Suuttimen vaihto....

pekka pouta

Kaikki puhuvat että on yksinkertaista jnejne.. Mutta kun olen ensimmäistä kertaa vaihtamassa suutinta Derbi DRD limited edition racing malliseen mopoon nin minulla ei ole hajuakaan miten se tehdään! Tilasin tehoputken ja 98 kokoisen suuttimen. Avasin kaasuttimen sakkakupin ja näin 2 suuinta, vaikka useat sanovat siellä olevan 3? Toinen oli kokoa 35 ja se oli todella pieni, toinen oli 10 ja 3 kertaa isompi kuin tuo 35 kokoinen. Tuohon kympin paikalle se 98 suutin on aivan liian pieni ja 35 suuttimen kohdalle aivan liian suuri... Mihikkäs tämä 98 suutin sitten käy?? Onko siellä jossain piilossa lisää suuttimia? mahdollisimman tarkkoja ohjeita tästä suuttimenvaihto "operaatiosta" ni pääsis jo baanalle mopolla :)

22

18390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sherlock

      Pääsuutin sijaitsee yleensä siinä ihan keskellä kohokammiota. Eli kun otat sen kaasarin pohjan auki, ni siinä keskellä kaasaria on pääsuutin. Jos se on 35, ni ihmettelen suuresti. On myös mahdollista, että sulla on suuttimen pikavaihto (kuten mulla kevarissa), jolloin se pääsuutin jää kiinni isoon pulttiin, joka pitää kaasarin pohjaa paikoillaan. Olikos sulla yks iso pultti, joka ruuvataan sit tuonne kaasarin pohjaan pitämään kohokammiota paikallaan? Siinä voi olla pääsuutin kiinni (yleensä kokoa 50->)...

      • pekka pouta

        Siinä keskellä on juuri se iso 10 kokoinen suutin, se nvieressä se pikkunen 35suutin. Tätä mustaa pohjaa pitää paikallaan 2 ruuvia kupin molemmissa kulmissa. Siinä kaasuttimen pohjassa tosin on joku isompi ruuvi, mutta se ei pidä kaasutinta paikallaan. Kaasutinhan on siis dell`orto 17.5


      • pekka pouta

        Mikäs suutin se 10 kokoinen "jättiläinen " on? Jos vaihdan sen isompaan ni ajaako se saman asian kuin tuo pääsuuttimen vaihto??


      • se 10 on uskottavasti 70....
        pekka pouta kirjoitti:

        Mikäs suutin se 10 kokoinen "jättiläinen " on? Jos vaihdan sen isompaan ni ajaako se saman asian kuin tuo pääsuuttimen vaihto??

        että katos tarkemmin..


      • ggh54
        se 10 on uskottavasti 70.... kirjoitti:

        että katos tarkemmin..

        ota muutama kuva niistä niin saattas helpottaa


      • Anonyymi
        pekka pouta kirjoitti:

        Siinä keskellä on juuri se iso 10 kokoinen suutin, se nvieressä se pikkunen 35suutin. Tätä mustaa pohjaa pitää paikallaan 2 ruuvia kupin molemmissa kulmissa. Siinä kaasuttimen pohjassa tosin on joku isompi ruuvi, mutta se ei pidä kaasutinta paikallaan. Kaasutinhan on siis dell`orto 17.5

        oletko varma että se on 10 eikä satasen suutin koska se selittäisi


    • ghhfgh
      • pwnz

        98 suutin on aika iso jos on vaa joku tehari kii. jos on sopiva tehari nii pitäs kulutaa muutenki vähemmän bensaa ku vakio putkel.


    • tulevil vaihtajil

      se keskellä oleva suutin on se oikea, ja se on kokoa 70, mutta jos tilaamasi suutin on liian pieni, olet todennäköisesti tilannut 4mm kierteellä olevan suuttimen joka käy vanhempien Derbien 14mm Dellorto -kaasuttimiin. Tähän 17,5mm kuuluu siis 6mm kierteellä olevat suuttimet, samoin kuin uusissa Derbeissä oleviin 16mm kaasuttimiin. Sama kaasutin löytyy myös ainakin Yamaha DT:stä, Malaguti XSM ja XTM:stä ja Riejuista.

    • suuttimen vaihtaja

      entäs kun minulla on derbi senda drd xtreme 2011. niin mitenkähän siitä vaihdetaan suutin?! en ainakaan itse osaa suutinta vaihtaa joten olisiko jollain tarjota hyviä neuvoja että mitenkä vaihdan suuttimen?

      • dfg4

        Otat ne kaksi pientä ruuvia kaasarin pohjasta irti ja vaihda se keskellä oleva suutin, jonka numero on yli 60.


    • entiedämopoista

      Minkä kokoinen suutin pitäisi olla kun mopossa(derbi drd evo limited edition) on vaihdettu vain takaratas ja pitäisi saada kiihtymään vähän kovempaa? ja moni millinen?

      • dfg4

        välityssuhteiden muuttaminen ei vaadi suuttimen vaihtoa. Mikä vuosimalli..


    • jeb4z

      mikä ois sopiva suutin drd racingii joka kulkee noin 60km/h gps, ku eiks nois oo vakion liian pieni suutin.

    • pajksnmjs

      95

    • Koputtaja

      Täälä on kuvalliset ohjeet suuttimen vaihtoon
      http://img146.imageshack.us/img146/4808/suuttimenvaihtoohjeetty.jpg

    • rieju mies

      jos ei itse osaa vaihtaa suutinta kannattaa viedä johonkin mopoliikkeeseen ne pyytää suuttimen vaihdosta yleensä noin 30e

    • Apua aloitteleville

      Vanha aihe, mutta vastaan niille jotka nykyään tarvitsee apua tässä itse suuttimen vaihdossa!
      Eli itselläni on pösössä kiinni Dell'orto PHBN 16mm.
      Homma alkaa sillä kun irroitat imukaulan sylinteristä. Tämä imukaula on musta paksu letku, joka on kiinni sylinterissä neljästä kohtaa. Itselläni oli kiinni 2 normi kuusiokoloruuvilla, ja toisella puolella 2 oli torx-ruuveja, joissa oli pykälät keskellä, eli tähän tarvitsin ns. erikoisavaimen joita saa ihan vaikka hong kong -nimisestä liikkeestä. Jos olet täysin uusi mopojen kanssa, löydät imukaulan näin: Mene seisomaan moposi vasemmalle puolelle ja etsi kaasari. Näet kaasarin pohjassa mustan kuvun, jota kutsutaan kohokammioksi. Kuvittele että tämä on etelä. Suuntaa kaasarin "länsi" osaaan, niin juuri se kyseinen letku on imukaula. Kun sait sen irti sylinteristä, pidä huoli välissä olleesta tiivisteestä, ettei se karkaa minnekkään. Varo myös päästämästä roskaa sylinteriin. Suosittelen laittamaan wc-paperia sylinterin ja imukaulan väliin operaation ajaksi. Nyt sinun tarvitsee kääntää kaasaria jonkin verran ensin oikealle kyljelle, jotta saat kohokammiosta otettua ensimmäisen ruuvin pois. Tähän saatat tarvita kaveria. Kohokammion kiinnitysruuvit olivat itselläni talttapäisiä messinkisiä ruuveja. Kohokammiohan on siis kaasarin pohjassa oleva musta kupu, jonka sisällä suuttimet sijaitsevat. Kun olet saanut ensimmäisen talttaruuvin pois, mene mopon oikealle puolelle. Nyt pyydä kaveria kääntämään kaasaria toiseen suuntaan, niin näet toisen ruuvin, samanlaisen kuin juuri otit irti. Kierrä se vain irti, jonka jälkeen kohokammio pitäisi irrota. Tässä vaiheessa alkaa kaasarista valua bensaa, joten älä tee parhaissa vaatteissa tätä hommaa. Varo myös, ettei kohoon tai kohokammioon pääse roskaa tai likaa. Kun irroitat kohokammion, varo ettei kohokammion ja kaasarin välissä oleva tiiviste katoa. Muutoin kohokammiota ei saa enää kunnolla kiinni. Mutta kuitenkin, irroita kohokammio ja käännä kaasaria taas niin näet pohjassa valkoisen osan. Tämä on koho. Siihen ei tarvitse koskea. Kohon keskellä oli itselläni Pääsuutin., joka on siis se isompi ruuvi niistä joka on kohon "sisällä". Tyhjäkäyntisuutin on kohon "ulkopuolella".
      Sinun ei tarvitse koskea muuhun kuin tähän paksuimpaan. Ruuvaat sen irti, pitäisi olla suht höllässä. Laitat uuden suuttimen paikalleen, kierrät sormilla siihen asti kun ei enään mene. (Ei liian piukkaan, esim ruuvarilla, sillä on tarkoitus ettei kierteet mene ihan loppuun asti, ja messinkinen ruuvi hajoaa helposti.) Kun olet saanut pääsuuttimen, eli kyseisen ruuvin paikalleen alkaa takaisin kasaaminen. Voit vielä pyyhkästä kohokammiota hieman jotta se on varmasti puhdas. Katso että tiivisteet ovat paikallaan. Ruuvaa kohokammio kiinni niillä 2 talttapääruuvilla, jonka jälkeen sylinteri 4 ruuvilla.
      Nyt kun kaikki on kasattu, koita startata. Saatat joutua polkemaan/työntämään useita kertoja, sillä kaasarista on hävinnyt bensat. Jos kuitenkaan et saa mopoa käyntiin älyttömän monen yrityksen jälkeen, on vika bensansaannissa. Joudut imemään letkusta, joka on sitten taas uusi juttu.

      • jooh2

        Itse vaihdoin Yamahasta suuttimen niin, että löysytin sitä imukaulan ja ilmanputsarin klemmaria, käänsin kaasaria ja kohokammio auki, suuttimen vaihto, kohokammio kiinni, kaasarin kääntö suoraan ja klemmarit lopuksi kiinni.


    • eeuti1

      Oisko kellään tietoaa suzuki katana 50cc -98 -00 suutimen koosta että sais valmiiksi ostettua

    • Anonyymi

      Mikä suutin ois hyvä street race 50cc ja metrakit thrower tehoputkelle. Yamaha dt on kyseessä

    • Anonyymi

      mitä pitöis tehä ennenku vaihdoin suuttimen ja säädin kaasarin mopo ei toiminut ollenkaan ilman ryyppyä mutta kun laittoi ryypyn päälle rupes vetämään. mutta suuttimen vaihdon ja kaasuttimen säädön jälkeen kierrokset jäävät puoliväliin vaikka kaasu pohjassa eikä piikkiä tule ollenkaan mitä pitäisi tehdä. mopona aprilia sx 2017

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe