Auran ja kohtauksen ero?

nimimerkki

Minkä on auran ja kohtauksen ero? Tarkoitetaanko kohtauksella aina vain kouristus- tai poissaolokohtauksia tms? Onko saamani deja vu -tuntemukset auroja vai kohtauksia? Entä valtava pahoinvoinnin aalto, joka tulvii ja täyttää koko vartalon ja pään? Ne eivät koskaan etene mihinkään kouristustasolle, mutta lamaannuttavat itsessään jo aivan täysin... Voinko siis sanoa tällaisen yllättäessä saavani kohtauksen, vai yritänkö selittää jotain joistain auroista, jotka eivät koskaan johda mihinkään mutta ovat ihan yhtä hirveitä? Ei maallikko ymmärrä jos en minäkään...

15

4260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juulia

      hän sanoi että ei se ole
      kohtaus.
      mutta minusta se on melkein
      kamalampaa kuin kohtaus

      • nimimerkki

        niinpä! Ja maallikot ymnpärillä suhtautuvat asiaan niin että ´jaa, ai se ei ollutkaan kohtaus, no ei se sitten ollut mitään - jatketaan töitä´! Ja mun tekisi vain mieli ryömiä jonnekin pimeään koloon itkemään..


    • Telle

      neurologini on sanonut, että noi pirulliset juuri kuvaamasi aurat ovat ikään kuin kohtaus; lääkitys pitää (ainakin omalla kohdallani) varsinaisen kohtauksen useinmiten pois.

      Tuo pahoinvointiaalto ja täydellinen kontrollottoimattomuus ovat peräti tuttuja ilmiöitä elämässäni.

      Kyllä nuo aurat ovat ihan yhtä kamalia kuin itse kohtauskin!

      Tsemppiä sulle!!!

      • Psykopatologia

        "Minkä on auran ja kohtauksen ero? Tarkoitetaanko kohtauksella aina vain kouristus- tai poissaolokohtauksia tms? (- -)"

        Kysymys ei ole selvä, ja vastaus riippuu ainakin osin epilepsia-luokituksista, joita on monenlaisia ja hieman eri perustein. Jos kyseessä on isompi epilepsia-kohtaus kouristukseen ja tajunnan muutoksineen yms., pidettäisiin auraa kernaammin "erillisenä" ennakko-oireena. Tai sitä voidaan pitää suhteellisen "itsenäisenä" sensorisena kohtauksena, jota ei seuraa tai seuraa sekundaarinen grand mal.

        On myös aura continua, jatkuva aura, jopa on tyypiltään ei-konvulsiivinen epileptoidinen tila.

        Siis jos aura on voimakas ja jatkuva, se voinee olla fokaalinen sensorinen kohtaus.

        Asiaa mutkistaa myös - kuten Telle tuo esiin - lääkityksen vaikutus. Jääkö mahdollisesti tuleva isompi kohtaus vain "auran asteelle" lääkityksen vuoksi? - Asiaa tulisi ilmeisesti tarkastella aivan tapauskohtaisesti.


      • sauvatar

        Mä menin auroineni kanssa EEG:n
        ja miten kävi ?
        Pelkkää kohtailuja ne oli.
        Tuli rankat lääkkeiden vaihdot eteen,
        kun ei aiemmat neurologit olleet
        tajunneet kuinka huonossa kunnossa
        olin koko ajan ollut.

        Pyytäkää päästä EEG:n siellä käyrät
        kertoo onko jatkuvaa kohtailua menossa.


      • nimimerkki
        sauvatar kirjoitti:

        Mä menin auroineni kanssa EEG:n
        ja miten kävi ?
        Pelkkää kohtailuja ne oli.
        Tuli rankat lääkkeiden vaihdot eteen,
        kun ei aiemmat neurologit olleet
        tajunneet kuinka huonossa kunnossa
        olin koko ajan ollut.

        Pyytäkää päästä EEG:n siellä käyrät
        kertoo onko jatkuvaa kohtailua menossa.

        Kuulostaapa kamalalta! Millaisia nuo luullut aurasi (=kohtauksesi) silloin sitten olivat?


      • sauvatar
        nimimerkki kirjoitti:

        Kuulostaapa kamalalta! Millaisia nuo luullut aurasi (=kohtauksesi) silloin sitten olivat?

        päiväisiä monen tunnin kestäviä
        "auroja" jolloin tsemppasin tosissani,
        että pystyin tajuamaan mitä toinen
        puhui saati, että pystyin siihen
        vielä vastaamaan.
        Olin kuin hämärän rajamailla.

        Söin välipaloja, kun ajattelin ettei
        johdu natriumin tai verensokerista,
        mutta eihän mikään tehonnut ja
        kaiken huippu on se,
        että tässä olossa olin 6v.


      • juulia
        sauvatar kirjoitti:

        päiväisiä monen tunnin kestäviä
        "auroja" jolloin tsemppasin tosissani,
        että pystyin tajuamaan mitä toinen
        puhui saati, että pystyin siihen
        vielä vastaamaan.
        Olin kuin hämärän rajamailla.

        Söin välipaloja, kun ajattelin ettei
        johdu natriumin tai verensokerista,
        mutta eihän mikään tehonnut ja
        kaiken huippu on se,
        että tässä olossa olin 6v.

        tuo on kuin olisin itse kirjoittanut
        omasta kokemuksesta tämän kevään
        aikana
        sellaisia 4-6tunnin kestäviä auroja
        pitää oikein tarkkaan katsoa mitä
        toinen sanoo niin kuin lukisin
        huulilta että osaa vastata oikein

        nyt pitää viikonloppuna skarpata on
        maanantaina valvomista neurolla.

        täällä on aivan ihana ilma
        tänään on mukava ihana selvä olo


      • sauvatar
        juulia kirjoitti:

        tuo on kuin olisin itse kirjoittanut
        omasta kokemuksesta tämän kevään
        aikana
        sellaisia 4-6tunnin kestäviä auroja
        pitää oikein tarkkaan katsoa mitä
        toinen sanoo niin kuin lukisin
        huulilta että osaa vastata oikein

        nyt pitää viikonloppuna skarpata on
        maanantaina valvomista neurolla.

        täällä on aivan ihana ilma
        tänään on mukava ihana selvä olo

        että mulla oli 1 lääke aivan sopimaton
        ja 1 lääkettä vähennettiin eli
        sullakin voi olla liikaa lääkitystä
        päällä.
        Myös liika lääkitys laittaa
        kohtailemaan !!!

        Mä aina sanon kaikille:
        Etten kenellekkään toivo sitä samaa
        oloa joka mulla oli ja itku tulee,
        kun luen kun sullakin tämä on =(


      • juulia
        sauvatar kirjoitti:

        että mulla oli 1 lääke aivan sopimaton
        ja 1 lääkettä vähennettiin eli
        sullakin voi olla liikaa lääkitystä
        päällä.
        Myös liika lääkitys laittaa
        kohtailemaan !!!

        Mä aina sanon kaikille:
        Etten kenellekkään toivo sitä samaa
        oloa joka mulla oli ja itku tulee,
        kun luen kun sullakin tämä on =(

        eihän missään nimessä ihmisen
        pidä syödä neljää eri lääkettä

        niinhän ne lääkäritkin sanoo
        että liika lääkityskin saa
        aikaan kohtauksia
        saa sitten ihmetellä että aina kun
        takapakkia tulee niin uusi lääke
        tilalle.
        no.eiköhän ensiviikolla ala vastauksia
        tuleen kun pääsee tutkimuksiin.

        taas tulee syksyksi lääkemuutoksia
        mutta pakko kestää kun ei näillä
        pärjää niin onhan noita lääkkeitä
        jota en ole vielä syöny
        keppra,ainakin ja pari muuta en
        nyt muista niitä
        absenorkin on aiottu poistaa.
        Lihottaa (toivottavasti lääkkeen
        vuoksi on tuota senttimäärää kertynyt)

        mutta oli se mukavaa kun yks lekuri
        sano että sulla on samanverran
        lääkkeitä kuin lääkäreitäkin hah hah


    • Bostik

      Ymmärrän kysymyksen täysin. Olin kuullut joidenkin jo puhuvan asiasta silloin kun koko epi oli täysin vieras minulle.
      Eli niin sanotuista "pikkukohtauksista" kai oli kyse. Olin siis kuullut asiasta tyyliin "Jollain voi olla kohtaus niin että sitä ei edes muut huomaa."
      Näin jälkeenpäin olen jo tietävinäni mistä on kysymys. Itselläni tuli noita "huuhaa muistikuvia" silloin tällöin ja ne tuntuivat niin todellisilta että yritin jopa todentaa henkilöitä joita luulin muistaneeni. Se kävi aina niin silmän räpäyksessä että tuskin sitä kukaan huomasi. Jos silloin olisin tiennyt mistä on kyse, olisin hakeutunut hoitoon. Suomalaisena miehenä piti kuitenkin mennä vaikeimman kautta, eli iloisen viikonlopun jäljiltä hyvin nestettä ja huonosti ravintoa nauttineena sain viimein kankkusessa kohtauksen joka ei jättänyt varaa arvailuille. "Onneksi" kuitenkin löytyi fyysinen syy ja lääkitys aloitettiin heti. Sen jälkeen ei sitten ole mitään oireita ollut.
      Näin jälkeenpäin tuntuu oudolta että voiko tosiaan heti kättelyssä määrätty lääkitys purra näin hyvin. Mutta pitäisi kai vaan olla onnellinen että näin on...

      • eräs gaijin

        Mukava kuulla, että joku on otettu todesta, vaikka edellisenä iltana olisikin hummaamassa ollut:) Mulla oli sentään takana tuhti illallinen ja sen jälkeen kieltämättä kyllä runsaat "jälkiruokajuomat". Kun kohtaus sitten seuraavana päivänä iski niin vähän toisenlainen oli kohtelu. Ambulanssimiehistön (paikalla 45 min jälkeen kohtauksesta) ekat kommentit: "mitä muuta sä oot sitten vetänyt?", "ei tää vaikuta epilepsiakohtaukselta" (silminnäkijä sairaanhoitaja) ja "saavat sitten ottaa huumeseulan polilla". Vaikka fyysinen syy löytyy mullakin päästä niin krapulakouristukseksi se tulkittiin sillä vaakakupissa painoi enemmän altistavat tekijät (väsymys, stressi, alkoholi) kuin arpikudos aivoissa. 4 kk ja sitten mentiin uudestaan...

        Nyt kun oon asiaa pohtinut niin on niitä kohtauksia saattanut aiemmin muutama olla, lähinnä yöaikaan. En ollut vain tajunnut yhdistää.


      • Bostik
        eräs gaijin kirjoitti:

        Mukava kuulla, että joku on otettu todesta, vaikka edellisenä iltana olisikin hummaamassa ollut:) Mulla oli sentään takana tuhti illallinen ja sen jälkeen kieltämättä kyllä runsaat "jälkiruokajuomat". Kun kohtaus sitten seuraavana päivänä iski niin vähän toisenlainen oli kohtelu. Ambulanssimiehistön (paikalla 45 min jälkeen kohtauksesta) ekat kommentit: "mitä muuta sä oot sitten vetänyt?", "ei tää vaikuta epilepsiakohtaukselta" (silminnäkijä sairaanhoitaja) ja "saavat sitten ottaa huumeseulan polilla". Vaikka fyysinen syy löytyy mullakin päästä niin krapulakouristukseksi se tulkittiin sillä vaakakupissa painoi enemmän altistavat tekijät (väsymys, stressi, alkoholi) kuin arpikudos aivoissa. 4 kk ja sitten mentiin uudestaan...

        Nyt kun oon asiaa pohtinut niin on niitä kohtauksia saattanut aiemmin muutama olla, lähinnä yöaikaan. En ollut vain tajunnut yhdistää.

        ...olikin ammattitaitoista henkilökuntaa. Ihan niinkuin väsymys, stressi ja alkoholi eivät olisi laukaisevia tekijöitä epilepsiakohtaukselle. Vaikka sama se mitä he turtuneissa mielissään miettivät, niin kauan kuin tehdään tarpeeksi tarkka neurologinen tutkimus.
        Jos taas jätetään tutkimuksia tekemättä tyyliin "kyllähän sen nyt näkee mistä on kysymys" voi asenne olla kuolemaksi. Määrättiinhän minullekin 25 vuotta sitten disperiiniä ja lepoa aivoverenvuotoon.


    • Peeth.

      Kuvauksesi on aika lähellä epilepsiakohtausta jonka saan joka kuukausi, ts. poissaolokohtaus, mutta ei ollenkaan sellainen jota itse kutsun auraksi.
      Auraksi kutsun tuntemusta "kaikki ei ole hyvin" tai ja kun pystyn sanomaan esim poikaystävälleni että on SE päivä. Ts. tiedän saavani huimauskohtauksen myöhemmin samana päivänä. Tunnetta on vaikea kuvailla mutta kun sen on kokenut usein, tietää kun se tulee. Vähän kuin "värinät" ennen kuin kuume nousee. :)

      En ole saanut kuin 2 isoa kouristus/tajuttomuuskohtausta ja ne tulivat muutama vuosi sitten ennen lääkitystä.

    • Anonyymi

      Minun neurologi korostaa, että aurakin on kohtaus. Törmää ilmeisesti liiaksi noiden vähättelyyn. Haittaavat aivojen toimintaa siinä missä kohtauksetkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe