Allergisoimattomat koirarodut?

*Koirakuume*

Mitkä koirarodut on allergisoimattomia, jotka sopii esim. astmaa sairastavalle? Onko jokin kiinan koira soveltuva? -Kuulin jostain että sopisi...Villakoirasta irtoaa hilsettä, joka aiheuttaa astmaa, joten sekää ei sovellu. Olisi kiva löytää koirarotu joka sopisi.

89

48447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tools

      Astma ja koira-allergia on kaksi IHAN ERI sairautta.

      • *koirakuume*

        Astma ja koira-allergia ovat kyllä eri asioita. Mutta jos on koiran hilseelle ja karvoille allerginen, se voi aiheuttaa astmaa (=keuhkoputkien supistustila, joka aiheuttaa hengenahdistusta, yskää, limaa, nestettä keuhkoihin) allergia voi aiheuttaa myös kouhkoputkentulehdusta, nuhaa, yskää, poskiontelontulehdusta, silmätulehdusta, sielmien valumista. Olen tietoinen näistä asioista.


      • tools
        *koirakuume* kirjoitti:

        Astma ja koira-allergia ovat kyllä eri asioita. Mutta jos on koiran hilseelle ja karvoille allerginen, se voi aiheuttaa astmaa (=keuhkoputkien supistustila, joka aiheuttaa hengenahdistusta, yskää, limaa, nestettä keuhkoihin) allergia voi aiheuttaa myös kouhkoputkentulehdusta, nuhaa, yskää, poskiontelontulehdusta, silmätulehdusta, sielmien valumista. Olen tietoinen näistä asioista.

        ollut astma lapsesta asti. Astma on keuhkojen krooninen tulehdussairaus, jota eivät todellakaan koirat aiheuta.

        Tälläkin hetkellä olen kolmen koiran omistaja. Sen sijaan olen allerginen mm. lampaalle, lohelle, kanille ja rotalle - mutta koira-allergiaa minulla ei ole. Astma EI tarkoita koira-allergiaa. Jos sinulla on koira-allergia, älä missään tapauksessa ota koiraa. Muuten ei ole mitään estettä.


      • *Koirakuume*
        tools kirjoitti:

        ollut astma lapsesta asti. Astma on keuhkojen krooninen tulehdussairaus, jota eivät todellakaan koirat aiheuta.

        Tälläkin hetkellä olen kolmen koiran omistaja. Sen sijaan olen allerginen mm. lampaalle, lohelle, kanille ja rotalle - mutta koira-allergiaa minulla ei ole. Astma EI tarkoita koira-allergiaa. Jos sinulla on koira-allergia, älä missään tapauksessa ota koiraa. Muuten ei ole mitään estettä.

        Astmaa voi myös aiheuttaa koirat, jos on todettu koira-allergia. Itselläni ei ole kumpaakaan noista, mutta perheessäni on molemmista kärsivä ihminen. Villakoirasta lähtevä hilse aiheutti astma kohtauksia.


      • tools
        *Koirakuume* kirjoitti:

        Astmaa voi myös aiheuttaa koirat, jos on todettu koira-allergia. Itselläni ei ole kumpaakaan noista, mutta perheessäni on molemmista kärsivä ihminen. Villakoirasta lähtevä hilse aiheutti astma kohtauksia.

        kyselet? Jos ihmisellä on koira-allergia, joka ikinen rotu aiheuttaa oireita. Hilse, kuola, pissa, hajusterauhasten proteiinit... sehän on ihan selvä asia. Ei ole olemassa koiraa joka ei olisi koira.


      • pöpadi duu

        mun mielestä on olemassa koiria jotka ei allergisoi, esim. bishon, bolongese, havanes ja frise. ne ei allergisoi ainakaan paljon mut jotkut ei kai allergisi ollenkaan, se on fakta. XD


      • Riinareetta
        pöpadi duu kirjoitti:

        mun mielestä on olemassa koiria jotka ei allergisoi, esim. bishon, bolongese, havanes ja frise. ne ei allergisoi ainakaan paljon mut jotkut ei kai allergisi ollenkaan, se on fakta. XD

        Meillä on ollut monen rotuisia koiria ja muksu tuli allergiseksi vain yhdelle rodulle. Se oli kiinanharjakoira pp, eli se karvainen malli. Mistään muusta rodusta ei ole tullut mitään oireita. Kaikki koiramme ovat olleet suht koht pieniä.


      • allerginen myös
        tools kirjoitti:

        ollut astma lapsesta asti. Astma on keuhkojen krooninen tulehdussairaus, jota eivät todellakaan koirat aiheuta.

        Tälläkin hetkellä olen kolmen koiran omistaja. Sen sijaan olen allerginen mm. lampaalle, lohelle, kanille ja rotalle - mutta koira-allergiaa minulla ei ole. Astma EI tarkoita koira-allergiaa. Jos sinulla on koira-allergia, älä missään tapauksessa ota koiraa. Muuten ei ole mitään estettä.

        itselläni on todettu useampia allergioita mm. koira allergia sekä myös sairastan astmaa, jotkin rodut aiheuttavat käsittämättömän paljon oireita esim. mäyräkoirat ja rotikat.. tutustuin cottonirotuun kun luin siitä allergia ja astmaliiton sivuilta.. ja niinhä siinä kävi.. koiria rakastavana perheenä hankimme cottonin, joka ei ole aiheuttanut minkäälaisia oireita - käsittämätöntä. cotton soveltuu allergia ja astamaperheeseen, mutta ennen kuin otat kyseisen koiran kannattaa sinun kuitenkin olla cottonin kasvattajan kanssa asiasta yhteyksissä - esim.vierailla kasvattajan luona pitkiä aikoja, jolloin voit varmistua allergiastasi.. tai kokeilla jotain muuta vastaavaa ennen pennun hakkimista. olemmehan me ihmiset niin erinlaisia ja allergiat erityyppisiä. ole kuitenkin kasvattajalle rehellinen ja kerro sairaudestasi avoimesti..


      • puudeliiiiinomistaja
        tools kirjoitti:

        kyselet? Jos ihmisellä on koira-allergia, joka ikinen rotu aiheuttaa oireita. Hilse, kuola, pissa, hajusterauhasten proteiinit... sehän on ihan selvä asia. Ei ole olemassa koiraa joka ei olisi koira.

        ei välttämättä... se on yksilöllistä... itsellä ollut astma kakarana ja tälläkin hetkellä koira-allergia. toisten koirat aiheuttavat oireita mm. nuhaa ja silmät kutiavat. itselläni kuitenkin kaksi villakoiraa ollut jo 7 vuotta ilman oireita...


      • ömmm
        pöpadi duu kirjoitti:

        mun mielestä on olemassa koiria jotka ei allergisoi, esim. bishon, bolongese, havanes ja frise. ne ei allergisoi ainakaan paljon mut jotkut ei kai allergisi ollenkaan, se on fakta. XD

        Bishon ja frise on sama rotu eikö vain xd? Bichon Frisé


    • *Koirakuume*

      Miten allergisoiva on Chihuahua koirarotu, onko kokemuksia allergiaperheissä?

      • Juulia

        Älkää ottako koiraa jos on edes vaara että joudutte luopumaan hänestä allergian takia,pliis.


      • :)) iloitse koirastasi ilm...
        Juulia kirjoitti:

        Älkää ottako koiraa jos on edes vaara että joudutte luopumaan hänestä allergian takia,pliis.

        coton de tulear ja bichon fries ovat aibnakin allergisoimattomia koiria. itselläni todettin koira- allergia jo lapsena ja minä vinguin koko ikäni koiraa . JA sitten aloimme tutkia samaa että onko sopivia rotuja allergikolle niin cottoni oli. meillä on nyt ollut kohta jo 2v coton de tulear ja minkäänlaisia oireita ei ole tullut=)


      • pöpadi duu

        No, kokemusta ei oo mut sanon vaan että ne allergisoi sen verran kun koirat yleensä ja siedätystä voi aina kokeilla. Niitä ei muuten sais tiputta pentuna ollenkaan koska niil on tosi heikot luut.


      • pöpadi duu
        :)) iloitse koirastasi ilm... kirjoitti:

        coton de tulear ja bichon fries ovat aibnakin allergisoimattomia koiria. itselläni todettin koira- allergia jo lapsena ja minä vinguin koko ikäni koiraa . JA sitten aloimme tutkia samaa että onko sopivia rotuja allergikolle niin cottoni oli. meillä on nyt ollut kohta jo 2v coton de tulear ja minkäänlaisia oireita ei ole tullut=)

        Tosi kivaa, se on ihana koira rotu, mutta melkein mikään bishoni ei allergisoi.


      • LILLI123456789009876
        pöpadi duu kirjoitti:

        No, kokemusta ei oo mut sanon vaan että ne allergisoi sen verran kun koirat yleensä ja siedätystä voi aina kokeilla. Niitä ei muuten sais tiputta pentuna ollenkaan koska niil on tosi heikot luut.

        AI MITKÄ?


      • pöpadi duu
        LILLI123456789009876 kirjoitti:

        AI MITKÄ?

        Chihuahuat tietty!


      • lilli123456789098765
        pöpadi duu kirjoitti:

        Chihuahuat tietty!

        Mun mielestä chihuahuat ovat tosi kova luisia.


      • Pöölsjfiji
        pöpadi duu kirjoitti:

        No, kokemusta ei oo mut sanon vaan että ne allergisoi sen verran kun koirat yleensä ja siedätystä voi aina kokeilla. Niitä ei muuten sais tiputta pentuna ollenkaan koska niil on tosi heikot luut.

        Öö en tajunnut tota niitä ei sais tiputtaa pentuina...! Mitään koiraa ei saa ja kuka on väittyny et sais aika itsestään selvä ja tyhmä kommentti! Meillä on cottoni! Tosin ei yhtään allergikkoa. Naapurissamme asuu kuitenkin ihmisiä jotka ovat pahasti allergisia ja vaikka on sielä käyty niin ei ole mitään oireita tullut!


    • sen pitäisi

      auttaa myös astmaan, kunhan hoitaja tosiaan osaa KIINALAISTA lääketiedettä tarpeeksi. Itse sain apua hengitystieoireisiin ja nyt meillä on kissa, sisäkissa.

      • sanoen...

        Siis akupunktio on kuin lääke,joka auttaa,muttei paranna. Kun akup.lääkkeenä lakkaa vaikuttamasta,siirryt koululääketieteen pariin ja koiraparka on taas syyllinen. Niinkö?


      • viisastelee...
        sanoen... kirjoitti:

        Siis akupunktio on kuin lääke,joka auttaa,muttei paranna. Kun akup.lääkkeenä lakkaa vaikuttamasta,siirryt koululääketieteen pariin ja koiraparka on taas syyllinen. Niinkö?

        Sorry vaan, mutta juuri toisin päin, pääsin lääkkeistä eroon. Eli siirryin länsimaisesta lääketieteestä kiinalaiseen - ja parannuin. Ja sen jälkeen otin kissan, joka on ollut meillä nyt yli 2 vuotta. (Kissa on muuten saatu lääkäriperheestä, joka tietää tilanteeni, joten kovin kamalaa tämä ei liene...) Myös koiraa siedän huomattavasti paremmin, joten ehkä joskus otan vielä ulkokoiran. Sen takia ulos, että lievää aivastelua muistoksi jäi, mutta alkuperäiseen verratuna vain murto-osa, alun perin en voinut kunnolla edes vierailla perheessä, jossa on koira.
        Akupunktio siis käytännössä parantaa allergiasta ja hengitystieoireista, toisin kuin lääkkeet, joilla vain peitetään oireet. Astmalääkkeitä en ole käyttänyt n. 5 vuoteen, antihistamiineja käytän flunssa-aikoina, koska muuten saan helposti poskiontelontulehduksen. Takaisin täysin länsimaisen lääketieteen käyttöön en varmasti kokonaan palaa kokonaan, vaan käytän molempia yhdessä ja tulokset ovat loistavia! Muitakin esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.


    • itsellä astma+2koiraa

      Pliis, älä ota vielä koiraa,jos koskaan..Koiratietämyksesi on vielä ÖÖ..kauniisti sanottuna KEHNO , jonka luulen kielivän että et ole ihan "sata" koiraa ottamaan.. KAIKISTA koirista lähtee hilsettä .
      Tietten tatoen koiran jos ottaa, siitä EI luovuta,ainut poikkeus on, jos lapselle tulee allergiaa/astma ( vanhemmat ovat vastuussa lapsen terveydestä).
      Pitää ottaa huomioon myös epäsuorat haittavaikutukset jotka usein ovat mm. muut sairaudet pitkittyvät,sairastut helpommin/usammin, on pidettävä koti erityisen siistinä (itse imuroin ja pesen lattiat väh. kerran päivässä) , koirasi kantaa turkissaan myös PALJON ulkoa esim. siitepölyä/muita pölyjä joten koirankin pitäisi pestä mahd. usen( itse n.1kerta/kk joskus useammin..((huomaa tämä rotua valittaessa)) ).
      Kuitenkin kun olet perehtynyt asioihin vielä paljon lisää ja jos olet vielä koiraa ottamassa toivon että kaikki menee hyvin ja saat omasta koirastasi yhtä paljon iloa ja hyötyä kuin minä omistani :)

    • astma

      Vähemmillä itkuilla pääset, kun et ota sitä koiraa. Tarjoudu mieluummin vaikka tuttujen koiraa hoitamaan tms.

      • saapi

        hilseen (ja karvojen) lisäksi syljestä ja virtsasta..


      • jos olet allerginen
        saapi kirjoitti:

        hilseen (ja karvojen) lisäksi syljestä ja virtsasta..

        kaikki koirathan hilseilevät! ja se juuri aiheuttaa allergiaa. eli ei ole olemassa koiraa joka on täysin allergisoimaton!!!
        mutta rotujen välillä on eroja. itselleni vähiten oireita juuri cottoneistä, bichoneista ja villakoirista. eniten ajokoirista/ metsästyskoirista


      • Koiran kanssa terveempi
        jos olet allerginen kirjoitti:

        kaikki koirathan hilseilevät! ja se juuri aiheuttaa allergiaa. eli ei ole olemassa koiraa joka on täysin allergisoimaton!!!
        mutta rotujen välillä on eroja. itselleni vähiten oireita juuri cottoneistä, bichoneista ja villakoirista. eniten ajokoirista/ metsästyskoirista

        Minun oli pakko kirjoitta tähän juttuun, vaikka kysyjä onkin esittänyt kysymyksensä jo jokin aika sitten. Olen itse ottanut koiran 4 kuukautta sitten vaikka olen astmaatikko ja erittäin allerginen lähes kaikille. Olen koko ikäni haaveillut omasta koirasta tietäen, että se on mahdotonta - vaan eipä ollutkaan. Sattumien kautta kotiimme saapui toukokuussa 2007 Coton de tulear koiranpentu (rodulla ei ole pohjavillaa, joten se hilseilee huomattavasti vähemmän kuin pohjavillan omaavat koirat). Ajankohta oli mitä huonoin, sillä siitepölykausi oli pahimmillaan ja minulla allerginen nuha ja välillä hengitysoireita. Jatko on kuin sadusta, sillä koirasta en ole saanut mitään oireita. En ole joutunut käyttämään lääkkeitä sen enempää kuin ennekään, päinvastoin siitepölykauden päätyttyä allergialääkitys on jäänyt melkein kokonaan. Voi olla, että oireet ovat hävinneet, koska olen niin onnellinen koirasta. Koira on antanut elämääni niin paljon iloa ja aktiviteettia, että sairaus on ”lannistunut”. Koskaan ei silti voi tietää mitä tulossa on, mutta nautin nyt täysillä tästä ajasta. Päätöksen täytyy jokaisen tehdä itse - kaikki voi mennä hyvin, mutta pitää varautua myös ikäviinkin yllätyksiin. Neuvoksi annan, että tee koiraasi hankkiessasi kauppa, missä kasvattaja lupautuu ottamaan pennun takaisin, jos et voi sitä pitää.


    • kisssssa

      Jos sulla on voimakas koira-allergia, niin älä ota koiraa, kuten tässä keskusteluketjussa on jo moneen kertaan tullut ilmi. Jos taas huomaat toisten koirarotujen/-yksilöiden aiheuttavan vähän tai ei mitään oireita, hanki sellainen koira, joka oireita ei juuri aiheuta. Koira, joka ei pudottele karvaa (kuten villakoirat), on tietenkin fiksuin valinta, koska näin hilse ei leviä kotiin niin tehokkaasti. Siivoaminen (myös lattioiden pesu ja pölyjen pyyhkiminen) on tosi tärkeää, jotta allergisoivia osasia ei leijuisi kotona liikaa.

      Allergiatkin ovat onneksi usein vaihtelevia, eli voivat mennä itsestään ohi (ja tulla tosin takaisinkin) eri elämänvaiheissa. Tosin jos on allerginen ja silti hankkii koiran, ottaa riskin siitä, että jatkuvat allergiaoireet kehittyvät astmaksi (joka on siis hyvin mahdollista). Toisaalta sopiva määrä allergeenia ympäristössä voi toimia myös siedätyshoitona (en silti laskisi sen varaan).

    • pipa

      Vehnä terrieristä olen kuullut,että sopii allergisille,mutta myös kuulun että jos on vähän alerginen niin sopisi kyllä myös villakoira.

      • hemuliensis

        Ensimmäiseksi allergiatestiin. Jos allergia on, niin ei voi mitään. Koiria voi hoitaa ja rakastaa itse otusta omistamatta. Ns. allergisoimattomienkin koirien (joita ei oikeasti olekaan) turkki pölisee ja voi ärsyttää jo sinällään. Itselläni on ollut useita koiria, ei allergiaoireita, mutta kävin silti allergiatestissä ennen uuden koiran hankintaa. Ettei vaan ikinä tarvitsisi koirasta allergian vuoksi luopua. Malttia rakkaat koiraihmiset!


      • mitäköhän..
        hemuliensis kirjoitti:

        Ensimmäiseksi allergiatestiin. Jos allergia on, niin ei voi mitään. Koiria voi hoitaa ja rakastaa itse otusta omistamatta. Ns. allergisoimattomienkin koirien (joita ei oikeasti olekaan) turkki pölisee ja voi ärsyttää jo sinällään. Itselläni on ollut useita koiria, ei allergiaoireita, mutta kävin silti allergiatestissä ennen uuden koiran hankintaa. Ettei vaan ikinä tarvitsisi koirasta allergian vuoksi luopua. Malttia rakkaat koiraihmiset!

        itse ottaisin koiran vaikka minulla olisikin allergia. en luopuisi siitä. kestäisin sitten oireeni ja lievittäisin niitä jollain, käyttäisin vaikka hengityssuojainta. mutta koirastani en luopuisi! ei kaikki allergiset luovu koirasta. mieluummin sitten kuolen allergiaan kuin luovutan koirani..


      • itsepäinen
        mitäköhän.. kirjoitti:

        itse ottaisin koiran vaikka minulla olisikin allergia. en luopuisi siitä. kestäisin sitten oireeni ja lievittäisin niitä jollain, käyttäisin vaikka hengityssuojainta. mutta koirastani en luopuisi! ei kaikki allergiset luovu koirasta. mieluummin sitten kuolen allergiaan kuin luovutan koirani..

        minä ottaisin koiran niinkuin mitään allergiaa ei olisi.meluummin tukehdun minun astmaani ja allergiaani mikä minulla on.ajattelin ottaa basenjin ,vaikka vanhemmat eivät suostuisikaan.


      • Riinareetta
        hemuliensis kirjoitti:

        Ensimmäiseksi allergiatestiin. Jos allergia on, niin ei voi mitään. Koiria voi hoitaa ja rakastaa itse otusta omistamatta. Ns. allergisoimattomienkin koirien (joita ei oikeasti olekaan) turkki pölisee ja voi ärsyttää jo sinällään. Itselläni on ollut useita koiria, ei allergiaoireita, mutta kävin silti allergiatestissä ennen uuden koiran hankintaa. Ettei vaan ikinä tarvitsisi koirasta allergian vuoksi luopua. Malttia rakkaat koiraihmiset!

        Meillä pojan allergiatesti näytti lievästi koira allergiaa. Poika ei kuitenkaan ole ollut allerginen kuin yhden rotuiselle koiralle. Se oli kiinanharjakoira pitkäkarvainen ja siitä oireet tulivat melkein heti. Nytkin meillä on koira, eikä mitään oireita ole.


    • heidi n

      Pumi on ainakin, meillä on niitä kaksi, ei karvanlähtöaikaa (muutenkin lähtee tosi vähän) ja kiva luonne. Pumit ei hilseile eikä mitään, hinta ~ 800€

      • Fiksu immeinen

        Älkää hyvät ihmiset levittäkö VÄÄRÄÄ TIETOA!

        KAIKISTA koirista lähtee hilsettä, ne kuolaavat, pissaavat ja kakkaavat. Kaikki nuo asiat voivat aiheuttaa allergiaoireita koira-allergiselle ihmiselle.

        Valitettavasti monet luulevat, että koiran karva on se allergisoiva juttu, mutta se on väärää tietoa. Vaikka koirassa ei kasvaisi karvan karvaa, se voi aiheuttaa allergiaoireita mm. kuolaamalla ja hilseilemällä. Ja sitähän ei voi mitenkään estää...

        Älkää ihmiset olko niin ITSEKESKEISIÄ, että otatte koiran vain koska itse sitä niin kovasti haluatte, sillä saatatte joutua siitä luopumaan allergiaoireiden pahentuessa. Koira KÄRSII siitä, jos se joutuu vaihtamaan kotia ja on erittäin säälittävää, jos koira joudutaan nuorena lopettamaan vain, koska ihmiset ovat niin ajattelemattomia.

        Eli jos olet allerginen tai astmaatikko, ota jonkun tutun koira "lainaa" niin saat tietää, aiheuttaako koira sinulle oireita! Älkää huijatko itseänne.


      • jotain tietoa on...
        Fiksu immeinen kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset levittäkö VÄÄRÄÄ TIETOA!

        KAIKISTA koirista lähtee hilsettä, ne kuolaavat, pissaavat ja kakkaavat. Kaikki nuo asiat voivat aiheuttaa allergiaoireita koira-allergiselle ihmiselle.

        Valitettavasti monet luulevat, että koiran karva on se allergisoiva juttu, mutta se on väärää tietoa. Vaikka koirassa ei kasvaisi karvan karvaa, se voi aiheuttaa allergiaoireita mm. kuolaamalla ja hilseilemällä. Ja sitähän ei voi mitenkään estää...

        Älkää ihmiset olko niin ITSEKESKEISIÄ, että otatte koiran vain koska itse sitä niin kovasti haluatte, sillä saatatte joutua siitä luopumaan allergiaoireiden pahentuessa. Koira KÄRSII siitä, jos se joutuu vaihtamaan kotia ja on erittäin säälittävää, jos koira joudutaan nuorena lopettamaan vain, koska ihmiset ovat niin ajattelemattomia.

        Eli jos olet allerginen tai astmaatikko, ota jonkun tutun koira "lainaa" niin saat tietää, aiheuttaako koira sinulle oireita! Älkää huijatko itseänne.

        On totta että kaikki koira rodut hilseilevät yms. mutta eri ihmiset ovat allergisia eri asioille koirissa, esim jotkut ovat allergisia jopa dallujen syljelle(vain dallujen). Mutta juuri jo mainitut aluskarvattomat(pohjavilla mikä lie) sopivat välillä myös allergisille sillä hilsettä lähtee vähemmän yms. nämä koirat usein myös kaikkein karvaisempia joten kyse ei ole karvoista...

        Oireita voi hillitä myös käyttämällä sisäilman puhdistimia kotona, tiedän monta tapausta ihmisistä jotka ovat allergisia mutta pystyvät koiraa pitämään...

        Koiraa hankkiessa tulisi kokeilla juuri sitä rotua jota suunnittelee hankkivansa sillä roduissa on eroja.

        Järki kannattaa kuitenkin päässä pitää.

        Mutta allergia testit eivät ole aina ehdoton vastaus, ystävä hankki koiran allergia testistä huolimatta(oli siis koiralle allerginen) ei ehkä fiksu idea mutta näin pääsi eroon koira allergiasta. käytetäähän siedotus hoitoa muihinki allergioihin...

        Älkää siis täysin tyrmätkö ajatusta jos ette kaikkea tiedä.


    • kiinanharjakoiraa

      Kuten aikaisemmista viesteistä on varmaan tullut selväksi että allergisoimatonta koirarotua ei ole. Mut mä suosittelisin kiinanharjakoiraa. Olen kuullut että monella astmaatikolla ja koira-allergisella on kiinanharjakoira eikä mitään oireita ole tullut vaikka monesta muusta koirarodusta on tullut. Ei kuitenkaan kannata mennä vaan suoraan ottamaan kyseistä rotua vaan voisit vaikka vierailla perheissä joilla on kiinanharjakoira tai vaikkapa kiinanharjakoira kasvattajalla ja katsoa tuleeko oireita. Monet alkavat oireilla vasta parin kolmen vuoden päästä ja siihen kannattaa varautua.. Jos oireita ei tule vierailujen jälkeen niin voisit kysyä joltain kasvattajalta että voisitko ottaa pennun koe-ajalle ja katsoa siten että tuleeko oireita. Kiinanharjakoira nakuistakin lähtee kyllä jonkin verran karvaa ja hilseilee ihan yhtä paljon kuin toisetkin koirarodut mutta hilseilyä voi helposti vähentää rasvaamalla ja pesemällä koiraa (pesu n.2 kertaa kuussa). Ja kannattaa muuten ihan tosissaan varautua siihen että voit myöhemmin joutua luopumaan koirasta ja se on kyllä ikävä asia ja sen mä tiedän jos joku.. =) eli kaikkea toivoa ei ole vielä menetetty. :)

      • pia__.

        bolognese,jolla ei aluskarvaa,aivan ihana ja mulla astma,koira allergia sekä bolognese


      • piupidiu

        mulla on aina tullu suurimmasta osasta koirista allergiaa, mutta kiinanharjoista ei. nyt omistan 7 kk vanhan nakun, eikä ole mitään ongelmaa ollut :)


      • tarkkaan harkittu
        piupidiu kirjoitti:

        mulla on aina tullu suurimmasta osasta koirista allergiaa, mutta kiinanharjoista ei. nyt omistan 7 kk vanhan nakun, eikä ole mitään ongelmaa ollut :)

        Kaikki koirat ovat allergisoivia karvansa, kuolansa, virtsansa yms. kautta. Minulla olisi muutama tarina kerrottavana.

        Minulla on sisko, joka on allerginen kaikille karvaisille eläimille. Siskoni ystävällä oli Bichon Frise merkkisiä koiria kaksi ja niistä ei tullut siskolleni vierailuista huolimatta mitään oireita. Hänen muutettuaan pois kotoa sain luvan osatta koiran, Bichon Frisen. Olin silloin jo itsekin aikuinen. Siskolleni ei ole tullut koirasta mitään vaikka nukkuukin monesti öitä koiran kanssa. Meillä on jo nyt toinen koira(3 vuotta), edellisen kuoltua eikä edelleenkään mitään oireita. Siskoni aikoo ottaa vielä itsekin joskus Bichon Frisen.

        Serkun lapsi on myös todella allerkinen koirille ja hänelle tuli meidän koiran yhdestä nuolaisusta ihottumaa heti.

        Ystäväni on allerginen koirille, mutta ei omille koirilleen vaikka ne eivät ole "allergisoimattomia". Outoa, mutta totta.

        Allergisuus on niin yksilöllistä ettei siihen voi suoraan sanoa juuta eikä jaata.
        Kannattaa kysyä voisiko tosiaan vierailla perheessä, missä on koira mieluiten vaikka yön yli tai kuitenkin hieman pidemmän aikaa. Voi myös kysyä saisiko tuttavan koiran esimerkiksi hoitoon. Näin myös näkee mitä on kun koira on talossa ja kuinka usein sitä täytyy päivän aikana käyttää lenkillä sun muuta.

        Olisihan harmi, jos pienen koiran pennun täytyisi palauttaa takaisin kasvattajalle. Tai jotain vielä karmeampaa...


      • aBaa`
        pia__. kirjoitti:

        bolognese,jolla ei aluskarvaa,aivan ihana ja mulla astma,koira allergia sekä bolognese

        Moi. Tuossa kun sanot pia että bolognese olisi hyvä koira allergiselle tai ettei sillä ole aluskarvaa niin lähteekö siitä paljonki karvaa muutenkaa? : )


    • Mulla on

      Toyvillakoira, bichon frise onhan näitä. Iskä on allerginen ja silti meillä on toyvillakoira eikä sille tuu mitään

      • doodle-mamma

        Tuo on niin vanhanaikaista hokea että "unohtakaa kaikki koirahaaveet jos on allergiaa perheessä", siedätyksestä on ollut paljon puhetta ja aiheesta on tehty monia tutkimuksiakin joita lääkärit tukevat!

        Meillä on labradoodle ja miehelläni on astma sekä eläinallergia. Joihinkin rotuihin reagoi ja joihinkin ei. Hankimme koiramme koska labradoodle on rotu joka on jalostettu juuri allergisille sopivaksi. Kasvattajalla on myös paha koira-allergia mutta ei reagoi duudeleihin kuten ei miehenikään.

        Eli te jotka olette allergisia koirille: toivoa on! Tutustukaa rotuun ennenkuin alatte suunnitella koiranhankintaa. Me kävimme "altistamassa" miestäni kasvattajalla kun pennut olivat vielä pieniä ja siihen tulokseen pystyi rohkeasti luottamaan koska pentujen pissa ja kakka ovat ne eniten allergisoivat asiat =)


    • koira<3<3

      no siis se ki käy mut siis bichon frise, coton de tulear ja no havanessekin . mut siis riippuu siitä onks sulla astma vai kova allergia ..vai ? muut siin on muutama rotu

      • koira<3<3

        mut siis kaikki koirathan aiheuttaa sitä


    • Coton de tulear

      Mutta itse olen allerginen pölylle, siitepölylle ja eläimille. 10 kk sitten otimme Coton de tulear rotuisen koiranpennun. Syön joka päivä allergialääkkeitä, mutta allergiaoireita ei ole ollut. En tosin ole uskaltanut jättää syömättä allergialääkkeitä, joten silloin voi olla että tulisi pahatkin allergiaoireet. Cottonit ovat iloisia, ihmisläheisiä ja seurallisia koiria. Niillä ei ole olenkaan aluskarvaa ja karvaa ei oikeastaan lähde ollenkaan, paitsi harjatessa. Karvan hoito on erittäin työlästä ja vaatii päivittäistä kampaamista, mutta muuten koira on kaikin puolin ollut ihana allergiaperheemme jäsen.

      • tytytyttö

        Olen 14v. tyttö ja olemme perheemme kanssa harkinneet koiran ostoa ja olemme tulleet siihen tulokseen että haluttaisiin kääpiövillakoira (= Eli eikö tämä rotu aiheuta NIIIIN paljon allergiaa kun olen nyt lukenut niin olen sellaisen kuvan saanu :D... Serkuillamme tälläinen pikkuveijari on ja he syöttävät hänelle jotain sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.... koska kuulemma jos sille syöttää viljapitoista ruokaa niin se voi aiheuttaa enemmä allergiaa...että onko tämä totta mitä serkkuni ovat sanoneet? olisi ihan kiva tietää jos itse ostamme kääpiövillakoiranpennun ja aleittaisiin syöttää sille sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.


      • hulk
        tytytyttö kirjoitti:

        Olen 14v. tyttö ja olemme perheemme kanssa harkinneet koiran ostoa ja olemme tulleet siihen tulokseen että haluttaisiin kääpiövillakoira (= Eli eikö tämä rotu aiheuta NIIIIN paljon allergiaa kun olen nyt lukenut niin olen sellaisen kuvan saanu :D... Serkuillamme tälläinen pikkuveijari on ja he syöttävät hänelle jotain sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.... koska kuulemma jos sille syöttää viljapitoista ruokaa niin se voi aiheuttaa enemmä allergiaa...että onko tämä totta mitä serkkuni ovat sanoneet? olisi ihan kiva tietää jos itse ostamme kääpiövillakoiranpennun ja aleittaisiin syöttää sille sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.

        mun mummon sekarotusel/lyhytkarvasella koiral on vehnäallergia eli jos se saa yhtää viljaa silt lähtee karvaa ja mä en oo sille yhtää allerginen vaikka onkin lievä allergia niiku mun kaverin koiralt jonka kuolast mulle tulee ihottumaa.


    • hauhauuu

      Niinkuin moni sanoi niin allergikkona tai astmaatikkona kannattaisi jättää koiran hankinnat vähemmälle koska Ikinä ei voi tietää tuletko olemaan uudelle lemmikillesi allerginen.
      On koira rotuja jotka sopivat useimmille allergisille, bischonit yms.
      Mutta jopa samanrotuisissa koirissa osa voi aiheuttaa allergiaa ja osa taas ei, kokemusta tästä kun samasta pentueesta otetuista koirista saan toisesta nenänvuotoa ja toisesta taas en mitään :)
      Sen lisäksi allergia voi piillä..nuorimmalla siskollani ei ollut koira-allergiaa lapsena,muita allergioita kyllä..paljon touhus eläimien ja koirien kanssa kun äidin uudella miehellä on koiria. Nyt vanhempana saa aina allergisia oireita kyläillesään heillä :( vaikka aikaa ei ole "kotoa" muutosta kuin nelisen vuotta.
      Eli koskaan et voi olla varma. Ja ei se tosiaan pelkkä hilse ja karva allergisoi.
      Itelläni kehittyvä astma ja lapsesta asti syönyt "säännöllisen epäsäännöllisesti" allergialääkkeitä vuoden ympäri ja ikävistä oireista huolimatta koitin kehittää sietämystä koiriin mutta ei mahda mitään kun on allerginen. Oma lapsi ei saa bischoneista oireita vaikka on astma ja koirille allerginen..osa koirista aiheuttaa tosi rajuja oireita. Itsellemme en raaskisi koiraa hankkia,ikävä ois sit luopua siitä :(

      • pliisi

        Kuinka allergisoivia ovat shetlanninlammaskoirat? toivon pian vastausta


      • allerginenitsekin
        pliisi kirjoitti:

        Kuinka allergisoivia ovat shetlanninlammaskoirat? toivon pian vastausta

        Pakko nyt laittaa tähän ketjuun oma mielipiteeni tästä, että sopiiko se koira allergiselle vai ei.

        Joistakin roduista liikkuu niitä se-allergisoi-vähemmän- tarinoita, mutta henk.koht olen sitä mieltä, että jokainen allerginen ihminen joutuu pohtimaan yksilöllisesti mikä rotu hänelle sopii. Kun on valinnut rodun on aika lähteä tutustumaan siihen. Terve ihminenkin joutuu sen työn tekemään, jos haluaa rotuvalinnan onnistuvan, eli että koiran luonne sekä käyttötarkoitus soveltuvat omiin tarkoituksiin. Ja ihan oikeasti, kaikille koiraa harkitseville suosittelen sitä taustatyötä ainakin jos haluaa harrastaa koiransa kanssa jotain tiettyä lajia. Allergisen ihmisen kohdalla tässä on sitten lisänä se, että tuleeko koirasta oireita.

        Koirasta on paljon iloa, se laittaa liikkumaan ja nykymaailman liian puhtaassa maailmassa sen olemassaolosta on sekin hyöty, ettei ihmisen immuunijärjestelmästä tule hysteerisen yliherkkää. Koiramme- lehdessä on mm. ollut artikkeli koiran ottamisesta allergiseen perheeseen.

        Kaiken lähtökohta on mielestäni se päätös, että jos koiran ottaa niin se sitten pysyy. On itsekästä ottaa koira ja sitten laittaa se kiertoon, jos on tiennyt mahdollisista tulevista ongelmista. Jos oireita alkaa vaikka myöhemmin ilmetä eikä siedätyshoito auta, on sitten elettävä tilanteen mukaan. Pidettävä koti mahd. siistinä, hoidettava allergiaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, yritettävä pitää koiran iho mahdollisimman hyvässä kunnossa (itsellä ainakin se käsitys, että hyväkuntoinen iho hilseilee vähemmän). Ja sitten jos tilanne pahenee siihen pisteeseen, että ei kertakaikkiaan pysty enää elämään koiran kanssa nähtävä se vaiva, että etsii ensin lähipiiristään ja sitten vasta netistä koiralleen uuden hyvän omistajan, joka EI laita koiraa enää kiertoon.

        Itselläni on borderterrieri. Valintakriteereinä pieni koko sekä karkea karva. Luonteeltaan mukava, joskin terrierimäisen kovapäinen. Ei kuitenkaan ärhäkkä. Hyvä harrastuskoira. Oireita ei ole tullut, koira on jo 5 v. Itselle tullut oireita mm. Englannin springerspanieleista, saksanpaimenkoirista sekä belggareista. Sitten taas Lapinporokoirat esimerkiksi eivät ole tuottaneet mitään ongelmia.

        Joten kaikki allergisetkin ihan hyvin voitte koiran ottamista suunnitella ja siitä iloita. Kunhan vain tiedätte vastuunne. Itselle ainakin koira on tuonut niin paljon hyvää henkisellä tasolla, että pienet nenän tukkoisuudet ja silmien kutinat eivät siinä paljon tuntuisikaan.
        Kannattaa käydä tutustumassa harkinnassa olevaan rotuun vaikka jonkun kasvattajan luona ja ottaa koira sellaiselta kasvattajalta, joka on valmis ottamaan koiran takaisin hätätapauksessa. Koiranäyttelyissä saa hyvän mahdollisuuden käydä tutustumassa koiriin, mutta siellä ei voi arvioida mistä rodusta niitä oireita tulee. :)


    • eläintä

      ei olekaan joka ei aiheuttaisi allergiaa

      • esimerkki123

        Vähemmän allergisia rotuja ovat esim: villakoirat,yorkshirenterrieri, cottonit, bichonit (ja samaan ryhmään kuuluvia), espanjanvesikoira, lagotto romagnolo, pumi ja karvattomat koirat. Nämä rodut eivät allergisoi niin paljon kuin muut, koska niillä ei ole aluskarvaa/pohjavillaa, mutta mitkään koirat eivät ole täysin allergisoimattomia. Harvalle kuitenkaan tulee näistä roduista allergiaa tai ainakin tulee lievempänä, koska koira allergia johtuu virtsasta, kuolasta tai hilseestä, ja sitä on hankala tietää juuri mistä allergia aiheutuu, siksi olisi paras ennen koiran hankintaan varmistaa ettei ole rodulle allerginen. Vasta sen jälkeen voi harkita omaa koiraa.

        Esim. Sikollani on koira allergiaa. Ja hänen vanhalla poikaystävällä oli tansandoggi. Hänelle alkoi tulemaan korvan taakse pahaa ihottumaa. Kun hän oli eronnut poikaystävästä niin ihottuma katosi heti. Siltikään vaikka isän luona on villakoira. On vain hyvä todeta että hän ei ole villakoiralle ainakaan allerginen:D, koska isänsä villakoiralle ei ole allerginen, eikä hänen nykyisen poikaystävän villakoiralle eikä myöskään serkkujen villakoiralle. Nyt voimme mukavin mielin harkita omaa villakoiraa meidän perheeseen, ilman turhia pelkoja:D


      • Minnibulldog
        esimerkki123 kirjoitti:

        Vähemmän allergisia rotuja ovat esim: villakoirat,yorkshirenterrieri, cottonit, bichonit (ja samaan ryhmään kuuluvia), espanjanvesikoira, lagotto romagnolo, pumi ja karvattomat koirat. Nämä rodut eivät allergisoi niin paljon kuin muut, koska niillä ei ole aluskarvaa/pohjavillaa, mutta mitkään koirat eivät ole täysin allergisoimattomia. Harvalle kuitenkaan tulee näistä roduista allergiaa tai ainakin tulee lievempänä, koska koira allergia johtuu virtsasta, kuolasta tai hilseestä, ja sitä on hankala tietää juuri mistä allergia aiheutuu, siksi olisi paras ennen koiran hankintaan varmistaa ettei ole rodulle allerginen. Vasta sen jälkeen voi harkita omaa koiraa.

        Esim. Sikollani on koira allergiaa. Ja hänen vanhalla poikaystävällä oli tansandoggi. Hänelle alkoi tulemaan korvan taakse pahaa ihottumaa. Kun hän oli eronnut poikaystävästä niin ihottuma katosi heti. Siltikään vaikka isän luona on villakoira. On vain hyvä todeta että hän ei ole villakoiralle ainakaan allerginen:D, koska isänsä villakoiralle ei ole allerginen, eikä hänen nykyisen poikaystävän villakoiralle eikä myöskään serkkujen villakoiralle. Nyt voimme mukavin mielin harkita omaa villakoiraa meidän perheeseen, ilman turhia pelkoja:D

        Minulla on koira-allergia, mutta minulla on nyt ollut 6-vuotta ranskanbulldoggi josta en saa minkäänlaisia oireita, en siis ole sille allerginen. Ja isälläni on myös ollut toisista koirista oireita mutta ei ikinä ranskanbulldogista. Olimme jo kokonaan luopuneet toivosta kun huomasimme että jopa villakoirasta tulee allergiaa mutta sitten serkkuni ostivat ranskiksen ja kävimme siellä kyläilemässä ja huomasimme että ei siitä koirasta tule yhtään allergiaa, joten jonkin ajan kuluttua ostimme oman ranskiksen siis minnin, joka täytti juuri 6vuotta =)


      • rinley
        Minnibulldog kirjoitti:

        Minulla on koira-allergia, mutta minulla on nyt ollut 6-vuotta ranskanbulldoggi josta en saa minkäänlaisia oireita, en siis ole sille allerginen. Ja isälläni on myös ollut toisista koirista oireita mutta ei ikinä ranskanbulldogista. Olimme jo kokonaan luopuneet toivosta kun huomasimme että jopa villakoirasta tulee allergiaa mutta sitten serkkuni ostivat ranskiksen ja kävimme siellä kyläilemässä ja huomasimme että ei siitä koirasta tule yhtään allergiaa, joten jonkin ajan kuluttua ostimme oman ranskiksen siis minnin, joka täytti juuri 6vuotta =)

        Mitenkäs olisi Havannan koira (ent. Bichon Havanese). Olen koira-allerginen 13-vuotias tyttö ja vinkunut alakoulusta lähtien koiraa.. Meidän Havanna on nyt puolivuotias, tosi seurallinen pikkukoira :)

        Mun kaverilla on astma ja sillä on myös Havannan koira. Menin niille imppaamaan niitten koiraa eikä tullut mitään oireita :DD

        Eli itse suosittelen Havannalaista.


      • ei riskejä
        rinley kirjoitti:

        Mitenkäs olisi Havannan koira (ent. Bichon Havanese). Olen koira-allerginen 13-vuotias tyttö ja vinkunut alakoulusta lähtien koiraa.. Meidän Havanna on nyt puolivuotias, tosi seurallinen pikkukoira :)

        Mun kaverilla on astma ja sillä on myös Havannan koira. Menin niille imppaamaan niitten koiraa eikä tullut mitään oireita :DD

        Eli itse suosittelen Havannalaista.

        muistakaa että on olemassa myös riskittömämpi vaihtoehto nimittäin lääketieteellinen lääkärin valvonnassa suoritettava siedätyshoito. Kestää kolmisen vuotta, jonka jälkeen voi huolettomammin mielin hankkia koiran.
        kurjaa vain että hoitoa ei kai ole tarjolla kaikkialla suomessa, mutta suurimpien kaupunkien alueella kuitenkin: helsinki tampere turku.


    • chowin ystävä

      Olen koira allergikko ja minulla on chow chow eli kiinanpystykorva. Minulle ei tult käsien kutinaa eikä niiskutusta meidän chowista. Minä suosittelen sitä. Harjaan joka päivä chowini joten karvaakaan ei ole sisällä eikä vaatteissa ollenkaan.

      • Menninkäinen!!

        Ai otatteko allergisoimattoman koiran vain siksi, että on pakko saada koira? Siis että ihan sama mitä rotua, kunhan ei allergisoi ja kunhan taloon saadaan jonkunlainen koira. Aika itsekästä mielestäni D:


    • ASMAATIKKO JA BICHON

      TOTUUS ON KYLLÄ NIIN ,ETTEI OLE OLEMASSA KOIRAROTUA JOKA EI ALLERGSOISI. KAIKISTA KOIRISTA IRTOAA IHO HILSETTÄ. SAATAA OLLA ETTÄ KOIRARODUISTA JOIDEN TURKKI PESTÄÄN USEIN ESIM.JUST VILLAKOIRA TAI BICHONI EI HILSEILE NIIN RUNSAASTI KUIN MUUT KOIRARODUT.KANNATAA EHDOTTAMASTI KYLLÄ ALTISTAA ITSENSÄ ENNENKUIN OTAA KOIRA.SIITÄ ON NIIN IKÄVÄ SIT LUOPUA .EIKÄ OLE KOIRALLE KIVAA JOUTUA MONEN KODIN KIERTEESEEN.

      • vinkkejä

        Totta. Jos koiran kuitenkin päättää hankkia niin kannattaa pitää mielessä nämä:

        1. Mitä vähemmän koirasta lähtee karvaa, sitä parempi. Karva nimittäin takertuu tiukasti tekstiileihin ja leijailee ympäri huoneistoa, ja karvassa on sitä hilsettä (hilsettä irtoaa kyllä silti, vaikka karvaa ei).
        2. Jos kotona ei ole hyvää imuria kunnon Hepa-suodattimella, se kannattaa hankkia. Mattojen määrää vähennettävä jos niitä on paljon.
        3. Allergikko tai astmaatikko voi joutua ottamaan allergialääkkeitä säännöllisesti, ja mahdollisesti ottamaan myös astmapiipun. Erikoislääkärillä olisi hyvä käydä, että lääkitys saadaan ajoissa kohdalleen. Flunssaan liittyvät hengitystieinfektiot voivat jatkossa pitkittyä ja lisääntyä.
        4. Allerginen ei välttämättä voi olla koiran kanssa yhtä läheinen, kuin ei-allergikko. Eli ei koiraa sänkyyn! Eikä "pusutteluja" ja ylenpalttista halimista. Sängyssä ei loikoilla vapaa-ajan vaatteissa pölyttämässä vuodevaatteita.
        5. Valmistaudu elämään aina siinä pelossa, että koirasta on joskus luovuttava. Olisi hyvä olla varalla joku tuttu ihminen, joka voisi koiran ottaa.
        6. Hyvin tuulettuva omakotitalo on parempi kuin tiivis kerrostaloasunto, jossa ilma seisoo.

        Noita periaatteita noudatan itse, koska olen allergikko ja astmaatikko.

        Fakta on kuitenkin se, että lääkärit eivät nykyään kiellä allergista ottamaan koiraa. Harva pahasti allerginen moista edes harkitsee, ja lievästi oireileva voi hoitaa oireitaan lääkkeillä ja pitää "tervettä etäisyyttä" (ks. 4) koiraansa tarvittaessa. Omalle koiralle voi siedättyä tai sitten ei. Itse en ole siedättynyt, vaan käytän lääkkeitä ja olen käytännössä oireeton.


      • AatuA
        vinkkejä kirjoitti:

        Totta. Jos koiran kuitenkin päättää hankkia niin kannattaa pitää mielessä nämä:

        1. Mitä vähemmän koirasta lähtee karvaa, sitä parempi. Karva nimittäin takertuu tiukasti tekstiileihin ja leijailee ympäri huoneistoa, ja karvassa on sitä hilsettä (hilsettä irtoaa kyllä silti, vaikka karvaa ei).
        2. Jos kotona ei ole hyvää imuria kunnon Hepa-suodattimella, se kannattaa hankkia. Mattojen määrää vähennettävä jos niitä on paljon.
        3. Allergikko tai astmaatikko voi joutua ottamaan allergialääkkeitä säännöllisesti, ja mahdollisesti ottamaan myös astmapiipun. Erikoislääkärillä olisi hyvä käydä, että lääkitys saadaan ajoissa kohdalleen. Flunssaan liittyvät hengitystieinfektiot voivat jatkossa pitkittyä ja lisääntyä.
        4. Allerginen ei välttämättä voi olla koiran kanssa yhtä läheinen, kuin ei-allergikko. Eli ei koiraa sänkyyn! Eikä "pusutteluja" ja ylenpalttista halimista. Sängyssä ei loikoilla vapaa-ajan vaatteissa pölyttämässä vuodevaatteita.
        5. Valmistaudu elämään aina siinä pelossa, että koirasta on joskus luovuttava. Olisi hyvä olla varalla joku tuttu ihminen, joka voisi koiran ottaa.
        6. Hyvin tuulettuva omakotitalo on parempi kuin tiivis kerrostaloasunto, jossa ilma seisoo.

        Noita periaatteita noudatan itse, koska olen allergikko ja astmaatikko.

        Fakta on kuitenkin se, että lääkärit eivät nykyään kiellä allergista ottamaan koiraa. Harva pahasti allerginen moista edes harkitsee, ja lievästi oireileva voi hoitaa oireitaan lääkkeillä ja pitää "tervettä etäisyyttä" (ks. 4) koiraansa tarvittaessa. Omalle koiralle voi siedättyä tai sitten ei. Itse en ole siedättynyt, vaan käytän lääkkeitä ja olen käytännössä oireeton.

        Te allergiset, jotka olette ottaneet koiran ja siedättyneet sille (tai jotka ette ole siedättyneet pitkänkään ajan jälkeen...), kauanko tuon voisi olettaa kestävän? Meillä ollut koira muutaman viikon, allergialääkärillä käynnin jälkeen päädyimme ottamaan sen mieheni aikoinaan todetusta astmasta, joka oireilee vain infektioiden yhteydessä ja samaan aikaan todetusta lievästä koira-allergiasta huolimatta. Muuten kaikki on mennyt hyvin, mutta nyt mies on joitakin päiviä yskinyt pahan kuuloisesti ja hirvittää ajatus, jos tuosta pahenee/ei parane edes lääkkeitä imemällä...Millään ilveellä ei haluais pennusta luopua, vaikka luotettava ja hyvä varakoti worst case-tapauksen varalle tiedossa onkin. Joten, onko odotettavissa että mahdolliset oireet alettuaan jatkuvat pitkään ja sitten ehkä helpottavat...? Tietysti toivotaan, että kyse olis tavallisesta infektiosta mutta kauhu jäytää mielessä.


      • älkää hätäilkö
        AatuA kirjoitti:

        Te allergiset, jotka olette ottaneet koiran ja siedättyneet sille (tai jotka ette ole siedättyneet pitkänkään ajan jälkeen...), kauanko tuon voisi olettaa kestävän? Meillä ollut koira muutaman viikon, allergialääkärillä käynnin jälkeen päädyimme ottamaan sen mieheni aikoinaan todetusta astmasta, joka oireilee vain infektioiden yhteydessä ja samaan aikaan todetusta lievästä koira-allergiasta huolimatta. Muuten kaikki on mennyt hyvin, mutta nyt mies on joitakin päiviä yskinyt pahan kuuloisesti ja hirvittää ajatus, jos tuosta pahenee/ei parane edes lääkkeitä imemällä...Millään ilveellä ei haluais pennusta luopua, vaikka luotettava ja hyvä varakoti worst case-tapauksen varalle tiedossa onkin. Joten, onko odotettavissa että mahdolliset oireet alettuaan jatkuvat pitkään ja sitten ehkä helpottavat...? Tietysti toivotaan, että kyse olis tavallisesta infektiosta mutta kauhu jäytää mielessä.

        Nyt on sellaista flunssaa liikkeellä, joka ei nosta kovaa kuumetta vaan pahan yskän. Itse juuri parantelen itseäni siitä. Voihan toki olla, että allergian tai astman takia miehesi yskä hieman pitkittyy tai on rajumpi. Pitäkää nyt ainakin makuuhuone koiravapaana alueena ja siivotkaa ahkerasti, pyyhkikää pölyt jne.
        Lääkityksen tarkistaminen on tarpeen, jos yskä ei meinaa millään lähteä, mutta ei kannata maalailla piruja seinälle :) Suom24:n Maailman menoa-palstalla on jopa iso topic tästä flunssasta, mikä nyt riehuu.


      • AatuA
        älkää hätäilkö kirjoitti:

        Nyt on sellaista flunssaa liikkeellä, joka ei nosta kovaa kuumetta vaan pahan yskän. Itse juuri parantelen itseäni siitä. Voihan toki olla, että allergian tai astman takia miehesi yskä hieman pitkittyy tai on rajumpi. Pitäkää nyt ainakin makuuhuone koiravapaana alueena ja siivotkaa ahkerasti, pyyhkikää pölyt jne.
        Lääkityksen tarkistaminen on tarpeen, jos yskä ei meinaa millään lähteä, mutta ei kannata maalailla piruja seinälle :) Suom24:n Maailman menoa-palstalla on jopa iso topic tästä flunssasta, mikä nyt riehuu.

        Tätä tautia onneksi taitaa suurimmaksi osaksi olla, nyt yskii muukin perhe, vaikkakin lievästi verrattuna mieheen. Mutta josko saisi tehokkaammat lääkkeet, siivoilen päivittäin ja makkari on koiravapaa ollut alusta lähtien, ilmanpuhdistin on, sikäli ei paljoa enempää ole tehtävissä koiran suhteen mutta parasta toivotaan. Täytyypä käydä lukaseen, mitä tuosta taudista sanotaan;)


      • vkosiivous
        AatuA kirjoitti:

        Tätä tautia onneksi taitaa suurimmaksi osaksi olla, nyt yskii muukin perhe, vaikkakin lievästi verrattuna mieheen. Mutta josko saisi tehokkaammat lääkkeet, siivoilen päivittäin ja makkari on koiravapaa ollut alusta lähtien, ilmanpuhdistin on, sikäli ei paljoa enempää ole tehtävissä koiran suhteen mutta parasta toivotaan. Täytyypä käydä lukaseen, mitä tuosta taudista sanotaan;)

        sivuilla ovat sikäläiset asiantuntijat listanneet rotuja, jotka heidän mielestään saattavat sopia allergisille. Vaikuttaa siltä, että allergisille voivat sopia rodut, joita pestään ja trimmataan. Rotuja on listassa n. kymmenkunta; villakoirista meksikonkarvattomaankoiraan.


    • allergikko

      Allergisoimatonta koirarotua ei olekaan, jotkut vain erittävät hilsettä hieman vähemmän kuin toiset. Itselläni ensimmäinen koira(suomenlapinkoira) aiheutti voimakkaita oireita: nenä vuoti, silmät kutisi ja aivastutti kovasti ja jouduttiin siitä luopumaan. Meille suositeltiin Bischon Frisee ja Bischon Havanais rotuista koiraa, kun se ei kuulemma juuri aiheuta oireita ja sellainen hankittiinki meille sitten, mutta nyt on alkanu olemaan itselläni samanlaisia oireita, kuin aiemman koiran kanssakin. Joudumme luultavasti luopumaan tästäkin koirasta valitettavasti, niin ihana koira kuin se luonteeltaan muuten onkin. Lääkärit ovat sanoneet myöskin ettei allergiavapaata koirarotua ole olemassakaan.

    • allergikko perheestä

      Yorkshirenterrieri ja cotton sekä kiharakarvainen noutaja on. sellaisia rotuja, jotka joillekkin astmaatikoille käy. ..en kyllä suosittele karvattomia koiria, kun ei ole turkkia ei suojaamassa yhtään hilseilyltä. ..ja tosiaan kun kuonon kosketuksesta siirtyy sinun iholle allergeenejä, niin tuo asia ei ole ihan yksioikoista. jos allergia oireet ilmenevät nopeasti ja on ihan pakko se koira saada, kannattanee käydä katsomassa pentua kasvattajan luona. Kaikki ei kuitenkaan heti allergisoidu koirille. ..ja voih, kuinka surku on sitten luopua siitä perheenjäsenestä allergian vuoksi. :/

    • Kvaakkis<3

      Sama juttu, tahtoisin koiran joka ei allergisoisi...mutta äitini ja sisareni on astmatikoita joten allergia on este ): Olisi mukavaa jos joku joka tietäisi niin voisi vastailla että millainen koiran rotu sopisi allergisoiville! Kiitos!

    • Jennica 1970
    • Åsata

      Lähipiiristä löytyy tapaus, jossa "allergisoimaton" koira otettiin, ja nyt se sitten allergisoi tietenkin.
      On mahdollista ettei koira-allergiaa poteva osoita allergisia oireita jollekin tietylle koiralle (mistäs löydät juuri sen koiran), mutta luultavasti ajan kanssa allergisoituu mille tahansa koiralle :(

      Eläinallergiaan ei siedätys toimi, ainakin fst:llä tohtori åsassa eräs lääkäri tänään sanoi niin tohtori åsalle, joka todettiin koiralle allergiseksi.

    • li18

      aiheuttakko chihuahua allergiaa?

    • habulababula

      uskoisin että kyllä. vaikka koira onkin pieni, ei se ole se koko vaan se pöly. itsellä kummallinen juttu tän koira-allergian kanssa: mitkään muut erään sileäkarvaisen rodun lisäksi (chihuahua) eivät aiheuta allergiaa paitsi ne sulosimat tietty, RUTTUNAAMAT. eli mopsit, ranskanbulldogit yms aiheuttaa keskimäärin sormenpään kokoisia paukamia, vähän kun nokkosen pistoja, mihin vaan koskevatkin koirat. etenkin kun semmonen söpöläinen raapaisee niin humps, kuumottava ja punainen laikkupeite verhoo koko naaman ja raapaisukohdan. kummallisinta on ettei muista koirista tule niin yhtikäs mitään!! olenkohan luonnonoikku, vai mikä risoo, mutta ei kyllä tule kurttukuono tähän taloon kuuloonkaan. kääpiövillakoiran tai kääpiömäyriksen voisin hankkia, mieltyntyt rotuihin.

    • roope 3 v

      Terve.
      Meillä on Portugalinvesikoira eikä kelekkään tule oireita ,muista koirista tulee.
      Portugalinvesikoiralla ei ole aluskarvaa niin siitä ei irtoa karvat kuin saksilla.

    • nodog:(

      nenää alko kutittaa jo pelkästää tätä keskustelua lukemalla...

    • Kokemusta on

      Olen lapsesta asti sairastanut astmaa ja ollut erittäin allerginen kaikille eläimille, etenkin koirille, hevosille ja kissoille. Astmakohtauksia on ollut useita ja sairaalaanlähtöjä useita :(
      Ikimaailmassa en olisi koskaan kuvitellutkaan asuvani koiran kanssa samassa taloudessa, koska jo 5min vierailu koiran kanssa samassa paikassa aiheutti pahat oireet. Ei siinä auttanut aiemmin ketjussa mainitut "kestäisin astmaoireeni ja pitäisin koiran" -ajattelu. Kyllä se on kuulkaa niin, jos kunnon astmaoireet ja kohtaus on päällä ja joudut valitsemaan joko tukehtumisen tai koiran, jää koira auttamatta kakkoseksi. Tai sitten et ole kokenut koskaan tätä tunnetta!
      Nyt asun samassa taloudessa kääpiösnautserin kanssa ja lieviä oireita tulee harvoin, muuten en juurikaan meidän koiran kanssa oireile. Huom!Koira tuli meille toisen henkilön muuttaessa talouteemme ja olin aivan kauhuissani, että mitä tästä tulee. Aluksi oireita oli, mutta ei niin pahoja kuin suurimman osan koirarotujen kanssa. Sitten oireet alkoivat lieventyä ja nykyisin niitä ei ole.
      Mutta esim. tyttäreni rottweilerista saan kamalat oireet :(
      Uskon, että vaikutusta on rodulla ja siedätyshoidolla. Olen huomannut, että nykyään kestän muitakin koiria helpommin, eikä kuolema meinaa tulla ihan heti ;)

    • annu 100

      on tullu uusi koirarotu jota on vaan jotain muutamia suomessa mut siinä on villakoiraa ja labranodin noutajaa ja siitä EI TUU ALLERGIAA
      se koirarotu on testattu monta kertaa eri ihmisillä
      sen nimi oli joku lapsu tai joku tollanen mut ainakin lap

    • joku

      On olemassa kuulkaas koira jolle ei voi olla allerkinen ettekö muka jo tiedä?Ärh...en nyt vain saa sitä päähäni mutta jos muistan niin ilmoittelen!

    • :)

      Jotkut koirat aiheuttavat vähemmän oireita kuin toiset. Oireiden määrä riippuu siitä että kuinka pahasti on allerginen.
      Vähemmän allergisoivia rotuja ovat esimerkiksi:

      -villakoira
      -bicon frise
      -coton de tulear
      -vesikoirat

      Tietenkään en sano että kenellekään nämä rodut eivät aiheuta oireita, mutta itse olen lievästi allerginen ja näistä roduista ei ole tullut oireita. Voi myös käydä niin, että omasta koirasta ei tule oireita, mutta jonkun toisen saman rotuisesta koirasta tulee.

    • minä vain

      Labradoodle taitaa olla tämä kyseinen rotu. Labradoodle kehitettiin Australiassa, kun tarvittiin opaskoiraa, joka soveltuisi allergiselle. Labradorinnoutajahan on kaikkein tunnetuin opaskoirana, joten alettiin miettiä, miten saataisiin kehitettyä labradorinnoutaja, joka ei allergisoi. Päädyttiin siihen, että villakoira olisi oikea rotu turkkinsa puolesta, mikä risteytettäisiin labradorinnoutajan kanssa. Molempien rotujen ominaisuudet ovat sitä paitsi erittäin hyviä. Niimpä nämä kaksi rotua risteytettiin ja tuloksena saatiin labradoodle. Ensimmäinen yksilö ei tuottanut allergiaa ja soveltui siis allergiselle opaskoiraksi. Alettiin kehittää eri kokomuunnoksia: suuri, keskikokoinen ja pieni. Suomessa kasvatetaan tietääkseni ainoastaan suurta kokoa ja kasvattajia on kai vain yksi. Tosi monet hakevat koiransa ulkomailta. Mutta, ei ole varmuutta, ettei labradoodle allergisoisi. Se allergia on niin yksilöllinen asia. Mutta tuota rotua kannattaa todellakin harkita, kuulemma on mahtavan luonteinenkin. Voi ottaa yhteyttä vaikka tähän kasvattajaan Suomessa ja kysyä lisää. Esim. Wikipediasta ei kyllä löydy kovin paljon tietoa tästä rodusta...

      • Voiko olla ?

        Labradoodle, ja vielä allergia-ystävällisempi australianlabradoodle voi olla parempi vaihtoehto...ja vielä monen sukupolven sellainen on "pureAL" tai jotain sinne päin. Ovat vielä enemmän allergisoimattomia...


    • Basenjisti

      Allergisoiko basenji?

      • Basenjista yleensä puhutellaan olevan allergisoimaton. Kaikkien allergiat on niin erilaisia että vaikea sanoa. Itse olen kanssa kyseistä rotua harkinnut. Olen allerginen ja minulla on astma.


    • siedätyshoito

      Kaverillani on villakoira, ekalla yökyläilykerralla tuli oireita, enää ei tuu mitään.
      Eli oon siedättyny kyseiselle koiralle :)

    • tuleva omistaja

      http://www.australianlabradoodle.fi/

      siinä vastaus sinulle :) netistä löytyy tietoa valtavasti, muista vain googlata australian labradoodle eikä pelkkä labradoodle, koska kyseessä on eri koirarotuyhdistelmä

    • Kalmarinkarvanaama

      Villakoira sopii hyvin allergisille eikä siitä irtoa hilsettä

    • Sosse

      Hei! Minulla on jonkin verran kokemusta asiasta. Lapsuudessani perheeni hankki bichon frisén juuri allergiasyistä. Koira kuitenki aiheutti isälleni niin pahan allergian, että loppuviimeiksi lääkäri määräsi hänelle astmalääkettä hengitysoireisiin. Myöhemmin jouduimmekin luopumaan koirasta samaisesta syystä. Eli siis myös nämä ns. "allergisoimattomatkin" rodut voivat aiheuttaa allergiaa. Allergisoimattomissa roduissa kyse on siitä, että niillä ei ole samanlaista karvanlähtöä kuin koirilla yleensä. Näistä roduista on apua, jos allergia johtuu nimenomaan karvasta, eikä esim. syljestä tai virtsasta.

      Sittemmin myöhemmällä iällä hankin kissan, ja se aiheuttaa lievää allergiaa. Nämä oireet pystyy pitämään kurissa ahkeralla imuroinnilla ja siivoamisella. Usein myös sanotaan, että lemmikin pitäminen ei ole ongelma allergiasta huolimatta, kunhan allergia ei ole niin voimakasta, että se aiheuttaisi hengitystieongelmia. Voimakas allergia voi pahimmillaan aiheuttaa jopa anafylaktisen reaktion.

      • Sosse

        PS

        Jos kärsii eläinallergiasta ja haluaa silti pitää lemmikkiä, niin kannattaa pitää makuuhuone "eläinvapaana" niin altistusta ei tapahdu koko ajan.


    • TheHusky

      Villakoirasta juuri EI lähde hilsettä, sillä toisin kuin joillain muilla koiraroduilla, villakoirilla ei ole karvanlähtöaikaa eikä niiltä irtoa karvaa, jonka takia niiltä ei lähde hilsettäkään. Olemme perheemme kanssa harkinneet koiran ottoa, ja olemme ajatelleet goldendoodlea (villakoira kultainennoutaja mix). Itse en ole allerginen koirille, mutta eräs perheeseeni kuuluva henkilö on. Rotu sopii koira-allergiselle hyvin, koska siitä ei irtoa karvaa. Mutta toki on joitakin yksilöitä, jotka voivat allergisoida. Muita rotuja ovat esim. snautserit, bichon frisé, coton de tulear jne. Mutta niinkuin Sosse sanoikin, toki myös ne "allergiasoimattomat" rodut voivat aiheuttaa allergiaa.

    • Tämäontotta

      Täysin allergisoimatonta koiraahan ei ole mutta vähän allergisoivia on kyllä moniakin. Vähän allergisoivia on esim.
      Bichon frisé, Australian labradoodle, vesikoirat(irlanninvesispanieli, Espanjan vesikoira...), havannankoira, snautseri, jotkut sanovat että jopa autralianpaimenkoira olisi vähän allergisoivia, mutta allergiathan ovat yksilöllisiä! Kyllä jokaiselle sopiva rotu löytyy. Kannattaa käydä muutamankin kerran kasvattajalla katsomassa kuinka paljon allergisoi.
      Onnea koiranhankintaan!!!!

    • Anonyymi

      Cotton the tulear olisi hyvä ainakin mun isoveljeljellä on astma ja se ei saa oireita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe