Tulehtuneen haavan

hoito?

Leikkaushaava tulehtui hyvästä alkuhoidosta huolimatta. Iho puuttuu kokonaan lantin kokoiselta alueelta, joka on nyt pelkkää punaista lihaa. Suihkuttelen reikää desinfiontiaineella, ja ajoittain se näyttää jo paremmalta. Ulosmennessä haavareikä on suojattava siteellä, jolloin se alkaa pienestäkin liikkeestä vuotaa/erittää, ja näyttää entistä pahemmalta. Jo toinen antibioottikuuri menossa. En jaksaisi enää tätä.

18

25619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,m,m,m

      itselläni vuosi sitten tulehtui ja siis aukesi haava noin kahden sentin mittaiselta alueelta. Minä hoidin suihkuttelemalla ja betadinella sekä käytin erittämisvaiheessa sorbact-taitosta ja päällä imevät taitokset. Onko siis sinun haavasi "auennut"? Minä söin 10 pv:n antibioottikuurin ja haavan umpeutuminen kesti noin kuukauden. Minkälaiset ohjeet sinä olet saanut?

      • hoito?

        leikkauksesta eli ehkä kuukauden kuluttua vihdoin olisi umpeutunut.. jos hyvin käy. Kaikki tikattu iho kyllä suli (mäti?) pois, niin että pitkän kaavan mukaan mennään. Sinun haavasi tarina kuulostaa aika samanlaiselta.


      • ,m,m,m
        hoito? kirjoitti:

        leikkauksesta eli ehkä kuukauden kuluttua vihdoin olisi umpeutunut.. jos hyvin käy. Kaikki tikattu iho kyllä suli (mäti?) pois, niin että pitkän kaavan mukaan mennään. Sinun haavasi tarina kuulostaa aika samanlaiselta.

        minulle tehtiin leikkaushaava alavatsalle ja se tulehtui 8 päivää leikkauksen jälkeen silloin. Minä ajattelen että olethan varmasti saanut hyvät paikallishoito-ohjeet. Vielä tuosta suihkuttelusta, kun suihkuttelee haavaa niin samalla painoin haavan reunoilta niin eritettä tuli aika reippaasti. Minä suihkuttelin aamuin illoin . Jos ei sinulla ole käytössä vielä Sorbact-taitoksia ja sinun haavasi erittää niin hanki ihmeessä niitä. Minulla iski välillä jo epätoivo ja pelkäsin kauheasti että haava pääsee aukeamaan vielä enemmän mutta niin ei käynyt, kyllä se sinunkin haavasi paranee mutta pitkän sitkeitä hoidettavia nuo infektoituneet haavat on.


    • perusteellisen arvion

      Tulehtuneen leikkaushaavan hoidossa erittäin tärkeätä on se mitä on leikattu ja miten. Lähes aina desinfektioaineista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tavallisesti ne hidastavat haavan paranemista, vaikka maallikon silmissä saavatkin näyttämään haavan paremmalta. Parempi on suihkutella juomakelpoisella vesijohtovedellä. Antibioottihoito ei ole aina edes välttämätön, ja harvoin sitä on tarpeen syödä kuuritolkulla. Toisinaan haava pitää avata, jotta pinnan alla seisovat eritteet/märkä pääsevät ulos. Vaikka ihon pinta puuttuu, niin alla näkyvä punainen ei pääsääntöisesti ole lihaa, vaan ihon hieman alempaa kerrosta. Sorbact ei ole kaikkiin haavoihin paras hoito. Haavahoitovalmiste arvioidaan tapauskohtaisesti.
      Netissä kukaan ei pysty kertomaan sinulle parasta neuvoa. Yleisesti hyviä vinkkejä ehkä kuitenkin.
      Ehdotan, että otat yhteyttä leikanneeseen yksikköön, esimerkiksi osastolle, jota kautta saat lisäinfoa.
      Jaksamista!

      • terveyskeskuksessa

        kun on hankalassa paikassa johon ei itse nää ja peilin kautta vaikeaa.leikkaus oli 24.4 ja siitä n.1½ viikon kuluttua haava tulehtui. ensin huuhdottiin suolalioksella ja laitettiin sorbact nauhaa joka vaihdettiin joka päivä. Nyt joka toinen päivä huuhdotaan/suihkutellaan ja laitetaan geeliä joka pitää haavan kosteana.
        parin viikon päästä haava puhdistettan ja ommellaan kiinni nukutuksessa. eli n. kaksi kuukautta menee siihen. toivottavasti on sitten kunnossa.


      • 7734
        terveyskeskuksessa kirjoitti:

        kun on hankalassa paikassa johon ei itse nää ja peilin kautta vaikeaa.leikkaus oli 24.4 ja siitä n.1½ viikon kuluttua haava tulehtui. ensin huuhdottiin suolalioksella ja laitettiin sorbact nauhaa joka vaihdettiin joka päivä. Nyt joka toinen päivä huuhdotaan/suihkutellaan ja laitetaan geeliä joka pitää haavan kosteana.
        parin viikon päästä haava puhdistettan ja ommellaan kiinni nukutuksessa. eli n. kaksi kuukautta menee siihen. toivottavasti on sitten kunnossa.

        Koleile hopeavoidetta tai nestettä


    • timotsy 41

      moro luin juuri viestisi itsellä leikattiin umpisuoli 9.1 2007 se onnistui hyvin 15.1 tikit poistettiin oli vielä kipuja terveys lääkäri lähetti mut sairaalaan näyttää haava lääkäri tutki hieman ja sanoi et menisin kuvauksiin sitten nousin sänkystä ylös niin haava aukesikin uudelleen kokonaan 15 cm pitkä haava ja jouduin taas osastolle jossa oli noin 8 päivää sitten pääsin taas kotiin ja hoidot jatkuivat kotona haava meni tosi hitaasti kiinni mutta siellä oli vielä pieni onkalo jota kävin näyttää polollilla viisi kertaa kunnes otettiin näyte onkalosta ja viikon päästä tuli polilla vastaus paha bakteeri lähetti mut plastiikka lääkärille jonne menin neljän päivän päästä ja lääkäri tutki hieman ja sanoi et leikkaus tulee jonne menin kolmen päivän päästä tämä oli toukokuussa sitten leikattiin taas haava oli pitkä 25 cm olin sairaalassa 9 päivää sitten pääsin taas kotiin ja lääkäri sanoi et tää on viimeinen leikkaus sitten olin ollu kotona 10 päivää kun tuli kova turvotus haava alueelle ja kun menin ottaa terveys asemalle tikkejä pois ei otettu pois vaan taas lähtö sairaalaan ensiapuun jossa lääkäri tutki ja taas leikkaukseen ja sama haava auki taas olin sairaalassa pari viikkoa ja taas kotiin ja haava ei parantunut kunnolla oli vielä hieman rumasti auki tuli jo elokuu kun jouduin vielä korjausleikkaukseen olis sairaalaassa taas 9 päivä ja taas kotiin olin kotona vain viikon kun kovia kipuja oli taas haavassa yhdestä kulmasta auki olin osastolla neljä päivää kunnes tuli perjantai ja lääkärit tutki taas ja yli leikkaus taas edessä 5 kertaa leikattu jo ja edelleen on haava auki rumasti nyt taas tulee kamalaa hajua haavasta siinä kärsii minun perheenikin ja myös haava vuotaa edelleen pelkään että tulee vielä kuudeskin leikkaus voi kun se olis viimeinen ja saisi vihdoin parantua kunnolla ei muuta kuin hyvää syksyn jatkoa vaan timo turusta.

    • timo 41

      kuule minä olin umpisuolen leikkauksessa 9.1 2007 se oli ok leikkaus jostain suustä haava tulehtui haava repesi auki jouduin uudestaan sairaalaan oli siellä jonkin aikaa sitten kotiin haava oli auki edelleen suihkuttelut päivittäin haava meni kiinni jonkun verran oli jo melkein kiinni mutta siinä oli yksi aukko jostai otettiin näyte sitten tili tulos se oli paha tulehdus ja jouduin menee plastiika lääkärille näyttää lääkäri sanoi heti että soittaa uuden leikkaus ajan minulle haava avattiin uudelleen toukokuussa olin sairaalassa 8 päivää ja kotona 10 päivää kunnes piti ottaa tikit pois omalla terveys asemalla siellä ei uskallettu ottaa tikkejä pois jouduin memee taas sairaalaan näyttää haavaa siellä lääkäri sanoi että taas leikkaukseen sen jälkeen vielä on haavaan tullu kaksi tulehdusta ja leikauttu 2 kertaa 25 centin pituinen haava elokuussa ja edelleen on haava auki eikä ole menny kiinni lääkäritkin ovat ihmeissään miksi ei parane niin kuin kuuluisi joka päivä suihkuttelen haava ja olen yrittäny syödä antioopit mutta ei näytä antioopit auttavan yhtään kipu lääkkeitä menee paljon nytkin haava haisee taas kamalalle ja jos tehyn lakko alkaa niin en pääse hoitoon sairaalaan vaan joudun hoitaa haavaa kotona ja kerran näyttää viikossa terveys asemalla tätä on kestäny jo melkein 11 kuukautta tämä on ollu tosi raskasta aikaa moni on sanonut miten ihmeessä mulla on noin pitkä pinna nyt rupeen jo väsyy hoitaa haava ja kun ei mitään tapahdu oma lääkäri otti minulta haava näytteet vastausta ei ole vielä tullu ja soitti vielä plastiikka lääkäreillekin mutta ei sieltäkään mitään ole kuulunut koitaa jaksaa niin yritän minäkin vaikka raskasta on kun ei tiedä mitä vielä tapahtuu tuleeko vielä kuudeskin korjaus leikkaus jossai vaiheessa.ystävällisin terveisin timo turusta.

      • pöhläpäpöhlä

        pliiiiiiis, pisteet ja pilkut, ihan ahdistaa tuollaista edes yrittää lukea D;


      • Lätkä-60
        pöhläpäpöhlä kirjoitti:

        pliiiiiiis, pisteet ja pilkut, ihan ahdistaa tuollaista edes yrittää lukea D;

        Jos on lukihäiriö tai vastaava propleema, ei henkilö osa jaksottaa pilkkuja tai pisteitä kappaleista puhumattakaan. Koitetaan vaan kestää.


    • mummo 56

      Joko se haava on parantunut?????

    • MÄTÄKUU

      Kuinka monella teistä on ollut sairaalabakteeri syynä ongelmiinne,ettei haava ole umpeutunut?Täällä painskellaan umplisäkkeen poston jälkeisestä märkimisestä ja kolmesti sairaalassa sisällä.

    • Hömelötintti

      Mulle laitettiin 2 viikkoa rintasyöpäleikkauksen jälkeen smith&nephew alipainepumppu leikkaushaavaan, joka oli mennyt ihokuoliotilaan, vaikka hoidon haavaa ohjeiden mukaan enkä koskenut kertaakaan käsilläni haavaan. Se märki ja oli osittain repeytynyt ja ompeleiden ympäristöt oli tulehtuneet ja viimein eilen keksin syyn märkimiseen: kaivovesi! Asumme maalla ja ei ole vesijohtovettä, joka olisi kloorattu, vaan kaivovesi, johon sateisena syksynä on valunut sadevesiä bakteereineen. Olin siis suihkutellut leikkaushaavoja kaivovedellä, jota luulin puhtaaksi. :( Nyt on antibioottikuuri päällä, en käy suihkussa ja en uskalla ajatella kuin toivoa vain paranemista...

      • Osasin varautua

        Minulla oli periaatteessa sama tilanne ison leikkauksen jälkeen kun oleskelin pitkään maalla jossa oli kaivovesi. En suihkutellut leikkaushaavoja tuolla vedellä koska tutkimuksista huolimatta en luottanut veden puhtauteen. Pidin haavat muuten puhtaana eikä tullut tulehduksia.


    • paantuut

      hoitaaa hyvät ihmiset haavanne pihkasalvalla abilar. Kyllä tehoaa.

      • öykkäri

        Tosi on.olen myös kokeillut märkivään haavaan niin parani melko nopeasti!


      • tätitomera

        Totta!miehen päänahan hilseily,johon kokeiltiin kaikki mahdolliset mitä lääkäri määräsi,eikä apua saatu,niin abilar auttoi heti yhden kerran jälkeen.(rasvainen paksu hilseily,taliköhnä).


    • santaclasu

      Pihkalla tai sitten aloe veran oksan kun taittaa ja laittaa ne limat siihen muutamana päivänä viikossa ja avot..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      434
      4724
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1682
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1333
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      20
      1256
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      970
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      847
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe