Kalle Päätalosta

Kössi-eno

Olispa hauska tietää mistä Kalle Päätalon kirjoista lukijat pitää ja kumpi on mielenkiintosempi Koillismaa vai Iijoki-sarja?
Ja ketkä henkilöt ovat jääneet kirjoista elävästi muistiin?Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää,että onko päätalon kirjoista tekeillä TV-sarja,kun olen kuullut sellaisia huhuja.
Itse olen vannoutunut Päätalo-Fani ja käyn pyhiinvaellus matkoilla taivalkoskella,kirjailijan syntymäkodissa.
Asun Suomussalmella ja matkaa ei täältä tule kuin alle 100km:ä Jokijärvelle ja Kallioniemeen.
Meillähän on oma kirjailija suuruus Ilmari Kianto ja kaikki varmaan tietävät Ryysyrannan Joosepin ja punaisen viivan.
Täältä järjestetään kesäisin laivaristeilyjä Kiannon kesäpaikkaan Turjanlinnaan ja siellä on myös paljon historiaa ja katsottavaa.
Elikkä suosittelen kumpaakin kohdetta,jos liikutta kesälomilla Kainuussa ja koilismaalla.

15

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä hyviä

      henkilöitäPäätalon kirjoissa.On Hiltu-Jakki,Kummun patruuna,Satu-setä ja Herkko ja Riitu näin äkkiä miettimällä.

    • kainuusta kotoisin

      huhuja olen minäkin kuullut, että elokuvaa alettas tehdä,olikohan eilisessä iltalehessä juttua. Iijokisarja ilman muuta on paras. Henkilöitä on vaikea asettaa paremmuus järjestykseen, kaikissa on sitä jotain. Herkko ja Riitu tietenkin, Hiltu Jakki, Vouvilan Ilmari,
      no,Kummun Patruuna ,onhan niitä.
      Parhaat kirjat Iijoki sarjassa ovat lapsuudesta sinne sodan loppumiseen ,ja luettavia senkin jälkeen ilmestyneet,ihan hyviä. Koukussa Päätaloon,niin kuin joku jo aikasemmin kirjotti. Olen syntyjään Paltamosta, 30.vuotta pääkaupunkiseudulla asustellu ja kotiseutuja ikävöiny kuin Kalle ikään.

      • kirjoista parhaita

        Iijoki-sarjan alkupään teokset.Niissä on tosi elävää kieltä ja värikkäitä tapahtumia.
        Se olisi iso juttu jos Päätalon kirjoista tehtäisiin elokuva,se olisi pakko nähdä.


      • Äitinkyykkänä
        kirjoista parhaita kirjoitti:

        Iijoki-sarjan alkupään teokset.Niissä on tosi elävää kieltä ja värikkäitä tapahtumia.
        Se olisi iso juttu jos Päätalon kirjoista tehtäisiin elokuva,se olisi pakko nähdä.

        niistä jo tehtykkin. Edvin Laine teki Vikke Nilosta elokuvan ,joka perustui Viimeinen savotta ja Kairankävijä- kirjoihin.
        Samoin Laine ohjasi elokuvan nimeltä Ruskan jälkeen. Perustuen Mustan lumen talvi-kirjaan.
        Iijoki- sarjan alkupään kirjoista Mikko Niskanen on tehnyt kaksikin elokuvaa.


      • siirukka
        Äitinkyykkänä kirjoitti:

        niistä jo tehtykkin. Edvin Laine teki Vikke Nilosta elokuvan ,joka perustui Viimeinen savotta ja Kairankävijä- kirjoihin.
        Samoin Laine ohjasi elokuvan nimeltä Ruskan jälkeen. Perustuen Mustan lumen talvi-kirjaan.
        Iijoki- sarjan alkupään kirjoista Mikko Niskanen on tehnyt kaksikin elokuvaa.

        mielenkiintoisin minulle on ukkeli ja arvi-setä,he olivat kumpikin autettavia,jotka eivät pärjänneet yksin.ukkelin vielä ymmärtää,hän oli sokea ja vanha.mutta arvi oli riitun armoilla.antoiko arvi koskaan tienesteistään riitulle mitään.kerran muistan lukeneeni että antoi riitulle jemmaan isomman summan,mutta nyysi sen alta aika-yksikön takaisin,peliin tietenkin.oliko niin että arvi tuli lopulta uskoon.


      • Herranröpi
        siirukka kirjoitti:

        mielenkiintoisin minulle on ukkeli ja arvi-setä,he olivat kumpikin autettavia,jotka eivät pärjänneet yksin.ukkelin vielä ymmärtää,hän oli sokea ja vanha.mutta arvi oli riitun armoilla.antoiko arvi koskaan tienesteistään riitulle mitään.kerran muistan lukeneeni että antoi riitulle jemmaan isomman summan,mutta nyysi sen alta aika-yksikön takaisin,peliin tietenkin.oliko niin että arvi tuli lopulta uskoon.

        Mielenkiintoisia henkilöitä ovat Rousto ville,Laina,Kuusisen alli ja ukki.Muuten Tampereen aika paljon mielenkiintoisempaa kuin Jokijärven jaarittelut.Joitain osia olisi voinut lyhentää sata sivua.Silloin jännite olisi pysynut paremmin yllä.


    • ERäs lukutoukka

      Päätälon Iijoki sarjan ja nähtyäni Pyynikin kesäteatterissa Tampereella hänen kolmesta kirjastaan Pohjalta ponnistaen kesäteatteri esityksen niin pidän kyllä Iijoki sarjansta.
      Kruununa asialle sain henkilökohtaisesti tavata kirjailija Päätalon itse Tampeeella Pyynikillä ,joka oli suuri kunnia ,sillä hän kuoli saman vuoden lopulla.

    • Eräs fani

      Paraikaa luen Iijoelta etelään, onpa tullut luettua muutama kerta. Se elokuva tulee olemaan käsittääkseni siitä vaiheesta Kallen elämää kun hän menee ekan kerran naimisiin ja valmistuu rakennusmestariksi. Todella värikästä kieltä noissa kirjoissa, olen kuullut noita sanontoja ja murretta livenäkin kun olen asunut samoissa selkosissa. Kallen lapsuudenkodissakin on tullut käytyä tutustumassa.

      • sonni-moilanen

        Mulla taas on loppumassa Pato murtuu, ja uhkaavasti loppumassa koko sarja. Viime syyskuussa aloitin Iijoki-sarjan toisen kierroksen ja olen yhtäperää ne järjestyksessä lukenut. Eli sulle on jo Sonni-Moilanen tullut tutuksi, mulla se tulee kohta jopa pääsiäiseksi Kirvestielle!

        Kyllä Kallen kieli on tosiaan vertaansa vailla suomalaisissa kirjoissa, kun sarjassa eletään tässä avioeron aikaa niin sääliksi käy kumpaakin, Lainaa ja Kallea. Mulla ainakin on koko ajan se mieli että älkää nyt hyvät ihmiset hullutelko, vaikka sen tietääkin miten tulee käymään.
        Eli Kallen elävä kerronta saa sen aikaan, lukija eläytyy.

        Itsekin lukiessa vedin vähän päätä hartioiden väliin tai kiristelin hampaita kun Laina sanoo että "missä herranähköön sää olio oot taas maleksinu?"

        Heh!


    • aa-tuuli

      Iijoki-sarja ehdottomasti mielenkiintoisempi. Olen lukenut kaikki Päätalon kirjat, mutta en oikein tykkää että niistä tehdään nykyään eräänlaisia kokoelmia. Niinkuin esim. Riitun Poika. Toivoisin mieluummin uusintapainoksia. Tosin itselläni on kaikki Päätalot paria kirjaa lukuunottamatta. Mieleen muistuvia kirjoista ovat tietenkin koko Päätalon kattilakunta, Hiltu-Jakki, Laina Puronen mm. Erittäin mukaansa tempaavia kirjoja. Murre on sitten toinen asia, sitä pitää lukea jonkin verran rivienkin välistä.

    • UnS

      Noilla sarjoilla on oma arvonsa. Parhaana kirjana pidän kuitenkin sarjoihin kuulumatonta kirjaa "Juoksuhautojen jälkeen". Valitettavasti ne lukijat jotka välttävä Päätalon kirjoja eivät löydä sitä. Vastaavasti se poikkeaa niin paljon Päätalon muusta tuotannosta, että se ei osu kaikkien Päätalon lukijoiden makuun. Ehkäpä se joskus löydetäään..

      Tuota voisi pitää sinä romaanina, jonka Päätalo halusi koko elämänsä kirjoittaa. Se on irrallinen omasta elämän kerrasta. Asetelma on sikälikin mielenkiintoinen, että kertoja on Päätalon lasten ikäluokkaa ja kertojan äiti Kallen omaa ikäluokkaa.

      Poikkeuksellisen siitä tekevät myös teemat joita kirjailia haluaa käsitellä. Omaelämänkerralliseen teokseenhan teemojen istuttaminen on vaikeampaa. Teemoista esim lottien kohtelu sodanjälkeen on tuo milenkiintoista perspektiivä vaiettuun asiaan, kun taas dementoituvan äidin kohtalo on hyvin koskettava ja monelle ajankohtaisuudessaan ahdistava.

      "Juoksuhautojen jälkeen" on mielestäni ehdottomasti Päätalon pääteos. Se on rakennettu huolella. Sitähän ei voi sanoa aivan viimeisitä teoksista, joissa lähestyvä kirjalijan kuolema näkyy tekstin kiireenä. Niissä se tuo kirjojen taustaa tuntevalle lukijalle oman värinsä lukuelämykseen.

      • Loskoipio

        Muistelen lukeneeni ilmestymisen aikoihin, ja väliin vilkasseeni kannesta, jotta onko tämä tosiaan Päätaloa. Ehottomasti tutustumisen arvoimen.


    • 87b8ä

      Kaikki Päätalon kirjat ovat hyvin mielenkiintoisia, mutta Iijoki-sarja omaelämäkerrallisuutensa vuoksi on minusta kiinnostavampi, vaikkakin Koillismaa-sarjassa on erittäin hyvää luontokuvausta...

      • 87b8ä

        Jäi vastaamatta, ketkä henkilöt ovat jääneet muistiin.

        Monikin, varmaan ainakin parisataa, mutta kiinnostavin on mielestäni

        Kuusisen Ukki alias Kustaa Lehtonen, Kallen ja Lainan vuokraisäntä Viskarinkatu 1:stä.


      • Nyt on jo olemista
        87b8ä kirjoitti:

        Jäi vastaamatta, ketkä henkilöt ovat jääneet muistiin.

        Monikin, varmaan ainakin parisataa, mutta kiinnostavin on mielestäni

        Kuusisen Ukki alias Kustaa Lehtonen, Kallen ja Lainan vuokraisäntä Viskarinkatu 1:stä.

        Kyllä sen Ukin näki sielunsa silmillä, kuinka se öykäili pihamaallaan sen näköisenä, että turvallisuus on taattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4142
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      240
      2601
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      248
      2494
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1924
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      104
      1816
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1557
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1326
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      346
      1231
    9. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      98
      1141
    10. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1056
    Aihe