vanheneeko nurmikonsiemenet

viola

vai säilyykö ne "ikuisesti"

3

12636

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinni

Ilmeisesti varastointiolosuhteet määräävät siementen itämiskyvyn säilyvyyden.Ostin 6 isoa 10kg nurmisiemensäkkiä(nataa ym.muttei apilaa) kookkaalle tontilleni.Kylvin tyytyväisenä ohjeiden mukaan pitkittäin ja sitten pokittain vakkaa apuna käyttäen.Yllättävän nopean sitä oppii "kaksikäsiheittotyylin".Maa oli multavaa ja otollinen.Vaan miten kävikään.Mitään ei tullut pintaan.Ei sitten yhtään mitään.Väkisinkin aloin muisteleen asiaa.Kauppias nimittäin haki siemensäkit varaston vintiltä.Vintillä peltikaton alla oli älyttömän kuumaa.Liekö siemenet siellä vaurioituneet?
      No aikaa kului ja kas,pintaan tuli kuin tulikin jotain.Nimittäin punahehkuista hentoa unikkoa ja valkoapilaa.Säkeissä ei puhuttu näistä mitään.Mistä lie ilmaantuneet...
      Ilmeisesti siemenkin sitten vanhenee.Itävyys katoaa."Itävyyskoe" olisi ollut hyvä tehdä.Sellainen rairuohoropponen.100 siementä multaan(pinnalle) ja sitten odottelu.

• Harpu

Ostin nurmikonsiementä vuonna 2003. Jäljelle jääneitä siemeniä säilytin sen jälkeen rintamamiestalon viileissä kellaritiloissa. Nyt elokuun 2009 puolivälissä kylvin näitä samoja siemeniä. Aloin jo epäillä siementen elinkelpoisuutta, kun mitään ei näkynyt pitkään aikaan, mutta kun maltoin odottaa riittävän kauan, kyllä se nurmikko sittenkin alkoi vihertää. Ensi keväänä sitten uusintakylvös näillä samoilla siemenillä sen mukaan, mitä nyt kylvetystä nurmikosta on jäljellä talven jälkeen.

• Nurmi

Kylvin tänä kesänä kolme vuotta kylmässä varastossa olleita pihanurmikon siemeniä. Säilytys siis -25 - 25 asteen välillä. Nurmikko lähti itämään kymmenessä päivässä ja hyvin kasvaa. Saattaa olla lajikkeestakin kiinni mutta itselläni ainakin mahdollisimman edullista pihanurmea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe