Kärhön versot lakastuivat :(

höh

Laitoin tänä keväänä kärhön (jackmannii) ruukkuun parvekkeelle. Lähti innolla kasvattamaan kahta versoa. Pari viikkoa jaksoi ja sitten alkoi ensin toinen verso nuokkua ja sitten toinen. Kasvu loppui ja ne kummatkin nuukahtivat ylhäältä alaspäin. Vettä ja ravinteita annoin, että mikään kuivuminen ei ole kyseessä. Ruukkukin on 20 litranen ja tuki oli.

Olikohan tässä sitten syynä se, ettei juuristo pystynyt vielä ylläpitämään versoja vai mikä on? napsasin sitten eilen ne kuivat versot pois. Mitä luulette, kasvattaako tuo vielä tänä kesänä uudet versot vai onko vasta ensi kesän kasvi? Miten voin estää saman tapahtumista uudemman kerran?

8

4745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takaisin

      Eihän vain ole ollut riskiä paleltumisesta? Vai olisiko vettä ollut liikaa (kai laitoit salaojan ruukun pohjalle)?

      Onko taimikaupan kuitti tallella? Käy palauttamassa se, koska jos noin on käynyt niin lyhyessä ajassa voi jo epäillä onko kärhö ollut edes terve ostaessa.

    • Mansikki`´

      Googlella haettu:

      Lakastumistauti on sienitauti, joka iskee etenkin suurikukkaisiin kärhöihin. Se lakastuttaa versoja jopa parhaan kasvun aikaan. Lakastumistautiin tehoavia torjunta-aineita ei meillä ole myynnissä. Taudin esiintymistä voi välttää järjestämällä kasville parhaat mahdolliset kasvuolot. Syynä lakastumistautiin voi olla myös sopimaton kasvupaikka, joka heikentää kasvia ja altistaa sen taudeille. Kärhöharrastajien käyttämä keino torjua lakastumistautia on asettaa istutuskuopan yläosaan istutettavan taimen ympärille pohjaton ämpäri tai muu astia, jonka reuna ulottuu maanpinnan yläpuolelle. Se suojaa kärhön tyveä, joka on kasvin heikkko kohta. Versojen ja astian väliseen tilaan laitetaan hiekkaa tai lecasoraa, joka eristää kasvin tyven ympäröivästä mullasta ja estää sienitaudin pääsyn maasta varteen. Runsas kastelu on edellytys kärhöjen menestymiselle. Niin lakastumistautia kuin kasvin yleistä heikkenemistäkin voidaan torjua huolehtimalla riittävästä kastelusta. Kuihtuneet versot kannattaa poistaa kärhöistä heti niiden ilmannuttua.


      Itselläni meni pari kärhöä tuohon lakastumistautiin, asuivat silloin ruukussa.Viimeisen istutin kukkapenkkiin ja se kasvaa suorastaan silmissä, asunut jo kahden talven yli penkissään ja hyvin voi.

      • rrr

        Ostin myös hyvän näköisiä taimia. Mutta on ollut samaa nuupahtamista. Olen pannut kokemattomuuden piikkiin vaikka olen jo muutaman vuoden kasvattanut purkeissa. epäilen jotain näistä , tai kaikkia, Liian lyhyellä kotiuttamisella ulos, iltapaivisin paistoi aurinko tosi kuumasti ja yöllä taas lähellä nollaa , liikaa lannoitusta kasvuun nähden, taisimpa tehdä liian voimakkaan seoksen purkkeihinkin joten alkuviikosta sen vaihdoin ja koetan muistaa jatkossa ,olen suojannut tuon alun jälkeen vielä harsolla liialta paahteelta kunnes juurtuvat kunnolla. En nyt kauppaankaan arvellut vieväni koska siellä samasta erästä olevat loput taimet näyttävät aivan hyviltä joten kyllä syyllinen löytyy täältä


      • Mansikki`´
        rrr kirjoitti:

        Ostin myös hyvän näköisiä taimia. Mutta on ollut samaa nuupahtamista. Olen pannut kokemattomuuden piikkiin vaikka olen jo muutaman vuoden kasvattanut purkeissa. epäilen jotain näistä , tai kaikkia, Liian lyhyellä kotiuttamisella ulos, iltapaivisin paistoi aurinko tosi kuumasti ja yöllä taas lähellä nollaa , liikaa lannoitusta kasvuun nähden, taisimpa tehdä liian voimakkaan seoksen purkkeihinkin joten alkuviikosta sen vaihdoin ja koetan muistaa jatkossa ,olen suojannut tuon alun jälkeen vielä harsolla liialta paahteelta kunnes juurtuvat kunnolla. En nyt kauppaankaan arvellut vieväni koska siellä samasta erästä olevat loput taimet näyttävät aivan hyviltä joten kyllä syyllinen löytyy täältä

        Mulla on tainnut kukkaset menehtyä sen vuoksi, että olen tupannut lannoitetta ja vettä liikaa/liian vähän. Kärhöt kuolivat mitä luultavimmin kuumaan/kuivaan.Jäljelle jäänyt kärhö on voinut hyvin kukkapenkissä, lannoitettakaan ei ole muuta saanut kuin paksun kerroksen ruohonleikkuu jätettä.

        Krassit eivät myöskään näytä pitävän liian rankasta lannoituksesta, parhaiten sain krassit kukkimaan kun annoin niitten olla lähes hoitamatta, saivat vain kahvinporoja, ei siis typpilanoitetta lainkaan.


      • Kärhöholisti

        Olisikohan minunkin kärhöjeni kohtaloksi koitunut tuo lakastumistauti? Olen vielä kärhöaloittelija, mutta istutin jalokärhöni (hankittu Prisman puutarha-alesta...) kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Pian kuitenkin kolmessa neljästä kärhöstä oli vain kuihtunut ranka jäljellä. Neljäs näyttää voivan kohtalaisesti. Olen kyllä kastellut kärhöjäni tunnollisesti, joten kuivumisesta ei ole kyse.

        Syy kärhöjen kuihtumiseen voi toki kuitenkin olla itsessänikin, mutta jos syynä on lakastumistauti, niin mahtaakohan kärhöt vielä ensi vuonna herätä henkiin vai ovatko jo menetettyjä?

        Kärhöt ovat ihania. Toivottavasti onnistun vielä jonain päivänä kasvattamaan mahtavasti kukkivan kärhön :)


    • Saman todennut

      Mulla on sama kärhö, ja siitä ei voi edes kuivaa lehteä napsasta tai ohjata oksaa jonnekin suuntaan menemään, heti se "ottaa nokkiinsa" ja alkaa tehdä kuolemaa, nuput kuihtuvat aukeamatta ja lehdet kuolevat siitä oksasta, johon olen näppini pistänyt.
      Kun en koske siihen kasvukaudella, annan rehottaa minne se sattuu haluamaan, se kasvaa ja kukkii.
      En tiedä miksi, mutta näin vain on mun Jackmanniilla.

    • xöx

      Minunkin kaksi kärhöäni koki saman mutta leikkasin versot välittömästi poikki ja kummastakin tulee uutta juuresta.

    • henttu

      Hei, minäkin ostin tänä keväänä pari terveeltä vaikuttavaa kärhöä (jackmanii group) paikallisesta puutarhakaupasta. Alku vaikutti lupaavalta, kärhöt lähti kasvamaan yllättävän nopeaa. Kun ne alkoivat olla n 50cm korkeudessa niin kummatkin nuupahtivat yllättäen! Vaikutti siltä että ne eivät pitäneet minun kosketuksesta, nimittäin pari päivää sen jälkeen kun olin ohjannut versoja kasvamaan "parempaa reittiä" ylöspäin, kärhöt teki lakon. Harmittaa, kun niin hyvin lähteneet alut kuivahti(tai mitä ikinä niille sitten sattuikin). Onko kellään aavistusta mistä tämä johtuu? Uusia versoja on kuitenkin jo alkanut kasvamaan, ovat jo 20cm korkuisia, saa nähdä miten näille käy. :(

      Olen aivan todella kiinnostunut kärhöistä, joten jos kellään on mitään hyvää tietoa tai vinkkejä näistä kauniista kasveista, niin olisin enemmän kuin kiitollinen!

      Ps. asun rovaniemellä, mitkä kärhöt sopivat parhaiten näinkin viileälle alueelle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe