Olen vasta hiljattain opintoihini liittyen tutustunut vakavasti kirjailija-runoilija-kääntäjä Pentti Saarikosken tuotantoon.
-Missään ei kuitenkaan yksiselitteisesti kerrota miten hän kuoli alkoholiin, jos hän siihen kuoli.
Tuntuu aivan, kuin hän olisi jatkanut itsetuhoista juomista jopa sairaalavuoteellaan päässään F.E.Sillanpään mallinmukainen kirjailtu "patalakki", hiukset ja parta ajamatta. Muslimit näyttävät nykyään käyttävän samanlaisia.
-Tuntuu vanhoja lehtileikkeitä selatessa, että hän oli aivankuin vartavasten päättänyt kuolla "nuorena päätyäkseen sankaritarustoon".
-Oliko kuolemansa Pentin oma päätös elämästään vai oliko hänellä jokin muu sairaus taustalla, joka oikeasti aiheutti menehtymisen.
-Pentti Saarikoski on haudattu Heinävedelle Uuden-Valamon luostarin hautausmaalle. Olen käynyt siellä viemässä kukkia ja viettänyt hänen haudallaan jonkin aikaa muistellen hänen tuotantoaan.
Pentti Saarikosken kuolemaan
20
5409
Vastaukset
- '''''''
paljastavan karun kuvauksen siitä juomisesta antaa Tuula-Liina Varis (ex-vaimo), kirjassa Kilpikonna ja Olkimarsalkka.
- tai siis
alkon takia maksa sanoi poks, hänhän sai verensyöksyjä (johtuu nimenomaan maksan toimimattomuudesta, eli maksakirroosihan hänellä oli)
- kertoo
Pentin viimeisistä vuosista eli Mia berner kirjoissaan.
- kysymysysy
Haluaako jokainen alkoholisti kuolla nuorena päätyäkseen sankaritarustoon?
Eiköhän se Saarikoski juonut, koska ei voinut olla juomatta. - Sebastianos
Jokainen meistä kuolee. Nuorena tai vanhana. Turha pohdiskella kenenkään "sairaskeromusta" ja varsinkaan kuolinsyytä. Tarkka, lääketieteellinen kuolinsyyselostus ei sitäpaitsi ole mikään julkinen asiakirja. Tiedossa oli Pentin alkoholismi ja siitä seuranneet sairaudet. Eikö se riitä? Suomessa kuolee kymmeniätuhansia ihmisiä alkoholisairauksiin, jopa niitä (yli)arvostettuja kipsipäitä kansankunnan kaapin päältä. Päiväkirjassaan Pentti osasi arvioida kuolemansa melkein vuoden tarkuudella vielä uransa alussa. Kynttilää kun voi polttaa molemmista päistä. Itsetuhoinen käytös Pentillä johtui myös äärimmäisestä ihmisarkuudesta, jota hän yritti peitellä juomisella. Lukekaa ennemmin Pentin tuotantoa kuin pohtia juopon neron loppua. R.I.P.
- pentamz
Kyniä siellä Valamon rauhassa on paljon.
Olen suuri pena fani, kävelin hänen jalanjälkiään prahassakin. - nuku_nuku_nurmilintu
Minäkin olen käynyt Pentin haudalla Uuden Valamon hautausmaalla.
Pentin sisar Sirkka Garam on myös kirjoittanut veljestään:
Garam, Sirkka. 1987. Veljeni Pentti. Pentti Saarikoski sisaren silmin.
Tuolta löytyy lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti_Saarikoski
Tuula Saarikoski muistelee kuuluisaa ex-miestään: ”Löin Penttiä pullolla päähän”
https://www.is.fi/viihde/art-2000000991721.html
https://www.city.fi/ilmiot/pentti saarikosken ravintoympyra/1330 - olentilaaja
Mitä ittua en ole lukenut seiskasta?
- opettele
Aloittajalle, jos opiskelet tästä Saarikoskesta niin eiköhän sinun itse pitäisi osata hakea kaikki tiedot Pentistä. Lue se Kilpikonna & Olkimarsalkka vaikka näin aluksi.
- Addiktiomies
Pentti Saarikoski/Jorma Ojaharju,Wiinan kauhistuksen ylistys(lue)
- Isänmaan_ystävä
Saarikoski oli kommunisti! Siihen se kuoli! Ihan oikein kommunistille. Petturikommarille.
- runoRabe
Mitä neroutta joku näkee saarikoskessa ?
- Anonyymi
Nimenomaan Pentti oli nero. Aikansa legenda jonka retoriikkaan monikaan kirjailija ei ole hänen jälkeensä kyennyt.
- Anonyymi
Minä ja Olkimarsalkka kirja kertoo hyvin selkeästi Penan elämän ja kuoleman.
- Anonyymi
Tuli taas käytyä Valamossa, Pentille on annettu kyniä ihan hyvin.
Samalla reissulla kävin myös Jumalanpalveluksessa pääkirkossa. Vanha kirkko oli jo kiinni.
Talkoolaisia,turisteja,teologian opiskelijoita,munkkeja,sivareita ja jne.
Itse olen P.Saarikoski fani, siinä 1 syy käydä Valamossa.
Teologiaa (ortodoksista) on tullut opiskeltua ihan yksityisesti.
Sää oli sateinen. Tyhjentynyt maaseutu autiotaloineen, maanviljelys loppunut jo aikoja sitten.Verhottomia, hiljalleen rapistuvia taloja. Siellä täällä autoja pihamaalla, kesäpaikkoja.
Aikanaan rakennetut soratiet ovat edes jotenkin ajokelpoisia.Sellaista pitkin majapaikkaan jossa hyttynen inisee, linnut laulaa ja järven selkä on tyyni.
Alku talvesta Valamon ympäristössä on tosi hiljaista. Kävelyretki lumen hiljaa sataessa (hämärässäkin) on todella antoisa kokemus.
Myös huhtikuun jäätävä tihku ja keväisten purojen kohina.
Hienoa että tälläinen paikka hiljentymiselle on olemassa. - Anonyymi
Hänellä oli maksakirroosi,ja siitä syystä kuoli verensyöksyyn!
- Anonyymi
Olen käynyt hänen haudallaan Heinävedellä.
- Anonyymi
Saarikoski kuoli verensyöksyyn.Syynä maksakirroosi!
- Anonyymi
40 v sitten elokuussa se ois Valamon reissu tulossa.
- Anonyymi
24.8. Pitää käydä viemässä kynä Penalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951486Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231248- 50988
- 70930
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53830- 56822
- 102804
- 82800
- 32745