku saat vaan paskaa niskaan ;)

    • että näin

      Olin muutama vuosi sitten myyjäharjoittelijana ison tavaratalon vaateosastolla. Yksi V*ttumainen asiakas "juoksutti" mua pitkin osastoa ja kyseli huvikseen kaikenlaista eri vaatteista.
      Arvasin jo siitä asiakkaan virnuilusta että kohta se sanoo omasta mielestään jotain nokkelaa...
      -Mitäpä jos mä en nyt ostakkaan yhtään mitään?

      Vastasin sille että:
      -Se on sun asiasi, ei tämänkokoinen firma konkurssiin mene vaik'et sä mitään ostaikaan!

      Kyllä pikkusen hymy hyyty tällä aasiakkaalta:)


      Toinen tapaus sattui helsingissä, suht kalliissa vaateliikkeessä jossa olin toissä. Liikkeeseen tuli pukuostoksille pariskunta, mies kävi selkeästi ahkeraan salilla.
      Hän alkoi sovittaa ehdottamaani pukua ja suorastaan "aerobikkasi" minun ja muijansa edessä keskellä osastoa.
      Mies ojenteli lihaksikkaita käsiään, teki kyykkyjä kädet eteenpäin ojennettuina testatakseen puvun mittoja.
      Seurasin tätä showta huvittuneena hänen seuralaisensa kanssa, kun mies alkaa epäröimään puvun mittojen riittävyyttä.

      Sanoin hänelle että puku on aivan sopiva ja että eihän sillä kai aerobikkiin ole tarkoitus mennäkkään?

      Hiukkasen meinasi kinpaantua herra kehonrakentaja ja seuralaista hieman nauratti:)

      • itsekin asiakaspalve

        Tuossa tapauksessa tosiaan asiakas oli täysi idiootti.

        Mutta kun luin tätä ketjua, niin aika monella asiakaspalvelijalla oli sellainen käsitys, että vasta sitten hänen pitää olla kohtelias ja ystävällinen, jos asiakas on sitä ensin.

        Tämän väärän käsityksen voi oikaista esim. asiakaspalvelun alkeet -kurssi.

        Kyllä se vaan niin menee, että vaikka olisi miten v-mäinen asiakas, asiakaspalvelijan pitää olla yhtä ystävällinen ja korrekti tällekin. Hyvä asiakaspalvelija pystyy jopa hoitamaan vaikeat asiakkaat hyvälle mielelle ja niin että hekin tuovat rahansa toistamiseen kauppiaalle. Se on haaste, joka täytyisi voittaa.

        Ei varmasti tämä ole helppoa, sitä en väitä. Mutta se, joka on uransa ja ammattinsa oikein valinnut, pystyy kyllä tähän.


    • .........

      Kyllä sitä hymyäkin alkais löytyä jos palkka olis sellainen että edes vähän hymyilyttäisi. Ei itteäskä hymyilyttäs niillä palkoilla.

    • Tattadaa!!!!

      Mistähän johtuu että itse olen aina saanut hyvää palvelua, ympäri Suomea ja kaikissa kaupoissa. En odota että minua palvottaisiin kun kuningatarta kassan taholta ja olen itse asiallinen ja arvostava kaikkia ihmisiä kohtaan, olipa asiakas sitten presidentti, huora, kuselta haiseva rapajuoppo tai siivooja. Nämä kaikki ovat käyneet minun asiakkainani.

      Pitäisiköhän Sinun, hyvä Raivostunut, kokeilla itse kassan työtä, sanotaanko vaikka vuosi. Kokeilepa varsin olla juhlapäivän aattona marketin kassalla 9 tuntia. Koet yllätykseksesi kovaa kipua kropassasi, joka johtuu jatkuvasta rasittavasta liikkeestä ja huonoista työasennoista. Taukojumppaan ei ole mahdollisuutta, ja päinvastoin, asiakkaat voivat lisätä kipua laittamalla tavaroita huonosti hihnalle tai maksamalla sellaisissa paikoissa että joutuu vääntelemään käsiä ja selkää epäergonomisiin asentoihin. Jaloittelumahdollisuuksiakaan ei ole, ja tuolit saattavat usein olla huonoja. Ja kas, työpäivän päätteeksi tuntuu että oletkin tehnyt ihan OIKEAA työtä!

      Tämän lisäksi, että koet koko työpäiväsi ajan kipua ja rasitusta, joudut kuuntelemaan asiakkaiden taholta tulevaa vittuilua ja ilkeilyä, suorastaan työpaikkakiusaamista. Joskus jopa väkivaltaakin. Melkeinpä joka päivä joutuu lähtemään pahoilla mielin töistä kaltaistesi asiakkaiden johdosta. Niin että sanotaan sitten näin virtuaalisesti Sinulle että KIITOS! ja vaikka ihan virtuaalihymyn kanssa :)

      Muissa töissä on mahdollisuus vaatia epäkohtien poistamista, kuten työpaikkakiusaamisen loppumista tai työergonomian parantamista. Kassalla tätä mahdollisuutta ei ole.

      Niin, Sinä et maksa minulle mitään, tippiä etkä vittumaisen asiakkaan lisää, joten minun ei tarvitse palvella Sinua niin kuin jumalaa silloin kun sinä tulet kassalleni tuolla asenteella. Jos Sinulla on ollut huono päivä OIKEISSA töissäsi, niin minun toimenkuvaani ei kuulu olla Sinun likasankosi. Mene vaikka tarapeutille. Ystävällisiä ja asiallisia asiakkaita palvelen ilolla niin hyvin kuin mahdollista. Sinunlaisesi asiakkaat tunnistan jo kasvojenne ylimielisestä ilmeestä. Silloinkin sanon kuitenkin hei ja kiitos. Jos vittuilet minulle kassalla, niin en sano silloin ole hyvä enkä varmasti hymyile.

      Saako kysyä mitä itse teet työksesi? Istutko kenties tietokoneen ääressä koko päivän, tai käyt lounailla ja soittelet puhelimilla? Mikä on Sinun OIKEA työsi? Et taida olla ainakaan akateemisesti koulutettu, mistähän koulusta olet päässyt läpi tuolla kirjoitustaidolla?

      Itse olen tehnyt kassantyön lisäksi opettajan työtä, toimistotyötä, hoitotyötä ym. ja kyllä täytyy sanoa että kassantyö on kaikista rankinta, ja sitä ei helpota pahansuopaiset asiakkaat.

      p.s. suurin osa markettien kassoista on yliopisto-opiskelijoita, itsekin olen akateeminen yhdestä kolmesta koulutuksestani, joten meille on turha tulla vittuilemaan että ollaan niin tyhmiä ettei olla edes kouluihin päästy.

      p.p.s. saanko arvata ikäsi? 50 nainen?

    • kassatyötä myöskin

      Muutamat viestit tässä ketjussa ihmetyttävät. Moni peräänkuuluttaa kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä, mutta toisille sekään ei riitä. Itse olen marketin kassalla töissä ja se on kyllä niin läpeensä rutiinihommaa kuin voi olla. Kun tekee samat jutut satoja kertoja päivässä, ei niistä nyt mitenkään voi luoda mitään ainutlaatuista palvelukokemusta jollekin sattumanvaraiselle asiakkaalle. Tietenkin tervehdin, kiitän ja hoidan työni kunnolla, mutta tottakai niihin tulee rutiininomaisuutta. Ei se tarkoita ettenkö väliin jäisi juttelemaan asiakkaan kanssa tai koskaan tekisi mitään eri tavalla, mutta suurimmaksi osaksi juurikin markettikassan työ on yhtä ja samaa. Miksi paheksua?

      Itseäni ärsyttää kassalla eniten ihmiset, jotka ajattelee vain omaa mukavuuttaan ja vaikeuttaa siksi myyjän työtä. Ostokset pinotaan hihnalle valtaviksi röykköiksi, joista tuotteita valuu ympäriinsä. He eivät myöskään ota huomioon, että tuotteet ruttaantuisi ostokelvottomiksi ellei kassahenkilö olisi haukkana vieressä vahtimassa. Tällaisen asiakkaan kohdalla kassan työ etenee näin: hihna päälle; hihna pois päältä. Päälle, pois. Päälle. Pois. Normaalistihan hihna liikkuu tunnistimen avulla, joka stoppaa kun edessä on tuotteita, mutta röykkiössä tuotteet ei pääse liikkumaan pois stopparin edestä ja puuroutuu kaikki sinne. Jos tämä samainen asiakas vielä haluaa maksaa sieltä kassan selän takaa, niin on se jo pieni ihme jos vielä hymyilyttää.

      Minusta myyjän ei todellakaan tarvitse olla ylettömän ystävällinen, jos asiakas ei ole sitä itsekään tai käyttäytyy epäkohtaliaasti. Ihan nurinkurista tukea sellaista käyttäytymistä, mitä ei ikimaailmassa hyväksyisi jossain muussa tilanteessa. Minä pysyn yleensä aina kohteliaana, mutta se ei tarkoita ettäkö ottaisin hymyillen vastaan kaikki loat. Olen kyllä kertonut asiakkaalle että ei, me emme pese kassahihnaa joka asiakasta varten erikseen. Ja kyllä, olin jo pessyt kyseisen hihnan tunti sitten ennen kuin hän edes ehti siihen kassalle "paskaa!" huutojaan päästelemään.

      • k-kaupan myyjä

        >Minusta myyjän ei todellakaan tarvitse olla ylettömän ystävällinen, jos asiakas ei ole sitä itsekään tai käyttäytyy epäkohtaliaasti. Ihan nurinkurista tukea sellai

        Valitettavasti silloinkin on oltava ystävällinen. Itselleni se on ihan helppoa.... Kaikille se ei ole helppoa, joillekin jopa mahdotonta.


      • miumau456
        k-kaupan myyjä kirjoitti:

        >Minusta myyjän ei todellakaan tarvitse olla ylettömän ystävällinen, jos asiakas ei ole sitä itsekään tai käyttäytyy epäkohtaliaasti. Ihan nurinkurista tukea sellai

        Valitettavasti silloinkin on oltava ystävällinen. Itselleni se on ihan helppoa.... Kaikille se ei ole helppoa, joillekin jopa mahdotonta.

        Huomaa että on naisvaltainen ala. Kyllä minä olen huomannut että kassalle saapuvat häiriköt nolostuu ja nöyrtyy itse, jos heidän leikkeihinsä ei lähde mukaan vaan osoittaa omalla asiallisella käytöksellään että heillä menee jo vähän yli. Kertaakaan ei tarvitse olla epäkohtelias tai välttämättä suoraan edes sanoa mitään. Ei sitä "asiaks on aina oikeassa" tarvitse vetää sinne kynnysmaton tasolle.


    • Ei enää aspailua

      Huoh! Jotkut taitavat tosissaan ajatella, että kassat eivät mitään ihmisiä ole ollenkaan vaan robotteja, joilla ei ole mitään stressiä, kiirettä, väsymystä, huonoa oloa, suuttumusta tai mitään muutakaan. Meidän kaupassa on niin vähän henkilökuntaa että monet vuorot joudutaan vetämään yhdellä kassalla, kun loput yrittävät saada kaupan puolella tuotteita hyllyyn. Sitten onkin asiakkaalla poru kurkussa ja rähjätään, kun menee niin ja niin kauan saada 10 pitkävetoa ja kenoa ja lottoa läpi ja arvankin kaivamisessa menee hirveästi! Ja kassaneitikin vain juoruilee toisen kassan kanssa (kun toinen kysyi jotain tärkeää työasioista). Ja jonossa muut nyökyttelevät, että eikö teillä täällä riitä kassoja töihin. No ei riitä kun kauppias tahtoo pitää tunnit ja henkilökunnan minimissä! Voitto se on joka merkitsee ja asiakas on aina oikeassa! Stana..

      Itse sanon AINA hei ja kiitos jokaiselle asiakkaalle, mutta ehkä 1 kymmenestä jaksaa tervehtiä tai kiittää takaisin. Luultavasti sinä olet juuri näitä, jotka laittavat vihaista asiakaspalautetta heti paikalla kauppaan jos kassa kehtasi mennä tauolle JUURI kun olit karkkihyllyllä tutkailemassa valikoimaa ja miettimässä, että pitäisikö sitä kassalle mennä, tai kun kassaneiti ei hymyillyt tarpeeksi leveästi. Vittu, minulle maksetaan (paskasti) siitä, että vedän tuotteet läpi ja rahastan sekä teen muita hanttihommia kaupassa, ei siitä että toimin jonain hiton terapeuttina ja paskasankona, jota ei tarvitse kohdella ihmisenä. Enkä myöskään ole mikään asiantuntija jossain kodinkoneliikkeessä vaan pelkkä ruokakaupan kassa, minun tehtäväni ei ole tietää joka helkkarin tuotteen ominaisuuksia kosteuspyyhkeestä eineslasagneen ja pyykinpeseuaineeseen!

      Vai että ihan oikeasti töitä?? No voi voi, osta eväät edellisenä päivänä niin ei tarvi kassaneitiin purkaa sydämistymistä, kun jonossa sai seisoa jopa 2 minuuttia! Näin minäkin teen, vaikka olenkin kassalla töissä! Se ei oikeasti ole sen kassan syy, että kaupassa on niin vähän henkilökuntaa, vaan kauppiaan, joka haluaa säästää kaikessa jotta voitot saadaan maksimoitua!

      Jos kerrankin itse kaupassa asiakkaana ollessani näen jonkun idiootin riehuvan kassaneidille, lupaan, että annan sen kusipään kuulla kunniansa. Suurin osa kassoilla työskentelevistä ovat opiskelijoita tai välivuotta viettäviä, heitä ei todellakaan kiinnosta mitä mieltä olet heidän kassataidoistaan. He kun eivät aio tehdä sitä loppuikäänsä, minä mukaanlukien..

    • :D :D :D

      Hoho.
      Näiden asiakaspalvelijoiden purkaukset olisivat varsin hyvää luettavaa, mutta he eivät edes osaa kirjoittaa niin että jaksaa lukea.
      Ei ole viitsitty opiskella sitten mitään.

      Ei kappalejakoja, ei mitään analysointia vaan minäminä ja minä, minä siinä kassalla istun.....

      Onneksi tulee itsepalvelukassat ja nää apinat saa hakea uuden duunin.

      • grah

        No ei kyllä ole itselläsikään tuo kirjoitustaito kovin hyvin hallinnassa. Mahtaako ammattisi olla isin luottokortilla elelevä puudeli?


      • Ktjelin

        Ai ei opiskella vai:D Suurin osa kassamyyjistä lienee korkeakoulu/yliopisto-opiskelijoita. Ei sinne varmaan oteta edes töihin jos ei ole käynyt esim. lukiota ja pitkää matikkaa.

        Minulla on kansio täynnä opiskelutodistuksia monelta eri alalta, yksi niistä on FM, minulla on myös pari muuta ammatitaitoa mm. taidealalta. Ja lisää opiskelen koko ajan.

        Olen kassalla vain tarvittaessa, ja vain siksi että haluan pitää vapauteni, en haluaisi mihinkään 8-16 työhön, sillä haluan pitää silloin tällöin vapaata jonkun kuukauden muita projekteja varten. Joskus sitten taas painan 2-3 kolmea työtä yhtä aikaa jotta saan rahaa säästöön. Yksi näistä töistä on akateemiselta alalta ja toinen taiteen ja sitten tämä yksi on kaupan kassa. Se homma on simppeliä mukavaa vaihtelua henkisesti vaativampiin muihin töihini, mutta ikäviä puolia on fyysiset rasitusvaivat ja idioottiasiakkaat.

        Kyllä muuten ihmisen henkisen sivistystason näkee siitä miten ihminen asiakkaana käyttäytyy.


    • ;D ;D ;D

      Kyllä nyt Suomi24:n taso laskee meidän asiakaspalvelijoiden kirjoitteluista. Voi kamala, on ollut muuten niin fiksuja kirjoittelijoita foorumit sakeana.

    • ellislää

      Oon pienissä kaupoissa ( joissa on max. kolme kassapöytää) asioidessani ihmetelly, kun useamman kerran on kassalle raivottu, että eikö saa toista kassaa, vaikka jonoa ei oikeastaan edes olisi. Isoissa marketeissa on 30 kassapöytää, joista hyvässä lykyssä edes puolet on käytössa ja en kertaakaan ole kuullu, että siellä vaadittaisiin lisää kassoja. Mistähän mahtaa tällänen ajatustapa johtua, että siellä pienessä kaupassa ei malteta jonottaa ollenkaan, mutta isoissa kaupoissa seisotaan kiltisti jonossa?

      • rwt34

        >Mistähän mahtaa tällänen ajatustapa johtua

        Tyhmyydestä.


    • kilinkolin xx

      Asiakkaat eivät ole tyhmiä, koskaan.

    • partajooseppi

      Asiakkaat ovat ihan vitun tyhmiä joskus.

      Opiskelijana olen tehnyt näitä myyjän duuneja tässä pari vuotta ja täytyy sanoa, että joskus vituttaa mennä töihin. Välillä on päiviä, jolloin mua ei kiinnosta se työ yhtään enempää kuin on pakko. Toki hoidan "pakolliset" työt ja saavun ajoissa paikalle, mutta siihen se sitten jääkin. Toisaalta on niitäkin päiviä, joina jaksaa panostaa ekstraakin ja tarjota sitä parasta palvelua. Usein niitä huonoja päiviä sattuu, kun kaupassa on liian vähän ihmisiä töissä, kyllä se näkyy sinne tiskin toiselle puolellekin. Työnantaja katsos, kun säästää tällä tavoin. Hymyile siinä sitten!

      Toinen asia kokonaan on asiakkaiden tuittuilut. Jos mulle ollaan töykeitä, niin ei meikäläistä kiinnosta selvittää sen ihmeemmin asiakkaan ostotarpeita tai lähteä etsimään varastosta sitä puuttuvaa tuotetta. Peruskäytöstavat toimivat puolin ja toisin. Ei meidän tarvitse leikkiä toistemme parhaita ystäviä, mutta kunnioitetaan edes toinen toisiamme.

      Kolmanneksi en ole mikään asiantuntija jokaisen tuoteryhmän suhteen. Onko se niin vaikeaa ymmärtää? Selvitän toki tuotteen ominaisuudet parhaan kykyni mukaan tai pyydän apua muilta kokeneemmilta myyjiltä. Miksi pitää siis ruveta vittuilemaan sellaisesta asiasta? En minäkään vittuile sinulle työpaikallasi.

      Joo en ole kauhean hyvä myyjä ehkä, mutta minkäs teet. Ei tää työ oo mulle mikään ykkösprioriteetti. Teen tätä ihan pakosta, että saa leipää pöytään. Onneksi ei tarvi tehdä näitä hommia ikuisesti.

      Meille on järjestetty myös näitä "parempi asiakaspalvelu" kursseja ja pakko sanoa, että ne kouluttajat ovat ihan vitun pihalla myyjän arjesta. Se tekohymyily ei vaan sovi meille suomalaisille. Me ollaan hieman omalaatuista kansaa ja huumori on meillä synkkää. En nyt tarkoita tällä sitä, että pitäisi olla naama norsun vitulla. Pointtini on, että eikö voida antaa ihmisen tehdä työtä omana itsenään. Mä koitan pitää asiakkaisiin neutraalin asenteen ja toimia peruskohteliaasti. Koko hommasta tulee tosi väkinäistä ja vaivaannuttavaa, jos pitää alkaa puristamaan tekohymyä ja pirteyttä pintaan. En voi sietää sellaista asiakkaanakaan. Juu kyllä mä nauran ja hymyilen, mutta vaan sillon kun se tulee aidosti esiin.

      • aaarrgghhh

        Niissä myyjäkoulutuksissa syydetään kyllä aivan uskomatonta p*skaa, huomaa ettei ylemmän portaan herrat ja rouvat ole olleet tavallisen rivimyyjän hommissa pitkiin aikoihin jos koskaan ovat olleetkaan, ja aika on kullannut muistot. Jos teen henkeni pitimiksi paskaa työtä enkä todellakaan aio napottaa lopun ikääni kaupan kassalla. Minua ei oikeasti kiinnosta joka asiakkaan kohdalla alkaa hymyissä suin kertomaan tarjouksista ja lisämyymään ja kertomaan kaupanpäällisistä. Tulen töihin kun vuoro alkaa, tervehdin, sanon ole hyvä ja kiitos, rahastan ja näin teen vuoron päättymiseen asti. Sen pitäisi olla v*ttu tarpeeksi! Yhdenkään apinan möyhöämistä en ala kuuntelemaan ja pokkuroimaan. Mitä järkeä on antaa kiukkuiselle asiakkaalle oikein lupa olla idiootti antamalla periksi ja vielä muutama lahjatuote kaupan päälle? Tällaista keskon liikkeissä harrastetaan ainakin.. että tervetuloa! Jos tahdotte vaikka viikonlopun ruoat ilmaiseksi, väittäkää kassalla että tuote x oli senjasen hintainen eikä tonjaton, haukkukaa kassa ja vaatikaa esimiestä niin varmasti saatte vielä koko perheelle suklaalevyt kaupan päälle!

        Ja joskus aspallakin on huonoja päiviä, päätä särkee, flunssa, ihmissuhdeongelmat painaa mieltä, rahahuolia, ilkeä asiakas tai työkaveri tai esimerkiksi stressiä siitä, että työntekijöitä on niin v*tun vähän työmäärään verrattuna ja sen kassalla istumiseen kuluvan ajan voisi käyttää pohjien tilitykseen. Silloin ei vain jaksa hymyillä kovin innokkaana tai panostaa täysillä. Kumma juttu, että nämä hyväpalkkaisissa töissä olevat saavat olla juuri niin inhimillisiä kuin tahtovat, mutta kassa on pelkkä kone.

        Joskus kassakin väsyneenä ja stressaantuneena kiireessä antaa vahingossa väärin vaihtorahoista tai ottaa jonkun tuotteen kahteen kertaan, kukaan ei varmasti sitä tahalteen tee. Asiallisesti huomauttamalla saat varmasti anteeksipyynnöt ja rahat takaisin, ainakin minulta. Jos taas raivoat ja väität kassan varastaneen, saat kyllä rahat takaisin, mutta samalla pilaat aspan päivän täysin ja tilanne jää kummittelemaan ilkeästi mieleen.

        Kyllä taas tekee mieli vaihtaa vaikka laitossiivoojaksi, siinä ei sentään tarvisi kestää v*ttumaisia asiakkaita aamusta iltaan ja vääntää tekohymyä vaikka paskan keskellä olisikin päivät pitkät. Ainakaan niskaan sitä ei kaadettaisi!


    • jskdfjriejgiogjogjoi

      Neutraali asiallinen asenne on mielestäni viisainta toimintaa molemmin puolin.
      Olin joskus eräässä tavaratalossa työharjoittelussa mm. kassalla ja asiakaspalvelussa, en ollut ennen törmännyt niin törkeään ja nöyryyttävään käytökseen kenenkään taholta.
      Se ratkaisi asian että myynti- / asiakaspalvelutyö ei ollut minulle sopivaa joten nykyisin työskentelen alalla jossa ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa missään tekemisissä, työ on paljolti yksintyöskentelyä tuotantokoneella.
      Itse asiakkaana ollessani en varmasti ole niitä puheliaimpia tyyppejä, pyrin vaan asioimaan nopeasti ja asiallisesti. Koetan sentään tervehtiä kassahenkilöä sanomalla hei tai päivää, itse en ilkeäisi käyttäytyä ketään kohtaan siten kuin itseäni kohdeltiin silloin työharjoittelussa asiakkaiden taholta. En tiedä mikä riivaa sellaisia ihmisiä, häikäilemätön ilkeys, luonnevika, mielisairaus, saatana?

      Vaikuttaa siltä että kassahenkilöt ansaitsisivat parempaa palkkaa työstään, ovat varmasti yritysten näkyvimpiä henkilöitä asiakkaiden kannalta mutta sehän on tiedossa että työntekijät ja asiakkaat ei merkitse nykyään enää mitään, kaikki paukut käytetään pörssipeleihin, omistajien perseennuolemiseen ja lihavien osinkojen jakoon...

      • viittauskopio

        Neutraali asiallinen asenne on mielestäni viisainta toimintaa molemmin puolin.

        Olin joskus eräässä tavaratalossa työharjoittelussa mm. kassalla ja asiakaspalvelussa, en ollut ennen törmännyt niin törkeään ja nöyryyttävään käytökseen kenenkään taholta.

        Se ratkaisi asian että myynti- / asiakaspalvelutyö ei ollut minulle sopivaa joten nykyisin työskentelen alalla jossa ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa missään tekemisissä, työ on paljolti yksintyöskentelyä tuotantokoneella.

        Itse asiakkaana ollessani en varmasti ole niitä puheliaimpia tyyppejä, pyrin vaan asioimaan nopeasti ja asiallisesti. Koetan sentään tervehtiä kassahenkilöä sanomalla hei tai päivää, itse en ilkeäisi käyttäytyä ketään kohtaan siten kuin itseäni kohdeltiin silloin työharjoittelussa asiakkaiden taholta. En tiedä mikä riivaa sellaisia ihmisiä, häikäilemätön ilkeys, luonnevika, mielisairaus, saatana?

        Vaikuttaa siltä että kassahenkilöt ansaitsisivat parempaa palkkaa työstään, ovat varmasti yritysten näkyvimpiä henkilöitä asiakkaiden kannalta mutta sehän on tiedossa että työntekijät ja asiakkaat ei merkitse nykyään enää mitään, kaikki paukut käytetään pörssipeleihin, omistajien perseennuolemiseen ja lihavien osinkojen jakoon...


    • Mukava ja nopea

      Olen esimiehenä keskikokoisessa putkassa. Pyrin AINA olemaan iloinen ja ystävällinen, vaihtamaan kiiressä jonkun sansen asiakkaan kanssa. Asiakkaan mukaan tietysti, kaikki eivät sitä halua.
      Jotkut asiakkaat vaan ovat erittäin törkeitä käytökseltään, jos myyntitapahtuma alkaa asiakkaan räyhäämisellä ja myyjän haukkumisella, asiakkaan oman mokan takia yleensä, on todella purtava hammasta, ettei anna samalla mitalla takaisin. Valitettavasti minä en halua/uskalla lähteä samalle linjalle torvelon kanssa, vaan onneksi rauhallisuus yleensä auttaa, joskus taas ei... :(

      Itse en halua rähistä kun olen asiakas, miksi? Koska paremman palvelun saa jos on kauniit käytöstavat.
      Nuoret asiakaspalvelijat valitettavasti ei aina muista palvella hyvin. Mutta jos on 18, ja kassalle tulee ultrahapannaama tms. , voivat jopa säikähtää.
      Siis.... kohdelkaa asiakaspalvelijoita samalla tavalla kuin haluaisit myös itseäsi kohdeltavan. Joihinkin mätämuniin ei tämäkään (valitan ja olen pahoillani) tehoa.... Myyjiäkin on erilaisia, kuten asiakkaitakin...
      Itse olen vaihtamassa työpaikkaa, koska vaikka olen hyvä ja joustava esimies, ja kannustan ja innostan myyjiä, niin yritys kohtelee meitä kaikkia kuin pskaa....

      • duunarinprkele

        Valitettavasti työntekijöiden kohtelu ei taida vaihtamalla parantua, kaikki firmat kohtelee työntekijöitä nykyään kuin paskaa. Pörssipelit ja osakkeenomistajien perseiden nuoleminen on tärkeintä nykyään, työntekijät ja asiakkaat aivan sivuseikka.


    • kaupantäti1

      Asiakaspalvelijana (lue: kaupan kassana) olen kyllä suurimmaksi osaksi sitä mieltä, että asiakkaalle tulee olla suhteellisen ystävällinen siitä huolimatta, että kyseinen asiakas sattuu olemaan tympeä tai ärsyttävä tms. Tosin tähän sisällytän vain normaalia arkista ystävällisyyttä; sitä, että sanotaan "kiitos", "ole hyvä", "hei" ja niin edelleen. En todellakaan aio kuitenkaan hirveästi tuhlata enerigiaani todella tympeälle tai huonokäytöksisellä asiakkaalle mm. näissä valitettavan yleisissä tapauksissa:
      - asiakas haluaa ylimääräistä alennusta tai jonkun ilmaisen "kaupanpäällisen" täysin ilman MITÄÄN syytä ja ärtyy, kun ei sitä saa
      - asiakas haluaa jostain kumman syystä haukkua myyjän alimpaan helvettiin (yleinen syy on esim. se, kun ei suostuta myymään olutta ennen klo 9 aamulla - juu, minähän sen keksin ihan vaan SUN kiusaksi! ;) )
      - asiakas yrittää varastaa kaupasta tai sotkea tai muuten vahingoittaa kaupan omaisuutta
      - asiakas huutaa MYYJÄLLE, koska ostokset tuli niin kalliiksi

      ja niin edelleen. Kyllä niitä aasiakkaita riittää moneen junaan mutta onneksi on kivojakin asiakkaita :)

    • vaatekaupan myyjä

      Ei asiakkaita tarvitse pokkuroida ja maanitella.
      Ostakoovat ostoksensa ja pitäkööt mölyt mahassaan. Minä en ainakaan kuuntele ja kattele mitään perseilyjä, ei kuulu työnkuvaan eikä siitä mulle maksetakkaan.
      Ihan varmasti vittuilen takasin jos on aihetta, oppiivathan saatana turhantärkeät prinsesat:)

    • Maryan -80

      Joo, niin se on että toisilla tulee mitta täyteen pienemmästä, kuin toisilla. Jotkut jaksaa yrittää hymyillä, tai ainakin olla edes peruskohteliaita, kuten minä. Yleensä kyllä olen huomannut, että sillä pääsee pitkälle, siis muutenkin elämässä. Joskus on ärjytty täydessä ratikassa, että eikö sitä voi antaa tilaa poisjäävälle, kun sitten olen kohteliaasti todennut, ettei ollut tilaa väistää, jolloin tämä ärtynyt henkilö hymyili ystävällisesti, ja ymmärsi. Ei aina tarvitse lähteä toisen vihamielisyyteen mukaan. Olisinhan minäkin voinut haukkua hänet pystyyn, mutta mitä se sitten olisi hyödyttänyt. Tietysti kohtelias käytös on helpompaa, jos itsellä on ollut edes suht koht hyvä päivä. Jos päivä on ollut surkea, ei sitä jaksa olla niin ystävällinen. Varmaan tällä toisella osapuolella oli silloin ollut huono päivä.

      Aikoinaan, nuorena kun olin Mackissa töissä, sain kyllä toisinaan todella huonoa kohtelua osakseni asiakkailta. Se kun on pikaruokapaikka, niin välillä ihmeteltiin mikseivät hampurilaiset ole heti valmiita. Kun ihmiset ottaisivat joskus järjen käteen. Eihän niitä voi siinä hyllyllä loputtomiin pitää. Nehän pilaantuvat. Harvemmin meneviä hampurilaisia ei siksi ole pahemmin valmiina. Jos on niin kiire, ettei ehdi odottaa muutamaa minuuttia, kannataa syödä omia eväitä, tai ottaa Big Mac, joita aina on valmiina. Kyllä meitä ihmisiä on moneen junaan, mutta vaikka ei toista suorastaan rakastaisikaan, toimeen voi aina tulla, ja asiallinen pitää ainakin yrittää olla! Aina se ei auta, mutta yleensä auttaa.

      • fgfgghf

        No jos tulet kokeilemaan tätä kaupan kassaa niin siinä ei tarpeeksi idioottien asiakkaiden kanssa riitä vaikka kuinka olisi lehmän hermot. Aletaan vain papattamaan myyjän selityksen päälle OMAA OIKEAA NÄKÖKANTAANSA JA OLE SINÄ TYTTÖ HILJAA KUN ET MISTÄÄN MITÄÄN TIEDÄ JA KYLLÄ MINÄ BLAA BLAA eikä kuunnella sanaakaan, vaikka miten yrittäisi selittää ystävällisesti ja rauhallisesti. Lopulta on pakko vaan sanoa että kiitos ja näkemiin..


      • potkuja odotellessa
        fgfgghf kirjoitti:

        No jos tulet kokeilemaan tätä kaupan kassaa niin siinä ei tarpeeksi idioottien asiakkaiden kanssa riitä vaikka kuinka olisi lehmän hermot. Aletaan vain papattamaan myyjän selityksen päälle OMAA OIKEAA NÄKÖKANTAANSA JA OLE SINÄ TYTTÖ HILJAA KUN ET MISTÄÄN MITÄÄN TIEDÄ JA KYLLÄ MINÄ BLAA BLAA eikä kuunnella sanaakaan, vaikka miten yrittäisi selittää ystävällisesti ja rauhallisesti. Lopulta on pakko vaan sanoa että kiitos ja näkemiin..

        Joo. Ilmeisestikin eräässä tilanteessa itse esitin asiani jotenkin aivan väärin kun asiakas kilahti aivan täysin, mutta miten sitä virhettä nyt sitten enää paikkaa kun ei saa edes suunvuoroa. Nyt sitten väsyttää ja ahdistaa ja tulee mieleen että jos lopettaisi koko työn, myisi kämpän ja muuttaisi vuokralähiöön sossupummiksi. Niitä oikeaita töitä tekevät voivat sitten ihan oikeasti maksaa sen "palkkani" sen jälkeen veroissa. Eihän tässä ole mitään järkeä, palkkakin on sellainen että joutuu jokatapauksessa kituuttamaan ja talous on aivan perseellään vaikka käykin töissä ja siitä hyvästä pitää sitten toimia vielä sylkykuppina. Ei taida olla oikeasti ihan sen arvoista?

        Mutta sitä pitää kyllä ihmetellä että kuka ihan oikeasti käyttää sitä "tunnen ihmisiä korkealla pallilla siellä sun täällä ja sun kannattaisi etsiä muita töitä." Ja kuulemma ihan oikeasti myös tutulle portsarille tulee tätä "etkö sinä tiedä kuka minä olen." Jotenkin olen aina ajatellut kaupunkitarinoiksi. En itse voisi kuvitellakaan päästäväni tuollaista suustani vaikka jonkun jostain tuntisinkin, on se vaan niin käsittämättömän nolo repliikki. Jos haluaa asiasta tutulleen puhua niin sitten puhuu, ei kai sitä tartte sille aspalle raportoida.


    • Koukku5

      eiku vaan www.notalwaysright.fi :hin lisää avautumaan tai myötähäpeää kanssa-asiakkaista tuntemaan :P

    • Pilluboonusta.tänne

      Kassaneidin pitäisi tajuta antaa vähän pimppibonusta ahkeraan luottokorttia vinguttaville varatuille perheenisille(=

    • Likvidoitava

      Minä rukoilen polvillani ja pyydän syvästi anteeksi Oi Teiltä Suuri Jumalasiakas, että sanoin "painakaa kakkosta", kun minun olisi pitänyt sanoa "painakaa kakkosta tai kolmosta". Mietin tätä nöyrimmin koko seuraavan vuoden ja harkitsen itseni poistamista tästä ulottuvuudesta, sillä en selvästikään ole tarpeeksi fiksu toimimaan asiakaspalvelutyössä ja tuskin missään muussakaan. Minun olisi pitänyt olla fiksumpi ja älytä että Teillä saattaa kortissanne olla creedit-ominaisuus, jolloin kakkosen sijaan pitää painaa kolmosta. Toimin liikaa rutiinilla, mikä on idioodimaista.

      Oi Te, Jumalasiakas, olette Suuri ja Viisas Hyvyydessänne kun annoitte minun kuulla kunniani, kun sanoin tämän asian kiireessä väärin. Yritin vain nopeuttaa tilannetta ja ehkäistä jonon syntymistä, sillä jos ette paina nappia ajoissa, ennen kuin alatte laskemaan pennejänne, kortinlukulaite hylkää tietyssä ajassa tapahtuman, ja sitten kortinluku pitää ottaa uudestaan.

      Olen epäonnistunut ihmisenä. MIKSI LUOJA MINUT RUOJAN LOI!!!!!! Ansaitsen joutua helvetin tuleen tyhmyydestäni!!!

      • et.ole.hyödytön

        " MIKSI LUOJA MINUT RUOJAN LOI!!!!!! "

        Varoittavaksi esimerkiksi, tietenkin.

        En vaan voinut olla, sullakin oli tota verbaliikkaa tossa... olet varmaan jo toipunut kun noin monta vuotta sitten...


    • oobiumi

      Minua vituttaa se, kun asiakkaat ei tajua miten helvetillistä asiakaspalvelu on.
      Huvittaa niin pirusti viettää koko viikonloppuni siinä kassalla TEITÄ palvellen ja kuunnella teidän valitusta jostain, MIHIN EN VOI VAIKUTTAA.
      HUOM. Aina tervehdin asiakasta, aina hymyilen, sanon päivänjatkot vaikka asiakas olisikin paskan nielleen oloinen.
      Jos asiakas lätkäisee käteiset käteen ja piilottelee sitä bonuskorttiaan kädessään, en aina älyä sitä kysyä, varsinkin hyvin väsyneenä. Sitten lyön summan kassaan ja on liian myöhästä sitä pirun bonuskortin viilausta alkaa vaatimaan. Myönsin asian olevan oma virheeni (olisi pitänyt kysyä) ja tarjosin ratkaisua asiaan (meillä on ihmisiä jotka hoitavat näitä asioita), mutta ei kelvannut. Alkoi huutamaan kun ei saanut bonuksia ostoksestaan. Ja tämä asiakas osti pussin banaaneja. Vau, nyt meni banaanibonukset.

      Kyllä se loukkaa ja sielusta vihlaisee kun teidän pitää alkaa huutamaan. Ja on se teille myös niin vitun helppoa purkaa vitutus meihin. Me kun EMME SAA huutaa takaisin. Niin, miettikääpä sitä. Toivoisin, että osaisitte arvostaa meitä. Se on liukuhihnatyötä, puuduttavaa ja robottimaista, mutta yritämme parhaamme. Käytöstavat sinne kassan toisellekin puolelle olisi suotavaa.

      Onneksi mukavia asiakkaita on paljon enemmän, ja he auttavat jaksamaan siinä työssä.

      Ja kaikkein pahiten käyttäytyvät asiakkaat ovat keski-ikäisiä, näiltä saattaa tulla ihan suoraa vittuilua. Nuoret ja vanhukset ovat aina olleet miellyttäviä ja asiallisia.

      • pt96,b8

        Niin ja jos erehtyy väärältä henkilöltä kysymään sitä etukorttia, niin kyllä siitäkin 20 minuutin rähinän saa aikaiseksi.


      • noita_riittää

        Nämä maailmaan ja itseensä kyrpiintyneet kiireiset työnsankarit on sitä paskinta seuraa joka paikassa. Persereikäänsä myöten itseään täynnä, tursuaa halveksuntaa työttömiä ja milloin ketäkin kohtaan ja oma tietämys maailmasta tuntuu olevan psykoottisen 12-vuotiaan tasolla, mikä ei tietysti ole ihme, kun se hankitaan joukkotiedotusvälineistä eli tv:n uutisista ja ajankohtaisohjelmista sekä iltapäivälehdistä. Karseita paskoja sellaiset. Jos eivät valita veroistaan, niin sitten siitä, etteivät saa ajaa ylinopeutta.


    • candida

      Toi nyt ei ole maailman suurin ongelma todellakaan! hanki elämä, et esim tiedä miten niitä myyjiä kohdellaan siinä lafkassa..

    • sumusireeni8908

      Kyllä ruokakaupan kassa tai jokin muotivaatteita myyvä vaateliike ovat niitä vihoviimeisiä työpaikkoja. Ai miksi? Työ itsessään on ihan mukavaa ja normaali ihmisten kanssa juttu sujuu, mutta auta armias, kun tulee näitä V..un ylimielisiä besserwissereitä jauhamaan kakkaa. Ja pomot vaatii, että asiakkaan edessä nöyristeltävä...niinpä niin.
      Kilpailu vissiin niin kovaa, että asiakasta pitää mielistellä kieli ruskeana...

      Asiakkaista ehkä surkeimmat ovat eräästä suuresta etelä suomen kaupungista tulevat n.30-55 v. Kuuluu samaan kastiin huonosti käyttäytyvien brittien kanssa. Sillä erolla, että britteihin uppoaa järkipuhe.

      Oli ihan pakko avautua.
      Mutta onpas ihanaa olla semmoisessa paikassa töissä, missä asiakkaan edessä ei tarvi nöyristellä, vaan voi sanoa suoraan ( järkipuhe) mikäli asiakas henkilökohtaisuuksiin menee tai alkaa vaatimaan aivan järjettömiä. Ei tarvi "pelätä" että kohta pomo tulee huutamaan korvan juureen asiakkaiden kuullen siitä, mikä on hyvää asiakaspalvelua. Semmoistakin on saanu kokea. Niin työntekijänä, kuin asiakkaana vieressä kuunnellessa.
      Asiakkaana ollessa totesinkin sille huutajalle, että eipä tarvi ihmetellä jos henkilökunta on kireällä tuulella, kun pomo on vetäny näköjään sankollisen herneitä sieraimiinsa.
      Toki asiakkaan mielipaha täytyy ymmärtää, mutta v-mäisyys on asia erikseen.

      • Cashbah

        sumusireeni8908!
        Kirjoituksesi päätit aivan oikein. Nykyään hymistellään tasa-arvoisen kohtelun
        puolesta, mutta mistä sen rajaa nykyisin vedetään tuntuu käytännössä olevan vain tekopyhää sanahelinää.
        Kulman takana heitetään kolikkoa näyttävästi keräyslippaaseen ja seuraavaalla kulmalla irvistellään jo tarjoilijalle tai jollekin muulle päivätyötään tekevälle.

        Oma pomoni antoi luvan olla palvelematta huonosti käyttäytyvää asiakasta,
        sillä se on viimekädessä muilta asiakkailta menetettyä aikaa.


    • kkk

      eräs vaateliike herttoniemessä....myyjä täysin kyrpiintynyt hommaansa, välttäkää paikkaa!

      • cashbah

        kkk !
        Ota selvää mistä myyjä on kyrpiintynyt ennen kuin lähdet leijojasi heittelemään!


    • Mikko18v

      Kävin Itiksen Dressmannissa maaliskuun lopulla. Menin katselemaan farkkuja. Myyjä tulee kysymään, etsinkö jotain tiettyä. Sanon, että vain katselen. Hetken katseltuani toinen myyjä tulee kysymään samaa. Vastaan myös hänelle, että katselen. Tämän jälkeen vartija tulee kysymään minulta jotain ihan outoja kysymyksiä: miten menee ja jotain vastaavaa. Ja minua pyydetään poistumaan... Että mitähän vittua? Eikö enää saa katsella tuotteita?!?
      En enää mene uudestaan vähään aikaan.
      Huhtikuussa kävin Kampin Dressmannissa ja siellä toistua sama kaava... Kampissa sentään vartija sanoi, etten ole tehnyt mitään väärää, mutta pyysi minua kuitenkin poiustumaan hetken katseltuani vaatteita.

      Onko katselu nykyään rikos ja kiellettyä?!? Onko liikkeestä muka pakko ostaa aina kun käy??
      Mitä näitä asiakaspalvelijoita Dressmanneissa oikein vaivaa!?!? Hetken katselee ja vartija tulee häätämään... Taitaa pitää muuttaa vaatekauppaa, kun Dressmanneissa tällainen meininki...

    • Johtotyö

      Kuopion maximakasiini ketjun myymälä jossa oli vuosia sitten työkaluosastolla tosi hyvä palvelu,nyt tuli käytyä ja palvelu oli huonoa ei asiakas ystävällistä,mutta tästä lähtien voi hakea palvelua muualta.Taisi nimikin olla muuttunut.

      • koulutusko

        Johtotyö: Olisiko niin että lähin esimies ei itsekkään hallitse Hyvää asiakaspalvelu taitoa.Olisi oppimisen paikka jotta voi kouluttaa henkilökuntaa.


    • cashbah

      Huono asiakaspalvelutilanne syntyy siitä miten "metsään huudetaan"puoleen jos toisin.
      Myrtyneen myyjän olemukseen ei tarvita kuin yksi aikaisempi kanssakäynti
      iso egoisen asiakkaan kanssa ja koko päivä on pilalla.
      Oskarin suoritus myyjälle joka jaksaa hymyillä verbaalisen pahoinpitelyn jälkeen.

      Esimerkki asiakkaasta:
      Asiakas on kiinnostunut 1500€ arvoisesta tuotteesta ja vaikuttaa epävarmalta. Hän jahkaa päätöksensä kanssa ja tuote ehtii loppua varastosta.
      Asiakas tiedustelee tuotetta kahden viikon kuluttua jolloin myyjä ilmoittaa pahoitellen seuraavan erän saapuvan vasta yhdeksän viikon kuluttua sillä tehtaalla on suosikkituotteen kohdalla toimitusruuhkaa.
      Mitä seuraavaksi, asiakas huutaa myyjän maanrakoon kaikkien kuullen ja koko yrityksen kelvottomaksi.

      Mitä myyjän olisi pitänyt tehdä toisin ?

      Nyt kaikki viisaat asiakkaat antakaa neuvoja kiitos!!

      • asiakas-ja-palvelija

        Mitäpä siinä voi tehdä muuta kuin muistaa se, että ei sitten itse pura omaa turhautumistaan vuorostaan johonkin toiseen täysin syyttömään. Noita kun sattuu milloin kenenkin kohdalle, ammatissa kuin ammatissa. Eivätkä hekään aina ole aivan totaalisia kusipäitä, voi olla takana muitakin paineita ja rosoa elämässä. Joskus jos onnistuu laukaisemaan tuollaisen tilanteen hyvällä huumorilla, voi tyypistä saada jopa ystävän. Varovainen siinä pitää kyllä olla, kun tunteet on pinnassa, niin omasta mielestä hyvä huumori voi toiselle kuulostaa suorastaan vittuilulta ja sitten ties mitä tapahtuu.

        Vertaistuki, paras tuki, myös käsiteltäessä kauhean asiakkaan aiheuttamaa traumaa. Ajattelepa joskus poliisin hommaa, kuinka kiitollisia "asiakkaat" siinä ovat...


    • kassamyyjäntyöhanurista

      "Kyllä ruokakaupan kassa tai jokin muotivaatteita myyvä vaateliike ovat niitä vihoviimeisiä työpaikkoja."

      Tavaratalon kassamyyjän työ ruuhkavuorossa on todella hektistä. Työ on välillä ihan hanurista - sieltä ja syvältä! Joskus asiakkaan koko päivä on mennyt päin v****a. Ostosreissunsa päätteeksi tämä asiakas päättää avautua kassamyyjälle. Kassamyyjä on nimittäin varmuudella se henkilö, jonka asiakas tapaa face-to-face tavaratalossa.

      Keskustelussa tulee yleisimmät suomen kielen kirosanat, uhkailut, haukkumiset, valitukset. Kassamyyjä on toki syytön asiakkaan huonoon päivään. Hän nyt vain sattuu olemaan se sijaiskärsijä - töissä täällä tänään.

      Pahimpia valittajia ovat perusnegatiivisella asenteella varustetut, elämäänsä kyllästyneet ja elämänhallinnan ongelmista kärsivät asiakkaat. He käyvät säännöllisin väliajoin purkamassa ongelmiaan kauppojen asiakaspalvelijoille. Mielenterveystoimisto, psykologi tai psykiatri olisi oikeampi osoite avautua henkisestä pahoinvoinnista, yksinäisyydestä ja elämänhallinnan ongelmista.

    • Koulutusta

      Kaupungissa missä asun on monta halpakauppaketjun myymälöitä kuten Halpahalli,Puuilo, Hong Kong, Biltema YM. Näissä saa hyvää palvelua, mutta kun kaksi Tokmannia niin näissä en käy juuri huonon palvelun vuoksi.Kyllä erot asiakas huomaa.Luulisi asiakaspalvelun olevan tärkeä yritykselle.

    • kurrrrpitsa

      Olen sangen pettynyt ns.kivijalkaputiikkeihin. Itkevät kun kauppa ei käy ja kuluttajat ostaa "verkosta."
      Pakkohan niihin on joskus mennä. Jos et osta tarpeeksi niin alkaa vinoon katsominen tai ivailu.
      Ihmettelen.
      Etsin nyöriä ompelemaani rullaverhoon, esitin toiveeni jne. Löysinkin sopivaa, mutta halvemmasta päästä hinta oli.
      Myyjä mittasi sitä siinä ja sanoi -"mitähän sunkin verhostas tulee" ilkeällä äänellä.
      Käyttäydyin asiallisesti, minusta olisi saanut vakkarin siihen putiikkiin vaan ei enää.
      Juuri tälläisten "nappikauppiaiden" tili koostuu pienistä ostoksista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen kassalla töissä. Tänään kävi asiakkaana ulosteille haiseva ihminen, alkoholikko. minä melkein oksensin, mutta piti jatkaa työtä. Työ kassalla on kolme tuntia jatkuva: terve, summa, hei.
      On se kyllä tosi tylsä työ.
      Ihmiset kysyvät kaikkea kesken kaikkea. Toivon että tulisi itsepalvelupiste. Työ on viety niin tiukaalle ettei pääse edes vessassa käymään pöivän aikana.

      • Anonyymi

        jos ihmiset kysyvät kassalla yllättäen kaikenlaista niin miten silloin voi olla kovinkaan tylsää olla töissä kassalla.
        Jopa haisuliasiakkaita on joukossa tekemässä päivästä jännemmän. Jopa seikkailullisen jutun.
        Kolme tuntia nyt ihminen pystyy normi ihminen olemaan käymättä vessassa.
        Eihän se ole pitkä aika ollenkaan. Toki jos on rakkovika niin silloin kenties.
        Tyypillinen työpäivä työpaikoilla on 7,5 - 8 tuntia. Siihen verrattuna 3 tuntia on "nothing"


    • Anonyymi

      Asiakaspalvelija kassalta tässä terve! Itse todella harvoin keskustelen työkavereiden kanssa jos jonoa oon, mutta jos keskustelen usein keskustelu perustuu työasioihin ja pyrin samalla palvelemaan asiakkaita samalla tavalla kuin muutenkin. Aspa henkilöt ovat ihmisiä siinä missä muutkin, kaikilla ihmisillä on huonoja päiviä, ja ei aspa henkilön huonon päivän ei pitäisi näkyä asiakkaalle mutta mekin ollaan ihmisiä joilla on huonoja päiviä ja mekin tehdään virheitä välillä. Itse kun olen nuori henkilö kassalla, huomaan päivittäin että asiakkaat vaihtavat kassaa kun näkevät nuoren joka "ei varmastikkaan osaa tehdä työtänsä" että en ihan syyttä siinä kassalla ole

    • Anonyymi

      Puhut asiaa, palvelutaso on laskenut kuin lehmän häntä!

    • Anonyymi

      Vaasassa henkilökunta on solvannut minua homokammoisella nimellä kaupassa. Tampereella myös ja on myös solvattu ilmeisesti "huoraksi". Siis kaupan työntekijät ovat solvanneet minua, minä en heitä.

      Miksi joidenkin kauppojen henkilökunta syrjii homoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      88
      3728
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      588
      3531
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3432
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2187
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2151
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      320
      1936
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1905
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      159
      1657
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1361
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe