Jokaisella on oma ajorytminsä ja liikennesuunnittelun pahin moka on se, että kaikki yritetään laittaa ajamaan samaan tahtiin "tasavälein" ja samoin nopeuksin vähän niin kuin ne köyhän talon porsaat. (Tähän tapaan:) http://sim.1g.fi/Junat/Satamat/DSC_5401.html
http://www.pjoy.fi/galleria/newyork032004/jfkruuhkaa.htm
Ei siitä mitään niin tule, ajoneuvoliikenteessä tulee aina olemaan nopeuseroja, elleivät nopeudet tule pakotetuiksi. Jotkut kiihdyttävät hitaasti ja toiset oikeaoppisesti nopeasti, nopeuseroja tulee aina olemaan. Rajoitukset ovat suoraan sanoen perseestä, vaikka niillä yritetäänkin hillitä nopeuseroja.
Maanteillä on päivittäin tuhansittain tilanteita, joissa nopeammin ajava saavuttaa hiukan hitaammin ajavan. Normaalisti syntyisi ohitustarve ja ohituskin, mutta ohituksia halutaan virkamiesten taholta rajoittaa. Siitäpä syntyykin vaarallinen rytmihäiriö, joka on vaarallisempi kuin vähäinen eri ajoneuvojen välinen nopeusero.
Oikeaan rytmitykseen päästään vain sallimalla pienet ja suuret nopeuserot, sekä mahdollistamalla ne mahdollisimman tehokkaasti. Tämä tarkoittaa panostamista tiestöön ja vanhahtavien, sekä liian alhaisten rajoitusten poistamista ja liian tiukkojen rajoitusten väljentämistä.
Ei kai kukaan tyhmyyksissään ryhdy vastaankaan väittämään?
Liikenteen rytmi
129
4529
Vastaukset
- ryhtyy
Siis vastaan väittämään tyhmyyksissään. Sinun väitteesi kun on niin tyhmyyksissä esitetty, ettei sille voi kun nauraa.
- näin paljon
Kairakettu kirjoitti:
Vai ajatko autolla ollenkaan?
yleensä nopeus on 40-120km/h riippuen rajoituksesta ja liikennetilanteesta. nyt en aja ollenkaan kun istun tässä tietokoneen ääressä.
näin paljon kirjoitti:
yleensä nopeus on 40-120km/h riippuen rajoituksesta ja liikennetilanteesta. nyt en aja ollenkaan kun istun tässä tietokoneen ääressä.
...kirjoittelen tänne joskus ajaessani, eli minnekään tietokoneen ääreen tänne kirjoittaakseen ei tarvitse erikseen istahtaa. Kerronpa ennen kuin ehdit kommentoimaan, kännykän käyttö ajaessa on kyllä kiellettyä, mutta tietokoneen ei, (eikä kameran).
Vuosittaiset ajokilometrisi lienevät siis aika vähäiset ja ajokokemus yleensä? Yhtä vähäistä lienee liikenneasioiden ymmärtäminen?- PuuPää.
Kairakettu kirjoitti:
...kirjoittelen tänne joskus ajaessani, eli minnekään tietokoneen ääreen tänne kirjoittaakseen ei tarvitse erikseen istahtaa. Kerronpa ennen kuin ehdit kommentoimaan, kännykän käyttö ajaessa on kyllä kiellettyä, mutta tietokoneen ei, (eikä kameran).
Vuosittaiset ajokilometrisi lienevät siis aika vähäiset ja ajokokemus yleensä? Yhtä vähäistä lienee liikenneasioiden ymmärtäminen?Mikäli kirjoittelet tänne ajaessasi niin keskittymisesi ajamiseen herpaantuu ja olet vaaraksi liikenteelle. Sama se käytätkö tietokonetta tai kännykkää. Jälleen oivallinen osoitus Kairaketun ylivertaisesta typeryydestä ja välinpitämättömyydestä muita tielläliikkujia kohtaan.
- tosiaan..
Kairakettu kirjoitti:
...kirjoittelen tänne joskus ajaessani, eli minnekään tietokoneen ääreen tänne kirjoittaakseen ei tarvitse erikseen istahtaa. Kerronpa ennen kuin ehdit kommentoimaan, kännykän käyttö ajaessa on kyllä kiellettyä, mutta tietokoneen ei, (eikä kameran).
Vuosittaiset ajokilometrisi lienevät siis aika vähäiset ja ajokokemus yleensä? Yhtä vähäistä lienee liikenneasioiden ymmärtäminen?Ajokilometreistä en tiedä, mutta liikenneasioista ymmärrän selvästi enemmän kuin sinä. Tosin vertailukohta on niin kertakaikkisen kehno ettei se ole saavutus eikä mikään. Minun onnekseni se ei myöskäänn ole mikään mittari.
PuuPää. kirjoitti:
Mikäli kirjoittelet tänne ajaessasi niin keskittymisesi ajamiseen herpaantuu ja olet vaaraksi liikenteelle. Sama se käytätkö tietokonetta tai kännykkää. Jälleen oivallinen osoitus Kairaketun ylivertaisesta typeryydestä ja välinpitämättömyydestä muita tielläliikkujia kohtaan.
Ei ole kiellettyä näppäillä tekstiä tietokoneella ajon aikana, eikä se vie edes huomiota ajamisesta.
- saavathan
Kairakettu kirjoitti:
Ei ole kiellettyä näppäillä tekstiä tietokoneella ajon aikana, eikä se vie edes huomiota ajamisesta.
kaltaisesi toisista tielläliikkujista piittaamattomat tyhmät ajokortin, eikä sekään ole lainvastaista.
saavathan kirjoitti:
kaltaisesi toisista tielläliikkujista piittaamattomat tyhmät ajokortin, eikä sekään ole lainvastaista.
En minä ole muista piittaamaton liikkuja.
tosiaan.. kirjoitti:
Ajokilometreistä en tiedä, mutta liikenneasioista ymmärrän selvästi enemmän kuin sinä. Tosin vertailukohta on niin kertakaikkisen kehno ettei se ole saavutus eikä mikään. Minun onnekseni se ei myöskäänn ole mikään mittari.
Missä sinä "loistat" niillä liikenneasioilla? Linkkiä esiin.
- Miksi vänkäät?
Kairakettu kirjoitti:
Missä sinä "loistat" niillä liikenneasioilla? Linkkiä esiin.
Ei tässä mitään linkkejä tarvita, kun kukaan muu ei ole kirjoittanut vastaavanlaisia typeryyksiä kuin sinä. Typerämmäksi ei oikein voi pistääkään.
Miksi vänkäät? kirjoitti:
Ei tässä mitään linkkejä tarvita, kun kukaan muu ei ole kirjoittanut vastaavanlaisia typeryyksiä kuin sinä. Typerämmäksi ei oikein voi pistääkään.
"...mutta liikenneasioista ymmärrän selvästi enemmän..."
Missä tuot liikenneasioiden ymmärtämyksesi esiin?
Pelkkä typeryyden hokeminen ei oikein vakuuta.- ei tarvita
Kairakettu kirjoitti:
"...mutta liikenneasioista ymmärrän selvästi enemmän..."
Missä tuot liikenneasioiden ymmärtämyksesi esiin?
Pelkkä typeryyden hokeminen ei oikein vakuuta.Minä en ole kirjoittanut tähän keskusteluun yhtä ainutta niin typerää kirjoitusta, mitä sinä. Sinä vielä tunnut kirjoittavan noita ihan tosissasi. Onneksi tuon kirjoituksesi viimeinen rivi antaa pieniä viitteitä orastavasta itsekriittisyydestä. Alkaakohan se jossain välissä näkyä sinulla konkreettisesti?
- Furlong
ei tarvita kirjoitti:
Minä en ole kirjoittanut tähän keskusteluun yhtä ainutta niin typerää kirjoitusta, mitä sinä. Sinä vielä tunnut kirjoittavan noita ihan tosissasi. Onneksi tuon kirjoituksesi viimeinen rivi antaa pieniä viitteitä orastavasta itsekriittisyydestä. Alkaakohan se jossain välissä näkyä sinulla konkreettisesti?
Ei sinultakaan ole tullut järin fiksua kommenttia.
Voinhan minäkin sanoa, että olen vähintään 100 kertaa älykkäämpi kuin sinä, eikä minun tarvitse sitä millään tavoin osoittaa. Näin vaan on.
Huomaatko itse miten lapsellista moinen on? - sata kertaa
Furlong kirjoitti:
Ei sinultakaan ole tullut järin fiksua kommenttia.
Voinhan minäkin sanoa, että olen vähintään 100 kertaa älykkäämpi kuin sinä, eikä minun tarvitse sitä millään tavoin osoittaa. Näin vaan on.
Huomaatko itse miten lapsellista moinen on?satakertaa lapsi
- Furshort
Furlong kirjoitti:
Ei sinultakaan ole tullut järin fiksua kommenttia.
Voinhan minäkin sanoa, että olen vähintään 100 kertaa älykkäämpi kuin sinä, eikä minun tarvitse sitä millään tavoin osoittaa. Näin vaan on.
Huomaatko itse miten lapsellista moinen on?Ei tuossa ole muuta tarvinnutkaan kuin antaa köyttä Kairaketulle. Repolainen tekee sen itse.
- kruiseri
Mulle ainakin ikioma kaista!=) No ei, ihan tosissaan; hyvä idea, mutta miten toteutettavissa? Joka tielle 2-3 kaistaa?
Johan sen aikoinaan Aatukin toteutti, miksi ei onnistu nykypoliitikoilta.
Tähän tapaan: http://images.google.fi/images?svnum=10&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&q=autobahn&btnG=Etsi kuvia- auto-tonttu
Kairakettu kirjoitti:
Johan sen aikoinaan Aatukin toteutti, miksi ei onnistu nykypoliitikoilta.
Tähän tapaan: http://images.google.fi/images?svnum=10&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&q=autobahn&btnG=Etsi kuviaMaksaakohan ne paljon?
- auto-tonttu
Kairakettu kirjoitti:
Maksavat itsensä takaisin melko nopeasti.
Jos joku kaupparatsu saa 13 tunnin päivänsä lyhennettyä 12 tuntiin, niin ei se sen enempää töitä tee.
auto-tonttu kirjoitti:
Jos joku kaupparatsu saa 13 tunnin päivänsä lyhennettyä 12 tuntiin, niin ei se sen enempää töitä tee.
Parempien ja nopeampien teiden rakentaminen on/olisi kansantaloudellisesti kannattavaa, käytettiinpä millaista rahoitustapaa tahansa. Näin se asia vaan on.
- buahhahhaa
Opettele ensin ajamaan.
Mie voisin opettaa sinuakin, mutta et kuitenkaan vähälahjaisena mitään oppisi. Maantietä olen nähnyt jo yli 3 milj. km ja olenkin jo sieltä kaiken nähneenä siirtynyt vesiliikenteen puolelle.
- buahhahhaa
Kairakettu kirjoitti:
Mie voisin opettaa sinuakin, mutta et kuitenkaan vähälahjaisena mitään oppisi. Maantietä olen nähnyt jo yli 3 milj. km ja olenkin jo sieltä kaiken nähneenä siirtynyt vesiliikenteen puolelle.
hyväkuntonen poro, joka sulle maantiet näytti. Toivottavasti olet vesillä terrorisoimatta kanssakulkijoita.
- (-)
Kairakettu kirjoitti:
Mie voisin opettaa sinuakin, mutta et kuitenkaan vähälahjaisena mitään oppisi. Maantietä olen nähnyt jo yli 3 milj. km ja olenkin jo sieltä kaiken nähneenä siirtynyt vesiliikenteen puolelle.
Ammattilainen ajaa noin 120000km/v eli 3milj.km:120tkm=25v ja ajokortim saa 18 v:aana eli olet 43v vanha.Ei näköjään pidä paikkaansa että ikä tuo"kokemusta",ainakaan kirjoittelun perusteella.
(-) kirjoitti:
Ammattilainen ajaa noin 120000km/v eli 3milj.km:120tkm=25v ja ajokortim saa 18 v:aana eli olet 43v vanha.Ei näköjään pidä paikkaansa että ikä tuo"kokemusta",ainakaan kirjoittelun perusteella.
Ajoin aikoinaan 150 000 - 180 000 km/v ja vielä nykyäänkin on tullut 100 000 km/v, mutta nyt loppuu pikkuhiljaa. PISTE. Johan siihen kyllästyy kuka vaan.
Ikä tuo kokemusta ja viisautta, mitä selvästi sinulta puuttuu. Asioihin pitää vaan perehtyä ja sehän ei valitettavasti kaikilta onnistu.- Furlong
Kairakettu kirjoitti:
Ajoin aikoinaan 150 000 - 180 000 km/v ja vielä nykyäänkin on tullut 100 000 km/v, mutta nyt loppuu pikkuhiljaa. PISTE. Johan siihen kyllästyy kuka vaan.
Ikä tuo kokemusta ja viisautta, mitä selvästi sinulta puuttuu. Asioihin pitää vaan perehtyä ja sehän ei valitettavasti kaikilta onnistu.Olen samaa mieltä. Minullekin tulee hyvän matkaa yli 100tkm vuodessa ja ajatukset ovat yllättävän samankaltaiset kanssasi liikenteestä.
Tällä viikolla ei kertynyt bemarin mittariin kuin 2400 km, joista 1100km yhtenä päivänä.
Paljon ajavana ilmeisesti huomaa epäkohdat selvemmin kuin sellaiset, jotka ajavat huimat 10 000 km vuodessa. Minulla se määrä tulee joskus kahdessa viikossa - buahhahhaa
Kairakettu kirjoitti:
Ajoin aikoinaan 150 000 - 180 000 km/v ja vielä nykyäänkin on tullut 100 000 km/v, mutta nyt loppuu pikkuhiljaa. PISTE. Johan siihen kyllästyy kuka vaan.
Ikä tuo kokemusta ja viisautta, mitä selvästi sinulta puuttuu. Asioihin pitää vaan perehtyä ja sehän ei valitettavasti kaikilta onnistu.kokemusta ja viisautta. Olet selkeä poikkeus. Liioitellut "urotekosi" tien päällä olisivat osaltaan jääneet vähemmälle jos sinulle olisi kerrottu puhelimesta.
Että terveppä terve Auto-Antero! - Furlong
buahhahhaa kirjoitti:
kokemusta ja viisautta. Olet selkeä poikkeus. Liioitellut "urotekosi" tien päällä olisivat osaltaan jääneet vähemmälle jos sinulle olisi kerrottu puhelimesta.
Että terveppä terve Auto-Antero!Omalta osaltani voin kertoa, että minun pitää ajella autolla ympäri suomea, koska kaikkea ei voi tehdä puhelimitse.
Esim. ostaisitko itse näkemättä n. 200 000 € maksavia laitteita ja koneita?
Minä ostan oman firmani nimiin koneita ja laitteita ulkomaita myöten ja minä en osta niitä näkemättä. Ostettuani ne kunnostetaan ja myydään eteenpäin ja osa jää oman firmani käyttöön.
Esim. nimim. kairaketulla voi olla vastaavanlainen juttu omassa työssä, että ei niitä puhelimitse hoideta.
Ei minulla ainakaan riitä kanttia ostaa vanhan miljoonan maksavaa laitetta netissä nähdyn kuvan perusteella, vaan minä ajan paikalle, kokeilen laitteet perusteellisesti ja teen myyjän kanssa paperit jos se on ok. Jos ei, niin kaupat jää tekemättä Furlong kirjoitti:
Omalta osaltani voin kertoa, että minun pitää ajella autolla ympäri suomea, koska kaikkea ei voi tehdä puhelimitse.
Esim. ostaisitko itse näkemättä n. 200 000 € maksavia laitteita ja koneita?
Minä ostan oman firmani nimiin koneita ja laitteita ulkomaita myöten ja minä en osta niitä näkemättä. Ostettuani ne kunnostetaan ja myydään eteenpäin ja osa jää oman firmani käyttöön.
Esim. nimim. kairaketulla voi olla vastaavanlainen juttu omassa työssä, että ei niitä puhelimitse hoideta.
Ei minulla ainakaan riitä kanttia ostaa vanhan miljoonan maksavaa laitetta netissä nähdyn kuvan perusteella, vaan minä ajan paikalle, kokeilen laitteet perusteellisesti ja teen myyjän kanssa paperit jos se on ok. Jos ei, niin kaupat jää tekemättäSinnepäin!
- PuuPää.
Furlong kirjoitti:
Omalta osaltani voin kertoa, että minun pitää ajella autolla ympäri suomea, koska kaikkea ei voi tehdä puhelimitse.
Esim. ostaisitko itse näkemättä n. 200 000 € maksavia laitteita ja koneita?
Minä ostan oman firmani nimiin koneita ja laitteita ulkomaita myöten ja minä en osta niitä näkemättä. Ostettuani ne kunnostetaan ja myydään eteenpäin ja osa jää oman firmani käyttöön.
Esim. nimim. kairaketulla voi olla vastaavanlainen juttu omassa työssä, että ei niitä puhelimitse hoideta.
Ei minulla ainakaan riitä kanttia ostaa vanhan miljoonan maksavaa laitetta netissä nähdyn kuvan perusteella, vaan minä ajan paikalle, kokeilen laitteet perusteellisesti ja teen myyjän kanssa paperit jos se on ok. Jos ei, niin kaupat jää tekemättäIlmankos kaikki firmat siirtääkin toimintansa ulkomaille tai ulkomaiset sijoittajat ostavat kuralla olevat firmat suomalisista käsistä ja laittavat lihoiksi kun sun ja Kairaketun kaltaiset hölmöt kuluttavat hyvät rahat ajelemalla tärkeilevinä ympäriinsä kun samat asiat voisi hoitaa järkevämminkin.
PuuPää. kirjoitti:
Ilmankos kaikki firmat siirtääkin toimintansa ulkomaille tai ulkomaiset sijoittajat ostavat kuralla olevat firmat suomalisista käsistä ja laittavat lihoiksi kun sun ja Kairaketun kaltaiset hölmöt kuluttavat hyvät rahat ajelemalla tärkeilevinä ympäriinsä kun samat asiat voisi hoitaa järkevämminkin.
"...sun ja Kairaketun kaltaiset hölmöt kuluttavat hyvät rahat ajelemalla tärkeilevinä ympäriinsä kun samat asiat voisi hoitaa järkevämminkin."
Ei onnistu mitenkään muuten kuin ajamalla, siis samojen asioiden hoito. Turha väittää muuta. Se mitä rahaa kuluu siihen ajamiseen, niin se on tosi pientä siihen verrattuna mitä sieltä tulee.- Furlong
Kairakettu kirjoitti:
"...sun ja Kairaketun kaltaiset hölmöt kuluttavat hyvät rahat ajelemalla tärkeilevinä ympäriinsä kun samat asiat voisi hoitaa järkevämminkin."
Ei onnistu mitenkään muuten kuin ajamalla, siis samojen asioiden hoito. Turha väittää muuta. Se mitä rahaa kuluu siihen ajamiseen, niin se on tosi pientä siihen verrattuna mitä sieltä tulee.Kaikki vaan ei näytä ymmärtävän, että jotkut asiat on hoidettava paikan päällä.
Minun toimintaa kuvaa se, että moniko on valmis ostamaan uudehkon käytetyn auton näkemättä sitä.
Minä en ainakaan, vaan ajelen täällä katsomaan koneita ja kokeilen niitä.
Kilometrejä tulee ja kulut ovat kohtalaiset, mutta hyvin pieni osa firmani liikevaihdosta. Yksi huono ostos näkemättä voi koitua kalliimmaksi kuin 5 vuoden bensat 100 000tkm vuodessa ajaessa - (-)
Kairakettu kirjoitti:
Ajoin aikoinaan 150 000 - 180 000 km/v ja vielä nykyäänkin on tullut 100 000 km/v, mutta nyt loppuu pikkuhiljaa. PISTE. Johan siihen kyllästyy kuka vaan.
Ikä tuo kokemusta ja viisautta, mitä selvästi sinulta puuttuu. Asioihin pitää vaan perehtyä ja sehän ei valitettavasti kaikilta onnistu.Nojaa ehdin ajaa kymmenessä vuodessa n.1.5milj.km erinäisillä kumipyörillä kelillä kuin kelillä. Kyllästyin ja vaihdoin alaa,kävin 4v:tta koulua tulos palkka 2.5 kertaistui ja v.....s käyrä laski.Nyt tulee n.30000km/v ja ei enää ole niin kiire=mukavampi olo.
"Oikeaan rytmitykseen päästään vain sallimalla pienet ja suuret nopeuserot, sekä mahdollistamalla ne mahdollisimman tehokkaasti."
Miten ne sitten mahdollistetaan tehokkaasti? Minä en ymmärrä teidensuunnittelusta mitään, minä toivoisin lisää leveäkaistaisia teitä. Vähemmän tieympäristöstä johtuvia kamikaze-ohituksia. Jos ajatellaan että rajoitukset pysyisivät kutakuinkin ennallaan, minä en henk.koht. usko että tieympäristön parantaminen ja esim. ohituksien helpottuminen lisäisivät ylinopeuksien määrää. Pikemminkin päinvastoin.Heh, kai niin voi sanoa?
"... minä toivoisin lisää leveäkaistaisia teitä..."
Niin minäkin.
Tieympäristön parantaminen ja ohituksien helpottaminen vähentäisivät onnettomuuksien määrää. Ylinopeuksilla ei mitään merkitystä.
Silleen se menee, muitta päättäjät käsittävät asiat aina liian myöhään.Kairakettu kirjoitti:
Heh, kai niin voi sanoa?
"... minä toivoisin lisää leveäkaistaisia teitä..."
Niin minäkin.
Tieympäristön parantaminen ja ohituksien helpottaminen vähentäisivät onnettomuuksien määrää. Ylinopeuksilla ei mitään merkitystä.
Silleen se menee, muitta päättäjät käsittävät asiat aina liian myöhään.ole kuitenkin tieliikenteessä kaiken a ja o, ja miten ihanaa on joustaa, kun tiensuunnittelijat antavat siihen mahdollisuuden.
Minä en ole vapaiden nopeuksien enkä välttämättä edes rajoitusten nostamisen kannalla, MUTTA kun se vouhkaaminen tuntuu keskittyvän liikaa siihen yksittäisen autoilijan osoitteluun, ja siihen montako boksia on jonkun tien varrella tallentamassa "syyllisiä" ja miten vähän valvontaa sillä ja sillä osuudella, jossa niitä "syyllisiä" liikkuu joka päivä. Joidenkin mielestä taas hirvet pitäisi metsästää suunnilleen sukupuuttoon maantieturvallisuuden takia - vaikka tilastotutkijoiden mukaan tehokas teidensuunnittelu on tässäkin se kaikista ratkaisevin asia.Ursa kirjoitti:
ole kuitenkin tieliikenteessä kaiken a ja o, ja miten ihanaa on joustaa, kun tiensuunnittelijat antavat siihen mahdollisuuden.
Minä en ole vapaiden nopeuksien enkä välttämättä edes rajoitusten nostamisen kannalla, MUTTA kun se vouhkaaminen tuntuu keskittyvän liikaa siihen yksittäisen autoilijan osoitteluun, ja siihen montako boksia on jonkun tien varrella tallentamassa "syyllisiä" ja miten vähän valvontaa sillä ja sillä osuudella, jossa niitä "syyllisiä" liikkuu joka päivä. Joidenkin mielestä taas hirvet pitäisi metsästää suunnilleen sukupuuttoon maantieturvallisuuden takia - vaikka tilastotutkijoiden mukaan tehokas teidensuunnittelu on tässäkin se kaikista ratkaisevin asia.Millaiseen joustamiseen tiensuunnittelijat antavat mahdollisuuden, jos puhutaan Suomen teistä? Näyttäisi siltä, että tuo tarkoittaisi jäämistä hitaamman ajoneuvon taakse, mistä seurauksena jonoutumista.
"Minä en ole vapaiden nopeuksien enkä välttämättä edes rajoitusten nostamisen kannalla"
Vapaat nopeudet olisivat tietysti hyvä juttu, mutta siihen en jaksa minäkään uskoa. Suomen rajoitukset ovat kuitenkin pahasti alakantissa. Esimerkiksi 30:n taajamanopeus on aivan liian alhainen autolle, kun polkupyöräilijätkin menee jo ohi. Talvirajoitukset laajuudessaan ovat liioiteltuja, Ruotsissa saa ajaa tavallista kaksikaistaista tietä talvellakin 110 km/h, Suomessa ei edes parhaalla moottoritielläkään.
Hirville voitaisiin rakentaa aitoja, kuten on tehty Ruotsissakin, jossa on suurempi hirvikanta kuin Suomessa, mutta vähemmän hirvionnettomuuksia.Kairakettu kirjoitti:
Millaiseen joustamiseen tiensuunnittelijat antavat mahdollisuuden, jos puhutaan Suomen teistä? Näyttäisi siltä, että tuo tarkoittaisi jäämistä hitaamman ajoneuvon taakse, mistä seurauksena jonoutumista.
"Minä en ole vapaiden nopeuksien enkä välttämättä edes rajoitusten nostamisen kannalla"
Vapaat nopeudet olisivat tietysti hyvä juttu, mutta siihen en jaksa minäkään uskoa. Suomen rajoitukset ovat kuitenkin pahasti alakantissa. Esimerkiksi 30:n taajamanopeus on aivan liian alhainen autolle, kun polkupyöräilijätkin menee jo ohi. Talvirajoitukset laajuudessaan ovat liioiteltuja, Ruotsissa saa ajaa tavallista kaksikaistaista tietä talvellakin 110 km/h, Suomessa ei edes parhaalla moottoritielläkään.
Hirville voitaisiin rakentaa aitoja, kuten on tehty Ruotsissakin, jossa on suurempi hirvikanta kuin Suomessa, mutta vähemmän hirvionnettomuuksia.Autoilijan pitää joustaa, mutta joustaminen tarkoittaa toistaiseksi juuri tuota, että mieluiten pitäisi sen hitaimman ehdolla kulkea. Silloin olisi rauha maassa ja kaikki hyvin. Muuhun joustamiseen ei suurella osalla teistä ole luonnollista mahdollisuutta.
Taajamanopeuksia en edes miettinyt, kyllä niiden kolmen- ja neljänkympin alueiden kanssa on taidettu mennä liian pitkälle. Minunkin kot'kaapunnissa on lätkäisty neljäkymppiä kaksikaistaiselle viivasuoralle väylälle, jossa kevytliikenne kulkee kaukana ajoradasta. Ehkä niitä rajoituksia kunnioittaisi paremmin, jos ne olisivat jotenkin mielekkäitä.
Minua kiinnostavat ne tien varressa seisovat kyltit vuosi vuodelta vähemmän, kyllä ne jotain suuntaa antavat tiestä mutta suurimmaksi osaksi päätän vauhtini itse olosuhteiden mukaan. Ehkä minulla on väärä kuva Suomen virkavallasta, mutta minun kokemukseni perusteella he ovat aika reiluja ja joustavia. On heillä ollut useaan kertaan mahdollisuus ja valta pysäyttää ja sakottaa, mutta liekö hyvää tuuria vai mitä, eivät he ole pilkuntarkasti suhtautuneet talvirajoituksiin hyvällä "normaalilla" ei-liukkaalla talvikelillä. En nyt ole tietenkään silloin kaahannut tutkaan, vaan ajanut ihan "normaalia" kesärajoitus -vauhtia. Siksi minun ei varmaan kuulu ottaa kantaa rajoituksiin, kun ne minusta ovat suuntaa-antavia.
Mutta tuo nopeuserojen "laillistaminen", minkä minä lähinnä ymmärrän ohitusten helpottamiseksi, oli se minulle tärkein pointti kirjoituksessasi. Miten paljon enemmän se loppujen lopuksi maksaisi tehdä enemmän teitä, joilla kohtaamisonnettomuudet olisivat lähestulkoon mahdottomia? Kai se on niin kallista, että on parempi kiltisti jauhaa ylinopeuksista ja kauhistella uhrien määrää......on ihmisen itsensä laatima määritelmä tieosuudelle. "Kairakettu" on näköjään tässä ketjussa onnistunut niin hyvin piilottamaan halunsa nostaa nopeusrajoituksia, että et ilmeisesti tajunnut??? Valaisen asiaa...
Oletetaan että tieosuuden rajoitus on 80km/h. Ko tie muutetaan leveäkaistatieksi ja SAMALLA 100km/h Mahtaakohan keskimääräiset YLInopeudet nousta?
Tässä aloituksessani on myös nähtyä faktaa, että kun tie on riittävän hyvä ja rajoitus riittävän suuri, ylinopeuksia ei juurikaan enää ajeta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026667605
Tuolla en huomannut mainita, että itse ohitin autoja noin 1km välein, tosin suuri osa niistä oli rekkoja....Tojo-Kölli kirjoitti:
.....on ihmisen itsensä laatima määritelmä tieosuudelle. "Kairakettu" on näköjään tässä ketjussa onnistunut niin hyvin piilottamaan halunsa nostaa nopeusrajoituksia, että et ilmeisesti tajunnut??? Valaisen asiaa...
Oletetaan että tieosuuden rajoitus on 80km/h. Ko tie muutetaan leveäkaistatieksi ja SAMALLA 100km/h Mahtaakohan keskimääräiset YLInopeudet nousta?
Tässä aloituksessani on myös nähtyä faktaa, että kun tie on riittävän hyvä ja rajoitus riittävän suuri, ylinopeuksia ei juurikaan enää ajeta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026667605
Tuolla en huomannut mainita, että itse ohitin autoja noin 1km välein, tosin suuri osa niistä oli rekkoja....toi tässä ilmi halunsa nostaa nopeusrajoituksia, mutta onko minun pakko kommentoida VAIN sitä, vai saako tämmöinen tyhmä tampio tarttua siihen toiseen mainittuun asiaan joka MINUSTA on isompi asia kuin nopeusRAJOITUS, nimittäin joustavuus?
Mietin ennemminkin tietä, jolla nyt on rajoitus tuo 100, ja jolla moni mielellään liikkuisi pikkuisen rajoituksen yli, joten ohituksia tapahtuu paljon. Jos tuosta tiestä tehtäisiin hiukkasen leveämpi, jolloin ohitus ei enää olisi juttu eikä mikään vaan sujuisi täysin kivuttomasti ja töksähtelemättä niin ohittajan, ohitettavan kuin vastaantulijoiden kannalta, ja rajoitus olisi tiellä edelleen sama, niin kasvaisiko silloin ylinopeuksien määrä, siitä ilosta että nyt on parempi tie? Minä luulen että EI KASVAISI, voisi jopa vähentyä, koska autoilijan stressi väistämättä vähentyisi joustavan liikennesuunnittelun tuloksena.Ursa kirjoitti:
toi tässä ilmi halunsa nostaa nopeusrajoituksia, mutta onko minun pakko kommentoida VAIN sitä, vai saako tämmöinen tyhmä tampio tarttua siihen toiseen mainittuun asiaan joka MINUSTA on isompi asia kuin nopeusRAJOITUS, nimittäin joustavuus?
Mietin ennemminkin tietä, jolla nyt on rajoitus tuo 100, ja jolla moni mielellään liikkuisi pikkuisen rajoituksen yli, joten ohituksia tapahtuu paljon. Jos tuosta tiestä tehtäisiin hiukkasen leveämpi, jolloin ohitus ei enää olisi juttu eikä mikään vaan sujuisi täysin kivuttomasti ja töksähtelemättä niin ohittajan, ohitettavan kuin vastaantulijoiden kannalta, ja rajoitus olisi tiellä edelleen sama, niin kasvaisiko silloin ylinopeuksien määrä, siitä ilosta että nyt on parempi tie? Minä luulen että EI KASVAISI, voisi jopa vähentyä, koska autoilijan stressi väistämättä vähentyisi joustavan liikennesuunnittelun tuloksena......luin vähän ylimalkaisesti kun ketjussa on niin hitosti vastauksia, että ymmäsin aivan päinvastoin :-)
Todellakin, ne ylinopeudet mihinkään kasva, koska valtaosa autoilijoista pitää 90km/h sopivimpana nopeutena etenemisen, turvallisuuden ja polttoaineen kulutuksen suhteen.
Se viittaamani nopeuden nosto taas käytännössä poistaisi ylinopeuksia reilusti, koska lähes kaikki ajavat pientä ylinopeutta 80km/h:n alueella tällä hetkellä, jopa rekat siihen pystyvät.
- viisasta vastaan
väittää. Enkä tarkoita viestin aloittajaa.
(viisaalla :-))
Että ihan vapaat rajoitukset, vai? Onko sinulla jotakin yhteisiä sääntöjä ja .. Lakeja ! vastaan.
No, kairan ketut pysykööt kairassa. Siellä on muuten moni asia paljon paremmin kuin liikenteessä. Eikä tietoakaan liikenteen sujumattomuudesta.
Kairassa kun saa hölkkäillä niin lujaa kuin omista rahkeista lähtee.
Eiköhän nopeuserot ole aika pienet kun kaikki noudattaa niitä rajoituksia. Ei täällä ole mitään tarvetta yleisesti erikseen ohituksia lisätä, jos se kairaketulle on vaikeaa.
Voi,voi ja lässyn lässyn. Eiköhän ikä tuo sinullekin kokemusta joskus, toivottavasti.
Turvallista matkaa.... - Eki2
Nopeusrajoitusten yksi idea on siinä, että nopeuden saataisiin likimain samoiksi. Ja perusjuttu on tietenkin se, että teille määritellään mahdollisimman hyvin suurin nopeus, joka sille sopii.
Minusta Suomen yleisrajoitukset ovat aika kohdallaan. Ja aika hyvin muutenkin. Toki huonoimmilla teillä ja taajamissa olisi tarvetta alentaakin.
Mikäli lähdettäisiin ajatuksesta, että nopeuksien ei tarvitsisi olla läheskään samanlaisia, olisi tarvetta selvästi alentaa nopeuksia. - ketulta
On tainnut mopo karata viestin aloittajalta karata käsistä: =>
"Rajoitukset ovat suoraan sanoen perseestä, vaikka niillä yritetäänkin hillitä nopeuseroja."
Eipä liikenne sujuisi turvallisesti ilman rajoituksia, koska kirjoittajan kaltaisia on liikenteessä. Ajettaisiin kuitenkin niin lujaa kuin pää kestää. Eli älytöntä kaahausta.
"Oikeaan rytmitykseen päästään vain sallimalla pienet ja suuret nopeuserot, sekä mahdollistamalla ne mahdollisimman tehokkaasti. "
Teille merkkejä: hitaat 80 km/h, nopeat 100 km/h ja kiireiset 120 km/h. Ja rytmitys toimii :)
Rytmityksen tehostamiseksi erilaisia ajokortteja. Aluksi tuo 120 km/h kortti (tai 120 )tyhmemmille, ja kokemuksen mukaan alennetaan. Vai toisinpäin, Kun ajat 100 000 km saat ajaa satasta, ja kun on takana 200 000 km saat ajaa jo 200 km/h. Kyllä rytmitys toimii. HeHe.
"Ei kai kukaan tyhmyyksissään ryhdy vastaankaan väittämään?"
Siis, odotatko vain tyhmiltä vastauksia? Tyhmät väittää, viisaammat tyrmää tyhmät väitteet. Niinhän se on."Eipä liikenne sujuisi turvallisesti ilman rajoituksia"
Montanassa sujui: http://www.tiet.fi/montana.htm- Sulle nauretaan
Kairakettu kirjoitti:
"Eipä liikenne sujuisi turvallisesti ilman rajoituksia"
Montanassa sujui: http://www.tiet.fi/montana.htmKerropa Montanan ja Suomen teiden samankaltaisuudet. Lyhyestä jäävästä listasta voikin sitten jo päätellä jotain.
Inttämisesi epätoivoisuutta korostaa se, että käytät yhtä internetin suurinta huumorisivustoa lähteenä :D Sulle nauretaan kirjoitti:
Kerropa Montanan ja Suomen teiden samankaltaisuudet. Lyhyestä jäävästä listasta voikin sitten jo päätellä jotain.
Inttämisesi epätoivoisuutta korostaa se, että käytät yhtä internetin suurinta huumorisivustoa lähteenä :DEnsinnäkin sieltä linkin kautta pääsee eteenpäin aika helposti, ei tarvitse jäädä tiet -sivuille.
Avauksessa mainitsen tiestöön panostamisen, jonka voit käsittää tarkoittavan vaikka Suomen teiden samankaltaistamista Montanan tiestöön.- lukea tarkemmin?
Kairakettu kirjoitti:
Ensinnäkin sieltä linkin kautta pääsee eteenpäin aika helposti, ei tarvitse jäädä tiet -sivuille.
Avauksessa mainitsen tiestöön panostamisen, jonka voit käsittää tarkoittavan vaikka Suomen teiden samankaltaistamista Montanan tiestöön.Kerropa Montanan ja Suomen teiden samankaltaisuudet.
Miksi et kerro? lukea tarkemmin? kirjoitti:
Kerropa Montanan ja Suomen teiden samankaltaisuudet.
Miksi et kerro?Tiet kuntoon ja rajoitukset vex.
- tajua
Kairakettu kirjoitti:
Tiet kuntoon ja rajoitukset vex.
Mikä tuossa kysymyksessä nyt on se vaikea kohta? Montana, Suomi, tiet, vertailu? Mikä? Miksi et vastaa?
- Furlong
tajua kirjoitti:
Mikä tuossa kysymyksessä nyt on se vaikea kohta? Montana, Suomi, tiet, vertailu? Mikä? Miksi et vastaa?
Onko ymmärryksessä vikaa?? Kairakettu kirjoitti, että tiet pitäisi tehdä samankaltaisiksi ja rajoitukset veks!
Et taida olla se penaalin terävin kynä - Furshort
Furlong kirjoitti:
Onko ymmärryksessä vikaa?? Kairakettu kirjoitti, että tiet pitäisi tehdä samankaltaisiksi ja rajoitukset veks!
Et taida olla se penaalin terävin kynäTeitä on sitten kaksi jotka eivät tajua, miksi se ei ole mahdollista. Ja muilla on hauskaa.
- Tai sitten
Furshort kirjoitti:
Teitä on sitten kaksi jotka eivät tajua, miksi se ei ole mahdollista. Ja muilla on hauskaa.
Sinä olet se ainoa joka ei tajua.
Etkö sinä todellakaan tajua, että kairakettu tahtoisi tiet samaan kuntoon kuin montanassa ja nopeudet ylemmäs?
Terveisin taksisuhari stadista - mutta näköjään
Tai sitten kirjoitti:
Sinä olet se ainoa joka ei tajua.
Etkö sinä todellakaan tajua, että kairakettu tahtoisi tiet samaan kuntoon kuin montanassa ja nopeudet ylemmäs?
Terveisin taksisuhari stadistateitä näyttää riittävän jo kolme, joille ei mene jakeluun, miksi se ei ole mahdollista. muille se onkin ihan itsestään selvää.
terveisin asioita ymmärtävä. - Ymmärtävä.....
mutta näköjään kirjoitti:
teitä näyttää riittävän jo kolme, joille ei mene jakeluun, miksi se ei ole mahdollista. muille se onkin ihan itsestään selvää.
terveisin asioita ymmärtävä.Mitäköhän mahdat ymmärtää?? Sun mielestäsi siis suomessa tiestön parantaminen sellaiseksi, että ohitukset helpottuu, ei auttaisi mitään.
Taidat olla kuule ihan yksin ajatustesi kanssa.
Tuolla tienpäällä näkee nykyään paljon vaarallisia ohituksia, kun joltain aina palaa pinna edessä matelevan hitaammman ajoneuvon takia.
Mielestäsi siis ei tilannetta parantaisi yhtään se, että käytössä olisi useampia kaistoja, ohituskaistoja jne, enemmän sekä tiet parempia. Sitä mukaa voisi nostaa rajoituksia ylös, koska suomessa on todella runsaasti nykyään 80km/h rajoituksia.
Kyllä minustakin kairakettu kirjoitti ihan asiaa.
No näillä palstoilla on huomattukin se, että yleensä asioista ymmärtämättömät ovat juuri niitä "asioista ymmärtäviä" jotka olettavat muidenkin olevan puolellaan.
Sinulla taitaa olla vain jokin asennevamma viestiketjun aloittajaa kohtaan. Taidat olla kateellinen, koska hän on kirjoittanut paljon mielenkiintoisia juttuja ja höystänyt niitä valokuvin - väärässä
Ymmärtävä..... kirjoitti:
Mitäköhän mahdat ymmärtää?? Sun mielestäsi siis suomessa tiestön parantaminen sellaiseksi, että ohitukset helpottuu, ei auttaisi mitään.
Taidat olla kuule ihan yksin ajatustesi kanssa.
Tuolla tienpäällä näkee nykyään paljon vaarallisia ohituksia, kun joltain aina palaa pinna edessä matelevan hitaammman ajoneuvon takia.
Mielestäsi siis ei tilannetta parantaisi yhtään se, että käytössä olisi useampia kaistoja, ohituskaistoja jne, enemmän sekä tiet parempia. Sitä mukaa voisi nostaa rajoituksia ylös, koska suomessa on todella runsaasti nykyään 80km/h rajoituksia.
Kyllä minustakin kairakettu kirjoitti ihan asiaa.
No näillä palstoilla on huomattukin se, että yleensä asioista ymmärtämättömät ovat juuri niitä "asioista ymmärtäviä" jotka olettavat muidenkin olevan puolellaan.
Sinulla taitaa olla vain jokin asennevamma viestiketjun aloittajaa kohtaan. Taidat olla kateellinen, koska hän on kirjoittanut paljon mielenkiintoisia juttuja ja höystänyt niitä valokuvinEn ole sanonut, ettei tiestöä voi parantaa. Olen sanonut, ettei tiestöämme ole mahdollista saada samanlaiseksi kuin tuossa yhdessä maailmankolkassa. Olenko yksin ajatusteni kanssa? Todista pois, että olen.
Asennevammat, kateellisuudet ja muut asiaan kuulumattomat löpinät ovat sitten sitä huttua, jota tietynlaiset reppanat tykkäävät suoltaa kun ovat liian ahtaalla. Olen pahoillani puolestasi. - seis!
Furlong kirjoitti:
Onko ymmärryksessä vikaa?? Kairakettu kirjoitti, että tiet pitäisi tehdä samankaltaisiksi ja rajoitukset veks!
Et taida olla se penaalin terävin kynäMitä te pojat oikein itkette joidenkin leveämpien teiden perään? Kyllä se on niin että kaikkien pitää saada oma helikopteri ja ilmaiset kerosiinit. Sitten vasta päästään asialliseen liikennerytmiin.
- Etpä kovin fiksusti
väärässä kirjoitti:
En ole sanonut, ettei tiestöä voi parantaa. Olen sanonut, ettei tiestöämme ole mahdollista saada samanlaiseksi kuin tuossa yhdessä maailmankolkassa. Olenko yksin ajatusteni kanssa? Todista pois, että olen.
Asennevammat, kateellisuudet ja muut asiaan kuulumattomat löpinät ovat sitten sitä huttua, jota tietynlaiset reppanat tykkäävät suoltaa kun ovat liian ahtaalla. Olen pahoillani puolestasi.Vastannut. Idea oli parantaa teitä nykyisestä.
Sinä ryhdyit vähättelemään muita. - kuitenkin
Etpä kovin fiksusti kirjoitti:
Vastannut. Idea oli parantaa teitä nykyisestä.
Sinä ryhdyit vähättelemään muita.sen verran fiksusti, ettet mitään fiksua pystynyt asettamaan vastaan. Normaalilla lukutaidolla huomaa, että minä en ole vähätellyt muita, vaan arvostellut muiden kirjoituksia. Monesta muusta ei voi sanoa samaa.
- Paljon ajava
Ajattelen liikenteestä TÄYSIN samoin ! Kirjoitat hyvin !
- että olet
itsesi kanssa samaa mieltä.
- Vittuuntunut
Näin se vaan menee. Mä tunnustan. Oon ajanu viimeiset viis vuotta keskimäärin 15km/h ylinopeutta. Ajan 20000 km vuodessa. Oon ohitellu hitaampia ja vedin prätkäl huiput yli 250 km/h. Yhet ylinopeus sakot oon saanu joskus monta vuotta sitten. Vetäkää mut narun jatkeeks jos saatte kinni mut en oo ainoa, jonka mielest nää rajotukset on perseest.
- Vittuuntunut
Oon sun kans täysi samaa mieltä. mun piti pistää toi äskeinen statementti jollekkin muulle ku sulle mutta kun en vaan osaa...
Vittuuntunut kirjoitti:
Oon sun kans täysi samaa mieltä. mun piti pistää toi äskeinen statementti jollekkin muulle ku sulle mutta kun en vaan osaa...
Jotkut eivät ehkä, mikä sekin on ymmärrettävää.
- Vähenee puolella
Pitäisi määrätä vakionopeudensäädin pakolliseksi kaikkiin autoihin, niin ohitustarve vähenisi huomattavasti. Tietysti sen säätimen pitäisi pystyä pitämään nopeus sitten todellisena, joka edellyttäisi tietoa auton mittarivirheestä.
Se on muuten yllättävää miten epätasaista vauhtia jalalla kaasuttaen autot etenevät.- ....
Jos on pitempi turvaväli, niin et huomaa jos toinen vähän epätasaisesti ajaisikin. Huomat kyllä nykivän yksilön jos puskurissa roikut.
- pätemään.
Löytyikös venepaikkaa sieltä suomineidon perssilmästä ?
Vesiliikenteessä on vielä mahdollista toteuttaa itseään vapaalla nopeudella.Paljonko paatti kulkee ?- Asuuko kairakettu
Stadissa?
- saarimökeille
Tuliko kairiksesta nyt sisävesipiisami.
- PuuPää.
hassua että KuraKuttu/FöhrLöng on palstaa täyttämässä jaappailuineen nyt kun Antsa ja Loistis molemmat loistavat poissaolollaan...
- Heidän jutut
PuuPää. kirjoitti:
hassua että KuraKuttu/FöhrLöng on palstaa täyttämässä jaappailuineen nyt kun Antsa ja Loistis molemmat loistavat poissaolollaan...
Ovat sentään asiaa. Kairaketun aloitus on kuitenkin asiallinen. Perimmäisenä tarkoituksena liikenneturvallisuuden ja liikenteen joustavuuden parantaminen.
Eipä tuo furlongkaan ole mitään typeryyksiä ladellut, vaan pääasiassa ilmoittanut olevansa samaa mieltä, että teitä pitäisi parantaa jolloin liikenne muuttuisi sujuvammaksi
On vain jotenkin käsittämätöntä, että tällä palstalla taas jutut menee henkilökohtaisuuksiin ja ihmiset jankkaavat vastaan.
Olisiko niin, että nämä vastustajat eivät autoile ollenkaan.
Minäkin paljon ajavana olen sitä mieltä, että teitä pitäisi parantaa ja rajoituksia nostaa sitten sen mukaan. Ohittaminen pitäisi saada helpommaksi, koska aina on näitä hitaammin ajavia jotka keräävät jonoja taakseen. Sitten jonon perältä tulee antsa sokkona ohitellen ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ohitusten ollessa helppoja kyseisiä tilanteita ei synny.
Näyttää siltä, että vain pari kourallinen asiallisia kirjoittajia tajusi tämän pointin kairaketun asiallisesta aloituksesta.
Nämä ovat tojo-kölli, ursa, furlong ja v****untunut - on nauttinut
PuuPää. kirjoitti:
hassua että KuraKuttu/FöhrLöng on palstaa täyttämässä jaappailuineen nyt kun Antsa ja Loistis molemmat loistavat poissaolollaan...
mummolassa muutakin kuin pullaa. Pitäs muistaa sillon tällön vaihtaa nikkiä ettei mene se vähäinenkin uskottavuus mitä saattaa olla jäljellä.
- vai niin
Heidän jutut kirjoitti:
Ovat sentään asiaa. Kairaketun aloitus on kuitenkin asiallinen. Perimmäisenä tarkoituksena liikenneturvallisuuden ja liikenteen joustavuuden parantaminen.
Eipä tuo furlongkaan ole mitään typeryyksiä ladellut, vaan pääasiassa ilmoittanut olevansa samaa mieltä, että teitä pitäisi parantaa jolloin liikenne muuttuisi sujuvammaksi
On vain jotenkin käsittämätöntä, että tällä palstalla taas jutut menee henkilökohtaisuuksiin ja ihmiset jankkaavat vastaan.
Olisiko niin, että nämä vastustajat eivät autoile ollenkaan.
Minäkin paljon ajavana olen sitä mieltä, että teitä pitäisi parantaa ja rajoituksia nostaa sitten sen mukaan. Ohittaminen pitäisi saada helpommaksi, koska aina on näitä hitaammin ajavia jotka keräävät jonoja taakseen. Sitten jonon perältä tulee antsa sokkona ohitellen ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ohitusten ollessa helppoja kyseisiä tilanteita ei synny.
Näyttää siltä, että vain pari kourallinen asiallisia kirjoittajia tajusi tämän pointin kairaketun asiallisesta aloituksesta.
Nämä ovat tojo-kölli, ursa, furlong ja v****untunut"Ei kai kukaan tyhmyyksissään ryhdy vastaankaan väittämään?"
- Taksisuhari
vai niin kirjoitti:
"Ei kai kukaan tyhmyyksissään ryhdy vastaankaan väittämään?"
Onko viisasta vastustaa liikenneturvallisuutta parantavia juttuja?
Menkää katsomaan ruotsin tiestöä. Ohitukset tehty helpoiksi. - asiasta
Taksisuhari kirjoitti:
Onko viisasta vastustaa liikenneturvallisuutta parantavia juttuja?
Menkää katsomaan ruotsin tiestöä. Ohitukset tehty helpoiksi.jota ei ole varaa toteuttaa? Jos esitetään mielipide, se on varmaan tarkoitettu keskusteltavaksi. Vai oliko se taas teiden kingin ainoa oikea totuus.
- Taksisuhari
asiasta kirjoitti:
jota ei ole varaa toteuttaa? Jos esitetään mielipide, se on varmaan tarkoitettu keskusteltavaksi. Vai oliko se taas teiden kingin ainoa oikea totuus.
Täällä näyttää vinkuvan vain pari tyyppiä, sinä mukaanluettuna, jotka käyvät nimittelemään.
Ursa, tojo-kölli, furlong, nämä keskustelivat asiallisesti.
Minä en kuitenkaan jaksa keskustella asiasta enempää, kun keskenkasvuiset (ainakin mieleltään) menevät aina sivuraiteille.
Kyllä suomessakin olisi varaa toteuttaa nelostien perusparannus, sekä muutaman muun suuremman tien parannukset suurimpiin kaupunkeihin saakka jos halua olisi. Tekisivät niinkuin ruotsissa. Kaikki päätiet kuntoon - aloittanut
Taksisuhari kirjoitti:
Täällä näyttää vinkuvan vain pari tyyppiä, sinä mukaanluettuna, jotka käyvät nimittelemään.
Ursa, tojo-kölli, furlong, nämä keskustelivat asiallisesti.
Minä en kuitenkaan jaksa keskustella asiasta enempää, kun keskenkasvuiset (ainakin mieleltään) menevät aina sivuraiteille.
Kyllä suomessakin olisi varaa toteuttaa nelostien perusparannus, sekä muutaman muun suuremman tien parannukset suurimpiin kaupunkeihin saakka jos halua olisi. Tekisivät niinkuin ruotsissa. Kaikki päätiet kuntoonkeskustelemaan. Hohhoijaa.
- Taksisuhari
aloittanut kirjoitti:
keskustelemaan. Hohhoijaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026751229
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026751670
Mitäs noissa sitten on? Mutta osaltani tämä keskusteku päättyy tähän. - sanoin ;D
Taksisuhari kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026751229
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000026751670
Mitäs noissa sitten on? Mutta osaltani tämä keskusteku päättyy tähän.mutta mitä siitä, ehkä ensi kerralla
- Taksisuhari
sanoin ;D kirjoitti:
mutta mitä siitä, ehkä ensi kerralla
"Minäkin paljon ajavana olen sitä mieltä, että teitä pitäisi parantaa ja rajoituksia nostaa sitten sen mukaan. Ohittaminen pitäisi saada helpommaksi, koska aina on näitä hitaammin ajavia jotka keräävät jonoja taakseen. Sitten jonon perältä tulee antsa sokkona ohitellen ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ohitusten ollessa helppoja kyseisiä tilanteita ei synny. "
"Suomessa on kuitenkin liikennemäärät sellaisia, että kairaketun esitys toimisi.
Helpottaisi rekkojen ja muiden hitaampien ohituksia, ja liikenneturvallisuus paranisi"
Sinulla taitaa olla ymmärryksessä vikaa ja muutenkin pelkkä inttäjä. Tuossahan minä olen selvästi keskustellut asiasta, mutta sinä et ole osannut puhua itse asiasta yhtään mitään.
Ärsyttää tuollaiset pennut, joilla ei ole juuri mitään sanottavaa. Venepaikka on olemassa ja paattini on hitaanlainen, sillä se on tarkoitettu lokoisaan oleskeluun (sauna ja kokoustilat, terassit, takkahuone ym. mukavaa), eikä vauhtihirmuiluun. Sitä voi tulevaisuudessa myös vuokrata, mutta ei vielä tänä kesänä. Kiirettä kannattaa pitää, jos ensi kesäksi haluaa, viikot menee nopeasti. Helpotusta kuitenkin tulossa, sillä lisää samanlaisia on tilattu pari kappaletta/vuosi.
- ulkomaalainen
...esityksiä en ole pitkään aikaan nähnyt näillä palstoilla.
Katsopas vähän USA:haan, siellä ajetaan tasatahti ja nopeusrajoituksiaa, en kannata muuta tehdä, siitä ei hyöty kukaan.
Mutta suomalainen "kaikentaitava" voi ajella miten sattu, ulos tai toisen päälle, sehän vain "vahinko" ja itse asiassa toisen syytä, kun ei ajanut sinun neuvojen mukaisesti?- Hahhah!!
Suomessa on kuitenkin liikennemäärät sellaisia, että kairaketun esitys toimisi.
Helpottaisi rekkojen ja muiden hitaampien ohituksia, ja liikenneturvallisuus paranisi.
Miten jotkut eivät voi tätä tajuta??
Menkääpä katsomaan vaikka ruotsiin minkälaiset tiet sieltä löytyy.
Pohjoisen leveillä teillä 110 rajoitus kesät talvet.
Taksisuhari stadista. - !!!!
Mitä tasaisemmin ja samaa tahtia kaikki liikkuvat, sen parempi.
!!!! kirjoitti:
Mitä tasaisemmin ja samaa tahtia kaikki liikkuvat, sen parempi.
Voi tuota nöyryyttä, köyhän talon porsas. Tasatahtia kaikki vaikka kaasukammioon?
Ihmisten oikeutta vapaaseen liikkumiseen ei pitäisi rajoitella mitenkään ja nykyrajoitukset Suomessa ovat järjettömyyksillään pelkkää kyykyttämistä.
Nopeuseroista ei tulla pääsemään eroon mitenkään, ja siksi niitä pitäisi helpottaa. Sinunko mielestäsi jonon etummainen saisi määrätä tahdin millä muidenkin tulee edetä? Henkilöautoilijat on talvirajoituksilla kyykytetty jo raskaan kaluston tahtiin ja oikeastaan hieman allekin, tämä on aivan väärä suuntaus.- ....
Kairakettu kirjoitti:
Voi tuota nöyryyttä, köyhän talon porsas. Tasatahtia kaikki vaikka kaasukammioon?
Ihmisten oikeutta vapaaseen liikkumiseen ei pitäisi rajoitella mitenkään ja nykyrajoitukset Suomessa ovat järjettömyyksillään pelkkää kyykyttämistä.
Nopeuseroista ei tulla pääsemään eroon mitenkään, ja siksi niitä pitäisi helpottaa. Sinunko mielestäsi jonon etummainen saisi määrätä tahdin millä muidenkin tulee edetä? Henkilöautoilijat on talvirajoituksilla kyykytetty jo raskaan kaluston tahtiin ja oikeastaan hieman allekin, tämä on aivan väärä suuntaus.Tasaisen tappava tahti on se paras tahti.
.... kirjoitti:
Tasaisen tappava tahti on se paras tahti.
Lue vaikka tältäkin palstalta "perseessä roikkujista" ym.
- PuuPää.
Kairakettu kirjoitti:
Voi tuota nöyryyttä, köyhän talon porsas. Tasatahtia kaikki vaikka kaasukammioon?
Ihmisten oikeutta vapaaseen liikkumiseen ei pitäisi rajoitella mitenkään ja nykyrajoitukset Suomessa ovat järjettömyyksillään pelkkää kyykyttämistä.
Nopeuseroista ei tulla pääsemään eroon mitenkään, ja siksi niitä pitäisi helpottaa. Sinunko mielestäsi jonon etummainen saisi määrätä tahdin millä muidenkin tulee edetä? Henkilöautoilijat on talvirajoituksilla kyykytetty jo raskaan kaluston tahtiin ja oikeastaan hieman allekin, tämä on aivan väärä suuntaus.Samalla pitäisi varmaan kieltää lailla kaikki puuttuminen kaikkeen kansan vapaaseen tahtoon.
Jos joku haluaa ottaa sinun autosi käyttöösi, sitä vapautta ei toki tarvitse rajoittaa.
Jos joku haluaa ottaa kaupasta tavaraa eikä halua maksaa siitä, ei sitä vapautta pidä mennä rajoittamaan.
Jos joku haluaa ampua sinua vasempaan jalkaan, ei sitä vapautta kuulu mitenkään rajoittaa.
Noin esimerkkeinä. Mikä vithu siinä on joillakin että samat säännöt jotka koskevat kaikkia on joillekin pienen navan tuoijottajille pelkkää kiusantekoa.
Ja jos haluatte asioihin muutosta niin valittakaa eduskuntaan tms. taholle älkääkä täällä lätiskö. PuuPää. kirjoitti:
Samalla pitäisi varmaan kieltää lailla kaikki puuttuminen kaikkeen kansan vapaaseen tahtoon.
Jos joku haluaa ottaa sinun autosi käyttöösi, sitä vapautta ei toki tarvitse rajoittaa.
Jos joku haluaa ottaa kaupasta tavaraa eikä halua maksaa siitä, ei sitä vapautta pidä mennä rajoittamaan.
Jos joku haluaa ampua sinua vasempaan jalkaan, ei sitä vapautta kuulu mitenkään rajoittaa.
Noin esimerkkeinä. Mikä vithu siinä on joillakin että samat säännöt jotka koskevat kaikkia on joillekin pienen navan tuoijottajille pelkkää kiusantekoa.
Ja jos haluatte asioihin muutosta niin valittakaa eduskuntaan tms. taholle älkääkä täällä lätiskö....on lätisemistä varten, etkö sitä tajunnut?
- PääPuu.
Kairakettu kirjoitti:
...on lätisemistä varten, etkö sitä tajunnut?
Tarkoituksenasi ei ole mikään järkevä keskustelu vaan vain kuluttaa "kallista työaikaasi" kirjoittelemalla tänne kaiken maailman lätinää ja itkuvirttä samalla kun odottelet ohitusmahdollisuutta jostakusta "tulpasta" joka ajaa sääntöjen mukaan?
Sääntöjen, joita vaadit täällä isoon ääneen muutettaviksi mutta et halua tehdä asian eteen mitään? PääPuu. kirjoitti:
Tarkoituksenasi ei ole mikään järkevä keskustelu vaan vain kuluttaa "kallista työaikaasi" kirjoittelemalla tänne kaiken maailman lätinää ja itkuvirttä samalla kun odottelet ohitusmahdollisuutta jostakusta "tulpasta" joka ajaa sääntöjen mukaan?
Sääntöjen, joita vaadit täällä isoon ääneen muutettaviksi mutta et halua tehdä asian eteen mitään?Millaiset mahdollisuudet luulisit minulla olevan nykysääntöjen muuttamiseen, kun virkamiehet ovat nickisi kaltaisia?
- Too Fast For You
En nyt jaksanut lukea kaikkia viestejä lävitse, mutta asiaa puhut.
Nykystandardin mukainen liikennesuunittelu tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi, ettei kukaan sitä edes ymmärrä.
Varmasti jokainen tietää tyrittyjä liikennesuunnitteluratkaisuja.
Hyvän suunnittelun pohjalla pitäisi olla pyrkimys "systeemin" yksinkertaistamiseen.. ja liikennevirtojen hidastamisen/pysäyttämisen minimointiin.
Mitään liian hienoa ei pitäisi suunnittelulla yrittää. Se ei toimi kumminkaan. Mitä tehdään sellaisilla risteyksillä, joissa 50% autoilijoista ei osaa katsoa oikeaa ajojärjestystä? (Sitten voi mennä kun ketään ei tule mistään)
Mainitsemasi ohitusmahdollisuus on tärkeä pointti. Joka koskee kaikkea liikennettä.
Ohitusmahdollisuuksien puutteella voidaan saada pienikin liikenne jonoutumaan. Siinä vaiheessa kun liikenne jonoutuu, niin se tökkii sitten loppuun saakka. - nopeutta
Minulla ei tee tiukkaa ajaa samaa nopeutta muiden kanssa. Ajotaidottomalla se tekee ehkä tiukkaa.
Kairakettu kirjoitti:
Etkö siis ohita edes traktoria, tai puimuria? Muitakin hitaita siellä riittää.
....oikein sikiää?????? Ajotaidolla ei ole mitään tekemistä asian kannsa. Kärsivällisyydellä korkeintaan!
No, nauran kanssasi ilomielin, ja kipurassa :-)- mutta….
Kairakettu kirjoitti:
Etkö siis ohita edes traktoria, tai puimuria? Muitakin hitaita siellä riittää.
Tietenkin ohitan tosi hitaasti liikkuvat ajoneuvot.
En minä nyt kuitenkaan jaksa bensaani tuhlata ohitukseen, jos joku ajaa 90 km/h satasen alueella. Ennemmin jätän tarpeeksi turvaväliä ja ajan perille 10 km/h hitaammin. mutta…. kirjoitti:
Tietenkin ohitan tosi hitaasti liikkuvat ajoneuvot.
En minä nyt kuitenkaan jaksa bensaani tuhlata ohitukseen, jos joku ajaa 90 km/h satasen alueella. Ennemmin jätän tarpeeksi turvaväliä ja ajan perille 10 km/h hitaammin.Jäät muille tulpaksi ja aiheutat vain lisää ohitustarpeita ja niitä nopeuseroja.
- ??!
Kairakettu kirjoitti:
Jäät muille tulpaksi ja aiheutat vain lisää ohitustarpeita ja niitä nopeuseroja.
100 km/h on maksiminopeus ja ihan hyvin voi ajaa 10-15 % hitaammin, eikä sen pitäisi nyppiä ketään. Sen kun ajat itse samaa nopeutta ja olet perillä 5 min myöhemmin. Nopeammin kuin suurin sallittu, ei kuitenkaan ole sallittua ajaa.
??! kirjoitti:
100 km/h on maksiminopeus ja ihan hyvin voi ajaa 10-15 % hitaammin, eikä sen pitäisi nyppiä ketään. Sen kun ajat itse samaa nopeutta ja olet perillä 5 min myöhemmin. Nopeammin kuin suurin sallittu, ei kuitenkaan ole sallittua ajaa.
Mitään velvollisuutta ei ole jäädä hitamman taakse ja suurinta sallittua nopeutta on täysin laillista ajaa.
"100 km/h on maksiminopeus ja ihan hyvin voi ajaa 10-15 % hitaammin, eikä sen pitäisi nyppiä ketään."
Noinhan varmaan monet asennevammaiset ajattelevat ja siksipä juuri niitä ohitusmahdollisuuksia pitäisi helpottaa tiestöä parantamalla.- ....
Kairakettu kirjoitti:
Mitään velvollisuutta ei ole jäädä hitamman taakse ja suurinta sallittua nopeutta on täysin laillista ajaa.
"100 km/h on maksiminopeus ja ihan hyvin voi ajaa 10-15 % hitaammin, eikä sen pitäisi nyppiä ketään."
Noinhan varmaan monet asennevammaiset ajattelevat ja siksipä juuri niitä ohitusmahdollisuuksia pitäisi helpottaa tiestöä parantamalla.Kyllä, on täysin laillista ajaa suurinta sallittua, yhtä lailla kuin on laillista ajaa 10 km/h hiljempaa kuin suurin sallittu.
Asennevammainen on sellainen joka ei hyväksy yhteisiä pelisääntöjä. Asennevammainen yrittää väkisin soveltaa omia sääntöjä ja perustelee näitä ”ainoina oikeina” järkevinä sääntöinä.
On OK parantaa tiestöä ja tehdä lisää ohituspaikkoja, mutta se ei ole oikein jos niitä sitten käytetään väärin ja ajetaan niissä ylinopeutta ja tehdään muuta liikennesääntöjä vastaisia tekoja. .... kirjoitti:
Kyllä, on täysin laillista ajaa suurinta sallittua, yhtä lailla kuin on laillista ajaa 10 km/h hiljempaa kuin suurin sallittu.
Asennevammainen on sellainen joka ei hyväksy yhteisiä pelisääntöjä. Asennevammainen yrittää väkisin soveltaa omia sääntöjä ja perustelee näitä ”ainoina oikeina” järkevinä sääntöinä.
On OK parantaa tiestöä ja tehdä lisää ohituspaikkoja, mutta se ei ole oikein jos niitä sitten käytetään väärin ja ajetaan niissä ylinopeutta ja tehdään muuta liikennesääntöjä vastaisia tekoja."Kyllä, on täysin laillista ajaa suurinta sallittua, yhtä lailla kuin on laillista ajaa 10 km/h hiljempaa kuin suurin sallittu."
No niin! Vaikka kaikki ajavat laillisia nopeuksia, niin silti syntyy nopeuseroja ja rytmihäiriöitä. Liikenne kasvaa kuitenkin koko ajan ja siksi niitä nopeuseroja pitäisi pyrkiä helpottamaan tienparannuksin ja myös liikennesäännöin, eli ohiutstilanteisiin tulisi sallia pienet ylinopeudet. Paremmat tiet mahdollistaisivat myös suuremmat nopeusrajoitukset, kun nykyisilläkin on jo liian alhaiset rajoitukset.
Sääntöjen rikkomisesta ei ole nyt ollut kyse.??! kirjoitti:
100 km/h on maksiminopeus ja ihan hyvin voi ajaa 10-15 % hitaammin, eikä sen pitäisi nyppiä ketään. Sen kun ajat itse samaa nopeutta ja olet perillä 5 min myöhemmin. Nopeammin kuin suurin sallittu, ei kuitenkaan ole sallittua ajaa.
siitäkin, onko sinulla matkaa 15 kilometriä vai 1500 kilometriä.
Mitä parempi tie, sitä vähemmän ketään nyppii kenenkään toisen nopeus. Kyllä pitkän matkan ajaja ihan varmasti haluaa mielellään ohittaa edellä ajavan, jonka vauhti on 10-15 kilometriä alle sen mitä itse haluaisi ajaa. Ihan yhtä luonnollista se on kuin mennä kävelytiellä tai hiihtoladulla hitaammista ohi. Ohituksia tulee vilkkailla teillä tapahtumaan JOKA TAPAUKSESSA, nopeuseroja autojen välillä on JOKA TAPAUKSESSA. Miten turvallisesti nopeampi auto ohittaa hitaamman liikkujan, ei ole pelkästään yksittäisestä kuljettajasta kiinni, vaan myös tiensuunnittelusta. Minusta ei pidä juuttua liikaa noihin mainitsemiinne asennevammaisiin. Kaikki ohittelijat eivät ole asennevammaisia. Kaikki inhimillisen virheen, virhearvioinnin tekijät eivät ole asennevammaisia. Jos vilkkaimmista liikenneväylistä saataisiin niin turvallisia, että ne ehkä antaisivat anteeksi ns. normaalin kuljettajan ns. normaalin inhimillisen virheen. Eikö silloin voisi oikeasti puhua turvallisuuteen tähtäävästä LIIKENNESUUNNITTELUSTA. Esim. levennetyillä teillä tuo mainitsemasi "nopeammin kuin suurin sallittu ei kuitenkaan ole sallittua ajaa" on itse asiassa enemmän realistista jopa saavuttaa, ohitustilanteessakaan ei tuommoisella tiellä ole "pakko" ajaa ylinopeutta ehtiäkseen omalle kaistalle turvallisesti takaisin. Ruåttissa käydessä oli niin mukavaa ajaa pitkä pätkä suunnilleen tasaista omaa vauhtia vaikka liikennettä oli aika paljon. Se vain soljui eteenpäin, lähes ilman jarruvaloja tai vaihdekepin rassausta, ilman kenenkään painostusta takapuskurissa kilometri toisensa jälkeen ja ilman tunnetta että joku "varastaa" toiselta aikaa. Pieni ripaus kohteliaisuutta ja PALJON liikennesuunnittelua. Onhan Suomessakin samanlaisia teitä, mutta niitä saisi olla paljon enemmän. Norjasta nyt puhumattakaan...
Tiedä vaikka ns. asennevammaisiakin olisi vähemmän, jos enemmän panostettaisiin kaikkien mukavuuteen ja turvallisuuteen tien päällä.Kairakettu kirjoitti:
Jäät muille tulpaksi ja aiheutat vain lisää ohitustarpeita ja niitä nopeuseroja.
Ei tämä kirjoittaja ole mikään tulppa!
Jos sinulla on litraista suurempi moottori autossa, ohitus sujuu mutkattomasti!
Minua vituttaa juuri ne, jotka haluaisivat ajaa sen 10km/h nopeampaa, mutta eivät pysty/osaa/halua ohittaa... Painostavat hitaammin ajavia kuitenkin puskurit puskurissa kiinni!
Muutama tollanen ja paremmallakin autolla on hankala ohittaa ruuhkassa, kun pitäisi vetää yhdellä sivulla 3-4 henkilöautoa ja rekka/pari samalla vedolla....
Tulppa on sellainen, joka vetää reilua alinopeutta, eikä millään lailla auta takaa tulevia. keinoja on monia. Ajaa mahdollisimman reunassa, näyttää ohitusvillkua, käydä levähdyspaikalla/linja-auton pysäkillä jne.
Tulpaksi itse voisin nimitän myös sellaisia, jotka roikkuvat em. perässä, ILMAN turvaväliä......Tojo-Kölli kirjoitti:
Ei tämä kirjoittaja ole mikään tulppa!
Jos sinulla on litraista suurempi moottori autossa, ohitus sujuu mutkattomasti!
Minua vituttaa juuri ne, jotka haluaisivat ajaa sen 10km/h nopeampaa, mutta eivät pysty/osaa/halua ohittaa... Painostavat hitaammin ajavia kuitenkin puskurit puskurissa kiinni!
Muutama tollanen ja paremmallakin autolla on hankala ohittaa ruuhkassa, kun pitäisi vetää yhdellä sivulla 3-4 henkilöautoa ja rekka/pari samalla vedolla....
Tulppa on sellainen, joka vetää reilua alinopeutta, eikä millään lailla auta takaa tulevia. keinoja on monia. Ajaa mahdollisimman reunassa, näyttää ohitusvillkua, käydä levähdyspaikalla/linja-auton pysäkillä jne.
Tulpaksi itse voisin nimitän myös sellaisia, jotka roikkuvat em. perässä, ILMAN turvaväliä......Moottoritiellä ei ehkä ole tulppana, eikä leveäkaistatiellä, mutta muualla sitten kyllä. Keltaviivaa kun tahtoo olla monilla tieosuuksilla enemmän kuin valkoista katkoviivaa ja myös vastaantulevaa liikennettä siinä määrin, että jokainen alle rajoituksen ajava on tulppana useille sallittuakin nopeutta ajavalle. Tietäkään kun ei yleensä ole niin leveästi, että tilaa voisi antaa ohittajille.
- ...
Kairakettu kirjoitti:
Moottoritiellä ei ehkä ole tulppana, eikä leveäkaistatiellä, mutta muualla sitten kyllä. Keltaviivaa kun tahtoo olla monilla tieosuuksilla enemmän kuin valkoista katkoviivaa ja myös vastaantulevaa liikennettä siinä määrin, että jokainen alle rajoituksen ajava on tulppana useille sallittuakin nopeutta ajavalle. Tietäkään kun ei yleensä ole niin leveästi, että tilaa voisi antaa ohittajille.
alle rajoituksen ajava = alle suurinta sallittua ajava = sallittua nopeutta ajava
Tarkoitit varmaan, että jokainen hiemankin alle suurinta sallittua ajava olisi tulppa juuri suurinta sallittua ajavalle. - Tulppa!
... kirjoitti:
alle rajoituksen ajava = alle suurinta sallittua ajava = sallittua nopeutta ajava
Tarkoitit varmaan, että jokainen hiemankin alle suurinta sallittua ajava olisi tulppa juuri suurinta sallittua ajavalle.Kairaketulle jokainen häntä hitaammin ajava tuntuu olevan tulppa. Ajotaitoiset naureskelevat ajaessaan sekä ketusta että tulpasta ohi.
- ....
Kairakettu kirjoitti:
"Kyllä, on täysin laillista ajaa suurinta sallittua, yhtä lailla kuin on laillista ajaa 10 km/h hiljempaa kuin suurin sallittu."
No niin! Vaikka kaikki ajavat laillisia nopeuksia, niin silti syntyy nopeuseroja ja rytmihäiriöitä. Liikenne kasvaa kuitenkin koko ajan ja siksi niitä nopeuseroja pitäisi pyrkiä helpottamaan tienparannuksin ja myös liikennesäännöin, eli ohiutstilanteisiin tulisi sallia pienet ylinopeudet. Paremmat tiet mahdollistaisivat myös suuremmat nopeusrajoitukset, kun nykyisilläkin on jo liian alhaiset rajoitukset.
Sääntöjen rikkomisesta ei ole nyt ollut kyse.Jos kaikki ajaisivat ”suurin piirtein” samaa nopeutta, ei ongelmia olisi ja tähän on pyrittävä vaikka siihen ei täysin päästäkään. 10 - 15 % nopeuseroja tulee varmasti aina olemaan ja se on vain hyväksyttävä.
Jos ajaa edessä olevan puskurissa kiinni, ovat ”rytmihäiriöt” voimakkaita. Jos taas ajaa tarpeeksi pitkän turvaväli päässä, ei toisen epätasainen tahti tunnu missään. Jos jarruun pitää jonoajossa koskea, tietää ajavansa liian lähellä edessä olevaa.
Tyhmää on väkisin yrittää ajaa eri nopeutta muun liikennevirran kanssa. Siinähän itse sitten aiheuttaa näitä ”rytmihäiriöitä”. Parempi on tällöin ajaa 5 - 10 km/h hiljempaa ja muun virran mukana. .... kirjoitti:
Jos kaikki ajaisivat ”suurin piirtein” samaa nopeutta, ei ongelmia olisi ja tähän on pyrittävä vaikka siihen ei täysin päästäkään. 10 - 15 % nopeuseroja tulee varmasti aina olemaan ja se on vain hyväksyttävä.
Jos ajaa edessä olevan puskurissa kiinni, ovat ”rytmihäiriöt” voimakkaita. Jos taas ajaa tarpeeksi pitkän turvaväli päässä, ei toisen epätasainen tahti tunnu missään. Jos jarruun pitää jonoajossa koskea, tietää ajavansa liian lähellä edessä olevaa.
Tyhmää on väkisin yrittää ajaa eri nopeutta muun liikennevirran kanssa. Siinähän itse sitten aiheuttaa näitä ”rytmihäiriöitä”. Parempi on tällöin ajaa 5 - 10 km/h hiljempaa ja muun virran mukana.Millä saisit kaikki nyt yhtäkkiä ajamaan samaa nopeutta, kun se ei ole tähänkään mennessä onnistunut ja liikenne vaan lisääntyy?
... kirjoitti:
alle rajoituksen ajava = alle suurinta sallittua ajava = sallittua nopeutta ajava
Tarkoitit varmaan, että jokainen hiemankin alle suurinta sallittua ajava olisi tulppa juuri suurinta sallittua ajavalle....kuitenkin.
Tulppa! kirjoitti:
Kairaketulle jokainen häntä hitaammin ajava tuntuu olevan tulppa. Ajotaitoiset naureskelevat ajaessaan sekä ketusta että tulpasta ohi.
On paikkoja ja tilanteita, joissa ei heti ole ohitusmahdollisuutta ja silloin hitaampi on tietysti tulppana.
- VisioNääri
Kairakettu kirjoitti:
"Kyllä, on täysin laillista ajaa suurinta sallittua, yhtä lailla kuin on laillista ajaa 10 km/h hiljempaa kuin suurin sallittu."
No niin! Vaikka kaikki ajavat laillisia nopeuksia, niin silti syntyy nopeuseroja ja rytmihäiriöitä. Liikenne kasvaa kuitenkin koko ajan ja siksi niitä nopeuseroja pitäisi pyrkiä helpottamaan tienparannuksin ja myös liikennesäännöin, eli ohiutstilanteisiin tulisi sallia pienet ylinopeudet. Paremmat tiet mahdollistaisivat myös suuremmat nopeusrajoitukset, kun nykyisilläkin on jo liian alhaiset rajoitukset.
Sääntöjen rikkomisesta ei ole nyt ollut kyse.Jos vaikka kaikille moottoriteille nostettaisiin nopeusrajoitus vaikka 180 km/h niin joka tapauksessa joku (Esim. Kairis) olisi vaatimassa että rajoitusta tulee nostaa 220 km/h asti. Ja vaikka jokainen ajaisi tuolla sitten 180 km/h niin joku (Esim. Kairis) olisi taas siellä takapuskurissa ohimosuoni pullistuen vaatimassa ohi pääsemistä.
Ja vaikka Suomen valtiolle sataisi taivaasta mammonaa ja kaikki olisi ilmaista ja saataisiin kaistat 20 m leveiksi niin löytyy kuskeja jotka saavat autonsa sen 20 m leveäksi ja ajaisivat tuota 180 km/h nopeusrajoitusta.
Eli lakkaa ruikuttamasta ja mene töihin. VisioNääri kirjoitti:
Jos vaikka kaikille moottoriteille nostettaisiin nopeusrajoitus vaikka 180 km/h niin joka tapauksessa joku (Esim. Kairis) olisi vaatimassa että rajoitusta tulee nostaa 220 km/h asti. Ja vaikka jokainen ajaisi tuolla sitten 180 km/h niin joku (Esim. Kairis) olisi taas siellä takapuskurissa ohimosuoni pullistuen vaatimassa ohi pääsemistä.
Ja vaikka Suomen valtiolle sataisi taivaasta mammonaa ja kaikki olisi ilmaista ja saataisiin kaistat 20 m leveiksi niin löytyy kuskeja jotka saavat autonsa sen 20 m leveäksi ja ajaisivat tuota 180 km/h nopeusrajoitusta.
Eli lakkaa ruikuttamasta ja mene töihin.Jos tiet olis leveämpiä, niin niiden hitaampienkin ohittelu sujuisi ilman viiveitä ja ilman ylimääräisiä kiihdytyksiä. Niin päästäisiin siihen, että jokainen voisi ajaa omaa tasaista tahtiaan.
- The Rat
??! kirjoitti:
100 km/h on maksiminopeus ja ihan hyvin voi ajaa 10-15 % hitaammin, eikä sen pitäisi nyppiä ketään. Sen kun ajat itse samaa nopeutta ja olet perillä 5 min myöhemmin. Nopeammin kuin suurin sallittu, ei kuitenkaan ole sallittua ajaa.
Ihan tiedoksesi, jotkut ajavat yli 20 kilometrin pätkissä matkaansa.
Esim. itselläni mökkimatka on pikkasen rapiat 600 kilometriä. Normaalisuoritus on noin 6 tuntia kesäisin, talvella hieman enemmän. Keskinopeus yleensä aika tarkkaan 100 km/h ( /- 5 km/h ollut viimeiset 4 kertaa).
Jos siinä ajaakin vaikka 90 km/h nopeudella (-10%), pitenee matka-aika 40 minuttia. Siinä ajassa olisi mökillä jo saunassa istumassa.
Kyllä, neljänkymmenen minuutin takia olen valmis ohittamaan kaltaisesi sunnuntaikuskit jotka eivät ymmärrä että liikenne on yhteispeliä. Mutta sehän ei itse asiassa haitta SINUA, minä menen ohi ja katoan horisonttiin, nou hätä.
Ymmärtäkää nyt, hitaammin ajavat häiritsevät (vaihtelevissa määrin) nopeammin ajavia, toisinpäin ei häiriötä synny.
Ihmeellistä että nysvärit vielä jaksavat valittaa täällä. - ....
Kairakettu kirjoitti:
Millä saisit kaikki nyt yhtäkkiä ajamaan samaa nopeutta, kun se ei ole tähänkään mennessä onnistunut ja liikenne vaan lisääntyy?
Kun liikenne lisääntyy, niin kaikkien on pakko alkaa ajamaan samaa nopeutta ;-)
.... kirjoitti:
Kun liikenne lisääntyy, niin kaikkien on pakko alkaa ajamaan samaa nopeutta ;-)
Se merkitsisi jo sitten liikenteen jumiutumista. Silloin autoa ei enää ajeta, vaan siirrellään ajoittain lyhyitä pätkiä.
- ....
The Rat kirjoitti:
Ihan tiedoksesi, jotkut ajavat yli 20 kilometrin pätkissä matkaansa.
Esim. itselläni mökkimatka on pikkasen rapiat 600 kilometriä. Normaalisuoritus on noin 6 tuntia kesäisin, talvella hieman enemmän. Keskinopeus yleensä aika tarkkaan 100 km/h ( /- 5 km/h ollut viimeiset 4 kertaa).
Jos siinä ajaakin vaikka 90 km/h nopeudella (-10%), pitenee matka-aika 40 minuttia. Siinä ajassa olisi mökillä jo saunassa istumassa.
Kyllä, neljänkymmenen minuutin takia olen valmis ohittamaan kaltaisesi sunnuntaikuskit jotka eivät ymmärrä että liikenne on yhteispeliä. Mutta sehän ei itse asiassa haitta SINUA, minä menen ohi ja katoan horisonttiin, nou hätä.
Ymmärtäkää nyt, hitaammin ajavat häiritsevät (vaihtelevissa määrin) nopeammin ajavia, toisinpäin ei häiriötä synny.
Ihmeellistä että nysvärit vielä jaksavat valittaa täällä.Minulle ei 40 min matka-ajan lisääminen kuuden tunnin lisäksi haittaa yhtään. Ennemmin ajan liikennesääntöjen velvoittamalla tavalla enkä vaaranna turhaan muiden tai omaa turvallisuuttani.
- The Rat
.... kirjoitti:
Minulle ei 40 min matka-ajan lisääminen kuuden tunnin lisäksi haittaa yhtään. Ennemmin ajan liikennesääntöjen velvoittamalla tavalla enkä vaaranna turhaan muiden tai omaa turvallisuuttani.
Ajamalla muita hitaammin, luot ohituspainetta meille nopeammille kuskeille. Toki sinun ohittamisessasi ei varmaan juurikaan ongelmaa ole, onhan edessäsi tilaa jonne palata, mutta taaksesi muodostuvassa jonossa on aina joku joka koukkii ohitse oli väliä tai ei - ja silloin voi rysähtää.
Mikset sinäkin ajaisi muiden mukana? Turvallisesti ja ripeästi? - ....
Kairakettu kirjoitti:
Se merkitsisi jo sitten liikenteen jumiutumista. Silloin autoa ei enää ajeta, vaan siirrellään ajoittain lyhyitä pätkiä.
Ei synny kovinkaan pahoja onnettomuuksia kun körötellään 60 km/h versus siihen jos ajettaisiin 120 km/h....
- ....
The Rat kirjoitti:
Ajamalla muita hitaammin, luot ohituspainetta meille nopeammille kuskeille. Toki sinun ohittamisessasi ei varmaan juurikaan ongelmaa ole, onhan edessäsi tilaa jonne palata, mutta taaksesi muodostuvassa jonossa on aina joku joka koukkii ohitse oli väliä tai ei - ja silloin voi rysähtää.
Mikset sinäkin ajaisi muiden mukana? Turvallisesti ja ripeästi?Minä en voi vaarantaa liikennettä jos seuraan likkennesääntöjä ja rajoitusksia vaikka olisinkin vähemmistönä.
Enemmistö jotka rikkovat rajoituksia ja sääntöjä ovat tällöin ne vaarantajat joiden tulisi sovittaa vauhtinsa maksimimopeuteen tai vähän sen alle.
Ajokkini ei anna myöden ajaa nopeampaa kuin vähän yli 100 km/h ja toisekseni koska pellit eivät enää ole täysin tiptop. Ennakoin myös sitä että jos sattuu rysähtämään, niin törmään ennemmin 80 km/h vauhdissa kuin 100 km/h vauhdissa.
Äläkä tule vaahtoamaan ajokista mitään. Katsastuksesta on päässyt läpi, joka tarkoittaa sitä että se on vielä sellaisessa kunnossa että sillä voi liikenteessä liikkua. .... kirjoitti:
Ei synny kovinkaan pahoja onnettomuuksia kun körötellään 60 km/h versus siihen jos ajettaisiin 120 km/h....
Eipä noilla 120:n teillä kovin paljon pahoja onnettomuuksia satu.
- ....
Ursa kirjoitti:
siitäkin, onko sinulla matkaa 15 kilometriä vai 1500 kilometriä.
Mitä parempi tie, sitä vähemmän ketään nyppii kenenkään toisen nopeus. Kyllä pitkän matkan ajaja ihan varmasti haluaa mielellään ohittaa edellä ajavan, jonka vauhti on 10-15 kilometriä alle sen mitä itse haluaisi ajaa. Ihan yhtä luonnollista se on kuin mennä kävelytiellä tai hiihtoladulla hitaammista ohi. Ohituksia tulee vilkkailla teillä tapahtumaan JOKA TAPAUKSESSA, nopeuseroja autojen välillä on JOKA TAPAUKSESSA. Miten turvallisesti nopeampi auto ohittaa hitaamman liikkujan, ei ole pelkästään yksittäisestä kuljettajasta kiinni, vaan myös tiensuunnittelusta. Minusta ei pidä juuttua liikaa noihin mainitsemiinne asennevammaisiin. Kaikki ohittelijat eivät ole asennevammaisia. Kaikki inhimillisen virheen, virhearvioinnin tekijät eivät ole asennevammaisia. Jos vilkkaimmista liikenneväylistä saataisiin niin turvallisia, että ne ehkä antaisivat anteeksi ns. normaalin kuljettajan ns. normaalin inhimillisen virheen. Eikö silloin voisi oikeasti puhua turvallisuuteen tähtäävästä LIIKENNESUUNNITTELUSTA. Esim. levennetyillä teillä tuo mainitsemasi "nopeammin kuin suurin sallittu ei kuitenkaan ole sallittua ajaa" on itse asiassa enemmän realistista jopa saavuttaa, ohitustilanteessakaan ei tuommoisella tiellä ole "pakko" ajaa ylinopeutta ehtiäkseen omalle kaistalle turvallisesti takaisin. Ruåttissa käydessä oli niin mukavaa ajaa pitkä pätkä suunnilleen tasaista omaa vauhtia vaikka liikennettä oli aika paljon. Se vain soljui eteenpäin, lähes ilman jarruvaloja tai vaihdekepin rassausta, ilman kenenkään painostusta takapuskurissa kilometri toisensa jälkeen ja ilman tunnetta että joku "varastaa" toiselta aikaa. Pieni ripaus kohteliaisuutta ja PALJON liikennesuunnittelua. Onhan Suomessakin samanlaisia teitä, mutta niitä saisi olla paljon enemmän. Norjasta nyt puhumattakaan...
Tiedä vaikka ns. asennevammaisiakin olisi vähemmän, jos enemmän panostettaisiin kaikkien mukavuuteen ja turvallisuuteen tien päällä.Mua ainakin nyppii se kun joku ei tee niin kuin säännöt velvoittavat olivat tiet minkälaiset tahansa.
Siinä vasta menee hermot kun näkee että tahalla rikotaan sääntöjä ja rajoituksia. - The Rat
.... kirjoitti:
Minä en voi vaarantaa liikennettä jos seuraan likkennesääntöjä ja rajoitusksia vaikka olisinkin vähemmistönä.
Enemmistö jotka rikkovat rajoituksia ja sääntöjä ovat tällöin ne vaarantajat joiden tulisi sovittaa vauhtinsa maksimimopeuteen tai vähän sen alle.
Ajokkini ei anna myöden ajaa nopeampaa kuin vähän yli 100 km/h ja toisekseni koska pellit eivät enää ole täysin tiptop. Ennakoin myös sitä että jos sattuu rysähtämään, niin törmään ennemmin 80 km/h vauhdissa kuin 100 km/h vauhdissa.
Äläkä tule vaahtoamaan ajokista mitään. Katsastuksesta on päässyt läpi, joka tarkoittaa sitä että se on vielä sellaisessa kunnossa että sillä voi liikenteessä liikkua.> Minä en voi vaarantaa liikennettä jos seuraan likkennesääntöjä
> ja rajoitusksia vaikka olisinkin vähemmistönä.
Juuri tuo asenne liikenteessä vaarantaa sitä liikennettä. MINÄ olen oikeassa, joten saan törttöillä ihan miten vaan. Kortti pois tuollaisilta.
Tärkeintä liikenteessä on turvallisuus, ja sitä ei saavuteta lakeja noudattamalla, vaan sujuvuudella, toisten huomioimisella ja joustavuudella.
Jos sinä väität olevasi oikeassa ja enemmistön olevan väärässä, niin suosittelen sinulle muuttamista ihan omaan valtioon. Sellaiseen jossa ei ole muita. Sitten ei tarvitse välittää niistäkään.
Meidän eromme taitaa olla se, että sinä yrität minimoida vahinkoja kun rysähtää, minä yritän olla rysäyttämättä. Toisin sanoen, minun ajotyylini ja -nopeuteni säätyy tilanteen mukaan -ei lakien.
Ja katsastuksesta läpipääsy on enemmän tai vähemmän arpapeliä, eikä se muutenkaan ole kuin kerran vuodessa. - kyllä
Kairakettu kirjoitti:
On paikkoja ja tilanteita, joissa ei heti ole ohitusmahdollisuutta ja silloin hitaampi on tietysti tulppana.
yleensä nopeus on 40-120km/h riippuen rajoituksesta ja liikennetilanteesta. nyt en aja ollenkaan kun istun tässä tietokoneen ääressä.
- kyllä paljon
Kairakettu kirjoitti:
On paikkoja ja tilanteita, joissa ei heti ole ohitusmahdollisuutta ja silloin hitaampi on tietysti tulppana.
yleensä nopeus on 40-120km/h riippuen rajoituksesta ja liikennetilanteesta. nyt en aja ollenkaan kun istun tässä tietokoneen ääressä.
- vaivalla
The Rat kirjoitti:
> Minä en voi vaarantaa liikennettä jos seuraan likkennesääntöjä
> ja rajoitusksia vaikka olisinkin vähemmistönä.
Juuri tuo asenne liikenteessä vaarantaa sitä liikennettä. MINÄ olen oikeassa, joten saan törttöillä ihan miten vaan. Kortti pois tuollaisilta.
Tärkeintä liikenteessä on turvallisuus, ja sitä ei saavuteta lakeja noudattamalla, vaan sujuvuudella, toisten huomioimisella ja joustavuudella.
Jos sinä väität olevasi oikeassa ja enemmistön olevan väärässä, niin suosittelen sinulle muuttamista ihan omaan valtioon. Sellaiseen jossa ei ole muita. Sitten ei tarvitse välittää niistäkään.
Meidän eromme taitaa olla se, että sinä yrität minimoida vahinkoja kun rysähtää, minä yritän olla rysäyttämättä. Toisin sanoen, minun ajotyylini ja -nopeuteni säätyy tilanteen mukaan -ei lakien.
Ja katsastuksesta läpipääsy on enemmän tai vähemmän arpapeliä, eikä se muutenkaan ole kuin kerran vuodessa.pääsee jos Rotta, Kairis, Fööri, Auto-Antero, Loistis, ja muutama muu läyn jättiläinen muuttaa jonnekin pois. Tuossa vieressä on maa nimeltä Venäjä, ja siellä paikka nimeltä Siperia. Sinne voisi hyvinkin olla muutamalle valopäälle vielä tilaa, taitaa olla tilaa niinkin paljon että saatte siellä kaahailla keskenänne juuri niin kuin haluatte. Tiet voivat kyllä olla vielä aavistuksen heikommassa kunnossa kuin täällä Suomessa, mutta koettakaa kestää. Ja vauhdillahan niistä pikkutöyssyistä selviää. Ja vaikkette selviäisikään, se ei oikeastaan kiinnosta ketään.
- Ei tyhmyydellä rajaa....
No mietippäs, jos npeusrajoituksia pudotettaisiin 20 km/h, ja tiukennettaisiin valvontaa, niin et edes sinä osaisi kaivatakkaan 5:den vuoden kuluttua nykyisiä nopeuksia. Vai oletko niin tyhmä, että ajat 140 km/h 120 alueella???? Sun ajatukses on syvältä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .553045Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472871Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242659Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3461737- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193937- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26790