puhutaanko?

eteläsuomalainen

Puhutaanko inarin -ja pohjoissaamea? (olen käsittänyt että koltansaame on arkikielenä kuollut) Silleen että puhuvatko esim. nuoret näitä kieliä keskenään niiden esiintymisalueella? Oon vähän semmosen käsityksen saanu pohjois Lapissa matkustellessa että lähinnä suomea käytetään :/

Käytetäänkö sinun kotonasi saamea?
Kumpaa puhutaan enemmän, suomea vai saamea perheessäsi?
Mistä olet?

En siis tee mitään tutkimusta, olen vain pieni 19 v tyttönen, joka on kiinnostunut suomen sukukielistä ja niiden tilasta.

Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata! :)

7

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoja tarjolla netissä

      Voit tutustua enemmän saamen kieleen, sen käyttämiseen ja opettamiseen esim. Saamelaiskäräjien nettisivulta tai saamelaiskulttuurin teemalehdestä OKTAVUOHTA.

      Teemalehdessä Saamen kielen ja saamenkielinen opetus Suomessa, lukee mm.:

      "Opetettavia kieliä ovat kaikki kolme Suomessa puhuttua saamen kieltä: pohjois-, inarin- ja koltansaame. Eniten opetusta on pohjoissaamen kielessä ja kielellä, joka on Pohjoismaiden saamelaisten suurin kielimuoto. Arviolta noin 75-90% kaikista saamen kieltä puhuvista käyttää pohjoissaamea, joka on siten myös saamelaisten pohjoismaisen yhteistyön pääkieli.

      Saamen kielen ja saamenkieliseen opetukseen osallistuu Suomessa yhteensä noin 500 oppilasta. Näistä oppilaista noin 150 saa opetusta saamen kielellä – joko osan tai koko opetuksen – joko pohjois-, inarin- tai koltansaamenkielellä. Saamenkielistä opetusta on eniten vuosiluokilla 1-6. Ylemmillä vuosiluokilla ja lukiossa saamenkielinen opetus on vasta alkamassa."

      www.samediggi.fi
      tai
      www.samediggi.fi/vanha/oktavuohta/kaindex1.htm

    • Kolmas kotimainen

      meillä puhutaan pääasiassa saamea.Kohteliaisuus syistä kuitenkin vaihdamme kieltä,jos paikalla on kieltä taitamattomia henkilöitä. Siksi toivoisinkin,että myös suomenkieliset tekisivät samoin meidän saamenkielisten ollessa läsnä.

    • UNS

      Tule intensiivikurssile tunturhiin, saat lähiopetusta ja puolivaltakuntaa..

    • ei kuollut.

      Koltansaame ei suinkaan ole kuollut arkikielenä. Siinä mielessä olet oikeassa, että nykyään lähes kaikki nuoret koltat ovat äidinkielenään suomea puhuvia, mutta melkein kaikille yli 30 vuotiaille koltille se on äidinkieli ja näin ollen arkikieli kun he puhuvat keskenään, toki he puhuvat myös suomea, etenkin jos paikalla on kolttaa puhumattomia henkilöitä. Koltansaamea on pyritty kovasti elvyttämään ja takaamaan kielen säilyvyys muunmuassa koltan kielisellä päivähoidolla sekä mahdollistamalla koltan opiskelun lukiossa ja näinollen myös koltansaamen kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksissa, joka tapahtui ensimmäisen kerran vuonna 2004 kolmen oppilaan toimesta.
      Lisäksi nykyään yhä useampi koltta valitsee lapselleen äidinkieleksi koltansaamen ja pyrkii opettamaan tälle kolttaa pienestä pitäen.

      • Nimetön

        hienoa :)


    • Torkel

      I don't know finnish good enough to answer you in Finnish. But I hope you do understand English.

      We live in Utsjoki and Yes we do speak sámi at home with our children, at work, in the shop, with our neighbours, with friends and familymembers. With people from Norway, Sweden and Russia.

      Sámi is seldom the only language in use on a regular day. Some days I use only two language, other days three or four.The situation for Sámi languages could and should be better. But on the other hand the rumours about the languages dead is a little exaggerated.

      • nice to hear

        that :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe