Piha-altaan lämmitys

kalamiäs2

Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta piha-altaan talvilämmityksestä? Loiskautettiin eilen piha-altaaseen pari karppia ja tuli mieleen, että mitähän maksaisi jos ei tarvitsisi onkia niitä talveksi pois. Tämä olisi vissiin mahdollista, jos lämpötilan saisi pysymään siinä karvan yli nollan.

Altaan tilavuus on noin 10000 litraa ja keskisyvyys valitettavasti vain noin 50cm ja syvin kohta ehkä 75cm.

3

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama juttu

Aion pistää lammikkoon styroksilevyä ja jätän suihkulähteen pumpun päälle, ei varmasti jäädy kun on virtausta, mulla allas 6000 litr. ja syvyys 80cm. Osta myös lammikoihin tarkoitettu ilmapumppu, painaa 400 litr, ilmaaa tunnissa ja todella vähävirtainen. Näillä eväillä karpit menee yli talven.

• kalamiäs2

Mitenkähän käy huippupakkasilla? Pelkään, että kun mittari painuu tuonne -10 tuntumille, niin lammikko alkaa kuitenkin jäätyä. Sinne on pakko tuoda jostain lämpöä, koska kylmempi ilma jäähdyttää koko ajan. Virtaava vesi pysyy avoimena jopa -3 asteessa, mutta kun sen alle mennään, niin sitten jäätyy pakosta. Jossain virtaavassa koskessa kyllä pysyy auki, kun on vettä niin paljon, ettei se kaikki voi jäähtyä jäätymispisteeseen.

• pms68

kysele ensinnäkin alan harrastajilta, mutta luulen että vaikeaa on noin matalassa altaassa.

Periaatteesssahan vesi pysyy sulana jos se liikkuuu eli virtaa tms joten silloin se ei jäädy, mutta missä lämpötilassa karppi kangistuu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      56
      3973
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      126
      2864
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      43
      2603
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2197
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      437
      1797
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      62
      1267
    7. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      71
      1235
    8. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      56
      1153
    9. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259