Fedora7

ehdinpäs

Nyt se ilmestyi ladattavaksi. Saas nähdä mitä hienouksia sisältää.

21

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linux pepe

      Pelkästään hyvää kerrottavaa vakaa ja nopee.
      Ehdit minuttia ennen.

    • torrenttia

      Sääli, että tulee aika vaivalloisesti, mutta eiköhän pidetä torrentit avoinna niin kauan kun bittiä virtaa...(puolin ja toisin).

      • jioukojj

        Minkähän iso.-version latasin kun koko ei ollut kuin hiukan yli 300Mt? Päivittyisikö tuo vanha sillä?


      • Uteeelia
        jioukojj kirjoitti:

        Minkähän iso.-version latasin kun koko ei ollut kuin hiukan yli 300Mt? Päivittyisikö tuo vanha sillä?

        Höh... DVD-version koko on ~2.8 Gt
        Rescue-CD?


      • jjjormajj
        Uteeelia kirjoitti:

        Höh... DVD-version koko on ~2.8 Gt
        Rescue-CD?

        Se olikin Browse Fedora 7. Taitaa tarkoittaa nettiasennusta. Pienihän tuo 2,8 Gt on sekin taidan latata sen, ei tuo netinstallatoin ole koskaan onnistunut. Tiää sitten voisiko sen avulla päivittääkään vanhaa.
        Mirror
        http://fedora.kiewel-online.de/


    • fc7

      Ohjeet siitä, miten laittaa Fedora 7 multimediakuntoon, ovat tervetulleita uusille linux-käyttäjille.
      Mitkä audio- video-ohjelmat pitää asentaa, miten asentaa tarvittavat koodekit ja mozilla pluginit?
      Mistä löytyy nvidian ajurit?
      Kaikki neuvot varmasti ovat tervetulleita.

      • mitä tarvitset?

        FC7? Virallinen nimi on Fedora 7.
        Epäviralliset multimediat saanee kuten ennenkin epävirallisilta repoilta.
        Näitä on mm. FreshRpms
        http://moonshine.freshrpms.net/
        ja Livnasta on perinteisesti löytynyt näytönohjain ajureita, jos vapaat, jakelun mukana seuraavat ajurit eivät riitä.

        Tarkista kuitenkin, mitä lisäkilkkeitä tarvitset - ja se, ettei niitä löytyisi jo ns. Extra-repoilta suoraa perusasennukseen.
        su - -c 'yum search ' on alkuun aika hyvä, jos graafista yumex:ia ei halua käyttää.

        Asensin juuri Fedora 7:n tuolta vanhalta Live-CD:ltä - ja viimeisimmät päivitykset tulossa. Saas sitten nähdä pitääkö asentaa aidolta DVD:ltä, joka oli tyrkyllä bittorrentilla viime yön.


      • fedora moonlight
        mitä tarvitset? kirjoitti:

        FC7? Virallinen nimi on Fedora 7.
        Epäviralliset multimediat saanee kuten ennenkin epävirallisilta repoilta.
        Näitä on mm. FreshRpms
        http://moonshine.freshrpms.net/
        ja Livnasta on perinteisesti löytynyt näytönohjain ajureita, jos vapaat, jakelun mukana seuraavat ajurit eivät riitä.

        Tarkista kuitenkin, mitä lisäkilkkeitä tarvitset - ja se, ettei niitä löytyisi jo ns. Extra-repoilta suoraa perusasennukseen.
        su - -c 'yum search ' on alkuun aika hyvä, jos graafista yumex:ia ei halua käyttää.

        Asensin juuri Fedora 7:n tuolta vanhalta Live-CD:ltä - ja viimeisimmät päivitykset tulossa. Saas sitten nähdä pitääkö asentaa aidolta DVD:ltä, joka oli tyrkyllä bittorrentilla viime yön.

        Kiitos vastauksesta!
        Joo siellähän ne oli freshrpms-varastossa, mitä tässä tarvitsi, kyllä nämä nyt jo toimii uutiset ym. En sitten vielä viitsinyt tuota nvidian ajuria asentaa.
        Hyvä vinkki aloittelevalle on asentaa Yumex eli yum install yumex. Saa paketteja selailla graafisesti.
        Latasin jo eilen fedora 7 moonlightin, samalla koneella mandriva 2007.1 kanssa, ei äkkiseltään kauheasti toinen tunnu toistaan paremmalta. Ehkä jopa henkilökohtaisesti kallistuisin mandrivan puolelle, mutta tämä fedora toisaalta on aivan uusi ja paljolti kokematta.
        Mandrivalla päivitti kerneliä ja tarjosi 42 vaihtoehtoa, joista piti valita. Mutta...niillä on erinomainen velho: XFdrake, joka automaattisesti latasi ja asenteli oikean kernelin nvidian näytönohjaimen moduulien kanssa. Jotenkin noin, ainakin se meni ylen helposti, siinä onkin nvidian ajuri käytössä.


      • fedora:
        fedora moonlight kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Joo siellähän ne oli freshrpms-varastossa, mitä tässä tarvitsi, kyllä nämä nyt jo toimii uutiset ym. En sitten vielä viitsinyt tuota nvidian ajuria asentaa.
        Hyvä vinkki aloittelevalle on asentaa Yumex eli yum install yumex. Saa paketteja selailla graafisesti.
        Latasin jo eilen fedora 7 moonlightin, samalla koneella mandriva 2007.1 kanssa, ei äkkiseltään kauheasti toinen tunnu toistaan paremmalta. Ehkä jopa henkilökohtaisesti kallistuisin mandrivan puolelle, mutta tämä fedora toisaalta on aivan uusi ja paljolti kokematta.
        Mandrivalla päivitti kerneliä ja tarjosi 42 vaihtoehtoa, joista piti valita. Mutta...niillä on erinomainen velho: XFdrake, joka automaattisesti latasi ja asenteli oikean kernelin nvidian näytönohjaimen moduulien kanssa. Jotenkin noin, ainakin se meni ylen helposti, siinä onkin nvidian ajuri käytössä.

        Koodinimi uudelle Fedora 7:lle on siis "Moonshine".


      • linkki:
        fedora moonlight kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Joo siellähän ne oli freshrpms-varastossa, mitä tässä tarvitsi, kyllä nämä nyt jo toimii uutiset ym. En sitten vielä viitsinyt tuota nvidian ajuria asentaa.
        Hyvä vinkki aloittelevalle on asentaa Yumex eli yum install yumex. Saa paketteja selailla graafisesti.
        Latasin jo eilen fedora 7 moonlightin, samalla koneella mandriva 2007.1 kanssa, ei äkkiseltään kauheasti toinen tunnu toistaan paremmalta. Ehkä jopa henkilökohtaisesti kallistuisin mandrivan puolelle, mutta tämä fedora toisaalta on aivan uusi ja paljolti kokematta.
        Mandrivalla päivitti kerneliä ja tarjosi 42 vaihtoehtoa, joista piti valita. Mutta...niillä on erinomainen velho: XFdrake, joka automaattisesti latasi ja asenteli oikean kernelin nvidian näytönohjaimen moduulien kanssa. Jotenkin noin, ainakin se meni ylen helposti, siinä onkin nvidian ajuri käytössä.

        Tässä on löytämäni linkki fedoran 3. osapuolen repojen asettamisesta, siitä ainakin itse osasin noita laittaa. Ehkä siitä on hyötyä, vaikka on englanniksi:
        http://www.diffingo.com/blog/content/view/33/33/
        Käsittääkseni livnan ja freshrpms paketit saattavat joskus olla ristiriitaisia keskenään, joten olisiko sitten paras käyttää vain toista? Näin tein itse. Tuossa linkissä selostetaan helposti, miten voi tehdä repon ohitettavaksi. Esimerkiksi freshrpms.repo ja muutkin ovat /etc/yum.repos.d/xxxxxxx.repo
        Avasin freshrpms.repo ja muutin enabled=0, jolloin se ohitetaan.
        Nyt yum päivitti livnasta useita paketteja.
        Nämä ovat kokemattoman linux-käyttäjän ajatuksia, joten en ota vastuuta virheistä. Niitä voi olla.
        Pääsi kirjautumaan roottina ja sai tehdä helposti muutoksia repoihin sillä tavoin ja sen jälkeen takaisin tavalliseksi käyttäjäksi.


      • linkki...
        linkki: kirjoitti:

        Tässä on löytämäni linkki fedoran 3. osapuolen repojen asettamisesta, siitä ainakin itse osasin noita laittaa. Ehkä siitä on hyötyä, vaikka on englanniksi:
        http://www.diffingo.com/blog/content/view/33/33/
        Käsittääkseni livnan ja freshrpms paketit saattavat joskus olla ristiriitaisia keskenään, joten olisiko sitten paras käyttää vain toista? Näin tein itse. Tuossa linkissä selostetaan helposti, miten voi tehdä repon ohitettavaksi. Esimerkiksi freshrpms.repo ja muutkin ovat /etc/yum.repos.d/xxxxxxx.repo
        Avasin freshrpms.repo ja muutin enabled=0, jolloin se ohitetaan.
        Nyt yum päivitti livnasta useita paketteja.
        Nämä ovat kokemattoman linux-käyttäjän ajatuksia, joten en ota vastuuta virheistä. Niitä voi olla.
        Pääsi kirjautumaan roottina ja sai tehdä helposti muutoksia repoihin sillä tavoin ja sen jälkeen takaisin tavalliseksi käyttäjäksi.

        Tässä on tuo toinen linkki, josta pääsee muihinkin aiheisiin:
        http://www.diffingo.com/blog/content/blogcategory/7/33/


    • disk1-5.iso?

      Kun en omista polttavaa DVD-laitetta.

      • Moonshine:

        Tuosta linkistä klikkasin itse LiveCD:n Gnome työpöydällä eli tuo kakkosena oleva. Sen voi asentaa kiintolevylle. Sisäänkirjaudutaan nimellä "fedora", muistaakseni.
        ftp://ftp.fi.muni.cz/pub/linux/fedora/linux/releases/7/Live/i386
        Eli mahtuu yhdelle CD-levylle.


      • järjestelmä
        Moonshine: kirjoitti:

        Tuosta linkistä klikkasin itse LiveCD:n Gnome työpöydällä eli tuo kakkosena oleva. Sen voi asentaa kiintolevylle. Sisäänkirjaudutaan nimellä "fedora", muistaakseni.
        ftp://ftp.fi.muni.cz/pub/linux/fedora/linux/releases/7/Live/i386
        Eli mahtuu yhdelle CD-levylle.

        Tuo linkki on siis i686:lle (i386)


      • Jukzu
        järjestelmä kirjoitti:

        Tuo linkki on siis i686:lle (i386)

        Päivitin Fedora Core 6:sta Fedora 7 enkä huomannut mitään ongelmaa kyseisessä jutussa, ainoa kohta missä piti tehdä muutoksia oli grubin asetukset joita ei pystynyt päivittämään 6:sesta joten ne joutui luomaan uudestaan,tässä meinasin tehdä aluksi virheen koska Windows on sda ja fedora halusi laittaa grubin sdb(6:sessa hda) enkä aluksi huomannut sitä, mutta kun laitoin asetuksissa biossini mukaisen järjestyksen kovalevyille, jolloin grun asentui sda niin kaikki toimi.


      • hyvältä näyttää.
        Moonshine: kirjoitti:

        Tuosta linkistä klikkasin itse LiveCD:n Gnome työpöydällä eli tuo kakkosena oleva. Sen voi asentaa kiintolevylle. Sisäänkirjaudutaan nimellä "fedora", muistaakseni.
        ftp://ftp.fi.muni.cz/pub/linux/fedora/linux/releases/7/Live/i386
        Eli mahtuu yhdelle CD-levylle.

        Kiitos vinkistä, latasin LiveCD:n ja asennus sujui ongelmitta.
        Tämä on näköjään se jakelu, jota olen odottanut. :)


      • root
        Moonshine: kirjoitti:

        Tuosta linkistä klikkasin itse LiveCD:n Gnome työpöydällä eli tuo kakkosena oleva. Sen voi asentaa kiintolevylle. Sisäänkirjaudutaan nimellä "fedora", muistaakseni.
        ftp://ftp.fi.muni.cz/pub/linux/fedora/linux/releases/7/Live/i386
        Eli mahtuu yhdelle CD-levylle.

        Sisäänkirjautuminen root


    • Into kysyy

      Saitteko MD5:n samaksi kuin ilmoitettu jos se ilmoitettu rimpsu merkkejä on sama kuin MD5 jonka k3b antaa polton alussa? Minä en saanut. Ilmeisesti iso-tiedostoni on virheellinen. Poltin kuitenkin. Kyse on iso-DVD 386-versioista.

      • Huono vastaus

        Fedora ei ole käyttänyt enää aikoihin md5sum:ia vaan sha1sum-ohjelmaa.
        man sha1sum
        Print or check SHA1 (160-bit) checksums.


      • Into oppii
        Huono vastaus kirjoitti:

        Fedora ei ole käyttänyt enää aikoihin md5sum:ia vaan sha1sum-ohjelmaa.
        man sha1sum
        Print or check SHA1 (160-bit) checksums.

        Tarkoitat siis että k3b:n MD5:een ei kannata kiinnittää huomioita vaan olettaa tiedoston olevan kunnossa?...minä noista tiedä mitään....Varmaan sen voi tarkistaa asennuksen alussa.

        Pitäisi varmaan vaihtaa poltto-ohjelmaa.


      • Huono vastaus
        Into oppii kirjoitti:

        Tarkoitat siis että k3b:n MD5:een ei kannata kiinnittää huomioita vaan olettaa tiedoston olevan kunnossa?...minä noista tiedä mitään....Varmaan sen voi tarkistaa asennuksen alussa.

        Pitäisi varmaan vaihtaa poltto-ohjelmaa.

        Kyllä K3B:n md5sum:in tarkastus on ihan ok. ominaisuus.
        Jos käytetään sha1sum:ia voi senkin ihan itse tarkistaa ennen polttamista kuten md5sum:in. Edes DVD-imagen tarkistus ei edes kestä kauaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe