Pentti Saarikosken kuolemaan

johtaneet syyt

Olen vasta hiljattain opintoihini liittyen tutustunut vakavasti kirjailija-runoilija-kääntäjä Pentti Saarikosken tuotantoon.
-Missään ei kuitenkaan yksiselitteisesti kerrota miten hän kuoli alkoholiin, jos hän siihen kuoli.
Tuntuu aivan, kuin hän olisi jatkanut itsetuhoista juomista jopa sairaalavuoteellaan päässään F.E.Sillanpään mallinmukainen kirjailtu "patalakki", hiukset ja parta ajamatta. Muslimit näyttävät nykyään käyttävän samanlaisia.
-Tuntuu vanhoja lehtileikkeitä selatessa, että hän oli aivankuin vartavasten päättänyt kuolla "nuorena päätyäkseen sankaritarustoon".
-Oliko kuolemansa Pentin oma päätös elämästään vai oliko hänellä jokin muu sairaus taustalla, joka oikeasti aiheutti menehtymisen.
-Pentti Saarikoski on haudattu Heinävedelle Uuden-Valamon luostarin hautausmaalle. Olen käynyt siellä viemässä kukkia ja viettänyt hänen haudallaan jonkin aikaa muistellen hänen tuotantoaan.

20

5409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • '''''''

paljastavan karun kuvauksen siitä juomisesta antaa Tuula-Liina Varis (ex-vaimo), kirjassa Kilpikonna ja Olkimarsalkka.

• tai siis

alkon takia maksa sanoi poks, hänhän sai verensyöksyjä (johtuu nimenomaan maksan toimimattomuudesta, eli maksakirroosihan hänellä oli)

• kertoo

Pentin viimeisistä vuosista eli Mia berner kirjoissaan.

• kysymysysy

Haluaako jokainen alkoholisti kuolla nuorena päätyäkseen sankaritarustoon?

Eiköhän se Saarikoski juonut, koska ei voinut olla juomatta.

• Sebastianos

Jokainen meistä kuolee. Nuorena tai vanhana. Turha pohdiskella kenenkään "sairaskeromusta" ja varsinkaan kuolinsyytä. Tarkka, lääketieteellinen kuolinsyyselostus ei sitäpaitsi ole mikään julkinen asiakirja. Tiedossa oli Pentin alkoholismi ja siitä seuranneet sairaudet. Eikö se riitä? Suomessa kuolee kymmeniätuhansia ihmisiä alkoholisairauksiin, jopa niitä (yli)arvostettuja kipsipäitä kansankunnan kaapin päältä. Päiväkirjassaan Pentti osasi arvioida kuolemansa melkein vuoden tarkuudella vielä uransa alussa. Kynttilää kun voi polttaa molemmista päistä. Itsetuhoinen käytös Pentillä johtui myös äärimmäisestä ihmisarkuudesta, jota hän yritti peitellä juomisella. Lukekaa ennemmin Pentin tuotantoa kuin pohtia juopon neron loppua. R.I.P.

• pentamz

Kyniä siellä Valamon rauhassa on paljon.

Olen suuri pena fani, kävelin hänen jalanjälkiään prahassakin.

• nuku_nuku_nurmilintu
    • olentilaaja

Mitä ittua en ole lukenut seiskasta?

• opettele

Aloittajalle, jos opiskelet tästä Saarikoskesta niin eiköhän sinun itse pitäisi osata hakea kaikki tiedot Pentistä. Lue se Kilpikonna & Olkimarsalkka vaikka näin aluksi.

• Addiktiomies

Pentti Saarikoski/Jorma Ojaharju,Wiinan kauhistuksen ylistys(lue)

• Isänmaan_ystävä

Saarikoski oli kommunisti! Siihen se kuoli! Ihan oikein kommunistille. Petturikommarille.

• runoRabe

Mitä neroutta joku näkee saarikoskessa ?

• Anonyymi

Nimenomaan Pentti oli nero. Aikansa legenda jonka retoriikkaan monikaan kirjailija ei ole hänen jälkeensä kyennyt.

• Anonyymi

Minä ja Olkimarsalkka kirja kertoo hyvin selkeästi Penan elämän ja kuoleman.

• Anonyymi

Tuli taas käytyä Valamossa, Pentille on annettu kyniä ihan hyvin.

Samalla reissulla kävin myös Jumalanpalveluksessa pääkirkossa. Vanha kirkko oli jo kiinni.

Talkoolaisia,turisteja,teologian opiskelijoita,munkkeja,sivareita ja jne.

Itse olen P.Saarikoski fani, siinä 1 syy käydä Valamossa.

Teologiaa (ortodoksista) on tullut opiskeltua ihan yksityisesti.

Sää oli sateinen. Tyhjentynyt maaseutu autiotaloineen, maanviljelys loppunut jo aikoja sitten.Verhottomia, hiljalleen rapistuvia taloja. Siellä täällä autoja pihamaalla, kesäpaikkoja.

Aikanaan rakennetut soratiet ovat edes jotenkin ajokelpoisia.Sellaista pitkin majapaikkaan jossa hyttynen inisee, linnut laulaa ja järven selkä on tyyni.

Alku talvesta Valamon ympäristössä on tosi hiljaista. Kävelyretki lumen hiljaa sataessa (hämärässäkin) on todella antoisa kokemus.

Myös huhtikuun jäätävä tihku ja keväisten purojen kohina.

Hienoa että tälläinen paikka hiljentymiselle on olemassa.

• Anonyymi

Hänellä oli maksakirroosi,ja siitä syystä kuoli verensyöksyyn!

• Anonyymi

Olen käynyt hänen haudallaan Heinävedellä.

• Anonyymi

Saarikoski kuoli verensyöksyyn.Syynä maksakirroosi!

• Anonyymi

40 v sitten elokuussa se ois Valamon reissu tulossa.

• Anonyymi

24.8. Pitää käydä viemässä kynä Penalle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1486
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1248
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      988
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      930
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      853
    6. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      830
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      822
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      804
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      800
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32